Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 mar 2024, o 15:50




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 22 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 11 mar 2019, o 18:45 

Dołączył(a): 11 mar 2019, o 18:35
Posty: 2
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: oow
Witam wszystkich,

Utworzyłem to konto celem, podzielania się z wami paradoksem w polskim prawie. Z tego co zauwarzyłem na forum nie jedynym.

Jako że jestem z wykształcenia marynarzem, pracującym zawodowo, chciałem uzyskać patent sternika motorowodnego, czyli najniższy z patentów motorowodnych na podstawie uprawnień zawodowych, lecz zgodnie z ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1) z dnia 9 kwietnia 2013 r. w sprawie uprawiania turystyki wodnej, nie mogę się ubiegać o wyżej wymieniony patent, natomiast mogę o patent motorowodnego sternika morskiego, który w hierarchii patentów pozwala na więcej i jest nadrzędny co do tego o który się ubiegać chciałem. Wszsytko fajnie, ale pojawiło się jedno ale..

Rozporządzenie mówi w następujący sposób kto może się ubiegać o taki patent (morski sternik motorowodny), a zatem, osoba która:
1. ukończyła 18. rok życia
2. odbyła co najmniej dwa rejsy po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 200 godzin żeglugi
3. zdała egzamin z wymaganej wiedzy i umiejętności

Z dodatkowym zastrzeżeniem co do:
1. Osoby mające uprawnienia do kierowania okrętami albo statkami w żegludze morskiej uzyskane w Marynarce Wojennej, Straży Granicznej, Marynarce Handlowej, służbie ratowniczej SAR lub rybołówstwie morskim mogą uzyskać bez konieczności zdania egzaminu patent motorowodnego sternika morskiego.
2. Osoby, o których mowa w ust. 3 i 4, w zależności od spełnienia wymagań określonych w § 9 ust. 1 pkt 2 albo § 10 ust. 1 pkt 2, dotyczących liczby rejsów i czasu żeglugi, mogą uzyskać odpowiednio patent morskiego sternika motorowodnego albo kapitana motorowodnego