Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Karty rejsu a RODO
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=17&t=31246
Strona 1 z 1

Autor:  WindHunter [ 13 sty 2020, o 13:12 ]
Tytuł:  Karty rejsu a RODO

Ahoj.
Jako, że w firmie jesteśmy na etapie "studiowania" przepisów RODO, a przy okazji powstaje projekt nowej karty rejsów, taki ładny, z logiem i w ogóle, to w biurze padło pytanie:
"A co z kartą rejsów i RODO?" No i faktycznie... są tam imiona i nazwiska, które mogą stanowić dane osobowe, a na dodatek informacja o stopniu żeglarskim.
Wiem, że pewnie większość z nas ma to w głębokim poważaniu, ale teoretycznie na kartę rejsu wpisując imiona i nazwiska osób z załogi i podając obok jej stopień żeglarski lub nie daj Boże numer patentu, to podając tę kartę do podpisania armatorowi, dane te mogą zostać wykradzione! Nawet niechcący, może rzucić okiem i nie wiedząc o tym ... myk! ... i już! Ukradł! ;)
Co Wy na to? Ktoś to już analizował?

Autor:  ins [ 13 sty 2020, o 13:19 ]
Tytuł:  Re: Karty rejsu a RODO

Jak muszę do PZŻ dać coś na kształt karty z prowadzonego przeze mnie rejsu to nie wpisuję danych żadnego z uczestników. Nie spotkałem się z żadnymi problemem przy uznawaniu stażu.
Nie ma co wymyślać problemów, których nie ma.

Piotr Siedlewski

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 13 sty 2020, o 14:41 ]
Tytuł:  Re: Karty rejsu a RODO

WindHunter napisał(a):
"A co z kartą rejsów i RODO?" No i faktycznie... są tam imiona i nazwiska, które mogą stanowić dane osobowe, a na dodatek informacja o stopniu żeglarskim.
A skąd przekonanie że są tam (czy też muszą być) imiona i nazwiska? Przecież sami - jak piszesz - tworzycie wzór, więc niech Wasz nie zawiera imion i nazwisk załogantów. Tylko prowadzącego.
Dla załogantów/uczestników - kapitan wystawia "pozytywne opinie" potwierdzone przez siebie. Dla każdego osobno.
Dla siebie (jak potrzebuje) kapitan wypisuje "kartę rejsu" - bez nazwisk załogi. Albo "inne dokumenty potwierdzone przez armatora jachtu".
§4. 3) rozporządzenia napisał(a):
dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań stażowych, w szczególności pozytywne opinie z odbytych rejsów wystawione przez kapitana jachtu, karty rejsu lub – w przypadku rejsów prowadzonych samodzielnie – inne dokumenty potwierdzone przez armatora jachtu;

Autor:  turysta [ 13 sty 2020, o 14:45 ]
Tytuł:  Re: Karty rejsu a RODO

Czyli jak wypływacie w morze to na liście załogi macie wypełnioną tylko rubrykę: liczba porządkowa ?

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 13 sty 2020, o 14:54 ]
Tytuł:  Re: Karty rejsu a RODO

turysta napisał(a):
Czyli jak wypływacie w morze to na liście załogi macie wypełnioną tylko rubrykę: liczba porządkowa ?
O jaką "listę załogi" Ci chodzi? :shock: I co ona ma wspólnego z "kartą rejsu"?

Autor:  turysta [ 13 sty 2020, o 15:05 ]
Tytuł:  Re: Karty rejsu a RODO

Listę załogi o którą armator prosi gdy czarteruję łódkę, jest następnie "ostęplowana" przez Port Police i trafia do dokumentów jachtu. Jest dostępna dla armatora więc późniejsze ukrywanie przed armatorem danych na Karcie rejsu ma maly sens.

Autor:  ins [ 13 sty 2020, o 15:12 ]
Tytuł:  Re: Karty rejsu a RODO

turysta napisał(a):
Czyli jak wypływacie w morze to na liście załogi macie wypełnioną tylko rubrykę: liczba porządkowa ?

Zależy gdzie pod jaką banderą i dokąd.

W takiej Grecji, Hiszpanii lub Chorwacji listę załogi wystawia kapitanat, Jak będziesz jachtem przekraczać granicę Schengen to lista też się przyda. Jak prowadzisz jacht komercyjnie to też jakąś listę masz ale jak sobie a muzom z kolegą lub koleżanką na własnym jachcie to lista załogi przestaje być obowiązkiem.

Listy nie zostawia się w stoliku nawigacyjnym dla następnej załogi

turysta napisał(a):
późniejsze ukrywanie przed armatorem danych na Karcie rejsu ma maly sens.

Co ma armator do karty rejsu? Karta potrzebna może być potem jako pamiętniczek, albo podkładka do uzyskania stażu, ale nadal nie ma, przynajmniej w polskim prawie, obowiązku dołączania listy załogi, do niej ani do innego oświadczenia, jest bardziej sensowne gromadzenie zaświadczeń od właścicieli/dysponentów, że się jacht czarterowało i zwróciło w terminie bez uszkodzeń.

Piotr Siedlewski

Autor:  Colonel [ 13 sty 2020, o 15:38 ]
Tytuł:  Re: Karty rejsu a RODO

Zaraz... ale PO CO karta rejsu... i to z listą załogi?
Inna rzecz lista załogi dla obcych służb granicznych. Niech się one martwią.

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 13 sty 2020, o 16:03 ]
Tytuł:  Re: Karty rejsu a RODO

ins napisał(a):
Co ma armator do karty rejsu?
WindHunter chce dawać ją armatorowi do podpisania. Ale nie wie, że:
1. nie musi - bo tylko "inne dokumenty (niż "pozytywna opinia" lub "karta rejsu") muszą być potwierdzone przez armatora jachtu (przepis przywołałem wyżej).

2. jeżeli mają zastosowanie przepisy polskie - zapewne sam (zgodnie z polskim Kodeksem Morskim) jest armatorem (dyskusja i argumenty za i przeciw do znalezienia na forum, tu przepis (art. 7): http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20011381545/U/D20011545Lj.pdf.)

PS. Dyskusje do znalezienia: https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?p=502186#p502186 czy: https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?p=550665#p550665 więc powtarzanie argumentów w kolejnym wątku chyba bez sensu...

Autor:  ins [ 13 sty 2020, o 16:22 ]
Tytuł:  Re: Karty rejsu a RODO

Wojtek Bartoszyński napisał(a):
2. jeżeli mają zastosowanie przepisy polskie - zapewne sam (zgodnie z polskim Kodeksem Morskim) jest armatorem (dyskusja i argumenty za i przeciw do znalezienia na forum, tu przepis (art. 7): http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/downl ... 1545Lj.pdf.


Ja z kolei zalecam stosowanie zdrowego rozsądku, a nie pojęć które w żaden sposób nie tworzą z czarterującego nawet w 1/10 armatora.
Jacht ma swojego właściciela, właściciel oddał jacht firmie czarterującej, firma czarterująca wyczarterowała ten jacht mi, ja z kolei wynajmuję kumpla do prowadzenia bo zamierzam poleniuchować. Kto jest armatorem? Kto potwierdza że taka jednostka była w ogóle na wodzie?
Jak zaczniemy stosować w stosunku do czarterowanego przez nas jachtu prawa armatora to bardzo szybko właściciel lub działająca w jego imieniu firma wybije nam to z głowy.
Prawo na które się powołujesz dotyczy zresztą tylko jednostek pod polską bandera.

Piotr Siedlewski

Autor:  Wojtek Bartoszyński [ 13 sty 2020, o 16:34 ]
Tytuł:  Re: Karty rejsu a RODO

ins napisał(a):
Prawo na które się powołujesz dotyczy zresztą tylko jednostek pod polską bandera.
Tak Piotrze, wyraźnie to zaznaczyłem.
Podałem też linki gdzie zarówno Ty jak i ja przedstawiliśmy swoje punkty widzenia powtarzanie ich tutaj wydaje się stratą czasu.

Autor:  Feniks_Paweł [ 8 mar 2020, o 23:38 ]
Tytuł:  Re: Karty rejsu a RODO

Podpisanie zgody RODO jest obligatoryjne gdy pozyskania i przetwarzania danych osobowych wymagają inne przepisy. Na przykład lista członów załogi, protokół egzaminacyjny, umowa o udział w imprezie turystycznej. Na takim dokumencie zamieszczasz informacje kto oraz ile czasu te dane będzie przetwarzał, gdzie można je "edytować" i że jest to obligatoryjne.

Nie ma czego się bać ustawa choć pokręcona w tym temacie jasno opisuje co trzeba robić :)

Autor:  sirapacz [ 9 mar 2020, o 16:26 ]
Tytuł:  Re: Karty rejsu a RODO

Cytuj:
Podpisanie zgody RODO jest obligatoryjne gdy pozyskania i przetwarzania danych osobowych wymagają inne przepisy.

Nie.
Cytuj:
Na przykład lista członów załogi, protokół egzaminacyjny, umowa o udział w imprezie turystycznej. Na takim dokumencie zamieszczasz informacje kto oraz ile czasu te dane będzie przetwarzał, gdzie można je "edytować" i że jest to obligatoryjne.


Obowiązek informacyjny. Szczególnie polecam Art.13 ust. 4 rozporządzenia.
"Ust. 1, 2 i 3 nie mają zastosowania, gdy – i w zakresie, w jakim – osoba, której dane dotyczą, dysponuje już tymi informacjami."

Autor:  Hania [ 11 mar 2020, o 10:04 ]
Tytuł:  Re: Karty rejsu a RODO

1. Najwrażliwszym elementem danych personalnych jest PESEL i NIP, tych w żadnych dokumentach powszechnie używanych na jachtach nie ma potrzeby podawania
2. Lista załogi i lista pasażerów - takie coś funkcjonuje w żeglarstwie komercyjnym. Obie są identyczne co do danych osobowych, różnią się tytułem i znaczeniem. W obu jest imię,nazwisko, data i miejsce urodzenia, narodowość, nr dokumentu. Więcej nie ma potrzeby. Trudno jest mi się odnieść do wymagań władz na ciepłych wodach, natomiast jeżeli w NOR wpadną władze na jacht to oczekują takiej listy. Odkąd pamiętam, Niemcy, Holendrzy list żądali.
3. Ostatnio dotarły do mnie informacje, że władze krajów różnych, kontrolując jachty pod banderą PL, dopytują się o uprawnienia załogi i jej szkolenia różne (STCW i nie tylko podstawowe 4). Powstaje więc konieczność pokazania władzom kontrolującym kto z obecnych na pokładzie jest załogą z uprawnieniami, a kto pasażerem. Czyli lista, a raczej dwie. Krok następny, który może nastąpić to badanie dokumentów i ubezpieczenia. Bo jak są pasażerowie to jacht z klucza pływa w komercji, więc KB i komercyjne ubezpieczenie.

Kiedy mówimy o rejsie komercyjnym - to wyjaśnia ustawa. Jedni już ją z uwagą przyswoili, inni dowiedzą się nieco później ale prawdopodobnie boleśniej. Jeszcze inni mogą mieć farta i jakoś tam będzie się im udawało. Jakoś tam czyli bardzo po polsku.

Na zakończenie przypomnę, że od 1 stycznia 2018 skończyła się dla PL karencja na dostosowanie naszych przepisów do UE, i już w 2018 były pierwsze problemy dla naszych jachtów/załóg, w 2019 takich kontroli było więcej.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/