Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=17&t=15124 |
Strona 19 z 30 |
Autor: | seascout [ 16 gru 2017, o 17:36 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
W MGMiŻŚ zakończono prace nad projektem rozporządzenia dotyczącego kwalifikacji załóg jachtów komercyjnych. Rozdział dotyczący kwalifikacji kapitanów i oficerów na najmniejszych jachtach komercyjnych wygląda tak: >>><<< § 10. 1. Osoba ubiegająca się o dyplom jachtowego kapitana na jachtach o pojemności brutto (GT) do 200 jednostek powinna: 1) mieć ukończone 20 lat; 2) posiadać patent kapitana motorowodnego lub kapitana jachtowego; 3) udokumentować odbycie praktyki morskiej w dziale pokładowym nie krótszej niż 6 miesięcy po uzyskaniu patentu, o którym mowa w pkt 2; 4) posiadać aktualne świadectwa przeszkoleń, o których mowa w § 7; 5) posiadać co najmniej świadectwo operatora łączności dalekiego zasięgu, zgodne z przepisami wydanymi na podstawie art. 150 ust. 4 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1489, z późn. zm.4)), zwanej dalej „ustawą prawo telekomunikacyjne"; 6) zdać egzamin na dyplom jachtowego kapitana na jachtach o pojemności brutto (GT) do 200 jednostek. 2. Osoba posiadająca dyplom jachtowego kapitana na jachtach o pojemności brutto (GT) do 200 jednostek może zajmować stanowisko kapitana na jachcie komercyjnym o pojemności brutto (GT) do 200 oraz oficera wachtowego na jachcie komercyjnym o pojemności brutto (GT) do 500 jednostek. >>><<< Jeśli to przejdzie w tym kształcie to (poprawcie mnie proszę, czy dobrze rozumiem): - rejsy na jachtach komercyjnych (np. Delphia 47 Kołobrzeg - Bornholm) bedą mogli wykonywać wyłącznie kapitanowie jachtowi ze świadectwem LRC i STCW? - oficerami na żaglowcach będa wyłącznie kapitanowie jachtowi, a nie jak do tej pory również jsm? - do prowadzenia rejsów Chorwacji (komercyjnych) konieczne będzie, oprócz posiadania patenty k.j. zdanie egzaminu na jachtowego kapitana na jachtach o pojemności 200 GT? Zakładane vacatio legis to 3 miesiące. Jeśli rozporządzenie zostanie wydane np. w kwietniu, to do lipca wszyscy będą musieli udokumentować 6 miesięczną praktyke w dziale pokładowym jachtu, zdać egzamin na jknjk do 200 GT i zrobić LRC. Dobrze to czytam? Seascout |
Autor: | 666 [ 16 gru 2017, o 18:05 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
seascout napisał(a): praktyki morskiej w dziale pokładowym A co to konkretnie znaczy, po polsku?
|
Autor: | Zbieraj [ 16 gru 2017, o 18:14 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
666 napisał(a): seascout napisał(a): Tego nie pisał Rafał, tylko <Baczność> Pan Minister <Spocznij>. Zapytaj go.
praktyki morskiej w dziale pokładowym A co to konkretnie znaczy, po polsku? |
Autor: | 666 [ 16 gru 2017, o 18:22 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
Zbieraj napisał(a): Pan Minister. Zapytaj go. Mam w paru szufladach parę odpowiedzi paru ministrów - tej urzędniczej trurlczości to na polski by nawet Zbieraj nie rozebrał (wieloletnia praktyka elekrtybałtycka).
|
Autor: | Wojtek Bartoszyński [ 17 gru 2017, o 08:30 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
666 napisał(a): Mam w paru szufladach parę odpowiedzi paru ministrów - tej urzędniczej trurlczości to na polski by nawet Zbieraj nie rozebrał (wieloletnia praktyka elekrtybałtycka). Czyżby twórcy byli fanami Lemowskiej Cyberiady? |
Autor: | kudlaty74 [ 17 gru 2017, o 10:22 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
E tam,nie jest tak źle: seascout napisał(a): 2) posiadać patent kapitana motorowodnego lub kapitana jachtowego; 3) udokumentować odbycie praktyki morskiej w dziale pokładowym nie krótszej niż 6 miesięcy po uzyskaniu patentu, o którym mowa w pkt 2 Tylko w ilu rejsach?Bo jak w jednym to troszkę przechlapane. seascout napisał(a): - oficerami na żaglowcach będa wyłącznie kapitanowie jachtowi, a nie jak do tej pory również jsm? Cytuj: 2. Osoba posiadająca dyplom jachtowego kapitana na jachtach o pojemności brutto (GT) do 200 jednostek może zajmować stanowisko kapitana na jachcie komercyjnym o pojemności brutto (GT) do 200 oraz oficera wachtowego na jachcie komercyjnym o pojemności brutto (GT) do 500 jednostek. Ja to rozumiem inaczej.To dyskwalifikuje tylko KJ nie posiadających uprawnień KJ do 200GT,bo o JSM nic tam nie widzę. A tak bardziej poważnie to mnie najbardziej zastanawia kto i na jakiej podstawie prawnej będzie przyszłych kapitanów egzaminował.Jeżeli na KJ do 200GT trzeba spełnić powyższe warunki to jakie (jak zdobyte) kwalifikacje należy posiadać aby być w komisji egzaminacyjnej?. Znając realia może być podobnie do świadectw kwalifikacji wydawanych kierowcom ciężarówek po ukończeniu kursu prowadzonego czasami przez osoby,które może i mają prawo jazdy na sam.ciężarowe ale zawodowo nie przejechały nawet kilometra od min 10 lat.Oby nie. |
Autor: | Jaromir [ 17 gru 2017, o 13:02 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
seascout napisał(a): Jeśli to przejdzie w tym kształcie to (poprawcie mnie proszę, czy dobrze rozumiem): - rejsy na jachtach komercyjnych (np. Delphia 47 Kołobrzeg - Bornholm) bedą mogli wykonywać wyłącznie kapitanowie jachtowi ze świadectwem LRC i STCW? - oficerami na żaglowcach będa wyłącznie kapitanowie jachtowi, a nie jak do tej pory również jsm? - do prowadzenia rejsów Chorwacji (komercyjnych) konieczne będzie, oprócz posiadania patenty k.j. zdanie egzaminu na jachtowego kapitana na jachtach o pojemności 200 GT? Zakładane vacatio legis to 3 miesiące. Jeśli rozporządzenie zostanie wydane np. w kwietniu, to do lipca wszyscy będą musieli udokumentować 6 miesięczną praktyke w dziale pokładowym jachtu, zdać egzamin na jknjk do 200 GT i zrobić LRC. Dobrze to czytam? Czytasz za mało, by czytać "dobrze'. Za mało - czyli wyłącznie projekt rozporządzenia, pomijając obowiązkową lekturę ustawy źródłowej. Ustawę znajdziesz tu: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/downl ... 1368Lj.pdf I tak; - Komercyjną Delphię 47 udostępnianą odpłatnie bez załogi będzie mógł poprowadzić na Bornholm (i nie tylko) każdy posiadacz "patentu" sternik morski i wyżej. Bez żadnych dodatkowych warunków formalnych (pomijając te, które wynikają z posiadanego przez jacht wyposażenia np. świadectwo SRC z powodu posiadania wyposażenia komunikacyjnego). Podstawę znajdziesz w art 63 ust. 3 Ustawy. - Komercyjną Delphię 47 udostępnianą odpłatnie wraz z załogą będzie mógł poprowadzić na Bornholm (i nie tylko) posiadacz "patentu" sternik morski lub wyżej posiadający jednocześnie poświadczenie odbycia tych przeszkoleń STCW, które pan minister umieścił w swoim rozporządzeniu. Czyli czterech podstawowych przeszkoleń STCW. Oczywiście plus kwity wymagane ze względu na wyposażenie (np. SRC). Podstawa w art. 69 Ustawy. - Oficerami na komercyjnych żaglowcach będą mogli być posiadacze "patentów" żeglarskich - na zasadach określonych wyżej. Czyli na komercyjnych żaglowcach udostępnianych odpłatnie bez załogi (wiem - teoria - ale nic nie przeszkadza się takim pojawić, nieprawdaż) - na podstawie samego kwitu patentowego. A na żaglowcach komercyjnych udostępnianych odpłatnie z załogą - na podstawie kwitu patentowego oraz świadectw szkoleń STCW, które pan minister ogłosi w rozporządzeniu. Podstawa j.w., czyli art 63 i art 69 Ustawy. - Do prowadzenia polskich jachtów komercyjnych (nie "rejsów komercyjnych"...), każdego z dwu wyraźnie rozróżnianych w ustawie rodzajów (czyli udostępnianych odpłatnie bez załogi lub z załogą), potrzebne będą w Chorwacji takie same kwity, jak do prowadzenia jachtów komercyjnych pod polską banderą gdziekolwiek indziej... Bo ustawa nie przewiduje specjalnych regulacji dla Chorwacji... A to, co cytujesz dotyczy wyłącznie nowego, osobnego systemu kwalifikacji zawodowych. To będą (?) kwalifikacje, które obok tych określonych w art 63 i 69 będą mogły być również potwierdzeniem kwalifikacji do zajmowania stanowisk na jachtach komercyjnych. Gdybyś zechciał przeczytać Ustawę, to kluczowe słowo "również" znajdziesz na samym początku art. 70, czyli tego, w którym pan minister uzyskał delegację do ustanawiania nowego, osobnego systemu uprawnień zawodowych... |
