Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Użycie sygnału SECURITE https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=17&t=5482 |
Strona 1 z 5 |
Autor: | Cape [ 25 lip 2010, o 13:55 ] |
Tytuł: | Użycie sygnału SECURITE |
Wydzieliłem z innego wątku. Maar napisał(a): Oryginalne masz Krzysiu podejście do kwestii bezpieczeństwa Żeby dać szansę zobaczenia na oceanie światła na siedmiometrowej łupince, to chyba byś musiał... nie wiem co zrobić? Zaświecić silny halogen i nadać securite na VHF. A najlepiej odpowiednio wcześniej ustąpić. A co do ARPY, pełna zgoda. |
Autor: | Maar [ 25 lip 2010, o 14:08 ] |
Tytuł: | Re: Sztrandek vs Piątka |
cape napisał(a): Zaświecić silny halogen i nadać securite na VHF. Żeby zaświecić cokolwiek, trzeba być w kokpicie ![]() Problemem jest sytuacja gdy ani Ty ani ktoś na statku nie prowadzicie obserwacji bezkresnego (i przez znakomitą ilość czasu pustego) oceanu. ps. Krzysiu, Ty z tym securite to tak na poważnie, czy palec Ci się omsknął? ![]() ![]() |
Autor: | Cape [ 25 lip 2010, o 14:20 ] |
Tytuł: | Re: Sztrandek vs Piątka |
Maar napisał(a): ps. Krzysiu, Ty z tym securite to tak na poważnie, czy palec Ci się omsknął? Całkowicie poważnie, skutecznie stosowalem. |
Autor: | Moniia [ 25 lip 2010, o 14:23 ] |
Tytuł: | Re: Sztrandek vs Piątka |
cape napisał(a): A co do elektrowni wiatrowej, to napiszę Ci tyle. To nie są urządzenia do produkcji prądu, to są urządzenia do kupowania. Płynąłem z takim wiatrakiem przez ocean pasatami. Więcej on dawał hałasu, niż prądu. W rezultacie mimo posiadania sporych akumulatorów na oceanie płyneliśmy bez świateł. A noc trwała 12 h. Poprawka, Cape. To nie są urządzenia do pływania z wiatrem... Zrób prostą matematykę i policz, ile tego wiatru do napędu wiatraka Ci zostało - a potem sprawdź co przy TAKIM wietrze produkuje. Na ogół okaże się, że niewiele lub wręcz nic. Generalnie jest parę wiatraków które dają sobie przyzwoicie radę przy bardzo słabych wiatrach (generalnie te które są prądnicami prądu stałego a nie alternatorami) - np. Fourwinds (mało popularne po tej stronie sadzawki, bardzo po przeciwnej, znaczy się tej zbuntowanej...) Ale każde źródło prądu wymaga dokładnego planowania, tym bardziej im bardziej nieprzewidywalne warunki działania ma (vide: baterie słoneczne...) Polecam książeczkę (no, sporą taką...) pod tytułem "Marine Electrical and Electronics Bible". Dużo przydatnych i praktycznych informacji o wszystkim co ma cokolwiek wspólnego z prądem na jachcie. |
Autor: | Maar [ 25 lip 2010, o 14:54 ] |
Tytuł: | Re: Sztrandek vs Piątka |
cape napisał(a): Całkowicie poważnie, skutecznie stosowalem. Pomiędzy wywołaniem konkretnego statku (na pozycji lub po nazwie) a wywołaniem securite jest kolosalna różnica i do owej różnicy piję ![]() |
Autor: | Cape [ 25 lip 2010, o 15:10 ] |
Tytuł: | Re: Sztrandek vs Piątka |
Maar napisał(a): a wywołaniem securite jest kolosalna różnica i do owej różnicy piję Można jaśniej ? Jeżeli wywołuję statek, celem ustalenia kursów, robię to z komunikatem securite. Moniia napisał(a): Poprawka, Cape. To nie są urządzenia do pływania z wiatrem... Jak powszechnie wiadomo, jachty pływają pod wiatr ![]() |
Autor: | Maar [ 25 lip 2010, o 15:49 ] |
Tytuł: | Re: Sztrandek vs Piątka |
cape napisał(a): Można jaśniej ? Jeżeli wywołuję statek, celem ustalenia kursów, robię to z komunikatem securite. Nie.Komunikat securite poprzedza komunikaty MSI i łączność taka prowadzona jest w trybie safety a ustalanie intencji jest powszechnym zajęciem z komunikacją routine. |
Autor: | Cape [ 25 lip 2010, o 16:07 ] |
Tytuł: | Re: Sztrandek vs Piątka |
Maar napisał(a): cape napisał(a): Można jaśniej ? Jeżeli wywołuję statek, celem ustalenia kursów, robię to z komunikatem securite. Nie.Komunikat securite poprzedza komunikaty MSI i łączność taka prowadzona jest w trybie safety a ustalanie intencji jest powszechnym zajęciem z komunikacją routine. W systemie GMDSC obecnie obowiązującym. Ale jeżeli korzystasz z 16 anologowo (a statki nadal prowadzą nasłuch na 16) to stosujesz w takiej sytuacji securite celem określenia pilności korespondencji. Nie masz obowiązku na jachcie posiadania VHF DSC i nie masz obowiązku wywoływać w systemie DSC. Praktyka powszechna jest nadal taka, że stosuje się nadal nieobowiązujace już procedury z przed 1 lutego 1999. |
Autor: | Maar [ 25 lip 2010, o 16:22 ] |
Tytuł: | Re: Sztrandek vs Piątka |
cape napisał(a): jeżeli korzystasz z 16 anologowo (a statki nadal prowadzą nasłuch na 16) to stosujesz w takiej sytuacji securite celem określenia pilności korespondencji Nie Krzysztof. Nie korzystasz z securite. Ustalenie jak który z was pójdzie jest zwykłą rutynową korespondencją.Nie myl tego, że pilnie się z facetem na mostku chcesz dogadać z pilnością korespondencji. |
Autor: | Cape [ 25 lip 2010, o 16:31 ] |
Tytuł: | Re: Sztrandek vs Piątka |
A ja Ci Marek odpowiem krótko, jak mi się statek w burtę czy rufę pakuje, to ja chcę żyć. Być może dzisiaj (po wejsciu w życie GMDSC) są takie procedury. Ale do 1999 były takie jak opisałem. Użycie słowa securite być może narusza jakieś regulacje, ale jest skuteczne. I to jest najwazniejsze. Chyba się nie złe OT zrobiło ![]() |
Autor: | robhosailor [ 25 lip 2010, o 16:45 ] |
Tytuł: | Re: Sztrandek vs Piątka |
cape napisał(a): Chyba się nie złe OT zrobiło ![]() Przywołuje się niniejszym admina i moda do porządku i zwraca o samodzielne nadanie sobie przez nich stosownych kar ![]() ![]() ![]() |
Autor: | Maar [ 25 lip 2010, o 16:47 ] |
Tytuł: | Re: Sztrandek vs Piątka |
cape napisał(a): Użycie słowa securite być może narusza jakieś regulacje, ale jest skuteczne. Skuteczne to jest przywalić białą rakietą w mostek ![]() A ja nie chciałbym, żeby ktoś przeczytał na forum i sobie zapamiętał, że wywołanie w celu ustalenia intencji powinno być poprzedzone komunikatem securite. Masz rację - się offtop zrobił ![]() |
Autor: | Katrine [ 25 lip 2010, o 16:55 ] |
Tytuł: | Re: Sztrandek vs Piątka |
