I czy będziemy musieli poznać nowe zasady ruchu?
Koledzy, którzy wybierają się w okolice Trondheim jako pierwsi mogą spotkać się z „crewless/unmanned/autonomous ships” czyli po prostu z „pływającymi dronami”. W obrębie Trondheimsfiord wyznaczono pierwszą strefę operacyjną dla doświadczalnych jednostek bezzałogowych.
https://www.sjofartsdir.no/en/news/news ... ps-opened/ Na naszych oczach dokonuje się rewolucja na miarę pierwszych parowców. To już nie tylko „komputerowy podpowiadacz” ale całkowicie pozbawiona załogi jednostka która pod nadzorem brzegowych centrów operacyjnych będzie samodzielnie pływać pomiędzy określonymi portami.
„Yara Birkeland” ma być pierwszym 70m „costerem kontenerowym” oddanym do użytku w drugiej połowie 2018r. Po rocznych testach ma całkowicie samodzielnie, bez załogi na burcie, pływać na trasie Porsgrunn/Brevik/Larvik.
https://www.km.kongsberg.com/ks/web/nok ... enDocument Następną jednostka oddaną do użytku będzie prawdopodobnie OSV Hronn;
https://www.km.kongsberg.com/ks/web/nok ... enDocument Już wcześniej wspominałem o pomyślnym zakończeniu prac nad całkowicie nową filozofią dystrybucji masy towarowej wzdłuż wybrzeża Norwegii. Nie ma jeszcze określonej daty wdrożenia w życie ale projekt ReVolt jest jak najbardziej możliwy do realizacji.
https://www.dnvgl.com/technology-innovation/revolt/ W tej wyliczance nie możemy pominąć prac Rolls-Royce’a
http://www.rolls-royce.com/~/media/File ... wa-8pg.pdf I na koniec należy wspomnieć o „zabawce” US Navy 40metrowym bezzałogowym okrecie Sea Hunter.
http://www.businessinsider.com/us-navy- ... 017-1?IR=T I pomyśleć, że tak niedawno prace nad naszym NavDec zostały okrzyczane jako mrzonki i czyste fantazje, przypominam burzliwą dyskusję;
viewtopic.php?f=17&t=20054&hilit=navdec&start=30