Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 13:48




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 9 sie 2016, o 17:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Witam
Mam pytanie do forumowych prawników.
Czy i jakie naliczane są w Polsce podatki przy sprowadzaniu do Polski używanego jachtu z terenu Unii ?
Sytuacja jest prosta - ewentualnie sprowadzany jacht posiada fakturę wystawiona przez firmę sprzedającą go.
Prosiłbym o pomoc w dwóch sytuacjach - sprowadzenie jednostki na cele prywatne oraz jako środek trwały firmy.
Z góry dzięki
Pzdr
Kocur
ps. jak można to poprosiłbym tez podstawy prawne do udzielanych odpowiedzi.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sie 2016, o 18:49 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
W przypadku zakupu od firmy na f-re wszystko zależy od tego, czy będzie to traktowane jako wewnątrzwspólnotowy zakup środka transportu czy nie. W sensie, że masz do wyboru płacenie vat tam lub tu. Z kompa jutro napisze więcej.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sie 2016, o 08:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
O ile wiem, to przy zakupie prywatnym używanego jachtu z terenu Unii płacisz tylko podatek od czynności cywilnoprawnych, i to o ile umowa jest zawierana na terenie Polski.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sie 2016, o 09:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2011, o 20:33
Posty: 2015
Podziękował : 308
Otrzymał podziękowań: 933
Uprawnienia żeglarskie: niebieskie, plastikowe, ze zdjęciem
bury_kocur napisał(a):
Prosiłbym o pomoc w dwóch sytuacjach - sprowadzenie jednostki na cele prywatne oraz jako środek trwały firmy.

Odniosę się tylko do tego, co pozwoliłem sobie wytłuścić.
Generalną zasadą jest, że koszt musi być powiązany z przychodem. Więc jeśli wprowadzisz jacht do ewidencji środków trwałych - będziesz mógł rejestrować koszty amortyzacji, remontów, napraw, etc. jedynie wtedy, gdy jacht będzie oficjalnie przynosił przychody...

_________________
Daniel
***** ***
"W demokracji wolno głupcom głosować, w dyktaturze wolno głupcom rządzić." Bertrand Russell
"Propaganda u ruskich jest bardzo potrzebna. bo jak im wyłączycie TV to się zorientują, że są głodni." Internet


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sie 2016, o 09:47 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Kocurze, wiec tak:
PCC: przede wszystkim w Twoim przypadku żadnego PCC nie zapłacisz - to ważne. PCC płaci się wówczas, gdy:
a) transakcja nie jest objęta podatkiem VAT (w tym nawet jeżeli jest to transakcja zwolniona z VAT) (czyli już ten warunek wyklucza Twoją sytuację);
b) dotyczy rzeczy znajdujących się na terenie RP (wyklucza Twoją sprawę);
c) rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - wyklucza Twoją sprawę, gdyż czynność zostanie zawarta poza granicami RP.

Czyli w kwestii PCC jesteś czysty jak łza.

Przechodzimy do VAT:
wszystko zależy od Ciebie i firmy sprzedającej.
Zakładam, że firma sprzedająca jest płatnikiem VAT u siebie i jest zarejestrowana jako podmiot uczestniczący w wewnątrzwspólnotowym obrocie towarów - czyli ma tzw. europejski NIP (to jest łatwe do sprawdzenia w necie). Przypuszczam, że tak, skoro piszesz o tym, że dostaniesz fakturę. Pomijam więc całkowicie sytuację inną: kiedy kupujesz od osoby prywatnej lub firmy, która nie może wystawić faktury w obrocie wewnątrzwspólnotowym. Gdyby tak było - napisz, opiszę jak wygląda sytuacja.


Teraz dalej: wszystko zależy czy kupujesz jako osoba prywatna czy też osoba prawna.

W tym pierwszym przypadku masz do wyboru: jako że jacht jest środkiem transportu, to masz prawo zapłaty VAT w jednym albo drugim państwie. Mało który sprzedawca o tym wie, gdyż dotyczy to wyłącznie wybranych towarów (w tym głównie środków transportu). Dlatego firma może wystawić na Ciebie fakturę ze stawką 0%. Wówczas w Polsce musisz zapłacić VAT 23%. Możesz też zapłacić ten VAT u sprzedawcy (z reguły w UE jest niższy niż 23%, więc się opłaca). Wówczas nie płacisz w Polsce nic.

Jeżeli natomiast kupujesz na firmę (a to jest jedynie mądre rozwiązanie), to najlepiej to zrobić właśnie w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Czyli Twoja firma również musi być zgłoszona jako podmiot uczestniczący w wewnątrzwspólnotowym obrocie (dostajesz przy okazji zaświadczenie NIP EU - gdzie Twój nip będzie poprzedzony znacznikiem PL). Wówczas kupujesz ze stawką 0%, w Polsce w jednej deklaracji naliczasz i odliczasz VAT, nie płacąc go fizycznie. Masz też doskonałą drogę w przyszłości: wrzucasz w KUP wszystkie koszty związane z eksploatacją jachtu w ramach prowadzenia działalności gospodarczej, a do tego masz większe możliwości odsprzedaży jachtu, gdyż sprzedając go innej firmie wystawiasz fakturę brutto, ale tamta firma odliczy sobie VAT. Co oznacza, że chętniej kupi ten jacht od Ciebie, niż od prywatnego armatora w kwocie brutto, ale bez możliwości odliczenia VAT (właściwie, to mając konieczność doliczenia VAT do ceny sprzedaży w przyszłości).

Żadnych innych podatków w tej sytuacji nie płacisz. Tylko kwestie rejestracji i td. W przypadku zakupu na firmę koszty rejestracji i wszelkie inne towarzyszące koszty wrzucasz w KUP. Ale należy pamiętać, że jacht wówczas ma służyć prowadzeniu działalności gospodarczej (najlepiej wyłącznie). Przy czym należy uważać na uzasadnienia w stylu "stanowi funkcję reprezentacji - spotykam się na jachcie z kontrahentami i prezesami celem zawarcia kontraktów" - to bardzo śliska droga.

Mam nadzieję, że pomogłem.



Za ten post autor plitkin otrzymał podziękowania - 5: bury_kocur, Maar, mdados, nauaag, Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2016, o 11:56 

Dołączył(a): 24 lip 2011, o 05:46
Posty: 5
Lokalizacja: szczecin
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: wystarczajace
Rozwinę troszkę ostatnie zdanie bo organy usztywniły się w tej kwestii.

Cytowane z gofina (ale z części płatnej):
http://www.sgk.gofin.pl/10,191228,wydat ... kowym.html


Wydatek na nabycie jachtu z zamiarem wykorzystania go na cele reprezentacyjno-reklamowe nie może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Nie mogą być kosztem także odpisy amortyzacyjne.
Jachty służą najczęściej celom turystycznym, do rekreacji, uprawiania sportu, mogą służyć także do celów reprezentacji. W jednostce produkcyjnej trudno znaleźć zasadne argumenty, że jacht jest konieczny do reklamy produktów. Zważywszy na fakt, że jacht pływa po wodzie, to nawet z umieszczoną reklamą firmy nie jest przecież ogólnie widoczny. Celem takiej reklamy nie będzie dotarcie do klienta. Głównie będzie on wykorzystany na osobiste cele oraz reprezentację.

Jednostka ewentualnie będzie mogła w koszty zaliczyć wydatki na umieszczenie reklamy na tym jachcie.

Nie można też jachtu nabywanego w celach reprezentacyjno-reklamowych uznać za środek trwały. Jak wynika bowiem z definicji środka trwałego, zawartej w art. 16a ustawy o PDOP, amortyzacji podlegają składniki majątku stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania, o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania m.in. na podstawie umowy najmu czy dzierżawy.

Chodzi tu przede wszystkim o wiarygodne wykazanie zakresu wykorzystania składnika majątku na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Natomiast wykorzystywanie na cele reprezentacji i spotkania udziałowców czy zarządu z wybranymi kontrahentami oznacza, że będzie on wykorzystywany na potrzeby osobiste tych osób i na reprezentację, a wówczas nie będzie podstaw do uznania go za środek trwały.

Wydatki na kupno jachtu nie mogą być kosztem podatkowym Choć w praktyce nie istnieje uniwersalna definicja kosztów reprezentacji, siedmioosobowy skład NSA w postanowieniu z 8 kwietnia 2013 r., sygn. akt II FPS 7/12 wskazał, że reprezentacja "(...) to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu. (...)"

Zatem mając powyższe na uwadze, wydatek na zakup jachtu z przeznaczeniem na spotkania biznesowe z kontrahentami posiada znamiona reprezentacji, co przesądza o jego wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 wrz 2018, o 12:52 

Dołączył(a): 6 sie 2015, o 06:45
Posty: 17
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 12
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
plitkin napisał(a):
Pomijam więc całkowicie sytuację inną: kiedy kupujesz od osoby prywatnej lub firmy, która nie może wystawić faktury w obrocie wewnątrzwspólnotowym. Gdyby tak było - napisz, opiszę jak wygląda sytuacja.

(podepnę się, chociaż wątek nie jest aktywny od 2016)
Plitkin - czy mogę Cię poprosić o opis takiej sytuacji (kupno na firmę zarejestrowaną w PL).

_________________
--
Serdecznie pozdrawiam,
Mariusz Frączek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 107 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL