Dołączył(a): 6 lis 2010, o 21:36 Posty: 24 Podziękował : 14 Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Obszarow na ktorych pojawiaja sie piraci jest coraz wiecej. Wszedzie tam gdzie poziom biedy w panstwie jest tak wysoki, ze nawet wojsko i sluzby nie posiadaja budzetu na walke z morskim bandytyzmem pojawiaja sie obszary niebezpieczne. Sluchajac opowiesci pewnego Prezesa o biedzie w Polsce mozna przypuszczac, ze pomiedzy Rozewiem a Swinoujsciem tez pojawi sie zagrozenie
Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45 Posty: 9992 Podziękował : 2979 Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Wojciech1968 napisał(a):
Pierwszy atak piratów w 2014 r. w Zatoce Adeńskiej ...
Atak odparty bez strat własnych przez wynajętą agencję zbrojnej ochrony, zaokrętowaną na statku. Następnie statek bazowy piratów zidentyfikowany przez śmigłowiec sił międzynarodowych. A sami piraci w kilka godzin później zatrzymani przez uzbrojony oddział tych samych sił.
Takie wiadomości o "atakach piratów" to ja lubię czytać.
_________________ Jaromir Rowiński aka pierdupierdu Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...
Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31 Posty: 17467 Lokalizacja: Warszawa Podziękował : 2269 Otrzymał podziękowań: 3651
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
pierdupierdu napisał(a):
Takie wiadomości o "atakach piratów" to ja lubię czytać.
A słuchać? Dziś o 2235 na TVN24, znany miłośnik piratów w kajdankach, niejaki Zbierajewski, jkżw, będzie... sam nie wiem co Występował jako ekspert antypiracki?
A może w końcu redaktory TVNowe pójdą po rozum do głowy i o problemie piratów w aspekcie jachtingu coś nadadzą...
Dołączył(a): 13 sty 2011, o 16:00 Posty: 84 Lokalizacja: Warszawa Podziękował : 3 Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: kpt
Temat piractwa w tamtych rejonach to dramat, mój dobry kolega pływał na tamtych wodach przez ostatnie 2 lata w marynarce handlowej, niestety odbiło się to mocno na jego psychice. Drut kolczasty na burtach, obserwacja non stop, do tego broń i wieczne napięcie. Zaatakują nas czy nie? Wszystko to tak spustoszyło go psychicznie że masakra, obecnie chłopak ma stany lękowe. Do porwania nie doszło, ale kilka razy doszło do wymiany ognia z motorówką... Fajnie? Dziękuję bardzo za pracę w takich warunkach.
Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37 Posty: 13578 Lokalizacja: Port Rybnik Podziękował : 1557 Otrzymał podziękowań: 2279
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Ostatnie ataki Huti na żeglugę międzynarodową
Od listopada 2023 roku trwa nieustająca fala ataków rebelientów Huti z Jemenu na Bliskim Wschodzie wymierzonych przeciwko statkom i żegludze. Uprowadzenie zakładnicze MV GALAXY LEADER Do niedawna uważano, że akty terroryzmu morskiego stanowią jedynie 2 % wszystkich ataków terrorystycznych na świecie. Od listopada 2023 roku ataki terrorystyczne na morzu wymierzone w transport morski będą stanowić znacznie większy udział procentowy w liczbie globalnych ataków terrorystycznych. Obserwując i analizując od ponad 15 lat bezpieczeństwo morskie i działania asymetryczne na morzu nie przypominam sobie żeby w jakimkolwiek roku doszło do tak wielu aktów terroryzmu wymierzonych w transport morski. Działania te, mają miejsce w najbardziej zagrożonym regionie na Bliskim Wschodzie i wiążą się z działaniami odwetowymi Izraela na Strefę Gazy po atakach terrorystów Hamasu na obywateli Izraela z dnia 7 października 2023 roku. Huti, którzy po raz pierwszy od wielu lat dokonali w dniu 19 listopada 2023 roku uprowadzenia samochodowca MV GALAXY LEADER na Morzu Czerwonym. Jednostka płynęła bez ładunku z Korfez w Turcji do Pipavar w Indiach. Statek zarejestrowany pod banderą Bahamów jest własnością Ray Car Carriers z Wyspy Man, kontrolowanej przez izraelskiego potentata Abrahama Rami Ungara i obsługiwany przez japońskiego Nippona Yusena Kaishę (NYK). Załoga statku składa się z 25 osób. W skład, której wchodzą obywatele Bułgarii, Ukrainy, Filipin, Rumunii oraz Meksyku. Forma uprowadzenia statku, która wejdzie zapewne do historii bezpieczeństwa morskiego w zakresie uprowadzeń statków i ich załóg wskazuje, że tym razem nie mamy do czynienia z piratami, lecz z wyspecjalizowaną formacją zbrojną, która nie tylko posiada śmigłowce, ale także jest dobrze wyszkolona. Widać to w czasie desantu z użyciem śmigłowca Mi 18 oraz obranej taktyki abordażu. https://www.ivoox.com/ekspert-do-spraw- ... 324-stwa... Do uprowadzenia statku MV GALAXY LEADER przyznała się grupa rebeliantów Huti, znana również, jako Ansar Allah, która w 2014 roku obaliła tymczasowy rząd Jemenu pod przewodnictwem Abeda Rabbo Mansoura Hadiego w wyniku zamachu stanu. Houti prowadzą krwawą wojnę domową z obaloną administracją, która jest wspierana przez Arabię Saudyjską i kontrolują obecnie większość północnego Jemenu. Krótko po zdarzeniu medialnie udostępniono nagranie z uprowadzenia statku, które jednoznacznie potwierdziło, że tym razem nie mamy do czynienia z atakiem pirackim do których przyzwyczailiśmy się w tamtym rejonie. Intencją umieszczenia wideo była zapewne także demonstracja siły i pokazanie, jakim potencjałem oraz taktyką dysponują Huti, a także przekazanie przesłania, że właśnie ta nowa metoda działań, jaką jest uprowadzanie statków handlowych i załóg wchodzi do kanonu działań Jemeńczyków. Dotychczas znani byli z użycia na morzu latających dronów jednokierunkowych (dronów kamikaze) ale także dronów pływających wypełnionych materiałem wybuchowym („łodzi wybuchowych”). Co więcej bardzo niepokojące jest to w jakiej odległości (około 300 km) na północ od Jemenu doszło do tego zdarzenia. Cel ataku na statek należący do izraelskiego potentata Abrahama Rami Ungara przeprowadzony przez bojowników Huthi wspieranych przez Iran i często działających w jego interesie wskazywał jednoznacznie na działania skierowane przeciwko Izraelowi. Został on bardzo szybko potwierdzony przez rzecznika jemeńskich sił zbrojnych Huti -Yahya Sare’e. Zadeklarował on w swoim wystąpieniu, że jemeńskie siły zbrojne postąpią z załogą uprowadzonego statku zgodnie z „zasadami i wartościami religii islamskiej”. Dalej w swoim oświadczeniu deklarował, że „wszystkie statki należące do Izraela lub współpracujące z nim” staną się „uprawnionym celem ” jemeńskich sił zbrojnych do czasu „ustania agresji na Gazę”. Jednoznacznie cel działania Huti potwierdziły wymierzony w Izrael potwierdziły również te słowa w oświadczeniu: „Wzywamy wszystkie kraje, których obywatele pracują na Morzu Czerwonym, aby trzymały się z daleka od jakiejkolwiek pracy lub działalności związanej ze statkami izraelskimi lub należącymi do Izraela”. Powyższe uprowadzenie statku MV GALAXY LEADER oraz załogi jest różne od innych uprowadzeń z którymi mieliśmy ostatnio do czynienia i były aktami piractwa morskiego nosi znamiona aktu terroryzmu morskiego dokonanego przez podmiot państwowy dla celów politycznych. Wydarzenie to weszło do historii terroryzmu morskiego obok innych uprowadzeń zakładniczych przez terrorystów statków: MV SANTA MARIA w 1961 roku, MV ACHILLE LAURO w 1985 roku, MV AVRASYJI w 1996 roku, MV CITY OF POROS w 1998 roku czy HSC KARTEPE w 2011 roku. Zgodnie z definicją terroryzmu morskiego jako użycie lub groźba użycia przemocy wobec jednostki pływającej (cywilnej bądź militarnej), pasażerów, załogi lub ładunku na niej znajdujących się, infrastruktury portowej lub platformy z pobudek politycznych. Huti wystosowali swoje żądania w kierunku Izraela i państw z nim kooperujących. Uprowadzenie MV GALAXY LEADER spotkało się z dużym odzewem na świecie, jako rażące naruszenie swobody przepływu światowej floty i poważne zagrożenie dla handlu międzynarodowego. Kanały dyplomatyczne starają się doprowadzić do uwolnienia załogi. Rzecznik japońskiego rządu powiedział, że kraj apeluje do Houthi, prosząc jednocześnie o pomoc władze Arabii Saudyjskiej, Omanu i Iranu w celu podjęcia działań na rzecz szybkiego uwolnienia statku i jego załogi. Stany Zjednoczone i Wielka Brytania również potępiły porwanie, wzywając Houthi do natychmiastowego uwolnienia statku. Pomimo tego, że na statku nie było członków załogi narodowości izraelskiej wydaje się, że załoga może być jeszcze długo przetrzymywana, aby wywierać wpływ na Izrael, by zaprzestał wojny w Gazie. Oczywiście fakt przetrzymywania statku i załogi nie będzie miał żadnego większego znaczenia dla działań Izraela w strefie Gazy). Co całkowicie wpisuje się w deklaracje przywódców Houthi, którzy powiedzieli, że uwolnienie statku i jego załogi zostanie omówione, kiedy „Ameryka i Izrael przestaną zabijać Palestyńczyków w Gazie i będą dostarczać wodę, lekarstwa i żywność”. MV GALAXY LEADER i jego załoga stały się też atrakcjami turystycznymi w Jemenie i głównym programem transmisji na żywo umieszczanych w mediach społecznościowych. Huti atakują statki z wykorzystaniem dronów latających Drugą bardzo poważną formą działań bojowych Huti grożących żegludze pozostaje fakt, że od 19 października 2023 roku statki w tamtym rejonie były 22 razy ostrzeliwane z rejonu Jemenu dronami najprawdopodobniej SHAHED 136. Na szczęście w tym okresie jeszcze nie doszło do ofiar gdyż w większości drony nie trafiały bezpośrednio w statki lub były zestrzeliwane przez okręty, które operują w tamtym rejonie. Natomiast w dniu 23 grudnia 2023 roku u zachodniego wybrzeża Indii, został zaatakowany pływający pod banderą Liberii indyjski tankowiec MV CHEM PLUTO przewożący ropę naftową z Arabii Saudyjskiej. Pomimo trafienia tym razem dronem w statek i powstałego w wyniku wybuchu oraz pożaru z którym poradziła sobie 21 osobowa załoga złożona z 20 hindusów i 1 Wietnamczyka również obyło się bez ofiar i rannych. Statek przy wsparciu okrętu indyjskiego Coast Guardu udał się do portu Bombaj. Później poinformowano o drugim także nieskutecznym ataku o 23 40 LT (według innych źródeł atak miał nastąpić o 18 00 LT), który miał miejsce 152 mil morskich od Al Duqm. W przypadku pierwszego ataku dron miał „wystrzelić flary” w kierunku statku. Flary miały wpaść do wody nie trafiając w jednostkę. Co do drugiego ataku nie przekazano szczegółów i jego charakter pozostaje niejasny. Załoga bezskutecznie wzywała pomoc i potem doszło do trzeciego ataku. W konsekwencji tego ostatniego ataku doszło do wybuchu na statku i wypalania w nim dziury w nadbudówce o długości 2 metrów. Warto przypomnieć, że w roku 2021 został zaatkowany dronami Huti inny tankowiec MT MERCER STREET gdy płynął z 27-osobową załogą, składająca się z obywateli rumuńskich, rosyjskich, chińskich, ukraińskich, filipińskich, gruzińskich i indyjskich. W ataku zginęły dwie osoby. Kapitan obywatel Rumunii orz obywatel brytyjski pochodzący z Fidżi będący członkiem uzbrojonego zespołu ochrony statku z brytyjskiej firmy Ambrey Risk. MT MERCER STREET był obsługiwany przez Zodiac Maritime, londyńską firmę należącą do izraelskiego Eyal Ofer, miliardera, magnata nieruchomości i żeglugi oraz filantropa. Analitycy wskazywali, że powyższy atak był dziełem Iranu przy wykorzystaniu Huti, którzy przyznali się do niego mógł dotyczyć jeszcze jednego ważnego gracza w tamtym rejonie Izraela i mógł był elementem „Wojny cieni” pomiędzy Izraelem i Iranem w walce która trwa z przerwami przez prawie całe stulecie. Warto dodać, że tego samego dnia gdy został zaatakowany MT MERCER STREET doszło także do ataku drona na inny tankowiec w pobliżu portu Jizan na Morzu Czerwonym w Arabii Saudyjskiej. Według świadków zdarzenia UAV uderzył w MT ALBERTA, ale nie doszło do żadnych znaczących szkód i nie zgłoszono żadnych ofiar. Huti używają przeciwko statkom rakiet balistycznych Huti do ostrzału statków pływających w tamtym rejonie użyli również rakiet balistycznych. Według Centralnego Dowództwa Stanów Zjednoczonych (Centcom) niszczyciel USS Carney 4 grudnia 2023 roku odpowiedział na wezwania pomocy z trzech statków udzielając im pomocy. USS Carney wykrył atak rakietami balistycznymi przeciw statkom przeprowadzony z kontrolowanych przez Huti obszarów Jemenu. Jednym z zaatakowanych statków był MV UNITY EXPLORER pływający pod banderą Bahamów i zarządzany przez Unity Maritime w Wielkiej Brytanii. Statek został zaatakowany o godzinie 09 15 LT. Pocisk uderzył w pobliżu jednostki MV UNITY EXPLORER nie czyniąc żadnych strat i ofiar. O godzinie 12:00 LT USS CARNEY zestrzelił drona lecącego w stronę MV UNITY EXPLORER. krótko po godzinie 12:35 LT MV UNITY EXPLORER wysłał sygnał MAYDAY informując, że został trafiony pociskiem balistycznym i doszło na jego pokładzie do niewielkich uszkodzeń. Tego samego dnia o godz.15:30LT został ostrzelany i trafiony rakietą kontenerowiec MV NUMBER 9 zarządzany przez Bernhard Schulte Ship w Wielkiej Brytanii. Przedstawiciel Bernhard Schulte Ship stwierdził w oświadczeniu: „ Nie ma doniesień o rannych ani zanieczyszczeniach, a statek obecnie pływa. Cała załoga na pokładzie jest zabezpieczona i bezpieczna. Firma dodała, że jej priorytetem jest ciągłe bezpieczeństwo załogi i statku” . Ataki na oba statki zostały skomentowane także przez rzecznika Huti. Rzecznik wojskowy Houthi Yehya Sare’e zamieścił na platformie społecznościowej X (dawniej Twitter) informację, że to Huti przeprowadzili ataki na MV UNITY EXPLORER i MV NUMBER 9. „Pierwszy izraelski statek został zaatakowany przez rakietę przeciw okrętową, podczas gdy drugi statek został zaatakowany przez drona morskiego ” – powiedział. Twierdzono, że oba statki stały się celem gdyż nie dostosowały się do ostrzeżeń sił morskich Huti i gróźb ze strony sił morskich Jemenu skierowanych przeciwko statkom należących do Izraela lub powiązanym z Izraelem by nie pływały po Morzu Czerwonym i Arabskim, dopóki konflikt izraelsko-Hamas będzie trwał w Gazie. W dniu 15 grudnia 2023 roku siły morskie Huti po raz kolejny odpaliły dwie rakiety w kierunku międzynarodowych szlaków żeglugowych w cieśninie Bab el-Mandeb. Jeden z wystrzelonych pocisków trafił w kontenerowiec MV PALATIUM 3 pływający pod banderą Liberii na którym wybuchł pożar. Po wezwaniu pomocy statek otrzymał wsparcie i pomoc od załogi amerykańskiego USS MASON. Dodatkowo, w dniu 23 grudnia 2023 roku około godziny 20 00 LT Centralne Dowództwo Sił Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych (CENTCOM otrzymało raporty z dwóch innych statków na południowym Morzu Czerwonym o tym, że zostały zaatakowane. Tankowiec pływający pod norweską banderą MV BLAAMANEN zgłosił, że obok jego burty upadł jednokierunkowy dron szturmowy, nie zgłoszono żadnych obrażeń ani uszkodzeń. Również tego samego dnia Huti zaatakowali kolejny tankowiec MV SAIBABA, tankowiec pływający pod banderą Gabonu z załogą hinduską. Atak był skuteczny i jednostka została trafiona ale nikt z członków załogi nie doznał obrażeń. Ataków statków z powietrza było znacznie więcej m.in. w dniu 28 grudnia 2023 roku okręt USS MASON (DDG 87) zestrzelił jednego drona i jedną przeciwokrętową rakietę balistyczną na południowym Morzu Czerwonym, które zostały wystrzelone przez Houthi między 17 45 a 1820 LT. Według amerykańskiego CENTCOM od 19 października 2023 roku do 28 grudnia 2023 roku Huti podjęli 22 ataki na statki z wykorzystaniem środków napadu powietrznego wymierzone w żeglugę międzynarodową . W ostatni dzień 2023 o godzinie 06 30 LT kontenerowiec MV MAERSK HANGZHOU po raz drugi drogą radiową wzywał pomocy w ciągu doby. Tym razem statek był zagrożony nie tylko z powietrza lecz także od strony morza. Kontenerowiec został zaatakowany przez cztery motorówki z bojownikami Huti chcącymi dokonać abordażu. Szybkie łodzie motorowe z uzbrojonymi bojownikami Huti wykorzystując taktykę roju podpływały do burt kontenerowca. Te typy statków ze względu na wysoką wolną burtę są trudne do przeprowadzenia abordażu. Członkowie zespołu uzbrojonej ochrony statku otworzyli ogień do atakujących. bezpieczeństwa i o wykorzystała uzbrojona ochrona znajdująca się na statku otwierając ogień do napastników. W tym czasie z wsparciem dla atakowanego statku pojawiły się dwa śmigłowce z USS EISENHOWER (CVN 69) i USS GRAVELY (DDG 107), które odpowiedziały na wezwanie pomocy MV MAERSK HANGZHO. W wyniku działań strzelców pokładowych śmigłowców obsługujących karabiny maszynowe trzy z atakujących łodzi zostały zatopione, a jednej udało się uciec. W wyniku wymiany ognia zginęło także 10 bojowników Huti. Nikt załogi statku nie został ranny i zabity. 2 stycznia 2024 roku następny ze statków zgłosił wybuchy upadających dronów spadających do morza w odległości od 1 Mm do 5 Mm od statku. Statek znajdował się w odległości 33 Mm od portu Assab w Erytrei.
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 26 gości
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników