Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 5 sie 2025, o 19:25




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 130 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 27 mar 2015, o 15:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
Yigael napisał(a):
Moja jest taka, że skoro nie określono formy dziennika to mogę uznać dokumenty rejestracyjne jachtu za wystarczającą formę.

To nie interpretacja - mylisz pojęcia. Poczytaj Kodeks morski - jest to precyzyjnie opisanie.

Dziennik zaś rzeczywiście możesz prowadzić (w niektórych przypadkach) w głowie, to już jest forma prawem dozwolona. Patrz powyżej. Nie są natomiast dziennikiem dokumenty rejestracyjne.

Nie dywagujmy bez sensu, bo post dotyczył stanu prawnego...

Stara Zientara napisał(a):
4. Z braku przewidzianej prawem formy dziennika prowadzić nie trzeba.


Błąd, Wojtku.
Punkty 1. i 2. OK, ale w punkcie 3. należy dodać "rekreacyjne"
Zaś w pkt. 4 popełniasz błąd. Fakt, że ustawodawca pozostawił w tym przypadku dowolność formy i nie przedstawił wzoru prowadzenia dziennika, nie jest równoznaczny ze zniesiem obowiązku.

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 15:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13175
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2702
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
el szaman napisał(a):
w punkcie 3. należy dodać "rekreacyjne"
Pokaż mi w KM definicję jachtu rekreacyjnego.

Rozporządzenie nie może wprowadzać definicji nie określonych w ustawie, chyba że ma do tego delegację.

BTW. Szkolenie żeglarskie też jest rekreacją.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowanie od: Były user
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 15:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
el szaman napisał(a):
Nie dywagujmy bez sensu, bo post dotyczył stanu prawnego...


No właśnie. Nie dywagujemy przeto bez sensu. Skoro forma prowadzenia, stopień szczegółowości, ani nic innego nie jest określone prawnie - co sam przyznajesz - to dla moich potrzeb mogę przyjąć, że dziennikiem jest dokument jachtu, rolka papieru toaletowego /wypełniana zawsze po rejsie/ albo dziennik prowadzony w pamięci z dowolnym stopniem szczegółowości. Np. takim: "od kwietnia 2014 mam jacht, który nazywa się…"

Przeto stan prawny jest taki, że obowiązku w praktyce nie ma bo nie udowodnisz mi na gruncie prawa jego niedopełnienia. Tyle z punktu widzenia praktyka, którego interesuje żeglarstwo.

A ten wywód
el szaman napisał(a):
Zaś w pkt. 4 popełniasz błąd. Fakt, że ustawodawca pozostawił w tym przypadku dowolność formy i nie przedstawił wzoru prowadzenia dziennika, nie jest równoznaczny ze zniesiem obowiązku.


to są właśnie dywagacje. Nie tyle bezsensowne co interesujące być może studentów prawa i naukowców prawników. I paru zaniepokojonych luką urzędników. A jachty bez dzienników pływają i mają się doskonale.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 15:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
Stara Zientara
Zwróć uwagę, iż k.m. w art. 4. używa określenia "statek morski używany wyłącznie do celów rekreacyjnych" (cytowałem powyżej), co jest samo w sobie definicją określonego typu statku, aczkolwiek niepełną. Dopiero ustawa o bezpieczeństwie morskim całkowicie tę kwestę wyjaśnia.

W k.m. rzeczywiście nie ma delegacji bezpośredniej do definiowania tego pojęcia, jak w np. w przypadku ustawy o izbach morskich, która definiując pojęcie wypadku morskiego wręcz odsyła do ustawy o bezpieczeństwie morskim.

Definicje wynikające z ustawy o bezpieczeństwie morskim nie są jednak w żeden sposób kolizyjne z k.m., a wręcz doprecyzowują ten termin. W doktrynie przyjęło się korzystać z tekstów innych aktów, nawet jeśli wprost nie jest to ujęte w treści konkretnej ustawy.

Stara Zientara napisał(a):
Szkolenie żeglarskie też jest rekreacją.

Rzeczywiście, jak długo nie robisz tego za pieniądze lub na jachcie czarterowym :)

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Yigael napisał(a):
A jachty bez dzienników pływają i mają się doskonale.

Jachty tak, ale kapitanowie czasem gorzej :D

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 15:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13175
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2702
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
el szaman napisał(a):
Rzeczywiście, jak długo nie robisz tego za pieniądze lub na jachcie czarterowym :)
Podstawa prawna?

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 16:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
el szaman napisał(a):
Jachty tak, ale kapitanowie czasem gorzej


Wskażesz przykład prowadzącego jednostkę /niekoniecznie kapitana/, który począwszy od zmiany prawa miał problemy natury prawnej z powodu braku dziennika pokładowego na jachcie polskiej bandery?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 16:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
Stara Zientara napisał(a):
Podstawa prawna?

A pokop sobie w przepisach :-P

Dobra, ułatwię:

Art 5 ustawy o bezpieczeństwie morskim
(...)
9) jachcie komercyjnym – należy przez to rozumieć statek przeznaczony do celów sportowych lub rekreacyjnych, używany do przewozu nie więcej niż 12 pasażerów w ramach prowadzenia działalności polegającej na:
a) odpłatnym przewozie osób,
b) odpłatnym wykonywaniu rejsów szkoleniowych,
c) odpłatnym udostępnianiu statku w celach połowu organizmów morskich na podstawie sportowego zezwolenia połowowego zgodnie z przepisami o rybołówstwie,
d) odpłatnym udostępnianiu statku obsadzonego załogą,
e) każdym innym odpłatnym udostępnianiu statku;

Polskich patentów na podziały komercyjne, superkomercyjne, leżakowo-relaksacyjne itd. to ja nie ogarniam... Pewnie chodzi o kasę, więc zapewne ustawodawca zrobił wszystko, żeby łatwo nie było! Np coś w rodzaju zapisu, że wprawdzie rekreacyjnie, ale załoga spowodowała zużycie pokładu, a więc poniosłeś koszty, więc należy się danina :mrgreen:

A poważnie - chyba wyczerpaliśmy temat obowiązku prawnego prowadzenia dziennika, więc teraz możemy się tylko porozśmieszać...

Yigael napisał(a):
Wskażesz przykład prowadzącego jednostkę /niekoniecznie kapitana/...

Marcin, prowadzący jednostkę jest zawsze kapitanem (jest kierownikiem statku - niezależnie od posiadanego patentu). Bądźmy precyzyjni w wypowiedziach. Temat zaś sankcji nie jest przedmiotem poruszonym przeze mnie w tezie postu.
Inną sprawą jest, że nie podam Ci przykładu takich kapitanów. Dobra praktyka morska (też termin kodeksowy) oraz poszanowanie dla tradycji moich zaprzyjaźnionych kapitanów są zapewne przyczyną, iż prowadzą oni dzienniki.... Mógłbym Ci natomiast podać szereg przypadków, gdy kapitan - armator tylko dzięki temu uzyskał wypłatę odszkodowania, że mógł wykazać "należytą staranność" (też termin kodeksowy), w tym również w zakresie prawidłowego prowadzenia dziennika. Ale to już zupełnie inny temat.

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 16:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
el szaman napisał(a):
Marcin, prowadzący jednostkę jest zawsze kapitanem (jest kierownikiem statku - niezależnie od posiadanego patentu). Bądźmy precyzyjni w wypowiedziach.


Dokładnie. Prowadzący jednostkę. Stan faktyczny. Bądźmy precyzyjni. A że jedne przepisy zwą go kapitanem, inne kierownikiem statku, a umowa czy polisa skipperem i to czy posiada on jakiś patent jest dla faktu jego odpowiedzialności mniej istotne.

el szaman napisał(a):
Inną sprawą jest, że nie podam Ci przykładu takich kapitanów.


To o tyle istotne, że pozwala nam ustalić kto dywaguje - ja, Jaromir czy Ty. ;) Bez urazy, ale problem jest w obecnym stanie prawnym, jak już sugerowałem, mocno akademicki. ;)

el szaman napisał(a):
Mógłbym Ci natomiast podać szereg przypadków, gdy kapitan - armator tylko dzięki temu uzyskał wypłatę odszkodowania, że mógł wykazać "należytą staranność" (też termin kodeksowy), w tym również w zakresie prawidłowego prowadzenia dziennika. Ale to już zupełnie inny temat.


Dokładnie. To zupełnie inny temat. W ramach umowy o dobrowolne ubezpieczenie ubezpieczyciel może zawarować obowiązek noszenia żagli w paski i posiadania ciętych kwiatów w mesie - a następnie uzależniać od tego realizację polisy.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 17:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
No to cieszę się, że się zgadzamy :mrgreen:

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 17:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13175
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2702
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
el szaman napisał(a):
9) jachcie komercyjnym – należy przez to rozumieć statek przeznaczony do celów sportowych lub rekreacyjnych, używany do przewozu nie więcej niż 12 pasażerów
No to się rozśmieszajmy. :)

Ilu pasażerów jest na jachcie podczas szkolenia? A ilu podczas zwykłego rejsu?

Przypomnieć SOLAS?
:rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowanie od: Były user
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 17:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
A co robią pasażerowie na szkoleniu??? :rotfl:

ps. (pasażerki to jeszcze rozumiem! :twisted: )

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 17:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13175
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2702
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
el szaman napisał(a):
A co robią pasażerowie na szkoleniu???
To ja się pytam, bo pisałeś, ze jacht szkoleniowy jest jachtem komercyjnym.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 17:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
wiem, wiem - ale zwróć uwagę, że to nie ja, a ustawodawca!
To był cytat z ustawy o bezpieczeństwie... :-(

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 17:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13175
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2702
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
el szaman napisał(a):
zwróć uwagę, że to nie ja, a ustawodawca!
Ustawodawca to pisał?:
el szaman napisał(a):
Tak więc jacht wyczarterowany i w danym momencie używany do rekreacji, w innym momencie może być wykorzystany np. do szkolenia. Tym samym nie jest używany wyłącznie do rekreacji.
el szaman napisał(a):
jachty komercyjne - a to oznacza również czarterowane - prowadzą dziennik
To Ty twierdzisz, że jach używany do szkolenia za pieniądze oraz jacht czarterowany są jachtami komercyjnymi.

Aby uznać jacht za komercyjny, definicja w ustawie o bezpieczeństwie morskim wymaga bezwzględnie przewożenia pasażerów (do 12, bo powyżej 12 statek staje się statkiem pasażerskim) oraz spełnienia jeszcze dodatkowych warunków. Sam to zresztą zacytowałeś.
el szaman napisał(a):
używany do przewozu nie więcej niż 12 pasażerów w ramach prowadzenia działalności


To teraz zajrzyj do konwencji SOLAS i znajdź definicję pasażera. :lol:

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 17:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13175
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2702
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
PS. Właśnie dlatego urzędnicy w proponowanej nowelizacji ustawy chcą objąć pojęciem komercyjności wszystkie jachty służące do zarobkowania.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 17:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
Wojtek, przeczytaj jeszcze raz art. 5 ustawy o bezpieczeństwie, cytowałem powyżej...

Ja temat postu wyczerpałem i dziękuję za ciekawą dyskusję :)
Dalsze rozważania, o pasażerach itd. tak naprawdę wykraczają poza moje zinteresowanie, zreszta to tematy na długie zimowe wieczory... Może jeszcze do nich wrócimy, a tymczasem dzięki, chłopaki, muszę się zająć innymi rzeczami.

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 17:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13175
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2702
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
el szaman napisał(a):
przeczytaj jeszcze raz art. 5 ustawy o bezpieczeństwie, cytowałem powyżej...
Właśnie to zacytowałem.

Zgodnie z zasadami legislacji przepis ten mówi, że nie ma mowy o komercyjności, dopóki jacht nie przewozi pasażerów. Ponieważ żaden normalny* jacht pasażerów nie wozi, to na żadnym nie ma obowiązku prowadzenia dziennika.

*normalny, czyli nie kuter rybacki zarejestrowany jako jacht do przewozu wędkarzy, płetwonurków lub innych turystów.

Również dziękuję za dyskusję i udaję się w kierunku piwa... viewtopic.php?f=43&t=21593

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 18:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Nie zaczynaj bez nas ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 19:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Debata "o pasażerach" traci sens wobec projektów nowelizacji ustawy. Znanych powszechnie.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 19:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17566
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3697
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Wojtek, Grzesiek pytało o podstawę prawną, ty zaś zapodajesz interpretację (i to w dodatku swoją).

Ja osobiście nie zgadzam się ani z Twoją ani z interpretacją Jarka.
Polskie prawo (tak wiem, geny tu nie mają znaczenia :-) ) jest tak konstruowane, że nawet Ustawa Zasadnicza - choć wydaje się prosta - wymaga 15 szt. prawników żeby zinterpretować zgodność prawa z nią, a każdy z owych prawników (prima sort sędziów) oprócz TAK/NIE ma jeszcze trzecie wyjście.

Skłaniam się ku interpretacji El Szamana (BTW Grzesiu, czy nie powinno pisać się Twojego nicka dużą literą? Jak to interpretujesz? :-) ): ustawa nakazuje prowadzić dziennik pokładowy a rozporządzenie umożliwia swobodny wybór wzoru.
Być może była to próba dania obywatelom-żeglarzom szansy na "wzięcie spraw w swoje ręce"? ;-)

A tak całkiem na marginesie, to po wypadku Polonusa, dziennik okazał się kluczową sprawą umożliwiającą szybką wypłatę odszkodowania - bo o odszkodowaniu mowa, różne PKBWM, IM i sądy to mogą sobie skakać na kant dupy, liczy się tylko i wyłącznie forsa!

Pewnie znajdzie się stado prawników, którzy będą interpretować prawo tak jak Wojtek i Jaromir, ale na 100% stanie na przeciw nich stado interpretujących niekorzystnie (dla żeglarzy) i wówczas będą się toczyć procesy, będziemy mieli satysfakcję po kolejnej (osiemnastej) rozprawie przyznającej nam rację, ale jachtu nie naprawimy, bo będziemy czekali pierdylion lat na wyrok sądu przyznającego nam rację a po wygranej, pieniądze wprost od ubezpieczyciela przekażemy stadu naszych prawników.

Historia pokazuje, że Polacy potrafią walczyć o wartości (niematerialne i prawne) i każda wygrana w sumie jest porażką.

Spytajcie w świecie jak to było z upadkiem komunizmu! Ja usłyszałem od Peruwiańczyka, że komunizm upadł dlatego, że Niemcom udało się zburzyć mur berliński. Serio.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa



Za ten post autor Maar otrzymał podziękowanie od: el Szaman
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 mar 2015, o 00:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
Maar napisał(a):
czy nie powinno pisać się Twojego nicka dużą literą? Jak to interpretujesz?

Wykładnia jest następująca: powinno być "el Szaman":)
Uzasadnienie: bo tak być powinno i już!

Wyjaśnienie obwinionego: kiedyś tak wklepałem z rozpędu i tak zostało, zaś wszczęcie postępowania nowelizującego wydaje mi sie nadmiernym obciążaniem czynnika społecznego :)

stopy wody pod dziennikiem!

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 mar 2015, o 00:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2014, o 10:35
Posty: 1166
Podziękował : 284
Otrzymał podziękowań: 617
Uprawnienia żeglarskie: polskie i zagraniczne
Moim zdaniem, po,wnikliwej analizie przepisow- fotografie czynione przez uczestnikow rejsu, zapis tracka z gps i kartka z planem wacht calkowicie wyczeruja obowiazek prowadzenia dziennika jachtowego.

Poza to na zadnym jachcie czerterowym dzinnika jachtowego nie napotkalem, a chetnie poczytalbym.

_________________
Z wyrazami
JM


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 mar 2015, o 01:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
el szaman napisał(a):
1. KAŻDY statek o polskiej przynależności ma bezdyskusyjny obowiązek prowadzenia dziennika.

Ale - bezdyskusyjnie - jedynie takiego dziennika, który jest PRAWEM PRZEWIDZIANY.
Jaki dziennik jest prawem przewidziany na jachtach polskich?
Podasz link do przepisu, który prowadzenie takiego dziennika przewiduje?

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

el szaman napisał(a):
2. Jachty rekreacyjne mogą prowadzić dziennik w dowolnej, podlegającej inwencji kapitana formie.

1. Mogą też nie prowadzić, bo żaden przepis prawa nie PRZEWIDUJE konieczności prowadzenia dziennika.

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 mar 2015, o 01:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
el szaman napisał(a):
3. Wszystkie inne statki, w tym jachty komercyjne - a to oznacza również czarterowane - prowadzą dziennik wg określonyh wzorów. Dla nas podstawowym wzorem jest ten określony w załączniku nr. 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27. kwietnia 2005 (poz. 738)


1. Kodeks Morski, który wraz z rozporządzeniami wykonawczymi jest jedynym źródłem prawa dotyczącego prowadzenia dzienników na polskich statkach morskich w ogóle nie przewiduje różnicowania obowiązku prowadzenia dzienników, ze względu na sposób używania statków morskich służących wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji. Ba - w ogóle nie dzieli ani nie definiuje statków ze względu na sposób ich używania. Jeżeli już - to ze względu na to, czemu one służą, a to całkiem nie to samo, prawda?
Anyway - Kodeks ustala ogólny obowiązek prowadzenia dzienników - tych które są prawem przewidziane.
Jednocześnie żaden przepis prawa nie przewiduje prowadzenia dzienników na polskim statku morskim służącym wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji.

2. Definicję jachtu "komercyjnego" i "rekreacyjnego" wprowadza zupełnie inna ustawa - "o bezpieczeństwie morskim". Ze względu na zakres spraw regulowanych ustawą o bezp. morskim stanowi ona wobec przepisów Kodeksu Morskiego (przypomnę - jedynego źródła regulacji dotyczących dzienników) "przepisy odrębne".
Słowem - kolejny raz usiłujesz do sprawy regulowanej wyłącznie przez Kodeks Morski stosować definicję z.... przepisu odrębnego. Sam bym tego nie wymyślił...

3. Zupełnie na boku - jachty czarterowane nie są automatycznie "jachtami komercyjnymi". I nawet jeżeli niektórzy z ich armatorów poddają swoje jednostki jakimś regulacjom dotyczącym jachtów komercyjnych - to dokąd jachty czarterowane nie są używane do przewozu pasażerów - ustawowej definicji jachtu komercyjnego nie spełniają.

PS. Wdziałeś wzór dziennika, co do którego twierdzisz, że "obowiązuje" (ten określony w załączniku nr 1)? Ja obejrzałem - i uważam próbę zastosowania go na jakimkolwiek jachcie za bardzo śmieszną. Śmieszniejszą nawet od stosowania "wzoru" proponowanego 10 lat temu przez p. Jabłonowską czy archaichnych (1963!) wzorów dzielnika a'la PZŻ... (mowa o jachtach - a nie żaglowcach)
Anyway - skoro twierdzisz, że to "obowiązuje" na jakiś jachtach - to powiedz - jaki należy wpisywać na pierwszej stronie numer IMO... jachtu? :mrgreen:

PPS.Wybacz - w konstrukcji przepisów i sposobie budowy prawa - pływasz...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 mar 2015, o 02:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
el szaman napisał(a):
Dobra, ułatwię:

Art 5 ustawy o bezpieczeństwie morskim
(...)
9) jachcie komercyjnym – należy przez to rozumieć statek przeznaczony do celów sportowych lub rekreacyjnych, używany do przewozu nie więcej niż 12 pasażerów w ramach prowadzenia działalności polegającej na:
a) odpłatnym przewozie osób,
b) odpłatnym wykonywaniu rejsów szkoleniowych,
c) odpłatnym udostępnianiu statku w celach połowu organizmów morskich na podstawie sportowego zezwolenia połowowego zgodnie z przepisami o rybołówstwie,
d) odpłatnym udostępnianiu statku obsadzonego załogą,
e) każdym innym odpłatnym udostępnianiu statku;


Ułatwię dalej.
Przywołaj reguły logiki i odpowiedz:
Na jachcie, który nie jest używany do przewozu pasażerów prowadzę odpłatny rejs szkoleniowy. Czy taki jacht wypełnia ustawową definicję "jachtu komercyjnego"?
Udostępniam odpłatnie jacht, ale ten jacht nie jest on używany do przewozu pasażerów. Czy taki jacht wypełnia ustawową definicję "jachtu komercyjnego"?

