Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Nowe helikoptery
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=18&t=27595
Strona 1 z 1

Autor:  zosta [ 24 lis 2017, o 19:26 ]
Tytuł:  Nowe helikoptery

Pare dni temu miałem ogłosić, że pierwszy z helikopterów, które mają odnowić flotę ratowniczą dotarł na lotnisko koło Stavanger... ale nie zdążyłem. Pozostało ogłosić, że sprawa jest niebyła, bo tenże pierwszy dzisiaj stał się wrakiem.
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/qnp ... adene-gikk

A miało być tak pięknie...

Autor:  _jp_ [ 24 lis 2017, o 22:43 ]
Tytuł:  Re: Nowe helikoptery

A czy mógłbyś więcej szczegółów podać? Z googlowego tłumaczenia wynikałoby, że... łopaty wirnika mu odleciały przy kołowaniu???

Ciekawe, jak to skomentuje pewien pan z Leonardo (wcześniej ze Świdnika), który obiecywał produkować je w Polsce.

Autor:  666 [ 25 lis 2017, o 09:00 ]
Tytuł:  Re: Nowe helikoptery

zosta napisał(a):
pierwszy dzisiaj stał się wrakiem. A miało być tak pięknie.
A co na to Jurmak?
:-P

Autor:  zosta [ 25 lis 2017, o 10:43 ]
Tytuł:  Re: Nowe helikoptery

Napisano tam, że śmigłowiec przewrócił się podczas testów z nieznanych przyczyn. W chwili wypadku miał uruchomiony silnik, a wirnik był w ruchu. Śmigłowiec kołował (czy jak to się tam w helikopterowej terminologii mówi).
Po przewróceniu łopaty wirnika się oderwały, uszkodzeniu też prawdopodobnie uległ silnik i kadłub. Nikomu nic się nie stało.

Autor:  _jp_ [ 25 lis 2017, o 11:07 ]
Tytuł:  Re: Nowe helikoptery

Nie władam norweskim, ale z informacji na polskim forum lotniczym wynikałoby, że "wpadł w rezonans". Czyli upraszczając sprawę: drgania od silników (to AW101, więc 3 silniki), przekładni i wirnika tak się zgrały częstotliwościowo z resztą maszyny, że aż zaczęła podskakiwać (a kilkanaście ton waży!). No i się śmigłowiec "sam z siebie" wykopyrtnął na bok.

To między innymi z powodu dużych drgań MW początkowo nie chciała przyjąć "zmodernizowanych" Anakond, dopóki trochę ich nie wytłumili.

Autor:  Jurmak [ 25 lis 2017, o 13:52 ]
Tytuł:  Re: Nowe helikoptery

666 napisał(a):
A co na to Jurmak?


Jurmak tylko nieśmiało zwróci uwagę, że po uwaleniu Caracali rozważano kupno śmigłowców tego typu...

Tak wiem... Ale na szczeniacką zaczepkę odpowiedź dostosowana poziomem do zaczepiającego.

Autor:  Jaromir [ 25 lis 2017, o 14:10 ]
Tytuł:  Re: Nowe helikoptery

_jp_ napisał(a):
dopóki trochę ich nie wytłumili

Stosując starej konstrukcji płaty - w miejsce "nowych-lepszych" opracowanych przez Świdnik...

Autor:  Bombel [ 25 lis 2017, o 14:12 ]
Tytuł:  Re: Nowe helikoptery

_jp_ napisał(a):
Ciekawe, jak to skomentuje pewien pan z Leonardo (wcześniej ze Świdnika), który obiecywał produkować je w Polsce.

Ja tam się nie znam na wiertolotach ale...
Norweskie AW 101 to nie ""nasze"" świdnickie. To wyrób angielsko-włoskiego konsorcjum AugustaWestland
Śmigłowce są produkowane w Yeovil w Anglii i Vergiate koło Mediolanu.
Norwegia podpisała umowę o zakup (chyba)20 sztuk z zakładami w WB.
Jak widać i wyspiarzom zdarza się coś spartolić :oops:

Autor:  zosta [ 25 lis 2017, o 20:34 ]
Tytuł:  Re: Nowe helikoptery

Nic nowego tu nie mówią, ale jest kilka ciekawych zdjęć: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/J1W ... et-pa-Sola

Autor:  _jp_ [ 25 lis 2017, o 20:35 ]
Tytuł:  Re: Nowe helikoptery

Bombel - Niektóre części do AW-101 robią w Świdniku http://www.pzl.swidnik.pl/pl/dla-prasy/aktualnosci/aktualnosci-strona-glowna/aw101-nowy-program-smiglowcowy-w-pzl-swidnik/0,-6m,1
http://www.defence24.pl/556296,aw101-zaprezentowany-w-swidniku
Cytuj:
W przypadku odpowiedniej skali zamówienia i uzgodnień offsetowych z Ministerstwem Obrony Narodowej jesteśmy w stanie w Świdniku robić cały kadłub takiego śmigłowca, nie mówiąc o tym, że na koniec on będzie dostarczany przez Świdnik i będzie tutaj finalnie wykonywany. To jest ogromna szansa dla zakładu
- Krzysztof Krystowski, Wiceprezes Leonardo Helicopters

"W tej chwili robimy elementy struktury kadłuba i części przy silnikach, pracuje przy tym około stu osób. Gdybyśmy wygrali przetarg na dostawę, to w zależności od liczby sztuk, można liczyć na pracę dla kilkuset osób w produkcji i procesach związanych z oblotami, finalną konfiguracją i innymi" – dodał prezes PZL-Świdnik Mieczysław Majewski.

Autor:  _jp_ [ 26 lis 2017, o 13:50 ]
Tytuł:  Re: Nowe helikoptery

Hm, nie pierwszy to AW-101, który się przewrócił...
Obrazek Japonia, w sierpniu b.r.

Obrazek Nigeria, 2016r.

i jeszcze inne przypadki (np. duński w Afganistanie w 2014), ale zdjęć nie znalazłem.

Autor:  666 [ 18 gru 2017, o 12:18 ]
Tytuł:  Kawaleria powietrzna w Wietnamie–wtorkowy seans w kinie

https://dlapilota.pl/wiadomosci/muzeum-lotnictwa-polskiego/kawaleria-powietrzna-w-wietnamie-wtorkowy-seans-w-kinie-lotnik
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie serdecznie zaprasza w dniu 19.12.2017 r. o godz. 11:00 i 16:30 na bezpłatną projekcję filmu pt. "Kawaleria Powietrzna w Wietnamie".

Autor:  _jp_ [ 23 sty 2018, o 16:55 ]
Tytuł:  Re: Nowe helikoptery

Trochę wieści o tym, co się przewrócił https://twitter.com/szczrx/status/955438645808435203
Cytuj:
AW-101 MGB need replacement - waiting time over 12 months.
It is going to be expensive for Norway.
Final report expected in +-6 months

Autor:  Bombel [ 23 sty 2018, o 18:50 ]
Tytuł:  Re: Nowe helikoptery

_jp_ napisał(a):
Trochę wieści o tym, co się przewrócił https://twitter.com/szczrx/status/955438645808435203
Cytuj:
AW-101 MGB need replacement - waiting time over 12 months.
It is going to be expensive for Norway.
Final report expected in +-6 months

A ty jakby wiecej informacji

W dniu 3 stycznia 2018 r. SHF (prowadzący dochodzenie w sprawie wypadków wojskowych) poinformowało, że nie doszło do technicznej awarii, a dochodzenie "koncentrowało się na interakcji między personelem a maszyną, w tym takie czynniki, jak projektowanie, interfejs, dokumentacja, procedury i szkolenia".

Na tyle co z googlobełkotu zrozumiałem to nawalili piloci a nie maszyna. Niedoszkoleni???

https://translate.google.pl/translate?h ... rev=search

Autor:  _jp_ [ 24 sty 2018, o 11:51 ]
Tytuł:  Re: Nowe helikoptery

Z angielskiego tekstu, który sobie przetłumaczyłeś googlem
Cytuj:
On 3 Jan 2018 the SHF (the military accident investigators) reported that no technical malfunction occurred and that the investigation was "focusing on the interaction between personnel and the machine, including factors such as design, interface, documentation, procedures and training".
można też wywnioskować nie tyle winę niedoszkolonych pilotów, co kiepsko zaprojektowany kokpit maszyny (w sposób niezbyt przyjazny i małointuicyjny dla użytkownika) + niepełne lub niejasne instrukcje obsługi...

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/