Autor: | panwac [ 17 gru 2017, o 20:15 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
Jaromir napisał(a): seascout napisał(a): Dobrze to czytam? Czytasz za mało, by czytać "dobrze'. Za mało - czyli wyłącznie projekt rozporządzenia, pomijając obowiązkową lekturę ustawy źródłowej. Ustawę znajdziesz tu: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/downl ... 1368Lj.pdf Jaromir napisał(a): seascout napisał(a): - oficerami na żaglowcach będa wyłącznie kapitanowie jachtowi, a nie jak do tej pory również jsm? - Oficerami na komercyjnych żaglowcach będą mogli być posiadacze "patentów" żeglarskich - na zasadach określonych wyżej.[...]na żaglowcach komercyjnych udostępnianych odpłatnie z załogą - na podstawie kwitu patentowego oraz świadectw szkoleń STCW, które pan minister ogłosi w rozporządzeniu.Podstawa j.w., czyli art 63 i art 69 Ustawy. Takie rozszerzenie znajduję (jeśli dobrze czytam projekt) w § 21. ust. 1., zgodnie z zapisami którego członek załogi stałej jachtu komercyjnego (a nie tylko oficer) obowiązany jest także odbyć na jachcie przeszkolenie zapoznawcze obejmujące zagadnienia związane z ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska morskiego, bezpieczeństwem i higieną pracy oraz wyposażeniem ratunkowym. - i to, jak napisano w ust. 2 - powinno być udokumentowane. Co do świadectw szkoleń STCW, których dotąd nie wszyscy armatorzy wymagali od oficerów wachtowych, istotny może być zapis § 24. 1. |
Autor: | panwac [ 17 gru 2017, o 20:26 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
kudlaty74 napisał(a): A tak bardziej poważnie to mnie najbardziej zastanawia kto i na jakiej podstawie prawnej będzie przyszłych kapitanów egzaminował. Centralna Morska Komisja Egzaminacyjna: https://mgm.gov.pl/pl/gospodarka-morska ... minacyjna/Zapisy dotyczące komisji znajdują się w art. 77 Ustawy o Bezpieczeństwie Morskim. |
Autor: | Seagrams [ 18 gru 2017, o 19:27 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
Jaromir napisał(a): - Komercyjną Delphię 47 udostępnianą odpłatnie bez załogi będzie mógł poprowadzić na Bornholm (i nie tylko) każdy posiadacz "patentu" sternik morski i wyżej. Pierdupierdu, nie to żebym się czepiał, ale sternik morski to może być trochę za mało. |
Autor: | Colonel [ 18 gru 2017, o 19:53 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
A "trochę" to ile?? |
Autor: | Seagrams [ 18 gru 2017, o 20:10 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
Colonel napisał(a): A "trochę" to ile?? jest żubr, bóbr, łoś, lis, wilk, kuna, koń, wydra, ryjówka, zając... ...ale nie ma patentu sternika morskiego. |
Autor: | Wojtek Bartoszyński [ 18 gru 2017, o 20:46 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
Seagrams napisał(a): ...ale nie ma patentu sternika morskiego. Jest. W zasadzie był, ale nie jest wykluczone, że istnieje osoba legitymująca się takim patentem wydanym gdzieś pomiędzy 1957 a 1969. Ale nie wystarczał do rejsu Delphią 47 na Bornholm (nie wody wewnętrzne i D47 ma ponad 80m^2 żagla). Nawet P.U. by nie pomógł (rejs nie "krajowy"). Ale Jaromirowi chodziło - jak sądzę - o JSM... |
Autor: | Jaromir [ 18 gru 2017, o 21:29 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
Wojtek Bartoszyński napisał(a): Ale Jaromirowi chodziło - jak sądzę - o JSM... Tak. Tylko uległ całkiem niepotrzebnie potrzebie uproszczenia tekstu. Za co przeprasza... |
Autor: | Colonel [ 18 gru 2017, o 22:19 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
Seagrams napisał(a): Colonel napisał(a): A "trochę" to ile?? jest żubr, bóbr, łoś, lis, wilk, kuna, koń, wydra, ryjówka, zając... ...ale nie ma patentu sternika morskiego. |
Autor: | 666 [ 19 gru 2017, o 12:19 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
Wojtek Bartoszyński napisał(a): W zasadzie był, ale nie jest wykluczone, że istnieje osoba legitymująca się takim patentem Był kiedyś film z Bardinim w roli profesora i Olbrychskim w roli studenta - przypomnicie tytuł (coś o indeksie? egzaminie?) ?
|
Autor: | Zbieraj [ 19 gru 2017, o 12:29 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
"Zaliczenie" - Zanussiego. Krótkometrażowy, czarno-biały. |
Autor: | 666 [ 19 gru 2017, o 12:35 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
Zbieraj napisał(a): "Zaliczenie" - Zanussiego. Krótkometrażowy, czarno-biały. O widzisz . I ten kawałek o patencie? stopniu?
|
Autor: | panwac [ 30 sty 2018, o 11:30 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
Projekt został zwolniony z Komisji Prawnej. Nie zauważyłem uwagi, że ograniczenie uprawnień "turystów" do 200 ton jest niezgodną z prawem próbą zmiany ustawy rozporządzeniem. Treść pisma zwalniającego https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//524 ... 327161.pdf, komplet dokumentacji pod adresem https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/1 ... 6#12384306. |
Autor: | adaswa [ 11 lut 2018, o 09:11 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
Czyli od 2011 nic mądrego nie udało się wymyślić... |
Autor: | Colonel [ 11 lut 2018, o 09:29 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
adaswa napisał(a): Czyli od 2011 nic mądrego nie udało się wymyślić... Raczej nikt nie chciał wymyślić
|
Autor: | panwac [ 11 lut 2018, o 14:39 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
Colonel napisał(a): adaswa napisał(a): Czyli od 2011 nic mądrego nie udało się wymyślić... Raczej nikt nie chciał wymyślić |
Autor: | 666 [ 11 lut 2018, o 15:04 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
Cytuj: Nie zauważyłem uwagi, że ograniczenie uprawnień "turystów" do 200 ton jest niezgodną z prawem próbą zmiany ustawy rozporządzeniem. Które konkretnie polskie jachty (żaglowce) mają powyżej 200 Ton?
|
Autor: | Stara Zientara [ 11 lut 2018, o 15:18 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
To zależy od tego, o których tonach mowa w ustawie/rozporządzeniu. |
Autor: | adaswa [ 11 lut 2018, o 18:09 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
Stara Zientara napisał(a): To zależy od tego, o których tonach mowa w ustawie/rozporządzeniu. Nie mąć wody mowa o pojemności regestrowej brutto. * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * 666 napisał(a): Które konkretnie polskie jachty (żaglowce) mają powyżej 200 Ton? dobre pytanie ? 1. Fryderyk Chopin 2. Pogoria 3. Oceania 4? |
Autor: | Stara Zientara [ 11 lut 2018, o 18:24 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
Żeby było trudniej, to mają różne pomiary. Oceania: 370 BRT Chopin: 306 BRT Pogoria: GT 290 Borchardt: GT 173 Zawisza Czarny: 162 BRT |
Autor: | Colonel [ 11 lut 2018, o 18:43 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
W smartfonie projektu nie otworze. Ale tez pytam o jakie tony chodzi? Bo adaswa mąci, od 24 lat pojemności rejestrowej brutto nie podaje się w nijakich tonach. Czyżby komuna w ministerstwie wróciła? Tu też? |
Autor: | adaswa [ 11 lut 2018, o 18:50 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
Stara Zientara napisał(a): to mają różne pomiary. Czy nazwiemy to tona rejestrową brutto czy , Gross registere tonnage, gross tonnage to niewiele to zmieni teraz mamy jednostki pomiarowe ( jednostki bezwymiarowe) brutto kiedyś mielimy tony i tony rejestrowe.. A wracając do meritum akurat tym żaglowcom nie zaszkodziło by posiadanie kapitanów i oficerów z kwalifikacjami innymi niż PZŻ. |
Autor: | Stara Zientara [ 11 lut 2018, o 18:51 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
adaswa napisał(a): niewiele to zmieni Zmieni, zmieni... Inne jednostki i inny pomiar.
|
Autor: | Colonel [ 11 lut 2018, o 20:55 ] |
Tytuł: | Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych |
Kiedyś mieliśmy łokcie niemieckie, śląskie i niderlandzkie oraz arszyny i yardy.... |
Strona 19 z 30 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |