Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Recykling jachtów
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=17&t=10031
Strona 1 z 3

Autor:  sebson [ 8 lis 2011, o 22:04 ]
Tytuł:  Recykling jachtów

Witam serdecznie,

właśnie zajmuję się projektem koncepcyjnym Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów, do którego mają trafiać jachty żaglowe. Przebijając się przez Akty Prawne zastanawiam się czy jacht żaglowy jest "pojazdem", w odniesieniu do "Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 roku w sprawie katalogu odpadów"? A konkretnie moje pytanie brzmi czy jachty żaglowe można zaliczyć do grupy odpadów o kodzie "16 01"?

Autor:  Wojciech [ 8 lis 2011, o 22:13 ]
Tytuł:  Re: Czy jacht jest pojazdem mechanicznym w polskim prawie ?

sebson napisał(a):
właśnie zajmuję się projektem koncepcyjnym Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów, do którego mają trafiać jachty żaglowe.

Czy te ewentualne jachty nie mogły by trafić na rynek wtórny ?...uważam, że wielu by się znalazło zainteresowanych zakupem jachtu do remontu.
Jestem pierwszy z zainteresowanych zakupem/otrzymaniem ...oczywiście jachtu nieskażonego pierwiastkami promieniotwórczymi .

Autor:  sebson [ 8 lis 2011, o 22:23 ]
Tytuł:  Re: Czy jacht jest pojazdem mechanicznym w polskim prawie ?

Generalnie największym problemem jest laminat, gdyż jego żywotność szacuje się na 40-50 lat. Wtedy to pojawia się pytanie co z tym zrobić? Realnie można powiedzieć, że istnieją dwie możliwości:
1. rozdrobnienie laminatu do małej frakcji i użycie go wtórnie do budowy nowych jachtów (jednak z badań wynika, że aby zachować podobne właściwości laminatu, odpady mogą stanowić jedynie około 15% całości, i to zależy w jakim elemencie jachtu)
2. spalenie laminatu w procesie pirolizy (proces wymagający dużego nakładu finansowego)

Autor:  Colonel [ 9 lis 2011, o 09:26 ]
Tytuł:  Re: Czy jacht jest pojazdem mechanicznym w polskim prawie ?

sebson napisał(a):
czy jacht żaglowy jest "pojazdem", w odniesieniu do "Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 roku w sprawie katalogu odpadów"? A konkretnie moje pytanie brzmi czy jachty żaglowe można zaliczyć do grupy odpadów o kodzie "16 01"?

Zadałeś bardzo specjalistyczne i nieżeglarskie pytanie.
Obawiam się, że bez interpretacji jakiegoś naukowca albo Ministerstwa Środowiska się nie obejdzie. Już się nad tym kiedyś zastanawiałem i nie doszedłem do rozsądnych wniosków.
Zaliczenie jachtu do grupy 16 01 wydaje sie tylko częściowo słuszne. Może trafniejsze byłoby wybranie grupy 16 03.
Zwróć uwagę, że klasyfikacja odpadów opiera się na miejscu ich powstania i jeśli potraktujesz cały jacht jako odpad, to każda klasyfikacja będzie zła.
Może rozwiązaniem byłoby potraktowanie zakladu jako "stoczni złomowej", czyli zakladu rozbiórkowego, a dopiero efekty złomowania/rozbiórki stawałyby sie odpadami?

Autor:  Jaromir [ 9 lis 2011, o 09:55 ]
Tytuł:  Re: Czy jacht jest pojazdem mechanicznym w polskim prawie ?

sebson napisał(a):
rozdrobnienie laminatu do małej frakcji i użycie go wtórnie do budowy nowych jachtów (jednak z badań wynika, że aby zachować podobne właściwości laminatu, odpady mogą stanowić jedynie około 15% całości, i to zależy w jakim elemencie jachtu)


Przepraszam, nie znam wyników żadnych badań na jakie się powołujesz - możesz chociaż skrótowo przybliżyć jak stary laminat "rozdrobniony do małej frakcji" miałby być użyty "do budowy nowych jachtów".
Jak długo żyję o takiej kombinacji nie słyszałem... Znając proces technologiczny produkcji nowego jachtu z laminatów - nie za bardzo potrafię sobie wyobrazić w jak sposób tego typu "materiał z odzysku" miałby być w budowie nowego jachtu użyty....

Autor:  skipbulba [ 9 lis 2011, o 11:37 ]
Tytuł:  Re: Czy jacht jest pojazdem mechanicznym w polskim prawie ?

sebson napisał(a):
problemem jest laminat, gdyż jego żywotność szacuje się na 40-50 lat


To nie prawda, tak szacowano kiedyś dawno temu. Dziś już wiadomo, że 40-50 letnie laminaty mają się dobrze i nic się znimi nie dzieje, czego dowodem jest liczna rzesza laminatowych jachtów z lat 60-70 które sobie spokojnie żeglują* za nic mając opinie tzw. specjalistów :)


*setki Albin Veg, Albin Viggenów, Beckerów, Turów jak również i naszych Nefrytów dobijajacych już 40, w których akurat laminaty są najzdrowszym elementem tych jachtów :D

Autor:  Jaromir [ 9 lis 2011, o 12:15 ]
Tytuł:  Re: Czy jacht jest pojazdem mechanicznym w polskim prawie ?

skipbulba napisał(a):
sebson napisał(a):
problemem jest laminat, gdyż jego żywotność szacuje się na 40-50 lat


To nie prawda, tak szacowano kiedyś dawno temu. Dziś już wiadomo, że 40-50 letnie laminaty mają się dobrze i nic się znimi nie dzieje, czego dowodem jest liczna rzesza laminatowych jachtów z lat 60-70 które sobie spokojnie żeglują* za nic mając opinie tzw. specjalistów :)


*setki Albin Veg, Albin Viggenów, Beckerów, Turów jak również i naszych Nefrytów dobijajacych już 40, w których akurat laminaty są najzdrowszym elementem tych jachtów :D

Ale dajesz tylko przykłady laminatów "pancernych" i budowanych na morze :lol:
Tymczasem współczesne (to znaczy jakoś tak lat 90-tych ubiegłego wieku) zwłaszcza lekko i "jeziorowo" wykonywane jachty z laminatów mogą rzeczywiście nie być "wieczne".
Nie mi oceniać, czy problem ich utylizacji jest problemem realnym czy wydumanym. Choć obserwacje wskazują, że dotację można wyrwać na dowolną eko-bzdurkę...

Bardziej interesuje mnie, co autor wątku rozumie przez rozdrobnienie laminatu do małej frakcji i użycie go wtórnie do budowy nowych jachtów ???
Zwłaszcza, że jak pisze - było to ponoć przedmiotem badań, na tyle dokładnych, iż wyliczono, że "aby zachować podobne właściwości laminatu, odpady mogą stanowić jedynie około 15% całości, i to zależy w jakim elemencie jachtu" ....

Kochany twórco wątku - zdradź proszę, jak, gdzie, do jakich "elementów jachtu" oraz w którym momencie procesu produkcji jednostki z tworzyw sztucznych można użyć "około 15%" odpadów, pochodzących z rozdrobnienia starego, 40-letniego laminatu LPS do małej frakcji?

Autor:  sebson [ 9 lis 2011, o 12:29 ]
Tytuł:  Re: Czy jacht jest pojazdem mechanicznym w polskim prawie ?

Badania na temat przetwórstwa materiałowego laminatu prowadzone były na Politechnice Śląskiej. Wynika z nich, że odpowiednio rozdrobniony laminat można z powodzeniem wykorzystywać jako rdzeń nowych kompozytów. Jako, że jesteśmy daleko za murzynami, w Polsce nie słyszałem o zastosowaniu takiego rozwiązania, jednak z pewnością jest to związane z faktem, że problem nie występuję jeszcze na dużą skalę i w związku z tym mało kto się nad tym zastanawia. Jednak szwedzka stocznia Ryds Batindustri AB zbudowała i wprowadziła do sprzedaży motorówkę, której 20% masy laminatu stanowi recyklat. Ponadto odzysk kompozytów poliestrowo-szklanych jest stosunkowo nową gałęzią gospodarki odpadami, w związku z tym potrzeba trochę czasu aby powstała odpowiednia technologia, a być może już powstała tylko o tym nie wiemy.

Na zachodzie Europy powstają już zakłady działające na zasadzie "Stacji Demontażu Pojazdów", w związku z tym problem z pewnością pojawi się i u nas. Jako, że moje pojęcie o przebiegu budowy jachtu jest bardzo podstawowe, nie potrafię odpowiedzieć na pytanie do których konkretnych elementów można wykorzystać recyklat. Jednak z pewnością coś takiego istnieje.

A wracając do mojego pytania:
Cytuj:
czy jacht żaglowy jest "pojazdem", w odniesieniu do "Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 roku w sprawie katalogu odpadów"? A konkretnie moje pytanie brzmi czy jachty żaglowe można zaliczyć do grupy odpadów o kodzie "16 01"?

Autor:  JasiekN [ 9 lis 2011, o 12:33 ]
Tytuł:  Re: Czy jacht jest pojazdem mechanicznym w polskim prawie ?

sebson napisał(a):
czy jacht żaglowy jest "pojazdem"


Tak.

Por orzeczenie SN, przytoczone przez Carla parę pięter wyżej.

sebson napisał(a):
A konkretnie moje pytanie brzmi czy jachty żaglowe można zaliczyć do grupy odpadów o kodzie "16 01"?


A dokładnie 16 01 06.

Bo rozsądny właściciel złomowanego jachtu już dawno z niego wymontował i sprzedał całą elektronikę oraz akumulatory i silnik (jeśli takowy był stacjonarny), czym pozbawił skorupę cech właściwych dla 16 01 04.

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

sebson napisał(a):
Badania na temat przetwórstwa materiałowego laminatu prowadzone były na Politechnice Śląskiej. Wynika z nich, że odpowiednio rozdrobniony laminat można z powodzeniem wykorzystywać jako rdzeń nowych kompozytów. Jako, że jesteśmy daleko za murzynami



Nie tylko na PŚ. I nie wiem skąd u Ciebie to przekonanie o "byciu za Murzynami".

Granulaty kompozytów poliestrowo-szklanych są od dawna wykorzystywane - tyle, że nie jako "rdzeń" (bo "rdzeń" to struktura ciągła) tylko jako "wypełniacz inertny". Do bardzo wielu zastosowań, z nawierzchniami drogowymi włącznie.

Kłopot tylko w tym, że granulowane kompozyty nie nadają się do klasycznej technologi formowania obłego kształtu na kopycie. Tak - z przeproszeniem - technicznie:
Nakładasz warstwę maty, pracowicie "stukasz to" pędzlem umoczonym w żywicy, po czym co? Posypujesz proszkiem (o odpowiedniej granulacji, ofc)?. Wolne żarty.

Owszem, granulaty nadają się jako wypełniacz do produkcji prefabrykowanych płyt. Technologie budowy jachtów również tego rodzaju płyty wykorzystują.

W tym całym interesie jest jednak pewien szpil. Czysto kretyński, proceduralno - urzędowy. Art. 6 ust. 1 lit. c Dyrektywy PE i Rady Europy 2008/98/WE z dn. 19.11.2008.
Kto ma zdrowie - niech poczyta. Ja nie mam zdrowia, ale muszę, z racji wykonywanego zawodu.

Autor:  sebson [ 9 lis 2011, o 13:23 ]
Tytuł:  Re: Czy jacht jest pojazdem mechanicznym w polskim prawie ?

Cytuj:
A dokładnie 16 01 06.

A czy przykładowo żywica poliestrowa nie będzie odpadem niebezpiecznym?

Cytuj:
Granulaty kompozytów poliestrowo-szklanych są od dawna wykorzystywane - tyle, że nie jako "rdzeń" (bo "rdzeń" to struktura ciągła) tylko jako "wypełniacz inertny". Do bardzo wielu zastosowań, z nawierzchniami drogowymi włącznie.

Na podstawie tego artykułu napisałem, że laminat można wykorzystać jako "rdzeń", gdyż posiada on właściwości wytrzymałościowe, a nie jest tylko wypełnieniem. Przynajmniej tak to zrozumiałem. kompozyty.ptmk.net/pliczki/pliki/semVIII_9.pdf

Cytuj:
W tym całym interesie jest jednak pewien szpil. Czysto kretyński, proceduralno - urzędowy. Art. 6 ust. 1 lit. c Dyrektywy PE i Rady Europy 2008/98/WE z dn. 19.11.2008.

Nie wiem czy dobrze zrozumiałem... Jeżeli laminat zostanie wykorzystany w procesach odzysku, przestaje być odpadem czy w ogóle nim się nie staje?

Autor:  JasiekN [ 9 lis 2011, o 17:30 ]
Tytuł:  Re: Czy jacht jest pojazdem mechanicznym w polskim prawie ?

Zapewne moderatorzy za chwilę ten fragment dyskusji przeniosą w bardziej włąściwe miejsce (znaczy do "offtopów" - nie mam nic przeciwko.

sebson napisał(a):
A czy przykładowo żywica poliestrowa nie będzie odpadem niebezpiecznym?


Nie. Jest ona doskonale obojętna chemicznie. Niebezpieczne są jej składniki (żywica i utwardzacz) oraz rozpuszczalniki, utrzymujące te składniki w formie ciekłej do czasu przereagowania. Zgadza się, łódka świeżo wyklepana jeszcze długo śmierdzi styrenem. Ale my mówimy o złomie, prawda? Ustawodawca zresztą wydał osobne rozporządzenie, określające kryteria kwalifikowania odpadów do grupy niebezpiecznych. Możesz mi wierzyć - w tym przypadku problem z głowy.


sebson napisał(a):
Na podstawie tego artykułu napisałem, że laminat można wykorzystać jako "rdzeń", gdyż posiada on właściwości wytrzymałościowe, a nie jest tylko wypełnieniem.


Z ciekawości samej - a jakie "właściwości wytrzymałościowe" ma piasek? Twardość w skali Mohsa - całkiem zacna (czyste SiO2). Ale proszek jest proszkiem i jako materiał rdzeniem nie będzie. Choćby gwoździe z nieba leciały...

sebson napisał(a):
Nie wiem czy dobrze zrozumiałem... Jeżeli laminat zostanie wykorzystany w procesach odzysku, przestaje być odpadem czy w ogóle nim się nie staje?


Ha! I właśnie dlatego napisałem, że tu się sprawa macała.

Albowiem różnica między Panem Bogiem a przeciętnym urzędnikiem unijnym polega na tym, że Pan Bóg jest nieograniczenie miłosierny, a urzędnik - wręcz odwrotnie.

Otóż: taki laminat jest odpadem. I jeśli się go przetworzy (ku chwale Ojczyzny i środowiska) - to i tak g... z tego, póki "notyfikowana jednostka" nie da temu wyrobowi stempla.

OK. kończmy ten offtop, i tak nas ochrzanią. Jakby co - to pisz na priv.

Autor:  Colonel [ 9 lis 2011, o 17:47 ]
Tytuł:  Re: Czy jacht jest pojazdem mechanicznym w polskim prawie ?

Sebson, z natury rzeczy "odzysk" dotyczy odpadów. Czyli najpierw coś jest odpadem (znajdź sobie definicję w ustawie o odpadach),a potem podlega: recyklingowi, odzyskowi, unieszkodliwieniu. Nawiasem: odzysk może byc energetyczny, czyli jak to wszystko spalisz w ciepłowni to też będzie odzysk.
Dla klasyfikacji odpadów nie ma znaczenia, czy jacht uznamy według przepisów np. antyalkoholowych za pojazd, szczególnie mechaniczny.

Autor:  Wojciech [ 10 maja 2012, o 20:47 ]
Tytuł:  Re: Recykling jachtów

sebson napisał(a):
właśnie zajmuję się projektem koncepcyjnym Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów, do którego mają trafiać jachty żaglowe.

Przypominam się ...
Wojciech1968 napisał(a):
Jestem pierwszy z zainteresowanych zakupem/otrzymaniem ...oczywiście jachtu nieskażonego pierwiastkami promieniotwórczymi .

Autor:  Catz [ 10 maja 2012, o 21:20 ]
Tytuł:  Re: Recykling jachtów

Sęp... ;)
Dobrze, ze przypomniales stary temat: mniejsza ile zdzierza pierwsze "pancerne" lodki chemiczne - faktem jest, ze "trupow" przybywa i nie bardzo wiadomo co z nimi robic, zeby bylo w miare tanio i mozliwie ekologicznie.
Szkoda, ze sebson sobie poszedl.
Catz

Autor:  Wojciech [ 10 maja 2012, o 21:27 ]
Tytuł:  Re: Recykling jachtów

Catz napisał(a):
Szkoda, ze sebson sobie poszedl.

Nie poszedł .
Był tu Ostatnia wizyta: 30 sty 2012, o 18:32
Dlatego ostrzę szpony na łakomy kąsek czegoś co może jeszcze istnieć... :-P

Autor:  Gienek [ 10 maja 2012, o 21:30 ]
Tytuł:  Re: Recykling jachtów

Catz'u , tak jak zwykle .
Nie ma żadnego problemu , od czasu , gdy
cementownie zainwestowały w "odpowiednią" technologię .
Najtaniej jest spalić .
Tak jest zawsze , gdy niedouczeni biorą się za naprawianie świata .
Zawsze drożej i gorzej .
Pozdrawiam .
Eugeniusz Panek

Autor:  Catz [ 10 maja 2012, o 21:49 ]
Tytuł:  Re: Recykling jachtów

Gienek napisał(a):
Nie ma żadnego problemu

Chyba jednak jest... W takiej Francji ( UK, Niemcy, Benelux, etc. ) chemicznych wrakow jest pewnie z tysiac razy wiecej i czasem sie o tym wspomina niesmialo - co najtansze, to wiadomo.
Wojciech1968 napisał(a):
Nie poszedł .

To dlaczego go nie ma?
Zdanie specjalisty od recyklingu mnie interesuje, nawet jesli jest recyklingowcem poczatkujacym.
Rzecz tym bardziej ( i takze! ) istotna, ze nie wiadomo, kto ma placic i za co.
Catz

Autor:  Gienek [ 10 maja 2012, o 22:07 ]
Tytuł:  Re: Recykling jachtów

Wspomina się nieśmiało , bo się samemu wspominającemu nabroiło .
Tak to jest , gdy się wymyśla , a do szkoły było pod górkę .
Gdyby się uczyło , to by może wpadło na to , że lepiej niech poleży i potem się zobaczy zamiast wyskakiwać z kasy na "pomysły" .
Ale czym by się frustraci karmili ?
Już lepiej , gdy walczą o "ekologię" , niż mieliby wywołać kolejną
rewolucję październikową .
Tylko w efekcie ich działań dzisiaj dopłacamy do tego , żeby elektrownie spalały drewno .
I opony . I jachty też . Zapewne wkrótce akumulatory .
Pozdrawiam .
Eugeniusz Panek

Autor:  Catz [ 10 maja 2012, o 22:25 ]
Tytuł:  Re: Recykling jachtów

Gienek napisał(a):
Tak to jest , gdy się wymyśla , a do szkoły było pod górkę .

:roll:
Ja mialem przez płot....
Gienek napisał(a):
Gdyby się uczyło , to by może wpadło na to , że lepiej niech poleży i potem się zobaczy

Slusznie, ale poki co, jak zwykle poniewczasie i niestety lezy masa trupow i zobaczyc trzeba pilnie teraz.
Catz

Autor:  Gienek [ 10 maja 2012, o 22:50 ]
Tytuł:  Re: Recykling jachtów

Patrząc na Twoje łódki i czytając Twoją stronę jestem przekonany ,
że poradziłeś sobie z problemem pokonania płotu .
Masa trupów niech leży , gdy okaże się wartością , chętni się znajdą .
Jeżeli pozwolimy sobie na jakieś manipulacje , to okaże się , że jak zwykle w takich sytuacjach obudzimy się z ręką w nocniku .
Pozdrawiam .
Eugeniusz Panek

Autor:  Catz [ 10 maja 2012, o 22:59 ]
Tytuł:  Re: Recykling jachtów

Gienek napisał(a):
Masa trupów niech leży , gdy okaże się wartością , chętni się znajdą

Mowa chyba tu o trupach prawdziwych, bezwartosciowych, o wrakach - czyli o tych, z ktorymi cos trzeba pilnie zrobic?
To nie tylko chemia, ale i objetosc, wiec i miejsce...
Catz

Autor:  Gienek [ 10 maja 2012, o 23:12 ]
Tytuł:  Re: Recykling jachtów

No tak ...
Jeżeli jest to trup bezpański , to chyba są jakieś podatki , z których
finansowana jest przeprowadzka trupa na wysypisko .
Ja wiem , że Francja to nie jest kraj marzeń , ale nie spodziewałem się , że aż tak...
Jeżeli jest to trup mający właściciela , to w Bundesrepublik natychmiast znalazł by się zainteresowany właścicielem urząd . W Polsce trochę by to trwało , ale też problem do rozwiązania . Chyba , że właściciel płaci stosowne podatki i wcale nie uważa ,
że posiada trupa - to już kwestia poczucia wolności - swojej i innych (nierozerwalne) .
Jeżeli znasz inny wariant , proszę , sprecyzuj .
Pozdrawiam .
Eugeniusz Panek

Autor:  Catz [ 11 maja 2012, o 20:33 ]
Tytuł:  Re: Recykling jachtów

Gienek napisał(a):
Jeżeli jest to trup bezpański , to chyba są jakieś podatki , z których
finansowana jest przeprowadzka trupa na wysypisko .

Chyba ? :D
Podatki sa! Sposobu i metody nie widze.
Gienek napisał(a):
Ja wiem , że Francja to nie jest kraj marzeń

Otoz zapewniam Cie, ze jest ! Od kilku dni jeszcze bardziej! ;)
Gienek napisał(a):
Jeżeli znasz inny wariant , proszę , sprecyzuj .

Wlasnie dlatego zabralem glos w tym watku: nie znam, nie wiem!
Samo podniesienie i transport wrakow to potworne koszty. I... transport dokad i po co?
Na koszt wlasciciela? Przypominam, ze sa kraje bez rejestracji - zreszta co za problem zatrzec numery i zrobic "podrzutka" ? Sledztwo w celu malo prawdopodobnego ustalenia wlasciciela tez kosztuje. Podatnikow zreszta.
Zrobie zdjecia z cmentarzyska obok mojego portu....
Sebson ! Gdzie jestes ?!!
Catz

Autor:  robhosailor [ 11 maja 2012, o 20:58 ]
Tytuł:  Re: Recykling jachtów

Catz napisał(a):
Otoz zapewniam Cie, ze jest ! Od kilku dni jeszcze bardziej! ;)

Od kiedy niejaki Sarkozy przeszedł do historii, jako pierwszy urzędujący prezydent Francji, który przegrał wybory ubiegając się o druga kadencję... :lol: :lol: :lol:

Autor:  Catz [ 11 maja 2012, o 22:17 ]
Tytuł:  Re: Recykling jachtów

robhosailor napisał(a):
Catz napisał(a):
Otoz zapewniam Cie, ze jest ! Od kilku dni jeszcze bardziej! ;)

Od kiedy niejaki Sarkozy przeszedł do historii, jako pierwszy urzędujący prezydent Francji, który przegrał wybory ubiegając się o druga kadencję... :lol: :lol: :lol:

Tylko bez polityki ! Tylko bez polityki ! :D ;)
Catz O Przyzwoitosci

Autor:  Wasyl [ 22 cze 2012, o 14:41 ]
Tytuł:  Re: Recykling jachtów

Witam.
Poruszacie ciekawy temat, ale niestety i to nie tylko w Polsce do tej pory nie rozwiązywalny.
Postaram się po kolei cytując przedmówców, trochę sprawę naświetlić :D

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

sebson napisał(a):
Witam serdecznie,

właśnie zajmuję się projektem koncepcyjnym Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów, do którego mają trafiać jachty żaglowe. Przebijając się przez Akty Prawne zastanawiam się czy jacht żaglowy jest "pojazdem", w odniesieniu do "Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 roku w sprawie katalogu odpadów"? A konkretnie moje pytanie brzmi czy jachty żaglowe można zaliczyć do grupy odpadów o kodzie "16 01"?

Przytoczone rozporządzenie odnosi się do odpadów i tu pojawia się dylemat: kiedy jacht staje się odpadem?
W świetle Ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach Art.3 pkt 1.:
Odpady oznaczają każdą substancję lub przedmiot należący do jednej z kategorii,
określonych w załączniku nr 1 do ustawy, których posiadacz pozbywa się, zamierza
pozbyć się lub do ich pozbycia się jest obowiązany.

- posiadacz jachtu pozbywa się jachtu, czyli co robi? Znacie jakiś punkt zbierania jachtów gdzie można się pozbyć starego zdezelowanego jachtu żeby stał się odpadem?
- zamierza się pozbyć jachtu, to znaczy co zamierza zrobić, wykluczając sprzedaż lub darowiznę. Określenie zamiaru i jego zrealizowanie jest bardzo płynne i nieprecyzyjne. Np. zamierzacie wymienić meble w domu, a starych mebli się pozbyć to czy to oznacza że już trzymacie we własnym domu odpady????? Kompletnie nielogiczne.
- żadne prawo nie narzuca obowiązku pozbycia się jakiegokolwiek jachtu.

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

Wojciech1968 napisał(a):
sebson napisał(a):
właśnie zajmuję się projektem koncepcyjnym Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów, do którego mają trafiać jachty żaglowe.

Czy te ewentualne jachty nie mogły by trafić na rynek wtórny ?...uważam, że wielu by się znalazło zainteresowanych zakupem jachtu do remontu.
Jestem pierwszy z zainteresowanych zakupem/otrzymaniem ...oczywiście jachtu nieskażonego pierwiastkami promieniotwórczymi .

Jak najbardziej mogły by trafić i bardzo często trafiają, ale w kontekście naszego wątku nie stają się w żadnym momencie odpadami, ani nie zostają poddane odzyskowi i recyklingowi lub unieszkodliwianiu. Z tego względu nie są jako odpad traktowane i żadne przepisy nie mogą jako odpad ich zakwalifikować.

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

sebson napisał(a):
Badania na temat przetwórstwa materiałowego laminatu prowadzone były na Politechnice Śląskiej. Wynika z nich, że odpowiednio rozdrobniony laminat można z powodzeniem wykorzystywać jako rdzeń nowych kompozytów......

Co do technologii nie wypowiadam się bo nie miałem z recyklingiem laminatów poliestrowo-szklanych do czynienia.

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

JasiekN napisał(a):
sebson napisał(a):
czy jacht żaglowy jest "pojazdem"


Tak.

Por orzeczenie SN, przytoczone przez Carla parę pięter wyżej.

NIC PODOBNEGO!!!
W świetle Ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji żaden jacht nigdy nie był, nie jest i raczej nie będzie pojazdem.

JasiekN napisał(a):
sebson napisał(a):
A konkretnie moje pytanie brzmi czy jachty żaglowe można zaliczyć do grupy odpadów o kodzie "16 01"?


A dokładnie 16 01 06.

Bo rozsądny właściciel złomowanego jachtu już dawno z niego wymontował i sprzedał całą elektronikę oraz akumulatory i silnik (jeśli takowy był stacjonarny), czym pozbawił skorupę cech właściwych dla 16 01 04.

NIE NIE I JESZCZE RAZ NIE
Kod 16 01 04* jako odpad niebezpieczny oznacza: zużyte lub nie nadające się do użytkowania pojazdy (jacht jak już wspomniałem w świetle przepisów z zakresu ochrony środowiska pojazdem nie jest)
Natomiast kod 16 01 06 jako odpad inny niż niebezpieczne oznacza: zużyte lub nie nadające się do użytkowania pojazdy niezawierające cieczy i inny substancji niebezpiecznych (są to pojazdy osuszone i pozbawione substancji niebezpiecznych, co za tym idzie mogą np. posiadać silnik i elektronikę bo nie każda zalicza się do odpadów niebezpiecznych, a przykładowo powinny byc pozbawione elementów zaliczanych do 16 01 07*, 16 01 08*, 16 01 09*, 16 01 10*, 16 01 11*, 16 01 21*.....

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

JasiekN napisał(a):
Zapewne moderatorzy za chwilę ten fragment dyskusji przeniosą w bardziej włąściwe miejsce (znaczy do "offtopów" - nie mam nic przeciwko.

sebson napisał(a):
A czy przykładowo żywica poliestrowa nie będzie odpadem niebezpiecznym?


Nie. Jest ona doskonale obojętna chemicznie. Niebezpieczne są jej składniki (żywica i utwardzacz) oraz rozpuszczalniki, utrzymujące te składniki w formie ciekłej do czasu przereagowania. Zgadza się, łódka świeżo wyklepana jeszcze długo śmierdzi styrenem. Ale my mówimy o złomie, prawda? Ustawodawca zresztą wydał osobne rozporządzenie, określające kryteria kwalifikowania odpadów do grupy niebezpiecznych. Możesz mi wierzyć - w tym przypadku problem z głowy.

Owszem jest, a jeśli masz ją w domu w jakimś baniaku i wyrzucasz ją do kosza na śmieci to staje się wtedy odpadem niebezpiecznym o kodzie 20 01 27* i nie powinieneś takiego czegoś do kosza wyrzucać :D

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

OK DOSYĆ MAM GADANIA O ODPADACH W PRACY :evil: SORKI JAK KOGOŚ URAZIŁEM :-? NIE MIAŁEM TAKIEGO ZAMIARU :-(

Autor:  Wasyl [ 22 cze 2012, o 22:57 ]
Tytuł:  Re: Recykling jachtów

Jeśli jest zainteresowanie to mogę temat ciągnąć dalej ;)

Autor:  Colonel [ 23 cze 2012, o 08:17 ]
Tytuł:  Re: Recykling jachtów

Ciągnij, byle temat a nie gorzałkę na przykład albo co innego.
Ja bym taki jacht przyjął jako odpad wielkogabarytowy nierozdrobniony 20 03 07 za jedyne 270 zł za tonę plus opłata marszałkowska plus VAT... Na placu wyjęłoby się metale, a potem 50-tonowym kompatorem i już. Ale to nie zakład o jakim pisał założyciel wątku.

Autor:  Catz [ 23 cze 2012, o 23:07 ]
Tytuł:  Re: Recykling jachtów

Wasyl napisał(a):
Jeśli jest zainteresowanie to mogę temat ciągnąć dalej

Jest! :D
A gdyby nawet nie bylo, to jest to powod tym wybitniejszy, by temat ciagnac! ;)
Znalazlem raptem jedna firme
http://www.aper.asso.fr/web/portal/webs ... ebsiteId=1
Z lektury ich strony wiele nie wynika: Koszt ( w przedziale trupow 6-10m) 100 euro za metr i niewiadomo dokladnie, czy operacja wyciagania z wody i transport wchodzi w cene.
Obawiam sie, ze nawet jesli, to niekoniecznie w kazdym przypadku - czyli nadal nic wspolnego z latwoscia pozbycia sie wraku pralki, lodowki, czy auta.
Co z mniejszymi i wiekszymi tez nie wiem.
APER obiecuje reutylizacje w przemysle i posiada obecnie 40 placowek technicznych.
Colonel napisał(a):
za jedyne 270 zł za tonę plus opłata marszałkowska plus VAT... Na placu wyjęłoby się metale, a potem 50-tonowym kompatorem i już

Koszty transportu wliczone?
Robocizna nadal jest tak tania?
I co z tym produktem kompaktora zrobic? Stawiac jeden na drugim?
Catz

Autor:  Colonel [ 24 cze 2012, o 08:31 ]
Tytuł:  Re: Recykling jachtów

Cena na wjeździe, sam przywozisz. Rozgnieciony produkt kompaktora pozostaje na wieki wieków amen w kwaterze składowej.

Strona 1 z 3 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/