Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Kto i co może kontrolować?
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=17&t=5557
Strona 1 z 1

Autor:  oculus [ 2 sie 2010, o 21:35 ]
Tytuł:  Kto i co może kontrolować?

Kupiłem jacht z dość dużą ilością osprzętu. Parę tygodni temu próbowałem zarejestrować znajdującą się na nim UKFkę w UKE - głównie w celu otrzymania call sign i MMSI. W rozmowie wyszło, że mam na łódce radar. Urzędnik do mnie "nie rejestruje Pan? A jak Pana skontrolujemy?" Trochę mnie zaskoczył tym, że jacyś agenci UKE chodzą po marinach i kontrolują. Chociaż możliwe, że gostek jeszcze mentalnie żyje w "poprzednim okresie", bo był w szoku jak się ode mnie dowiedział, ze jachty używane jedynie prywatnie nie muszą mieć karty bezpieczeństwa. Koniec końców UKFki też nie zarejestrowałem, bo pochodzi z połowy lat 90tych i nie ma certyfikatu zgodności - czyli działam na zupełnym nielegalu.
Dzisiaj zanotowałem kolejną sytuację, która skłoniła mnie do założenia tego wątku. W Darłowie przy nabrzeżu, przy którym cumują jachty, stało auto Straży Granicznej, a w nim dwóch dzielnych strażników pilnie coś tam sobie notowało w jakichś kwitach.
Reasumując:
Kto i co może kontrolować na prywatnym jachcie przeznaczonym jedynie do użytku prywatnego?
Tak w razie czego, żeby pogonić jakiegoś nadgorliwego urzędasa.

Autor:  Maar [ 2 sie 2010, o 23:22 ]
Tytuł:  Re: Kto i co może kontrolować?

oculus napisał(a):
Kto i co może kontrolować na prywatnym jachcie przeznaczonym jedynie do użytku prywatnego?

Pytanie - poprzez swoją ogólność - podobne troszkę do pytań "jaki jacht jest najlepszy?" :-)

A tak poważnie, to: GDZIE KONTROLOWAĆ?

W Argentynie służby sprawdzają czy bączek posiada certyfikat :-) Na Islandii certyfikat okrętowy i inśiurans jest wystarczającym zestawem kwitów a Zbieraj meldował kiedyś, że w Amsterdamie dwóch smutnych panów sprawdziło mu na Pogorii jedynie LRC - co kraj to obyczaj :-)

Nigdy nie miałem morskiej łódki i nie przechodziłem biurokratycznej gehenny, ale tak na chłopski rozum - gdybym teraz miał załatwiać kwity na wypasioną łódkę, to oprócz Certyfikatu Okrętowego (i wtórnego mu dokumentu rejestracyjnego) załatwiłbym sobie kwity na urządzenia nadawcze, czyli komplet składający się na pozwolenie radiowe (świadectwa nadania call sign i MMSI) i odpowiadające mu świadectwo operatora.

A wracając do konkretnego pytania o radar - we wniosku do UKE niby radar jest. Co więcej jest urządzeniem nadawczym i jako taki podpada pod kilka artykułów polskiego prawa i pod Konwencję i Konstytucję (a w zasadzie pod załączniki do owych) ITU. Nigdy nie słyszałem o kontroli "kwitów radarowych", ale... jeśli bym miał wypasioną łódź to występując o pozwolenie radiowe bym do wniosku radar wpisał ;-)
Tym bardziej, że nawet tam jest takowe pole.

Ten wniosek wypełniałeś? http://www.uke.gov.pl/_gAllery/15/27/15277/RM-S_wniosek_o_pozwolenie_stacja_statkowa.pdf

Autor:  skipbulba [ 3 sie 2010, o 06:05 ]
Tytuł:  Re: Kto i co może kontrolować?

A ja radaru nie rejestrowałem i mam ich w .... nosie:)

Certyfikat Okrętowy? Jaka ustawa wymaga by jacht niekomercyjny miał certyfikat okrętowy?

Autor:  Maar [ 3 sie 2010, o 08:18 ]
Tytuł:  Re: Kto i co może kontrolować?

skipbulba napisał(a):
Certyfikat Okrętowy? Jaka ustawa wymaga by jacht niekomercyjny miał certyfikat okrętowy?
Po Pardwie nie należy używać klawiatury :-) Oczywiście, że kwit, o którym myślałem nie nazywa się okrętowy, tylko jachtowy.

A wymaga go Kodeks Morski, który przemówił ustami MinInfra w Rozp. z dnia 23.12.04 "W sprawie polskiego rejestru jachtów".

Autor:  oculus [ 3 sie 2010, o 08:55 ]
Tytuł:  Re: Kto i co może kontrolować?

Dzięki, za próbę odpowiedzi kolego Maar. Chodziło mi jedynie o instytucje uprawnione do kontrolowania u nas w kraju. Myślę, że możliwe jest wspólne wyłuskanie takich instytucji, tak jak możliwe jest precyzyjne określenie kto może skontrolować jaki pojazd na drodze. Chętnych do kontrolowania jest u nas niestety jeszcze bardzo wielu i taki wykaz mógłby pomóc nam w opędzaniu się od tych przekraczających swoje kompetencje.
Co np. może kontrolować nam Straż Graniczna oprócz ewentualnych paszportów? Czy urzędnik UKE może wejść na pokład i przeglądać jaki sprzęt emitujący fale elektromagnetyczne posiadamy? Jaka jest procedura ewentualnej kontroli przeprowadzonej przez bosmana portu?
Wszytko odnośnie jachtu jedynie do użytku prywatnego.
Tak kolego Maar wypełniłem załączony przez Ciebie kwit i dołączyłem sporo załączników. Zaliczyłem nawet kurs SRC, chociaż trudno powiedzieć, żebym był "pełnokrwistym" operatorem łączności. Niestety UKFki nie dało się zarejestrować, bo gdy była produkowana nie istniało jeszcze coś takiego jak certyfikat zgodności. UKFka całkiem dobra - sailor firmy Shipmate.

Chyba mam podobne podejście jak skipbulba. Nie lubię jak jakis urzędnik traktuje mnie jak przygłupa i tłumaczy nieproszony co powinienem i co dla mnie jest dobre, tym bardziej jeśli nie ma do tego uprawnień. Jak będę chciał się czegos dowiedzieć, to zapytam na forum :)

PS. Łódka nie jest wypasiona :) Kupiona w Holandii z przeciętnym w tamtej okolicy wyposażeniem typu radar, ukf, ploter itp. Sprzęt leciwy, ale dobrych firm i w pełni sprawny.

Autor:  skipbulba [ 3 sie 2010, o 09:46 ]
Tytuł:  Re: Kto i co może kontrolować?

Maar napisał(a):
skipbulba napisał(a):
Certyfikat Okrętowy? Jaka ustawa wymaga by jacht niekomercyjny miał certyfikat okrętowy?
Po Pardwie nie należy używać klawiatury :-) Oczywiście, że kwit, o którym myślałem nie nazywa się okrętowy, tylko jachtowy.

A wymaga go Kodeks Morski, który przemówił ustami MinInfra w Rozp. z dnia 23.12.04 "W sprawie polskiego rejestru jachtów".



Marku, ja tam nie wiem, ale do zarejestrowania jachtu nie jest wymagany żaden certyfikat jachtowy :)

Autor:  Maar [ 3 sie 2010, o 10:00 ]
Tytuł:  Re: Kto i co może kontrolować?

Się nie będę powtarzał w temacie nadużycia Pardwy, ale faktycznie - pytanie i odpowiedź jakby nie mają wiele wspólnego :-) Sorrki.

A teraz próbując odpowiedzieć na pytanie kto może dokonywać kontroli jachtu, to na pewno inspektorzy morscy posiadający dokument identyfikacyjny inspektora. Kompetencje kontrolne inspektora państwa portu obejmują (w odniesieniu do jachtów) w zasadzie wszystko.

Oprócz tego, na pewno kontroli na jachcie może dokonać inspektor URTiP po okazaniu legitymacji służbowej i pisemnego upoważnienia. Kompetencje kontrolne pracowników URTiP ograniczają się oczywiście tylko do urządzeń nadawczych i związanych z nimi dokumentów.

Autor:  Maar [ 3 sie 2010, o 10:16 ]
Tytuł:  Re: Kto i co może kontrolować?

skipbulba napisał(a):
Marku, ja tam nie wiem, ale do zarejestrowania jachtu nie jest wymagany żaden certyfikat jachtowy :)
Do zarejestrowania nie, wszak jest to dokument, który otrzymujesz po zarejestrowaniu :-)
Co masz napisane na "dowodzie rejestracyjnym"?
Obrazek

Autor:  skipbulba [ 3 sie 2010, o 10:17 ]
Tytuł:  Re: Kto i co może kontrolować?

Oprócz tego może kontrolować Straż Graniczna, Służba Celna w zakresie swoich uprawnień. Z uprawnień Straży Granicznej wynika, że może chyba kontrolować wszystko:)

Kontrole może też przeprowadzić w okreslonych warunkach także okręt Marynarki Wojennej.
Na wodach śródlądowych Policja oraz Straż Miejska.

Marku. składam to na karb Pardwy (cokolwiek by to nie było :) ) ale napisałeś, że trzeba miec Certyfikat Okrętowy i wtórny mu dokument rejestracyjny :) potem zamieniłeś Certyfikat Okrętowy na Jachtowy, stąd odczytałem, że trzeba mieć Certyfikat Jachtowy i wtórny mu dokument rejestracyjny :) dlatego zgłupłem z lekka :)

Trzeba mieć po prostu dokument rejestracyjny zwany szumnie Certyfikatem Jachtowym wydawany przez PZŻ na podstawie :
za stroną PZŻ
"PODSTAWA PRAWNA:

Art. 23 §3 ustawy z dnia 18 września 2001 r. Kodeks morski (Dz. U. z 2001 r. nr 138 poz. 1545 z późn. zm.), Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie polskiego rejestru jachtów (Dz. U. z 2005 r. nr 6 poz. 43).



WYMAGANE DOKUMENTY:

* wypełniony formularz zgłoszenie jachtu morskiego do rejestru,
* wypełniony formularz wniosek o zatwierdzenie nazwy jachtu morskiego, w przypadku gdy nazwa nie została jeszcze zatwierdzona,
* dokumenty stwierdzające poprzednie nazwy jachtu – jeżeli były nadane (kserokopie decyzji, dowodów rejestracyjnych itp.),
* kserokopia dokumentu stwierdzającego przydzielenie sygnału wywoławczego – jeżeli został nadany,
* wystawiony przez rzeczoznawcę dokument potwierdzający wymiary jachtu, zawierający co najmniej długość i szerokość jachtu, a dla jachtów żaglowych również powierzchnię ożaglowania lub świadectwo pomiarowe, jeżeli jacht został pomierzony, lub deklaracja zgodności CE,
* oryginał lub uwierzytelniony notarialnie odpis dokumentu stwierdzającego nabycie własności lub współwłasności jachtu (do wglądu), którym może być:
o faktura VAT,
o umowa kupna-sprzedaży,
o umowa zamiany,
o umowa darowizny (przy umowach wymagane jest potwierdzenie uiszczenia podatku od czynności cywilno-prawnych we właściwym urzędzie skarbowym lub zawarcie umowy w formie aktu notarialnego),
o prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności,
o dla jachtu budowanego systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego oraz, w przypadku nabycia podstawowych elementów jak: kadłub, żagle, maszt, silnik, dokumenty potwierdzające nabycie tych elementów,
* jeżeli właścicielem jachtu jest osoba fizyczna - dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument z numerem PESEL potwierdzający tożsamość (do wglądu lub kserokopia), w przypadku gdy dokument własności jest wystawiony na działalność gospodarczą również kserokopie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej i zaświadczeń potwierdzających przydzielenie numerów REGON i NIP,
* jeżeli właścicielem jachtu jest osoba prawna – kserokopia wypisu z odpowiedniego rejestru sądowego, wskazującego imiona i nazwiska osób upoważnionych do działania w imieniu osoby prawnej (np. odpis z Krajowego Rejestru Sądowego) i kserokopie zaświadczeń potwierdzających przydzielenie numerów REGON i NIP,
* jeżeli armator nie jest właścicielem jachtu – oryginał lub uwierzytelniony odpis dokumentu uprawniającego armatora do użytkowania jachtu (do wglądu),
* dowód wykreślenia jachtu z rejestru – jeżeli jacht był wpisany do rejestru okrętowego, rejestru za granicą lub zarejestrowany w urzędzie morskim, urzędzie żeglugi śródlądowej, starostwie powiatowym, okręgowym związku żeglarskim lub Polskim Związku Motorowodnym i Narciarstwa Wodnego,
* oryginał świadectwa bandery – jeżeli zostało wystawione,
* jeżeli jacht został sprowadzony z państwa członkowskiego Unii Europejskiej – zaświadczenie wydane przez właściwy organ potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług lub brak tego obowiązku, jeżeli jacht został sprowadzony spoza Unii Europejskiej - dokument odprawy celnej,
* kopia dowodu opłaty za rejestrację zgodnie z poniższą tabelą.



Dokumenty sporządzone w języku obcym dołącza się do zgłoszenia wraz z ich tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego lub biuro tłumaczeń.
"

Autor:  gf [ 3 sie 2010, o 12:59 ]
Tytuł:  Re: Kto i co może kontrolować?

skipbulba napisał(a):
Na wodach śródlądowych Policja oraz Straż Miejska.

SM też? Serio? Samochodu w ruchu im zatrzymać nie wolno, więc jacht to chyba też mogliby co najwyżej na przystani :)

Autor:  elektryczny [ 3 sie 2010, o 19:41 ]
Tytuł:  Re: Kto i co może kontrolować?

Odnośnie uprawnień Straży Granicznej kliknij w ten tekst.
Znajdziesz również tam: Ustawa z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2005 r. Nr 234, poz. 1997, z 2006 r. Nr 104, poz. 708, Nr 104, poz. 711, Nr 170, poz. 1218, z 2007 r. Nr 57, poz. 390, Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 86, poz. 521)

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/