Jeżeli - z pogwałceniem językowej, systemowej i logicznej metody wykładni prawa - odpowiesz na którekolwiek z dwu powyższych pytań "tak"... to powiedz mi jeszcze - dlaczego MI forsuje od niemal roku zmianę tej definicji?
Zmianę z pozoru bardzo niedużą, ale jakże znaczącą. Urzędnicy chcą by nowa definicja brzmiała:
"statek przeznaczony do celów sportowych lub rekreacyjnych, w tym używany do przewozu nie więcej niż 12 pasażerów w ramach prowadzenia działalności polegającej na:...."
źródło: http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/24 ... 507#249507

BTW - sądzę, że urzędnicy do tej zmiany doprowadzą (ale czy zdążą przed wyborami - to inna sprawa... :roll: )

PS. Jak kto lubi zabawy, to może rozważyć przypadek "używam jachtu do przewozu nie więcej niż 12 pasażerów, ale zupełnie nieodpłatnie". I jak - jacht spełnia definicję jachtu komercyjnego?
Liczę na to, że do zabawy podejdziecie poważnie i że poszukacie w ust. o bezp. morskim jakże potrzebną w tym przypadku definicję "pasażera"..
Nie znaleźliście? Hmmm... to może - skoro padło tu stwierdzenie, jakoby "w doktrynie przyjęło się korzystać z tekstów innych aktów" - skorzystacie z działu II Kodeksu Morskiego? Tylko co wtedy z art. 4 tegoż Kodeksu? :lol: :lol: :lol:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 mar 2015, o 08:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
el Szaman napisał(a):
Hej Maćku :)
A potrafisz wymienić jakiś, który nie ma? Przeczytaj proszę jeszcze raz art. 50. k.m.
Prawem przewidziane, a prawo przewiduje że jachtów wyłącznie rekreacyjnych nie obejmuje :)

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 mar 2015, o 08:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
sailhorse napisał(a):
kartka z planem wacht



"Obudź mnie,jak się zmęczysz"

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl



Za ten post autor Colonel otrzymał podziękowanie od: Jaromir
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 mar 2015, o 08:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Maar napisał(a):
Polskie prawo (tak wiem, geny tu nie mają znaczenia )
Ziew, MArku... po prostu ziew. Oczywiście te stada prawników zarabiajacych krocie w Niemczech, Francji, UKeju, Holandii, Szwecji, itd, itd... zarabiją na swój chlebek z masełkiem dlatego, że prawo onych krajów jest jasne, proste, zrozumiałe czytelne dla każdego zwykłego ludzia. I dlatego ten zwykły ludź płaci onym prawnikom... hmm... właściwie dlaczego, skoro tylko u nas prawo jest trudne , skomplikowane, niejasne, bo pisali je genetycznie niedorobieni Polacy. Ach jak mi przykro, że jestem Polakiem i geny mam zjebane :)

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

sailhorse napisał(a):
kartka z planem wacht
Co to jest? :)

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...



Za ten post autor skipbulba otrzymał podziękowania - 2: Colonel, Leszek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 mar 2015, o 13:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
skipbulba napisał(a):
el Szaman napisał(a):
Hej Maćku :)
A potrafisz wymienić jakiś, który nie ma? Przeczytaj proszę jeszcze raz art. 50. k.m.
Prawem przewidziane, a prawo przewiduje że jachtów wyłącznie rekreacyjnych nie obejmuje :)

Nie. To prawo, które dotyczy prowadzenia dzienników na polskich statkach morskich nie wspomina o tym, że nie obejmuje "jachtów wyłącznie rekreacyjnych". Ono stanowi, że nie obejmuje statków morskich używanych wyłącznie dla do uprawiania sportu lub rekreacji.
Bo przecież ani ustawa, która jako jedyna ustala regulacje dotyczące prowadzenia prawem przypisanych dzienników na polskich statkach morskich ani jej rozporządzenie wykonawcze, które nie dotyczy statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji ani słowem nie wspominają o czymś takim, jak "jacht rekreacyjny" czy "jacht komercyjny", prawda?

Swoją drogą - teza, jakoby uiszczenie odpłatności za odbycie podróży w charakterze członka załogi statku używanego wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji, albo że uiszczenie odpłatności za wypożyczenie statku używanego wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji - zmieniają w jakiś sposób sposób używania takiego statku - jest trudna do zrozumienia.

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 mar 2015, o 17:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
Jaromir napisał(a):
Sam bym tego nie wymyślił...

Jaromir - i niech tak zostanie!!!
Jaromir napisał(a):
w konstrukcji przepisów i sposobie budowy prawa - pływasz...

jak ryba w wodzie :mrgreen:

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 130 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 18 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL