Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 14 lip 2025, o 11:04




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 12 lip 2025, o 19:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2025, o 19:47
Posty: 1
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Zastanawiałem się ostatnio: jak bardzo prawdopodobne jest że przy całkowitej wywrotce("grzybie") jachtu odkrytopokładowego - takiego jak Omega czy Mariner 600 - ktoś z załogi zostanie uwięziony pod jachtem? Zwłaszcza jeśli mówimy o załodze niedoświadczonej. I czy można w jakiś sposób poinstruować taką niedoświadczoną załogę co ma robić żeby tego unikąć?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lip 2025, o 05:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1958
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Bardzo, bardz mało prawdopodobne. :)
Zwykle w takiej sytuacji załoga ląduje w wodzie obok jachtu.
Nigdy nie słyszałem o takiej sytuacji, choć jeśli ktoś ma pecha to m w drewnianym kościele cegła na głowę spadnie.. :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lip 2025, o 07:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13166
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3100
Otrzymał podziękowań: 2697
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Czasem ktoś się znajdzie pod żaglem, gdy jacht się położy.
Nigdy nie słyszałem o przypadku znalezienia się pod kadłubem.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lip 2025, o 10:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1958
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Tak, sam miałem taką przygodę, żagiel od windsurfingu mnie nakrył. :)

Tyle, że autor wątku pytał o sytuację, gdzie jacht wykonał grzyba. W tm przypadku to zasadniczo się nie zdarza, nie ma wiec nad czym deliberować. :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lip 2025, o 11:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4902
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 878
Otrzymał podziękowań: 1938
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Kurczak napisał(a):
jacht wykonał grzyba. W tm przypadku to zasadniczo się nie zdarza, nie ma wiec nad czym deliberować.

Zrobienie "grzyba" nie jest procesem nagłym, natychmiastowym. To trwa, więc naprawdę nie ma nad czym deliberować.

Żeglowałem kiedyś na akwenie gdzie obowiązywał zakaz kąpieli. Ale można było żeglować. Gdy były upały, braliśmy słomkową omegę i żeglowaliśmy tak niefortunnie, że zdarzały nam się wywrotki. Raz nawet 13 razy w trakcie jednego wypłynięcia...
Na tej podstawie:
Gdy bardzo (naprawdę bardzo) wysilę wyobraźnię mogę wyobrazić sobie "utknięcie" w przypadku gdy ktoś, podczas żeglowania wpełznie do forpiku drewnianej omegi (dajmy na to aby poprawić mocowanie cumy, lub rolkę sztagu). Jakby jeszcze był w kapoku... TEORETYCZNIE coś takiego mogłoby się stać.

Ale - wystarczy nie wpełzać. A na Marinerze 600 czy Ostródzie - nie widzę takiej możliwości...

_________________
wolne publikacje nautyczne

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lip 2025, o 14:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1958
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Nawet przez myśl mi to nie przeszło, że ktoś wlezie do kokpitu. :rotfl:
Stare listewkowe Omegi miały teoretycznie taką możliwość, wejście pod fordek było możliwe z kokpitu.
Ale to znowu abstrakcyjna dyskusja, bo najpierw rzeczona Omega położy się żaglami na wodzie, trudno oczekiwać, że śpioch forpikowy będzie tam czekał spokojnie na grzyba. :D

A co do wywrotek, celowe przewrócenie i postawienie odkrytopokładówki było traktowane często jako element szkolenia.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lip 2025, o 23:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13870
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1628
Otrzymał podziękowań: 2379
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Kurczak napisał(a):
A co do wywrotek, celowe przewrócenie i postawienie odkrytopokładówki było traktowane często jako element szkolenia.

Nigdy w mojej karierze zawodowej w klubie żeglarskim nie preferowałem celowego wywrócenia jachtu klasy Omega w celach szkoleniowych/treningowych. Zalecałem aby żeglować w taki sposób by nie doprowadzać do wywrócenia jachtu. Zdarzały się wywrotki dość często jachtów klasy Omega, rzadko jachtów kabinowych, ale i te miały miejsce i pamiętam, że na Zalewie Rybnickim wywrócono jacht klasy Foka 4, Carina, Skrzat 560, Pegaz 600, MAK 747.
Każda wywrotka i akcja ratunkowa w tym postawienie jachtu szczególnie po wywrotce w trudnych warunkach wymaga nie małego doświadczenia i wprawy, jak również każda akcja ratunkowa jest inna. Te celowe wywrotki jachtów klasy Omega w słabych warunkach dla celów szkoleniowych w mojej ocenie są bezsensowne dla załogi, która nierzadko w trudnych warunkach nie jest w stanie podnieść jachtu do kontynuowania żeglugi. Co innego gdy tego typu ćwiczenia wykonują zastępy ratownicze WOPR, SAR, Policja wodna, obsługa portu/mariny posiadające odpowiedni sprzęt ratunkowy umożliwiający postawienie i holowanie jachtu.

karrol03 napisał(a):
Zastanawiałem się ostatnio: jak bardzo prawdopodobne jest że przy całkowitej wywrotce("grzybie") jachtu odkrytopokładowego - takiego jak Omega czy Mariner 600 - ktoś z załogi zostanie uwięziony pod jachtem? Zwłaszcza jeśli mówimy o załodze niedoświadczonej. I czy można w jakiś sposób poinstruować taką niedoświadczoną załogę co ma robić żeby tego unikąć?

Nigdy nie zdarzyło mi się podczas akcji ratowniczej w 39 letniej karierze zawodowej na przystani żeglarskiej wyciągania załogi wywróconego jachtu otwartopokładowego klasy Omega z pod odwróconego pokładu na tzw "grzyba". W zasadzie załoga po wypadnięciu wychodziła z wody na kadłub, który stanowił "tratwę ratunkową", albo trzymając się takielunku znajdowali się przy kadłubie jachtu w kapokach ratunkowych albo w kamizelkach asekuracyjnych.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lip 2025, o 23:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13166
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3100
Otrzymał podziękowań: 2697
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Robiliśmy szkoleniowe wywrotki, aby pokazać, jak należy się zachowywać po wywrotce i jak zabezpieczyć sprzęt, aby uniknąć strat. Pokazywaliśmy też, że postawienie drewnianej Omegi bez pomocy z zewnątrz jest niemal niemożliwe, a plastikowej Ostródy trudne.
Załącznik:
1986-07-jadwisin34.jpg
1986-07-jadwisin34.jpg [ 1.56 MiB | Przeglądane 50 razy ]

Załącznik:
1986-07-jadwisin32.jpg
1986-07-jadwisin32.jpg [ 599.8 KiB | Przeglądane 50 razy ]

Załącznik:
1986-07-jadwisin33.jpg
1986-07-jadwisin33.jpg [ 583.45 KiB | Przeglądane 50 razy ]

Jak widać, operacja jest przeprowadzana w porcie, a reszta kursantów obserwuje akcję z kei.

PS. Facet stojący na ostatnim zdjęciu i jeden ze stojących na mieczu przychodzi na Samosterowe spotkania do Korsarza. A na dziobie bączka widoczna jest Młoda Zientara (czyli Konrad) :lol:

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lip 2025, o 00:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13870
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1628
Otrzymał podziękowań: 2379
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Niedawno 4 lipca wypłynąłem po godz 18 do wywróconej Omegi-Ostródy. Szkwaliło powyżej 3B i załoga popełniła błąd podczas zwrotu przez rufę. Zabrałem do łodzi motorowej dwóch załogantów i podjąłem czynności podniesienia masztu z dna, i podwiązania koła ratunkowego do topu masztu aby holować jacht do brzegu na przystań w celu podniesienia go w warunkach sprzyjających na bezpieczne postawienie.
Można dostrzec, że nawet żagli nie zrzuciłem jak zalecano podczas szkoleń ratowniczych w trakcie holowania jachtu aby uniknąć dodatkowego ryzyka zmęczenia załogantów, którzy wyczerpani z trudem wchodzili do łodzi motorowej z chłodnej wody.


Załączniki:
Messenger_creation_FA7579CD-8A19-4E5A-BFA2-40DDEDAD5AEE.jpeg
Messenger_creation_FA7579CD-8A19-4E5A-BFA2-40DDEDAD5AEE.jpeg [ 273.53 KiB | Przeglądane 45 razy ]
Messenger_creation_42637AE3-1F9F-408E-ACF9-CDD1D762BE9F.jpeg
Messenger_creation_42637AE3-1F9F-408E-ACF9-CDD1D762BE9F.jpeg [ 148.52 KiB | Przeglądane 45 razy ]
Messenger_creation_041C63EB-2AC9-4D7B-AB00-07F2BE61216B.jpeg
Messenger_creation_041C63EB-2AC9-4D7B-AB00-07F2BE61216B.jpeg [ 126.04 KiB | Przeglądane 45 razy ]

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 26 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL