Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Prawo drogi przy lądowaniu wodnosamolotu.
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=17&t=28996
Strona 1 z 1

Autor:  SIRK [ 29 lip 2018, o 22:53 ]
Tytuł:  Prawo drogi przy lądowaniu wodnosamolotu.

Na Roztoce Odrzańskiej bezpośrednio przy podejściu do Stepnicy wczoraj po południu ktoś dość intensywnie testował siebie lub swój samolocik. Niestety nie udało mi się zrobić zdjęcia ale był to bardzo mały, cichy i niezwykle zgrabny wodnosamolot. Pilot wielokrotnie zataczał krąg i od strony Trzebieży na kierunku SE obniżał lot i przez kilkanaście sekund leciał bardzo nisko nad wodą często bezpośrednio dotykając tafli wody. Oczywiście była to spora atrakcja tak dla żeglarzy jak i licznie zgromadzonych turystów, prawie darmowe pokazy lotnicze.
Nasuwa mi się jednak kilka pytań.
Jak takie turystyczne loty są regulowane?
Czy samolocik mógł ostatecznie (nieawaryjnie) wylądować i zacumować do mola w Stepnicy?
Jak my (żeglarze) powinniśmy się zachować widząc w bezpośredniej odległości lądujący wodnosamolot?
Czy w Polsce są wydzielone i uznane wodne lądowiska?

Autor:  Wojciech [ 30 lip 2018, o 01:58 ]
Tytuł:  Re: Prawo drogi przy lądowaniu wodnosamolotu.

SIRK napisał(a):
Czy w Polsce są wydzielone i uznane wodne lądowiska?

W rejestrze lotnisk i ewidencji lądowisk nie znajduję http://www.ulc.gov.pl/pl/lotniska/rejes ... a-ladowisk

Autor:  Jaromir [ 30 lip 2018, o 08:13 ]
Tytuł:  Re: Prawo drogi przy lądowaniu wodnosamolotu.

Ale szkolenia na wodnosamoloty w Polsce funkcjonują... myślę, że gdzieś muszą starty i lądowania dla otrzymania wpisu SEP(S) w licencję trenować.

Autor:  Bombel [ 30 lip 2018, o 09:22 ]
Tytuł:  Re: Prawo drogi przy lądowaniu wodnosamolotu.

Jaromir napisał(a):
Ale szkolenia na wodnosamoloty w Polsce funkcjonują... myślę, że gdzieś muszą starty i lądowania dla otrzymania wpisu SEP(S) w licencję trenować.


Stary ( datą) artykulik ale chyba sporo wyjaśnia.
Nie masz uprawnień sternika motorowodnego - nie polatasz hydroplanem :rotfl:

Przepis dyrektywy COLREG (Convention on the International Regulations for Preventing Collisions at Sea, 1972) definiują wyraźnie „statek oznacza wszelkiego rodzaju jednostki pływające, nie wyłączając jednostek bezwypornościowych, wodnosamolotów i ekranoplanów” co oznacza, że wodnosamolot jest też statkiem. Statki mogą pływać wszędzie, poza strefami ciszy. A skoro wodnosamolot jest statkiem, to obowiązują go i jego załogę na wodzie te same zasady ruchu co statków! Dlatego wytyczanie lądowisk to ślepa uliczka.

Można się zgodzić, że wytyczone lądowisko jest przydatne do szkolenia. Decyzję o lądowaniu na wodzie powinien podejmować pilot (sam wybiera odpowiednie miejsce) i z chwilą dotknięcia wody staje się jednostką pływającą, którą od tej pory dotyczą przepisy żeglugi.


https://dlapilota.pl/wiadomosci/dlapilo ... bowiazkowe

Autor:  PjotrC [ 6 sie 2018, o 08:59 ]
Tytuł:  Re: Prawo drogi przy lądowaniu wodnosamolotu.

Informacyjnie:

Norma S-52 (symbole i treści zawarte w mapach nawigacyjnych oraz ich obrazowanie w ECDIS) przewiduje obiekt SPLARE - Sea-Plane Landing Area.

Przykład poniżej.

Załączniki:
SPLARE.jpg
SPLARE.jpg [ 78.24 KiB | Przeglądane 4479 razy ]

Autor:  Jurmak [ 6 sie 2018, o 18:02 ]
Tytuł:  Re: Prawo drogi przy lądowaniu wodnosamolotu.

A tymczasem w Kopenhadze...

Rok 2017 start...

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Rok 2018 lądowanie...

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Autor:  Stara Zientara [ 7 sie 2018, o 01:18 ]
Tytuł:  Re: Prawo drogi przy lądowaniu wodnosamolotu.

A co z takim zrobić?
On przecież nie lądował, tylko nisko przeleciał w celu zatankowania...
Załącznik:
DSCN2250.JPG
DSCN2250.JPG [ 215.2 KiB | Przeglądane 4398 razy ]

Załącznik:
DSCN2251.JPG
DSCN2251.JPG [ 211.76 KiB | Przeglądane 4398 razy ]


PS. To nie jest wodnosamolot, ale łódź latająca... i co na to MPZZM? :rotfl:

Autor:  Maar [ 7 sie 2018, o 11:20 ]
Tytuł:  Re: Prawo drogi przy lądowaniu wodnosamolotu.

Czy was wszystkich pogięło? :-)

Czy to jest watek o fotkach napotkanych latających pływadeł?

ps. Przy okazji - jak realizować zapisy o prawie drogi i wynikających z nich obowiązkach, gdy jeden obiekt porusza się z prędkością 3 w. a drugi 100 w.?

Gdyby ten wolniejszy chciał nie dopuścić do kolizji, to co może zrobić przy takich różnicach prędkości? (O nazwy modlitw nie pytam!)

Autor:  Colonel [ 7 sie 2018, o 14:43 ]
Tytuł:  Re: Prawo drogi przy lądowaniu wodnosamolotu.

Prawidlo 18 literka bodaj e mowi o obowiązkach wodnosamolotu.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/