Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 mar 2024, o 06:42




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 13 sty 2020, o 13:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 sty 2017, o 22:46
Posty: 6
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: kj
Ahoj.
Jako, że w firmie jesteśmy na etapie "studiowania" przepisów RODO, a przy okazji powstaje projekt nowej karty rejsów, taki ładny, z logiem i w ogóle, to w biurze padło pytanie:
"A co z kartą rejsów i RODO?" No i faktycznie... są tam imiona i nazwiska, które mogą stanowić dane osobowe, a na dodatek informacja o stopniu żeglarskim.
Wiem, że pewnie większość z nas ma to w głębokim poważaniu, ale teoretycznie na kartę rejsu wpisując imiona i nazwiska osób z załogi i podając obok jej stopień żeglarski lub nie daj Boże numer patentu, to podając tę kartę do podpisania armatorowi, dane te mogą zostać wykradzione! Nawet niechcący, może rzucić okiem i nie wiedząc o tym ... myk! ... i już! Ukradł! ;)
Co Wy na to? Ktoś to już analizował?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2020, o 13:19 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Jak muszę do PZŻ dać coś na kształt karty z prowadzonego przeze mnie rejsu to nie wpisuję danych żadnego z uczestników. Nie spotkałem się z żadnymi problemem przy uznawaniu stażu.
Nie ma co wymyślać problemów, których nie ma.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2020, o 14:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 754
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
WindHunter napisał(a):
"A co z kartą rejsów i RODO?" No i faktycznie... są tam imiona i nazwiska, które mogą stanowić dane osobowe, a na dodatek informacja o stopniu żeglarskim.
A skąd przekonanie że są tam (czy też muszą być) imiona i nazwiska? Przecież sami - jak piszesz - tworzycie wzór, więc niech Wasz nie zawiera imion i nazwisk załogantów. Tylko prowadzącego.
Dla załogantów/uczestników - kapitan wystawia "pozytywne opinie" potwierdzone przez siebie. Dla każdego osobno.
Dla siebie (jak potrzebuje) kapitan wypisuje "kartę rejsu" - bez nazwisk załogi. Albo "inne dokumenty potwierdzone przez armatora jachtu".
§4. 3) rozporządzenia napisał(a):
dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań stażowych, w szczególności pozytywne opinie z odbytych rejsów wystawione przez kapitana jachtu, karty rejsu lub – w przypadku rejsów prowadzonych samodzielnie – inne dokumenty potwierdzone przez armatora jachtu;

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2020, o 14:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 sie 2011, o 19:59
Posty: 230
Podziękował : 16
Otrzymał podziękowań: 68
Uprawnienia żeglarskie: zwykły kapitan
Czyli jak wypływacie w morze to na liście załogi macie wypełnioną tylko rubrykę: liczba porządkowa ?

_________________
Marek
________________
Ciężka praca daje korzyści w przyszłości, wylegiwanie się na kanapie daje korzyść natychmiast.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2020, o 14:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 754
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
turysta napisał(a):
Czyli jak wypływacie w morze to na liście załogi macie wypełnioną tylko rubrykę: liczba porządkowa ?
O jaką "listę załogi" Ci chodzi? :shock: I co ona ma wspólnego z "kartą rejsu"?

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2020, o 15:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 sie 2011, o 19:59
Posty: 230
Podziękował : 16
Otrzymał podziękowań: 68
Uprawnienia żeglarskie: zwykły kapitan
Listę załogi o którą armator prosi gdy czarteruję łódkę, jest następnie "ostęplowana" przez Port Police i trafia do dokumentów jachtu. Jest dostępna dla armatora więc późniejsze ukrywanie przed armatorem danych na Karcie rejsu ma maly sens.

_________________
Marek
________________
Ciężka praca daje korzyści w przyszłości, wylegiwanie się na kanapie daje korzyść natychmiast.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2020, o 15:12 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
turysta napisał(a):
Czyli jak wypływacie w morze to na liście załogi macie wypełnioną tylko rubrykę: liczba porządkowa ?

Zależy gdzie pod jaką banderą i dokąd.

W takiej Grecji, Hiszpanii lub Chorwacji listę załogi wystawia kapitanat, Jak będziesz jachtem przekraczać granicę Schengen to lista też się przyda. Jak prowadzisz jacht komercyjnie to też jakąś listę masz ale jak sobie a muzom z kolegą lub koleżanką na własnym jachcie to lista załogi przestaje być obowiązkiem.

Listy nie zostawia się w stoliku nawigacyjnym dla następnej załogi

turysta napisał(a):
późniejsze ukrywanie przed armatorem danych na Karcie rejsu ma maly sens.

Co ma armator do karty rejsu? Karta potrzebna może być potem jako pamiętniczek, albo podkładka do uzyskania stażu, ale nadal nie ma, przynajmniej w polskim prawie, obowiązku dołączania listy załogi, do niej ani do innego oświadczenia, jest bardziej sensowne gromadzenie zaświadczeń od właścicieli/dysponentów, że się jacht czarterowało i zwróciło w terminie bez uszkodzeń.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2020, o 15:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Zaraz... ale PO CO karta rejsu... i to z listą załogi?
Inna rzecz lista załogi dla obcych służb granicznych. Niech się one martwią.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2020, o 16:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 754
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
ins napisał(a):
Co ma armator do karty rejsu?
WindHunter chce dawać ją armatorowi do podpisania. Ale nie wie, że:
1. nie musi - bo tylko "inne dokumenty (niż "pozytywna opinia" lub "karta rejsu") muszą być potwierdzone przez armatora jachtu (przepis przywołałem wyżej).

2. jeżeli mają zastosowanie przepisy polskie - zapewne sam (zgodnie z polskim Kodeksem Morskim) jest armatorem (dyskusja i argumenty za i przeciw do znalezienia na forum, tu przepis (art. 7): http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20011381545/U/D20011545Lj.pdf.)

PS. Dyskusje do znalezienia: https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?p=502186#p502186 czy: https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?p=550665#p550665 więc powtarzanie argumentów w kolejnym wątku chyba bez sensu...

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2020, o 16:22 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
2. jeżeli mają zastosowanie przepisy polskie - zapewne sam (zgodnie z polskim Kodeksem Morskim) jest armatorem (dyskusja i argumenty za i przeciw do znalezienia na forum, tu przepis (art. 7): http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/downl ... 1545Lj.pdf.


Ja z kolei zalecam stosowanie zdrowego rozsądku, a nie pojęć które w żaden sposób nie tworzą z czarterującego nawet w 1/10 armatora.
Jacht ma swojego właściciela, właściciel oddał jacht firmie czarterującej, firma czarterująca wyczarterowała ten jacht mi, ja z kolei wynajmuję kumpla do prowadzenia bo zamierzam poleniuchować. Kto jest armatorem? Kto potwierdza że taka jednostka była w ogóle na wodzie?
Jak zaczniemy stosować w stosunku do czarterowanego przez nas jachtu prawa armatora to bardzo szybko właściciel lub działająca w jego imieniu firma wybije nam to z głowy.
Prawo na które się powołujesz dotyczy zresztą tylko jednostek pod polską bandera.

Piotr Siedlewski


Ostatnio edytowano 13 sty 2020, o 16:37 przez ins, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2020, o 16:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 754
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
ins napisał(a):
Prawo na które się powołujesz dotyczy zresztą tylko jednostek pod polską bandera.
Tak Piotrze, wyraźnie to zaznaczyłem.
Podałem też linki gdzie zarówno Ty jak i ja przedstawiliśmy swoje punkty widzenia powtarzanie ich tutaj wydaje się stratą czasu.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 mar 2020, o 23:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 mar 2020, o 23:12
Posty: 12
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy Sternik Morski
Podpisanie zgody RODO jest obligatoryjne gdy pozyskania i przetwarzania danych osobowych wymagają inne przepisy. Na przykład lista członów załogi, protokół egzaminacyjny, umowa o udział w imprezie turystycznej. Na takim dokumencie zamieszczasz informacje kto oraz ile czasu te dane będzie przetwarzał, gdzie można je "edytować" i że jest to obligatoryjne.

Nie ma czego się bać ustawa choć pokręcona w tym temacie jasno opisuje co trzeba robić :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 mar 2020, o 16:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 mar 2009, o 17:32
Posty: 1342
Lokalizacja: Turowice /k.Konstancina-Jeziorny
Podziękował : 546
Otrzymał podziękowań: 428
Uprawnienia żeglarskie: bezpatencie
Cytuj:
Podpisanie zgody RODO jest obligatoryjne gdy pozyskania i przetwarzania danych osobowych wymagają inne przepisy.

Nie.
Cytuj:
Na przykład lista członów załogi, protokół egzaminacyjny, umowa o udział w imprezie turystycznej. Na takim dokumencie zamieszczasz informacje kto oraz ile czasu te dane będzie przetwarzał, gdzie można je "edytować" i że jest to obligatoryjne.


Obowiązek informacyjny. Szczególnie polecam Art.13 ust. 4 rozporządzenia.
"Ust. 1, 2 i 3 nie mają zastosowania, gdy – i w zakresie, w jakim – osoba, której dane dotyczą, dysponuje już tymi informacjami."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 mar 2020, o 10:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 lip 2013, o 16:44
Posty: 1742
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 264
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: KJ
1. Najwrażliwszym elementem danych personalnych jest PESEL i NIP, tych w żadnych dokumentach powszechnie używanych na jachtach nie ma potrzeby podawania
2. Lista załogi i lista pasażerów - takie coś funkcjonuje w żeglarstwie komercyjnym. Obie są identyczne co do danych osobowych, różnią się tytułem i znaczeniem. W obu jest imię,nazwisko, data i miejsce urodzenia, narodowość, nr dokumentu. Więcej nie ma potrzeby. Trudno jest mi się odnieść do wymagań władz na ciepłych wodach, natomiast jeżeli w NOR wpadną władze na jacht to oczekują takiej listy. Odkąd pamiętam, Niemcy, Holendrzy list żądali.
3. Ostatnio dotarły do mnie informacje, że władze krajów różnych, kontrolując jachty pod banderą PL, dopytują się o uprawnienia załogi i jej szkolenia różne (STCW i nie tylko podstawowe 4). Powstaje więc konieczność pokazania władzom kontrolującym kto z obecnych na pokładzie jest załogą z uprawnieniami, a kto pasażerem. Czyli lista, a raczej dwie. Krok następny, który może nastąpić to badanie dokumentów i ubezpieczenia. Bo jak są pasażerowie to jacht z klucza pływa w komercji, więc KB i komercyjne ubezpieczenie.

Kiedy mówimy o rejsie komercyjnym - to wyjaśnia ustawa. Jedni już ją z uwagą przyswoili, inni dowiedzą się nieco później ale prawdopodobnie boleśniej. Jeszcze inni mogą mieć farta i jakoś tam będzie się im udawało. Jakoś tam czyli bardzo po polsku.

Na zakończenie przypomnę, że od 1 stycznia 2018 skończyła się dla PL karencja na dostosowanie naszych przepisów do UE, i już w 2018 były pierwsze problemy dla naszych jachtów/załóg, w 2019 takich kontroli było więcej.

_________________
Jestem w tym wieku, że milczę gdy ktoś opowiada głupoty.
Szkoda mi czasu na walkę z idiotami.
Hania - Halina - Inka


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 81 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL