Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Pierwszy rejs na morze, uprawnienia https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=17&t=3889 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | elektryczny [ 6 paź 2009, o 16:41 ] |
Tytuł: | Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
Właściwie to nie bardzo wiem jak zacząć. Witać się już nie będę, bo ze wszystkimi się przywitałem, poza tym widzimy się tutaj codziennie, przedstawiać też nie, bo już trochę mnie znacie. A więc przejdę do meritum. Pożyczonym jachtem morskim Albin Viggen o parametrach: Długość całkowita: 7,1 m Szerokość: 2,25 m Wyporność 1,4 t Zanurzenie 1,1m Masa balastu: 0,6 t Powierzchnia żagli: 24m2 Wysokość masztu nad pokładem: 8,3 m Ilość koji - 4 Silnik: nowe czterosuwowe (Johnson, Suzuki) 5KM, Wyposażonym w : Roler foka (nowe) Fały sprowadzone do kokpitu Kompas Log UKF - ręczna GPS Patent do refowania grota Windex Kuchenka 2 palnikowa Instalacja wodna (woda czysta -zbiornik wody (50L) i zaburtowa) Instalacja elektryczna (oświetlenie nawigacyjne + instalacja wewnątrz jachtu) Toaleta chemiczna (nowe) Ogrzewanie (na jednym z jachtów) Radio Stolik (w środku z możliwością montażu w kokpicie) Kamizelki ratunkowe Komplet "wąsów" do wpinania Wymagana pirotechnika Komplet cum, lin, kół ratunkowych i obijaczy Patent szwedzki - prosty samoster Locje, Mapy, Pomoce nawigacyjne Komplet naczyń, sztućców, itp. Kosze rufowy, dziobowy, relingi planuję w przyszłym roku swój pierwszy drogą morską rejs ze Szczecina do Rugii oraz powrót do portu macierzystego w Szczecinie (j. Dąbie). Posiadane prze zemnie uprawnienia to żeglarz jachtowy. Zanim w innym wątku z Waszą pomocą (mam nadzieję) omówię trasę to chciałbym zapytać o to, o co już wielu pytało. O uprawnienia. Czy z patentem żeglarza jachtowego taką trasę mogę zrobić? Chciałbym wpłynąć do wnętrza tego półwyspu od zachodu i zacumować np.: w Wiek, w Google Earth wyczaiłem, że jest tam jakiś porcik. W zależności od otrzymanych od Państwa odpowiedzi (chodzi mi głównie o aspekty prawne i bezpieczeństwo) zadam kolejne pytania. Również, jeśli jest cokolwiek niejasne w moim opisie tegoż przedsięwzięcia to pytajcie, żądajcie wyjaśnień a ja będę się starał w miarę posiadanej prze zemnie wiedzy na bieżąco odpowiadać. Z góry dziękuję za pomoc. |
Autor: | gf [ 6 paź 2009, o 16:52 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
Zasadniczo jacht poniżej 7,5 m długości, więc patentu nie trzeba. Natomiast jeśli została dla jachtu wystawiona Karta Bezpieczeństwa (dot. głównie jachtów komercyjnych), to w niej znajdziesz wymagania względem papierów załogi na poszczególne akweny. Analogicznie z uprawnieniami na UKF-kę, gdyby były wpisane w KB (o ile karta jest). |
Autor: | elektryczny [ 6 paź 2009, o 16:56 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
gf napisał(a): Zasadniczo jacht poniżej 7,5 m długości, więc patentu nie trzeba. Natomiast jeśli została dla jachtu wystawiona Karta Bezpieczeństwa (dot. głównie jachtów komercyjnych), to w niej znajdziesz wymagania względem papierów załogi na poszczególne akweny. Analogicznie z uprawnieniami na UKF-kę, gdyby były wpisane w KB (o ile karta jest). Zapytam o to wypożyczającego i dopowiem jak jest. Na razie nie pytałem o tę kartę, ale wypożyczającemu (chodzi tu o czarter) naświetliłem trasę i w kontekście moich uprawnień zaproponował właśnie ten jacht, na większe (8,3m) już żądał sternika jachtowego. |
Autor: | Cape [ 6 paź 2009, o 17:00 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
Hmm, ja to widzę tak, jak Ci już ten jacht ktoś pożyczy, to nikt o żadne patenty nie będzie się pytał. Dotyczy bandery polskiej, pod obcą, to już wogole nie ma problemu. |
Autor: | gf [ 6 paź 2009, o 17:05 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
Ponieważ to czarter, to jacht powinien mieć KB, a Ty powinieneś spełnić wymagania w niej określone. Pewnie są zbieżne z tym co powiedział Ci właściciel. Jeśli planujesz posługiwać się radiem, to powinieneś mieć (przynajmniej) SRC. Sprawdzać papiery mogą - w portach u nas, bo zagranicą oczywiście nikogo to nie interesuje. Mam na myśli KB, bo SRC o ile jest radio, jest wymagane wszędzie. |
Autor: | elektryczny [ 6 paź 2009, o 17:12 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
gf napisał(a): ...Analogicznie z uprawnieniami na UKF-kę, gdyby były wpisane w KB (o ile karta jest). Czy mam przez to rozumieć, że jeśli wpisana do KB to w razie kontroli na naszych wodach nie ma tłumaczenia, że nie używam? |
Autor: | Szaman3 [ 6 paź 2009, o 17:18 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
Generalnie nie ma tłumaczenia. Nie tylko na naszych wodach. Jak masz na jachcie VHFkę, to przynajmniej jedan osoba na nim znajdująca się musi mieć kwity. Jeśli nie ma, to należałoby radio zdemontować, dla świętego spokoju. |
Autor: | elektryczny [ 6 paź 2009, o 17:31 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
Mariusz Główka napisał(a): ... Jak masz na jachcie VHFkę, to przynajmniej jedan osoba na nim znajdująca się musi mieć kwity. Jeśli nie ma, to należałoby radio zdemontować, dla świętego spokoju. No tak Mariusz, ale pewnie wymagałoby to aktualizacji KB z wykreśleniem tegoż sprzętu. Jak znam życie to czarterujący by na to nie poszedł. Może w takim razie do rejsu to SRC zrobię ![]() |
Autor: | Cape [ 6 paź 2009, o 17:42 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
SRC zrób, bo to się przydaje. Jeżeli to jest ręczna VHF, to pewnie nie jest "rejestrowana", bo tu nie tylko o kartę bezpieczeństwa chodzi. Jacht może nie mieć KB, a legalna VHF jest rejestrowana, przypisana do jednostki i ma numer MMSI. |
Autor: | gf [ 6 paź 2009, o 17:51 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
sławek egert napisał(a): Czy mam przez to rozumieć, że jeśli wpisana do KB to w razie kontroli na naszych wodach nie ma tłumaczenia, że nie używam? Nie ma ![]() Na zachodzie chodzi o to, że jeśli radio masz, to musisz mieć papiery. Gdybyś radia nie miał, to oczywiście problem z głowy. U nas jest trudniej, bo dochodzi KB. Czyli radia nie zdemontujesz, bo wówczas jacht będzie wyposażony niezgodnie z KB. A jeśli radio jest to i musi być operator, co wynika z przepisów j.w. + jeszcze kwestia zgodności kwalifikacji załogi z KB. |
Autor: | elektryczny [ 6 paź 2009, o 17:58 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
gf napisał(a): ... + jeszcze kwestia zgodności kwalifikacji załogi z KB. A oco tutaj chodzi? Moja załoga to dwoje pasażerów no i może jeszcze jeden z uprawnieniami takiimi jak moje ![]() Czarterujący napisał mi, że moje uprawnienia wystarczą. |
Autor: | gf [ 6 paź 2009, o 18:07 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
KB określa kwalifikacje załogi. Ty też jesteś załogą i prawdopodobnie Twój patent w tym przypadku wystarczy. |
Autor: | WhiteWhale [ 7 paź 2009, o 07:22 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
gf napisał(a): KB określa kwalifikacje załogi.. Dokładniej - minimalnej załogi. Np. na 18 metrowym Roztoczu wskazane są tylko 2 osoby. Z drugiej strony, wody, po których planujesz rejs nie są otwartym morzem. (z punktu widzenia przepisów) A UKF i stosowne uprawnienia warto mieć choćby po to żeby wysłuchać ostrzeżeń nawigacyjnych i prognoz pogody ( w tamtym rejonie raczej po niemiecku) Powodzenia. |
Autor: | elektryczny [ 7 paź 2009, o 09:10 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
WhiteWhale napisał(a): gf napisał(a): KB określa kwalifikacje załogi.. .... Z drugiej strony, wody, po których planujesz rejs nie są otwartym morzem. (z punktu widzenia przepisów) Nie wiem czy dobrze się wyraziłem. Zamierzam wpłynąć do wnętrza Rugii od zachodu, lecz opływając go Bałtykiem, stroną wschodnią, północną, trochę zjechać na południe i dopiero tu wejść na wody wewnętrzne półwyspu. WhiteWhale napisał(a): A UKF i stosowne uprawnienia warto mieć choćby po to żeby wysłuchać ostrzeżeń nawigacyjnych i prognoz pogody ( w tamtym rejonie raczej po niemiecku) Powodzenia. Ech ten język, chyba ciężko będzie z tłumaczeniem, jakoś to przeżyjemy, mam nadzieję. ![]() |
Autor: | WhiteWhale [ 7 paź 2009, o 09:45 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
Godziny i częstotliwości nadawania prognoz pogody w ogólnodostępnym radiu wypisałem na stronie wg menu Informacje - Nawigacja - Prognozy pogody Musisz pamiętać, ze na UKF zapowiedź prognozy podawana jest na kanale 16 a następnie własciwą prognozę nadają lokalne stacje radiowe. Dla rejonu Rugii najwłaściwszą będzie Arkona. A co do języka - trzeba znać jakieś 20 słów, żeby z prognozy skorzystać. Warto skorzystać z adresu http://www.zeglarstwo.sail-ho.pl/meteo/niemprog.htm Nie lubię używać wielkich słów, ale prognoza pogody na morzu bywa sprawą życia lub śmierci, a także wyboru optymalnej trasy ![]() |
Autor: | elektryczny [ 8 paź 2009, o 21:12 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
cape napisał(a): Hmm, ja to widzę tak, jak Ci już ten jacht ktoś pożyczy, to nikt o żadne patenty nie będzie się pytał. Dotyczy bandery polskiej, pod obcą, to już wogole nie ma problemu. Krzysztof, to na BORNHOLM też mogę? ![]() |
Autor: | gf [ 8 paź 2009, o 22:28 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
Ja nie Krzysztof, ale się wtrącę ![]() Zwróć uwagę na różnicę pomiędzy "nikt o żadne patenty nie będzie się pytał", a "wolno mi" ![]() - jeśli KB określa wymagane wyższe uprawnienia (a pewnie tak jest), to nie wolno; - na 95% nikt tego nie sprawdzi w Polsce, ale możliwość istnieje; - na Bornholmie (w ogóle poza Polską) na 100% nikogo to nie obchodzi; - jeśli coś nieprzyjemnego się wydarzy, to na 200% zainteresuje się tym ubezpieczyciel. |
Autor: | Moniia [ 9 paź 2009, o 13:38 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
sławek egert napisał(a): Czy mam przez to rozumieć, że jeśli wpisana do KB to w razie kontroli na naszych wodach nie ma tłumaczenia, że nie używam? Na wszelkich wodach nie ma. I drogo kosztuje.. W UK na ten przykład do 5000 funtów. |
Autor: | elektryczny [ 9 paź 2009, o 14:01 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
Moniia napisał(a): Na wszelkich wodach nie ma. I drogo kosztuje.. W UK na ten przykład do 5000 funtów. ![]() ![]() ale dzięki za informację. |
Autor: | Maar [ 12 paź 2009, o 10:35 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
sławek egert napisał(a): właśnie zapisałem się na kurs SRC, który odbębnię w listopadzie i mam nadzieję, że z pozytywnym wynikiem go ukończę Co do pozytywnego wyniku, to nie wątpię (-imy na forum) a jeśli chodzi o kurs, to tak z babskiej ciekawości - gdzie (w sensie u kogo) się zapisałeś, gdzie będziesz zdawał i kto będzie egzaminował (w sensie UKE czy coś obcego)? |
Autor: | Jaromir [ 12 paź 2009, o 11:31 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
Moniia napisał(a): sławek egert napisał(a): Czy mam przez to rozumieć, że jeśli wpisana do KB to w razie kontroli na naszych wodach nie ma tłumaczenia, że nie używam? Na wszelkich wodach nie ma. I drogo kosztuje.. W UK na ten przykład do 5000 funtów. Chyba nie całkiem tak - AFAIK w UK nie karze się za nieużywanie posiadanego radyjka. Kary - i to tak jak Moniia napisała wysokie, bywają nakładane za używanie radia bez ważnej "radio licence", czyli tego co w Polsce nazywa się "pozwolenie na radiostację okrętową" czy jakoś tak... BTW - "radio licence" dla jednostki "przyjemnościowej" w UK otrzymuje się od jakiegoś czasu bezterminowo. Aplikację można wysłać przez Internet. Kosztuje to niewiele: http://www.ofcom.org.uk/radiocomms/ifi/ ... /maritime/ To pieniążki mniejsze niż u nas PAR-y, PIR-y, URTiP-y (i co tam jeszcze po drodze było) żądały do niedawna za "Pozwolenie" ważne jeden rok... Ostatnio i u nas się nieco ucywilizowało, AFAIK papier na radio na jachcie jest bezterminowy rownież w Polsce, koszty podobne. Niemniej nadal trzeba zanieść do UKE pół tony kwitów, wniosków i zaświadczeń (ciekawe na co Urzędowi wydającemu licencje radiowe znajomość mojego NIP-u...) aby ktoś w pocie czoła przeprowadzić mógł jakąś zbędną, biurokratyczną procedurę by to radyjko mieć legalnie... |
Autor: | Moniia [ 12 paź 2009, o 11:38 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
sławek egert napisał(a): kurs SRC, który odbębnię w listopadzie i mam nadzieję, że z pozytywnym wynikiem go ukończę ![]() ale dzięki za informację. [tryb złośliwości ON] W pozytywny wynik jak i Marek nie wątpię, ale lepiej nie odbębnij Warto się przy okazji czegoś dowiedzieć... ![]() [tryb złośliwości OFF] |
Autor: | elektryczny [ 12 paź 2009, o 12:18 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
Maar napisał(a): Co do pozytywnego wyniku, to nie wątpię (-imy na forum) Kurcze chyba źle i przedwcześnie wyraziłem opinię co do wyniku, może się poprawię, nie odbębnię tylko odbędę i oby z wynikiem pozytywnym ![]() Maar napisał(a): a jeśli chodzi o kurs, to tak z babskiej ciekawości - gdzie (w sensie u kogo) się zapisałeś, gdzie będziesz zdawał i kto będzie egzaminował (w sensie UKE czy coś obcego)? Kurs organizują tutaj a dotychczasową korespondencję w przedmiocie egzaminu prowadzę z RYA Training Center, panem Konradem Tarasiewiczem |
Autor: | skipbulba [ 12 paź 2009, o 12:29 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
Jaromir napisał(a): BTW - "radio licence" dla jednostki "przyjemnościowej" w UK otrzymuje się od jakiegoś czasu bezterminowo. Aplikację można wysłać przez Internet. Kosztuje to niewiele: http://www.ofcom.org.uk/radiocomms/ifi/ ... /maritime/" onclick="window.open(this.href);return false; To pieniążki mniejsze niż u nas PAR-y, PIR-y, URTiP-y (i co tam jeszcze po drodze było) żądały do niedawna za "Pozwolenie" ważne jeden rok... A czy jesteś w stanie doczytac się tam, czy dla jachtu pod polska banderą da sie w UK zarejestrowac radio? ![]() |
Autor: | Moniia [ 12 paź 2009, o 12:45 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
Jaromir napisał(a): Moniia napisał(a): sławek egert napisał(a): Czy mam przez to rozumieć, że jeśli wpisana do KB to w razie kontroli na naszych wodach nie ma tłumaczenia, że nie używam? Na wszelkich wodach nie ma. I drogo kosztuje.. W UK na ten przykład do 5000 funtów. Chyba nie całkiem tak - AFAIK w UK nie karze się za nieużywanie posiadanego radyjka. Kary - i to tak jak Moniia napisała wysokie, bywają nakładane za używanie radia bez ważnej "radio licence", czyli tego co w Polsce nazywa się "pozwolenie na radiostację okrętową" czy jakoś tak... No nie wiem, sama w przepisach tutaj akurat nie grzebałam. Akurat o tym lojalnie nas uprzedzał brytyjski instruktor (w kontekście że tak dużo osób na kursie się pojawiło ![]() Dodane: No i sprawdziłam - Jaromir słusznie mnie poprawił, chodziło o instalowanie radia bez radio licence: "(...) It is an offence to install or use any radio equipment on board a UK ship, craft, hovercraft, lightship or any other vessel predominantly moored in UK waters without a radio licence. This includes vessels registered in the Channel Islands and the Isle of Man. A Ship Radio licence is required even if the transmitting equipment is not in constant use, or if it is used only for distress purposes. (..)" Pomyłka wynikła z pamiętania ostatniej linijki tego tekstu (że nawet nieużywany jest nielegalny). Zwracam przy okazji uwagę, że taki niezarejestrowany sprzęt spowoduje kłopoty nawet gdy jest użyty do wzywania pomocy... (no uratować uratują, 5000 funtów piechotą nie chodzi... ![]() |
Autor: | Moniia [ 12 paź 2009, o 13:02 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
skipbulba napisał(a): czy dla jachtu pod polska banderą da sie w UK zarejestrowac radio? ![]() Ja nie Jaromir, ale skoro to właśnie czytam to odpowiem, że... ..niestety Maćku, nie da się. We wszystkich warunkach (terms) wydania licencji na radio wspomniane jest o stacjach przewidzianych do użytkowania na wodach UK, w jednym punkcie bezpośrednio o zainstalowanych na jednostkach zarejestrowanych w UK* Tak więc nie da się, póki bandery nie zmienisz ![]() * (..)Under normal circumstances, Ofcom is not able to licence vessels registered in countries other than the UK, Isle of Man and Channel Islands. Vessels transferring away from the UK Flag to other Flag states must surrender their UK licence. (...) |
Autor: | Banan [ 12 paź 2009, o 13:28 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
( Dziwne - forum pozwala odpowiadać na dowolnej stronie w wątków ) Sławek zapisał się chyba tam gdzie i ja planuje, na 6 listopada w wawie z firmy gmdss.pl. Szkoda że w sobotę lub niedziele nie robią. Wiem, że to SRC z RYA i jeden dzień i bez zbędności - mimo to - to dla mnie drogo. Jestem w fazie zastanawiania się. |
Autor: | Jaromir [ 12 paź 2009, o 15:38 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
skipbulba napisał(a): Jaromir napisał(a): BTW - "radio licence" dla jednostki "przyjemnościowej" w UK otrzymuje się od jakiegoś czasu bezterminowo. Aplikację można wysłać przez Internet. Kosztuje to niewiele: http://www.ofcom.org.uk/radiocomms/ifi/ ... /maritime/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" To pieniążki mniejsze niż u nas PAR-y, PIR-y, URTiP-y (i co tam jeszcze po drodze było) żądały do niedawna za "Pozwolenie" ważne jeden rok... A czy jesteś w stanie doczytac się tam, czy dla jachtu pod polska banderą da sie w UK zarejestrowac radio? ![]() AFAIK nie da się. Z głupia frant spytam jednak "po co" miałby ktoś to robić? Licencję załatwisz w Gdyni na Witominie, instrukcja co przynieść wisi w necie o tu: http://www.uke.gov.pl/uke/index.jsp?pla ... &page=text Kompetentne panie na miejscu w Gdyni pomogą wypełnić co niejasne w formularzu. Warto zadzwonić by różne bzdurne wymagania typu "okazać orzeczenie klasy PRS" wyjaśnić... Ja wiem, że korowód biurokratyczny i ilość wymaganych dokumentów wciąż dziwnie przy tym u nas duże, ale da się to opanować w jeden dzień i papier na radio na jachcie jest wreszcie (AFAIK) bezterminowy - zaś cena za to taka sama co w UK. Można nawet bez specjalnych problemów otrzymać wreszcie licencję na "stację" w postaci ręcznej walkie-talkie - przywiązaną do osoby nie do jednostki. Na dziesięć lat, zupełnie tak jak w UK ![]() |
Autor: | skipbulba [ 12 paź 2009, o 18:28 ] |
Tytuł: | Re: Pierwszy rejs na morze, uprawnienia |
Spoko, z ciekawości pytałem, u nas wszystko zmienia się tak szybko, że warto mieć informację jak jest gdzie indziej:) |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |