Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=17&t=15124
Strona 25 z 30

Autor:  Jaromir [ 9 mar 2018, o 10:34 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

ins napisał(a):
Czy mógłby ktoś potrafiący jasno i bez zbędnej ironizacji opisać czego i kogo mają dotyczyć ewentualne zmiany.
I w jaki sposób mogą wpłynąć na warunki prawne żeglowania, na własnym jachcie pod polską banderą z załogą z keji i na jachcie wyczarterowanym też z załogą z keji.
Wielkość jachtu.... niech będzie do 18 metrów po kadłubie.


Pan minister miał wydać rozporządzenie, w którym miał określać dwie sprawy:
1. Nowy, odrębny od istniejących system kwalifikacji zawodowo-żeglarskich, obowiązujący wyłącznie na jachtach komercyjnych - wraz z ramowymi programami szkoleń, sposobem certyfikacji i prowadzenia audytów jednostek szkoleniowych, wzorami dokumentów kwalifikacyjnych, etc, etc...
To pan minister miał zrobić na podstawie art 70 ust 4 i 5 ustawy o bezp. morskim.

2. Rodzaje świadectw przeszkoleń STCW, wymagane na jachtach komercyjnych innych niż udostępnianie odpłatnie bez załogi, od osób zajmujących na tych jachtach stanowiska, do których zajmowania kwalifikacje potwierdzają dokumenty kwalifikacyjne określone w przepisach wydanych na podstawie art.37a ust.15 ustawy o żegludze śródlądowej (dalej określane jako "patenty żeglarskie").
To pan minister miał zrobić na podstawie art 69 ust 2 ustawy o bezp. morskim.
Żadnej innej delegacji ustawowej pan minister nie miał...
----------------------------------------

Pan minister wydał jednak rozporządzenie, w którym zdecydowanie przekroczył delegację ustawową, czyli wyszedł poza zakres przepisów, które wolno mu było regulować...
Przekroczył ten zakres, ponieważ:
1. ograniczył do 200GT / 750kW możliwość zajmowania stanowisk na podstawie "patentów żeglarskich", na wszystkich jachtach komercyjnych - a zatem:
- zarówno na jachtach komercyjnych udostępnianych odpłatnie bez załogi, dla których ustawa uznaje za wystarczające kwalifikacje potwierdzone "patentami żeglarskimi" bez żadnych ograniczeń (art 62 ust 3 ustawy o bezpieczeństwie morskim)
- jak i na jachtach komercyjnych innych niż udostępniane odpłatnie bez załogi, dla których ustawa również uznaje za wystarczające kwalifikacje potwierdzone "patentami żeglarskimi" bez żadnych ograniczeń (art 69 ust 1 ustawy o bezp. morskim), wymagając jedynie ich uzupełnienia o świadectwa przeszkoleń, które pan minister miał określić.
2. Ustanowił wymóg posiadania przeszkoleń zawodowych (STCW) radarowych i ARPA wobec każdego "oficera w dziale pokładowym" na każdym jachcie komercyjnym wyposażonym w radar i ARPA.
3. To samo z jachtami wyposażonymi w ECDIS.
4. Ustanowił wymóg posiadania odpowiedniego świadectwa operatora urządzeń radiokomunikacyjnych wobec każdego kapitana każdego jachtu komercyjnego wyposażonego w takie urządzenia (do tej pory wystarczało, by takie świadectwo posiadał minimum jeden członek załogi).
----------------------------------------

Kto chce, niech walczy z naruszeniami zakresu delegacji ustawowej... Może skarga do Prezesa RM, może sprawa w NSA, może - udowadniając naruszenie delegacji ustawowej - Trybunał Konstytucyjny... :roll:
Ja przewiduję, że zainteresowani łykną samowolę ministra, tak jak zawsze... Przy czym:
-Zainteresowani najbardziej istotnym ograniczeniem będą bardzo nieliczni - bo będą nimi głównie armatorzy jachtów komercyjnych powyżej 200GT / 750 kW (rozporządzenie wchodzi w życie 08/06/2018).
- Liczniejsi będą ci zainteresowani, którzy użyczają odpłatnie jachty komercyjne bez załogi, wyposażone w radar i/lub ARPA. Im prościej będzie chyba zdemontować to wyposażenie, niż wymagać od klientów wypożyczających na tydzień jakąś Delphię czy Bavarię okazywania zawodowych świadectw przeszkoleń STCW w zakresie obsługi radaru i ARPA - "od każdego oficera w dziale pokładowym"...
- Wymóg posiadania świadectwa operatora urządzeń radiowych spełniają i tak niemal wszyscy kapitanowie podejmujący się prowadzić jachty komercyjne, w tym jachty komercyjne udostępniane odpłatnie bez załogi.
- ECDIS-u (w rozumieniu biurokratów) nie posiada chyba żaden polski jacht komercyjny...

Anyway - Tekst ustawy o bezp. morskim tu:
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/downl ... 1368Lj.pdf
Tekst ogłoszonego przedwczoraj rozporządzenia (wchodzi w życie 08/06/2018) - tu:
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/downl ... 180490.pdf
----------------------------------------

Komentarz...
Naruszenie zapisów ustawy przez zapisy rozporządzenia jest ewidentne, ale wobec liczby i charakteru wszystkich ograniczeń i restrykcji - proponowanych w ciągu 11 lat! "tworzenia" przez biurokratów tego rozporządzenia - ogłoszony tekst zawiera stosunkowo niewiele baboli.
Nie znajdziemy w nim np. zakazu eksponowania reklam na jachcie, na którym prowadzone jest szkolenie. Nie ma wymogu zgłaszania z półrocznym wyprzedzeniem szczegółowych planów podróży "rejsów szkoleniowych", bo zamiast ich definiowania zdefiniowano osobno "załogę szkoleniową" i "szkolną". Rzutem na taśmę udało się "zniknąć" zakaz przebywania na jachcie w rejsie szkoleniowym innych osób, niż "załoga stała" i "załoga szkoleniowa" (czyli pasażerów lub członków załogi - turystów). Etc, etc...

Autor:  seascout [ 9 mar 2018, o 11:38 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Jaromir napisał(a):
Ja przewiduję, że zainteresowani łykną samowolę ministra, tak jak zawsze... Przy czym:
-Zainteresowani najbardziej istotnym ograniczeniem będą bardzo nieliczni - bo będą nimi głównie armatorzy jachtów komercyjnych powyżej 200GT / 750 kW (rozporządzenie wchodzi w życie 08/06/2018).
- Liczniejsi będą ci zainteresowani, którzy użyczają odpłatnie jachty komercyjne bez załogi, wyposażone w radar i/lub ARPA. Im prościej będzie chyba zdemontować to wyposażenie, niż wymagać od klientów wypożyczających na tydzień jakąś Delphię czy Bavarię okazywania zawodowych świadectw przeszkoleń STCW w zakresie obsługi radaru i ARPA - "od każdego oficera w dziale pokładowym"...
- Wymóg posiadania świadectwa operatora urządzeń radiowych spełniają i tak niemal wszyscy kapitanowie podejmujący się prowadzić jachty komercyjne, w tym jachty komercyjne udostępniane odpłatnie bez załogi.
- ECDIS-u (w rozumieniu biurokratów) nie posiada chyba żaden polski jacht komercyjny...


AD1: Pewnie tak będzie jak piszesz. Bo dopóki to prawo będzie obowiązywac, to choćby z powodów ubezpieczeniowych, nikt przy zdrowych zmysłach nie zaryzykuje zabrać załogi z innymi uprawnieniami niz tymi określonymi w rozporządzeniu. Przynajmniej dopóki ono obowiązuje.

AD2: To chyba nie tak jak piszesz. Delfi czy Bavari czarerowanej bez załogi to rozporządzenie chyba nie dotyczy. Więc nie ma obaw, że oficer na Bavarii musi mieć STCW.

AD3: Jest neutralne.. Nic nie zmieni w praktyce.

AD4: Nie ma innego ECDIS niż tego wymyślonego przez biurokratów. Standard ECDIS jest określony w przepisach IMO i jeśli go nie spełniasz to nie masz ECDIS. Zwykle żeglarze ECDISem, błędnie nazywają wykorzystywane na jachtach ENC, ale to nie jest tożsame.

Seascout

Autor:  panwac [ 9 mar 2018, o 11:46 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Uzupełniając wpis Jaromira (co w mniejszym stopniu może być interesujące dla insa), zarówno rozporządzeniem, jak i wcześniej ustawą odebrano ustawowe prawo pełnienia funkcji - uprawiania turystyki wodnej - na jachtach komercyjnych w oparciu o uprawnienia do uprawiania turystyki wodnej uzyskane w innym państwie, co zapewniała Ustawa o żegludze śródlądowej w artykule 37a ustępie 6.:
Cytuj:
Osoba, która uzyskała uprawnienia do uprawiania turystyki wodnej
w innym państwie, może uprawiać turystykę wodną na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie posiadanych uprawnień potwierdzonych
stosownym dokumentem.
Zastanawiające, że Ustawa o bezp. morskim przywołuje dokumenty wydane na podst art 37a ustęp 15 Ustawy o bezpieczeństwie morskim, ale już rozporządzenie powołuje się w definicji kwalifikacji turystycznych na art 37a ustęp 3. Niby drobiazg przy obecnej redakcji, ale gdyby w przyszłości zmienić zapis ustawy na przykładowy:
Cytuj:
3. Uprawianie turystyki wodnej na jachtach żaglowych lub motorowych możliwe jest dla obywateli legitymujących się polskim dowodem osobistym.

to by mogło się zrobić ciekawie.
W ciekawy sposób próbuje się też zalegalizować wcześniejszy proceder niektórych szkół zapisami § 48.:
Cytuj:
Dokumenty potwierdzające ukończenie szkoleń dla członków załóg jachtów komercyjnych wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia przez >>>ośrodki szkoleniowe nieuznane przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej<<< przed dniem wejścia w życie rozporządzenia uznaje się za równoważne z dokumentami potwierdzającymi ukończenie szkoleń na świadectwa i dyplomy określone w rozporządzeniu, po przeprowadzeniu w trakcie audytu, o którym mowa w art. 75 ust. 1 pkt 1 ustawy, analizy programów szkoleniowych oraz procesu szkolenia w danym ośrodku szkoleniowym.

Autor:  panwac [ 9 mar 2018, o 12:03 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

seascout napisał(a):
Delfi czy Bavari czarerowanej bez załogi to rozporządzenie chyba nie dotyczy. Więc nie ma obaw, że oficer na Bavarii musi mieć STCW. [...]
Seascout
Ja mam obawy. Przeczytaj uważnie zapisy, na które powołał się Jaromir we fragmencie:
Cytuj:
1. ograniczył do 200GT / 750kW możliwość zajmowania stanowisk na podstawie "patentów żeglarskich", na wszystkich jachtach komercyjnych - a zatem:
- zarówno na jachtach komercyjnych udostępnianych odpłatnie bez załogi, dla których ustawa uznaje za wystarczające kwalifikacje potwierdzone "patentami żeglarskimi" bez żadnych ograniczeń (art 62 ust 3 ustawy o bezpieczeństwie morskim)
- jak i na jachtach komercyjnych innych niż udostępniane odpłatnie bez załogi, dla których ustawa również uznaje za wystarczające kwalifikacje potwierdzone "patentami żeglarskimi" bez żadnych ograniczeń (art 69 ust 1 ustawy o bezp. morskim), wymagając jedynie ich uzupełnienia o świadectwa przeszkoleń, które pan minister miał określić.
2. Ustanowił wymóg posiadania przeszkoleń zawodowych (STCW) radarowych i ARPA wobec każdego "oficera w dziale pokładowym" na każdym jachcie komercyjnym wyposażonym w radar i ARPA.
3. To samo z jachtami wyposażonymi w ECDIS.
4. Ustanowił wymóg posiadania odpowiedniego świadectwa operatora urządzeń radiokomunikacyjnych wobec każdego kapitana każdego jachtu komercyjnego wyposażonego w takie urządzenia (do tej pory wystarczało, by takie świadectwo posiadał minimum jeden członek załogi).

Autor:  666 [ 9 mar 2018, o 12:28 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

junak73 napisał(a):
A tymczasem rozporządzenie podpisane 29 stycznia wczoraj zostało opublikowane.
http://dziennikustaw.gov.pl/du/2018/490/1
Może się nie wczytałem, ale kto i gdzie ma przeprowadzać egzaminy oraz za ile, i ile złotych polskich ma kosztować wydanie nowego dyplomu (dla posiadaczy patentów k.j. PZŻ 'weryfikujących się' do komercyjnego)?

Autor:  panwac [ 9 mar 2018, o 12:33 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

666 napisał(a):
junak73 napisał(a):
A tymczasem rozporządzenie podpisane 29 stycznia wczoraj zostało opublikowane.
http://dziennikustaw.gov.pl/du/2018/490/1
Może się nie wczytałem (długaśne), ale kto i gdzie ma przeprowadzać egzaminy, oraz za ile i ile złotych polskich ma kosztować nowy patent (dla k.j. 'weryfikujących się' do komercyjnego)?
Co do "kto i gdzie", to odpowiedź jest w rozdziale 5 i 6. Odpowiedzi "za ile" jeszcze nie znalazłem - choć przedstawiciel jednej ze szkół juz jakiś czas temu w nieformalnej rozmowie określał koszt kursu na 200 lub 500 jednostek na poziomie 8-12 tys.

Autor:  666 [ 9 mar 2018, o 12:39 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

panwac napisał(a):
koszt kursu na 200 lub 500 jednostek na poziomie 8-12 tys.
Obowiązkowego (nie licząc czterech szkoleń podstawowych STCW kosztujących kilkaset złotych raz za 5 lat)? Rynku na szkolenia na dyplomy do 200 ton raczej nie będzie wobec brzmienia:
"Osoby posiadające kwalifikacje turystyczne uzupełnione o świadectwa przeszkoleń, o których mowa w § 7, są uprawnione do zajmowania stanowisk na jachtach komercyjnych zgodnie z uprawnieniami wynikającymi z posiadanych kwalifikacji". Z tym, że my żeglarze mamy skrzywienie PZŻ-owskie, z kolei zawodowi marynarze mają skrzywienie zawodowe (ciekawe, czy wobec rozporządzenia i wskazanej w nim ścieżki "turyści"-> komercja posiadacze dyplomów zawodowych będą musieli dodatkowo legitymować się dyplomem komerchy jachtowej?).

Autor:  panwac [ 9 mar 2018, o 13:03 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

666 napisał(a):
ciekawe, czy wobec rozporządzenia i wskazanej w nim ścieżki "turyści"-> komercja posiadacze dyplomów zawodowych będą musieli dodatkowo legitymować się dyplomem komerchy jachtowej?
§ 4. 1. Osoby posiadające dokumenty kwalifikacyjne uzyskane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 68 ustawy są uprawnione do zajmowania stanowisk na jachtach komercyjnych odpowiednio do posiadanych uprawnień określonych w tych dokumentach.

§ 8. 1. Każdy członek załogi stałej żaglowego jachtu komercyjnego posiadający kwalifikacje, o których mowa w § 4, obowiązany jest ukończyć przeszkolenie w zakresie podstawowej wiedzy żeglarskiej lub posiadać co najmniej patent jachtowego sternika morskiego.
2. Ramowy program przeszkolenia w zakresie podstawowej wiedzy żeglarskiej określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

Autor:  666 [ 9 mar 2018, o 13:11 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

ins napisał(a):
Czy mógłby ktoś potrafiący jasno i bez zbędnej ironizacji opisać czego i kogo mają dotyczyć ewentualne zmiany. I w jaki sposób mogą wpłynąć na warunki prawne żeglowania, na własnym jachcie pod polską banderą z załogą z keji i na jachcie wyczarterowanym też z załogą z keji. Wielkość jachtu.... niech będzie do 18 metrów po kadłubie.
Na moje oko do 200 ton (czyli do bardzo dużo), to do posiadanego patentu PZŻ-owskiego dochodzą jedynie cztery podstawowe kursy STCW (świadectwo zintegrowane niestety odnawiane co 5 lat, choć ktoś kiedyś pisał, że trzy z czterech szkoleń są dożywotnie jeżeli wydane zostały osobne świadectwa "niezintegrowane" przeszkolenia, a tylko jedno z czerech szkoleń jest obowiązkowo odnawiane) i tyle. Z ewentualną dokładką na radar i LRC (obydwa świadectwa dożywotnie).

Autor:  panwac [ 9 mar 2018, o 13:57 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

O ile dobrze pamiętam, odnawiane są dwa (P-poż. i ITR).

Autor:  Stara Zientara [ 9 mar 2018, o 14:33 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

panwac napisał(a):
O ile dobrze pamiętam, odnawiane są dwa (P-poż. i ITR).
Tak.

Autor:  Jaromir [ 9 mar 2018, o 15:31 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

666 napisał(a):
Na moje oko do 200 ton

A skąd wzięły ci się jakieś tony na oku?

Autor:  Jaromir [ 9 mar 2018, o 15:50 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

seascout napisał(a):
Jaromir napisał(a):
Ja przewiduję, że zainteresowani łykną samowolę ministra, tak jak zawsze... Przy czym:
1 -Zainteresowani najbardziej istotnym ograniczeniem będą bardzo nieliczni - bo będą nimi głównie armatorzy jachtów komercyjnych powyżej 200GT / 750 kW (rozporządzenie wchodzi w życie 08/06/2018).
2 - Liczniejsi będą ci zainteresowani, którzy użyczają odpłatnie jachty komercyjne bez załogi, wyposażone w radar i/lub ARPA. Im prościej będzie chyba zdemontować to wyposażenie, niż wymagać od klientów wypożyczających na tydzień jakąś Delphię czy Bavarię okazywania zawodowych świadectw przeszkoleń STCW w zakresie obsługi radaru i ARPA - "od każdego oficera w dziale pokładowym"...
3 - Wymóg posiadania świadectwa operatora urządzeń radiowych spełniają i tak niemal wszyscy kapitanowie podejmujący się prowadzić jachty komercyjne, w tym jachty komercyjne udostępniane odpłatnie bez załogi.
4 - ECDIS-u (w rozumieniu biurokratów) nie posiada chyba żaden polski jacht komercyjny...


AD1: Pewnie tak będzie jak piszesz. Bo dopóki to prawo będzie obowiązywac, to choćby z powodów ubezpieczeniowych, nikt przy zdrowych zmysłach nie zaryzykuje zabrać załogi z innymi uprawnieniami niz tymi określonymi w rozporządzeniu. Przynajmniej dopóki ono obowiązuje.

AD2: To chyba nie tak jak piszesz. Delfi czy Bavari czarerowanej bez załogi to rozporządzenie chyba nie dotyczy. Więc nie ma obaw, że oficer na Bavarii musi mieć STCW.

AD3: Jest neutralne.. Nic nie zmieni w praktyce.

AD4: Nie ma innego ECDIS niż tego wymyślonego przez biurokratów. Standard ECDIS jest określony w przepisach IMO i jeśli go nie spełniasz to nie masz ECDIS. Zwykle żeglarze ECDISem, błędnie nazywają wykorzystywane na jachtach ENC, ale to nie jest tożsame.

Seascout

AD 2 - zapis &24 rozporządzenia jest jasny - obowiązek posiadania świadectw przeszkoleń STCW w zakresie obsługi radaru i ARPA dotyczy każdego polskiego jachtu komercyjnego wyposażonego w radar i ARPA. A zatem dotyczy również każdego wyposażonego w radar i ARPA jachtu komercyjnego użyczanego odpłatnie bez załogi.
Bo pan minister - mimo że żadnej delegacji do regulowania kwestii szkoleń STCW na jachtach komercyjnych użyczanych odpłatnie bez załogi nie uzyskał - to i tak "uregulował"...

Uważam, że jeśli wymóg dotyczący "kwitów na radar" będzie przestrzegany tak jak został zapisany - to firmie wypożyczającej jachty na tygodnie łatwiej będzie raz zdjąć z jachtu radar, niż od kilkunastu skipperów i kilkudziesięciu nastawionych na żeglarskie wakacje członków załóg (sorry - od "oficerów w dziele pokładowym") rocznie egzekwować posiadanie zawodowych "kwitów na radar"...

Czy od zdemontowania radarów na jachtach zrobi się na morzu bezpieczniej - pozostawię ocenie urzędników pana ministra...

Autor:  junak73 [ 9 mar 2018, o 17:17 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

666 napisał(a):
ins napisał(a):
Czy mógłby ktoś potrafiący jasno i bez zbędnej ironizacji opisać czego i kogo mają dotyczyć ewentualne zmiany. I w jaki sposób mogą wpłynąć na warunki prawne żeglowania, na własnym jachcie pod polską banderą z załogą z keji i na jachcie wyczarterowanym też z załogą z keji. Wielkość jachtu.... niech będzie do 18 metrów po kadłubie.
Na moje oko do 200 ton (czyli do bardzo dużo), to do posiadanego patentu PZŻ-owskiego dochodzą jedynie cztery podstawowe kursy STCW (świadectwo zintegrowane niestety odnawiane co 5 lat, choć ktoś kiedyś pisał, że trzy z czterech szkoleń są dożywotnie jeżeli wydane zostały osobne świadectwa "niezintegrowane" przeszkolenia, a tylko jedno z czerech szkoleń jest obowiązkowo odnawiane) i tyle. Z ewentualną dokładką na radar i LRC (obydwa świadectwa dożywotnie).


Dokładnie te 200 GT to całkiem sporo.
IMHO aby uzyskać wyższy certyfikat kompetencji wystarczy egzamin i udokumentowana w książeczce żeglarskiej praktyka, której jest nie mało...
Ale ciekawe jest to że owe rozporządzenie nie dzieli kapitanów na żaglowych i motorowych, jest jeden kapitan jachtowy.

Autor:  Stara Zientara [ 9 mar 2018, o 17:32 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

junak73 napisał(a):
Dokładnie te 200 GT to całkiem sporo.
Zawisza i Borchardt mają mniej, Pogoria i Chopin więcej - armatorzy będą mieli kłopot.

Autor:  SIRK [ 10 mar 2018, o 09:27 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

ins napisał(a):
Czy mógłby ktoś potrafiący jasno i bez zbędnej ironizacji opisać czego i kogo mają dotyczyć ewentualne zmiany.
I w jaki sposób mogą wpłynąć na warunki prawne żeglowania, na własnym jachcie pod polską banderą z załogą z keji i na jachcie wyczarterowanym też z załogą z keji.
Wielkość jachtu.... niech będzie do 18 metrów po kadłubie.

Nie wnikając w definicje „załoga z kei” możemy spokojnie założyć, że tak w jednym jak i drugim przypadku nowe przepisy nic nie zmieniają. W opisanej sytuacji prowadzącym jednostkę może być jachtowy sternik morski posiadający SRC lub LRC oraz w skrajnym przypadku czteropak STCW. Nikt o zdrowych zmysłach nie będzie wymagał od takiej osoby szkolenia STCW z obsługi ARPA, ECDIS czy chociażby ratownika.

Natomiast przyjęte regulacje otwierają nowe możliwości przed żeglarzami decydującymi się na łączenie przyjemność z pracą zarobkową. Było już o tym wiele i nie wiem czy jest sens powtarzać się ale zwróćmy uwagę, że zainteresowana osoba będzie mogła ubiegać się o certyfikat kompetencji wydany przez administracje morską na podstawie konwencji STCW.

Dodatkowo powstała prawna możliwość organizowania zintegrowanych szkoleń bezpieczeństwa STCW dedykowanych wyłącznie żeglarzom. I chociaż osobiście nie byłem wielkim zwolennikiem takich szkoleń to w tym wypadku rynek i konkurencja może spowodować powstanie faktycznie przydatnych i jednocześnie interesujących kursów.

Co raz wyraźniejsze wydzielenie żeglarstwa komercyjnego stwarza także nowe możliwości na wprowadzanie zmian regulujących prywatną turystykę żeglarską, oczywiście jak w praktyce sprawdzą się nowe regulacje będzie w dużej mierze zależało od nas.

Autor:  seascout [ 10 mar 2018, o 10:30 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Jaromir napisał(a):

AD 2 - zapis &24 rozporządzenia jest jasny - obowiązek posiadania świadectw przeszkoleń STCW w zakresie obsługi radaru i ARPA dotyczy każdego polskiego jachtu komercyjnego wyposażonego w radar i ARPA. A zatem dotyczy również każdego wyposażonego w radar i ARPA jachtu komercyjnego użyczanego odpłatnie bez załogi.



Joromir, popraw mnie jeśli coś źle czytam, ale obawiam się, że nie masz racji.

Rozporządzenie mówi:
§ 3. 1. Jacht komercyjny o dowolnym napędzie powinien być obsadzony załogą stałą o odpowiednich kwalifikacjach, o których mowa w art. 69 ust. 1 oraz art. 70 ust. 1 ustawy , uzupełnionych o świadectwa przeszkoleń, o których mowa w § 7.

A ustawa w art. 69 ust.wyraźnie stwierdza:
Art. 69. Potwierdzeniem posiadania kwalifikacji niezbędnych do zajmowania stanowisk na jachtach komercyjnych, za wyjątkiem jachtów komercyjnych odpłatnie udostępnianych bez załogi, są:
1) dokumenty kwalifikacyjne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37a ust. 15 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej albo
2) dokumenty kwalifikacyjne, o których mowa w art. 63 pkt 1, 2 i 5
– oraz świadectwa przeszkolenia według Konwencji STCW, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 70 ust. 4.

Jak z tego wywiodłeś, że członek jachtu komercyjnego udostępnionego bez załogi ma mieć kwity STCW?

Par. 24 rozporządzenia mówi o konieczności posiadania przeszkolenia dla statków wyposazonych w radar i arpa. Nic nie ma o jachtach wyposażonych wyłącznie w radar (bez ARPA). Według mnie, takie jachty nie wymają konieczności posiadania załogi przeszkolonej w zakresie radar i ARPA.

Seascout

Autor:  SIRK [ 11 mar 2018, o 23:49 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

seascout napisał(a):
Par. 24 rozporządzenia mówi o konieczności posiadania przeszkolenia dla statków wyposazonych w radar i arpa. Nic nie ma o jachtach wyposażonych wyłącznie w radar (bez ARPA). Według mnie, takie jachty nie wymają konieczności posiadania załogi przeszkolonej w zakresie radar i ARPA.

Zaczynasz dzielić włos na czworo.
Postęp elektroniczny jest niewyobrażalny a na rynku ze świecą szukać „radaru bez ARPA” natomiast dostępne kursy STCW z obsługi radarów to dwa poziomy ARPA operacyjny lub zarządzania. Dlatego w sytuacji jachtu „prawdziwie komercyjnego” uważam, że szkolenie ARPA na poziomie operacyjnym powinno być standardem przynajmniej dla skipera.

Dodam, że osobiście polecam szkolenie z obsługi radaru dla każdego kto tylko może spotkać się z takim urządzeniem bez względu gdzie i w jakich warunkach żegluje. O szkoleniach radarowych odbyło się już kilka dyskusji ale powtórzę jeszcze raz, nie musi to być szkolenie na „profesjonalnych symulatorach” wystarczy kilkugodzinny rejs po zatoce na jednostce wyposażonej w tzw. mARPA oczywiście z osobą posiadająca tak praktyczną jak i teoretyczną wiedzę.

Autor:  seascout [ 12 mar 2018, o 08:41 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

SIRK napisał(a):
seascout napisał(a):
Par. 24 rozporządzenia mówi o konieczności posiadania przeszkolenia dla statków wyposazonych w radar i arpa. Nic nie ma o jachtach wyposażonych wyłącznie w radar (bez ARPA). Według mnie, takie jachty nie wymają konieczności posiadania załogi przeszkolonej w zakresie radar i ARPA.

Zaczynasz dzielić włos na czworo.
Postęp elektroniczny jest niewyobrażalny a na rynku ze świecą szukać „radaru bez ARPA” natomiast dostępne kursy STCW z obsługi radarów to dwa poziomy ARPA operacyjny lub zarządzania. Dlatego w sytuacji jachtu „prawdziwie komercyjnego” uważam, że szkolenie ARPA na poziomie operacyjnym powinno być standardem przynajmniej dla skipera.


W pełni sie z Toba zgadzam Krzysztof.
Tylko, że my rozmawiamy o obowiązkach wynikających z rozporządzenia, a nie o tym, co uważamy.

Seascout

Autor:  SIRK [ 12 mar 2018, o 08:56 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

seascout napisał(a):
W pełni sie z Toba zgadzam Krzysztof.
Tylko, że my rozmawiamy o obowiązkach wynikających z rozporządzenia, a nie o tym, co uważamy.

Dlatego gdy mówimy o jachcie komercyjnym z załoga stalą oraz wyposażonym w radar to jest/będzie prawny obowiązek posiadania przeszkolenia z obsługi ARPA poziom operacyjny lub zarzadzania i jest to jak najbardziej słuszne.
W każdym innym wypadku sugeruje skorzystanie z dowolnej formy instruktarzu przeprowadzonego przez wiarygodną osobę.

Autor:  adaswa [ 13 mar 2018, o 20:02 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Pozostaje opcja nr 3 czyli zmienić flagę na flagsztoku. Całkiem dobre rozwiązanie :) i wtedy spokój, o oddaniu prywatnego jachtu fundacji która go użytkuje non profit " dochód idzie na realizacje celów statutowych" czyli wypłatę dla "kapitana" nawet nie wspominam

Autor:  SIRK [ 13 mar 2018, o 23:13 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

adaswa napisał(a):
Pozostaje opcja nr 3 czyli zmienić flagę na flagsztoku.

Żeglowanie ze skiperem niepotrafiącym obsługiwać radar nazywasz spokojnym pływaniem?

Autor:  Moniia [ 14 mar 2018, o 06:55 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Jacek Woźniak napisał(a):
panwac napisał(a):
Jak napisał Wojtek... no bo jeśli ustawa określa ramy prawa, a rozporządzenie te ramy zmienia, to chyba rozporządzenie zmienia ustawę. A jeśłi ingeruje w zapisy dwóch ustaw, to zmienia dwie...
Rozporządzenie nie może zmienić ustawy, ma wypełnić delegacje w niej ustanowioną.
Tylko nie wiem czy aby sobie jaj nie robicie. :roll:


Powiedz to naszym urzędnikom, bo chyba nie wiedzą...

Autor:  Moniia [ 14 mar 2018, o 07:10 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

SIRK napisał(a):
seascout napisał(a):
Par. 24 rozporządzenia mówi o konieczności posiadania przeszkolenia dla statków wyposazonych w radar i arpa. Nic nie ma o jachtach wyposażonych wyłącznie w radar (bez ARPA). Według mnie, takie jachty nie wymają konieczności posiadania załogi przeszkolonej w zakresie radar i ARPA.

Zaczynasz dzielić włos na czworo.
Postęp elektroniczny jest niewyobrażalny a na rynku ze świecą szukać „radaru bez ARPA” (...).


Zwłaszcza te jedne z najpopularniejszych mają ARPA :)

Obrazek

A to taki pierwszy z brzegu na rynku, co go to ze świecą miałam szukać :)

Autor:  ins [ 14 mar 2018, o 07:27 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

O paru lat na jachtach w czarterach, wyposażanych w sprzęt Raymarine, co prawda ARPA nie ma, ale manual ARPA jest standardem, o ile jest radar zainstalowany.
Montowanie sprzętu bez tej funkcji byłoby niezrozumiałe, posiadając jeden radar z multiploterem.


Piotr Siedlewski

Autor:  Jaromir [ 14 mar 2018, o 09:10 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Moniia napisał(a):
SIRK napisał(a):
seascout napisał(a):
Par. 24 rozporządzenia mówi o konieczności posiadania przeszkolenia dla statków wyposazonych w radar i arpa. Nic nie ma o jachtach wyposażonych wyłącznie w radar (bez ARPA). Według mnie, takie jachty nie wymają konieczności posiadania załogi przeszkolonej w zakresie radar i ARPA.

Zaczynasz dzielić włos na czworo.
Postęp elektroniczny jest niewyobrażalny a na rynku ze świecą szukać „radaru bez ARPA” (...).


Zwłaszcza te jedne z najpopularniejszych mają ARPA :)

Obrazek

A to taki pierwszy z brzegu na rynku, co go to ze świecą miałam szukać :)

Zauważ przy tym, że radaru bez ARPA ze świecą nie miałaś szukać, jak to gładko ujął przedmówca "na rynku" - ale miałaś go szukać na na polskich jachtach komercyjnych.
:) :) :)
Tu pytanie - czy ktoś spotkał się na polskim jachcie komercyjnym z "radarem z ARPA" (nie mARPA, nie ATA - tylko pełnokrwiste ARPA...)?

Autor:  666 [ 14 mar 2018, o 09:27 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

SIRK napisał(a):
Żeglowanie ze skiperem niepotrafiącym obsługiwać radar nazywasz spokojnym pływaniem?
Ja bym bardzo chciał zobaczyć tych specjalistów wykładowców od radaru żeglujących na kilkunastometrowym jachcie (bez żyro) na fali i pracujących w zobrazowaniu rzeczywistym :twisted:.

Tak swoją drogą opowiedzcie, kiedy Wam na jachcie radar się najbardziej przydał, konkretne sytuacje :oops:.
Może w podziale na nawigację i na zapobieganie zderzeniom :oops:.

Autor:  ins [ 14 mar 2018, o 09:41 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

666 napisał(a):
Tak swoją drogą opowiedzcie, kiedy Wam na jachcie radar się najbardziej przydał, konkretne sytuacje


Na Renie, Skaldzie we mgle, wiele razy do omijania pojedyńczych CB za frontem, na podejściach do portów w mżawie. Jak nie nie miałem odbiornika AIS, ale był mARPA, do omijania statków przy Gibraltarze.

Czytając ten wątek viewtopic.php?f=70&t=25164, jasnym staje się że zastosowanie radaru jest sensowne nie tylko do slalomu pomiedzy statkami

Piotr Siedlewski

Autor:  seascout [ 14 mar 2018, o 10:07 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

666 napisał(a):
SIRK napisał(a):

Tak swoją drogą opowiedzcie, kiedy Wam na jachcie radar się najbardziej przydał, konkretne sytuacje :oops:.
Może w podziale na nawigację i na zapobieganie zderzeniom :oops:.


Raz w nocy pod Helem. Marwojak stał na haku, jego światła zlały się sternikowi ze światłami Helu, na AiS go nie było, wypatrzyłame go na radarze.

Seascout

Autor:  zsakul [ 14 mar 2018, o 12:19 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

seascout napisał(a):
666 napisał(a):
SIRK napisał(a):

Tak swoją drogą opowiedzcie, kiedy Wam na jachcie radar się najbardziej przydał, konkretne sytuacje :oops:.
Może w podziale na nawigację i na zapobieganie zderzeniom :oops:.


Raz w nocy pod Helem. Marwojak stał na haku, jego światła zlały się sternikowi ze światłami Helu, na AiS go nie było, wypatrzyłame go na radarze.

Mnie się przydał w czasie ściągania jednego jachtu z Holandii - luty 2014 na północ od portu Rowy - bezwietrzna noc we mgle - uniknąłem bliższego spotkania z kutrem z Rowów. Kuter płynął bez świateł nawigacyjnych...
pozdrawiam
Łukasz

Strona 25 z 30 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/