Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Hipolit na mieliźnie na wejściu do Svaneke https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=18&t=20627 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Waldi_L_N [ 30 lis 2014, o 14:14 ] |
Tytuł: | Hipolit na mieliźnie na wejściu do Svaneke |
10 września Hipolit (Carter30) wszedł na kamienie. Myślałem że z PKBWM dowiem się coś konkretnego, ale oni odstępują od badania. http://www.mir.gov.pl/Gospodarka_Morska ... 014_36.pdf Czy ktoś wie coś więcej? |
Autor: | Colonel [ 30 lis 2014, o 14:58 ] |
Tytuł: | Re: Hipolit na mieliźnie na wejściu do Svaneke |
A po co mieliby badać??? |
Autor: | piotr6 [ 30 lis 2014, o 15:11 ] |
Tytuł: | Re: Hipolit na mieliźnie na wejściu do Svaneke |
setki jachtów się obciera o dno rocznie, coś z tego wynika? |
Autor: | _jp_ [ 30 lis 2014, o 15:16 ] |
Tytuł: | Re: Hipolit na mieliźnie na wejściu do Svaneke |
Coś więcej to się możemy dowiedzieć porównując to stanowisko PKBWM z przepisami ustawy o PKBWM PKBWM napisał(a): Po rozpatrzeniu w dniu 30 października 2014 r. materiałów dotyczących poważnego wypadku morskiego jachtu żaglowego Hipolit, bandery polskiej, zaistniałego w dniu 10 września 2014 r. na podejściu do portu Svaneke (Bornholm), (...) ustawa o PKBWM napisał(a): Art. 2. 1. Ilekroć w ustawie jest mowa o: Skoro był to tylko poważny wypadek a nie bardzo poważny wypadek, to znaczyłoby, że nikt nie zginął a i jachcik dało się uratować.(...) 2) bardzo poważnym wypadku – należy przez to rozumieć wypadek morski, w wyniku którego doszło do całkowitej utraty statku, śmierci człowieka lub wyrządzenia szkody w środowisku w znacznych rozmiarach; 3) poważnym wypadku – należy przez to rozumieć wypadek morski inny niż określony w pkt 2, którego skutkiem jest: a) unieruchomienie napędu głównego statku, rozległe uszkodzenie pomieszczeń mieszkalnych, zmiana w zakresie stateczności statku, poważne uszkodzenie konstrukcji statku w podwodnej części kadłuba – powodujące, że statek nie odpowiada wymaganiom określonym w umowach międzynarodowych i stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa osób na nim przebywających lub dla środowiska, czyniące go niezdatnym do kontynuowania podróży lub b) wyrządzenie szkody w środowisku, innej niż szkoda, o której mowa w pkt 2, w tym szkody spowodowanej zanieczyszczeniem środowiska, lub c) awaria, przy której istnieje konieczność holowania statku lub udzielenia statkowi pomocy z lądu; PKBWM napisał(a): (...)Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich, biorąc pod uwagę okoliczności zdarzenia, w wyniku którego jacht wszedł na kamienistą mieliznę u wejścia do portu, uznaje że wyniki badania nie przyczynią się do zapobiegania tego rodzaju wypadkom morskim w przyszłości i na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 31 sierpnia 2012 r. o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich (Dz. U. poz. 1068) odstępuje od badania. ustawa o PKBWM napisał(a): Art. 20. 1. Komisja bada każdy bardzo poważny wypadek i poważny wypadek. Z pozoru wszystko jest w porządku, ale... 2. Po dokonaniu wstępnej oceny przyczyn zaistnienia poważnego wypadku Komisja może rozstrzygnąć o odstąpieniu od prowadzonego badania. 3. W przypadku zaistnienia wypadku innego niż wypadek, o którym mowa w ust. 1, lub incydentu morskiego, Komisja rozstrzyga o podjęciu albo o odstąpieniu od badania. 4. Przy podejmowaniu rozstrzygnięcia, o którym mowa w ust. 2 i 3, Komisja bierze pod uwagę powagę zaistniałego zdarzenia, typ statku lub ładunku oraz czy wyniki badania przyczynią się do zapobiegania wypadkom i incydentom morskim w przyszłości. 5. Przewodniczący Komisji powiadamia Komisję Europejską o każdym wypadku lub incydencie morskim oraz o odstąpieniu od badania wypadku lub incydentu morskiego, o którym mowa w ust. 2 i 3, umieszczając informacje na formularzu udostępnionym w bazie danych EMCIP. ustawa o PKBWM napisał(a): Art. 15. 1.(...) Wniosek? Ponieważ Hipolit to jacht, w tym przypadku podstawą prawną odstąpienia od badania wypadku powinien być właśnie przepis art.15 ust.2 pkt 2 lit. c ustawy o PKBWM. Skoro Komisja wydała postanowienie w oparciu o art.20 ust.2, to albo wypadek był jednak poważny, albo wedle PKBWM Hipolit jako jacht komercyjny nie jest jachtem rekreacyjnym i wyłączenie z art.15 jego nie dotyczy?
2. Komisja nie bada wypadków i incydentów morskich: (...) 2) w których uczestniczyły wyłącznie: a) inne, niż określone w pkt 1 lit. a, statki pełniące wyłącznie specjalną służbę państwową lub eksploatowane przez państwo w celach niehandlowych, b) statki rybackie o długości całkowitej do 15 m, c) jachty rekreacyjne – z wyjątkiem bardzo poważnych wypadków; |
Autor: | Waldi_L_N [ 30 lis 2014, o 15:26 ] |
Tytuł: | Re: Hipolit na mieliźnie na wejściu do Svaneke |
Nie chodzi mi tutaj dlaczego odstąpili, tylko co się stało. |
Autor: | Jaromir [ 30 lis 2014, o 18:18 ] |
Tytuł: | Re: Hipolit na mieliźnie na wejściu do Svaneke |
Waldi_L_N napisał(a): 10 września Hipolit (Carter30) wszedł na kamienie. Myślałem że z PKBWM dowiem się coś konkretnego, ale oni odstępują od badania. W październiku moja sąsiadka najpierw poleciała ze schodów a potem twardo wylądowała. Niemniej - jakoś nie wpadłem na pomysł, by narzekać, że Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych nie będzie badać tego przypadku. A wszystkiego co konkretne dowiedziałem się od niej osobiście... |
Autor: | Waldi_L_N [ 30 lis 2014, o 20:28 ] |
Tytuł: | Re: Hipolit na mieliźnie na wejściu do Svaneke |
Jaromir, nie narzekam i nic nie uprawnia Ciebie do stawiania takiej krzywdzącej dla mnie tezy. Po prostu jestem ciekaw czy ktoś wie co się stało z łódką, na której 2 lata z rzędu spędzałem urlop. |
Autor: | mayenna [ 30 lis 2014, o 20:53 ] |
Tytuł: | Re: Hipolit na mieliźnie na wejściu do Svaneke |
Nie znam się i mogę sobie jedynie podywagować, ale w Svaneke jest wąskie wejście do portu i bywają kipiele przy skałach na podejściu, a jak wiało i były fale to w ogóle trzeba sporych umiejętności żeby tam wejść, bo jest sporo skał, często niewidocznych. W miarę dobre podejście jest chyba od północy. Jak szli od innej strony to mogli wpaść na te skały. |
Autor: | bury_kocur [ 30 lis 2014, o 21:07 ] |
Tytuł: | Re: Hipolit na mieliźnie na wejściu do Svaneke |
mayenna napisał(a): W miarę dobre podejście jest chyba od północy. Tam jest chyba płytko... Jeżeli o tym samym mówimy to jest to port bardziej rybacki.. Pzdr Kocur * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * mayenna napisał(a): ale w Svaneke jest wąskie wejście do portu i bywają kipiele przy skałach na podejściu, Tam się wchodzi na dwa łamania. Mogli ściąć tę lewą mieliznę i tam usiąść. Poniżej opis podejścia: "Zmierzając do Svaneke można kierować się światłem latarni morskiej Sandkås Odde. Podczas podchodzenia do portu od strony północno-wschodniej, należy płynąć zgodnie ze światłami kierunkowymi na południe od portu aż do momentu dostrzeżenia nabieżnika prowadzącego do samego portu. Należy iść kursem 297°. Na południe od wejścia do portu są skały, a na północ od niego – betonowe bloki. Nigdy nie należy od razu kierować się światłami nabieżnika podczas podchodzenia do portu od południa lub wschodu, ponieważ grozi to nadzianiem się na skaliste wysepki Mågeflak". I tu może być problem Pzdr Kocur |
Autor: | Jaromir [ 30 lis 2014, o 22:37 ] |
Tytuł: | Re: Hipolit na mieliźnie na wejściu do Svaneke |
Waldi_L_N napisał(a): Jaromir, nie narzekam i nic nie uprawnia Ciebie do stawiania takiej krzywdzącej dla mnie tezy. Po prostu jestem ciekaw czy ktoś wie co się stało z łódką, na której 2 lata z rzędu spędzałem urlop. A czy ja w którymś miejscu zajmuję się czymś tak nudnym, jak "stawianie tezy"? Anyway - o wypadek pytałbym uczestników wypadku, ew właściciela jachtu. Komisja w Warszawie jest... komisją w Warszawie. |
Autor: | Stara Zientara [ 1 gru 2014, o 15:54 ] |
Tytuł: | Re: Hipolit na mieliźnie na wejściu do Svaneke |
bury_kocur napisał(a): można kierować się światłem latarni morskiej Sandkås Odde Nie można. Wyłączona parę (2?) lat temu.
|
Autor: | Buczo [ 1 gru 2014, o 23:53 ] |
Tytuł: | Re: Hipolit na mieliźnie na wejściu do Svaneke |
O ile dobrze pamiętam i nic się nie zmieniło od 2013 roku, to na światła nabieżnika też bym za bardzo nie liczył. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |