Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 3 sie 2025, o 20:52




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 30 cze 2011, o 16:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 cze 2011, o 16:32
Posty: 1
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Brak
Witam.
Mam problem z prawem drogi a konkretnie z jachtem zawietrznym i nawietrznym. Jak rozpoznać ktory jest jaki gdy obydwa płyną tym samym halsem. I ktora ma pierwszenstwo podczas żeglugi. Tu mam taki tylko przykładowy obrazek co na szybko mi wpadło do głowy.


Załączniki:
Bez tytułu.png
Bez tytułu.png [ 24.15 KiB | Przeglądane 6904 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 cze 2011, o 16:47 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10510
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
W każdej sytuacji dwójka jest zawietrzna z prawem drogi.
Rozpoznać bardzo łatwo: pomyśl z której strony wieje wiatr i kto jest "bliżej" wiatru - ten nawietrzny.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 cze 2011, o 17:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
plitkin napisał(a):
W każdej sytuacji dwójka jest zawietrzna z prawem drogi.

Jak najbardziej - a na rysunku na dole płynie prawym halsem, w przeciwieństwie do "jedynki". Co problem "za/na wietrzności" czyni sprawą wtórną.

BTW kiedyś uczono, jako zasady pomocniczej, że po "lewy - prawemu" ustępuje "pełniejszy - ostrzejszemu" - co rozwiązuje znakomitą większość takich dylematów jak na rysunkach.... "Nawietrzny - zawietrznemu" występowało jako zasada w kolejności trzecia :lol:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 cze 2011, o 18:27 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
Na dolnym rysunku: 2 prawy hals przed 1 lewy hals
Górne 2 rysunki: 2 zawietrzna przed 1 nawietrzna.

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lip 2011, o 15:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13174
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2701
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Jaromir napisał(a):
BTW kiedyś uczono, jako zasady pomocniczej, że po "lewy - prawemu" ustępuje "pełniejszy - ostrzejszemu" - co rozwiązuje znakomitą większość takich dylematów jak na rysunkach....

Ta zasada pochodzi z przepisów regatowych i niepotrzebnie miesza ludziom w głowach.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lip 2011, o 11:39 

Dołączył(a): 22 cze 2011, o 08:52
Posty: 4
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Stara Zientara napisał(a):
Jaromir napisał(a):
BTW kiedyś uczono, jako zasady pomocniczej, że po "lewy - prawemu" ustępuje "pełniejszy - ostrzejszemu" - co rozwiązuje znakomitą większość takich dylematów jak na rysunkach....

Ta zasada pochodzi z przepisów regatowych i niepotrzebnie miesza ludziom w głowach.


Czy przypadkiem te dwie zasady "nawietrzny-zawietrznemu", "pełniejszy-ostrzejszemu" nie są synonimowe? Czy jest możliwe, żeby przy kursie kolizyjnym jacht zawietrzny nie szedł ostrzej niż nawietrzny? Oczywiście zakładając ten sam hals, bo w innym wypadku w ogóle na to nie patrzymy.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lip 2011, o 12:38 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
Teoretycznie masz rację.
W praktyce może nie być jednoznaczne dla skippera(ów). Np. przebrane żagle.
Ocena zawietrzny/nawietrzny szybsza i łatwiejsza w praktyce od oceny kąta płynięcia jachtu względem wiatru.

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lip 2011, o 13:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lut 2007, o 08:39
Posty: 1512
Lokalizacja: DC
Podziękował : 140
Otrzymał podziękowań: 84
zeglarz_portowy napisał(a):
Czy przypadkiem te dwie zasady "nawietrzny-zawietrznemu", "pełniejszy-ostrzejszemu" nie są synonimowe?
A dryf?

_________________
Marcin "Cypis" Kantorek - http://www.dino.merigold.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lip 2011, o 14:10 

Dołączył(a): 22 cze 2011, o 08:52
Posty: 4
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
W sensie, jacht nawietrzny, idący ostrzej, miałby taki dryf, że zjeżdżałby na ten zawietrzny idący teoretycznie pełniej? ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lip 2011, o 20:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 sty 2007, o 21:15
Posty: 2503
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował : 281
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: JSM, SRC, STCW, MIŻ
Cypis napisał(a):
A dryf?

hymm, czyli że jeden jacht ma dryf a inny nie ma :?:

_________________
Pozdrawiam
Paweł Goławski
http://www.jkmgryf.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lip 2011, o 20:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Kombinujecie. Zawietrzny, nawietrzny, ostrzejszy....Ten co jest wyżej ustępuję, bo ba większą zdolność manewrową. I koniec.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lip 2011, o 20:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lut 2007, o 08:39
Posty: 1512
Lokalizacja: DC
Podziękował : 140
Otrzymał podziękowań: 84
Kolos napisał(a):
hymm, czyli że jeden jacht ma dryf a inny nie ma :?:
No, wiesz, różne mogą być dryfy. A ktoś napisał coś w sensie, że ostrzejszy to ten, co ma bardziej żagle wybrane :)

_________________
Marcin "Cypis" Kantorek - http://www.dino.merigold.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lip 2011, o 21:29 

Dołączył(a): 22 cze 2011, o 08:52
Posty: 4
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Kolos napisał(a):
Cypis napisał(a):
A dryf?

hymm, czyli że jeden jacht ma dryf a inny nie ma :?:


To, że jeden jacht ma większy dryf niż drugi jest akurat jak najbardziej realne. I ten przykład przyjmuję jako jedyny wyjątek mojej teorii iż nawietrzny-zawietrznemu i pełniejszy-ostrzejszemu są równoznaczne. Osobiście jednak szybko ustąpiłbym pierwszeństwa jachtowi, który w ostrym bajdewindzie szedłby bokiem, tak dla własnego bezpieczeństwa.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lip 2011, o 07:58 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10510
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Nie ma przepisu ostrzejszy-pełniejszy. Jest wyraźny przepis nawietrzny/zawietrzny i tego należy się trzymać i nie kombinować.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 21 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL