Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 18 kwi 2024, o 15:30




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 28 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Węzeł knagowy
PostNapisane: 5 lut 2012, o 21:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lut 2010, o 18:50
Posty: 80
Podziękował : 18
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: nie powiem
Wiadomo, że Angole nie stosują klasycznego (w moim rozumieniu) węzła knagowego. Kręca na knadze po kilka pętli i ósemeczek, ale bez tego charakterystycznego "przeplotu".

Do dzisiaj byłem przekonany, że oni tego po prostu nie potrafią normalnie. Nawet mnie to cieszyło, bo przecież gdzie im tam do polskiej szkoły żeglarstwa! ;-)

Do dzisiaj, bo znalazłem nagranie gdzie pan z angielskim akcentem pokazuje, jak zawiązać cumę na knadze: http://www.youtube.com/watch?v=tE44VQEWU0o. W 0:29 sekundzie filmu można to obejrzeć. Prezenter wręcz podkreśla "... and no locking turns - we don't want it to jam...".

Już nic z tego nie rozumiem! Owszem taki klasyczny węzeł knagowy potrafi się mocno zacisnąć pod obciążeniem. Ale nawet najbrzydsze cumy się poddają, jak się popchnie sznurek gdzie trzeba.

Ktoś może przerabiał ten temat w UK? Ciekawi mnie skąd u nich ta różnica.

_________________
Pozdrawiam
Marcin Rosłoński


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2012, o 21:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2011, o 12:43
Posty: 469
Podziękował : 27
Otrzymał podziękowań: 35
Uprawnienia żeglarskie: Plastikowe beztalencie
Pluszoholik napisał(a):
Ktoś może przerabiał ten temat w UK? Ciekawi mnie skąd u nich ta różnica.


Bo to Angole są. Oni muszą mieć "oryginalnie"

_________________
"Szkoda wielka, kiedy czyjeś wyższe aspiracje zostają stłumione prozą życia codziennego."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2012, o 22:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2013
Lokalizacja: Meksyk
Podziękował : 773
Otrzymał podziękowań: 1532
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Pluszoholik napisał(a):
Już nic z tego nie rozumiem!

Spokojnie to motorowodniak, nie żeglarz.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2012, o 22:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4693
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 758
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ja tylko jednego Angola żeglarza znam, ten wiąże knagę absolutnie prawidłowo. Za to jak cumuje, to się mi wydaje, że plącze jakieś supły nie do rozwiązania ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2012, o 22:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lut 2007, o 13:28
Posty: 376
Lokalizacja: Kielce
Podziękował : 95
Otrzymał podziękowań: 93
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j
Wydaje mi że to po prostu brak zrozumienia w temacie używania knagi do mocowania liny.
Mam na myśli że tylko "prawdziwy węzeł knagowy" jest najlepszy, co w/g mnie nie jest prawdą.

_________________
Jacek Szczepaniak
www.bryg.pl
www.skipperklub.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2012, o 22:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4693
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 758
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bryg napisał(a):
Mam na myśli że tylko "prawdziwy węzeł knagowy" jest najlepszy, co w/g mnie nie jest prawdą.

No to podziel się doświadczeniem, co najlepszego wiążesz na knadze. Albo naglu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2012, o 23:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17299
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2168
Otrzymał podziękowań: 3588
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Sąsiad napisał(a):
No to podziel się doświadczeniem, co najlepszego wiążesz na knadze.
A co to znaczy "najlepszego"?
Takie angolskie opętlenie trzyma tak samo jak knagowy, więc w porównaniu jest tak samo dobre - a że łatwiej rozwiązać... ja wiem czy łatwiej? Czasami dłużej bo ktos namotał fyfnaście razy, a czasami krócej, bo się nie blokuje pod dużym obciążeniem.

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

A jak kiedyś zdawałem pod okiem jak najbardziej angolskiego Angola egzamin, to nawet rozmawialiśmy o różnicach i... on ich nie zauważał. Po prostu jedni knaguja tak, a inni siak.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2012, o 23:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4693
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 758
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Maar, jak doświadczony wodziciel jesteś dla mnie Guru, ale musisz się bardziej postarać, żeby mi udowodnić, że coś zastąpi knagę. W życiu nie widziałem, żeby prawidłowo zawiązana się zacięła pod dowolnym obciążeniem. No, ale ja pływam dopiero 20 lat, pewnie takie doświadczenia są jeszcze przede mną ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2012, o 00:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17299
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2168
Otrzymał podziękowań: 3588
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Sąsiad napisał(a):
W życiu nie widziałem, żeby prawidłowo zawiązana się zacięła pod dowolnym obciążeniem.
A nieprawidłowo zawiązane widziałeś?
W szczególności takie, w których "końcówka" leży na linie (bo ktoś pińć razy w te i wewte namotał) albo taką "połówkę" knagowego (co lina tylko na jednym kle jest obłożona).

Ja myślę, że to jest trochę podobnie jak z wyższością świąt jednych nad drugimi. Jeden węzeł jest dobry i drugi tez jest dobry.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2012, o 01:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Maar napisał(a):
Ja myślę, że to jest trochę podobnie jak z wyższością świąt jednych nad drugimi. Jeden węzeł jest dobry i drugi tez jest dobry.

A ja własnej łódki z cumami tylko "namotanymi" wielokrotnie, bez "przeplotu" na dłużej niż parę minut bym nie zostawił...
Na kilka tygodni w średnio dozorowanej marinie nie zostawiłbym tak "po angielsku" zaknagowanych cum własnej łódki za żadną cholerę!

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2012, o 04:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lut 2011, o 02:02
Posty: 226
Lokalizacja: Eire
Podziękował : 15
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz
Pluszoholik napisał(a):
Do dzisiaj, bo znalazłem nagranie gdzie pan z angielskim akcentem pokazuje, jak zawiązać cumę na knadze: http://www.youtube.com/watch?v=tE44VQEWU0o. W 0:29 sekundzie filmu można to obejrzeć. Prezenter wręcz podkreśla "... and no locking turns - we don't want it to jam...".

To co zobaczyłeś na tym filmie, to instrukcja jak łatwo zacumować samemu za pomocą "lasso" i tyle. To co później wykonał na knadze, to potocznie nazywamy OXO i jestem więcej niż pewien, że zastosował to tymczasowo.

_________________
Pozdrawiam Sebastian


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2012, o 07:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Maarku, ja tam nie wiem jakie knagi stosują angole, ale na 99% knag montowanych na jachtach normalnej wielkości (czyt do 12m) nie namotasz tyle razy, żeby to jakoś trzymało. Po prostu nie ma tyle miejsca.

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2012, o 07:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lut 2010, o 18:50
Posty: 80
Podziękował : 18
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: nie powiem
SebEire napisał(a):
To co zobaczyłeś na tym filmie, to instrukcja jak łatwo zacumować samemu za pomocą "lasso" i tyle. To co później wykonał na knadze, to potocznie nazywamy OXO i jestem więcej niż pewien, że zastosował to tymczasowo.

Nie wiem. Prezenter wydaje się bardzo pewny tego OXO. Tu jest jeszcze jeden filmik: http://www.youtube.com/watch?v=wyZmxWFW3s0 (patrz od 4:20)
Poza tym zawiązanie klasycznego węzła nie zajmuje zwykle więcej czasu.

_________________
Pozdrawiam
Marcin Rosłoński


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2012, o 08:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14004
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2010
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
skipbulba napisał(a):
Maarku, ja tam nie wiem jakie knagi stosują angole, ale na 99% knag montowanych na jachtach normalnej wielkości (czyt do 12m) nie namotasz tyle razy, żeby to jakoś trzymało. Po prostu nie ma tyle miejsca.


Zależy Maćku jeszcze jaka duża knaga i jaka gruba lina......

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2012, o 08:54 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
No nie wierzę .Węzeł na knadze zalecany przez RYA spotkał się z mało entuzjastycznym przyjęciem na forum, niesamowite. Tz węzeł OXO czyli ósemka, dokoła knagi i ponownie ósemka jest dobrym węzłem do cumowania na pływach. potrafi się zacisnąć ale nigdy tak by nie można było go rozwiązać w przeciwieństwie do klasycznego knagowego. Stosuję go !!!.
Piotr Siedlewski



Za ten post autor ins otrzymał podziękowanie od: Pluszoholik
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2012, o 09:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Rozumiem, że celowo prowokujesz...

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2012, o 09:03 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Celowo, to ja stosuję węzeł OXO.

Pioter Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2012, o 09:04 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Nie szukajmy filozofii w szkolach. Ma byc skutecznie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2012, o 09:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Kurczak napisał(a):
Zależy Maćku jeszcze jaka duża knaga i jaka gruba lina......


No coś Ty...? :shock: :lol:
Toz piszę, że na 99% łódek knagi są za małe :D

ins napisał(a):
No nie wierzę .Węzeł na knadze zalecany przez RYA spotkał się z mało entuzjastycznym przyjęciem na forum, niesamowite. Tz węzeł OXO czyli ósemka, dokoła knagi i ponownie ósemka jest dobrym węzłem do cumowania na pływach. potrafi się zacisnąć ale nigdy tak by nie można było go rozwiązać w przeciwieństwie do klasycznego knagowego. Stosuję go !!!.


Widzisz Piotrze, bo my szukam najlepszych rozwiązań , a nie jedynie słusznych w odróżnieniu od co poniektórych.
Dziwi mnie, ze go stosujesz, skoro PZŻ nie zaleca :P

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2012, o 10:06 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
skipbulba napisał(a):

Widzisz Piotrze, bo my szukam najlepszych rozwiązań , a nie jedynie słusznych w odróżnieniu od co poniektórych.
Dziwi mnie, ze go stosujesz, skoro PZŻ nie zaleca :P


Colonel napisał(a):
Rozumiem, że celowo prowokujesz...

Ot co.
Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2012, o 11:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lut 2010, o 18:50
Posty: 80
Podziękował : 18
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: nie powiem
ins napisał(a):
węzeł OXO czyli ósemka, dokoła knagi i ponownie ósemka jest dobrym węzłem do cumowania na pływach.

Zgaduję, że chodzi Ci o sytuacje kiedy stoi się przy nie-pływającej kei, tak? Wtedy jak ktoś się spóźni z luzowaniem i jacht "zawiśnie", to łatwiej rozwiązać OXO niż klasyczny węzeł. To masz na myśli?

_________________
Pozdrawiam
Marcin Rosłoński


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2012, o 11:15 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Tak.
Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2012, o 11:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lis 2011, o 15:03
Posty: 63
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: Sternik jachtowy
Pluszoholik napisał(a):
Wtedy jak ktoś się spóźni z luzowaniem i jacht "zawiśnie"


A ile właściwie taka knaga może wytrzymać obciążenia jak już zawiśniemy? Czy już szybciej cuma pęknie niż knaga odpadnie?

_________________
Żaglowiec ociera się bardzo blisko o strefę ciszy wszechświata, która uwalnia ludzi od powszednich trosk i kłopotów, jak gdyby widnokrąg, co ich otacza, był magicznym pierścieniem rzuconym na morze. J.C.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2012, o 12:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lut 2011, o 02:02
Posty: 226
Lokalizacja: Eire
Podziękował : 15
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz
Małgosia napisał(a):
A ile właściwie taka knaga może wytrzymać obciążenia jak już zawiśniemy? Czy już szybciej cuma pęknie niż knaga odpadnie?

Może wytrzymać naprawdę dużo. Sam byłem świadkiem dwóch takich sytuacji (port w Clogherhead-wschodnie wybrzeże Irlandii) i nie pozostawało nic innego jak ciąć cumy.

Dlatego ważne jest, aby używać nie jednego sposobu knagowania, a głowy ( wg zasady 'Think twice, do once').
Są różne knagi, są różne liny, różne warunki i okoliczności. Napisałem poprzednio, że jestem pewien, że na tym filmie zastosował OXO tymczasowo, bo na wodach pływowych , mając pewne doświadczenie, nikt nie zostawiłby jachtu/łodzi motorowej w sytuacji, gdy cuma na knadze pirsu pływającego jest 'nabiegowo'. Teraz kolejna sprawa, czy knaga na pirsie pozwala na przeciśnięcie między stopami knagi przygotowanej wcześniej pętli, czy może jest tak mały prześwit, że wciśniemy tam tylko koniec liny , a pętle zawiążemy później itd, itd.
Myśleć, myśleć, myśleć, nie powtarzać tylko jednego wyuczonego sposobu. Sam najczęściej kożystam z OXO... ale nie zawsze :D

_________________
Pozdrawiam Sebastian


Ostatnio edytowano 6 lut 2012, o 13:33 przez SebEire, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2012, o 12:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2631
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 275
Otrzymał podziękowań: 261
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Małgosia napisał(a):
ile właściwie taka knaga może wytrzymać

Knaga na kei, szczególnie betonowej pewnie dużo ale ta na pokładzie? Sam widziałem jak kolesiom się cuma pełniąca rolę holu splątała podczas jej oddawania i oddaliła się razem z knagą. :-x

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2012, o 13:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lut 2007, o 13:28
Posty: 376
Lokalizacja: Kielce
Podziękował : 95
Otrzymał podziękowań: 93
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j
Sąsiad napisał(a):
bryg napisał(a):
Mam na myśli że tylko "prawdziwy węzeł knagowy" jest najlepszy, co w/g mnie nie jest prawdą.

No to podziel się doświadczeniem, co najlepszego wiążesz na knadze. Albo naglu.


Samymi słowami będzie trudno ale spróbuje.
Zakładam że rozważamy wiązanie cumy na knadze.
W dużym skrócie:
Sposób mocowania liny do knagi będzie zależał od: warunków , masy jachtu, jakimi knagami dysponujemy , jakość cum jakie mamy do dyspozycji- ich grubość, splot,rozciągliwość,

Węzeł knagowy i OXO(tu myślę o wersji zakończonej tak jak knagowy tylko z nierównoległą? ostatnią ósemką) są tak samo skuteczne.
Węzeł knagowy ładnie wygląda lecz potrafi się mocno zacisnąć.
OXO wygląda brzydziej ale się nie zaciska tak mocno.
Węzeł knagowy trudniej nauczyć początkującą załogę.
OXO nauczyc jest łatwiej.
P.S.
Węzeł knagowy z pętelką uważam za niepewny ze względu na łatwe przypadkowe rozwiązanie go.
Przykład:
Katamaran ok 16 ton cumy zawiązane klasycznym knagowym, grube dopasowane do wielkości knag, namoknięte dość rozciągliwe, jacht dość mocno "chodzący" na cumach.
Do rozwiązania węzłów trzeba było ożyć Dużego śrubokręta i młotka.
Pogoria: cumy wiązane są OXO nawet bez zakończenia odwrotna ósemką.
To tak w wielkim skrócie.

_________________
Jacek Szczepaniak
www.bryg.pl
www.skipperklub.pl



Za ten post autor bryg otrzymał podziękowanie od: Sąsiad
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2012, o 18:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5396
ins napisał(a):
węzeł OXO czyli ósemka, dokoła knagi i ponownie ósemka
Ja tylko tak, gwoli ścisłości: czy aby nie odwrotnie? Dookoła, ósemka, dookoła? :D

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2012, o 18:28 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Zbieraj napisał(a):
Dookoła, ósemka, dookoła? :D

Faktycznie.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 28 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 135 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL