Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 5 sie 2025, o 17:49




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 130 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 26 mar 2015, o 23:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
Kilkakrotnie w dyskusjach spotkałem się ze zdaniem, że obecne, znowelizowane prawo zdjęło z kapitana jachtu rekreacyjnego obowiązek prowadzenia dziennika jachtowego.
Wprawdzie jakoś nikt nie potrafił zdefiniować precyzyjnie owego "znowelizowanego prawa", ale rozmówcy byli głęboko o swych racjach przekonani.

Czy ktoś zatem mógłby mnie oświecić - przegapiłem coś czy przestałem rozumieć?

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 00:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13175
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2702
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 18 czerwca 2004 r.
w sprawie prowadzenia dzienników statku o polskiej przynależności napisał(a):
§ 1. Rozporządzenie określa rodzaje, wzory i sposób prowadzenia dzienników oraz innych dokumentów na statkach o polskiej przynależności oraz sposób przechowywania tych dokumentów.
§ 3. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
4) statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji;

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 00:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
Ano właśnie...

Rozporządzenie to mówi jedynie o rodzajach, wzorach i sposobach prowadzenia dziennika, nie znosi natomiast obowiązku jego prowadzenia, wynikającego z art. 50 Kodeksu Morskiego, stanowiącego, że:

"Art. 50.
§ 1. Statek o polskiej przynależności obowiązany jest prowadzić dzienniki i posiadać dokumenty prawem przewidziane.
§ 2. Dokumenty, o których mowa w § 1, wymagane dla statku uprawiającego żeglugę międzynarodową powinny zawierać oznaczenia także w języku angielskim."

Wynika z tego jednoznacznie, iż KAŻDY statek o polskiej przynależności jest zobowiązany do prowadzenia dziennika.
Dziwnym byłoby zresztą, gdyby rozporządzenie mogło znosić obowiązek zapisany w ustawie...

Czyli wynika mi z powyższego, iż dziennik prowadzić musimy!

ps. ja i tak zawsze go prowadzę, jesli już nie "na pamiątkę", to dla chronienia własnego tyłka "w razie gdyby co..."

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Ostatnio edytowano 27 mar 2015, o 01:03 przez el Szaman, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 00:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13175
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2702
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Ponieważ jest obowiązek, a nie ma wzorów i sposobów, to możesz sobie prowadzić dziennik nawet na papierze toaletowym.

W razie kontroli można wtedy powiedzieć, że fala zniszczyła dziennik. :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 01:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
A możesz i na papierze toaletowym, fakt, ale w razie kontroli powinienneś okazać nową rolkę z zapisem o zniszczeniu poprzedniej :mrgreen:

A tak na poważnie - kontrola to najmniejszy chyba problem, zresztą nie słyszałem jakoś ostatnio, by ktoś to komuś kontrolował.

Bardziej chodzi mi o stan prawny, nie o ewentualne sankcje.

A już zupełnie na marginesie - jeśli miałbyś do czynienia z izbą morską, to tak naprawdę mając dziennik z bomby ustawiasz się w dużo korzystniejszej pozycji. Praktyka to wielokrotnie udowodniła :)

A już najbardziej będzie bolało, gdy na skutek braku dziennika ubezpieczalnia powie Ci "spadaj" - i to nie jest żart!

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 01:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13175
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2702
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
el szaman napisał(a):
jeśli miałbyś do czynienia z izbą morską, to tak naprawdę mając dziennik z bomby ustawiasz się w dużo korzystniejszej pozycji. Uwierz mi, praktyka to wielokrotnie udowodniła :)
Pozwolę się z Tobą nie zgodzić.
Lektura orzeczeń Izb Morskich nieodparcie nasuwa wniosek, że najmniejszy błąd popełniony w zapisach w dzienniku nawet parę dni wcześniej jest zawsze interpretowany przez IM jako okoliczność obciążająca.

W dawniejszych czasach mówiło się, że w razie wypadku pierwszy oficer zabezpiecza dziennik i oddaje go kapitanowi... Tak niezręcznie, aby się przy tym utopił. :)

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowanie od: Jaromir
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 01:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
Stara Zientara napisał(a):
Tak niezręcznie, aby się przy tym utopił.


I to jest wyjście rozsądne :mrgreen: - oczywiście rozumiem, że utopić ma się dziennik, nie kapitan...

A tak poważniej - czyli jednak obowięzek prowadzenia dalej istnieje, a czy będzie on dostępny po np kolizji, to już insza inność - zgodzisz się z tym?

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 01:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13175
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2702
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
el szaman napisał(a):
jednak obowięzek prowadzenia dalej istnieje, a czy będzie on dostępny po np kolizji, to już insza inność - zgodzisz się z tym?
Obowiązek - tak, ale forma nieokreślona.

IMHO - można prowadzić w wersji elektronicznej, np. w pliku txt. :)

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 01:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13175
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2702
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Stara Zientara napisał(a):
IMHO - można prowadzić w wersji elektronicznej,
Hmmmm.... w takim razie może wystarczy zamiast dziennika plik gpx z GPS-a?
:lol:

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 01:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
plik z GPSa może być - tak myślę - jedynie załącznikiem do dziennika. Nie będzie on bowiem zawierał innch, ważnych zdarzeń zachodzących na statku. Np ja zawsze wpisuję do dziennika informację o przeszkoleniu załogi w zakresie bezpieczeństa (wpinanie się szelkami i inne takie duperele) oraz poinformowanie załogi o nakazie trzeźwości w trakcie rejsu itd.. Taki wpis jest potwierdzany podpisem wachtowego czy oficera pełniącego służbę.

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 01:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13175
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2702
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Ale sposób prowadzenia dziennika nie jest określony, więc nie ma obowiązku umieszczania informacji o zdarzeniach na statku.
Kurs, prędkość, pozycja i wystarczy. :)

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 01:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
Pewnie będzie to zależało od punktu widzenia IM

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 01:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13175
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2702
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
el szaman napisał(a):
będzie to zależało od punktu widzenia IM
Którego ja zapewne nie podzielę...

i po kolejnych odwołaniach po piętnastu latach sprawa trafi do Strasburga. :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 02:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Obecnie sprawy prowadzenia dzienników na polskich statkach morskich reguluje Kodeks Morski:
http://isap.sejm.gov.pl/Download;jsessi ... 545&type=3
Art. 50. § 1. Statek o polskiej przynależności obowiązany jest prowadzić dzienniki i posiadać dokumenty prawem przewidziane.
w związku z tym niejaki el szaman napisał(a):
Wynika z tego jednoznacznie, iż KAŻDY statek o polskiej przynależności jest zobowiązany do prowadzenia dziennika.


Czy jednak aby na pewno "wynika jednoznacznie"? ;)
Owszem KAŻDY statek o polskiej przynależności zobowiązany jest do prowadzenia dziennika i posiadania dokumentów. Ale tylko tych, które są prawem przewidziane, prawda?
A kiedy przeczytamy jedyne obecnie rozporządzenie, które reguluje kwestię prowadzenia dzienników na polskich statkach morskich:
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 1696&min=1
to łatwo zauważymy, jak prawo przewiduje że:
§ 3. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1) .....
2) .....
3) .....
4) statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji;


Drogi el szamanie - czy w tej sytuacji jesteś w stanie stwierdzić, jakie dzienniki na statkach używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji są prawem przewidziane? :-P

Obecnie (znaczy od 11 lat...) na polskich jachtach prowadzić można dowolne dzienniki jachtowe, w taki sposób jaki komu pasuje.
Albo można nie prowadzić.
I taka dowolność jest po prostu codzienną praktyką... Nic przeciw niej nie mam :mrgreen:
Osobiście, jeśli czasem używam na jachcie dziennika - to takiego:
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=1933


---------------------------------
Jak kto ciekaw jachtowodziennikowego rysu historycznego, to służę:
Na podstawie art 51 "starego" Kodeksu Morskiego (tego z 1961..) sprawy prowadzenia dzienników na wszystkich polskich statkach, w tym na jachtach regulowało rozporządzenie Ministra Żeglugi z dnia 18 kwietnia 1963 r. w sprawie prowadzenia dzienników na polskich statkach morskich (Dz. U. Nr 19, poz. 104, z 1968 r. Nr 39, poz. 280, z 1973 r. Nr 13, poz. 98, z 1976 r. Nr 35, poz. 210 oraz z 1997 r. Nr 5, poz. 29). Ustalało ono, że dzienniki okrętowe mają być prowadzone na każdym polskim statku morskim (pomińmy wyjątki dla niektórych kutrów czy jednostek MW/WOP/MO).

Same wzory starych dzienników jachtowych - te potworki, do których przyzwyczajeni bywają co starsi żeglarze i które obowiązywały od czasów gomułkowskiej komuny do pierwszych lat XXI wieku - ustalono w jakiś bliżej nieznany sposób w PZŻ, "na podstawie zarządzenia Ministra Żeglugi z dnia 23.05.1963 r. w sprawie szczegółowego prowadzenia dzienników na polskich statkach morskich".
A przynajmniej PZŻ twierdził, że "na podstawie". Tu twierdził:
http://www.seamaster.pl/pdf/dziennik-jachtowy.pdf (str. 7)

Anyway - Dziennikowe rozporządzenie i dziennikowe zarządzenie z 1963 utraciły moc z dniem 5 czerwca 2004 r.
Te akty prawne zostały zastąpione, przez rozporządzenie obecnie obowiązujące, to z 2004 (patrz wyżej). To właśnie, którego "nie stosuje się wobec statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji". :roll:

Dotkliwą "lukę prawną" w postaci braku szczegółowego rozporządzenia, które ustalałoby sposób prowadzenia i wzór dziennika jachtowego odkryła w 2005 roku p. Magdalena Jabłonowska, urzędniczka ówczesnego odpowiednika dzisiejszego ministerstwa infrastruktury i rozwoju. Postanowiła czym prędzej ową lukę zapełnić pewnym gniotem prawno - dziennikowym stworzonym na wzór i podobieństwo regulacji z lat 60-tych ubiegłego wieku.
Projekt rozporządzenia w sprawie zmiany rozporządzenia z 2004 ogłoszono do "konsultacji". Znaczy "po uważaniu" wysłano go do PZŻ. Co było całkowicie niezgodnie z zasadami tworzenia aktów prawnych. Ba - tego "projektu" ni publikowano nawet... w BIP ministerstwa!
Zakres "konsultacji" obejmować miał zdaje się jedynie kolor okładek i kolor, jakim na okładce wydrukowane ma być godło - co do reszty p. Jabłonowska spodziewała się, że zainteresowani (żeglarze i armatorzy jachtów) radośnie przyklasną.. Niestety - projekt "wyciekł" a niewdzięczni żeglarze całkowicie zawiedli oczekiwania p. Jabłonowskiej ;)

Echa ówczesnego sporu przechowują dziś tylko archiwa Usenetu:
http://pl.rec.zeglarstwo.narkive.com/Lr ... jachtowego
http://pl.rec.zeglarstwo.narkive.com/ow ... tyka-prawo
O dziwo - przechowała się i moja propozycja tekstu rozporządzenia. Przeczytajcie ;) :
http://pl.rec.zeglarstwo.narkive.com/7A ... lszy#post1

Po krótkiej acz burzliwej dyskusji firmująca ów "projekt" urzędniczka strzeliła focha a potem zapowiedziano mało oficjalnie, że "lukę prawną" wypełni ew. projekt rozporządzenia w sprawie zmiany rozporządzenia "dziennikowego" (z 2004 roku), który zostanie opracowany i umieszczony do konsultacji społecznych w sposób prawem przewidziany, przez BIP MI... i w późniejszym terminie. Od tamtej pory - szczęśliwie - 11 lat ciszy.

PS. Dla tych, co lubią zgadywać co może przynieść przyszłość informacja końcowa - AFAIK pani Magdalena Jabłonowska awansowała i nadal pracuje w ministerstwie infrastruktury (i - co brzmi w tym kontekście nieco anegdotycznie - rozwoju...)

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 02:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
el szaman napisał(a):
ja i tak zawsze go prowadzę, jesli już nie "na pamiątkę", to dla chronienia własnego tyłka "w razie gdyby co..."

Dla chronienia własnego tyłka "w razie gdyby co..." to zdecydowanie najbardziej skuteczne jest....zagubienie dziennika w trakcie zdarzenia typu "gdyby co". :roll:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 07:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
Jaromir napisał(a):
awansowała i nadal pracuje w ministerstwie infrastruktury
Za dużo grzebiesz w archiwach. :lol: Już od dawna nie. :D

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 08:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 gru 2012, o 11:42
Posty: 416
Podziękował : 107
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Czy dobrze w takim razie wnioskuję, że żeglując rekreacyjnie jachtem nie własnym, a z "wypożyczalni" - a więc jachtem komercyjnym, odpłatnie udostępnionym bez załogi mam obowiązek prowadzić dziennik jachtowy?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 09:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
el szaman napisał(a):
Statek o polskiej przynależności obowiązany jest prowadzić dzienniki i posiadać dokumenty prawem przewidziane.

...obowiązany jest
Co?
prowadzić dzienniki i posiadać dokumenty
Jakie?
prawem przewidziane...

To dla urzedów.

Ale poważnie:
Uważam, że posiadanie na jachcie swego rodzaju "pamiętnika" ma sens. Z pewnością mały sens ma odnotowywanie kursu, prędkości i ilości ćwiartek zachmurzenia ale już na przykład coś w rodzaju "dziennika maszyn" - czas pracy, wymiany oleju - może znakomicie wspomóc pamięć. Nie widzę powodu, by na armatorskim jachcie rodzinnym nie mogło to być w komputerze.
Natomiast coś w rodzaju dziennika dla armatora jachtu czarterowego i kolejnych załóg może być cenną dokumentacją.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 09:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
cantos napisał(a):
Czy dobrze w takim razie wnioskuję, że żeglując rekreacyjnie jachtem nie własnym, a z "wypożyczalni" - a więc jachtem komercyjnym, odpłatnie udostępnionym bez załogi mam obowiązek prowadzić dziennik jachtowy?


Niedobrze...
Bo "wnioskując" nie bierzesz pod uwagę zakresu spraw, które regulowane są przez różne ustawy. Czyli - mylisz systemy walutowe. :-P

Przepisy dotyczące dzienników polskich statków morskich mają swoje źródło w Kodeksie Morskim. Bowiem to Kodeks Morski reguluje stosunki prawne związane z żeglugą morską (art.1 &1). I to wyłącznie Kodeks Morski w dziale IV (art 50-52) reguluje sprawy związane z prowadzeniem dzienników na polskich statkach morskich.

Dodatkowo warto zauważyć, że Kodeks Morski nie dzieli polskich jachtów (wróć - "statków morskich służących wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji") - na komercyjne czy nie. Ani w ogóle tych pojęć nie definiuje. To jest sprawa odrębnych przepisów - tych, które regulują "stosunki pracy na statkach morskich, sprawy bezpieczeństwa morskiego, zapobieganie zanieczyszczaniu morza przez statki oraz inne sprawy w zakresie nieuregulowanym przepisami Kodeksu morskiego. Czyli przepisów, o których Kodeks Morski wspomina w art1 &3.

Zauważ przy tym, że ustawa o bezp. morskim, która wprowadza definicję "jachtu komercyjnego" - nie porusza ani tym bardziej nie reguluje kwestii prowadzenia dzienników na polskich statkach morskich - w tym na jachtach:
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 0112281368
Bo ustawa o bezpieczeństwie morskim reguluje sprawy bezpieczeństwa morskiego w zakresie budowy statku, jego stałych urządzeń i wyposażenia, inspekcji statku, kwalifikacji i składu załogi statku, bezpiecznego uprawiania żeglugi morskiej oraz ratowania życia na morzu - a zatem jest aktem takim prawnym o którym Kodeks Morski wspomina w art 1 &3.
Naturalnie - nie dotyka kwestii dzienników również jedyny akt wykonawczy do ustawy o bep. morskim odnoszący się bezpośrednio do jachtów, czyli rozporządzenie MI z dnia 28 lutego 2012 r. w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie:
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet? ... 0326&min=1

Dlaczego ani ustawa o bezp. morskim ani jej przepisy wykonawcze nie regulują w ogóle spraw związanych z prowadzeniem dzienników na polskich statkach morskich?
Ano dlatego, że sprawy związane z prowadzaniem dzienników na polskich statkach morskich reguluje Kodeks Morski (i jego akty wykonawcze). Dlatego kwestii dzienników nie reguluje ustawa o bezp. morskim... ani żadna inna ustawa.

PS.To, że kiedy jacht "z wypożyczalni" nie jest używany do przewozu pasażerów to ex definitione nie jest on wcale "jachtem komercyjnym" - pomińmy milczeniem. Taki formalny stan prawny mający swe źródło w odstającej od życia definicji najprawdopodobniej ulegnie zmianie - pytanie tylko czy przed końcem obecnej kadencji Parlamentu, czy dopiero w nowym jego składzie.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Zbieraj napisał(a):
Jaromir napisał(a):
awansowała i nadal pracuje w ministerstwie infrastruktury
Za dużo grzebiesz w archiwach. :lol: Już od dawna nie. :D

Racje masz pan... Bo oni trzymają w BIP ministerstwa jakieś zaszłości z 2013...
BTW -DPA w Lotos/P-B - to brzmi tak sobie po "Dyrektorze Departamentu"...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Ostatnio edytowano 27 mar 2015, o 10:27 przez Jaromir, łącznie edytowano 4 razy

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 10:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13175
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2702
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Jaromir napisał(a):
&1
OT.
Aby uzyskać znak § należy przytrzymać lewy Alt i wpisać na klawiaturze numerycznej 0167. Natomiast wpisanie 0176 daje znak °. :)

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 10:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Stara Zientara napisał(a):
Jaromir napisał(a):
&1
OT.
Aby uzyskać znak § należy przytrzymać lewy Alt i wpisać na klawiaturze numerycznej 0167. Natomiast wpisanie 0176 daje znak °. :)

Za dużo kombinacji :mrgreen:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 10:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Colonel napisał(a):
(...)

Ale poważnie:
Uważam, że posiadanie na jachcie swego rodzaju "pamiętnika" ma sens. Z pewnością mały sens ma odnotowywanie kursu, prędkości(...).


Pozwolę sobie się nie zgodzić z ostatnim zdaniem. Ale ja dziwna jestem ;)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 10:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Colonel napisał(a):
Uważam, że posiadanie na jachcie swego rodzaju "pamiętnika" ma sens. Z pewnością mały sens ma odnotowywanie kursu, prędkości i ilości ćwiartek zachmurzenia ale już na przykład coś w rodzaju "dziennika maszyn" - czas pracy, wymiany oleju - może znakomicie wspomóc pamięć. Nie widzę powodu, by na armatorskim jachcie rodzinnym nie mogło to być w komputerze.
Natomiast coś w rodzaju dziennika dla armatora jachtu czarterowego i kolejnych załóg może być cenną dokumentacją.

Oczywiście.
Ale przecież nie zawsze...
No i nie na każdym jachcie...
I nie wszędzie na wodach morskich..
I nie dla każdego żeglującego...
Prawda?

Chodzi zatem o to, by decyzja o prowadzeniu lub nie prowadzeniu dziennika jachtowego a także wybór formy i sposobu prowadzenia ewentualnego dziennika - pozostawione były żeglarzom - a nie urzędnikom.
Moim zdaniem jedenaście lat braku regulacji prawnych dotyczących "dzienników okrętowych" na polskich jachtach znakomicie świadczy o... całkowitej zbędności regulowania spraw związanych z jachtowymi "dziennikami"...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowania - 2: skipbulba, Stara Zientara
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 13:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
Jaromir napisał(a):
Obecnie (znaczy od 11 lat...) na polskich jachtach prowadzić można dowolne dzienniki jachtowe, w taki sposób jaki komu pasuje.
Albo można nie prowadzić.

No i tu się nie zgadzamy! Proponuję nie robić mętliku, trzymajmy się litery prawa.

Nie można "nie prowadzić". Żaden przepis nie znosi obowiązywania art. 50. k.m. na żadnych jednostkach. Rozporządzenie jedynie nie określa wzoru dla jachtów rekreacyjnych. Zgodzisz się?

cantos napisał(a):
Czy dobrze w takim razie wnioskuję, że żeglując rekreacyjnie jachtem nie własnym, a z "wypożyczalni" - a więc jachtem komercyjnym, odpłatnie udostępnionym bez załogi mam obowiązek prowadzić dziennik jachtowy?

Dobrze wnioskujesz. Czyli ustawodawca obowiązek prowadzenia dziennika przypisał wszystkim statkom polskim, nie dla wszystkich jednak przewidział wzór.

Może jeszcze raz powtórzę więc regulujące ten temat akty prawne:
Kodeks Morski, ustawa z dnia 18.09.2001, Dz.U. z 2014 r. poz. 1554 (z późniejszymi zmianami), dalej jako k.m.
Zapisy są proste i jednoznaczne :mrgreen:

1. k.m., art. 1.
§ 1. Kodeks morski reguluje stosunki prawne związane z żeglugą
morską.

2. km., art. 4
Do statków morskich używanych wyłącznie do celów naukowo-
badawczych, sportowych lub rekreacyjnych stosuje się Kodeks morski z wyjątkiem
przepisów o przewozie ładunku lub pasażerów oraz przepisów o awarii wspólnej.

2. k.m., art. 50.
§ 1. Statek o polskiej przynależności obowiązany jest prowadzić
dzienniki i posiadać dokumenty prawem przewidziane.
§ 2. Dokumenty, o których mowa w § 1, wymagane dla statku uprawiającego
żeglugę międzynarodową powinny zawierać oznaczenia także w języku angielskim.

3. k.m., art 52
Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, określi, w drodze
rozporządzenia, rodzaje, wzory i sposób prowadzenia dzienników oraz innych dokumentów statku, uwzględniając rodzaje statków i dokumentów znajdujących się na tych statkach, a także określi sposób przechowywania tych dokumentów.

i wynikające z tego ostatniego określenie (§3 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18. Czerwca 2004 r. w sprawie prowadzenia dzienników statku o polskiej przynależności (Dz. U. Nr 162, poz. 1696 z późniejszymi zmianami):
§ 3. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1) jednostek pływających Marynarki Wojennej, Policji
i Straży Granicznej;
2) statków zarejestrowanych w rejestrach statków żeglugi
Śródlądowej, poruszających się po morskich
wodach wewnętrznych i morzu terytorialnym Rzeczypospolitej
Polskiej;
3) bezzałogowych statków bez napędu mechanicznego;
4) statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu
lub rekreacji;


Tak więc jacht wyczarterowany i w danym momencie używany do rekreacji, w innym momencie może być wykorzystany np. do szkolenia. Tym samym nie jest używany wyłącznie do rekreacji.
Obowiązek prowadzenia dziennika przypisany jest do statku, nie zaś do jego kapitana. Ten ostatni jest jedynie zobowiązany do wykonywania obowiązującego prawa, czy mu się podoba, czy nie...


Kończącąc:

1. KAŻDY statek o polskiej przynależności ma bezdyskusyjny obowiązek prowadzenia dziennika.

2. Jachty rekreacyjne mogą prowadzić dziennik w dowolnej, podlegającej inwencji kapitana formie.

3. Wszystkie inne statki, w tym jachty komercyjne - a to oznacza również czarterowane - prowadzą dziennik wg określonyh wzorów. Dla nas podstawowym wzorem jest ten określony w załączniku nr. 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27. kwietnia 2005 (poz. 738)


A tak w ogóle przepraszam za zamieszanie, Martelek pisze właśnie pracę na temat praw i obowiązków kapitana, więc mamy ciągle jakieś ciekawostki, które nam wyskakują, więc rzeczy istotne dla forumowiczów ( i nie tylko, mam nadzieję :) ) staram się upubliczniać...

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 13:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
el szaman napisał(a):
4) statków używanych wyłącznie do uprawiania sportu
lub rekreacji;
el szaman napisał(a):
1. KAŻDY statek o polskiej przynależności ma bezdyskusyjny obowiązek prowadzenia dziennika.
Chyba jednak nie każdy...

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 14:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
Hej Maćku :)
A potrafisz wymienić jakiś, który nie ma? Przeczytaj proszę jeszcze raz art. 50. k.m.

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 14:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13175
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2702
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Twierdzisz zatem, że kajak i windsurfer także?

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowanie od: Były user
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 14:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
Eh Wojtek, Wojtek... :)
Nie komplikujmy, dyskusja dotyczy raczej żeglarstwa, kajakarstwem i windsurfingiem zajmują sie inne fora.

Ale jeśli chcesz, to proszę bardzo:

Zgodnie z prawem, jeśli będziesz kajakiem czy deską z żaglem chciał uprawiać żeglugę morską (w odróżnieniu od przybrzeżnej), to niestety tak. Ponadto będziesz miał obowiązek podniesienia bandery i oznaczenia portu macierzystego :rotfl: .

Może śmieszne, ale "dura lex, sed lex"

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 14:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
el szaman napisał(a):
Może śmieszne, ale "dura lex, sed lex"


To jest interpretacja prawa /to co przed cytowaną maksymą ;)/. Twoja.

Moja jest taka, że skoro nie określono formy dziennika to mogę uznać dokumenty rejestracyjne jachtu za wystarczającą formę. Zmiany właściciela będą dokumentowane. Albo uznać za dziennik stronę jachtu na facebooku. Albo prowadzić dziennik jachtu w pamięci. W przypadku kajaka preferowałbym to ostatnie. Skoro żaden przepis nie wskazuje formy w jakiej ten dziennik należy prowadzić to moje pomysły są OK.



Za ten post autor Były user otrzymał podziękowanie od: cine
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2015, o 15:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13175
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2702
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Moja interpretacja jest taka:
1. KM wymaga dziennika i innych dokumentów prawem przewidzianych (Art.50).
2. KM zawiera delegację dla określenia tych dokumentów (Art.52).
3. Minister wyłącza z rozporządzenia o wzorach dokumentów jachty.
4. Z braku przewidzianej prawem formy dziennika prowadzić nie trzeba.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowanie od: cine
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 130 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 23 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL