Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Co należało zrobić aby nie doprowadzić do wypadku? https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=18&t=26367 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Wojciech [ 26 kwi 2017, o 10:03 ] |
Tytuł: | Co należało zrobić aby nie doprowadzić do wypadku? |
Czas na żeglarstwo... Jakie błędy popełniła załoga? Co mogli zrobić przed zdarzeniem? |
Autor: | Wojciech [ 26 kwi 2017, o 11:26 ] |
Tytuł: | Re: Co należało zrobić aby nie doprowadzić do wypadku? |
Ten sam wypadek z innej kamery ... |
Autor: | jarek556 [ 26 kwi 2017, o 11:41 ] |
Tytuł: | Re: Co należało zrobić aby nie doprowadzić do wypadku? |
Ten temat był już chyba jakiś czas temu wałkowany. Chyba za wcześnie zrzucili żagle, utracili sterowność i klops... |
Autor: | plitkin [ 27 kwi 2017, o 15:54 ] |
Tytuł: | Re: Co należało zrobić aby nie doprowadzić do wypadku? |
Wojciech napisał(a): Co mogli zrobić przed zdarzeniem? Moim zdaniem - popływać parę miesięcy w regatach. Nauczyliby się pływać i spokojnie by się z tej sytuacji wydostali. ![]() |
Autor: | reed [ 27 kwi 2017, o 18:41 ] |
Tytuł: | Re: Co należało zrobić aby nie doprowadzić do wypadku? |
z medycznego punktu widzenia to sie nazywa chyba stupor ![]() |
Autor: | plitkin [ 27 kwi 2017, o 20:49 ] |
Tytuł: | Re: Co należało zrobić aby nie doprowadzić do wypadku? |
Nie znam się na takiej medycynie. Moim zdaniem załoga coś robi, sternik też. Raczej wszyscy robią "coś", przy czym nie umiejętnie. Nie potrafili rozpędzić jachtu, nie potrafili zapracować balastem i td. Myślę, że poplątali szoty i nie potrafili skorzystać z drugiego na szybko. |
Autor: | bratanek65 [ 27 kwi 2017, o 23:02 ] |
Tytuł: | Re: Co należało zrobić aby nie doprowadzić do wypadku? |
Ja tam się nie znam ale co ma "praca balastem" wspólnego z dryfującą bez żagli łódką? Mieli ją rozbujać żeby nabrała prędkości pomimo łopoczącego foka, którego z jakiegoś powodu nie mogli wybrać? |
Autor: | plitkin [ 28 kwi 2017, o 05:38 ] |
Tytuł: | Re: Co należało zrobić aby nie doprowadzić do wypadku? |
Tak, dobre balastowanie przy współpracy ze sternikem mogło pozwolić na osiągnięcie prędkości wystarczającej do zwrotu. Sam zwrot również należało wspomóc balastowaniem. Udałoby się oddalić po zwrocie, a żeby go zrobić musiała być prędkość. Na filmie sternik i zaloga hamują jacht, a należało go rozpędzić. |
Autor: | taka_jedna [ 28 kwi 2017, o 06:02 ] |
Tytuł: | Re: Co należało zrobić aby nie doprowadzić do wypadku? |
plitkin napisał(a): Na filmie sternik i zaloga hamują jacht, a należało go rozpędzić. W jaki sposób mieli rozpędzić jacht, skoro praktycznie nie mieli żagli? Grota zrzucili już na wstępie, co uważam za zasadniczy błąd przy takim usytuowaniu wejścia do portu, a z fokiem coś się stało. Do ostatniego momentu z nim walczyli. Zdaje się że szot foka nawet nie jest przewleczony przez żadną kipę, tylko trzymany w ręku gdzieś w okolicach suwklapy. Do tego ten fok jest za duży i nie ma szans prawidłowo zapracować. Znaleźli się w miejscu, w którym nie powinni się znaleźć, a z którego mogliby się wydostać jedynie z pomocą mocnego silnika. Mogli też w ostatnim momencie próbować zwrócić się tak, by ominąć molo i rzucać kotwice, lub sztandrować się na plaży. |
Autor: | ins [ 28 kwi 2017, o 06:22 ] |
Tytuł: | Re: Co należało zrobić aby nie doprowadzić do wypadku? |
https://youtu.be/AdYTGre3fAA Na filmiku widać ewidentnie że mieli problem z szotem foka od dłuższego czasu. Piotr Siedlewski |
Autor: | plitkin [ 28 kwi 2017, o 10:46 ] |
Tytuł: | Re: Co należało zrobić aby nie doprowadzić do wypadku? |
taka_jedna napisał(a): W jaki sposób mieli rozpędzić jacht, skoro praktycznie nie mieli żagli? Pisałem o tym: praca balastem, porządna praca sterem (dać łódce się rozpędzić) i szybka reakcja na problem z zaplątanymi szotami foka (rozwiązań kilka - od skorzystania z drugiego wolnego szota (szybkie przełożenie na drugą burtę), przez zluzowanie fału celem zmniejszenia sił i prędkości dryfu po podrolowanie foka na rolerze (w ten sposób pośrednio można go wybrać). Założę się, że średnio ogarnięta załoga regatowa wyszłaby z tej sytuacji bez najmniejszego problemu. Parę dobrych kiwek i spokojnie zrobiłoby się zwrot przez sztag. A gdyby załoga miała stalowe jaja - to i rufa jeszcze przed zdryfowaniem przed molo była spokojnie do wykonania. Wystarczyło rozpędzić jacht. Już pomijam rzucenie kotwicy dużo wcześniej. To akurat i nie tylko regatowiec powinien wiedzieć. |
Autor: | bratanek65 [ 28 kwi 2017, o 10:59 ] |
Tytuł: | Re: Co należało zrobić aby nie doprowadzić do wypadku? |
taka_jedna napisał(a): plitkin napisał(a): Na filmie sternik i zaloga hamują jacht, a należało go rozpędzić. W jaki sposób mieli rozpędzić jacht, skoro praktycznie nie mieli żagli? Prawidłowo balansując ![]() ![]() ![]() plitkin napisał(a): dobre balastowanie przy współpracy ze sternikem mogło pozwolić na osiągnięcie prędkości wystarczającej do zwrotu.
|
Autor: | plitkin [ 28 kwi 2017, o 11:48 ] |
Tytuł: | Re: Co należało zrobić aby nie doprowadzić do wypadku? |
bratanek65 napisał(a): Prawidłowo balansując Balastując, nie balansując. Cieszy mnie, że Ciebie to bawi. Mnie również bawi Twoja reakcja. Grunt - to mieć dobry humor. |
Autor: | Były user [ 28 kwi 2017, o 12:22 ] |
Tytuł: | Re: Co należało zrobić aby nie doprowadzić do wypadku? |
Wiktor jak by Ci tu... Sęk w tym, że ta łódka... brała właśnie udział w regatach... Do tego jej używano. To ta łódka i ten kapitan. Możesz sobie śledzić jego wyniki w necie... ![]() A niejaki Alex Camet pływał w tej załodze... Niejako służbowo. http://www.onedesign.com/tabid/38221/default.aspx?news_id=5595 plitkin napisał(a): Wojciech napisał(a): Co mogli zrobić przed zdarzeniem? Moim zdaniem - popływać parę miesięcy w regatach. Nauczyliby się pływać i spokojnie by się z tej sytuacji wydostali. ![]() Obawiam się, bez urazy, że niechcący wyrżnąłeś jak łysy, grzywką o kant parapetu. ![]() |
Autor: | plitkin [ 28 kwi 2017, o 12:25 ] |
Tytuł: | Re: Co należało zrobić aby nie doprowadzić do wypadku? |
Możliwe. Choć dziwne jak cholera. ![]() |
Autor: | Były user [ 28 kwi 2017, o 12:29 ] |
Tytuł: | Re: Co należało zrobić aby nie doprowadzić do wypadku? |
Może jakaś awaria? Wypadek? Wyjaśnienia trwają, na razie wiadomo, że w trakcie biegu siła wiatru wzrosła trzykrotnie i spora część uczestników miała duże kłopoty z powrotem do portu, podnoszą, też, że nieprzerwanie biegu wobec wyraźnie zmieniającej się w porównaniu z prognozami pogody i umiejscowienie mety były, delikatnie mówiąc, niefrasobliwe. Ale to też forumowe ploty. Ja bym poczekał, pewnie się dowiemy co się stało. |
Autor: | plitkin [ 28 kwi 2017, o 13:29 ] |
Tytuł: | Re: Co należało zrobić aby nie doprowadzić do wypadku? |
Tam jest ewidentnie zaplątany szot z jednej strony. Ale to żadna awaria - są wolne brasy, jest drugi szot. Zresztą, dłuższy film pokazuje, że byli daleko. Można było zrzucić foka i szybko ogarnąć wszystko. Można też użyć kotwicy. Faktem jest - widać, że wiało. Dziwię się. Myślę, że nie tylko ja. |
Autor: | Wert23 [ 28 kwi 2017, o 18:58 ] |
Tytuł: | Re: Co należało zrobić aby nie doprowadzić do wypadku? |
plitkin napisał(a): Można też użyć kotwicy. Ze mnie to żeglarz marny, bardziej matros, ale z tą kotwicą to poważnie? ![]() |
Autor: | Były user [ 28 kwi 2017, o 19:04 ] |
Tytuł: | Re: Co należało zrobić aby nie doprowadzić do wypadku? |
plitkin napisał(a): Tam jest ewidentnie zaplątany szot z jednej strony. Ale to żadna awaria - są wolne brasy, jest drugi szot. Zresztą, dłuższy film pokazuje, że byli daleko. Można było zrzucić foka i szybko ogarnąć wszystko. Można też użyć kotwicy. Faktem jest - widać, że wiało. Dziwię się. Myślę, że nie tylko ja. Dlatego piszę, nie wiemy, może awaria, może ktoś z załogi sobie coś zrobił - nie wiem w łepetynę zarobił, zerwał więzadła w kolanie źle stając cokolwiek - i jechali na adrenalinie w popłochu... nie wiemy. Na pewno natomiast nie była to zielona załoga bez cienia pojęcia jak piszą niektórzy komentatorzy filmów ze zdarzenia. Wręcz przeciwnie. Czort wie. |
Autor: | vaginal [ 29 kwi 2017, o 08:00 ] |
Tytuł: | Re: Co należało zrobić aby nie doprowadzić do wypadku? |
Cytuj: Jakie błędy popełniła załoga? Nieodpowiednie obuwie. Cytuj: Co mogli zrobić przed zdarzeniem? Zakładając awarię grota i konieczność zrzucenia. Zakładając wyrwanie wózka szotów foka. Zakładając, że laska spanikowała. 1. Laska musi sama opanować grota. 2. Szybki dubel szota - przeprowadzenie przez knagę rufową na kabestan na nawietrznej do rączki gościa w klapkach, który wybiera i balastuje. 3. Drugi gościu stópkami obutymi symuluje namiastkę wózka. Sternik odpada do połówki, po 5 sekundach ostrzy do pełnego bajde. Chyba bym wezwał wtedy pomoc. A czy by to wszystko coś dało - Bóg raczy wiedzieć. v |
Autor: | taka_jedna [ 29 kwi 2017, o 08:33 ] |
Tytuł: | Re: Co należało zrobić aby nie doprowadzić do wypadku? |
Jeśli jak twierdzi Marcin to były regaty, to gdzie łodzie zabezpieczające imprezę? |
Autor: | plitkin [ 29 kwi 2017, o 08:35 ] |
Tytuł: | Re: Co należało zrobić aby nie doprowadzić do wypadku? |
Nie każde regaty mają łodzie zabezpieczające. Na szczęście. |
Autor: | Cape [ 29 kwi 2017, o 09:17 ] |
Tytuł: | Re: Co należało zrobić aby nie doprowadzić do wypadku? |
Yigael napisał(a): Sęk w tym, że ta łódka... brała właśnie udział w regatach... Skoro tak, to odpowiedź na pytanie "co zrobić, aby uniknąć wypadku?", brzmi. Nie startować w regatach ![]() |
Autor: | plitkin [ 29 kwi 2017, o 09:22 ] |
Tytuł: | Re: Co należało zrobić aby nie doprowadzić do wypadku? |
Cape napisał(a): Yigael napisał(a): Sęk w tym, że ta łódka... brała właśnie udział w regatach... Skoro tak, to odpowiedź na pytanie "co zrobić, aby uniknąć wypadku?", brzmi. Nie startować w regatach ![]() Błąd logiczny! ![]() ![]() |
Autor: | Były user [ 29 kwi 2017, o 10:27 ] |
Tytuł: | Re: Co należało zrobić aby nie doprowadzić do wypadku? |
taka_jedna napisał(a): Jeśli jak twierdzi Marcin to były regaty, to gdzie łodzie zabezpieczające imprezę? https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1414210725308997&id=210910808972334 Notatka na stronie facebookowej regat. * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * vaginal napisał(a): Chyba bym wezwał wtedy pomoc. A czy by to wszystko coś dało - Bóg raczy wiedzieć. Ano. Pewnie coś napiszą w końcu. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |