Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 5 sie 2025, o 20:11




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 51 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 29 cze 2007, o 13:38 

Dołączył(a): 6 kwi 2007, o 11:19
Posty: 8
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Witam,

tytulem wstepu chcialam zaznaczyc, ze to moj pierwszy post na tym forum, i ze z zeglarstwem w sensie praktycznym mialam do czynienia prawie w ogole :)

A teraz do sedna:

chcialam sie dowiedziec, co jest "sprawdzane" na takowym egzaminie. Domyslam sie, ze bedzie on skladal sie z czesci teoretycznej i praktycznej, aczkolwiek wolalabym troszke mniej ogolnie :) Niedlugo wybieram sie na kurs i chcialabym wiedziec, czego moge sie spodziewac, zeby byc lepiej przygotowana :)
Kolejne pytanko: jakie sa w miare dokladne koszta egzaminu, patentu i ksiazeczki zeglarskiej. Dotarlam do wielu zrodel, sporo rozniacych sie od siebie, a ze wyjezdzam na okres kursu i egzaminu, chcialabym wiedziec jakie wziac ze soba fundusze:)

Narazie chyba na tyle, aczkolwiek pewnie znajde wiecej pytan :)

Z gory dziekuje,
pozdrawiam

-ive


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 29 cze 2007, o 14:42 

Dołączył(a): 15 lut 2006, o 17:43
Posty: 57
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
książeczka żeglarska-nieobowiązkowa, ale chyba 50zł
egzamin 200zł(50% zniżki dla uczących się)
patent - 50zł
Reszty dowiesz się na kursie bo tutaj chyba nic nie zrozumiesz jak Ci powiem że wymagany jest zwrot przez sztag, przez rufę, człowiek za burtą czy techniki podejścia i odejścia od nabrzeża
pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 29 cze 2007, o 14:46 

Dołączył(a): 6 kwi 2007, o 11:19
Posty: 8
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Dziekuje za odpowiedz. Wlasnie znalazlam jakies pezetżetowskie wymagania i doszlam do wniosku, ze tego nie da sie pojac przez dwa tygodnie kursu... Chyba zaczynam sie bac :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 29 cze 2007, o 16:28 

Dołączył(a): 15 lut 2006, o 17:43
Posty: 57
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Jak masz czas to szybko kupuj 'żeglarz i sternik jachtowy' kołaszewskiego i świdwińskiego z 2004 albo 2005 roku. Z tych lat podręcznik jest razem z płytą. Mnóstwo się z tej książki dowiedziałem i uważam, że jest kompletna!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 29 cze 2007, o 22:30 

Dołączył(a): 27 cze 2007, o 12:05
Posty: 13
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
ive napisał(a):
Dziekuje za odpowiedz. Wlasnie znalazlam jakies pezetżetowskie wymagania i doszlam do wniosku, ze tego nie da sie pojac przez dwa tygodnie kursu... Chyba zaczynam sie bac :)

Da sie pojac, choc dobrze jest wczesniej przygotowac sie z chocby czesci teorii + wezly. Proponuje na start przyblizyc sobie nieco budowe jachtu i moze conieco z teorii zeglowania.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 30 cze 2007, o 20:45 

Dołączył(a): 24 kwi 2006, o 21:02
Posty: 53
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
odnośnie egzaminu z teorii:

kiedy ja bylem na kursie bylo praktykowane cos takiego ze po każdym dziale (meteorologia, ratownictwo, itp) byl robiony przez instruktorów którzy nas szkolili sprawdzian, z nadzieja ze gdy przybędzie egzaminator nie bedzie robil osobnego egzaminu z calości teorii. opłaciło sie to nam bo egzaminator zaakceptował te sprawdziany* i zają sie egzaminem praktycznym

*nie wszyscy zdawali te sprawdziany za pierwszym razem, zdazaly sie poprawki, ale z tego co mi bylo wiadomo, to wszystko bylo zalatwiane "wewnętrznie"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 30 cze 2007, o 20:57 

Dołączył(a): 6 kwi 2007, o 11:19
Posty: 8
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Witam,

dziekuje slicznie za odpowiedzi :) Zasadniczo to mam jeszcze dwa tygodnie... wiec postaram sie jak najwiecej oczytac :)
Niestety, ale watpie, zbeym byla taka szczesciara i miala osobne sprawdziany... :)