a mi się wydaje że w tej kwestii to maar ma racje. Przynajmniej mnie tak uczono na kursie. A myślę że mnie dobrze uczono. ![]() |
Autor: | robhosailor [ 25 lip 2010, o 17:06 ] |
Tytuł: | Re: Sztrandek vs Piątka |
Katrine napisał(a): a mi się wydaje że w tej kwestii to maar ma racje. Nie podlizuj się ![]() ![]() |
Autor: | Katrine [ 25 lip 2010, o 17:17 ] |
Tytuł: | Re: Sztrandek vs Piątka |
no naprawdę mówiono że do takich pogadanek to rutine jest i już:P securite to jak sobie nogę złamiesz o a nie chcesz maydaya krzyczeć bo niby po co a jednak jakaś pomoc by się przydała bo boli:) czy jakieś ostrzeżenia nawigacyjne chcesz podać no np. kardynałka sobie dryfuje bo się urwała:) takie jest moje skromne zdanie ![]() ![]() ![]() EJJJJJJJJJJJJJJJJJJJ w poprzedniej wypowiedzi jest tekst którego ja nie napisałam!!!! kto to napisał? i jak to się stało co? kto się za mnie podaje ?:P |
Autor: | Carlo [ 25 lip 2010, o 17:22 ] |
Tytuł: | Re: Sztrandek vs Piątka |
Katrine napisał(a): securite to jak sobie nogę złamiesz o a nie chcesz maydaya krzyczeć oj oj to raczej pan pan ![]() Katrine napisał(a): zy jakieś ostrzeżenia nawigacyjne chcesz podać no np. kardynałka sobie dryfuje bo się urwała to i owszem ![]() |
Autor: | Cape [ 25 lip 2010, o 17:22 ] |
Tytuł: | Re: Sztrandek vs Piątka |
Katrine napisał(a): a mi się wydaje że w tej kwestii to maar ma racje. Przynajmniej mnie tak uczono na kursie. A myślę że mnie dobrze uczono. ![]() W/g Andrzeja Pochodaja z ksiązki Łaczność na morzu. Cytuję "Łączność poprzedzona sygnałem ostrzegawczym securite oznacza, że stacja zamierza nadać komunikat dotyczący bezpieczeństwa żeglugi lub zawierający ważne ostrzeżenie meteo" Otóż ja to interpretuję w taki sposób. Zagrożenie kolizją dotyczy bezpieczeństwa żeglugi (i nie o uzgodnienie intencji tu chodzi), więc użycie w takiej sytuacji securite jest uprawnione. Jednakże możecie to interpretować inaczej. |
Autor: | robhosailor [ 25 lip 2010, o 17:23 ] |
Tytuł: | Re: Sztrandek vs Piątka |
Wy się cieszta, że nie jestem tu moderatorem ![]() ![]() |
Autor: | Katrine [ 25 lip 2010, o 17:28 ] |
Tytuł: | Re: Sztrandek vs Piątka |
ee mieszacie DSC z fonia.... carlo a coś takiego jak securite z dodatkiem medico? mówi Ci to coś:D bo mi się tak coś kojarzy:) książkę pożyczyłam koleżance wiec nie mam jak sprawdzić gdzie to było ![]() cape na bank nie masz racji ![]() |
Autor: | Cape [ 25 lip 2010, o 17:31 ] |
Tytuł: | Re: Sztrandek vs Piątka |
Katrine napisał(a): coś takiego jak securite z dodatkiem medico? Błąd, nie securite, a Pan Pan medico. |
Autor: | Katrine [ 25 lip 2010, o 17:33 ] |
Tytuł: | Re: Sztrandek vs Piątka |
tak tak wałsnie sprawdziłam zgadza się ![]() |
Autor: | Carlo [ 25 lip 2010, o 17:34 ] |
Tytuł: | Re: Sztrandek vs Piątka |
A to tak w ramach przypomnienia: ![]() http://www.sail-ho.pl/archiwum/kulinski/przedrady3.html "1. SECURITE - wysyłamy go wtedy, gdy sytuacja nie zagraza życiu i nie wymaga natychmiastowej pomocy. Wyobraźmy sobie sytuację, gdy w wyniku gwałtownego szkwału pękły wanty, zwalił się maszt, ktoś przy tym złamał rękę, a w śrubę wkręcił się szot. Na dodatek jacht dryfuje w stronę trasy o dużym nasileniu ruchu (kanał podejściowy, TSS), a głębokość nie pozwala na zakotwiczenie. Jeżeli nie macie możności skorzystania z koleżeńskiej pomocy w rozsądnym czasie - wysyłacie na kanale 16 - URGENCY ALERT: - PAN, PAN, PAN - PAN, PAN, PAN - PAN, PAN,PAN - ALL STATIONS, ALL STATIONS, ALL STATIONS - THIS IS SALING BOAT DIABOLO ON POSITION......... cyfra, po cyfrze - jak wyzej - I AM DISMASTED, MY ENGINE IS OUT OF USE, ONE CREWMEMBER HAS BROKEN ARM, MY BOAT IS DRIFFTING RAPIOLY TOWARDS ...(nazwa) - I NEED A TOW AND MEDICAL ASSISTENCE, OVER Ponieważ , nim nadejdzie pomoc mozecie znaleźć się na ruchliwym torze wodnym, a tym samym stać się przeszkodą nawigacyjną - musicie wysłać odpowiednie ostrzeżenie na kanale 16 UKF. Na przykład takie: - SECURITE, SECURITE, SECURITE - ALL SHIPS ON GDAŃSK FAIRWAY (Traffic Separation Scheme) VESSELS APPROACHING BUOY .... itp. - THIS IS SAILING BOAT DIOABOLO - I AM DRIFFTONG UNABLE TO MANOVRE, MY POSITION IS........ (I REQUEST YOU CIVE ME WIDE BERTH FOR NEXT HALF AN HOUR. OUT Kiedy opanujecie sytuację nie zapomnijcie ODWOŁAĆ ! - ALL STATIONS, ALL STATIONS, ALL STATIONS THIS IS DIABOLO SAILING BOAT ON POSITION ........ CANCEL MU PAN/SECURITE ALERT" |
Autor: | Katrine [ 25 lip 2010, o 17:41 ] |
Tytuł: | Re: Sztrandek vs Piątka |
no dobra ale ja się nadal będę upierać ze do ustalania kursu to bez securite, no wiadomo ze jak jacht dryfuje i to w niebezpiecznym miejscu to ok można- a nawet trzeba securite bo jest jakąś przeszkoda nawigacyjna ale w normalnych okolicznościach ja bym wołała statek po prostu po nazwie na 16 i ustaliła kanał roboczy i na nim gadała w którą stronę kto ma odbić czy ustalała kursu i już:P |
Autor: | Cape [ 25 lip 2010, o 17:52 ] |
Tytuł: | Re: Sztrandek vs Piątka |
Katrine napisał(a): normalnych okolicznościach ja bym wołała statek po prostu po nazwie na 16 i ustaliła kanał roboczy i na nim gadała w którą stronę kto ma odbić czy ustalała kursu i już:P Po co ? To reguluje MPDM. Mówimy o sytuacji, gdy z jakiś względów nie możemy ustąpić i nie wiemy, czy zagrażający statek nas widzi. Byłem w takich sytuacjach. A co do wołania po nazwie, hmmm życzę sukcesu w jej odczytaniu z większej odległości lub w nocy. A jak jest blisko, to już nie ma czasu na wywoływanie. |
Autor: | Maar [ 25 lip 2010, o 18:26 ] |
Tytuł: | Re: Sztrandek vs Piątka |
cape napisał(a): Po co ? To reguluje MPDM. W którym miejscu to reguluje MPDM?Cytuj: Mówimy o sytuacji, gdy z jakiś względów nie możemy ustąpić To chyba Ty o tym mówisz - my mówimy o tym, że jedziemy przez ocean i widzimy zbliżający się statek i wydaje nam się, że statek ten chce nas rozjechać.W sytuacji gdy nie możemy ustąpić, bo nie ma wiatru a silnik mamy niesprawny to jesteśmy statkiem nieodpowiadającym za swoje ruchy i jako taki: a) mamy pierwszeństwo i ustępować wcale nie musimy b) stanowimy przeszkodę nawigacyjną zagrażającą bezpieczeństwu żeglugi. W przypadku punktu "b" należy nadać broadcastowy komunikat o swojej lichej sytuacji i komunikat ten powinien być poprzedzony securite, ale... nie ma on nic wspólnego z ustalaniem kursów, intencji widocznego/zagrażającego nam statku, etc - nadajemy go gdy jesteśmy przeszkodą informując inne statki o naszej pozycji. Gdy statek się zbliży do nas, to możemy zawołać go po nazwie (AIS nie jest czymś niezwykle rzadkim) lub po pozycji (near position) i możemy sobie z nim rozmawiać o wszystkim, także o kruchości naszego życia ale tak jak napisałem wyżej, będzie to korespondencja prowadzona w trybie rutynowym!!! |
Autor: | Katrine [ 25 lip 2010, o 18:29 ] |
Tytuł: | Re: Użycie sygnału SECURITE |
cape napisał(a): [ Po co ? To reguluje MPDM. Mówimy o sytuacji, gdy z jakiś względów nie możemy ustąpić i nie wiemy, czy zagrażający statek nas widzi. Byłem w takich sytuacjach. A co do wołania po nazwie, hmmm życzę sukcesu w jej odczytaniu z większej odległości lub w nocy. A jak jest blisko, to już nie ma czasu na wywoływanie. no kurde jak nie możemy ustąpić pierwszeństwa to wypadałoby wiedzieć dlaczego i w sytuacji bezpośredniego zagorzenia nadawać sygnały odpowiednie do sytuacji na ufk czy dsc- nie wiem np. ze się palimy, ze coś się popsuło co uniemożliwia nam manewrowość czy coś tam.... myślałam że nie mówimy o skrajnych sytuacjach... wtedy to zresztą chyba się maydeya od razu nadaje i a nie bawi w securite... to wszytko zależny od sytuacji....czy mamy czas... no ale chyba nie mówiliśmy o skrajnych sytuacjach tylko o takich zwyczajnych ![]() no albo na dsc wybrać wybieranie poprzez pozycje geograficzna (zaznaczenie obszaru- toż chyba wiesz gdzie jesteś a jak on niedaleko to tym bardziej wiesz) ale też jako rutine.... jeśli chodzi ci o duze statki to one przecież maja zawsze radary i jeżeli gość nie zaśnie to jest duża szansa że się do nas odezwie:) |
Autor: | Maar [ 25 lip 2010, o 18:55 ] |
Tytuł: | Re: Użycie sygnału SECURITE |
Katrine napisał(a): no albo na dsc wybrać wybieranie poprzez pozycje geograficzna Może ktoś Ci wytłumaczy ile mil ma minuta - ja już w tym wątku wymiękam (o klawiszu shift, to nawet nie wspomnę) ![]() |
Autor: | Cape [ 25 lip 2010, o 18:56 ] |
Tytuł: | Re: Użycie sygnału SECURITE |
Katrine napisał(a): no kurde jak nie możemy ustąpić pierwszeństwa to wypadałoby wiedzieć dlaczego Nie, nie palimy się tylko np w nocy statek pakuje się nam w rufę. Zmieniamy kurs o 30 stopni i nadal namiar się nie zmienia. Mamy klasyczną niejasną sytuację. Przed wszystkim nie wiemy, czy nas na ARPIE widzi. Klasyczny sytuacja do nawiązania łączności. Nie znamy nazwy (bo skąd), ale wiemy, że pasażer (po oświetleniu). Cała trudność polega na tym, aby skojarzył, że to jego wołamy. Użycie słowa securite w takiej sytuacji jest moim zdaniem jak najbardziej zasadne, albowiem to słowo zawsze wywoła dużo większe zainteresowanie, a mamy sytuację zagrozenia bezpieczeństwa żeglugi. Przykład z Grecji z atopsji. Sytuacja druga, o zmierzchu pakuje się nam w burtę kula białego światła. My mamy 2/3 kn na żaglach i żadnej realnej możliwości manewrowej. Przez rolnetkę widać, że to tuńczykowiec z oświetlonym reflektorami pokładem. Załoga pracuje przy rybie, a ponieważ jest to środek oceanu, to statek idzie na autopilocie. Czy na mostku ktoś jest ? Nie koniecznie. Na trzy kable przed naszą burtą zmienił kurs. Tu też odpowiednio wcześnie warto było próbować nawiązać łączność. Nie zrobiliśmy tego i to był błąd. Katrine napisał(a): myślałam że nie mówimy o skrajnych sytuacjach Skrajna sytuacja jest wtedy, gdy jest zbyt blisko. Dlatego działać trzeba odpowiednio wcześniej. Katrine napisał(a): wtedy to zresztą chyba się maydeya Z całą pewnością, nie Katrine napisał(a): no albo na dsc wybrać wybieranie poprzez pozycje geograficzna Tak, tylko, że jak wchodzisz na wyczarterowany jacht z jakąś tam VHF DSC to rozgryzaj z instrukcją w ręku tą funkcję, a potem, jak potrzeba, to szybko to zrób. Teoria. Katrine napisał(a): jeśli chodzi ci o duze statki to one przecież maja zawsze radary i jeżeli gość nie zaśnie to jest duża szansa że się do nas odezwie:) Mają, mają, tylko jeszcze na tych radar muszą nas widzieć, a z tym jest bardzo różnie Reasumując. Ja postępuję tak, gdy są uzasadnione zagrożenie kolizją to odpowiednio wcześniej pytam statek, czy mnie widzi. Używam słowa securite, bo traktuję sytuację, jako zagrożenie. Dodatkowo to słowo wywołuje znaczne większe zainteresowanie na wywływanym staku, którego jednoznaczna idetyfikacja jest dla mnie niemożliwa. AIS nie mam. Żeby nie było, to w całej mojej karierze zrobiłem to dwukrotnie, z pasażerem na Egejskim i we mgle w północnej Szkocji. |
Autor: | Katrine [ 25 lip 2010, o 19:36 ] |
Tytuł: | Re: Użycie sygnału SECURITE |
dzięki cape za wyjaśnienie. maar możesz jaśniej wytłumaczyć mi o co Ci chodzi, byłam na kursie na SRC na ICOMAch nam kpt pokazywał jak to się robi więc nie rozumiem o co ci chodzi- przecież jest taka funkcja i mozna przez dsc wysłac komunikat do okreslonego obszaru (zaznacza się takim kwadratem ten obszar) gdyby to było bez sensu to nie było by takiej funkcji chyba nie? weź się nie irytuj tylko wyjaśnij o co ci chodzi, nie każdy jest taki mądry jak ty jaśnie wielmożny adminie. nie-pozdr K. |
Autor: | Catz [ 25 lip 2010, o 20:30 ] |
Tytuł: | Re: Użycie sygnału SECURITE |
W celu uproszczenia waszej uczonej dyskusji, pozwole sobie na ciekawostke: Otoz we Francji ( to taki kraj rozciagajacy sie, zreszta dosc bezczelnie, na poludnie od Kanalu La Manche ) w najblizszym czasie zniesiony bedzie egzamn ( moze raczej "egzamin" ale jednak jakies koszty i czasu strata....) na VHF przenosne. Motyw? Bezpieczenstwo....Chodzi glownie o prognozy meteo ( lokalne, trzy razy dziennie i "na okraglo" ) ale tez i o najszerzej pojeta komunikacje. A moze za duzo strzelano rakietami w mostki? Catz 16 |
Strona 1 z 5 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |