Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=17&t=15124
Strona 27 z 30

Autor:  Jaromir [ 16 mar 2018, o 20:57 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

666 napisał(a):
czy praktyka / staż wymagane dla wydania / odnowienia GOC mogą być odbyte na jednostce niekonwencyjnej, czy muszą (wg biurwokratów z Kieleckiej) na konwencyjnej.

Biurokraci, ci Kieleckiej też, wykonują przepisy prawa.
Od trzech lat - tego prawa:
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDe ... 0150000099

Przepisy wyżej zalinkowane nie mówią nic na temat wymogu posiadania jakiejkolwiek "praktyki / stażu" do wydania świadectwa GOC po raz pierwszy. Mówią natomiast, że dla jego wydania po raz pierwszy należy ukończyć szkolenie - opisane w & 9.

O odnowienie świadectwa GOC ubiegać się można na warunkach opisanych w & 10 ust 1 (świadectwo w okresie ważności + 1 rok).
- Aby uzyskać na tych warunkach odnowienie świadectwa GOC należy przedstawić dokumenty opisane w & 10 ust.2 (nic tam o "jednostkach konwencyjnych" nie znajdziemy, niemniej mamy wyciąg z książeczki żeglarskiej oraz zaświadczenia od kapitanów lub dowódców jednostek pływających o pracy na morzu z wykonywaniem funkcji operatora).
- Zamiennie osoba spełniająca warunki opisane w & 10 ust. 1 ale nie posiadająca wyciągu z książeczki żeglarskiej oraz zaświadczeń o pracy na morzu, może ubiegać się o odnowienie świadectwa GOC zdając egzamin "odnowieniowy", opisany w & 10 ust3 (czyli tak jak przez 21.01.2015).

Osobom, które posiadały świadectwo GOC ale "przespały" termin ważności (+1 rok) swojego świadectwa i z tego powodu nie spełniają warunków opisanych w & 10 ust 1 - pozostawiono furtkę, w postaci uproszczonego "egzaminu dla osób ubiegających się o ponowne wydanie świadectwa". Zakres tego egzaminu opisany jest w ust 9 pkt 1 załącznika 7, który odsyła do załącznika 5... Myślę, że warto przed takim egzaminem upewnić się czy osoby do niego przystępujące obowiązuje wymóg ponownego odbycia szkolenia opisanego w & 9, czy też nie.

Słowem - prościzna!

Całość informacji (oprócz egzaminu dla osób ubiegających się o ponowne wydanie świadectwa...) wraz z wszelkimi drukami, w tym z wzorami zaświadczeń o pracy na morzu - tu:
https://archiwum.uke.gov.pl/swiadectwa- ... dowej-4391

Autor:  panwac [ 3 cze 2018, o 20:26 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Wracając nieśmiało do wątku głównego, czy ktoś może znalazł jakieś informacje co do miejsc i terminów rozpoczęcia edukacji oraz zdawania egzaminów na nowe świadectwa i dyplomy? Pytam, bo do daty wymienionej w rozporządzeniu już tylko 5 dni zostało, a na stronie ministerstwa nadal znajduję tylko dane dot. marynarzy. ;)

Autor:  Garda [ 2 lip 2018, o 22:21 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Ktoś, coś słyszał co dzieje się w temacie? ;)

Autor:  Stara Zientara [ 2 lip 2018, o 22:30 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Garda napisał(a):
Ktoś, coś słyszał co dzieje się w temacie?
Niektórzy armatorzy już zmienili bandery, inni się przymierzają. :evil:

Autor:  SIRK [ 2 lip 2018, o 23:35 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Stara Zientara napisał(a):
Niektórzy armatorzy już zmienili bandery, inni się przymierzają.

Podaj przykłady.
Garda napisał(a):
Ktoś, coś słyszał co dzieje się w temacie?

W praktyce jeszcze niewiele się zmieniło ale nowy system certyfikacji zaczął działać i co raz więcej osób (młodych i ambitnych?) wykazuje zainteresowanie.

Autor:  panwac [ 2 lip 2018, o 23:54 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

SIRK napisał(a):
Garda napisał(a):
Ktoś, coś słyszał co dzieje się w temacie?

W praktyce jeszcze niewiele się zmieniło ale nowy system certyfikacji zaczął działać...
Podaj przykłady... proszę.
SIRK napisał(a):
...co raz...

PS. W kontekście jak w Twoim zdaniu "coraz" powinno być pisane razem.

Autor:  SIRK [ 3 lip 2018, o 00:19 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

panwac napisał(a):
Podaj przykłady... proszę.

Na koniec roku postaram się podać orientacyjną ilość certyfikatów kompetencji wydanych przez UMS na podstawie nowych przepisów.

