Zbieraj napisał(a):
Ty masz zgłosić wypłynięcie, a nie uzyskać pozwolenie.
Ale jesteś pewien? W każdym przypadku?
Czym różni się Twoim zdaniem "uzyskanie pozwolenia" od "uzyskania zgody"?
Hmmmm... a może... przeczytamy przepisy?
Komu nie starczy cierpliwości na czytanie przepisów, niech zwróci chociaż uwagę na sposób sformułowania i zakres przepisów karnych "przypiętych" do opisu zasad formalnej meldunkomanii...
IMHO
warto mieć świadomość, że stosowanie lub nie kar "za niezgłoszenie" albo "za nieuzyskanie zgody/pozwolenia" zależy obecnie tylko od nastawienia i humoru szeregowych przedstawicieli administracji morskiej... Podstawy do stosowania kar mają bowiem mocne!
I teraz coś wreszcie o tym, o czym w pierwszym rzędzie miał być ten wątek....
Otóż -
za meldowanie się, choćby co trzy minuty, DOKŁADNIE w okolicznościach i w sposób opisany w przepisach - kary nakładać trudno, nieprawdaż? No to może... meldujmy się na całego
Warto wiedzieć, że meldunkowe idiotyzmy dotyczą jachtów głównie dlatego, że żadne z przepisów - od ustawy do rozporządzeń porządkowych zwanych "Przepisami Portowymi" - nie uwzględniają specyfiki naszej "żeglugi najmniejszej"...
Może już czas, by nas zauważono?
------------
A bardziej serio... niewielu żeglarzom chce się przebić przez przepisy, czy choćby tylko przez te fragmenty przepisów, które tworzą formalne podstawy polskiej portowej meldunkomanii.
Ja je przeczytałem, ale świadom powszechnej niechęci do wgłębiania się w twórczość biurokratów - umieszczam je na końcu posta....
Kto znajdzie na nie czas, warto by miał świadomość, że jest to tylko skromny wybór (bo przecież nie komplet...) regulacji leżących u podstaw idiotycznego (w 99 przypadkach na 100...) wymogu "uzyskiwania zgody", "zezwolenia", "meldowania się", "zgłaszania", etc, etc... - w związku z wejściem/wyjściem do/z portu a także w związku z innymi czynnościami, które wykonujemy na jachtach.
Warto przy tym zauważyć, że polska meldunkomania znajduje swe źródło nie tylko w przepisach portowych, ale że w wielu przypadkach zapisana jest wprost w ustawie. A w zasadzie - z dwu ustawach co najmniej...
BTW - Januszu - jeżeli zechcesz, zauważysz na pewno w przepisach ewolucję - od "zgłaszania" do... "uzyskiwania zgody"
------------------------------------------------------
------------------------------------------------------
MELDUNKOMANIA POLSKA - O ŹRÓDŁACH W PRZEPISACH:
I. Najpierw główne źródło polskiej meldunkomanii, które bije w ustawie o bezpieczeństwie morskim:
http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU ... 368&type=3Zapisano w niej m.in:
Art 87 ust. 5. Kapitan statku, w tym także statku służby państwowej specjalnego przeznaczenia, statku rybackiego o długości do 24 m, statku o wartości historycznej o długości do 45 m,
jachtu morskiego oraz statku żeglugi śródlądowej, jest obowiązany zgłosić kapitanowi portu wejście lub wyjście z portu wraz z informacją dotyczącą identyfikacji statku, celu podróży, portu zawinięcia oraz liczby osób na pokładzie, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 84 ust. 2...........
Art 127 ust.2 ...
dowódca jednostki pływającej Marynarki Wojennej, kapitan statku służby państwowej specjalnego przeznaczenia oraz
prowadzący jacht morski, a także kierownik statku rybackiego o długości do 24 m,
który przed wejściem do portu i przed jego opuszczeniem nie przekaże kapitanowi portu informacji o statku lub będzie manewrować statkiem niezgodnie z uzyskanym zezwoleniem na wejście lub wyjście;...
–
podlega karze pieniężnej do wysokości nieprzekraczającej dwudziestokrotnego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za rok poprzedzający, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” dla celów emerytalnych i rentowych.
....
Art. 130. 1. Kary pieniężne, o których mowa w art. 126–128, wymierza dyrektor urzędu morskiego w drodze decyzji administracyjnej.
...
3. Decyzji, o której mowa w ust. 1, nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności
-------------------------------------------------
Ia. A teraz trochę o tym, skąd biorą się przepisy portowe - ale nadal tkwimy w ust. o bezp. morskim. Innym słowy - czytamy jak brzmi delegacja do wydawania przepisów portowych, zawarta w art 84 ust 2 ustawy o bezpieczeństwie morskim (przywołanej w art 87 wyżej):
....
Art. 84. 1. Ruch statków na morskich wodach wewnętrznych oraz korzystanie z portów morskich, red, kotwicowisk i torów wodnych oraz urządzeń infrastruktury portowej i infrastruktury zapewniającej dostęp do portów odbywa się z zachowaniem wymagań bezpieczeństwa morskiego.
2. Wymagania bezpieczeństwa morskiego, o których mowa w ust. 1, określa, w drodze zarządzenia, właściwy terytorialnie dyrektor urzędu morskiego.
3. W zarządzeniu, o którym mowa w ust. 2, określone zostaną w szczególności sprawy dotyczące:
1) bezpieczeństwa ruchu statków;
2) korzystania z usług portowych mających znaczenie dla bezpieczeństwa morskiego;
3) utrzymania porządku w portach.
4. Przepisy ust. 1–3 stosuje się do przystani morskich.
--------------------------------------------------------------------
II. No - to jesteśmy wreszcie na etapie "Przepisów Portowych".Kłopot w tym, że Urzędów Morskich mamy w Polsce trzy. No i oczywiście każdy inaczej formułuje szczegóły wydawanych przez siebie przepisów portowych. Dodatkowo każdy Urząd Morski inaczej formułuje zasady dotyczące meldowania, zgłaszania i uzyskiwania zgody... w każdym osobno porcie....
Cytaty z przepisów, które znajdziecie poniżej to tylko... hmmm... "wyimki", czyli przepisy bezpośrednio dotyczące "odpytywanek" przewidzianych wobec jachtów.
Mówię o "wyimkach" - bo innych rzeczy idiotycznych wobec niewielkich jednostek, w tym jachtów jest przecież w tych przepisach niemało...
---------------------------
II a. Przepisy portowe GUM- źródełko:edziennik.gdansk.uw.gov.pl/GetActPdf.ashx?year=2013&book=0&position=1314
......
§ 7. 1. Korzystanie z morskich portów dozwolone jest w granicach i na zasadach ustalonych w niniejszym zarządzeniu, zwanym dalej "przepisami portowymi" oraz w przepisach odrębnych.
...
§ 8. 1. Nadzór i kontrolę nad przestrzeganiem przepisów portowych sprawuje Kapitan Portu.
2. Ilekroć w przepisach portowych jest mowa o Kapitanie Portu lub kapitanacie portu należy przez to odpowiednio rozumieć również bosmana portu lub bosmanat portu
......
§ 60
...
3.
O ile przepisy szczegółowe części II niniejszego zarządzenia nie stanowią inaczej, statek nie może wejść do portu bez uzyskania zgody kapitanatu portu, udzielanej przy użyciu radiowych środków łączności na właściwym kanale roboczym VHF.4. W celu uzyskania zgody na wejście do portu kapitan (kierownik) statku, po przybyciu na redę, powinien nawiązać łączność z kapitanatem portu i zgłosić drogą radiotelefoniczną następujące dane:
1) nazwę statku, sygnał wywoławczy oraz nr IMO;
2) długość całkowitą statku, szerokość oraz zanurzenie, tonaż statku zgodnie z Międzynarodowym
Świadectwem Pomiarowym;
3) rodzaj i ilość ładunku, w tym ładunki niebezpieczne i zanieczyszczające;
4) upełnomocnionego agenta statku;
5) ostatni port zawinięcia statku;
6) ewentualnie inne dane wskazane przez kapitanat portu.......
.....
§ 61...
...
3.
O ile przepisy szczegółowe części II zarządzenia nie stanowią inaczej, statek nie może odcumować i wyjść z portu bez uzyskania zgody kapitanatu portu, udzielanej przy użyciu radiowych środków łączności na właściwym kanale roboczym VHF.4. W celu uzyskania zgody na odcumowanie i wyjście z portu kapitan (kierownik) statku, przed odcumowaniem, powinien nawiązać łączność z kapitanatem portu i zgłosić drogą radiotelefoniczną następujące dane:
1) nazwę statku, sygnał wywoławczy oraz nr IMO;
2) aktualne zanurzenie statku;
3) następny port zawinięcia statku;
4) liczbę wszystkich osób na pokładzie statku;
5) informacje o ładunkach niebezpiecznych i zanieczyszczających.
.....
§ 62. 1.
Z obowiązku [b]pisemnego zgłoszenia w kapitanacie portu przybycia i wyjścia z portu zwolnione są:1) jednostki pływające Marynarki Wojennej ( z zastrzeżeniem ust.3 ), Straży Granicznej, Policji, Urzędu Celnego, Urzędu Morskiego;
2) statki pomocnicze o pojemności brutto poniżej 300 nieprzewożące ładunku lub pasażerów;
3) statki pasażerskie o pojemności brutto poniżej 300;
a) w żegludze krajowej – nieprzewożące pasażerów,
b) uprawiające regularną pasażerską żeglugę osłoniętą,
c) uprawiające regularną pasażerską żeglugę pomiędzy portami Zatoki Pomorskiej, lub Zatoki Gdańskiej, które uzyskały zwolnienia ze składania zgłoszenia wstępnego statku zgodnie z art.44 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich ( Dz.U Nr 171, poz.1055),
4) statki rybackie o długości do 45 m,
5)
jachty morskie.
2.
Statki, o których mowa w ust. 1 [u]obowiązane są powiadomić kapitanat portu przed każdym wyjściem i natychmiast po każdym wejściu do portu.[/b]...
5
. Postanowienia ust. 1 mają zastosowanie, jeżeli przepisy szczegółowe części II niniejszego zarządzenia nie stanowią inaczej.----
Ufff.... Zapewne powinniśmy się cieszyć zwolnieniem z obowiązku składania zgłoszenia wejścia wyjścia
na piśmie... Wszak jeszcze ze dwadzieścia lat temu...
Niemniej - obowiązek powiadamiania zostaje - i na dodatek w szczegółach zależy od części II Przepisów Portowych, czyli od części opisującej procedury w każdym osobno porcie.
-----
No - to teraz sprawdźmy tę część II Przepisów Portowych... I poobserwujmy, jak wymagane ustawą powiadamianie zamienia się magicznie i powszechnie - w uzyskiwanie zgód i pozwoleń...
IIb Przepisy portowe GUM, część II, szczegółowa:Przepisy dodatkowe dla portu Gdańsk...................
§ 102. 1. Kanałem roboczym kapitanatu portu Gdańsk jest kanał 14 VHF.
2.
Wszystkie statki wchodzące/wychodzące na akwen Wisły Śmiałej oraz do przystani Sopot Molo obowiązane są do uzyskania zgody kapitanatu portu.
3. Z uzyskania zgody kapitanatu portu na wejście/wyjście statku zwolnione są holowniki i statki pilotowe zajęte czynnościami z wprowadzaniem i wyprowadzaniem statków.
§ 103. 1.
Poruszanie się statków sportowych w porcie Gdańsk od wejścia głównego do mostu Zielonego, Stągiewnego, Kolejowego oraz w Porcie Północnym jest dopuszczalne po uzyskaniu zgody Służby Dyżurnej kapitanatu portu. Zgodę na wejście/wyjście można uzyskać drogą radiową na kanale 14 UKF lub telefonicznie.
2. Zgodę na poruszanie się jednostek pod żaglami mogą uzyskać wyłącznie statki wyposażone w UKF - kanał 14.....
§ 117. 1. W porcie Gdańsk zabrania się cumowania burta w burtę statków i pływających urządzeń portowych bez zgody Kapitana Portu.
.....................
Przepisy dodatkowe dla portu Gdynia
§ 120. 1. Kanałem roboczym kapitanatu portu Gdynia jest kanał 12 VHF.
2.
Z uzyskania zgody kapitanatu portu na wejście/wyjście statku zwolnione są holowniki i statki pilotowe zajęte czynnościami z wprowadzaniem i wyprowadzaniem statków oraz
statki sportowe wchodzące i wychodzące do/z Basenu Żeglarskiego.
§ 121. 1. Poruszanie się statków sportowych po akwenach portu Gdynia jest dopuszczalne
po uzgodnieniu z kapitanem portu.
2. Jednostki sportowe poruszające się po akwenach portowych winny posiadać napęd mechaniczny w pogotowiu i stałą łączność radiową (kanał 12 UKF) chyba, że polecenia kapitanatu portu stanowią inaczej.
.....................
Przepisy dodatkowe dla portu Elbląg i portów Zalewu Wiślanego
§ 136. 1. Statki podążające do Portu Elbląg po minięciu stawy "ELBLĄG" powinny nawiązać łączność z kapitanatem portu na kanale 10 UKF
celem uzyskania zezwolenia na wejście na rzekę Elbląg.
2. Statki wchodzące do portu z Zalewu Wiślanego i wychodzące na Zalew Wiślany obowiązane są meldować do kapitanatu portu trawers prawego i lewego światła wejściowego (PGW, LGW), mijanki Batorowo i przejście mostu pontonowego w Nowakowie.
3. Żegluga na rzece Elbląg ( od PGW do Jeziora Dróżno) jest dopuszczalna wyłącznie w porze dziennej.
4. Maksymalna ilość jednostek wchodzących lub wychodzących w konwoju - dwie. W szczególnych przypadkach Kapitan Portu w zależności od warunków pogodowych i sytuacji żeglugowych (siła i kierunek wiatru, stan wody, wielkości i zdolności manewrowe jednostki) może zmienić tę ilość.
5. Statek nie może opuścić portu bez zgody Kapitana Portu.
6.
Postanowienia ust. 1, 2 nie dotyczą:[u/]
1) statków pilotowych i holowników wykonujących czynności związane z wprowadzeniem i wyprowadzeniem statków;
2) [u]statków sportowych.7. Statki sportowe poruszające się po akwenie portowym powinny posiadać napęd mechaniczny i stałą łączność radiową na kanale 71 UKF, chyba że polecenia kapitanatu portu stanowią inaczej.
8. Statki sportowe poruszające się po akwenie portowym mają obowiązek ustąpienia drogi statkom wchodzącym / wychodzącym do/ z portu Elbląg.
........
§ 137. 1. Statki wchodzące do portu od strony Kanału Jagiellońskiego mają obowiązek zgłoszenia się przed wejściem na rzekę Elbląg do kapitanatu portu
w celu uzyskania zezwolenia na wejście. Kapitanat portu udziela zezwolenia drogą radiową na kanale 71 UKF.
2. Statki wychodzące z portu przez Kanał Jagielloński obowiązane są również zameldować moment wejścia do kanału.
.....................
Przepisy dodatkowe dla portu Władysławowo
§ 144. 1. Do portu Władysławowo statek nie może wejść/wyjść bez zezwolenia kapitanatu portu wydanego za pomocą radiowych środków łączności UKF- kanał 10.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy jednostek nie posiadających radiowych środków łączności przypisanych w wyposażeniu, wówczas ma zastosowanie § 62 ust. 2 przepisów portowych. (
dopiszę -."powiadomić kapitanat portu przed każdym wyjściem i natychmiast po każdym wejściu do portu").
3. Wszystkie jednostki pływające "w drodze" znajdujące się na akwenie portu i kotwicowiska posiadające na wyposażeniu radiotelefony UKF powinny prowadzić stały nasłuch na kanale 10
.....................
Przepisy dodatkowe dla Portu Hel i Portu Jastarnia
§ 145. Statki wchodzące/wychodzące z portu Hel i z portu Jastarnia są obowiązane do uzyskania zgody Kapitana Portu. Dyżur całodobowy pełnią: bosmanat portu Hel (UKF kanał 10) i bosmanat portu Jastarnia
(UKF-kanał-10).
---------------------------
Macie dość? No dobra - zostały już tylko dwa Urzędy Morskie
---------------------------
III. a. Przepisy portowe Słupskiego UM - źródełko:
edziennik.gdansk.uw.gov.pl/GetActPdf.ashx?year=2014&book=0&position=2157
część ogólna:§ 6. 1. Korzystanie z morskich portów dozwolone jest w granicach i na zasadach ustalonych w przepisach portowych i przepisach odrębnych.
....
§ 7. 1. Nadzór i kontrolę nad przestrzeganiem przepisów portowych sprawuje właściwy kapitan portu.
2. Ilekroć w przepisach portowych jest mowa o kapitanie portu lub kapitanacie portu należy przez to odpowiednio rozumieć również bosmana portu lub bosmanat portu.
....
§ 14. 1.
Statek nie może wejść do portu ani wyjść z portu bez zezwolenia kapitanatu portu.2. W celu uzyskania zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, statek powinien nawiązać łączność radiotelefoniczną na kanale 12 UKF lub telefoniczną z kapitanatem portu według zasad określonych w części II do zarządzenia.
3. Statek wyposażony w radiostację UKF, stanowiącą obowiązkowy element wyposażenia jednostki, zobowiązany jest do prowadzenia ciągłego nasłuchu na kanale 12 UKF w czasie gdy nawiguje, cumuje lub zamierza włączyć się do ruchu. Zaleca się jednocześnie prowadzenie takiego nasłuchu wszystkim jednostkom pływającym wyposażonym w radiostację.
............................
III. b Przepisy portowe Słupskiego UM, część II, szczegółowa:............................
Przepisy dodatkowe dla portu Kołobrzeg
§ 128. ...
2. Zabrania się poruszania po torze wodnym na odcinku od Bosmanatu Portu do Portu Jachtowego - jednostkom wyłącznie pod żaglami.
3. Małe jachty żaglowe oraz łodzie wiosłowe mogą poruszać się na akwenach rzeki Parsęty od mostu kolejowego do Portu Jachtowego oraz Kanału Drzewnego od mostu do obrotnicy, w porze dziennej z zachowaniem szczególnej ostrożności i nie utrudniania żeglugi innym jednostkom poruszającym się w tym rejonie.
4. Jednostki nieposiadające łączności UKF mogą wejść do portu lub wyjść z portu po telefonicznym uzgodnieniu manewru z Kapitanatem Portu - telefon: (094) 3522799.
............................
Przepisy dodatkowe obowiązujące w porcie Darłowo
§ 132...
3. Zabrania się poruszania po torze wodnym na odcinku od Bosmanatu Portu do obrotnicy jednostkom wyłącznie pod żaglami.
...
§ 134. Most zwodzony czynny jest całą dobę i otwierany jest o każdej pełnej godzinie oraz na polecenie Kapitanatu Portu. Czas otwarcia mostu trwa aż do chwili przepuszczenia wszystkich jednostek oczekujących na przejście. Każde przejście przez most powinno być zgłoszone i ustalane z obsługa mostu drogą radiową UKF kanał 12 lub telefonicznie.
§ 135. 1. Przechodzenie przez statki pod mostami ruchomymi dozwolone jest dopiero po otrzymaniu od obsługi mostu zgody na przejście.
2. Statek żądający otwarcia mostu powinien nawiązać łączność radiową z obsługą mostu na kanale 12 UKF lub telefoniczna w celu uzyskania zgody na przejście. W przypadku braku UKF i możliwość kontaktu telefonicznego może dawać z odległości około 500 m powtarzany w miarę potrzeby sygnał: dwa krótkie, jeden długi i jeden krótki dźwięk (..-.)
................................
Przepisy dodatkowe obowiązujące w porcie Łeba
§ 141....
3. Każdorazowe wejście do portu jednostek o zanurzeniu przekraczającym 2,5m powinno być uzgodnione z kapitanatem portu drogą radiową na kanale 12 UKF.
4. Zabrania się poruszania na torze wodnym na odcinku od Mariny do obrotnicy jednostkom wyłącznie pod żaglami.
--------------------------
Przepisy portowe - Grande finale... UMS--------------------------
IV.a Przepisy portowe Szczecińskiego UM źródełko:
http://www.ums.gov.pl/bezpieczenstwo-mo ... rtowe.htmlrozdział pierwszy - przepisy ogólne:§ 6. 1. Korzystanie z morskich portów dozwolone jest w granicach i na zasadach ustalonych w przepisach portowych i w przepisach odrębnych.
....
§ 7. 1. Nadzór i kontrolę nad przestrzeganiem przepisów portowych sprawuje właściwy terytorialnie kapitan portu.
2. Ilekroć w przepisach portowych jest mowa o kapitanie portu lub kapitanacie portu, należy przez to odpowiednio rozumieć również bosmana portu lub bosmanat portu, z wyłączeniem § 13 ust.1
...
§ 13. 1.
Statek nie może wejść do portu ani wyjść z portu bez zezwolenia kapitanatu portu.2. Z chwilą nadania komunikatu radiowego przez VTS na kanale 12 UKF, informującym o zbiornikowcu LNG nawigującym w obszarze redy lub portu Świnoujście, statek nie może wejść w obszar ani przecinać obszaru redy portów Świnoujście i Szczecin na Zatoce Pomorskiej bez zezwolenia VTS Świnoujście.
3. Statki o długości całkowitej 20 m i więcej oraz statki uprawnione do zarobkowego przewozu pasażerów w czasie ich przewozu, nie mogą uprawiać żeglugi w obszarze portu bez zgody kapitanatu portu lub VTS, tam gdzie system ten obowiązuje.
...
5. W celu uzyskania zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, statek powinien nawiązać łączność radiotelefoniczną lub telefoniczną z kapitanatem portu, na częstotliwościach i według zasad określonych w załączniku nr 5 do zarządzenia.
6. Statek wyposażony w radiostację UKF, stanowiącą obowiązkowy element wyposażenia jednostki, zobowiązany jest do prowadzenia ciągłego nasłuchu na kanale roboczym VTS lub portu w czasie gdy nawiguje, cumuje lub zamierza włączyć się do ruchu. Zaleca się jednocześnie prowadzenie takiego nasłuchu wszystkim jednostkom pływającym wyposażonym w radiostację.
............
IVb. - W pozostałych rozdziałach szczecińskich przepisów portowych żadnych zwolnień oraz "ułatwień w odpytywaniu" dla jachtów, w tym "ułatwień" dla jachtów nie posiadających VHF nie widzę...
Jest co prawda zwolnienie w rozdziale III, dla statków o długości całkowitej do 20m - z obowiązku uczestnictwa / komunikowania się ze służbą VTS Szczecin - Świnoujście. Uwaga - to jednak nie jest zwolnienie z zacytowanego powyżej § 13.1 z części ogólnej przepisów portowych...
-------------------------------
Jeżeli ktoś myślał, ze to koniec przepisów dotyczących bezpośrednio polskiej jachtowo-portowej meldunkomanii - mylił się srodze.
Z tematem zgłoszeń, obowiązku uzyskiwania zgody, pozwolenia i innych "odpytywanek" związane są niektóre (z wielu) przepisów karnych - wprowadzonych nowelą z 15 sierpnia 2015 - do ustawy o obszarach morskich Rzeczpospolitej i administracji morskiej. Te przepisy - z braku jakiegokolwiek zwolnienia - obowiązują również jachty...
Ustawa o obszarach morskich Rzeczpospolitej i administracji morskiej w wersji aktualnej tu:
http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU ... 131&type=3Przepisy brzmią:
Art. 60a.Kto na obszarze morskich wód wewnętrznych i morza terytorialnego:
...
2) przeprowadza próby statecznościowe lub testuje urządzenia napędowe statku bez zgody kapitana portu,
...
5) bez zgody kapitana portu spłukuje nadbudówki i pokłady statku,
...
– podlega karze grzywny.
Art. 60b. Kto na obszarze portu morskiego lub przystani morskiej, a także kotwicowisk położonych poza obszarem portów oraz torów wodnych łączących te kotwicowiska z wodami portowymi:
...
3) zacumował jednostkę burta w burtę bez zgody kapitana portu,
...
6) opuszcza na wodę łodzie ze statku bez zgody kapitana portu,
...
– podlega karze grzywny.
------------------------------------
Ileż tu okazji do wołania Kapitanatu - prawda?
Co prawda, kiedy znajdziemy sięna środku Zatoki, albo gdzieś za Rozewiem, to nie wiadomo który kapitanat portu wołać - celem uzyskania pozwolenia na spłukanie pokładu... Ale przecież w takim wypadku możemy zawołać kilka Kapitanatów, dla większej pewności, prawda?