Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Dopuszczenie na oceaniczną
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=17&t=7875
Strona 1 z 1

Autor:  Maar [ 11 kwi 2011, o 20:50 ]
Tytuł:  Dopuszczenie na oceaniczną

Nie wiecie, czy się pojawiło jakieś nowsze zarządzenie odnośnie obowiązkowego wyposażenia jachtu dopuszczonego do żeglugi oceanicznej niż to: http://www.umsl.gov.pl/pliki/z1_05.pdf

I drugie pytanie - czy ktoś przerabiał temat KB - jachtu w żegludze oceanicznej oczywiście - z telefonem satelitarnym (Iridium) zamiast MF/HF? Czy taki numer ma szansę przejść?

Autor:  pa20jb [ 11 kwi 2011, o 21:41 ]
Tytuł:  Re: Dopuszczenie na oceaniczną

Mareczku, a jakie znaczenie ma to, co sobie wymyślił sobie kiedyś, Dyrektor Urzędu Morskiego, dla kogoś, kto nigdy w Słupsku lub okolicach nie będzie?

Autor:  Maar [ 11 kwi 2011, o 23:36 ]
Tytuł:  Re: Dopuszczenie na oceaniczną

Słupsk, bo akurat to był pierwszy link - w każdym z UM'ów w tamtym czasie pojawiło się podobne zarządzenie.

Pytam czy coś się nie zmieniło. Z tego co wypatrzyłem to chyba w kwestii wyposażenia nie.

Autor:  Jaromir [ 12 kwi 2011, o 02:27 ]
Tytuł:  Re: Dopuszczenie na oceaniczną

Maar napisał(a):
Nie wiecie, czy się pojawiło jakieś nowsze zarządzenie odnośnie obowiązkowego wyposażenia jachtu dopuszczonego do żeglugi oceanicznej niż to: http://www.umsl.gov.pl/pliki/z1_05.pdf

I drugie pytanie - czy ktoś przerabiał temat KB - jachtu w żegludze oceanicznej oczywiście - z telefonem satelitarnym (Iridium) zamiast MF/HF? Czy taki numer ma szansę przejść?


Najpierw zadzwoń do SUM-u i dowiedz się, czy ich ukaz obowiązuje (formalnie- bo praktycznie to żeglarze mają to gdzieś)
Wg stron SUM:
http://www.umsl.gov.pl/zarzadzIBZ.html
http://www.umsl.gov.pl/zarzadz.html
nie ma wśród obowiązujących zarządzeń nic na temat jachtowych KB...
Jak żeś Ty to coś ze swego linku naszedł ???

Żeby nie było tak wesoło - to UM w Gdyni ma wśród "swoich" ukazów takie:
(Link nr1) http://bip.umgdy.gov.pl/pium/dokumenty/ ... g0u1yk08d1
Które koniecznie należy czytać wraz ze zmianami i zmienionymi załącznikami 2-7, dotyczącymi wyposażenia - tutaj opublikowanymi:
(Link nr2) http://bip.umgdy.gov.pl/pium/dokumenty/ ... pct9spmzc1

IMHO samo prawo UM do wydawania podobnych powielaczowych ukazów, tworzonych na podstawie "delegacji blankietowej" (czyli można pod nią podciągnąć co się tylko chce...) jest wątpliwe.
Już tylko to, że zarządzenia porządkowe obowiązywać mogą wyłącznie na obszarze właściwości miejscowej działania konkretnych urządów - dyskwalifikuje je w roli powszechnie obowiązującego prawa.
Ponadto (zgodnie z podaną delegacją ustawową) uprawnieniem dyrektorów UM jest zaledwie ustanawiać sposób zachowania się: "dyrektor urzędu morskiego może ustanawiać (....)przepisy porządkowe zawierające zakazy lub nakazy określonego zachowania się" . Tymczasem panowie dyrektorzy ustalają w swych zarządzeniach porządkowych między innymi:
1) wymagania technicznego stanu bezpieczeństwa jachtów w zakresie konstrukcji, stałych urządzeń i wyposażenia oraz inne wymagania bezpieczeństwa żeglugi i życia na morzu;
2) tryb przeprowadzania przeglądów i inspekcji w sprawach, o których mowa w pkt. 1;
3) wzory dokumentów bezpieczeństwa jachtów oraz sposób ich wystawiania i potwierdzania

Czyli pozwalają sobie na znacznie więcej niż zakazy i nakazy określonego zachowania się... Czyli działają kompletnie wbrew zasadom dotyczącym wszelkich rozporządzeń porządkowych i kompletnie wbrew jasnej delegacji ustawowej...
Ale walka z tym biurwokratycznym prawotwórstwem to jak kopanie się z koniem.....
----------------------------
Żeby nie wydawało Ci się, że sprawa jest prosta i łatwa do zrozumienia (mniejsza już o to czy zarządzenia są legalne i mniejsza na ile poprawnie formalnie...) na poziomie Urzędów Morskich - to poczęstuję Cię wiadomością, że tak na prawdę to KB są jachtom wydawane na podstawie.... Rozporządzeń Ministra (takiego, który w danym momencie był "właściwy"...)
Obecna podstawa wydawania KB jest tu:
(Link nr3) http://bip.mi.gov.pl/pl/bip/akty_prawne ... skiego.pdf
koniecznie czytać wspólnie z tym:
(Link nr4) http://bip.mi.gov.pl/pl/bip/akty_prawne ... 228_07.pdf

Myślę, że na tym etapie komplikacji będzie już dla wszystkich oczywiste, że w podanym wyżej źródle prawa, czyli w rozporządzeniu będącym podstawą wydawania KB - nie ma słowa o oddaniu dyrektorom UM jakichkolwiek prerogatyw do regulowania spraw związanych z wydawaniem KB....
Dyrektorzy szczegóły wydawania KB regulują sobie na podstawie innej delegacji - nie dotyczącej w ogóle KB... I czynią to w akcie prawnym wydanym parę lat... przed obecną podstawą prawną wydawania KB...
Rezultat jest ciekawy - najweselsze jest to, że mamy obecnie dwa wzory KB - rożne od siebie...
I oba są obowiązujące !!!
Jeden jest u p. ministra (Llink nr3, str 74)
Drugi u p. dyrektora UM (Link nr2, załączniki - załącznik nr 1).

I pomyśleć, że w Polsce jachty to wszystko wytrzymują...
To ja idę sobie zapalić....
Lalalalala....
:-?

Autor:  ghal [ 12 kwi 2011, o 17:07 ]
Tytuł:  Re: Dopuszczenie na oceaniczną

Z mojej strony tylko jedno słowo Irydium nie jest uznawane za sprzęt nawigacyjny, wiec obawiam się, że mogą nie zdecydować się na zamianie z MF/HF na Irydium :-(

Autor:  Doktor [ 12 kwi 2011, o 19:47 ]
Tytuł:  Re: Dopuszczenie na oceaniczną

Poczekajcie kilka dni, to otrzymacie wiadomości z pierwszej ręki,właśnie jestem w trakcie uzyskiwania kart bezpieczeństwa dla swoich Delphi na akwen bez ograniczeń, po załatwieniu wszystkich formalności napiszę co dokładnie musiałem mieć na wyposażeniu.

Autor:  Maar [ 12 kwi 2011, o 21:10 ]
Tytuł:  Re: Dopuszczenie na oceaniczną

doktor napisał(a):
na akwen bez ograniczeń
"Bez ograniczeń" dotyczy siły wiatru i stanu morza a nie akwenu.
Rozumiem, że Twoje statki będą dopuszczone do żeglugi pełnomorskiej bez ograniczeń.

Autor:  Doktor [ 12 kwi 2011, o 21:16 ]
Tytuł:  Re: Dopuszczenie na oceaniczną

I akwenu, mam zamiar wydłużyć sezon w zimie o "Kanary" więc karty bezpieczeństwa maja być na pełną żeglugę bez ograniczeń, czy oceaniczna jak wolicie, UM klasyfikują to jako A.

Autor:  Doktor [ 13 kwi 2011, o 18:17 ]
Tytuł:  Re: Dopuszczenie na oceaniczną

Ja kartę bezpieczeństwa załatwiam w UM w Szczecinie, w kwestii "Urządzeń radiokomunikacyjnych" na żeglugę oceaniczną, mam radiotelefon VHF z DSC , Navtex i tarnsponder radarowy, oraz odbiornik GPS.

EPIRB oczywiście też.

Autor:  Cape [ 13 kwi 2011, o 18:20 ]
Tytuł:  Re: Dopuszczenie na oceaniczną

doktor napisał(a):
Urządzeń radiokomunikacyjnych" na żeglugę oceaniczną, mam radiotelefon VHF z DSC i Navtex i tarnsponder radarowy

Ale te urządzenia na oceanie są poza zasięgiem stacji brzegowych. Z tego co wiem, wymagana jest dwustronna łączność na całym akwenie, po którym chce się pływać, ale może się mylę.
Nawet na Bałtyku wymagany jest EPIRB

Autor:  ghal [ 14 kwi 2011, o 21:21 ]
Tytuł:  Re: Dopuszczenie na oceaniczną

Co do Bałtyku to raczej nie mogą wymagać EPIRB, nie ten akwen.

Autor:  Moniia [ 14 kwi 2011, o 21:30 ]
Tytuł:  Re: Dopuszczenie na oceaniczną

owszem, mogą. I to robią.

Autor:  Maar [ 14 kwi 2011, o 21:34 ]
Tytuł:  Re: Dopuszczenie na oceaniczną

ghal napisał(a):
Co do Bałtyku to raczej nie mogą wymagać EPIRB, nie ten akwen.
Wymagać mogą (no kto Bardzo Ważnemu Panu Dyrektorowi zabroni?), ale nie wymagają, bo logiczne byłoby to mało, zważywszy, że większość akwenu znajduje się w A1.

*****

Moniia napisał(a):
I to robią.
Nie robią. Przeczytaj wymagania w zarządzeniach.
W przypadku braku radiopławy awaryjnej rejon żeglugi ogranicza sie do obszaru Morza
Bałtyckiego.

Autor:  Moniia [ 14 kwi 2011, o 21:39 ]
Tytuł:  Re: Dopuszczenie na oceaniczną

to ja pamiętam jakąś starą wersję. Nie chce mi się tego znwou czytać, może źle pamiętam, więc nie mam zamiaru się kłócić :) . Wolę przeczytać wymagania MCA, jakoś krótsze są.. Ale po co, nie stać mnie na 14 metrowy jacht :)

Autor:  ghal [ 15 kwi 2011, o 15:04 ]
Tytuł:  Re: Dopuszczenie na oceaniczną

Polska chora rzeczywistośc.

Autor:  Cape [ 15 kwi 2011, o 16:44 ]
Tytuł:  Re: Dopuszczenie na oceaniczną

ghal napisał(a):
Polska chora rzeczywistośc.

Bez przesady, w Grecji na jachtach czarterowych też EPIRB (lub druga VHF DSC) jest wymagany. A całe morze (choć większe od Bałtyku ) to A1.

Autor:  Maar [ 15 kwi 2011, o 17:25 ]
Tytuł:  Re: Dopuszczenie na oceaniczną

Cape napisał(a):
A całe morze (choć większe od Bałtyku ) to A1.
O jakim morzu mówisz? Egejskim, które jest mniejsze (ze dwa razy) i nie jest całe w obszarze A1, czy o Śródziemnym, na którym występuje A3 nawet?
http://www.egmdss.com/gmdss-courses/mod ... .php?id=47

Autor:  Cape [ 15 kwi 2011, o 17:34 ]
Tytuł:  Re: Dopuszczenie na oceaniczną

Maar napisał(a):
Egejskim, które jest mniejsze (ze dwa razy) i nie jest całe w obszarze A1,

Mówię o Egejskim i nie o obszar mi chodziło, a o odległość ląd stały/ląd stały, choć po drodze są wyspy. Co do A1, może tam jakieś dziury są, w źródłach nie sprawdzałem, ale z autopsji nie tylko VHF ma zasięg, ale nawet komórki.

Istotne jest to, że greccy urzędnicy wymagają na dużo bezpieczniejszym morzu, niż Bałtyk VHF i EPIRB (co jeszcze może ma jakiś sens) lub....dwie VHF co już w/g mnie jest urzędniczym bezsensem.

Autor:  bpiotrek [ 18 kwi 2011, o 17:38 ]
Tytuł:  Re: Dopuszczenie na oceaniczną

W momencie "wprowadzania" EPIRBów przez UMy w roku bodaj 2003 lub 2005 EPIRB był wymagany na Bałtyk na obszar poza P20. Więc klubowy C28 EPIRBa dostał...

Do P20 wystarczała UKFka :)

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/