Autor:  panwac [ 3 lip 2018, o 00:31 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

SIRK napisał(a):
panwac napisał(a):
Podaj przykłady... proszę.

Na koniec roku postaram się podać orientacyjną ilość certyfikatów...
Krzysztofie! Pytanie, a właściwie pytania (moje też) dotyczyły czasu teraźniejszego, a nie futurologii. Ja wykonałem pracę i sprawdziłem, czy mogę nabyć drogą kupna coś opartego na nowych przepisach (szkolenie, egzamin itp.) w dwóch miejscach.

W pierwszym (pewniej szkole) wystawiony jest system szkoleniowy tzw. "polski", ale z kosmosu. Czyli nic z rozporządzenia. Co więcej, szkolenie specjalistyczne uzupełniające, na jakie się zapisałem (kto bogatemu zabroni) odwołano dzień przed terminem (czyli wczoraj) z racji nikłego zainteresowania (było nas zainteresowanych tylko trzech, a szkoła robi je mając 5 płatników). Miła Pani ze szkoły poinformowała mnie ponadto, że w kwestiach różnych lepiej się kontaktować z UM lub ministerstwem, bo "aktualnie przepisy jeszcze się tworzą". I nie piszę tego złośliwie - ona życzyła mi dobrze i starała się mnie uchronić przed niepotrzebnymi kosztami (czegokolwiek niedoprecyzowanego, będącego li tylko abstraktem itd.).

W drugim miejscu poradzono, bym dał spokój i zapytano po co mi to w ogóle potrzebne? I czy nie lepiej wydać kasę na piwo w Anglii podczas przygotowania do egzaminu na ich kwity... tyle wiem.

Autor:  Garda [ 3 lip 2018, o 06:30 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Na stronie mgmzs widzialem zakreslony 1 termin egzaminacyjny na kpt do 200 jednostek.. Tyle..

Autor:  panwac [ 3 lip 2018, o 09:10 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Garda napisał(a):
Na stronie mgmzs widzialem zakreslony 1 termin egzaminacyjny na kpt do 200 jednostek.. Tyle..
W którym miejscu?
Ja znalazłem dziś dwa terminy w pliku pdf z wykazem wszystkich egzaminów na 2 połowę roku: 28.09.2018 i 27.11.2018. W obu przypadkach jest wpisana Gdynia, ale brak dokładniejszych danych.

Autor:  SIRK [ 3 lip 2018, o 15:08 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

panwac napisał(a):
Krzysztofie! Pytanie, a właściwie pytania (moje też) dotyczyły czasu teraźniejszego, a nie futurologii.

Opowiadasz takie same dyrdymały jak nasz kol. Stara Zientara.

Ilość kursów specjalistycznych czy też szkoleń przygotowujących do ewentualnych egzaminów reguluje rynek a nie ustawa. Nie można obwiniać administracji państwowej/UM za brak frekwencji na komercyjnych szkoleniach zorganizowanych przez niezależne ośrodki szkoleniowe.
Oczywiście możemy się dziwić tak małym zainteresowaniem tym bardziej gdy weźmiemy pod uwagę wcześniejsze zaangażowanie w proces tworzenia nowego prawa. Jednakże po sezonie urlopowym sytuacja zapewne całkowicie się zmieni i z niecierpliwością czekam jak nie tylko zarząd SAJ ale i wielu innych kolegów pochwali się nowo uzyskanym certyfikatem.

Dlatego nie rozumiem jak potencjalny organizator takich szkoleń mógł ciebie i innych usługobiorców odsyłać do konkurencji i to poza granice naszego kraju. A już kuriozalną sytuacją jest aby urzędnik administracji państwowej sugerował polskiemu obywatelowi ubieganie się o certyfikaty kompetencji innego kraju.

Natomiast nazywanie futurologią deklaracje podania ilości certyfikatów wydanych po pierwszym półroczu obowiązywania całkowicie nowego prawa pozostawię bez komentarza.

Autor:  panwac [ 3 lip 2018, o 15:34 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

SIRK napisał(a):
panwac napisał(a):
Krzysztofie! Pytanie, a właściwie pytania (moje też) dotyczyły czasu teraźniejszego, a nie futurologii.

Opowiadasz takie same dyrdymały jak nasz kol. Stara Zientara. ciach
Liczyłem na rzeczową informację, ale jak widzę, jedynie robisz szum. Szkoda.

Napisałeś w czasie teraźniejszym, że "nowy system certyfikacji zaczął działać i co raz więcej" (błąd ortograficzny) "osób (młodych i ambitnych?) wykazuje zainteresowanie." A na prośbę o konkret (bo, jak to opisałem, moje doświadczenie pokazuje co innego) każesz mi czekać do końca roku... czyli nic nie masz i tylko robisz sobie puste wrzuty w stylu "mama Kazia powiedziała coś, co usłyszałem od Ziuty".

Nie lubię niedoinformowania, dlatego zadzwoniłem dziś do pewnej instytucji państwowej, aby sprawdzić czy system działa. Otóż osoba dostępna pod telefonem przyczepionym kablem do działu "szkolnictwo i edukacja oraz egzaminy branżowe" uprzejmie poprosiła o przesłanie jej pytań mailem, gdyż - cytuję - "nie może odpowiedzieć na moje pytania co do egzaminów, zakresu materiału, szkoleń i praktyki pływania, gdyż nie ma o tym żadnej wiedzy".
...ale ma dobrą wolę, więc jeśli napiszę mail, to prawdopodobnie poszuka kogoś kto wie i - być może - otrzymam odpowiedź.

Autor:  adaswa [ 3 lip 2018, o 16:27 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

:) stragan z marchewką

A poważnie UM nie ma jeszcze informacji o akredytowanych ośrodkach szkoleniowych.

Z ciekawostek natomiast praktyka pływania na prywatnych jednostkach się nie zalicza co za tym idzie n.p jacht motorowy 90 m i poj brutto 2998 jednostek rejestrowych pod banderą brytyjską posiadający "safe manning" nie będzie wystarczająco dobry do zaliczenia praktyki pływania mimo iż określony jest minimalny poziom wyszkolenia załogi na poszczególnych stanowiskach.


U brytoli nie ma znaczenia komercyjny / prywatny jeżeli mówimy o dokumentach jachtowych.

Oczywiście niektóre administracje nawet nie wydają" safe manningu " ale ubezpieczyciel kiepsko patrzy n akapitana bez uprawnień :) - żeby byłą janosć wypowiadam się co do jednostek pow 200 poj brutto.

Autor:  Garda [ 3 lip 2018, o 18:04 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

panwac napisał(a):
W którym miejscu?
Ja znalazłem dziś dwa terminy w pliku pdf z wykazem wszystkich egzaminów na 2 połowę roku: 28.09.2018 i 27.11.2018. W obu przypadkach jest wpisana Gdynia, ale brak dokładniejszych danych.

Mój błąd. 2 pozycje 19 i 71. https://www.gov.pl/documents/528248/541 ... 9317b887c3

Ale to chyba wszystko

Autor:  Stara Zientara [ 3 lip 2018, o 22:35 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

SIRK napisał(a):
Opowiadasz takie same dyrdymały jak nasz kol. Stara Zientara.
Sam pieprzysz głupoty.

Przepis powstał, bo jeden właściciel szkoły go wylobbował. Nazwisko wszystkim znane. A które jachty zmieniły bandery, możesz się dowiedzieć w PZŻ. Ja nie napiszę, bo armatorzy prosili o dyskrecję (na razie).

Na razie podobno prawo obowiązuje, ale nie ma ŻADNEJ możliwości zrobienia dokumentów uprawniających do prowadzenia Pogorii i Chopina. Kto będzie odpowiadał za straty? Może Adam N.? Nie wierzę.

Autor:  AIKI [ 4 lip 2018, o 06:37 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Stara Zientara napisał(a):
Kto będzie odpowiadał za straty?

Wojtek, to przecież oczywiste - Tusk :rotfl:

Autor:  SIRK [ 4 lip 2018, o 11:54 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Stara Zientara napisał(a):
Sam pieprzysz głupoty.

Przepis powstał, bo jeden właściciel szkoły go wylobbował. Nazwisko wszystkim znane. A które jachty zmieniły bandery, możesz się dowiedzieć w PZŻ. Ja nie napiszę, bo armatorzy prosili o dyskrecję (na razie).

Na razie podobno prawo obowiązuje, ale nie ma ŻADNEJ możliwości zrobienia dokumentów uprawniających do prowadzenia Pogorii i Chopina. Kto będzie odpowiadał za straty? Może Adam N.? Nie wierzę.

Powtórz jeszcze historyjkę o smażalniach na wodzie czy wycieczkach na dorsza i/lub wraki a będziemy mieli jakże piękną teorie spiskową. Notabene ten pan o znanym nazwisku to musi lobbysta na światową skale skoro tak łatwo doprowadził do odpowiednich zmian w ustawodawstwie prawie wszystkich cywilizowanych krajów.

A tak naprawdę to czy ty wiesz o czym mówisz? Jestem bardzo ciekawy co rozumiesz pod stwierdzeniem „tania bandera”? Co wiesz o otwartych rejestrach? Dlaczego taki system powstał i/lub nadal funkcjonuje?
A co do tych ewentualnych strat ponoszonych przez naszych armatorów to masz namyśli koszty swojego nowego dyplomu? Przecież ty do „młodych i ambitnych” chyba się nie zaliczasz a „kartonowy dyplom kapitana mórz wszelakich” jest nie do podważenia.

adaswa napisał(a):
stragan z marchewką

Czy możesz wyjaśnić nam jaki jest związek pomiędzy „safe manning” a uznawalnością praktyki pływania oraz jaką praktykę tak naprawdę masz na myśli?
Co to jest jacht prywatny i czym się on rożni od jachtu od komercyjnego oraz pod jaką banderą prowadzący jednostkę „pow 200 poj brutto” może nie posiadać jakichkolwiek uprawnień?

panwac napisał(a):
Liczyłem na rzeczową informację, ale jak widzę, jedynie robisz szum. Szkoda.

Odnoszę wrażenie, że to ty robisz „szum informacyjny” i dodatkowo opowiadasz prawdy objawione a tak naprawdę to nadal nie rozumiesz co oznacza wejście w życie rozporządzenia regulującego całkowicie nowy system certyfikacji żeglarzy zawodowych.
Jeżeli chcesz rzeczowo dyskutować to nie powołuj się na rozmowy w „pewnych szkołach” czy też w „niemniej pewnych instytucjach państwowych”. Sugerowałbym raczej kontakt z urzędem bezpośrednio odpowiedzialnym za wydawanie nowych certyfikatów kompetencji dla tzw. żeglarzy komercyjnych, osobiście polecam SUM Wydział Dokumentów Marynarzy. Pracują tam naprawdę kompetentne i uczynne osoby tylko niestety także preferują kontakt mailowy ale przecież ty nie masz problemów ortografią.

Autor:  Stara Zientara [ 4 lip 2018, o 15:15 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

SIRK napisał(a):
A tak naprawdę to czy ty wiesz o czym mówisz?
A tak naprawdę to czy ty wiesz o czym mówisz?

Z tego, co piszesz, jasno wynika, ze nie przeczytałeś ustawy, ani rozporządzenia.

EOT i PST.

Autor:  adaswa [ 8 lip 2018, o 09:08 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

SIRK napisał(a):
Czy możesz wyjaśnić nam jaki jest związek pomiędzy „safe manning” a uznawalnością praktyki pływania oraz jaką praktykę tak naprawdę masz na myśli?
Co to jest jacht prywatny i czym się on rożni od jachtu od komercyjnego oraz pod jaką banderą prowadzący jednostkę „pow 200 poj brutto” może nie posiadać jakichkolwiek uprawnień?


Praktyka pływania czyli staż wymagany przez nowe rozporządzenie, Czyli aby móc prowadzić jednostkę komercyjną musisz teraz mieć odpowiedni dyplom a aby fo uzyskać musisz mieć " praktykę pływania na jednostce komercyjnej poniżej cytat :

Praktyka pływania uzyskana na jachtach komercyjnych będzie zaliczana do stażu wymaganego do
odnowienia świadectw przeszkoleń zgodnych z wymogami Konwencji STCW. Natomiast praktyka
pływania na jachtach rekreacyjnych w celach turystycznych nie będzie zaliczana do uzyskania
dokumentów kwalifikacyjnych dla członków załóg jachtów komercyjnych.


oraz link do źródła
http://www.ums.gov.pl/karty/dk/KW_50441_DEM.pdf

"Safe mannining" czyli dokument stwierdzający minimalną ilość załogi która ma być zatrudniona na jachcie komercyjnym w wypadku naszej rodzimej bandery - karta bezpieczeństwa.

C0 do bander które nie wymagają kwalifikacji to są to między innymi Caiman Islands, czy Malta czyli w obecnej chwili wiodące bandery jeżeli chodzi o rejestrację jachtó. Sprawa jest prosta nie wymagają bo nie ma podstaw prawnych do tego skoro nie ma podstaw do tego lecz w dalszym ciągu ubezpieczyciel będzie żądał kwalifikacji albo podniesie stawkę wedle swojego poziomu bezpieczeństwa lub odmówi ubezpieczenia.

Definicje jachtu prywatnego i komercyjnego są w zarówno ustawie jak i rozporządzeniu.

Autor:  panwac [ 8 lip 2018, o 13:37 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

adaswa napisał(a):
SIRK napisał(a):
Czy możesz wyjaśnić nam jaki jest związek pomiędzy „safe manning” a uznawalnością praktyki pływania oraz jaką praktykę tak naprawdę masz na myśli?
Co to jest jacht prywatny i czym się on rożni od jachtu od komercyjnego oraz pod jaką banderą prowadzący jednostkę „pow 200 poj brutto” może nie posiadać jakichkolwiek uprawnień?
Praktyka pływania czyli... [ciach]
Adam, daj spokój. Przecież widzisz, że SIRK nie chce udzielać odpowiedzi, ani nie ma wiedzy o tych sprawach, tylko chce mieszać, by "być na świeczniku". Jaki kraj, takie gołębie, jakie forum, takie trolle...

A co do samego tematu i Twoich uwag, to można jeszcze zastanowić się nad tym:
adaswa napisał(a):
Praktyka pływania czyli staż wymagany przez nowe rozporządzenie, Czyli aby móc prowadzić jednostkę komercyjną musisz teraz mieć odpowiedni dyplom a aby fo uzyskać musisz mieć " praktykę pływania na jednostce komercyjnej poniżej cytat :

Praktyka pływania uzyskana na jachtach komercyjnych będzie zaliczana do stażu wymaganego do odnowienia świadectw przeszkoleń zgodnych z wymogami Konwencji STCW. Natomiast praktyka pływania na jachtach rekreacyjnych w celach turystycznych nie będzie zaliczana do uzyskania dokumentów kwalifikacyjnych dla członków załóg jachtów komercyjnych.

oraz link do źródła
http://www.ums.gov.pl/karty/dk/KW_50441_DEM.pdf
Ano właśnie. W GB rejestracja jachtu nie ma znaczenia - staż liczy Ci się zarówno wtedy, gdy pełnisz funkcję na jachcie komercyjnym (wedle definicji to ten, który nie jest prywatnym-rekreacyjnym) jak i wtedy, gdy jesteś zatrudniony na jachcie prywatnym. Natomiast u nas... mamy określone definicją jachty komercyjne, do których zaliczają się też jachty udostępniane bez załogi - czyli większość praktyki pływania uzyskiwanej przez zainteresowanych powinna być uznana (kłopoty mogą być z innego powodu, o czym niżej). Natomiast...
...no właśnie, przed 2011 rokiem nie mieliśmy ustawowo zdefiniowanego jachtu komercyjnego, czyli zgodnie z zacytowanym przez Ciebie fragmentem wykładni praktyka pływania uzyskana przed wejściem w życia Ustawy o bezpieczeństwie morskim nie powinna być uznana.

No i jak pisałem mamy w rozporządzeniu doprecyzowania dotyczące uznawanej zarówno formy potwierdzenia praktyki, np. zawartości opinii:
Cytuj:
Opinia z rejsu oraz karta rejsu powinny zawierać informacje pozwalające na identyfikację praktyki pływania niezbędnej do uzyskania, odnowienia lub wymiany dokumentu kwalifikacyjnego, w szczególności: imię i nazwisko osoby odbywającej praktykę, nazwę jachtu morskiego, numer IMO tego jachtu, jeżeli został nadany, pojemność brutto (GT) i moc maszyn głównych jachtu morskiego, okres i rodzaj odbytej praktyki pływania, zajmowane stanowisko w trakcie odbywania praktyki, nazwę i adres armatora jachtu morskiego, podpis kapitana albo starszego mechanika, albo armatora jachtu morskiego.
czego, część starszych opinii może nie spełniać, jak i rozróżnienie wymiaru wymaganej praktyki w zależności od jej rodzaju:
Cytuj:
a) odbycie 12 miesięcy praktyki morskiej w dziale pokładowym po ukończeniu 16. roku życia, potwierdzonej w wydanym przez ośrodek prowadzący szkolenie zaświadczeniu o zaliczeniu książki praktyk, w tym co najmniej 6 miesięcy praktyki morskiej w dziale pokładowym na jachtach morskich o długości całkowitej 15 m i większej,
albo
b) odbycie 36 miesięcy praktyki pływania w dziale pokładowym po ukończeniu 16. roku życia, w tym co najmniej 12 miesięcy praktyki morskiej w dziale pokładowym na jachtach morskich o długości całkowitej 15 m i większej;
[...]
§ 31. 1. Praktykę pływania i dodatkową praktykę pływania w ramach rejsów stażowo-szkoleniowych uznaje się, jeżeli były odbywane w trakcie:
1) udokumentowanego szkolenia na kwalifikacje żeglarskie prowadzonego przez uznany ośrodek szkoleniowy lub
2) kursu przygotowującego do egzaminu na kwalifikacje turystyczne lub inne certyfikaty kompetencji niebędące potwierdzeniem kwalifikacji żeglarskich, lub
3) rejsu prowadzonego zgodnie z opisanym programem szkolenia w celu zdobywania doświadczenia i podnoszenia umiejętności praktycznych.

Ciekawe, czy przy weryfikacji będzie sprawdzane, w jakich rejsach praktyka była uzyskana w przeszłości oraz, czy dla ww. rejsów były i zachowały się opisane programy szkolenia. Jak pamiętam, po 2011 roku u niektórych armatorów istniało zalecenie niewpisywania w dziennikach jachtowych opisu rejsu o treści "stażowo-szkoleniowy" i zastępowanie go mianem "turystyczny" aby uniknąć ewentualnych kontroli przed wyjściem. :rotfl:
adaswa napisał(a):
Definicje jachtu prywatnego i komercyjnego są w zarówno ustawie jak i rozporządzeniu.
W rozporządzeniu ich nie znajduję.

Autor:  Moniia [ 8 lip 2018, o 15:04 ]
Tytuł:  Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Tak patrząc sobie z boku na przytoczone definicje... co to jest dział pokładowy na 15 metrowym jachcie?

Ps. Adaswa - możesz rozwinąć informacje o przepisach jakie dotyczą jachtów komercyjnych na Malcie? Bo coś mi zgrzyta w informacji 'nie ma'.

Konkretnie, zgrzyta mi świadomość faktu, że jak większość państw na świecie Malta zasadniczo zaadoptowała brytyjskie podejście i o ile mi wiadomo, zawiera ono także wymagania wobec załogi:

Obrazek

http://www.transport.gov.mt/superyacht- ... yacht-code

Autor:  panwac [ 8 lip 2018, o 15:18 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Moniia napisał(a):
...możesz rozwinąć informacje o przepisach jakie dotyczą jachtów komercyjnych na Malcie? Bo coś mi zgrzyta w informacji 'nie ma'.
Też chętnie się pouczę - bo jedyne, co wiem o ich podejściu do jachtów komercyjnych, to informacja od znajomego Maltańczyka, że korzyści wynikają z innego opodatkowania działalności gospodarczej na jachcie - ponoć zamiast podatku od przychodów z tytułu działalności gospodarczej na jachcie mają jednorazową na rok opłatę od wielkości jednostki komercyjnej... ale to padło w luźnej rozmowie przy winku, więc nie potwierdzę stosownym linkiem. ;)

Autor:  adaswa [ 8 lip 2018, o 15:26 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Moniia napisał(a):
Ps. Adaswa - możesz rozwinąć informacje o przepisach jakie dotyczą jachtów komercyjnych na Malcie? Bo coś mi zgrzyta w informacji 'nie ma'.


Pisałem tylko że nie ma obowiązku posiadania uprawnień przez załogę ani "safe manningu" przez jacht jeżeli to jednostka prywatna.

A ponadto to prawda Malta jest na chwile obecną często wybieraną banderą ze względu na koszty ale jest haczyk mianowicie jeżeli załoga jest zatrudniona czy to na prywatnej czy prywatnej jednostce musi mieć opłaconą składkę ubezpieczenia społecznego "social security"

Autor:  SIRK [ 8 lip 2018, o 19:09 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

panwac napisał(a):
że SIRK nie chce udzielać odpowiedzi, ani nie ma wiedzy o tych sprawach, tylko chce mieszać, by "być na świeczniku". Jaki kraj, takie gołębie, jakie forum, takie trolle...

To może wskażesz jakiś post lub przynajmniej jego cześć w której napisałem nieprawdę i świadomie lub nie, wprowadziłem czytającego w błąd. Uważam, że jak do tej pory to właśnie reagowałem wyłącznie na posty które, moim skromnym zdaniem, były zbyt dużym uproszczeniem, nieładnym przekłamaniem lub nawet ordynarnym kłamstwem a dodatkowo charakteryzowały się jakże częstym krytykanctwem. Jeżeli nazywasz takie działanie trollowaniem to nie ma sprawy ale nawet w tym wypadku powinieneś raczej wskazać te nieprawdziwe informacje.

adaswa napisał(a):
Praktyka pływania czyli staż wymagany przez nowe rozporządzenie, Czyli aby móc prowadzić jednostkę komercyjną musisz teraz mieć odpowiedni dyplom a aby fo uzyskać musisz mieć " praktykę pływania na jednostce komercyjnej poniżej cytat :

Praktyka pływania uzyskana na jachtach komercyjnych będzie zaliczana do stażu wymaganego do
odnowienia świadectw przeszkoleń zgodnych z wymogami Konwencji STCW. Natomiast praktyka
pływania na jachtach rekreacyjnych w celach turystycznych nie będzie zaliczana do uzyskania
dokumentów kwalifikacyjnych dla członków załóg jachtów komercyjnych.

Nie jestem takim fachowcem jak nie przymierzając kol. Panwac czy Stara Zientara ale wydaje mi się, że to ty prezentujesz poglądy zbliżone do „straganu z pietruszką”.

Mylisz praktykę pływania wymaganą przy odnowieniu obowiązkowych szkoleń specjalistycznych STCW oraz praktyką potrzebną przy ubieganiu się o wydanie/odnowienie uznanego certyfikatu kompetencji z pływaniem rekreacyjnoprzyjemnościowym.

To tak jakbyś miał pretensje, że osoba posiadająca uprawnienia do zajmowania stanowiska kapitana na supertankowcach nie mogła ich odnowić przedstawiając wyłącznie praktykę pływania na … sasance(?). Pomijam zagadnienie, po co żeglarzowi niepływającemu na jachtach komercyjnych uprawnienia do prowadzenia takowych.

Dodatkowo zwrócę uwagę, że zgodnie z rozporządzeniem wyróżniamy nie tylko „praktykę pływania” ale także;
-dodatkową praktykę pływania
-praktykę morską
-praktykę na postoju
-praktykę stoczniową
-rzeczywistą praktykę
-praktykę na konkretnym stanowisku i/lub odpowiedniej jednostce
-praktykę jako integralną część szkolenia

adaswa napisał(a):
Z ciekawostek natomiast praktyka pływania na prywatnych jednostkach się nie zalicza co za tym idzie n.p jacht motorowy 90 m i poj brutto 2998 jednostek rejestrowych pod banderą brytyjską posiadający "safe manning" nie będzie wystarczająco dobry do zaliczenia praktyki pływania mimo iż określony jest minimalny poziom wyszkolenia załogi na poszczególnych stanowiskach.

adaswa napisał(a):
"Safe mannining" czyli dokument stwierdzający minimalną ilość załogi która ma być zatrudniona na jachcie komercyjnym w wypadku naszej rodzimej bandery - karta bezpieczeństwa.

Czy oba stwierdzenia są dla ciebie równoznaczne?
Chyba znowu pomyliłeś marchewkę z pietruszką. Gwarantuje tobie, że żaden żeglarz legitymujący się praktyką pływania na jednostkach posiadających Safe Manning Document nie będzie miał żadnych problemów z uznaniem tej praktyki, oczywiście w ramach określonych przez dyskutowane rozporządzenie.

adaswa napisał(a):
C0 do bander które nie wymagają kwalifikacji to są to między innymi Caiman Islands, czy Malta czyli w obecnej chwili wiodące bandery jeżeli chodzi o rejestrację jachtó. Sprawa jest prosta nie wymagają bo nie ma podstaw prawnych


Czy to znaczy, że pod banderą Malty możemy spotkać jachty komercyjne „pow 200 poj brutto” pływające po wodach międzynarodowych i mające na pokładzie członków załogi niemających jakichkolwiek dokumentów stwierdzających ich kompetencje? Jeżeli tak, to poproszę o przykład i dodatkowo informacje jak bardzo „pow”.

adaswa napisał(a):
Definicje jachtu prywatnego i komercyjnego są w zarówno ustawie jak i rozporządzeniu.

Czy możesz zacytować te definicje?
Podział jednostek pływających może być naprawdę według dowolnego klucza jednak w tym wypadku mieszanie stanu własności z rodzajem eksploatacji jest naprawdę kuriozalne. To już nawet moim adwersarzom takie stwierdzenie nie pasuje. Nie znam wszystkich rejestrów ale chyba w każdym kraju prywatna jednostka może być także komercyjną i oczywiście odwrotnie. Nie jestem pewny jak jest w Korei Północnej ale wiem, że rejestr okrętowy także tam istnieje.

Autor:  seascout [ 8 lip 2018, o 20:23 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

adaswa napisał(a):
SIRK napisał(a):

C0 do bander które nie wymagają kwalifikacji to są to między innymi Caiman Islands, czy Malta czyli w obecnej chwili wiodące bandery jeżeli chodzi o rejestrację jachtó. Sprawa jest prosta nie wymagają bo nie ma podstaw prawnych do tego skoro nie ma podstaw do tego lecz w dalszym ciągu ubezpieczyciel będzie żądał kwalifikacji albo podniesie stawkę wedle swojego poziomu bezpieczeństwa lub odmówi ubezpieczenia.


Caiman Islands należą do Red Ensign Group, co oznacza, ze obowiązują ją (banderę Kajmanów) przepisy brytyjskiej MCA, która to wymaga od jachtów LY Code III i bardzo szczegółowo są tam określone wymagania odnośnie kwalifikacji załóg. W zasadzie sa one zgodne z konwencją STCW.

Sam LYC III wymaga ponadto jeszcze mnóstwa rzeczy dotyczących budowy, przeglądów certyfikacji urządzeń i instalacji jachtowych itp. Wierz mi, pod względem kwalifikacji zawodowych i przeglądów - prościej jest w PL.

Tu możesz poczytać dlaczego: http://seascout.pl/czego-brytyjska-mca- ... h-jachtow/

Seascout

Autor:  panwac [ 8 lip 2018, o 20:58 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

seascout napisał(a):
W zasadzie są one zgodne z konwencją STCW.
Niefortunne sformułowanie, które może być niezrozumiałe. Nie w zasadzie, ale są zgodne z STCW, bo implementują te przepisy na grunt lokalny, uzupełniając o brytyjskie doprecyzowania i uzupełnienia, o których wspomniałeś.

Autor:  Jaromir [ 8 lip 2018, o 23:27 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

Cytuj:
Czyli aby móc prowadzić jednostkę komercyjną musisz teraz mieć odpowiedni dyplom

Heh...
To powiadasz, że w ustawie o bezp. morskim nie zapisano, że aby móc prowadzić jednostkę komercyjną wystarczy mieć "patent" turystyczny i podstawowe kursy STCW?
Dziwne, ja wciąż widzę w niej taki zapis... ;)

Autor:  SIRK [ 9 lip 2018, o 09:56 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

@ seascout

Cytuj:
W Polsce przykładem jachtu komercyjnego, który opracował, wdrożył i rozwija własne zasady oparte o rozwiązania Kodeksu ISM jest sy Zawisza Czarny (POL-1).


Nie jest chyba tak różowo skoro przynajmniej jeden z zatrudnianych(zatwierdzanych?) skiperów publicznie prezentuje karygodną nieznajomość założeń kodeksu ISM.

Nie wiem czy to twoje autorskie opracowanie, czy po prostu bezkrytycznie kopiowałeś dostępne materiały z podyplomowych zajęć na AM ale jedno z zawartych stwierdzeń całkowicie zaprzecza idei wprowadzenia kodeksu ISM.

Cytuj:
I choć wprowadzone Kodeksem ISM rozwiązania bezsprzecznie podnoszą poziom bezpieczeństwa, to wiele z procedur wdrażanych przez armatorów jest krytykowanych głównie za rozbudowanie biurokracji, niepotrzebną papierologię i konieczność spędzania bardzo dużej ilości czasu na wypełnianie dokumentacji związanej ze stosowaniem Kodeksu ISM. Stąd coraz częściej podmioty, które zajmują się opracowaniem i wdrażaniem SZB zwracają uwagę, aby ze sztywnych, rozbudowanych procedur, uwagę załóg przenosić na ogólną politykę bezpieczeństwa i poczucie odpowiedzialności za bezpieczeństwo na statku. Wychodzi się z założenia, że osoba skoncentrowana na bezpieczeństwie, posiadająca wewnętrzne przekonanie, że kwestie bezpieczeństwa są ważne i potrzebne, zadba o nie lepiej i nie ma potrzeby ciągłego kontrolowania takiej osoby procedurami i listami kontrolnymi.


Pogląd taki niestety jest często powtarzany ale za taką sytuacje właśnie odpowiada bezpośrednio sam armator a pośrednio zaangażowana przez niego załoga. Natomiast takie stwierdzenia świadczą o całkowitym niezrozumieniu zasad opracowywania, wprowadzania i monitorowania bezpiecznego zarzadzania jednostką. Skutkuje to właśnie późniejszymi problemami w działaniu samego systemu. Ale to już odrębny temat i raczej na zimowe wieczory.

Ps.
Jeżeli cytujesz fragmenty postów to proszę zwracaj uwagę komu kontrowersyjny cytat można przypisać. W ostatnim poście przytoczyłeś wypowiedź którą kolega Panwac gotów wykorzystać jako dowód mojej ignorancji.

Autor:  adaswa [ 9 lip 2018, o 16:23 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

seascout napisał(a):
Caiman Islands należą do Red Ensign Group, co oznacza, ze obowiązują ją (banderę Kajmanów) przepisy brytyjskiej MCA, która to wymaga od jachtów LY Code III i bardzo szczegółowo są tam określone wymagania odnośnie kwalifikacji załóg. W zasadzie sa one zgodne z konwencją STCW.

Sam LYC III wymaga ponadto jeszcze mnóstwa rzeczy dotyczących budowy, przeglądów certyfikacji urządzeń i instalacji jachtowych itp. Wierz mi, pod względem kwalifikacji zawodowych i przeglądów - prościej jest w PL.

Tu możesz poczytać dlaczego: http://seascout.pl/czego-brytyjska-mca- ... h-jachtow/

Seascout

Należy czytać ze zrozumieniem ten akapit odnosił się do jednostek prywatnych a nie komercyjnych.

Autor:  Jurmak [ 9 lip 2018, o 16:54 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załog jachtów komercyjnych

adaswa napisał(a):
Czyli aby móc prowadzić jednostkę komercyjną musisz teraz mieć odpowiedni dyplom


Hymmm nie dalej jak wczoraj miałem w ręku kartę bezpieczeństwa jednostki komercyjnej gdzie pisało jak byk - morski sternik motorowodny... Fakt, wymagane jest STCW
Żeby nie było, karta bezpieczeństwa wydana dwa tygodnie temu...

Strona 27 z 30 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/