Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 23 kwi 2024, o 23:51




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 3 lut 2010, o 14:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 wrz 2009, o 11:15
Posty: 2
Lokalizacja: krosno odrz/ poznań
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
wiecie może jak przepisy regulują kwestie pływania jachtami w śródlądziu w nocy? Jak trzeba zabezpieczyć jacht, jakie musimy mieć światła i jakiego rodzaju? proszę o pomoc.

_________________
korzystaj z życia zanim ono Ciebie wykorzysta i nie przejmuj się rzeczami na które nie masz wpływu


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lut 2010, o 15:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lis 2009, o 10:52
Posty: 232
Lokalizacja: Giżycko
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 363
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m, IŻ
Cytuj:
wiecie może jak przepisy regulują kwestie pływania jachtami w śródlądziu w nocy?

rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawe przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych z 28 IV 2003.
"§ 5.02. Oznakowanie dróg wodnych
2. Na szlaku żeglownym drogi wodnej, na której, na mocy odrębnych przepisów, dopuszczona jest żegluga nocna, znaki żeglugowe powinny być pokryte materiałem odblaskowym w kolorach przewidzianych niniejszymi przepisami dla poszczególnych znaków."

a te odrębne przepisy to Zarządzenie Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej na określony obszar. Np. Na mazury to będzie zarządzenie dyrektora w Giżycku (z dnia 25 kwietnia 2006 r. w sprawie szczegółowych warunków bezpieczeństwa ruchu i postoju statków na śródlądowych drogach wodnych.)

i z tego zarządzenia :
"§ 10. Żegluga w porze nocnej
1. Z zastrzeżeniem ust. 5, uprawianie żeglugi w porze nocnej może odbywać się wyłącznie na drogach wodnych, na których oznakowanie szlaku żeglownego zostało odpowiednio przygotowane do uprawiania żeglugi nocnej.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy statków:
1) będących w akcji ratowniczej,
2) pełniących służbę publiczną,
3) rybackich dokonujących zarobkowego połów ryb oraz płynących lub wracających z łowiska,
4) płynących do bazy w celu usunięcia awarii.

3. Niezależnie od przepisu zawartego w ust. 1, na akwenach (z wyjątkiem rzeki Biebrzy), na których nie została dopuszczona żegluga w porze nocnej, zezwala się na ruch żeglugowy w ciągu jednej godziny po zachodzie słońca, w celu zakończenia rejsu oraz jednej godziny przed wschodem słońca."
...
"5. Administracja drogi wodnej, w komunikacie o otwarciu dróg wodnych dla żeglugi, określa drogi wodne dopuszczone do uprawiania żeglugi w porze nocnej."



Cytuj:
Jak trzeba zabezpieczyć jacht, jakie musimy mieć światła i jakiego rodzaju?

odpowiedź również w rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawe przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych z 28 IV 2003.
§ 3.13. Sygnalizacja małych statków w drodze. Nie będę tu cytować. wyguglaj sobie i poczytaj.

_________________
"byle dalej na ocean po co wracać nie wie nikt"
ZewOceanu.pl

https://obozy-zeglarskie.pl



Za ten post autor brożka otrzymał podziękowania - 2: jason1989, Rafał
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lut 2010, o 15:35 

Dołączył(a): 10 sty 2006, o 16:15
Posty: 1155
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 46
jason1989 napisał(a):
wiecie może jak przepisy regulują kwestie pływania jachtami w śródlądziu w nocy?

Oficjalnie jest tak że pływanie w nocy dozwolone jest jedynie na szlakach przystosowanych do pływania nocnego. Listę takich otwartych szlaków ogłasza UŻŚ na początku każdego sezonu. W praktyce bywa to interpretowane tak że jeśli ktoś pływa nocą po szlakach nie otwartych, o ile tylko jego jacht spełnia wszelkie wymogi - czyni to na własną odpowiedzialność i nie może rościć sobie jakichkolwiek pretensji w wypadku natrafienia np. na niedostatecznie oznakowany kamień.
Cytuj:
Jak trzeba zabezpieczyć jacht

Po prawdzie to nie bardzo rozumiem przed czym należałoby zabezpieczać jacht? Pływanie nocą jest łatwe i przyjemne, o ile tylko nie cierpi się na kurzą ślepotę i ma się pojęcie o tym gdzie się jest. Choćby dlatego że nocny wiatr (pomijając rzecz jasna przejście frontu burzowego) jest niezbyt silny a przede wszystkim równomierny, niezakłócony szkwałami pochodzenia termicznego.
Cytuj:
jakie musimy mieć światła i jakiego rodzaju?

Zgodnego z wymogami Przepisów Ruchu na Śródlądowych Drogach wodnych. Tu nie ma co liczyć na pobłażanie w wypadku napotkania policji. Nie można uspokajać się że ma się latarkę pod ręką. To wystarczy w przypadku wolno poruszającej się lub stojącej przy trzcinach wędkarskiej łódki. Znacznie większym i szybszym jachtem, nawet żaglowym można taką łódkę łatwo staranować, o ile czlowiek na niej nie zauważy w porę zbliżającego się nieoświetlonego jachtu i nie poświeci swoją latarką. Nie jest też wcale nierealnie zderzenie się z innym nieoświetlonym jachtem, szczególnie pod koniec lata gdy noce są już całkowicie ciemne. W przypadku jachtów do 7m długości wystarczy światło białe dookólne, np. na topie masztu. Praktyczniejsze zwłaszcza na śródlądziu będą jednak światła zamontowane na kadłubie: moga funkcjonować także przy złożontym maszcie, a kable zasilające nie są narażone przy takiej okazji na zniszczenie. Jeśli przy tym stosuje się światła na LED - pobór mocy przez trzy kolorowe lampy sektorowe nie będzie większy niż pobór mocy przez jedną lampę dookólną lub trójsektorową. Jak dotąd przetrwałem bez uszczerbku (finansowego) późnowieczorną konfrontację z policyjną motorówką na Wiśle w Warszawie poniżej Mostu Gdańskiego w drodze na Zegrze. Najwyraźniej własnoręcznie wykonane światła które można zobaczyć (niestety w dzień) na poniższej fotce:
http://www.warszawa.pl/_apache/upload/89/42/8942.JPG
okazały się dostatecznym argumentem.

Pozdrawiam
Tomek Janiszewski



Za ten post autor Tomek Janiszewski otrzymał podziękowanie od: jason1989
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lut 2010, o 00:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 wrz 2009, o 11:15
Posty: 2
Lokalizacja: krosno odrz/ poznań
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Cytuj:
§ 3.13. Sygnalizacja małych statków w drodze
5. Mały statek żaglowy powinien pokazywać:
w nocy:
- światła burtowe i światło rufowe, przy czym światła burtowe powinny być złączone razem lub świecić z jednej latarni i być umieszczone w osi statku, na dziobie lub w pobliżu dziobu, a światło rufowe - w tylnej części statku; światła te mogą być światłami zwykłymi, albo
- światła burtowe i światło rufowe świecące z tej samej latarni umieszczonej na szczycie masztu; światła te mogą być światłami zwykłymi, albo
- zwykłe białe, widoczne ze wszystkich stron światło - gdy długość statku jest mniejsza niż 7 m. Przy zbliżaniu się do innych statków statek ten powinien pokazywać drugie zwykłe białe światło.



W swojej sasance 620 (więc jacht poniżej 7m) posiadam oryginalnie zamontowane światło koloru czerwonego i zielonego na topie masztu. Zastanawia mnie fakt braku tam światła rufowego. Czy w związku z powyższymi przepisami muszę zamontować również na topie światło rufowe? Czy montując na rufie w sposób rażący i wymagający interwencji policji będę łamał przepisy?

Cytuj:
3. Niezależnie od przepisu zawartego w ust. 1, na akwenach (z wyjątkiem rzeki Biebrzy), na których nie została dopuszczona żegluga w porze nocnej, zezwala się na ruch żeglugowy w ciągu jednej godziny po zachodzie słońca, w celu zakończenia rejsu oraz jednej godziny przed wschodem słońca."


Zastanawiam się jak można sprawdzisz czy akwen został dopuszczony do żeglugi w porze nocnej. Jacht będzie jeździł na jeziorze o pow. ok 500 ha na którym stacjonują jednostki WOPR i chyba tylko u nich pozostaje się pytać.

_________________
korzystaj z życia zanim ono Ciebie wykorzysta i nie przejmuj się rzeczami na które nie masz wpływu


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lut 2010, o 00:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
jason1989 napisał(a):

Zastanawiam się jak można sprawdzisz czy akwen został dopuszczony do żeglugi w porze nocnej. Jacht będzie jeździł na jeziorze o pow. ok 500 ha na którym stacjonują jednostki WOPR i chyba tylko u nich pozostaje się pytać.


Jeżeli ten akwen nie jest częścią ani nie leży na "śródlądowej drodze wodnej" to hulaj dusza - wolnyś od tych biurokratycznych szykan...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lut 2010, o 06:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
jason1989 napisał(a):
W swojej sasance 620 (więc jacht poniżej 7m) posiadam oryginalnie zamontowane światło koloru czerwonego i zielonego na topie masztu. Zastanawia mnie fakt braku tam światła rufowego. Czy w związku z powyższymi przepisami muszę zamontować również na topie światło rufowe? Czy montując na rufie w sposób rażący i wymagający interwencji policji będę łamał przepisy?

Delikatnie mówiąc, dziwne. Nie znam się na wodach śródlądowych, ale zakładając, że światła powinny być zgodne z MPDM, bezwzględnie powinno być również białe swiatło rufowe przy zastosowaniu świateł burtowych.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lut 2010, o 09:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lis 2009, o 10:52
Posty: 232
Lokalizacja: Giżycko
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 363
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m, IŻ
jason1989 napisał(a):
Zastanawiam się jak można sprawdzisz czy akwen został dopuszczony do żeglugi w porze nocnej.


to również jest w zarządzeniu Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej, zwykle jest to punkt przy zarządzeniu otwierającym sezon

_________________
"byle dalej na ocean po co wracać nie wie nikt"
ZewOceanu.pl

https://obozy-zeglarskie.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lut 2010, o 09:23 

Dołączył(a): 10 sty 2006, o 16:15
Posty: 1155
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 46
cape napisał(a):
Delikatnie mówiąc, dziwne. Nie znam się na wodach śródlądowych, ale zakładając, że światła powinny być zgodne z MPDM, bezwzględnie powinno być również białe swiatło rufowe przy zastosowaniu świateł burtowych.

Zapewne poprzedni właściciel Sasanki improwizował. Lampa przeznaczona oryginalnie do montowania na topie jest dookólną lampą trójsektorową. Wpadła mu w rękę akurat lampa dwusektorowa przewidziana do zamotowania na dziobie, a że nie wyobrażal sobie jej gdzie indziej niż na topie masztu, więc zamontował to co miał. Światlo rufowe najpewniej olał Można by się zastanawiać czy kombinacja światła burtowe na topie (zamiast jak to powinno być na dziobie) plus osobna lampa rufowa zadowolą policję lub inspektora, praktyczniej jednak będzie przenieść lampę z topu na dziób - z powodów podanych wcześniej. Ewentualnie zastąpić ją na topie właściwą, trójsektorową lampą, która za to wymaga tylko jednej żarówki, w odróżnieniu od oddzielnych świateł. A w ogóle to najlepiej zrzezać sobie z aluminium lampy własnej konstrukcji na LED, co i uczyniłem.

Pozdrawiam
Tomek Janiszewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lut 2010, o 11:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
jason1989, oficjalne informacje o danym akewnie znajdziesz na tej stronie
http://www.zegluga.wroclaw.pl/viewpage.php?page_id=28
Po lewej, w zakadce <komunikaty nawigacyjne> wybierasz odpowiedni RZGW i tam masz wszystko

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lut 2010, o 18:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Tomek Janiszewski napisał(a):
A w ogóle to najlepiej zrzezać sobie z aluminium lampy własnej konstrukcji na LED, co i uczyniłem.

To jeszcze musi być widoczne, bo światła, to bezpieczeństwo, a nie problem z policją. Z tego powodu zostawienie świateł burtowych na topie i montaż światła rufowego jest bez sensu. Prawidłowe i dobrze widoczne światła służą temu, aby nas nikt nie rozjechał.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2010, o 08:12 

Dołączył(a): 10 sty 2006, o 16:15
Posty: 1155
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 46
cape napisał(a):
To jeszcze musi być widoczne, bo światła, to bezpieczeństwo, a nie problem z policją. Z tego powodu zostawienie świateł burtowych na topie i montaż światła rufowego jest bez sensu.

Na śródlądziu światła będą dobrze widoczne bez względu na to czy umieścimy je na topie, czy też na kadłubie. Nie ma tu fal zdolnych przesłonić nawet najniżej umieszczone światła, stanowisko sternika na mazurskich statkach nie znajduje się kilkadziesiąt metrów nad wodą, nie zachodzi też potrzeba aby światła stały się widoczne już w chwili, gdy nasz kadłub kryje się jeszcze pod horyzontem. Rzekłbym raczej że taka kombinacja jest bez sensu dlatego że łączy wady umieszczenia świateł na topie (kable narażone na urwanie podczas składania masztu a światło - w śluzie, bezużyteczność oświetlenia podczas płynięcia ze złożonym masztem) z wadą umieszczenia świateł na kadłubie (osobne żarówki a tym samym większy pobór mocy chyba że użyjemy LED które i tak świecą w bardzo wąskim kącie toteż ich liczba nie zależy od konfiguracji świateł). W tym konkretnym wypadku jedyne co mogloby przemawiać za takim rozwiązaniem - to fakt że światła burtowe już są.
Cytuj:
Prawidłowe i dobrze widoczne światła służą temu, aby nas nikt nie rozjechał.

A na śródlądziu także temu aby to nasz jacht nie rozjechał wędkarskiej łodzi, ktora zgodnie z przepisami nie musi być wyposażona w stałe oświetlenie, a jedynie w latarkę.

Pozdrawiam
Tomek Janiszewski


Ostatnio edytowano 5 lut 2010, o 08:31 przez Tomek Janiszewski, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2010, o 08:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Tomek, ja się zgadzam, że umieszczenie światła sektorowego na topie masztu na wodach śródlądowych nie jest dobrym rozwiązaniem. Gdy pisałem o widoczności świateł, to miałem na myśli diody LED, których jesteś fanem.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2010, o 08:30 

Dołączył(a): 10 sty 2006, o 16:15
Posty: 1155
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 46
cape napisał(a):
Gdy pisałem o widoczności świateł, to miałem na myśli diody LED, których jesteś fanem.

Chcesz przez to powiedzieć że lampy LED świecą słabo? A niby na jakiej podstawie tak uważasz? Może masz na myśli tzw. żarówkę LED z samych białych diod wkręcaną na miejsce tradycyjnej, co jest absolutnie bez sensu: powinna obok białych zawierać także diody kolorowe, mianowicie czerwone i szmaragdowe (nie zielone!), co i widać na fotce do której link wskazałem.

Pozdrawiam
Tomek Janiszewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2010, o 12:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Tomku, ja nie wiem czy lampy LED świecą słabo, czy mocno, ale zgodnie MPDM muszą być widoczne z minimalnej odległości (nie pamiętam) 3 Mm ?. Wiem też, że nie są stosowane jako światła nawigacyjne na morzu, a problem braku prądu na morzu na jachtach jest często większy, niż na śródlądziu, gdzie tak naprawde wogóle go może nie być.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2010, o 13:37 

Dołączył(a): 10 sty 2006, o 16:15
Posty: 1155
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 46
cape napisał(a):
Tomku, ja nie wiem czy lampy LED świecą słabo, czy mocno, ale zgodnie MPDM muszą być widoczne z minimalnej odległości (nie pamiętam) 3 Mm ?
.
A co stoi na przeszkodzie zrobić odpowiednio mocne światła LED, poza rzecz jasna ceną wyższą niż koszt tradycyjnej żarówki?
Cytuj:
Wiem też, że nie są stosowane jako światła nawigacyjne na morzu

ZTCW po morzu pływa się zdecydowanie dlużej niż istnieją odpowiednio mocne LED-y, przydatne do czegoś więcej niż tylko sygnalizowanie odbioru stereo w radiu :P Chyba jakieś półtora roku temu widziałem na puckim SIZ-ie jacht z topową lampą trójsektorową LED, aczkolwiek kolor lampy prawoburtowej miał zdecydowanie nieodpowiedni: nazbyt dosłownie potraktował producent lampy pojęcie koloru zielonego. Prawidłowa barwa 510nm jest mocno zaniebieszczona, i takie diody należy stosować.
Cytuj:
a problem braku prądu na morzu na jachtach jest często większy, niż na śródlądziu

Co tym bardziej przemawiałoby za LEDami. LEDy białe przewyższają już pod względem wydajności żarówki halogenowe (a co dopiero tradycyjne) dorównując świetlówkom. To samo dotyczy koloru czerwonego i szmaragdowego, jako że stosując kolorowe LEDy unikamy straty przeważającej części światła na barwnych filtrach: LED-y wytwarzają od razu pożądane, kolorowe światło którego nie trzeba już filtrować, a ewentualne pozostawienie kolorowych filtrów nie oslabi już takiego światla w znaczącym stopniu. Natomiast użycie samych białych LEDów w trojsektorowej lampie z kolorowymi filtrami mija się jak już pisałem z celem, tym bardziej że widmo "bialego" światła LEDów zawiera głównie barwę niebieską i żółtą (czego samo oko nie dostrzega), jest natomiast ubogie w inną parę barw dopełniających: szmaragdową i czerwoną, ktore chcielibyśmy uzyskać. Efekt końcowy jest taki że biały LED przesłonięty czerwoną lub szmaragdową szybką świeci nie tylko slabo, ale do tego jeszcze w kolorze odpowiednio żółtym lub niebieskim. Stąd mit o nieprzydatności oświetlenia LEDowego do celów nawigacyjnych.

Pozdrawiam
Tomek Janiszewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2010, o 18:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 sty 2007, o 21:15
Posty: 2503
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował : 281
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: JSM, SRC, STCW, MIŻ
cape napisał(a):
Wiem też, że nie są stosowane jako światła nawigacyjne na morzu


Jak to nie :?: U nas na Pallasie wszystkie światła już są LEDowe w tym topówka. Opiekun jachtu wymienił zwykłą żarówkę na odpowiednie LEDowe i działa. Nie znam szczegółów ale w razie czego to mogę zapytać.
Z tego co wiem to są już nawet w Polsce w sprzedaży LEDowe lampy nawigacyjne np. Marinepool ma topówkę po jakieś 300 zł czyli baaardzo drogo.
A tak swoją drogą to teraz nasza autonomiczność prądowa wzrosła z 16h do kilku dni a jak będzie akumulatorek zasadowy to nawet do 7 dni. Oczywiście z wyłączeniem ładowania nie wiadomo czego :wink:

_________________
Pozdrawiam
Paweł Goławski
http://www.jkmgryf.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2010, o 20:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Kolos napisał(a):
cape napisał(a):
Wiem też, że nie są stosowane jako światła nawigacyjne na morzu


Jak to nie :?: U nas na Pallasie wszystkie światła już są LEDowe w tym topówka. Opiekun jachtu wymienił zwykłą żarówkę na odpowiednie LEDowe i działa. Nie znam szczegółów ale w razie czego to mogę zapytać.


Są żarówki LED trójsektorowe do tradycyjnych trójsektorówek. Białe też. I LEDowe lampy nawigacyjne też są, jak najbardziej na morze. Z 3 Mm Cape przesadził, niech wraca do przepisów ;) A dla zainteresowanych - w PBO w zeszłym roku (pierwsza połowa - nie mam w tej chwili pod ręką) był nawet test nawigacyjnych ledów. Sporo tego znaleźli :)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2010, o 20:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Moniia napisał(a):
Z 3 Mm Cape przesadził, niech wraca do przepisów

Tak jest. Wchodzę pod stół i odszczekuję.
Widzialność burtowych
statek powyżej 50 m 3 Mm, rufowe 3 Mm
statek pomiędzy 12 a 50 m 2 Mm, rufowe 2 Mm
statek poniżej 12 m 1 Mm, rufowe 2 Mm

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lut 2010, o 20:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 maja 2006, o 18:46
Posty: 349
Lokalizacja: Pomorze Zachodnie
Podziękował : 40
Otrzymał podziękowań: 34
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Od 2 lat mam na łodzi lampę topową, białą, dookoła widnokręgu, bo łódka 6,95m.
Firmy AqaSignal, widoczność 2 mile, z atestami z BSH włącznie. Pobiera 2 waty mocy,
a poprzednia 10 watów. Specjalnie chodziłem daleko od łodzi (od portu) w nocy,
i obserwowałem jak świeci. Doskonale!

_________________
Janusz Rolfok

jest wiatr, co usta kobiety rozchyla, jest taki wiatr...
jest blask, co uda kobiety odsłania, jest taki blask...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lut 2010, o 15:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17304
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2170
Otrzymał podziękowań: 3591
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Tak sobie gaworzycie, a przecież @Jason nigdzie nie napisał, że te czerwone i zielone na topie są światłami sektorowymi.
Na Mazurach, jeśli chodzi o oświetlenie nawigacyjne, widziałem wiele i wcale nie zdziwiłbym się, gdyby to czerwone i zielone na Sasance było "wierną kopią" red over green z tall ships :-)

A odpowiadając Jasonowi - bez względu na wzgląd, najwygodniej jest zainstalować na łódce mniejszej niż 7 metrów jedno, białe dookolne i nie doktoryzować się z sektorowych, burtowych i rufowych, bo Ci jeszcze wyjdzie zielone po lewej albo inna franca :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 145 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL