Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Przewóz pasażerów = stermotorzysta?
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=17&t=26058
Strona 5 z 5

Autor:  Wojciech [ 15 mar 2020, o 12:52 ]
Tytuł:  Re: Przewóz pasażerów = stermotorzysta?

bury_kocur napisał(a):
Wojtek - ale wątek zaczął się od tego, że nasz Kolega wymyślił sobie robotę przewozu ludzi łodzią po Wiśle robiąc w danym czasie coś kompletnie innego.

Wyczerpałem dobre rady;)

Nie da się ot tak bez kwitów wozić ludzi na pontonie uzyskując przy tym korzyści finansowe.

Autor:  bury_kocur [ 15 mar 2020, o 12:59 ]
Tytuł:  Re: Przewóz pasażerów = stermotorzysta?

Wojciech napisał(a):
Wyczerpałem dobre rady;)

Nie da się ot tak bez kwitów wozić ludzi na pontonie uzyskując przy tym korzyści finansowe.


Tak Wojciechu - bo system ten jest tak pomyślany, żeby nie dopuszczać do żeglugi komercyjnej osób bez doświadczenia.

Powiem szczerze - to w sumie jest chyba dobrze bo jak płyniesz jako pasażer i płacisz za to - to pewnie chcesz mieć pewność, że nie wiezie Cię osoba przypadkowa.

Ale może ja się nie znam na tym...

Autor:  Stara Zientara [ 15 mar 2020, o 13:16 ]
Tytuł:  Re: Przewóz pasażerów = stermotorzysta?

Wojciech napisał(a):
Nie da się ot tak bez kwitów wozić ludzi na pontonie uzyskując przy tym korzyści finansowe.
bury_kocur napisał(a):
Powiem szczerze - to w sumie jest chyba dobrze bo jak płyniesz jako pasażer i płacisz za to - to pewnie chcesz mieć pewność, że nie wiezie Cię osoba przypadkowa.
A czym to się różni od wożenia pasażerów na "jachcie" wędkarskim albo takim jachcie komercyjnym jak Borchardt?

Autor:  bury_kocur [ 15 mar 2020, o 13:19 ]
Tytuł:  Re: Przewóz pasażerów = stermotorzysta?

Stara Zientara napisał(a):
A czym to się różni od wożenia pasażerów na "jachcie" wędkarskim albo takim jachcie komercyjnym jak Borchardt?


Ale chyba i tu i tu trzeba mieć papiery zawodowe ?

Autor:  Stara Zientara [ 15 mar 2020, o 13:27 ]
Tytuł:  Re: Przewóz pasażerów = stermotorzysta?

bury_kocur napisał(a):
Ale chyba i tu i tu trzeba mieć papiery zawodowe ?
Patent jachtowy i kurs STCW.

Autor:  Wojciech [ 15 mar 2020, o 13:48 ]
Tytuł:  Re: Przewóz pasażerów = stermotorzysta?

Stara Zientara napisał(a):
Wojciech napisał(a):
Nie da się ot tak bez kwitów wozić ludzi na pontonie uzyskując przy tym korzyści finansowe.
bury_kocur napisał(a):
Powiem szczerze - to w sumie jest chyba dobrze bo jak płyniesz jako pasażer i płacisz za to - to pewnie chcesz mieć pewność, że nie wiezie Cię osoba przypadkowa.
A czym to się różni od wożenia pasażerów na "jachcie" wędkarskim albo takim jachcie komercyjnym jak Borchardt?

Stara Zientara napisał(a):
bury_kocur napisał(a):
Ale chyba i tu i tu trzeba mieć papiery zawodowe ?
Patent jachtowy i kurs STCW.

Dla ułatwienia, jak obecnie uzyskać patent jachtowy i kurs STCW? ;)

Autor:  Stara Zientara [ 15 mar 2020, o 14:11 ]
Tytuł:  Re: Przewóz pasażerów = stermotorzysta?

Wojciech napisał(a):
jak obecnie uzyskać patent jachtowy i kurs STCW? ;)

Na pewno nie trzeba pływać 10 miesięcy. Przypominam, że mowa o stermotorzyście, więc należy go porównywać ze sternikiem morskim.
Cytuj:
§ 6. 1. Patent jachtowego sternika morskiego uzyskuje osoba, która:
1) ukończyła 18. rok życia;
2) odbyła co najmniej dwa rejsy po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 200 godzin żeglugi;
3) zdała egzamin z wymaganej wiedzy i umiejętności.
Do tego kurs STCW - 4 dni.

Razem 3 tygodnie.

Autor:  bury_kocur [ 15 mar 2020, o 14:22 ]
Tytuł:  Re: Przewóz pasażerów = stermotorzysta?

Stara Zientara napisał(a):
więc należy go porównywać ze sternikiem morskim.


ale chyba poniższym sprzętem nie powozi się na jachtowego sternika morskiego ? :rotfl:

Wojciech napisał(a):
na "jachcie" wędkarskim albo takim jachcie komercyjnym jak Borchardt?


To chyba > 18 metrów, więc chyba coś więcej trzeba .

Poza tym jesteś pewny, że na taki 20 metrowy kuter połowowy nie potrzeba papierów zawodowych szypra ?

Coś mi się tak kołacze w głowie...

Autor:  Stara Zientara [ 15 mar 2020, o 14:53 ]
Tytuł:  Re: Przewóz pasażerów = stermotorzysta?

Na statek śródlądowy wielkości Borchardta potrzebny kapitan śródlądowy. Aby go uzyskać potrzeba 48 miesięcy stażu na stanowiskach, na których wymagane są już papiery zawodowe, więc łącznie można liczyć ok. 6 lat.

Ale mowa była o stermotorzyście. Proszę:

statek śródlądowy:
Załącznik:
f58033-Hydruś.jpg
f58033-Hydruś.jpg [ 322.73 KiB | Przeglądane 10019 razy ]

Długość 4 m. Potrzebny patent stermotorzysty - czas uzyskania 10 miesięcy.

jacht komercyjny:
Załącznik:
Athlon_POL-8083.jpg
Athlon_POL-8083.jpg [ 242.46 KiB | Przeglądane 10019 razy ]

Długość 17,5 m. Potrzebny patent sternika morskiego - czas uzyskania 3 tygodnie.

Autor:  bury_kocur [ 15 mar 2020, o 15:25 ]
Tytuł:  Re: Przewóz pasażerów = stermotorzysta?

Stara Zientara napisał(a):
Długość 17,5 m. Potrzebny patent sternika morskiego - czas uzyskania 3 tygodnie.


Chcesz Wojtek powiedzieć, że wg Ciebie prowadzący taką jednostkę pływając jako rybak idąc na łowisko może taką jednostkę prowadzić na w/w papiery ?

Bo ja znalazłem na taką okoliczność w sieci takie papiery :

https://www.prawo.pl/akty/dz-u-1964-12-74,16785977.html

Autor:  Stara Zientara [ 15 mar 2020, o 15:41 ]
Tytuł:  Re: Przewóz pasażerów = stermotorzysta?

Jednostka jest zarejestrowana jako jacht o numerze POL-8093.
Jaki miałby być powód, aby do prowadzenia jachtu wymagano papierów niezbędnych na statku rybackim?

Czy chcąc wędkować z Burego Kocura (POL-8888 ;) ) musisz mieć papiery zawodowego rybaka?

:rotfl:

Autor:  bury_kocur [ 15 mar 2020, o 16:03 ]
Tytuł:  Re: Przewóz pasażerów = stermotorzysta?

Stara Zientara napisał(a):
Jednostka jest zarejestrowana jako jacht o numerze POL-8093.
Jaki miałby być powód, aby do prowadzenia jachtu wymagano papierów niezbędnych na statku rybackim?


Oczywiście, że do prowadzenia jachtu motorowego tak zarejestrowanego nie są niezbędne inne papiery.

Kłopot polega na czym innym - taka sama jednostka służąca do zawodowego polowy ryb musi mieć rejestrację chyba w UM a do jej prowadzenia potrzebne są w/w papiery zawodowe.

Proste pytanie - z czego wynika taka różnica i dlaczego ?

Autor:  Stara Zientara [ 15 mar 2020, o 16:08 ]
Tytuł:  Re: Przewóz pasażerów = stermotorzysta?

bury_kocur napisał(a):
z czego wynika taka różnica i dlaczego ?
Z biurokracji.

Ktoś musi utrzymywać 3 Urzędy Morskie i 8 Urzędów Żeglugi Śródlądowej.

Autor:  adzik [ 15 mar 2020, o 16:52 ]
Tytuł:  Re: Przewóz pasażerów = stermotorzysta?

Stara Zientara napisał(a):
Z biurokracji.

https://www.youtube.com/watch?v=AgZ1CUFtp7A
a na serio to z charakteru działalności. Pływanie z wędkarzami to morskie wędkarstwo rekreacyjne a nie rybołówstwo. Jednak jedno i drugie jest komercyjne. Bezpieczeństwo ludzi nie tłumaczy różnic w wymogach. Dla rybaków to chyba było 6 miesięcy stażu na starszego rybaka.

Autor:  bury_kocur [ 15 mar 2020, o 17:03 ]
Tytuł:  Re: Przewóz pasażerów = stermotorzysta?

Stara Zientara napisał(a):
Ktoś musi utrzymywać 3 Urzędy Morskie i 8 Urzędów Żeglugi Śródlądowej.


Idąc Twoim tokiem rozumowania to inspektorom UM pływającym jednostką kapitanatu < 18m też powinno wystarczyć posiadanie patentu j.st.m + SRC i STCW ?

I też tak Wojtku mają ?

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

adzik napisał(a):
Pływanie z wędkarzami to morskie wędkarstwo rekreacyjne a nie rybołówstwo. Jednak jedno i drugie jest komercyjne.


I na tym polega bzdura.

Owo morskie wędkarstwo rekreacyjne chwilowo nie działa, ale z innego powodu.

Autor:  Stara Zientara [ 15 mar 2020, o 17:11 ]
Tytuł:  Re: Przewóz pasażerów = stermotorzysta?

bury_kocur napisał(a):
Idąc Twoim tokiem rozumowania to inspektorom UM pływającym jednostką kapitanatu < 18m też powinno wystarczyć posiadanie patentu j.st.m + SRC i STCW ?

I też tak Wojtku mają ?
Tak by mieli, gdyby tą jednostkę zarejestrowano jako jacht. Ale jest zarejestrowana jako statek morski i prowadzący musi mieć dyplom oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej.

Autor:  adzik [ 15 mar 2020, o 17:53 ]
Tytuł:  Re: Przewóz pasażerów = stermotorzysta?

I jacht ze zdjęcia z pewnością wcześniej był zarejestrowany jako rybacki i też wymagał uprawnień zawodowych. Teraz jako jacht wymaga rekreacyjnych papierów+STCW chociaż na pokład może zabrać kilkanaście osób.
Co ciekawe w drugą stronę szyper (czy też stermotorzysta) nie może bez biurokracji kierować jachtem - musi wymienić papier na plastik :-)

Autor:  Stara Zientara [ 15 mar 2020, o 17:59 ]
Tytuł:  Re: Przewóz pasażerów = stermotorzysta?

adzik napisał(a):
jacht ze zdjęcia z pewnością wcześniej był zarejestrowany jako rybacki
Ten konkretny akurat nie w Polsce. Jako rybacki pływał pod banderą Niemiec.

Autor:  adzik [ 6 gru 2023, o 11:35 ]
Tytuł:  Re: Przewóz pasażerów = stermotorzysta?

Wątek się wyciszył a prawo w tym czasie się zmieniło. Do komercyjnego prowadzenia jednostek <10m wprowadzono patent młodszego stermotorzysty, który jest łatwiej uzyskać:

12. Do uzyskania patentu żeglarskiego młodszego stermotorzysty żeglugi śródlądowej jest wymagane spełnienie
jednego z poniższych wymagań:
1) odbycie praktyki pływania w służbie pokładowej na statkach z napędem mechanicznym wynoszącej co najmniej 90 dni oraz uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu z zakresu wiedzy i umiejętności wymaganych na tym
stanowisku albo
2) posiadanie dokumentu kwalifikacyjnego, o którym mowa w art. 37a ust. 3, potwierdzającego posiadanie uprawnień do uprawiania turystyki wodnej na jachtach motorowych lub przedstawienie dokumentu potwierdzającego posiadanie doświadczenia zawodowego wynoszącego co najmniej 180 dni, które wnioskodawca zdobył na statku
morskim w charakterze członka załogi pokładowej, a także odbycie praktyki pływania w służbie pokładowej na statkach z napędem mechanicznym wynoszącej co najmniej 30 dni oraz uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu z zakresu wiedzy i umiejętności wymaganych na tym stanowisku.

Autor:  Stara Zientara [ 6 gru 2023, o 13:49 ]
Tytuł:  Re: Przewóz pasażerów = stermotorzysta?

adzik napisał(a):
przedstawienie dokumentu potwierdzającego posiadanie doświadczenia zawodowego wynoszącego co najmniej 180 dni, które wnioskodawca zdobył na statku
morskim w charakterze członka załogi pokładowej,
Przy czym interpretacja jest taka, że dokument musi wystawić Urząd Morski na podstawie wpisów w Książeczce Żeglarskiej. Ale nie na podstawie Sportowej Książeczki Żeglarskiej, więc nawet staż na jachtach komercyjnych, np. Borchardt, musi być w zawodowej książeczce.

Autor:  adzik [ 6 gru 2023, o 16:16 ]
Tytuł:  Re: Przewóz pasażerów = stermotorzysta?

1.skąd masz informacje o takiej interpretacji?
2.te 180 dni to w przypadku braku patentu (występuje po słowie LUB)

Bez wątpienia czas na uzyskanie m.stermotorzysty jest zdecydowanie krótszy (90 dni albo 30 dni + patent) w odniesieniu do tego co było (10 miesięcy)

Autor:  Stara Zientara [ 6 gru 2023, o 16:19 ]
Tytuł:  Re: Przewóz pasażerów = stermotorzysta?

adzik napisał(a):
1.skąd masz informacje o takiej interpretacji?
sprawdzone na własnej skórze. Ponad 400 dni na komercyjnych żaglowcach poszło się jeb.... :twisted:
Aha, i zaświadczenie od armatora też nie działa.

Autor:  bury_kocur [ 6 gru 2023, o 16:59 ]
Tytuł:  Re: Przewóz pasażerów = stermotorzysta?

Stara Zientara napisał(a):
Ponad 400 dni na komercyjnych żaglowcach poszło się jeb....


nie masz stermotorzysty ?

Autor:  Stara Zientara [ 6 gru 2023, o 17:19 ]
Tytuł:  Re: Przewóz pasażerów = stermotorzysta?

bury_kocur napisał(a):
nie masz stermotorzysty ?
Nie mam.
Mam młodszego marynarza śródlądowego i kapitana motorowodnego.

Strona 5 z 5 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/