Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 5 sie 2021, o 17:30




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 10 lut 2021, o 00:57 

Dołączył(a): 28 lip 2016, o 20:48
Posty: 95
Lokalizacja: SOSNOWIEC
Podziękował : 53
Otrzymał podziękowań: 23
Uprawnienia żeglarskie: LRC + IWC + STCW + ŻJ PZŻ
Dzień dobry,

Mam następujące pytanie do rozważenia.


Otóż potrzebuję ponton (małą jednostkę pływającą na 1 góra 2 osoby), który byłby używany do:
- rekreacyjnego pływania po wodach śródlądowych w kraju
- rekreacyjnego pływania po polskich wodach terytorialnych
- amatorskiego połowu ryb na wodach śródlądowych
- amatorskiego połowu ryb na morzu
- pływania po wodach międzynarodowych (żegluga na śródlądziu i morska poza terenem RP)
Wertując Ustawę o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających wychodzi mi, że jednostkę taką powinienem zarejestrować ze względu na chęć pływania poza terytorium RP – czyli gdybym chciał popływać np. na jakimś jeziorku za granicą albo przepłynąć graniczną rzeką i zacumować np. w Niemczech.
Ponton byłby raczej mały z napędem wiosłowym lub przystosowany na montażu silnika zaburtowego w przyszłości np. coś takiego: https://www.kolibri-boote.de/de/boote/ruderboot-k-280ts.html lub https://www.kolibri-boote.de/de/boote/schlauchboot-km-280.html
Ogólnie chodzi mi o to, żeby jednostka miała deklarację CE na co najmniej klasę C. Rozumiem, że mając ponton w klasie C – jest on uważany za ,,morski” i można nim np. pływać po Zatoce Gdańskiej lub przepłynąć przy brzegu ze Świnoujścia do Ahlbeck…
Z tego co zrozumiałem czytając ustawę, rozporządzenia do niej oraz wątki o rejestracji na niniejszym i podobnym forum do rejestracji w systemie REJA24 potrzebuję:
- fakturę ze sklepu
- Deklarację CE, którą jak rozumiem dostanę w pudełku ze sprzętem jeśli kupię nowy…
- Trochę czasu na wypełnienie formularza online
Rozumiem, że kupując nową jednostkę z certyfikatem CE na klasę C będzie tam już określona siła wiatru z jaką można pływać i dopuszczalne ofalowanie?
Pytania:
1. Czy jeśli zakupię ponton z pawężą ale bez silnika to podczas rejestracji mogę podać coś pod tytułem ,,przystosowany do montażu silnika o max takich i takich parametrach” i uzyskam wpis o ,,Pomocniczym Napędzie Mechanicznym” czy może powinienem już mieć silnik w chwili rejestracji i powiązać go z jednostką?
1A. Co w sytuacji jeśli zarejestruję jednostkę bez silnika a potem w przyszłości coś dokupię i doczepię? Trzeba będzie zmieniać rejestrację?
2. Jak wygląda sprawa jeśli chcę jednostkę pływającą (ponton) wykorzystywać do więcej niż jednego celu – np. pływanie rekreacyjne i połów ryb amatorski. Czy w dowodzie rejestracyjnym wpisywane są wszystkie ,,przeznaczenia jednostki” czy tylko jedno?
2A. Podobnie jak się ma sprawa z obszarem pływania. Jeśli chcę móc pływać na morzu i na śródlądziu i tak wybiorę w systemie reja to będzie to odpowiednio widoczne na dowodzie rejestracyjnym?
3. Chcę mieć możliwość pływać taką jednostką za granicą, czytałem, że do tego celu niezbędne są numery z puli POLXXXX i że takie nadaje tylko PZŻ (przynajmniej do chwili zmiany przepisów). Czy jeżeli wybiorę jako organ rejestrujący lokalne starostwo powiatowe to oni też mogą nadać numery z puli POL?
4. Kwestia tzw. ,,portu macierzystego”. Jestem ze śląska więc skoro chcę zarejestrować jednostkę na pływania również morskie to naturalnym jest, że podaję dowolny polski ,,port morski” jako port macierzysty jednostki? Czyli np. podaję Gdynię i to wystarczy, czy muszę jeszcze coś gdzieś zgłaszać i załatwiać?
5. Jeżeli byłoby możliwe chciałbym uzyskać po zarejestrowaniu jednostki również ,,pozwolenie radiowe” z przydzielonymi numerami MMSI i ATIS czy rejestrując jednostkę przez starostwo mogę wniosek o pozwolenie wysłać i jest szansa, że UKE coś takiego przyzna czy raczej powinienem rejestrować przez PZŻ i tylko ten organ musi być na dowodzie aby pozwolenie radiowe uzyskać (tak mają na stronie UKE i nie wiem, jak podejść do tematu). Robił ktoś z Państwa ostatnio może morskie pozwolenie na stację statkową i mógłby się podzielić doświadczeniami jak przeszło?

Pytanie dodatkowe: Gdzieś w piwnicy mam stary mały ponton lub coś pontonopodobnego. Z tego co widziałem to nie ma żadnych dokumentów typu CE itd. Czy taką ,,jednostkę” można jakoś zarejestrować np. na oświadczenie + okazanie fotek sprzętu? Co z pomiarami i kategorią projektową? Samemu się wybiera czy trzeba jakiegoś rzeczoznawcę do tego.

_________________
Pozdrawiam
Grzegorz K. SP9GMK (ex. FIGA1)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2021, o 01:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 13501
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 300
Otrzymał podziękowań: 2276
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SP9GMK napisał(a):
Chcę mieć możliwość pływać taką jednostką za granicą, czytałem, że do tego celu niezbędne są numery z puli POLXXXX i że takie nadaje tylko PZŻ (przynajmniej do chwili zmiany przepisów). Czy jeżeli wybiorę jako organ rejestrujący lokalne starostwo powiatowe to oni też mogą nadać numery z puli POL?


Obecnie jest jeden obowiązujący w PL system rejestracji jednostek pływających - przeczytaj sobie o nim tutaj a będzie Ci łatwiej zrozumieć całość obecnego sposobu rejestracji:

https://pya.org.pl/polski-zwiazek-zegla ... ji-jachtow

PZZ jest obecnie jednym z wielu w Polsce organów rejestracyjnych natomiast system przydziela numery niezależnie od PZZ.

Możesz tak samo jak piszesz wybrać sobie do rejestracji swoje lokalne starostwo powiatowe i nie będzie to ani gorzej ani lepiej - natomiast numer rejestracyjny nada Ci system i nikt nie ma wyboru jaki on będzie.

Acha - wymieniona przez Ciebie zmiana przepisów już nastąpiła - 01. sierpnia 2020 r i od tego czasu działa system REJA 24.

Jak to mówią - powodzenia w systemie - i żeby Cię do tego systemu jakoś nie zrażać :evil: napiszę tak - jak będziesz jeszcze miał siłę to napisz jak Ci poszła rejestracja :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2021, o 01:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 13501
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 300
Otrzymał podziękowań: 2276
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SP9GMK napisał(a):
Jeżeli byłoby możliwe chciałbym uzyskać po zarejestrowaniu jednostki również ,,pozwolenie radiowe” z przydzielonymi numerami MMSI i ATIS czy rejestrując jednostkę przez starostwo mogę wniosek o pozwolenie wysłać i jest szansa, że UKE coś takiego przyzna czy raczej powinienem rejestrować przez PZŻ i tylko ten organ musi być na dowodzie aby pozwolenie radiowe uzyskać (tak mają na stronie UKE i nie wiem, jak podejść do tematu). Robił ktoś z Państwa ostatnio może morskie pozwolenie na stację statkową i mógłby się podzielić doświadczeniami jak przeszło?


Robił.

Robisz to osobiście w UKE:
https://bip.uke.gov.pl/pozwolenia-radio ... -urzadzen/
Wypełniasz on-line wniosek o wydanie pozwolenia radiowego na używanie urządzeń radiowych stacji statkowej - wysyła się to internetem.

Na stronie UKE masz wszelkie kontakty - najprościej - zadzwoń tam i wszystkiego się dowiesz - nie gryzą przez telefon

Masz tu spis delegatur:
https://uke.gov.pl/kontakt/delegatury/#!
znajdź swoją i zadzwoń

Tu masz większość informacji:
https://bip.uke.gov.pl/jak-uzyskac-reze ... j,4,0.html

Jak nie wiesz - to zadzwoń do nich - naprawdę jest to najszybsza forma informacji.

Co do Twego pytania dotyczącego informacji na ich stronie wymagającej:

"kopii jednego z dokumentów:
- dowód rejestracyjny jednostki wydany przez właściwy Urząd Morski/PZŻ,
- certyfikat okrętowy stały wydany przez właściwą Izbę Morską,
- zaświadczenie o wpisie statku do ewidencji i nadaniu oznaki rybackiej wydane przez właściwy Okręgowy Inspektorat Rybołówstwa Morskiego"

są to ewidentnie informacje sprzed zmiany systemu rejestracyjnego jednostek pływających, który wszedł w życie 01.08.2020r, a który działa obecnie pod nazwą REJA24 - widać UKE nie zmienił na swojej stronie informacji o zmianie sposobu rejestracji jednostek pływających.

Jeszcze raz - zadzwoń do UKE - masz powyżej link do ich rejestracji i się wszystkiego dowiesz - poniżej masz kontakty do dwóch delegatur - znajdź swoją:

"Dla właścicieli stacji nadbrzeżnych i jednostek pływających (stacje statkowe) z terenu województw: pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, kujawsko-pomorskiego, mazowieckiego, łódzkiego, świętokrzyskiego, lubelskiego, małopolskiego i podkarpackiego jest to:

Delegatura UKE w Gdyni
ul. Kielecka 103
81-650 Gdynia
tel. 58 621 94 18

Dla właścicieli stacji nadbrzeżnych i jednostek pływających (stacje statkowe) z terenu województw: zachodniopomorskiego, wielkopolskiego, opolskiego, dolnośląskiego, lubuskiego i śląskiego jest to:

Delegatura UKE w Szczecinie
ul. Zygmunta Krasińskiego 10/28
71-435 Szczecin
tel. 91 422 62 02"

Powodzenia

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2021, o 09:59 

Dołączył(a): 23 mar 2013, o 13:29
Posty: 135
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: p.u.
A co z pontonami z silnikiem będących na wyposażeniu jachtu?

Po zmianie przepisów dot. rejestracji jachtów kwalifikują się one do obowiązkowej rejestracji, bo w razie korzystania z jachtu za granicą, zwodowany ponton staje się „jednostką pływającą uprawiającą żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej” (nb. jeśli pamięć mnie nie myli wcześniej było „żeglugę międzynarodową”). Taki ponton nie podlega zwolnieniu z obowiązku rejestracji (dotyczy one np. desek surfingowych itp.).

Czy intencją ustawodawcy było uprawianie żeglugi poza terytorium (gdzie?) czy poza terytorium (dokąd? - prawie równoważne żegludze międzynarodowej, ale bez konieczności wejścia na wody innego państwa)?

Praktycznie: czy rejestrujecie pontony będące na wyposażeniu jachtów? Stawiacie na nich obowiązkową w takiej sytuacji banderę? Wyposażacie w środki bezpieczeństwa, sygnalizacji, komunikacji itd. itp., a w czasie np. manewrów w porcie na pokładzie pontonu znajduje się teczka z dokumentami tego „jachtu”? Czy polisa OC jachtu (bazowego) obejmuje szkody uczynione pontonem? A może jednak trzeba ponton ubezpieczać odrębnie (po uprzednim zarejestrowaniu oczywiście...)?

Dla wyjaśnienia: miałem małego riba, którym pływałem „międzynarodowo” (czasem do Niemiec), który spełniał wszystkie wymogi ustawowe właściwe dla jachtów, i nie budziło to moich zastrzeżeń. Ale rejestrowanie pontonu, do którego w razie potrzeby mogę doczepić 4-konny silnik, i który wożę na deku lub podwieszony na żurawikach rufowych, wydaje mi się przesadą, i nie wiem, czy rzeczywiście wymagane jest przez polskie prawo. Literalna interpretacja przepisów mogłaby prowadzić do wniosku, że odrębnej rejestracji wymaga też tratwa ratunkowa lub szalupa :-(



Za ten post autor Gregor39 otrzymał podziękowanie od: adzik
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2021, o 11:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 13501
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 300
Otrzymał podziękowań: 2276
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Gregor39 napisał(a):

czy rejestrujecie pontony będące na wyposażeniu jachtów?
Stawiacie na nich obowiązkową w takiej sytuacji banderę?
Wyposażacie w środki bezpieczeństwa, sygnalizacji, komunikacji itd. itp., a w czasie np. manewrów w porcie na pokładzie pontonu znajduje się teczka z dokumentami tego „jachtu”?


3 pytania i trzy odpowiedzi NIE

Gregor39 napisał(a):
Czy intencją ustawodawcy było uprawianie żeglugi poza terytorium (gdzie?) czy poza terytorium (dokąd? - prawie równoważne żegludze międzynarodowej, ale bez konieczności wejścia na wody innego państwa)?


Zadajesz trudne pytania - zważ, iż obecna ustawa jest rodem z obecnej władzy a na ile obecna władza jest logiczna w tworzeniu przepisów to widzimy na codzień.

Osobiście nie widziałem nigdzie, aby mały ponton zwodowany z pokładu jachtu a służący do komunikacji z brzegiem miał jakąkolwiek rejestrację.

Ale to jak piszę - ponton zwodowany z jachtu służący do bliskiej komunikacji.

Jakbym miał dużego RIB-a i latał nim po zatoce - tak jak robi to np. Zwierzak to pewnie bym go faktycznie zarejestrował.

Gregor39 napisał(a):
Literalna interpretacja przepisów mogłaby prowadzić do wniosku, że odrębnej rejestracji wymaga też tratwa ratunkowa lub szalupa


Myślę, że odpowiedź jest w pytaniu, niemniej jak Cię ten temat gryzie to zadaj pytanie dotyczące rejestracji pontonu mailem u "tfurców" tego dzieła ustawowego.

Będziesz miał oficjalną odpowiedź, która się będziesz mógł potem posługiwać.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2021, o 12:30 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 21:08
Posty: 1312
Podziękował : 461
Otrzymał podziękowań: 598
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
"Pływadła" do Lk<5m nie wymagają certyfikacji CE.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2021, o 15:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 17:48
Posty: 3342
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 578
Otrzymał podziękowań: 987
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Gregor39 napisał(a):
Literalna interpretacja przepisów mogłaby prowadzić do wniosku, że odrębnej rejestracji wymaga też tratwa ratunkowa lub szalupa
Jak masz zamiar używać do żeglugi. Ale - przecież - nie masz...
A użycie niezarejestrowanego pływadła dla ratowania życia - to tak zwany "stan wyższej konieczności". :cool: :roll:

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2021, o 15:47 

Dołączył(a): 23 mar 2013, o 13:29
Posty: 135
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: p.u.
Nawet bardzo nie mam zamiaru ;)

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

cors napisał(a):
"Pływadła" do Lk<5m nie wymagają certyfikacji CE.

Rzecz nie w certyfikacji (lub raczej deklaracji), a w rejestracji. Każde pływadło spełniające warunki ustawowe (Kodeks morski, Ustawa o żegludze śródlądowej lub Ustawa o rejestracji jachtów), a niespełniające warunków zwalniających z wymogu, podlega...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lut 2021, o 20:02 

Dołączył(a): 28 lip 2016, o 20:48
Posty: 95
Lokalizacja: SOSNOWIEC
Podziękował : 53
Otrzymał podziękowań: 23
Uprawnienia żeglarskie: LRC + IWC + STCW + ŻJ PZŻ
@Bury Kocur dzięki za odpowiedzi.
A jak to jest z tym portem macierzystym ,,morski"? Jeśli mieszkam w aglomeracji górnośląskiej to mogę sobie normalnie wybrać we wniosku jaki chcę port byle by był ,,morski" - czyli np. Gdynia, Sopot, Władysławowo, Hel, Kołobrzeg etc. i to jest tylko na zasadzie deklaracji??
Tak samo co z określaniem napędu - Jeśli kupię ponton i określę w rejestracji napęd jako ,,wiosłowy" to potem mogę bez problemu dołączyć silnik zaburtowy czy wymaga to zmiany rejestracji??
Mielibyście Państwo do polecenia jakieś nie za drogie konstrukcje dla 2 osób max w kategorii żeglugi C (przybrzeżnej) - wstępnie patrzyłem na kolibri , widzę że jest jeszcze np. Bark - to wszystko są ukraińskie produkty. U nas na rynku jest coś podobnego??

_________________
Pozdrawiam
Grzegorz K. SP9GMK (ex. FIGA1)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lut 2021, o 21:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 13501
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 300
Otrzymał podziękowań: 2276
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SP9GMK napisał(a):
widzę że jest jeszcze np. Bark - to wszystko są ukraińskie produkty.


Od lat mam ponton BARK 280 i bardzo sobie chwalę - dobry po-radziecki po-wojskowy ponton.

Wożę go po całym Bałtyku i nic mu się nie dzieje.

Mam do niego malutki silniczek Hondy - 2,3 KM z powietrznym chłodzeniem - najlepszy moim zdaniem silnik z kategorii małych cztero-suwów.

Kupno takiego pontonu nie jest problemem:

https://allegro.pl/listing?string=ponto ... o-1-2-0129

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lut 2021, o 22:37 

Dołączył(a): 28 lip 2016, o 20:48
Posty: 95
Lokalizacja: SOSNOWIEC
Podziękował : 53
Otrzymał podziękowań: 23
Uprawnienia żeglarskie: LRC + IWC + STCW + ŻJ PZŻ
Odgrzebuję.
Kwestia ,,jednostki" myślę, że się wyjaśniła - raczej wiem co chcę i co kupię.
Zacząłem z ciekawości przeklikiwać się przez system rejestracji Reja24 i o ile wbrew pozorom cały proces wydaje się być nawet szybki (przynajmniej dla małej jednostki), o tyle pojawiła mi się jedna wątpliwość.
Albo ja coś robię źle albo system nie wiadomo czemu nie pozwala rejestrować jednostek do więcej niż jednego ,,celu eksploatacji"
- Rejestracji chciałbym dokonać jako jednostka rekreacyjna do pływania po morzu i śródlądziu oraz w celu amatorskiego połowu ryb na śródlądziu i na morzu.
Oto co pokazuje mi system jak usiłuję się przeklikać przez wniosek
Obrazek
Obszar i cel eksploatacji da się wybrać jako morski i śródlądowy rekreacyjny ale już dalej cel użytkowania wymusza wybór albo Amatorski Połów Ryb (w rozumieniu ustawy o rybactwie śródlądowym) albo też Rybołówstwo Rekreacyjne w rozumieniu ustawy o rybołówstwie morskim. Co powinienem zrobić jeśli chcę jednostkę zarejestrować i do jednego i drugiego celu?? A może poprostu system jest na tyle kulawy, że trzeba to robić na papierze w urzędzie a nie online. Ograniczenie takie występuje niezależnie od ,,organu rejestrującego" (sprawdziłem dla Starostwa i dla PZŻ).
Co śmieszniejsze jak wybiorę jaki rodzaj jednostki żaglówkę to pokazuje się to samo - jak więc można zarejestrować zwykły jacht motorowy lub żaglowy do normalnego pływania nie wybierając między ,,połowami ryb"
Pytanie kolejne: skąd wziąć zanurzenie jednostki jak u producenta jest tylko dostępna długość i szerokość??
----
W podglądzie danych na dokumencie rejestracyjnym wyskoczyły mi literki JR/R - czyli chyba cel się złapał. Natomiast pomimo wyboru obszaru pływania jako śródlądowy i morski na w danych na dokumencie wyskoczyło samo M - tak ma być, czy robię coś źle??

_________________
Pozdrawiam
Grzegorz K. SP9GMK (ex. FIGA1)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lut 2021, o 22:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 17:48
Posty: 3342
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 578
Otrzymał podziękowań: 987
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Robisz dobrze. Przeczytaj przepisy.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: adzik i 43 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL