Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Kwalifikacje załóg jachtów komercyjnych - czy na pewno?
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=17&t=29901
Strona 1 z 1

Autor:  Dromader [ 5 lut 2019, o 14:24 ]
Tytuł:  Kwalifikacje załóg jachtów komercyjnych - czy na pewno?

Tak troszkę podpinam się pod wcześniej poruszany wątek (stąd taki a nie inny temat), ale problem jest zupełnie innej natury (chyba), więc piszę „od nowa”.

Może ktoś wie jakie „papiery” powinien mieć człowiek prowadzący samodzielnie po jeziorze „stateczek” długości 9 metrów z hakiem, napędzany silnikiem o mocy większej niż 10 kW ale mniejszej niż 75 kW, rozwijającym prędkość mniejszą niż 15 km/h (ograniczenie konstrukcyjne). W sumie można powiedzieć, że jest to statek przeznaczony do uprawiania sportu i rekreacji (art. 37a). Ale czy na pewno?
Dotąd w miarę proste, ale...
Człowiek jest pracownikiem Ośrodka, właściciela „stateczku”, za swoją pracę dostaje pieniądze, a „stateczek” (celowo cały czas używam tego zwrotu, bo nie wiem czy mogę - chyba nie - napisać jacht?) służy do urządzania wycieczek - rekreacyjnych :-) - dzieciom będącym w Ośrodku na Obozie - za pieniądze. Dzieci nie pomagają w pływaniu, nie jest to szkolenie. Dla nich raczej rekreacja...

To chyba cała „sytuacja”...

Autor:  bury_kocur [ 5 lut 2019, o 17:01 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załóg jachtów komercyjnych - czy na pewno?

Dromader napisał(a):
Może ktoś wie jakie „papiery” powinien mieć człowiek prowadzący samodzielnie po jeziorze „stateczek” długości 9 metrów z hakiem, napędzany silnikiem o mocy większej niż 10 kW ale mniejszej niż 75 kW, rozwijającym prędkość mniejszą niż 15 km/h (ograniczenie konstrukcyjne). W sumie można powiedzieć, że jest to statek przeznaczony do uprawiania sportu i rekreacji (art. 37a). Ale czy na pewno? (...)

Człowiek jest pracownikiem Ośrodka, właściciela „stateczku”, za swoją pracę dostaje pieniądze, a „stateczek” (...) służy do urządzania wycieczek - rekreacyjnych (...) za pieniądze.


Nie ma rejsów rekreacyjnych za pieniądze.

Są albo rekreacyjne albo za pieniądze.

Póki byłyby to rejsy z kumplem na rybki - czyli rekreacyjne - to na taką jednostkę nie trzeba mieć żadnych papierów.

Ale jak w grę wchodzi wożenie za pieniądze (ludzi lub towarów) to powyższa jednostka uznana będzie za "mały statek" (tzn. jednostka do 12 m), będzie jednostką komercyjną a osoba prowadząca ją winna mieć patent stermotorzysty.

Tym bardziej, że osoba prowadząca tą jednostkę wykonuje powyższe rejsy w czasie swojej odpłatnej pracy zawodowej na polecenie swego przełożonego.

http://www.zawodyregulowane.pl/index.ph ... Itemid=337

Zadzwoń z tym pytaniem do lokalnego Inspektoratu Żeglugi Śródlądowej i zobaczysz jaka będzie ich interpretacja

Autor:  ins [ 5 lut 2019, o 17:23 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załóg jachtów komercyjnych - czy na pewno?

bury_kocur napisał(a):
Ale jak w grę wchodzi wożenie za pieniądze (ludzi lub towarów) to powyższa jednostka uznana będzie za "mały statek" (tzn. jednostka do 12 m),

Coś pokręciłeś.
Są dwie wartości
1. 20 metrów to długość poniżej której statek jest małym statkiem.
2. 12 pasażerów, od której to liczby statek o długości poniżej 20 metrów jest statkiem, a nie małym statkiem i powinien nosić żółty "romb"

&1.01 punkt d
Rozporządzenie z dnia 28-04-2003-w-sprawie przepisów-żeglugowych-na-śródlądowych-drogach-wodnych

Piotr Siedlewski

Autor:  bury_kocur [ 5 lut 2019, o 17:36 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załóg jachtów komercyjnych - czy na pewno?

ins napisał(a):
Coś pokręciłeś.


Tak jest - to tak jak się pisze za szybko.

Napisałem:
bury_kocur napisał(a):
(tzn. jednostka do 12 m)


A miało być:

(jednostka do 20 m)

Dzięki za poprawkę - nikt nie jest nieomylny.

ins napisał(a):
2. 12 pasażerów, od której to liczby statek o długości poniżej 20 metrów jest statkiem, a nie małym statkiem i powinien nosić żółty "romb"


Tego już nie podnosiłem bo jak jednostka taka przestaje być małym statkiem to także wymagane są już zdecydowanie wyższe dokumenty zawodowe dla jej prowadzenia, a pytający zdaje się nie ma żadnych.

Dodatkowo jednostka o podawanej długości raczej nie uzyska Orzeczenia Zdolności Żeglugowej z wpisem w nim o możliwości przewozu większej ilości pasażerów niż 12 osób, więc na pewno formalnie będzie jedynie "małym statkiem".

Właśnie - jeszcze jedna informacja dla pytającego - jednostka, która świadczy zawodowe usługi transportu osób będzie wymagała zarejestrowania jej w Inspektoracie Żeglugi Śródlądowej oraz uzyskania Orzeczenia Zdolności Żeglugowej z podanymi warunkami żeglugi (stan pogody, ilość osób na pokładzie ... itp).

Także myślę, że jednak nie ominiesz Kolego wizyty w Inspektoracie a prywatnie powiem, że nie radzę próbować ominąć tych przepisów, bo jak się komuś z pasażerów coś stanie - np. wypadnie za burtę (odpukać) a jednostka + jej prowadzący nie będzie miała papierów zawodowych to z problemów się szybko nie wywikłacie... :-(

Wiem o tyle co piszę, bo 5 lat pływałem zawodowo statkiem i wiem jakie wymagania musiałem spełnić zarówno ja osobiście jak i jednostka, aby mógł nią pływać zawodowo.

Autor:  adzik [ 5 lut 2019, o 23:15 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załóg jachtów komercyjnych - czy na pewno?

Na jakim akwenie? Czytałeś:
viewtopic.php?f=17&t=28460
(nie dotyczy statków morskich przebywających na śródlądowych drogach wodnych)

Autor:  bury_kocur [ 5 lut 2019, o 23:47 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załóg jachtów komercyjnych - czy na pewno?

adzik napisał(a):
Czytałeś:


czytałeś, czytałeś ...

Czyli - wg powyższej koncepcji - najpierw jacht musiałby zostać zarejestrowany w PŻŻ jako jednostka komercyjna.

Potem uzyskać KB czyli zdaje się przejść stosowną inspekcję - szczęścia i zdrowia życzę.

Sternik musiałby przejść szkolenie STCW - tydzień w Gdyni.

Teoretycznie ścieżka prostsza* ale ... w praktyce chętnie posłucham potem udowadniania przed inspektorami ŻŚ a potem przed sądem swoich racji.

Bardzo chętnie...

*jak się w tzw międzyczasie nie zmienia jakieś przepisy dotyczące pływania komercyjnego jednostkami morskimi :-(

Autor:  Dromader [ 7 lut 2019, o 13:52 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załóg jachtów komercyjnych - czy na pewno?

bury_kocur napisał(a):
Tego już nie podnosiłem bo jak jednostka taka przestaje być małym statkiem to także wymagane są już zdecydowanie wyższe dokumenty zawodowe dla jej prowadzenia, a pytający zdaje się nie ma żadnych.

Bardzo dziękuję za odpowiedzi.
Przyznaję – tkwiąc w samozadowoleniu z posiadania patentów żeglarskich nie miałem pojęcia, że istnieje jeszcze tyle różnych przepisów związanych z pływaniem; fakt – zawodowym (jakkolwiek by tego nie rozumieć).

Co do cytowanego stwierdzenia i gwoli wyjaśnienia sprawy:
1) Sytuacja nie dotycz mnie.
2) Problem jest, że tak powiem, historyczny. Zaistniał jakieś 2–3 lata temu (choć o ile wiem, to pewnie historia powtarza się rokrocznie).
3) Zastanawialiśmy się, dlaczego właścicielom „stateczku” zależało na tym, żeby „prowadzący” owo pływadło posiadał patent <motorowodnego sternika morskiego>. Podejrzewaliśmy, że pewnie chodziło o jakiś „dupochron”. W świetle ujawnionych w powyższej dyskusji informacji wynika, że równie dobrze mogła to być karta rowerowa albo „żółty czepek”.

Jeszcze raz wielkie dzięki!

Autor:  adzik [ 7 lut 2019, o 20:15 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załóg jachtów komercyjnych - czy na pewno?

Dromader napisał(a):
3) Zastanawialiśmy się, dlaczego właścicielom „stateczku” zależało na tym, żeby „prowadzący” owo pływadło posiadał patent <motorowodnego sternika morskiego>.

Może statek był zarejestrowany jako morski a w KB dyrektor UM wpisał jako minimalny skład załogi jako MSM+STCW.

Autor:  Catz [ 8 lut 2019, o 00:11 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załóg jachtów komercyjnych - czy na pewno?

Jestes klonem adika, Adi63 i kilku innych?
Tak tylko pytam.
Catz

Autor:  bardzosmiesznewiesz [ 2 mar 2019, o 17:21 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załóg jachtów komercyjnych - czy na pewno?

Bardzo mi pomogło, dzięki.

Autor:  Jurmak [ 4 mar 2019, o 09:04 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załóg jachtów komercyjnych - czy na pewno?

bury_kocur napisał(a):
Czyli - wg powyższej koncepcji - najpierw jacht musiałby zostać zarejestrowany w PŻŻ jako jednostka komercyjna.

Potem uzyskać KB czyli zdaje się przejść stosowną inspekcję - szczęścia i zdrowia życzę.

Sternik musiałby przejść szkolenie STCW - tydzień w Gdyni.


Nie jest tak źle, da się to przeżyć:-)

Autor:  Jurmak [ 4 mar 2019, o 09:06 ]
Tytuł:  Re: Kwalifikacje załóg jachtów komercyjnych - czy na pewno?

adzik napisał(a):
Może statek był zarejestrowany jako morski a w KB dyrektor UM wpisał jako minimalny skład załogi jako MSM+STCW.


Może się mylę, ale przeważnie w takiej sytuacji wpisują dwie osoby... MSM+STCW oraz SM+STCW

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/