W kazdym razie staram sie myslec pozytywnie (z naciskiem na "staram") :)
Ehh, jak przed sprawdzianem w podstawowce :P

Pozdrawiam,

-ive


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 lip 2007, o 11:07 

Dołączył(a): 24 kwi 2006, o 21:02
Posty: 53
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
John Johnson napisał(a):
Jak masz czas to szybko kupuj 'żeglarz i sternik jachtowy' kołaszewskiego i świdwińskiego z 2004 albo 2005 roku. Z tych lat podręcznik jest razem z płytą. Mnóstwo się z tej książki dowiedziałem i uważam, że jest kompletna!


przypuszczam ze to byla pomylka ale jednym z autorów jest kolaszewski a nie kołaszewski :)
ale jeszcze takie pytanie dlaczego ma kupowac ksiązke z 2005 skoro mozna z 2007 ??

powiedz gdzie masz ten kurs to moze bedziemy w stanie ci wiecej powiedziec :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 lip 2007, o 14:04 

Dołączył(a): 27 cze 2007, o 12:05
Posty: 13
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
snekkar napisał(a):
kiedy ja bylem na kursie bylo praktykowane cos takiego ze po każdym dziale (meteorologia, ratownictwo, itp) byl robiony przez instruktorów którzy nas szkolili sprawdzian

Bylem w swoim zyciu na niejednym szkoleniu organizowanych przez rozne firmy/instytucje i niestety czegos takiego nie doswiadczylem. Natomiast rozwiazaniem ktore na ogol napotykam jest takie ze sam egzamin nie jest podzielony jedynie na czesc teoretyczna i praktyczna, tylko teoria jest rozbita na kilka etapow. W ramach pojedynczego etapu zdawana jest pojedyncza czesc- locja, przepisy, teoria zeglowania itp. kazda osobno (choc czesto wszystko jednego dnia!)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 3 lip 2007, o 11:11 

Dołączył(a): 6 kwi 2007, o 11:19
Posty: 8
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Książka "Żeglarz jachtowy" zakupiona :) Zabieram sie do lektury :)

pozdrawiam,

-ive


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 3 lip 2007, o 12:27 

Dołączył(a): 15 lut 2006, o 17:43
Posty: 57
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
snekkar napisał(a):
przypuszczam ze to byla pomylka ale jednym z autorów jest kolaszewski a nie kołaszewski
ale jeszcze takie pytanie dlaczego ma kupowac ksiązke z 2005 skoro mozna z 2007 ??

Zawsze myślałem, że Kołaszewski, ale przyznaje rację, a 2005 bo w 2007 wydawają już tylko 'Żeglarz Jachtowy', a moim zdaniem lepiej upiec dwie pieczenie na jednym ogniu(:)) i wziąć 'Żeglarza i Sternika Jachtowego'
Z tym, że zmieniają się przepisy, i tu trzeba się troche podowiadywać w internecie.!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 3 lip 2007, o 20:00 

Dołączył(a): 6 kwi 2007, o 11:19
Posty: 8
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Ja kupilam "Zeglarza jachtowego", bo na sternika zabraklo mi pieniazkow ;) A ze jestem w goracej wodzie kapana stwierdzilam, ze nie czekam :)

Kiedy bede miala mozliwosc (mam na mysli glownie staz na morzu) "zrobic" sobie sternika, to zapewne kupie sobie te druga :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 4 lip 2007, o 19:09 

Dołączył(a): 4 lip 2007, o 18:30
Posty: 317
Lokalizacja: Świdnik
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Ja sam niedawno zdawałem egzamin i musze przyznać, że nie było aż tak trudno. Kurs robiłem w Yacht Club-ie (370zł). Egzamin kosztował 200zł i 50 zł patent dla osób powyżej 26 roku życia, a uczący sie do 26 lat mają zniżke na egzamin i patent 50%
Sam egzamin składał sie z kilku części, należało zaliczyć: węzły, manewrowanie na silniku, test z meteo, egzamin ustny (po jednym pytaniu z każdego przedmiotu) i oczywiście pływanie jachtem (w moim przypadku omegą ;) Zdali wszyscy, którzy podeszli do egzaminu. A i uczyłem się tylko z materiałów wykładowych :) Pozdrawiam.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 13 lip 2007, o 14:38 

Dołączył(a): 6 kwi 2007, o 11:19
Posty: 8
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Witam :)

Dzis wlasnie wyjezdzam na kurs... Prosze mocno trzymac za mnie kciuki :)

Pozdrawiam,

-ive


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 13 lip 2007, o 15:39 

Dołączył(a): 24 kwi 2006, o 21:02
Posty: 53
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
John Johnson napisał(a):
Zawsze myślałem, że Kołaszewski, ale przyznaje rację, a 2005 bo w 2007 wydawają już tylko 'Żeglarz Jachtowy', a moim zdaniem lepiej upiec dwie pieczenie na jednym ogniu(:)) i wziąć 'Żeglarza i Sternika Jachtowego'


z całym szacunkiem, ale gdzie ty to znalazles ??!! ja mam "żeglarz i setrnik jachtowy" z 2007 :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 13 lip 2007, o 19:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 kwi 2006, o 20:36
Posty: 65
Lokalizacja: ze Śląska
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
W sumie sam egzamin jest uzależniony od egzaminatorów. Bo sa tacy że zadadzą po jednym pytaniu z każdego testu a są tacy co robią każdego szczegółowy test.

Mnie właśnie taka ostra wersja czeka ale na razie jestem optymistycznie nastawiony. Zostały mi jeszcze 2 z 3 tygodni :D Już dość dobrze robię zwrot przez sztag, rufa nieco gorzej mi wychodzi ale do człowieka za burta dochodzę bez większych problemów. Do nabrzeża dochodzę dość prawie na żaglach, a odchodzić jako dowodzący jeszcze nie odchodziłem na żaglach.

_________________
WOLNOŚĆ jest wartością ponad wszystko !!!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 19 lip 2007, o 21:46 

Dołączył(a): 19 lip 2007, o 21:35
Posty: 31
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Jachtowy
Witam,
to mój pierwszy post na forum :DD więc witam wszystkich serdecznie!!!

5 sierpnia wybieram się na obóz żeglarski:
http://jachty.org/OBOZ_ZEGLARSKI__paten ... em,15.html
Przyznam, że trochę się tego boję... Zwłaszcza, że doczytałam się paru rzeczy, które będę musiała umieć...

Jak założycielka tematu, chcę wyrobić sobie patent, i mam w związku z tym prośbę. Jak wygląda taki obóz? Opowiedzcie o swoich przeżyciach :DD


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 20 lip 2007, o 11:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 cze 2005, o 09:14
Posty: 772
Lokalizacja: Częstochowa
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Witaj, ;)
Agilis napisał(a):
Przyznam, że trochę się tego boję... Zwłaszcza, że doczytałam się paru rzeczy, które będę musiała umieć...

Nie martw się, kurs jest po to, aby się właśnie tego nauczyć ;) Jeśli jednak chcesz, zajrzyj do wirtualnego kursu żeglarskiego na zegluj.net: http://www.zegluj.net/articles.php?topic=13
Możesz zapoznać się z podstawowymi wiadomościami, będzie Ci potem niewątpliwie łatwiej ;)
Agilis napisał(a):
Jak założycielka tematu, chcę wyrobić sobie patent, i mam w związku z tym prośbę. Jak wygląda taki obóz? Opowiedzcie o swoich przeżyciach :DD

Wydaje mi się, że ten obóz to nie tylko same żeglowanie. Myślę, że nie będziesz się nudzić, a jeśli dużo uwagi poświęcisz samemu żeglowaniu, to patent będzie już formalnością. Zauważ, że w większości cywilizowanych krajów (UK, Stany Zjednoczone, Szwecja), nie ma patentów, a tamtym ludziom musi wystarczyć sama wiedza, więc nie jest zdobycie owego jakoś strasznie trudne ;) Pamiętaj tylko by słuchać i pytać ;)

Pozdrawiam

_________________
"Take your passion and make it happen"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 20 lip 2007, o 16:31 

Dołączył(a): 19 lip 2007, o 21:35
Posty: 31
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Jachtowy
Czytam teraz książkę Stefana Wysockiego "Żeglarz jachtowy". Przeczytałam m.in. o czymś takim jak nóż żeglarski z marspiklem - czy ktoś z was go używa?

Dziękuję Ci Vieri za odpowiedź, trochę mnie pocieszyłeś :wink: Jestem dobrej myśli i z niecierpliwością czekam na 5 sierpnia :DD


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Nóż
PostNapisane: 23 lip 2007, o 07:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2639
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 277
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Agilis napisał(a):
Przeczytałam m.in. o czymś takim jak nóż żeglarski z marspiklem - czy ktoś z was go używa? :DD

Używa, używa. Robi także za szeklownik do co mniejszych szekli. A co do pytania, czy w dwa tygodnie można zostać żeglarzem, odpowiem, że ku mojemu zdziwieniu, można. Przepracowałem cztery tygodnie w Róży Wiatrów i prawie wszyscy zdali. Niemniej jednak sugerowałbym następny porządek działań: Najpierw wybrać się na rejs z przyjaciółmi lub taki "zorganizowany" a dopiero następnie wydawać pieniądze na kurs, egzamin i ew. patent żeglarski. W praktyce była zasadnicza różnica pomiędzy tymi opływanymi a newcomers'ami. :smile:

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Nóż
PostNapisane: 24 lip 2007, o 16:25 

Dołączył(a): 10 sty 2006, o 16:15
Posty: 1155
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 46
WhiteWhale napisał(a):
Agilis napisał(a):
Przeczytałam m.in. o czymś takim jak nóż żeglarski z marspiklem - czy ktoś z was go używa? :DD

Używa, używa. Robi także za szeklownik do co mniejszych szekli.

Zasadniczym przeznaczeniem marszpikla było szplajsowanie lin stalowych - wówczas topornych, sztywnych, szorstkich "ocynków". Ileż to krwi z pokłutych przez "wszy" palców a żeglarki pewnie i łez wylały aby nauczyć się tej sztuki, bo bez niej nie można było otrzymać patentu sternika. A bez patentu sternika aż do 1980 roku nie można było prowadzić nawet Omegi - chyba że pod nadzorem.
Dziś szplajsowanie prawie zanikło - a jednak kultywuję je na "Leśnym Dziadku". Oczywiście olinowanie masztu zakończone mam "współcześnie" - przez zawalcowanie, ale nie ma lepszego niż szplajs sposobu zakończenia fału miecza. Szplajs w odróżnieniu od jakiejkolwiek fabvrycznej końcówki daje się bowiem nawijać na bęben wraz z resztą fału.
Ale obecnie mamy do dyspozycji mięciutkie i śliskie liny nierdzewne, i aż przyjemnie jest patrzeć jak taka 3mm lina splata się w równy szplajs. A zamiast marszpikla używam kolca w który wyposażony jest... "zegarmstrzowski" śrubokręt.

Pozdrawiam
Tomek Janiszewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 29 lip 2007, o 15:17 

Dołączył(a): 6 kwi 2007, o 11:19
Posty: 8
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Witam,

chcialam sie tylko pochwalic, ze ZDALAM :)

pozdrawiam :)

-ive


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 29 lip 2007, o 15:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2639
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 277
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
ive napisał(a):
Kiedy bede miala mozliwosc ... "zrobic" sobie sternika, :)

Zawsze myślałem że do tego nie trzeba żadnego kursu :wink: ale przy okazji - gratulacje

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sie 2010, o 22:11 

Dołączył(a): 4 sie 2010, o 22:07
Posty: 2
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Teraz w sobotę 7 sierpnia zdaje egzamin na zeglaza zyczcie mi powodzenia.
A tak nawiasem jakich pytan moge sie spodziewac na teorii??
Z gory dzieki. :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sie 2010, o 22:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17566
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3697
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
srubas1 napisał(a):
A tak nawiasem jakich pytan moge sie spodziewac na teorii??
Abstrahując od Twojego pytania - czy na kursie nie powiedział Wam instruktor jakich pytań można się spodziewać?

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 sie 2010, o 11:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17566
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3697
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Kiedyś - dawno temu - Zbyszek Klimczak przygotował zestaw pytań egzaminacyjnych na stopień żeglarza jachtowego. Zestaw ten był wydrukowany w jego książce i wykorzystywany przez różne komisje.
Może komuś się przydać, więc wklejam:


1. patent żeglarza jachtowego uprawnia do:
a) prowadzenia jachtów bez ograniczeń w żegludze śródlądowej
b) prowadzenia jachtów o powierzchni do 15 m2
c) prowadzenia jachtów do 15 m2 a po ukończeniu 16 lat jachtów o powierzchni 20 m2
d) uprawnia do prowadzenia jachtów żaglowych bez lub z pomocniczym napędem mechanicznym po wodach śródlądowych bez ograniczeń, oraz do prowadzenia jachtów żaglowych bez lub z pomocniczym napędem mechanicznym o długości całkowitej do 8,5 m. po wodach morskich w strefie do 2 Mm od brzegu w porze dziennej.

2. sygnał dźwiękowy „trzy krótkie” oznacza:
a) zmieniam swój kurs w lewo
b) nie mogę manewrować
c) zatrzymajcie natychmiast swój statek
d) moje maszyny pracują wstecz

3. sygnał dźwiękowy „ powtarzające się długie dźwięki lub uderzenia w dzwon „ oznacza:
a) zatrzymajcie natychmiast swój statek
b) wzywam pomocy
c) człowiek za burtą
d) niebezpieczeństwo zderzenia

4. który z wymienionych sygnałów nie jest sygnałem wzywania pomocy?
a) zestaw flag MKS—NP.
b) pomarańczowy dym
c) wywieszenie kwadratowej flagi mającej nad sobą lub pod sobą kulę lub przedmiot podobny do kuli
d) rakieta spadochronowa lub pochodnia paląca się czerwonym płomieniem.

5. które z wymienionych świateł jest światłem rufowym?
a) czerwone o całkowitym kącie świecenia 112,5 stopnia
b) białe o całkowitym kącie świecenia 135 st.
c) zielone o całkowitym kącie świecenia 112,5 st.
d) białe o całkowitym kącie świecenia 225 st.

6. przy kursach zbieżnych statku pasażerskiego z jachtem żaglowym pierwszeństwo ma?
a) jacht żaglowy o ile idzie pod żaglami
b) statek pasażerski o ile wiezie pasażerów
c) zawsze jacht żaglowy
d) zawsze statek pasażerski

7. przy kursach zbieżnych dwóch jachtów żaglowych pierwszeństwo ma jacht idący?
a) zawsze prawym halsem
b) prawym halsem o ile niesie więcej niż jeden żagiel
c) lewym halsem o ile niesie więcej niż jeden żagiel
d) zawsze lewym halsem

8. przy kursach zbieżnych dwóch jachtów idących tym samym halsem, pierwszeństwo ma jacht?
a) od strony zawietrznej
b) ostrzej do wiatru
c) z większą prędkością
d) z mniejszą prędkością

9. wyposażenie jachtu w środki ratunkowe powinno być?
a) jedno koło ratunkowe i dwie kamizelki
b) dwa koła ratunkowe i dwie kamizelki
c) środki ratunkowe w ilości nie mniejszej niż liczba osób na pokładzie plus koło ratunkowe
d) środki ratunkowe w ilości nie mniejszej niż liczba osób na pokładzie

10. która z wymienionych lin nie jest liną olinowania ruchomego?
a) achtersztag
b) hals
c) fał miecza
d) szot grota

11. która z wymienionych lin nie jest liną olinowania stałego?
a) sztag
b) fał płetwy sterowej
c) stenwanta
d) achtersztag

12. który z wymienionych elementów nie jest częścią żagla?
a) refbanta
b) liklina
c) bryt
d) refpatent

13. obramowany otwór do przeprowadzania cum i lin kotwicznych to:
a) kipa
b) kabestan
c) kluza
d) knaga

14. drzewce mocujące dolny lik żagla to:
a) bom
b) gafel
c) reja
d) bukszpryt

15. poziomy maszt na dziobie jachtu to:
a) wystrzał
b) saling
c) bukszpryt
d) flagsztok

16. jacht klasy „Omega” ma typ ożaglowania:
a) kecz
b) ket
c) slup
d) kuter

17. jacht klasy „Omega” ma rodzaj ożaglowania:
a) lugrowe
b) rozprzowe
c) rejowe
d) Marconi

18. dziobowy przedział jachtu to;
a) kokpit
b) forpik
c) achterpik
d) mesa

19. w przypadku wywrócenia jachtu pierwszą czynnością sternika jest:
a) zabezpieczyć jacht przed wywróceniem się do góry stępką
b) sprawdzić stan załogi
c) zrzucić żagle
d) odwrócić jacht masztem pod wiatr lub prąd

20. jeden z podanych sposobów na przetrwanie w wodzie o niskiej temperaturze jest nieskuteczny:
a) założenie jak największej ilości ubrań
b) ograniczenie ruchów w wodzie
c) podanie alkoholu
d) przyjęcie w bezruchu pozycji „help”

21. opuszczenie wywróconego jachtu może nastąpić:
a) tylko w wypadku gdy inne środki zawiodły i dalsze pozostawanie w wodzie grozi śmiercią z wychłodzenia
b) w celu sprowadzenia pomocy
c) po zabezpieczeniu jachtu
d) w kamizelkach ratunkowych

22. wiatr rzeczywisty to:
a) ruch powietrza przeciwny do kierunku ruchu jachtu
b) ruch powietrza wynikający z poruszania się jachtu
c) wiatr wywołany warunkami meteorologicznymi i ukształtowaniem terenu w odniesieniu do jachtu
d) wiatr działający bezpośrednio na żagle i odczuwany przez żeglarzy na poruszającym się jachcie

23. wiatr pozorny to:
a) ruch powietrza wynikający z różnicy ciśnień przed i za żaglem
b) wiatr wywołany warunkami meteorologicznymi i ukształtowaniem terenu w odniesieniu do nieruchomego jachtu
c) ruch powietrza przeciwny do kierunku ruchu jachtu
d) wiatr działający bezpośrednio na żagiel i odczuwany przez żeglarzy na poruszającym się jachcie

24. kursy wiatru względem jachtu określa się na podstawie wiatru:
a) rzeczywistego
b) pozornego
c) własnego
d) pozornego i rzeczywistego razem

25. zawietrzność jachtu powoduje?
a) luzowanie żagli przednich
b) przesunięcie masztu w kierunku rufy
c) luzowanie żagli tylnych
d) przegłębienie kadłuba na dziób

26. nawietrzność jachtu powoduje?
a) przesunięcie środka bocznego oporu w kierunku dziobu
b) przegłębienie kadłuba na rufę
c) luzowanie żagli tylnych
d) przesunięcie masztu w kierunku dziobu

27. dryf jest to?
a) tworzenie fali przez kadłub przy kursie fordewind
b) znoszenie jachtu na stronę zawietrzną
c) ślad pozostawiony na wodzie przy kursie baksztag
d) sposób żeglowania przy kursie fordewind i żaglami po obu burtach

28. nadmierne wybranie żagli powoduje:
a) wzrost prędkości i zmniejszenie dryfu
b) zmniejszenie przechyłu
c) zmniejszenie prędkości i zwiększenie dryfu
d) zmniejszenie dryfu

29. czerwony baken w kształcie walca oznacza:
a) prawą stronę szlaku żeglownego
b) rozgałęzienie szlaku
c) mieliznę
d) lewą stronę szlaku

30. jedna żółta kwadratowa tablica /lub żółte światło/ umieszczona wierzchołkowi na środku przęsła mostu oznacza:
a) przejazd jednokierunkowy
b) zakaz przejazdu
c) wskazanie przęsła przejazdu
d) przejazd dwukierunkowy

31. czerwona flaga lub światło oznacza/
a) zatrzymać się
b) zmniejszyć prędkość i zwiększyć ostrożność
c) udać się na przeciwną stronę szlaku
d) zakaz przejazdu

32. który z podanych terminów nie jest płycizną?
a) meander
b) przymulisko
c) przykosa
d) przemiał

33. pokonywać kanały żeglugowe można
a) pod żaglami, jeżeli wysokość mostów i linii wys. nap. Na to pozwala
b) pod żaglami, pod warunkiem, że trzyma się w pogotowiu uruchomiony silnik
c) tylko pod jednym żaglem głównym
d) pod zrzuconymi żaglami

35. do łączenia lin o jednakowej grubości stosuje się?
a) węzeł bramszotowy
b) refowy
c) płaski
d) rzutkowy

36. półsztyk służy:
a) cumowania
b) przywiązywania lin do wiader, kotwic itp.
c) zabezpieczania węzłów cumowniczych
d) skracania lin

37. który z wymienionych węzłów jest węzłem cumowniczym?
a) prosty
b) kotwiczny
c) rożkowy
d) żeglarski

38. po awarii zerwania sztagu należy wykonać manewr/
a) wyostrzyć do linii wiatru
b) płynąć dalej przy wyluzowanych żaglach
c) odpaść do pełnego wiatru
d) wybrać natychmiast żagle

39. która z podanych jednostek nie jest jednostką ciśnienia atmosferycznego?
a) milibar
b) hektopascal
c) kg/ cm2
d) mmHg

40. która z jednostek nie jest jednostką prędkości wiatru?
a) węzeł
b) m/sek
c) stopnie B
d) Mm

41. cumulus to chmura:
a) niska warstwowa
b) pierzaste maziaki na niebie
c) wypiętrzona z ciemnym spodem
d) oddzielnie ostro zarysowana, przesuwająca się po niebie

42. bryza dzienna to:
a) wiatr wiejący od lądu do morza
b) wiatr wiejący od morza do lądu
c) silny chwilowy podmuch
d) stały wiatr wiejący z gór





ODPOWIEDZI NA TEST Z TEORII NA PATENT ŻEGLARZA JACHTOWEGO.


1d,2d,3b,4a,5b,6d,7a,8a,9c,10a,11b,12d,13c,14a,15c,
16c,17d,18b,19b,20c,21a,22c,23d,24a,25c,26a,27b,28c,29a,30d,
31d,32a,33d,34-odpadło,35c,36c,37d,38c,39c,40d,41d,42b.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 sie 2010, o 12:06 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Cytuj:
6. przy kursach zbieżnych statku pasażerskiego z jachtem żaglowym pierwszeństwo ma?
a) jacht żaglowy o ile idzie pod żaglami
b) statek pasażerski o ile wiezie pasażerów
c) zawsze jacht żaglowy
d) zawsze statek pasażerski

7. przy kursach zbieżnych dwóch jachtów żaglowych pierwszeństwo ma jacht idący?
a) zawsze prawym halsem
b) prawym halsem o ile niesie więcej niż jeden żagiel
c) lewym halsem o ile niesie więcej niż jeden żagiel
d) zawsze lewym halsem

8. przy kursach zbieżnych dwóch jachtów idących tym samym halsem, pierwszeństwo ma jacht?
a) od strony zawietrznej
b) ostrzej do wiatru
c) z większą prędkością
d) z mniejszą prędkością


Może mieć co najwyżej prawo drogi ale nawet takie sformułowanie nie oddaje stanu faktycznego.
Jeśli już, to która z z jednostek powinna ustąpić?

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 sie 2010, o 12:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17566
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3697
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
ins napisał(a):
takie sformułowanie nie oddaje stanu faktycznego.
Podobnie jak obowiązkowy patent nie oddaje stanu faktycznego.

Cytuj:
Jeśli już, to która z z jednostek powinna ustąpić?
Myślę, że mądro brzmiącymi zwrotami nie nadrobi się idiotyzmu obowiązkowości :-(

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 sie 2010, o 12:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
pytania :
2,3,5,9,16,24,25,26,32,35,36,37,39,40 są absolutnie zbędne.
przy czym pytanie 16 jest głupie, co ma znajomość ożaglowania Omegi do uzyskania uprawnień żeglarza jachtowego? Pomaga to jakoś w poziomie bezpieczeństwa?

w pytaniu 29 dalibóg ja nie wiem co to jest "baken". Nie można jakoś po polsku? :D

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 sie 2010, o 12:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17566
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3697
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
skipbulba napisał(a):
pytania: [...] są absolutnie zbędne.
Światełka i sygnały to w/g Ciebie zbędna wiedza?! Hmmm...

Cytuj:
przy czym pytanie 16 jest głupie, co ma znajomość ożaglowania Omegi
Nie jestem pewien, ale przypuszczam, że zwrot "ożaglowanie Omegi" pozwolił uniknąć robienia rysunków. Zbyszek te pytania robił pierwotnie dla swoich uczniów, pewnie łatwiej było mu na maszynie do pisania niż piórkiem i węglem :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 51 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL