Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=17&t=15124
Strona 19 z 30

Autor:  seascout [ 16 gru 2017, o 17:36 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

W MGMiŻŚ zakończono prace nad projektem rozporządzenia dotyczącego kwalifikacji załóg jachtów komercyjnych.

Rozdział dotyczący kwalifikacji kapitanów i oficerów na najmniejszych jachtach komercyjnych wygląda tak:

>>><<<
§ 10. 1. Osoba ubiegająca się o dyplom jachtowego kapitana na jachtach o pojemności brutto (GT) do 200 jednostek powinna:
1) mieć ukończone 20 lat;
2) posiadać patent kapitana motorowodnego lub kapitana jachtowego;
3) udokumentować odbycie praktyki morskiej w dziale pokładowym nie krótszej niż 6 miesięcy po uzyskaniu patentu, o którym mowa w pkt 2;
4) posiadać aktualne świadectwa przeszkoleń, o których mowa w § 7;
5) posiadać co najmniej świadectwo operatora łączności dalekiego zasięgu, zgodne z przepisami wydanymi na podstawie art. 150 ust. 4 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. -
Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1489, z późn. zm.4)), zwanej dalej „ustawą prawo telekomunikacyjne";
6) zdać egzamin na dyplom jachtowego kapitana na jachtach o pojemności brutto (GT) do 200 jednostek.
2. Osoba posiadająca dyplom jachtowego kapitana na jachtach o pojemności brutto (GT) do 200 jednostek może zajmować stanowisko kapitana na jachcie komercyjnym o pojemności brutto (GT) do 200 oraz oficera wachtowego na jachcie komercyjnym o pojemności brutto (GT) do 500 jednostek.

>>><<<

Jeśli to przejdzie w tym kształcie to (poprawcie mnie proszę, czy dobrze rozumiem):

- rejsy na jachtach komercyjnych (np. Delphia 47 Kołobrzeg - Bornholm) bedą mogli wykonywać wyłącznie kapitanowie jachtowi ze świadectwem LRC i STCW?
- oficerami na żaglowcach będa wyłącznie kapitanowie jachtowi, a nie jak do tej pory również jsm?
- do prowadzenia rejsów Chorwacji (komercyjnych) konieczne będzie, oprócz posiadania patenty k.j. zdanie egzaminu na jachtowego kapitana na jachtach o pojemności 200 GT?

Zakładane vacatio legis to 3 miesiące. Jeśli rozporządzenie zostanie wydane np. w kwietniu, to do lipca wszyscy będą musieli udokumentować 6 miesięczną praktyke w dziale pokładowym jachtu, zdać egzamin na jknjk do 200 GT i zrobić LRC.

Dobrze to czytam?

Seascout

Autor:  666 [ 16 gru 2017, o 18:05 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

seascout napisał(a):
praktyki morskiej w dziale pokładowym
A co to konkretnie znaczy, po polsku?

Autor:  Zbieraj [ 16 gru 2017, o 18:14 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

666 napisał(a):
seascout napisał(a):
praktyki morskiej w dziale pokładowym
A co to konkretnie znaczy, po polsku?
Tego nie pisał Rafał, tylko <Baczność> Pan Minister <Spocznij>. Zapytaj go.

Autor:  666 [ 16 gru 2017, o 18:22 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Zbieraj napisał(a):
Pan Minister. Zapytaj go.
Mam w paru szufladach parę odpowiedzi paru ministrów - tej urzędniczej trurlczości to na polski by nawet Zbieraj nie rozebrał (wieloletnia praktyka elekrtybałtycka). :kiss:

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 17 gru 2017, o 08:30 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

666 napisał(a):
Mam w paru szufladach parę odpowiedzi paru ministrów - tej urzędniczej trurlczości to na polski by nawet Zbieraj nie rozebrał (wieloletnia praktyka elekrtybałtycka).


Czyżby twórcy byli fanami Lemowskiej Cyberiady?

Autor:  kudlaty74 [ 17 gru 2017, o 10:22 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

E tam,nie jest tak źle:
seascout napisał(a):
2) posiadać patent kapitana motorowodnego lub kapitana jachtowego;
3) udokumentować odbycie praktyki morskiej w dziale pokładowym nie krótszej niż 6 miesięcy po uzyskaniu patentu, o którym mowa w pkt 2

Tylko w ilu rejsach?Bo jak w jednym to troszkę przechlapane. :)
seascout napisał(a):
- oficerami na żaglowcach będa wyłącznie kapitanowie jachtowi, a nie jak do tej pory również jsm?

Cytuj:
2. Osoba posiadająca dyplom jachtowego kapitana na jachtach o pojemności brutto (GT) do 200 jednostek może zajmować stanowisko kapitana na jachcie komercyjnym o pojemności brutto (GT) do 200 oraz oficera wachtowego na jachcie komercyjnym o pojemności brutto (GT) do 500 jednostek.

Ja to rozumiem inaczej.To dyskwalifikuje tylko KJ nie posiadających uprawnień KJ do 200GT,bo o JSM nic tam nie widzę. :)

A tak bardziej poważnie to mnie najbardziej zastanawia kto i na jakiej podstawie prawnej będzie przyszłych kapitanów egzaminował.Jeżeli na KJ do 200GT trzeba spełnić powyższe warunki to jakie (jak zdobyte) kwalifikacje należy posiadać aby być w komisji egzaminacyjnej?.
Znając realia może być podobnie do świadectw kwalifikacji wydawanych kierowcom ciężarówek po ukończeniu kursu prowadzonego czasami przez osoby,które może i mają prawo jazdy na sam.ciężarowe ale zawodowo nie przejechały nawet kilometra od min 10 lat.Oby nie.

Autor:  Jaromir [ 17 gru 2017, o 13:02 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

seascout napisał(a):
Jeśli to przejdzie w tym kształcie to (poprawcie mnie proszę, czy dobrze rozumiem):

- rejsy na jachtach komercyjnych (np. Delphia 47 Kołobrzeg - Bornholm) bedą mogli wykonywać wyłącznie kapitanowie jachtowi ze świadectwem LRC i STCW?
- oficerami na żaglowcach będa wyłącznie kapitanowie jachtowi, a nie jak do tej pory również jsm?
- do prowadzenia rejsów Chorwacji (komercyjnych) konieczne będzie, oprócz posiadania patenty k.j. zdanie egzaminu na jachtowego kapitana na jachtach o pojemności 200 GT?

Zakładane vacatio legis to 3 miesiące. Jeśli rozporządzenie zostanie wydane np. w kwietniu, to do lipca wszyscy będą musieli udokumentować 6 miesięczną praktyke w dziale pokładowym jachtu, zdać egzamin na jknjk do 200 GT i zrobić LRC.

Dobrze to czytam?

Czytasz za mało, by czytać "dobrze'.
Za mało - czyli wyłącznie projekt rozporządzenia, pomijając obowiązkową lekturę ustawy źródłowej. Ustawę znajdziesz tu:
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/downl ... 1368Lj.pdf

I tak;
- Komercyjną Delphię 47 udostępnianą odpłatnie bez załogi będzie mógł poprowadzić na Bornholm (i nie tylko) każdy posiadacz "patentu" sternik morski i wyżej. Bez żadnych dodatkowych warunków formalnych (pomijając te, które wynikają z posiadanego przez jacht wyposażenia np. świadectwo SRC z powodu posiadania wyposażenia komunikacyjnego).
Podstawę znajdziesz w art 63 ust. 3 Ustawy.

- Komercyjną Delphię 47 udostępnianą odpłatnie wraz z załogą będzie mógł poprowadzić na Bornholm (i nie tylko) posiadacz "patentu" sternik morski lub wyżej posiadający jednocześnie poświadczenie odbycia tych przeszkoleń STCW, które pan minister umieścił w swoim rozporządzeniu. Czyli czterech podstawowych przeszkoleń STCW. Oczywiście plus kwity wymagane ze względu na wyposażenie (np. SRC).
Podstawa w art. 69 Ustawy.

- Oficerami na komercyjnych żaglowcach będą mogli być posiadacze "patentów" żeglarskich - na zasadach określonych wyżej.
Czyli na komercyjnych żaglowcach udostępnianych odpłatnie bez załogi (wiem - teoria - ale nic nie przeszkadza się takim pojawić, nieprawdaż) - na podstawie samego kwitu patentowego. A na żaglowcach komercyjnych udostępnianych odpłatnie z załogą - na podstawie kwitu patentowego oraz świadectw szkoleń STCW, które pan minister ogłosi w rozporządzeniu.
Podstawa j.w., czyli art 63 i art 69 Ustawy.

- Do prowadzenia polskich jachtów komercyjnych (nie "rejsów komercyjnych"...), każdego z dwu wyraźnie rozróżnianych w ustawie rodzajów (czyli udostępnianych odpłatnie bez załogi lub z załogą), potrzebne będą w Chorwacji takie same kwity, jak do prowadzenia jachtów komercyjnych pod polską banderą gdziekolwiek indziej... Bo ustawa nie przewiduje specjalnych regulacji dla Chorwacji...

A to, co cytujesz dotyczy wyłącznie nowego, osobnego systemu kwalifikacji zawodowych.
To będą (?) kwalifikacje, które obok tych określonych w art 63 i 69 będą mogły być również potwierdzeniem kwalifikacji do zajmowania stanowisk na jachtach komercyjnych.
Gdybyś zechciał przeczytać Ustawę, to kluczowe słowo "również" znajdziesz na samym początku art. 70, czyli tego, w którym pan minister uzyskał delegację do ustanawiania nowego, osobnego systemu uprawnień zawodowych...

Autor:  panwac [ 17 gru 2017, o 20:15 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Jaromir napisał(a):
seascout napisał(a):
Dobrze to czytam?

Czytasz za mało, by czytać "dobrze'.
Za mało - czyli wyłącznie projekt rozporządzenia, pomijając obowiązkową lekturę ustawy źródłowej. Ustawę znajdziesz tu:
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/downl ... 1368Lj.pdf
Tak, choć i w samym rozporządzeniu są wskazówki gdzie i w których ustawach są zapisy dotyczące wymaganych kwalifikacji a także, że poza zbiorem świadectw i dyplomów doprecyzowanych w rozporządzeniu, o kwalifikacjach świadczą też dokumenty wydane na podstawie innych aktów prawnych - przykładowe zapisy: § 3. ust. 1., a także § 2. ust 3.
Jaromir napisał(a):
seascout napisał(a):
- oficerami na żaglowcach będa wyłącznie kapitanowie jachtowi, a nie jak do tej pory również jsm?
- Oficerami na komercyjnych żaglowcach będą mogli być posiadacze "patentów" żeglarskich - na zasadach określonych wyżej.[...]na żaglowcach komercyjnych udostępnianych odpłatnie z załogą - na podstawie kwitu patentowego oraz świadectw szkoleń STCW, które pan minister ogłosi w rozporządzeniu.
Podstawa j.w., czyli art 63 i art 69 Ustawy.
A także innych szkoleń wymienionych w rozporządzeniu.
Takie rozszerzenie znajduję (jeśli dobrze czytam projekt) w § 21. ust. 1., zgodnie z zapisami którego członek załogi stałej jachtu komercyjnego (a nie tylko oficer) obowiązany jest także odbyć na jachcie przeszkolenie zapoznawcze obejmujące zagadnienia związane z ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska morskiego, bezpieczeństwem i higieną pracy oraz wyposażeniem ratunkowym. - i to, jak napisano w ust. 2 - powinno być udokumentowane.

Co do świadectw szkoleń STCW, których dotąd nie wszyscy armatorzy wymagali od oficerów wachtowych, istotny może być zapis § 24. 1.

Autor:  panwac [ 17 gru 2017, o 20:26 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

kudlaty74 napisał(a):
A tak bardziej poważnie to mnie najbardziej zastanawia kto i na jakiej podstawie prawnej będzie przyszłych kapitanów egzaminował.
Centralna Morska Komisja Egzaminacyjna: https://mgm.gov.pl/pl/gospodarka-morska ... minacyjna/

Zapisy dotyczące komisji znajdują się w art. 77 Ustawy o Bezpieczeństwie Morskim.

Autor:  Seagrams [ 18 gru 2017, o 19:27 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Jaromir napisał(a):
- Komercyjną Delphię 47 udostępnianą odpłatnie bez załogi będzie mógł poprowadzić na Bornholm (i nie tylko) każdy posiadacz "patentu" sternik morski i wyżej.

Pierdupierdu, nie to żebym się czepiał, ale sternik morski to może być trochę za mało.

Autor:  Colonel [ 18 gru 2017, o 19:53 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

A "trochę" to ile??

Autor:  Seagrams [ 18 gru 2017, o 20:10 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Colonel napisał(a):
A "trochę" to ile??

jest żubr, bóbr, łoś, lis, wilk, kuna, koń, wydra, ryjówka, zając...
...ale nie ma patentu sternika morskiego.

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 18 gru 2017, o 20:46 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Seagrams napisał(a):
...ale nie ma patentu sternika morskiego.

Jest. W zasadzie był, ale nie jest wykluczone, że istnieje osoba legitymująca się takim patentem wydanym gdzieś pomiędzy 1957 a 1969.
Ale nie wystarczał do rejsu Delphią 47 na Bornholm (nie wody wewnętrzne i D47 ma ponad 80m^2 żagla). Nawet P.U. by nie pomógł (rejs nie "krajowy"). Ale Jaromirowi chodziło - jak sądzę - o JSM...

Autor:  Jaromir [ 18 gru 2017, o 21:29 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Ale Jaromirowi chodziło - jak sądzę - o JSM...

Tak.
Tylko uległ całkiem niepotrzebnie potrzebie uproszczenia tekstu.
Za co przeprasza...

Autor:  Colonel [ 18 gru 2017, o 22:19 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Seagrams napisał(a):
Colonel napisał(a):
A "trochę" to ile??

jest żubr, bóbr, łoś, lis, wilk, kuna, koń, wydra, ryjówka, zając...
...ale nie ma patentu sternika morskiego.
Jak tak chcesz się bawić, to naucz się najpierw poprawnej polskiej pisowni, potem możesz się czepiać Jaromira.

Autor:  666 [ 19 gru 2017, o 12:19 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
W zasadzie był, ale nie jest wykluczone, że istnieje osoba legitymująca się takim patentem
Był kiedyś film z Bardinim w roli profesora i Olbrychskim w roli studenta - przypomnicie tytuł (coś o indeksie? egzaminie?) :roll:?

Autor:  Zbieraj [ 19 gru 2017, o 12:29 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

"Zaliczenie" - Zanussiego. Krótkometrażowy, czarno-biały.

Autor:  666 [ 19 gru 2017, o 12:35 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Zbieraj napisał(a):
"Zaliczenie" - Zanussiego. Krótkometrażowy, czarno-biały.
O widzisz :). I ten kawałek o patencie? stopniu?

Autor:  panwac [ 30 sty 2018, o 11:30 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Projekt został zwolniony z Komisji Prawnej. Nie zauważyłem uwagi, że ograniczenie uprawnień "turystów" do 200 ton jest niezgodną z prawem próbą zmiany ustawy rozporządzeniem.
Treść pisma zwalniającego https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//524 ... 327161.pdf, komplet dokumentacji pod adresem https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/1 ... 6#12384306.

Autor:  adaswa [ 11 lut 2018, o 09:11 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Czyli od 2011 nic mądrego nie udało się wymyślić...

Autor:  Colonel [ 11 lut 2018, o 09:29 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

adaswa napisał(a):
Czyli od 2011 nic mądrego nie udało się wymyślić...
Raczej nikt nie chciał wymyślić

Autor:  panwac [ 11 lut 2018, o 14:39 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Colonel napisał(a):
adaswa napisał(a):
Czyli od 2011 nic mądrego nie udało się wymyślić...
Raczej nikt nie chciał wymyślić
Raczej decydenci z ostatniego rozdania nie chcą...

Autor:  666 [ 11 lut 2018, o 15:04 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Cytuj:
Nie zauważyłem uwagi, że ograniczenie uprawnień "turystów" do 200 ton jest niezgodną z prawem próbą zmiany ustawy rozporządzeniem.
Które konkretnie polskie jachty (żaglowce) mają powyżej 200 Ton?

Autor:  Stara Zientara [ 11 lut 2018, o 15:18 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

To zależy od tego, o których tonach mowa w ustawie/rozporządzeniu.

Autor:  adaswa [ 11 lut 2018, o 18:09 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Stara Zientara napisał(a):
To zależy od tego, o których tonach mowa w ustawie/rozporządzeniu.


Nie mąć wody :) mowa o pojemności regestrowej brutto.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

666 napisał(a):
Które konkretnie polskie jachty (żaglowce) mają powyżej 200 Ton?


dobre pytanie ?
1. Fryderyk Chopin
2. Pogoria
3. Oceania
4?

Autor:  Stara Zientara [ 11 lut 2018, o 18:24 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Żeby było trudniej, to mają różne pomiary. :)

Oceania: 370 BRT
Chopin: 306 BRT
Pogoria: GT 290
Borchardt: GT 173
Zawisza Czarny: 162 BRT

Autor:  Colonel [ 11 lut 2018, o 18:43 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

W smartfonie projektu nie otworze. Ale tez pytam o jakie tony chodzi?
Bo adaswa mąci, od 24 lat pojemności rejestrowej brutto nie podaje się w nijakich tonach. Czyżby komuna w ministerstwie wróciła? Tu też?

Autor:  adaswa [ 11 lut 2018, o 18:50 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Stara Zientara napisał(a):
to mają różne pomiary.


Czy nazwiemy to tona rejestrową brutto czy , Gross registere tonnage, gross tonnage to niewiele to zmieni teraz mamy jednostki pomiarowe ( jednostki bezwymiarowe) brutto kiedyś mielimy tony i tony rejestrowe..

A wracając do meritum akurat tym żaglowcom nie zaszkodziło by posiadanie kapitanów i oficerów z kwalifikacjami innymi niż PZŻ.

Autor:  Stara Zientara [ 11 lut 2018, o 18:51 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

adaswa napisał(a):
niewiele to zmieni
Zmieni, zmieni... Inne jednostki i inny pomiar.

Autor:  Colonel [ 11 lut 2018, o 20:55 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Kiedyś mieliśmy łokcie niemieckie, śląskie i niderlandzkie oraz arszyny i yardy....

Strona 19 z 30 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/