Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Kategorie projektowe CE
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=17&t=28043
Strona 1 z 2

Autor:  bury_kocur [ 12 lut 2018, o 09:11 ]
Tytuł:  Kategorie projektowe CE

Witajcie.

Na tapecie kategorie projektowe jachtów.

Niby wszystko jest jasne i znane - mamy A, B, C i D i wszyscy wiemy co literki owe oznaczają ale ... jednak pojawiają się wątpliwości ...

Bierzemy do ręki najbardziej chyba poczytne w PL czasopismo żeglarskie czyli "Żagle" - numer lutowy - i w danych technicznych jednostek czytamy:

- strona 9 - jacht Antila 24,4 - kategoria projektowa C6
- strona 10 - jacht Dragonfly 28 Sport - kategoria projektowa B5/C7
- strona 11 - jacht Elan GT5 - kategoria projektowa A9
- strona 12 - jacht Parker 750 - kategoria projektowa C7
- strona 13 - jacht Jeanneau Leader 33 - kategoria projektowa B8/C10
- strona 37 - jacht Aquatic 28 - kategoria projektowa C/B
- strona 45 - jacht Terhi 445C - kategoria projektowa C5/D7
- strona 46 - jacht Silver Eagle BRX - kategoria projektowa C8
- strona 47 - jacht Bell 620C - kategoria projektowa C7

Czy ktoś mądry w temacie umie wyjaśnić jak interpretować powyższe oznakowania bo w przepisach takich dziwactw nie znajduję ?

Autor:  ins [ 12 lut 2018, o 09:37 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

Niech zgadnę. Kategoria projektowa zmienia się w zależności od ilości ludzi na pokładzie.
Powszechnie spotykana rzecz. Jacht mający kategorię A przy 10 ludziach zaokrętowanych taka np 45 ", może nawet tych ludziów mieć na pokładzie 14, ale wówczas z A przechodzi na C. Dzięki temu takie jachty zarabiają na dziennych wycieczkach .

Popatrz dokładnie na tabliczkę lub na dokumenty Twojego jachtu.

Przykład z Oceanisa 48
Cytuj:
ec certificate • attestation ce • attestato certificazione ce
certificado ce • ce fahrtgebietszertifikat A11/B12/C14

http://www.beneteau.com/sites/default/f ... web_en.pdf

Piotr Siedlewski

Autor:  bury_kocur [ 12 lut 2018, o 09:43 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

ins napisał(a):
Popatrz dokładnie na tabliczkę lub na dokumenty Twojego jachtu.


Patrze i widzę po ludzku A.
Załącznik:
Tabliczka CE Kocura.JPG
Tabliczka CE Kocura.JPG [ 38.69 KiB | Przeglądane 9128 razy ]


A prócz tego A jest ilość osób 10.

Bez żadnych uwarunkowań - jest A dla osób 10.

Autor:  ins [ 12 lut 2018, o 09:46 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

bury_kocur napisał(a):
ins napisał(a):
Popatrz dokładnie na tabliczkę lub na dokumenty Twojego jachtu.


Patrze i widzę po ludzku A.
Załącznik:
Tabliczka CE Kocura.JPG


Ale nie A ileś tam ...

To przyjrzyj się raz jeszcze, bo ja tam widzę jak byk napisane 10 osób max.

Piotr Siedlewski

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 12 lut 2018, o 09:47 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

bury_kocur napisał(a):
Patrze i widzę po ludzku A.
Spytaj Jurka Klawińskiego... Ale to co pisze ins ma sens...

Autor:  bury_kocur [ 12 lut 2018, o 09:48 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

ins napisał(a):
To przyjrzyj się raz jeszcze, bo ja tam widzę jak byk napisane 10 osób max.


Piotrek - patrzę i widzę - jest A i osób 10.

Bez żadnych A10/B12/C17 itd ....

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Ale to co pisze ins ma sens...


Nie ma sensu bo jak jest A dla osób 10 to jest A dla osób 10.

A nie jakieś A10/B12/C17 itd ....

Jakby tak miało być to by to było napisane a nie jest.

Może inaczej spytam - na jakiej podstawie miałbym mieć możliwość zaokrętowania większej ilości osób jak jest napisane A i osób 10 ?

Autor:  ins [ 12 lut 2018, o 09:52 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

bury_kocur napisał(a):
ins napisał(a):
To przyjrzyj się raz jeszcze, bo ja tam widzę jak byk napisane 10 osób max.


Piotrek - ślepy nie jestem - jest A i osób 10.

Bez żadnych A10/B12/C17 itd ....

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Ale to co pisze ins ma sens...


Nie ma sensu bo jak jest A dla osób 10 to jest A dla osób 10.

A nie jakieś A10/B12/C17 itd ....

Jakby tak miało być to by to było napisane a nie jest.


Nie wiem czy sobie zdajesz sprawę, ale na świecie oprócz Twojego jachtu są chyba miliony innych i niekoniecznie to co Ty uważasz i zauważasz na swoim jachcie jest wyznacznikiem rzeczywistości.

Piotr Siedlewski

Autor:  bury_kocur [ 12 lut 2018, o 10:04 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

ins napisał(a):
na świecie oprócz Twojego jachtu są chyba miliony innych i niekoniecznie to co Ty uważasz i zauważasz na swoim jachcie jest wyznacznikiem rzeczywistości.


Ja to zauważam - to Ty kazałeś mi spojrzeć w metryczkę mego jachtu więc do niej się odniosłem.

Ale OK - może i jakaś logika w tym co piszesz jest.

Znaczy - rozumiem, że wtedy na tabliczce danego jachtu jest takie oznakowanie ?

To jeszcze napisz mi Piotr do jakich przepisów ma to odniesienie ?

Bo takich nie znajduję i stąd moje pytanie...

Autor:  ins [ 12 lut 2018, o 10:08 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

bury_kocur napisał(a):
ins napisał(a):
na świecie oprócz Twojego jachtu są chyba miliony innych i niekoniecznie to co Ty uważasz i zauważasz na swoim jachcie jest wyznacznikiem rzeczywistości.


Ja to zauważam - to Ty kazałeś mi spojrzeć w metryczkę mego jachtu więc do niej się odniosłem.

Ale OK - może i jakaś logika w tym co piszesz jest.

Ale do jakich przepisów ma to odniesienie ?

Bo takich nie znajduję i stąd moje pytanie...


Proponuję byś zapoznał się z dokumentacją swego jachtu
http://www.uchimata.fr/wp-content/uploa ... ire-en.pdf
strona 5.

O ile ten opis dotyczy Twojego jachtu.

Przecież kategorie w wynikają w jakiejś mierze z obliczeń kątów, momentów etc w zależności od załadowanego ciężaru.
Stąd dla różnej ilości pasażerów różne kategorie.

Piotr Siedlewski

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 12 lut 2018, o 10:25 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

ins napisał(a):
No i po coś to pokazywał... :-( Teraz Kucur nie będzie mógł spać spokojnie dopóki:
1. nie zdobędzie B14 dla swojego jachtu,
2. nie znajdzie odpowiedzi na pytanie czemu on ma A10 a nie A8? :rotfl: :rotfl:

Autor:  bury_kocur [ 12 lut 2018, o 10:26 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

ins napisał(a):
Proponuję byś zapoznał się z dokumentacją swego jachtu


Zrobiłem to już dawno - fragment mego manuala - całość jest za duża do zamieszczania:
Załącznik:
Manual Bavaria 40 - kategoria projektowa A.png
Manual Bavaria 40 - kategoria projektowa A.png [ 294.13 KiB | Przeglądane 9103 razy ]


oraz Certyfikat zgodności dla konkretnego jachtu:
Załącznik:
Certyfikat zgodności CE duplikat.pdf [83.74 KiB]
Pobrane 287 razy


Nadal mam tylko A i stąd moje wątpliwości.

Bo jak widzę z przesłanego przez Ciebie manualu mówimy widać o dwóch różnych jachtach o tej samej nazwie.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
nie znajdzie odpowiedzi na pytanie czemu on ma A10 a nie A8?


Bo nawet nie będę szukał mając jednoznacznie A dla osób 10. :lol:

Niemniej sprawa się prawie wyjaśniła - prawie - bo jeszcze drążąc temat chętnie bym to zobaczył w naszych przepisach ...

Autor:  ins [ 12 lut 2018, o 10:33 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

Sądzę, że wystarczy wysłać papiery do tego teutońskiego Lloyda i bez problemu przyznają kategorię B lub C dla podwyższonej ilości osób na pokładzie.

Piotr Siedlewski

Autor:  bury_kocur [ 12 lut 2018, o 10:40 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

ins napisał(a):
Sądzę, że wystarczy wysłać papiery do tego teutońskiego Lloyda i bez problemu przyznają kategorię B lub C dla podwyższonej ilości osób na pokładzie.


Nie zależy mi na tym bo wycieczek nie wożę. :rotfl:

Temat zacząłem, gdyż nigdzie nie mogę znaleźć w naszych przepisach zapisów o takich kategoriach projektowych.

Niemniej dzięki za wyjaśnienie bo z takim oznakowaniem się nie spotkałem.

Człek sie łuczy czas cały.

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 12 lut 2018, o 10:48 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

bury_kocur napisał(a):
Niemniej sprawa się prawie wyjaśniła

Ale tu mamy do czynienia z dwoma (albo i trzema) jachtami...
"Bavaria Cruiser 40" - tytuł manuala pokazanego przez insa, w tabliczce z tego manuala zaś występuje
"Bavaria C 40" - A8/B14
"Bavaria 40 Cruiser" - stoi w manualu Kocura, na jego tabliczce zaś:
"Bavaria 40 C" - A10
Kolejność MA znaczenie...?... :cool: :lol:

Autor:  bury_kocur [ 12 lut 2018, o 12:05 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Ale tu mamy do czynienia z dwoma (albo i trzema) jachtami...


Wojtek - to jest cały czas jeden i ten sam kadłub jachtu z lekkimi modyfikacjami zabudowy i wyposażenia.

Myślę, że w przypadku tego jachtu zmiany w tym podwójnym oznakowaniu CE nastąpiły po 2008 r. z racji jakiś nacisków - może firm czarterowych - aby - tak jak napisał Piotr - jednostka taka mogła zabierać przy jakiś okazjach więcej osób.

Bo w takim przypadku daje to możliwość w rejsach przybrzeżnych (kat B) zabrać 14 osób tyle, że o ile rozumiem (choć z trudem) te 8 osób dla kategorii A to bardzo chciałbym zobaczyć te 14 osób zabranych tym jachtem w rejs przybrzeżny (kat B) :rotfl:

Znaczy - nie mówię o spaniu w 14 osób, ale o samym pobycie na jachcie tej ilości ludzi ...

Choć czy ja wiem ...

Studenci potrafią wszystko :lol:

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
"Bavaria 40 C" - A10


Nie Wojtuś - tam nie jest napisane A10.

Tam jest wyraźnie napisane kategoria A i pod spodem ilość osób 10 a to nie to samo.

Wiem - czepiam się, ale prawnicy żyją z takich właśnie drobiazgowych niedomówień.

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 12 lut 2018, o 13:19 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

bury_kocur napisał(a):
tam nie jest napisane A10
To skrót, nie jest też nigdzie napisane "A8/B14" - chodziło o przejrzyste podsumowanie. :-P
bury_kocur napisał(a):
czepiam się
E-tam! Ja się czepiam pisząc że to co najmniej dwa jachty są. Ale formalnie "Bavaria 40 Cruiser" i "Bavaria Cruiser 40" (o "Bavarii C 40" nie wspominając) to całkiem inne łódki są... I nieistotne czy ta sama skorupa czy nie. :lol:

Autor:  Jaromir [ 12 lut 2018, o 14:13 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

bury_kocur napisał(a):
do jakich przepisów ma to odniesienie ?

Do http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 32013L0053

Tyle, że producent Twojego jachtu certyfikował go tylko dla kategorii "A".
A producenci innych jachtów - czasami certyfikują dla więcej niż jednej kategorii.

Określenie maksymalnej liczby osób jest cechą konieczną, wynikającą z przepisów i procesu certyfikacji oraz "nadawaną" w trakcie certyfikowania.
Nie widzę nic dziwnego w tym, że dla warunków mniejszego zafalowania siły wiatru producenci certyfikują jednostkę dla większej maksymalnej liczby osób, niż w przypadku warunków większego zafalowania /siły wiatru.

Nas - użytkowników najbardziej powinno interesować to, że Dyrektywa RCD określa wymagania wyłącznie w zakresie projektowania i wytwarzania wyrobów. A nie w zakresie ich użytkowania.
Z tym, że trzeba być świadomym, że niektórym biurokratom i ubezpieczycielom tego nie przetłumaczysz...

PS. "Nasi" biurwokraci właśnie wpadli na pomysł, aby kategorię projektową utożsamić z warunkami w których "można" użytkować jednostkę... I aby wpisywać to w jachtowe kwity.... rejestracyjne. Stąd już tylko krok, do mandatu za pływanie przy fali większej, niż ta, którą przewiduje proces certyfikacji... Alb w rejonie, w którym taa fala może wystąpić...
Dlatego, kiedy już uruchomiona zostanie (2020) "nowa, lepsza" rejestracja jachtów w Polsce, nieopłacalne będzie ujawnianie jaką klasę projektową projektową otrzymał nasz jacht. Powodów dla braku nadanej klasy projektowej może być sporo. Najprostsze to jacht wyprodukowany przed wprowadzaniem RCD, budowa jednostkowa bez wprowadzania na rynek w okresie 5 lat od zakończenia budowy albo utrata klasy na skutek przeróbek...
W przypadku jachtu, który nie posiada klasy projektowej - ograniczenia w formie "może pływać do wysokości fali xxm / siły wiatru xx°B" - zwyczajnie... nie będzie się bowiem w kwit rejestracyjny jachtu (rekreacyjnego, do 15m) wpisywało. ;)

Autor:  adaswa [ 12 lut 2018, o 14:23 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

bury_kocur napisał(a):
Tam jest wyraźnie napisane kategoria A i pod spodem ilość osób 10 a to nie to samo.

Wiem - czepiam się, ale prawnicy żyją z takich właśnie drobiazgowych niedomówień.


Kategoria projektowa to jedno, jak chcesz mieć możliwość "wożenia" większej ilości załogi to zgłoś się do organiu który jacht zarejestrował gdyż on właśnie jest ostatecznie o0dpowiedzialny za ostateczną ilość załogi i może się okazać że w porze dziennej do 12 Mn możesz mieć e.g. 14 osób jeżeli zapewnisz im odpowiednie środki ratunkowe itd..

Autor:  Jaromir [ 12 lut 2018, o 14:51 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

adaswa napisał(a):
zgłoś się do organiu który jacht zarejestrował gdyż on właśnie jest ostatecznie o0dpowiedzialny za ostateczną ilość załogi

Serio, serio? Czy tylko coś ci się wydawało?

Hmmm.... to poproszę uprzejmie - wytłumacz nam proszę na jakiej podstawie organ rejestrowy określać miałby obecnie maksymalną liczbę (bo przecież nie "ilość"...) członków załogi, za którą - jak twierdzisz - "jest ostatecznie odpowiedzialny"?
I jeszcze - w jakim dokumencie organ rejestracyjny ową liczbę maksymalną liczbę członków załogi miałby umieścić?

Dla ułatwienia - spis danych niezbędnych dla dokonania rjestracji jachtu morskiego w Polsce:
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/downl ... 050043.pdf

i wzór polskiego dokumentu rejestracyjnego:

Załączniki:
CJ.jpg
CJ.jpg [ 140.44 KiB | Przeglądane 8989 razy ]

Autor:  bury_kocur [ 12 lut 2018, o 17:49 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

adaswa napisał(a):
to zgłoś się do organiu który jacht zarejestrował gdyż on właśnie jest ostatecznie o0dpowiedzialny za ostateczną ilość załogi i może się okazać że w porze dziennej do 12 Mn możesz mieć e.g. 14 osób


Ale powiedz Adam - gdzie ów organ rejestracyjny ma dokonać owego wielkopomnego wpisu stanowiącego o ilości załogi bo nie widzę takiej kolumny ani w Certyfikacje ani w "Decyzji o Nadaniu Nazwy".

Czyli ilość ta nie występuje - poza tabliczką CE - nigdzie.

Na podstawie więc czego - jakikolwiek organ kontrolny (inna sprawa po co ma kontrolować ?) ma stwierdzić, że ilość załogi przekracza lub nie przekracza ... no właśnie - co przekracza lub nie ?

Jaromir napisał(a):
Dlatego, kiedy już uruchomiona zostanie (2020) "nowa, lepsza" rejestracja jachtów w Polsce, nieopłacalne będzie ujawnianie jaką klasę projektową projektową otrzymał nasz jacht. Powodów dla braku nadanej klasy projektowej może być sporo. Najprostsze to jacht wyprodukowany przed wprowadzaniem RCD, budowa jednostkowa bez wprowadzania na rynek w okresie 5 lat od zakończenia budowy albo utrata klasy na skutek przeróbek...
W przypadku jachtu, który nie posiada klasy projektowej - ograniczenia w formie "może pływać do wysokości fali xxm / siły wiatru xx°B" - zwyczajnie... nie będzie się bowiem w kwit rejestracyjny jachtu (rekreacyjnego, do 15m) wpisywało.


To akurat u mnie jest bez znaczenia bo mam "A" - a jest jeszcze jakiś inny powód nie podawania tego ?

Autor:  Jaromir [ 12 lut 2018, o 17:59 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

bury_kocur napisał(a):
To akurat u mnie jest bez znaczenia bo mam "A" - a jest jeszcze jakiś inny powód nie podawania tego ?

Tak - kolejne 3 litery alfabetu... i to:
Jaromir napisał(a):
. "Nasi" biurwokraci właśnie wpadli na pomysł, aby kategorię projektową utożsamić z warunkami w których "można" użytkować jednostkę... I aby wpisywać to w jachtowe kwity.... rejestracyjne. Stąd już tylko krok, do mandatu za pływanie przy fali większej, niż ta, którą przewiduje proces certyfikacji... Albo w rejonie, w którym taka fala może wystąpić...

Autor:  bury_kocur [ 12 lut 2018, o 21:58 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

Jaromir napisał(a):
Stąd już tylko krok, do mandatu za pływanie przy fali większej, niż ta, którą przewiduje proces certyfikacji... Albo w rejonie, w którym taka fala może wystąpić...


I nagle okaże się, że nie ma problemu z miejscem na Helu w sobotni łykend, bo 80 % przypływających tam do tej pory jednostek zatokowych pływa po Zatoce wbrew przepisom bo np. na odcinku Gdynia - Hel przy wietrze 25 kn. z W fala pod Helem wypiętrza się o 25 cm większa, niż ta wpisana w dowód rejestracyjny.

Pytanie któż miałby wlepiać owe mandaty zmierzywszy najpierw ową falę jest pytaniem bez sensu oczywiście, albowiem zawsze można "ubrać w to którąś ze służb - straż graniczną, policję wodną itp.

Zacznie się ponownie czas zabawy w kotka i myszkę... :rotfl:

Będzie znaczy wesoło :lol:

Lub mało wesoło :-(

Autor:  Michal [ 12 lut 2018, o 22:33 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

Jacht mający kategorię C ma wytrzymać 6B i falę do 2 m. Większa fala dla jakiejś Sasanki to i tak strach pływać. Kategoria B to wiatr do 8B włącznie i fala do 4m, też tej granicy większość sternkiów tych jachtów nie przekracza . Podsumowując: Kocur Szukaj problemów gdzie indziej.

Autor:  bury_kocur [ 12 lut 2018, o 22:50 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

Michal napisał(a):
Szukaj problemów gdzie indziej.


Ja nie szukam Michał problemów.

Nie widzisz sarkazmu do tych propozycji biurwokratów ? :rotfl:

PS - wiele jednostek na zatoce w teorii podpada na oko pod kategorie "D" a i tak pływają - bo w sumie czemu nie mają pływać - i tu kuriozalnym może okazać się starcie z ewentualnymi przepisami - tymi, cytowanymi przez Jarka .

A tu przyznasz, że może być śmiesznie.

Znaczy szykuje nam się powrót do czasów permanentnej inwigilacji :lol:

Autor:  reed [ 12 lut 2018, o 23:11 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

Bury Kocurze, tam jest mowa nie o wysokosci fali a o znaczącej wysokości fali.

Autor:  bury_kocur [ 12 lut 2018, o 23:33 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

reed napisał(a):
a o znaczącej wysokości fali.


A jaka jest definicja owej "znaczącej wysokości fali" ?

Pytam - bo szczerze powiedziawszy jako inżynier mechanik nie kojarzę takiej jednostki :lol:

Autor:  waliant [ 13 lut 2018, o 07:41 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

A jacht nie mający żadnej kategorii?
Pytanie retoryczne, poczekamy i zobaczymy, jakie kretyństwa z tego wyjdą.

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 13 lut 2018, o 07:50 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

bury_kocur napisał(a):
A jaka jest definicja owej "znaczącej wysokości fali" ?

https://en.wikipedia.org/wiki/Significant_wave_height

Autor:  reed [ 13 lut 2018, o 08:02 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

Odpowiem szczerze jak inżynier mechanik inżynierowi mechanikowi. Też nie wiedziałem ale przyszedł czas że już musiałem wiedzieć.
Otóż znacząca wysokość fali SWH (significant wave height) wg.

ROZPORZĄDZENIA MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 3 sierpnia 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków bezpiecznego uprawiania żeglugi przez statki morskie)
to
§ 4. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
22)znaczącej wysokości fali - oznacza to średnią wysokość najwyższej 1/3 wysokości fal zaobserwowanych w ciągu danego okresu na danym obszarze;

Autor:  Colonel [ 13 lut 2018, o 08:07 ]
Tytuł:  Re: Kategorie projektowe CE

bury_kocur napisał(a):
A jaka jest definicja owej "znaczącej wysokości fali" ?

Coś w tym stylu: Średnia amplituda jednej trzeciej najwikszych fal, które pojawiły się bodaj w okresie 20 minut.
Średnia fala w ogóle dobędzie 60 do 70% tej znaczącej, a najwyższe mogą być nawet dwa razy wyższe od znaczącej.
A jak chcesz badać pismo święte to poczytaj rozdział 2.2:
https://rules.dnvgl.com/docs/pdf/DNV/codes/docs/2012-01/RP-C104.pdf
:-P :-P :-P

Strona 1 z 2 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/