Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Świadectwo/Dyplom Żeglugi Wielkiej, a patent na sternika
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=17&t=27054
Strona 1 z 1

Autor:  lowcasz [ 11 sie 2017, o 12:57 ]
Tytuł:  Świadectwo/Dyplom Żeglugi Wielkiej, a patent na sternika

Witam,

Słyszałem, że posiadając dyplom Oficera Żeglugi Wielkiej, można ubiegać się również o patent żeglugi turystycznej, jak np. "Morskiego Sternika Motorowodnego", lub podobnego patentu. Słyszał ktoś coś o tym trochę więcej, jakich Oficerów to dotyczy i ile w tym ogólnie jest prawdy, lub kojarzy w jakich przepisach można tą informacje znaleźć?

Z góry dziękuję za pomoc!

P.S. Oczywiście również służą pomocą i w innych dziedzinach jeśli jest potrzeba.

Autor:  Zbieraj [ 11 sie 2017, o 15:33 ]
Tytuł:  Re: Świadectwo/Dyplom Żeglugi Wielkiej, a patent na sternika

W skrócie:
§ 13.
4. Osoby mające uprawnienia do kierowania okrętami albo statkami w żegludze morskiej uzyskane w Marynarce Wojennej, Straży Granicznej, Marynarce Handlowej, służbie ratowniczej SAR lub rybołówstwie morskim mogą uzyskać bez konieczności zdania egzaminu patent motorowodnego sternika morskiego.
5. Osoby, o których mowa w ust. 3 i 4, w zależności od spełnienia wymagań określonych w § 9 ust. 1 pkt 2 albo § 10 ust. 1 pkt 2, dotyczących liczby rejsów i czasu żeglugi, mogą uzyskać odpowiednio patent morskiego sternika motorowodnego albo kapitana motorowodnego.
6. Osoby posiadające uprawnienia do obsługi maszyn na okrętach lub statkach w żegludze morskiej uzyskane w Marynarce Wojennej, Straży Granicznej, Marynarce Handlowej, służbie ratowniczej SAR lub rybołówstwie morskim mogą uzyskać bez konieczności zdawania egzaminu patent mechanika motorowodnego.


Te wymagania, o których mowa w p.5 są tu:

§ 9. 1. Patent motorowodnego sternika morskiego uzyskuje osoba, która:
2) odbyła co najmniej dwa rejsy po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 200 godzin żeglugi;


i tu:

§ 10. 1. Patent kapitana motorowodnego uzyskuje osoba, która: 1) posiada patent motorowodnego sternika morskiego; 2) po uzyskaniu patentu motorowodnego sternika morskiego odbyła co najmniej sześć rejsów po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 1200 godzin żeglugi, w tym co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości kadłuba powyżej 7,5 m, oraz odbyła co najmniej jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi na jachcie o długości kadłuba powyżej 20 m oraz jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych z zawinięciem do co najmniej dwóch portów pływowych.

Całość - to
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI)
z dnia 9 kwietnia 2013 r.
w sprawie uprawiania turystyki wodnej
Do ściągnięcia w .pdf:
http://dziennikustaw.gov.pl/du/2013/460/1

Autor:  Jaromir [ 11 sie 2017, o 19:01 ]
Tytuł:  Re: Świadectwo/Dyplom Żeglugi Wielkiej, a patent na sternika

Przy czym wymagania stażowe dotyczące uzyskania patentu morskiego sternika motorowodnego stosuje się wyłącznie wobec osób z pominiętego powyżej podpunktu 3:
3. Osoby posiadające zawodowe uprawnienia do kierowania statkami żeglugi śródlądowej mogą uzyskać bez konieczności zdania egzaminu patent sternika motorowodnego.
Osoby posiadające "uprawnienia do kierowania okrętami albo statkami w żegludze morskiej uzyskane w Marynarce Wojennej, Straży Granicznej, Marynarce Handlowej, służbie ratowniczej SAR lub rybołówstwie morskim mogą uzyskać bez konieczności zdania egzaminu patent motorowodnego sternika morskiego." - i uzyskują ów patent morskiego sternika motorowodnego bez konieczności spełniania jakichkolwiek wymogów stażowych.
Technicznie - czyni się to tu:
Załącznik:
motorowodny z zawodowych.jpg
motorowodny z zawodowych.jpg [ 136.85 KiB | Przeglądane 5911 razy ]

---
BTW - jeżeli stosować ten zapis literalnie - to patent m.st.mot może otrzymać każdy posiadacz zawodowego świadectwa "marynarza wachtowego" - bowiem wśród jego uprawnień czytamy, że może zajmować stanowisko kierownika statku o długości do 9 m i mocy silnika do 200 kW w żegludze krajowej bez prawa przewozu pasażerów,
z tym że jeżeli moc silnika przekroczy 100 kW – pod warunkiem zdania egzaminu z zakresu obsługi silników spalinowych;

A to, jakby nie patrzeć - są uprawnienia do kierowania statkami w żegludze morskiej ;)

BTW - dwa rozporządzenia "patentowe" temu było jeszcze śmieszniej - bo jako warunku uzyskania na podstawie dokumentów zawodowych patentowego kwitka motorowodnego wymagano wówczas odbycia rejsu stażowego - na jachcie... żaglowym. :rotfl:

Autor:  adaswa [ 13 sie 2017, o 08:09 ]
Tytuł:  Re: Świadectwo/Dyplom Żeglugi Wielkiej, a patent na sternika

Posłuchaj Zbieraja prawdę Ci powie :) masz od niego przypis z obowiązującego prawa.

Sam lata temu wymieniłem jeszcze na starszego sternika motorowodnego ( po co nie wiem po dziś dzień)

A poważnie to po co Ci ten dokument ?

Jako OOW pokładowy jesteś też kapitanem do 500 jednostek rejestrowych brutto w żegludze przybrzeżnej . Więc śmiało możesz prowadzić co tylko Ci się wymarzy :)

Autor:  Jaromir [ 13 sie 2017, o 08:28 ]
Tytuł:  Re: Świadectwo/Dyplom Żeglugi Wielkiej, a patent na sternika

adaswa napisał(a):
A poważnie to po co Ci ten dokument ?

Bo właściwymi dokumentami, potwierdzającym uprawnienia do prowadzenia na wodach morskich jachtów rekreacyjnych oraz jachtów komercyjnych odpłatnie udostępnianych bez załogi, są dokumenty kwalifikacyjne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37a ust. 15 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej. Czyli tzw. "patenty". Czyli np. dokument o który założyciel wątku pytał...

O czym można przeczytać w art 62 ust 3 ustawy o bezpieczeństwie morskim...

PS. Czyli - niekoniecznie "co tylko się wymarzy"...

Autor:  adaswa [ 13 sie 2017, o 09:34 ]
Tytuł:  Re: Świadectwo/Dyplom Żeglugi Wielkiej, a patent na sternika

Jaromir napisał(a):
adaswa napisał(a):
A poważnie to po co Ci ten dokument ?

Bo właściwymi dokumentami, potwierdzającym uprawnienia do prowadzenia na wodach morskich jachtów rekreacyjnych oraz jachtów komercyjnych odpłatnie udostępnianych bez załogi, są dokumenty kwalifikacyjne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37a ust. 15 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej. Czyli tzw. "patenty". Czyli np. dokument o który założyciel wątku pytał...

O czym można przeczytać w art 62 ust 3 ustawy o bezpieczeństwie morskim...

PS. Czyli - niekoniecznie "co tylko się wymarzy"...



I tak i nie, na mocy tej samej ustawy ( a w zasadzie na powstałych na jej podstawie rozporządzeń ) wydawane są uprawnienia ŻW .

Jako kapitan floty handlowej możesz prowadzić jacht ale jako sternik motorowodny statku nie poprowadzisz.

Autor:  Jaromir [ 13 sie 2017, o 09:39 ]
Tytuł:  Re: Świadectwo/Dyplom Żeglugi Wielkiej, a patent na sternika

adaswa napisał(a):
Jako kapitan floty handlowej możesz prowadzić jacht

Ale możesz prowadzić tylko jacht komercyjny i to z wyjątkiem jachtów komercyjnych odpłatnie udostępnianych bez załogi.
Albowiem tylko:
"Dokumenty kwalifikacyjne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37a ust. 15 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej stanowią potwierdzenie kwalifikacji niezbędnych do prowadzenia jachtów rekreacyjnych oraz jachtów komercyjnych odpłatnie udostępnianych bez załogi na wodach morskich."

Bo uprawnienia zawodowe (opisane w art 63 pkt 1, 2 i 5 ust o bezp morskim) są potwierdzeniem kwalifikacji wyłącznie w przypadku prowadzenia jachtów komercyjnych innych niż udostępniane odpłatnie bez załogi.
"Potwierdzeniem posiadania kwalifikacji niezbędnych do zajmowania stanowisk na jachtach komercyjnych, z wyjątkiem jachtów komercyjnych odpłatnie udostępnianych bez załogi, są:
1) dokumenty kwalifikacyjne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37a ust. 15 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej albo
2) dokumenty kwalifikacyjne, o których mowa w art. 63 pkt 1, 2 i 5."

Co jest durne, ale takie właśnie jest...

No i nie tylko jako kapitan floty handlowej, ale jako posiadacz uprawnień do kierowania statkami w żegludze morskiej. A te ma nawet OS.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/