Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 16 wrz 2019, o 17:12




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 193 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 4 wrz 2018, o 09:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 11829
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 208
Otrzymał podziękowań: 1825
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
mjacek napisał(a):
Morze było bardzo rozbujane, i wiatr silny (mniej więcej N-NW), ale widoczność była dobra (wartości liczbowych nie podejmuję się oceniać, a wiatromierz elektroniczny mieliśmy nieczynny).


A czy ktoś umie napisać dokładniej jakie były wtedy warunki pogodowe podczas ich wychodzenia z portu ?

Bo jeżeli jacht wychodził z portu to powstaje pytanie - błąd nawigacyjny czy też wiał silny wiatr z NE - nie dali rady po wyjściu złamać się w lewo i zniosło ich na te skały na wprost?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2018, o 11:53 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 11:14
Posty: 7520
Podziękował : 3287
Otrzymał podziękowań: 1537
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
No wlasnie, ja jestem ciekaw czy okolicznosci wypadku zostana wyjasnione i czy wypadek podlega naszej jurysdykcji ?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2018, o 12:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 09:43
Posty: 10387
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 4383
Otrzymał podziękowań: 1922
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Ustawa o PKBWM, nie dotyczy to jachtu pod polską banderą, ani nie ucierpiał Polski obywatel.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2018, o 12:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 17:48
Posty: 2179
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 416
Otrzymał podziękowań: 607
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
M@rek napisał(a):
czy wypadek podlega naszej jurysdykcji ?
Chyba nie:
Cytuj:
Art. 15.
1. Komisja bada wypadki i incydenty morskie:
1) w których uczestniczył:
a) statek o polskiej przynależności.
b) statek o obcej przynależności, jeżeli wypadek lub incydent morski nastąpił na polskich morskich wodach wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym,
c) prom pasażerski typu ro-ro lub szybki statek pasażerski, jeżeli wypadek lub incydent morski nastąpił poza wodami wewnętrznymi lub morzem terytorialnym państwa członkowskiego Unii Europejskiej, w przypadku gdy ostatnim portem zawinięcia statku był port w Rzeczypospolitej Polskiej;
2) w stosunku do których Rzeczpospolita Polska jest państwem istotnie zainteresowanym
w rozumieniu art. 21 ust. 3.
2. Komisja nie bada wypadków i incydentów morskich:
1) w których uczestniczyły wyłącznie:
a) jednostki pływające Marynarki Wojennej, Straży Granicznej lub Policji,
b) statki bez napędu mechanicznego lub statki drewniane o prostej konstrukcji;
2) w których uczestniczyły wyłącznie:
a) inne, niż określone w pkt 1 lit. a, statki pełniące wyłącznie specjalną służbę
państwową lub eksploatowane przez państwo w celach niehandlowych,
b) statki rybackie o długości całkowitej do 15 m,
c) jachty rekreacyjne,
d) 4 statki i obiekty pływające wchodzące w skład zespołu holowniczego, inne niż statek holujący
- z wyjątkiem bardzo poważnych wypadków;
3) na stałych platformach wiertniczych, w których nie uczestniczyły statki morskie
Cytuj:
Art. 21
3. Za państwo istotnie zainteresowane wypadkiem lub incydentem morskim, zwane dalej
"istotnie zainteresowanym państwem", uznaje się państwo:
1) bandery statku uczestniczącego w wypadku lub incydencie morskim lub
2) nadbrzeżne, na którego morskich wodach wewnętrznych lub morzu terytorialnym doszło do wypadku lub incydentu morskiego, lub
3) którego środowisko naturalne, w tym wody i terytorium, nad którymi państwo to sprawuje jurysdykcję, doznało szkody w znacznych rozmiarach w wyniku wypadku morskiego, lub
4) które, w odniesieniu do sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń, nad którymi państwo to sprawuje jurysdykcję, doznało w wynik u wypadku lub incydentu morskiego szkody lub było zagrożone niebezpieczeństwem wyrządzenia szkody, lub
5) którego obywatele w wyniku wypadku morskiego ponieśli śmierć lub ciężki uszczerbek na zdrowiu, lub
6) dysponujące istotnymi informacjami, które Komisja uznała za użyteczne w badaniu przyczyn wypadku lub incydentu morskiego, lub
7) które z innych powodów ma interes w badaniu wypadku lub incydentu morskiego, uznany za istotny przez Komisję.

http://pkbwm.gov.pl/images/LAW_DOCUMENTS/DzU_2012-1068_PKBWM.pdf

Bo raczej art. 21. ust. 3 pkt. 7) nie znajdzie zastosowania...

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2018, o 12:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 12:32
Posty: 12351
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1442
Otrzymał podziękowań: 1434
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
https://www.portalmorski.pl/bezpieczens ... ska-zaloga

Według mjacka wiatr wiał z N-NW i był silny a fala rozbujana.

Burasie, jak silny musiałby być wiatr, żeby nie dało się utrzymać na kursie sprawnej Bavarki 46 ? :-o

_________________
Fellowship 28 s/y Dulcinea
POL 17017
MMSI 261184030

Jestem "gorszego sortu" i "specjalnej troski" ...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2018, o 13:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 16:04
Posty: 13434
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 548
Otrzymał podziękowań: 4547
Colonel napisał(a):
ani nie ucierpiał Polski obywatel.
Colonelu, żeby PKBWM się nim zajęła, obywatel na jachcie musi być tak miły i umrzeć. :-(
Jeżeli tylko cierpi, to powinien cierpienie znosić z godnością i nie zawracać głowy Komisji.

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2018, o 13:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 12:32
Posty: 12351
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1442
Otrzymał podziękowań: 1434
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Zbieraj napisał(a):
Colonel napisał(a):
ani nie ucierpiał Polski obywatel.
Colonelu, żeby PKBWM się nim zajęła, obywatel na jachcie musi być tak miły i umrzeć. :-(


Albo się przynajmniej samokaleczyć w stopniu uszczerbkowym ciężkim. :D

_________________
Fellowship 28 s/y Dulcinea
POL 17017
MMSI 261184030

Jestem "gorszego sortu" i "specjalnej troski" ...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2018, o 13:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 18:20
Posty: 3204
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 666
Otrzymał podziękowań: 225
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Witam. To już jest znane. Dla przypomnienia.
https://joemonster.org/filmy/82638

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2018, o 13:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 17:48
Posty: 2179
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 416
Otrzymał podziękowań: 607
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Leszek napisał(a):
To już jest znane. Dla przypomnienia.
Co jest już znane? Do czego się odnosisz? Co ma wspólnego to wejście Delphii Cedar do Svaneke z wypadkiem przy wyjściu Bavarii Aglaia ze Svaneke? Co chciałeś przekazać?

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2018, o 13:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 18:20
Posty: 3204
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 666
Otrzymał podziękowań: 225
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Leszek napisał(a):
To już jest znane. Dla przypomnienia.
Co jest już znane? Do czego się odnosisz? Co ma wspólnego to wejście Delphii Cedar do Svaneke z wypadkiem przy wyjściu Bavarii Aglaia ze Svaneke? Co chciałeś przekazać?
Chciałem pokazać warunki jakie panują przy silnym wietrze i fali przy tym porcie. Nic więcej.

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2018, o 13:52 

Dołączył(a): 3 wrz 2018, o 17:30
Posty: 25
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 7
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Kurczak napisał(a):
Jak silny musiałby być wiatr, żeby nie dało się utrzymać na kursie sprawnej Bavarki 46 ?


Według mjacka wiatr był silny, ale nie aż tak silny ;-). Chyba, że nie zachodzi przesłanka "sprawnej bawarki".


A na filmie obszernie komentowanym powyżej nie widać nowego falochronu - czy jeszcze go tam wtedy nie było?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2018, o 13:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 17:48
Posty: 2179
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 416
Otrzymał podziękowań: 607
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Leszek napisał(a):
Chciałem pokazać warunki jakie panują przy silnym wietrze i fali przy tym porcie.
Szkoda, że nie napisałeś tego. Albo nie zacytowałeś tego, do czego się odnosisz... :-( Twój post wylądował pod wypowiedzią o ciężkim uszczerbku na zdrowiu... :roll:

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2018, o 13:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 cze 2012, o 18:20
Posty: 3204
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 666
Otrzymał podziękowań: 225
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Leszek napisał(a):
Chciałem pokazać warunki jakie panują przy silnym wietrze i fali przy tym porcie.
Szkoda, że nie napisałeś tego. Albo nie zacytowałeś tego, do czego się odnosisz... :-( Twój post wylądował pod wypowiedzią o ciężkim uszczerbku na zdrowiu... :roll:
Tak, to jest błąd. Sorry.

_________________
Pozdrawiam
Leszek Dmochowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2018, o 14:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 09:43
Posty: 10387
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 4383
Otrzymał podziękowań: 1922
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Zbieraju a co ja napisałem? Zresztą Wojtek wrzucił przepis

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2018, o 14:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 12:32
Posty: 12351
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1442
Otrzymał podziękowań: 1434
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Leszek napisał(a):
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Leszek napisał(a):
To już jest znane. Dla przypomnienia.
Co jest już znane? Do czego się odnosisz? Co ma wspólnego to wejście Delphii Cedar do Svaneke z wypadkiem przy wyjściu Bavarii Aglaia ze Svaneke? Co chciałeś przekazać?
Chciałem pokazać warunki jakie panują przy silnym wietrze i fali przy tym porcie. Nic więcej.


Wszystko zależy od kierunku wiatru/fali. Filmik nie jest uniwersalny więc trudno go traktować jako przykład każdej sytuacji dotyczącej wejścia do tego portu. :)

_________________
Fellowship 28 s/y Dulcinea
POL 17017
MMSI 261184030

Jestem "gorszego sortu" i "specjalnej troski" ...



Za ten post autor Kurczak otrzymał podziękowanie od: M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2018, o 15:48 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 11:14
Posty: 7520
Podziękował : 3287
Otrzymał podziękowań: 1537
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Colonel napisał(a):
Zbieraju a co ja napisałem? Zresztą Wojtek wrzucił przepis

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka


Czyli zgodnie z naszym krajowym prawem zadnej sprawy nie bylo :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2018, o 16:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 16:04
Posty: 13434
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 548
Otrzymał podziękowań: 4547
Colonel napisał(a):
Zbieraju a co ja napisałem? Zresztą Wojtek wrzucił przepis
Napisałeś "ani nie ucierpiał". Wojtek zacytował przepis "z wyjątkiem bardzo poważnych wypadków", ale nie zacytował definicji bardzo poważnego wypadku: (Par. 2 ust 2.) "należy przez to rozumieć wypadek morski, w wyniku którego doszło do całkowitej utraty statku, śmierci człowieka lub wyrządzenia szkody w środowisku w znacznych rozmiarach;".
Dlatego napisałem, że cierpienie nie wystarczy.

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2018, o 16:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 17:48
Posty: 2179
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 416
Otrzymał podziękowań: 607
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Zbieraj napisał(a):
nie zacytował definicji bardzo poważnego wypadku
Ale za to zacytowałem art. 21. ust. 3. pkt 5) według którego nie musi być to śmierć, a wystarczy "ciężki uszczerbek na zdrowiu" (przepraszam - trochę to niestosownie brzmi).

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2018, o 17:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 16:04
Posty: 13434
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 548
Otrzymał podziękowań: 4547
Ale to nie ten przypadek! To, co cytujesz, "działa" w drugą stronę. Jeśli na polskim statku uszczerbku na zdrowiu doznał obywatel np. niemiecki, to PKBWM może dopuścić do badań odpowiednią komisję niemiecką.

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2018, o 17:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 02:45
Posty: 9974
Podziękował : 2922
Otrzymał podziękowań: 3324
Uprawnienia żeglarskie: różne....
mjacek napisał(a):
na filmie obszernie komentowanym powyżej nie widać nowego falochronu - czy jeszcze go tam wtedy nie było?

Nie - to film sprzed kilku lat.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

M@rek napisał(a):
Colonel napisał(a):
Zbieraju a co ja napisałem? Zresztą Wojtek wrzucił przepis

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka


Czyli zgodnie z naszym krajowym prawem zadnej sprawy nie bylo :)

Czy zatonięcie niemieckiej Bawarki na wyjściu w Svaneke będzie badane przez PKBWM zależy od PKBWM. B ustawodawca stworzył w art 21 ust 3 pkt 7 typowy "przepis blankietowy", który sprawia że to Komisja sama decyduje, czy Polska jest "krajem istotnie zainteresowanym". Czyli czy Polska "z innych powodów ma interes w badaniu wypadku lub incydentu morskiego, uznany za istotny przez Komisję ).

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2018, o 19:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 17:48
Posty: 2179
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 416
Otrzymał podziękowań: 607
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Zbieraj napisał(a):
To, co cytujesz, "działa" w drugą stronę.

A co z art 15. ust. 1 pkt. 2)? On wskazuje stronę działania, a po kryteria odsyła do art 21.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Ostatnio edytowano 4 wrz 2018, o 20:07 przez Wojtek Bartoszyński, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2018, o 19:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 11829
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 208
Otrzymał podziękowań: 1825
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
Burasie, jak silny musiałby być wiatr, żeby nie dało się utrzymać na kursie sprawnej Bavarki 46 ?


Myślę Piotr, że do tego należy podejść inaczej, choć na pytanie Twoje zaraz Ci odpowiem.

Oni wychodzili z portu a nie do niego wchodzili z morza a to diametralnie zmienia spojrzenie na sprawę.

Po wybudowaniu nowego falochronu locja wyjścia zakłada, iż wychodząc z portu - po minięciu zielonej główki należy wykonać zwrot o mniej więcej 45 st. w lewo a następnie odejść tym kursem około kabla/dwóch, aby po ponownym przełożeniu się w prawo minąć znajdującą się tam (po prawej burcie) skalistą mieliznę zwaną Mågeflak.

Poniżej mój ślad z tego roku - wiadomo, że ploter ślady rysuje w uproszczeniu, ale widać o czym piszę i także widać tutaj ową mieliznę:

Załącznik:
Svaneke - wejście.JPG
Svaneke - wejście.JPG [ 141.08 KiB | Przeglądane 584 razy ]


Samo podejście z morza opisane jest dość dokładnie np. tutaj :

http://www.sailing-guide.eu/pl/svaneke-5/

Wyjście jest manewrem dokładnie odwrotnym.

Ponieważ omawiany jacht wylądował na skałkach znajdujących się niemalże dokładnie na osi wyjścia (podczas wychodzenia z portu) to osobiście mniemam, iż albo:

1. sternik popełnił błąd - zapomniał o tych skałkach i wychodząc z portu pojechał na wprost - zamiast za zieloną główką - dla ominięcia skałek Mågeflak - odłożyć się w lewo i dopiero po odjechaniu około kabla/dwóch odłożyć się w prawo i wówczas mija się powyższe skałki bez kłopotów
albo:
2. z jakiś powodów technicznych (np. zła praca silnika, za mała moc silnika, nie rozgrzany silnik itp.) sternik nie był w stanie wykonać manewru skrętu w lewo za główką i wyniosło go na skały na wprost.
albo:
3. warunki były tam wtedy tak trudne, że sternik nie był w stanie po minięciu zielonej główki odłożyć się w lewo.

Innego wytłumaczenia nie znajduję.

Osobiście wchodziłem tam i wychodziłem dziesiątki razy, ale za każdym razem bardzo uważnie przypominam sobie locję wejścia i wyjścia, bo te skałki Mågeflak są bardzo zdradliwe i prawie niewidoczne.

Co do Twego pytania - pływam B40 z silnikiem 40 KM i ze śrubą uciągową 17x12L.

Nie zdarzyło mi się jeszcze, abym miał jakiekolwiek kłopoty w zakresie wiatru do 40 kn. z podciągnięciem się pod wiatr i falę (fala do 2 m) w sposób całkowicie kontrolowany oraz w sposób zapewniający całkowitą sterowność jednostki nawet podczas wychodzenia z portu przez przybój o sile wiatru 30 - 35 kn. i fali 2 m.

Myślę, że gorszych warunków tam nie było, więc sprawny jacht i sprawny sternik bez kłopotów powinni z tego portu wyjść.

Inna sprawa, że jeżeli wiałoby tam > 35 kn i fala miałaby 2 m. to raczej z tego portu w tych warunkach bym nie wychodził a poszedł na piwo i czekał, aż się wywieje.

Stąd moje pytanie o warunki jakie tam wtedy panowały.

PS. film zamieszczony przez Leszka oglądałem dziesiątki razy, aż wreszcie zrozumiałem z czym mi taki manewr wejścia do tego portu się kojarzy - z próbą lądowania Tupolewem w Smoleńsku - znaczy - my nie damy rady tam wejść ? MY ???

Bardzo trafna ocena tego wejścia jest w tym komentarzu pod filmem:

"Jako największy przykład skończonego kretyństwa na morzu.
Już w 0:30 widać, jak jedna fala rzuca ich łódką o kilka metrów. Wystarczyło minimalna doza pecha i cały jacht kończy roztrzaskany na skale. To, że udało im się wpłynąć do portu to czysty, wydestylowany fuks.

Dodatkowo, przy takim podejściu i w takiej pogodzie - większość ludzi na pokładzie i bez kamizelek ratunkowych - by w przypadku wypadnięcia za pokład lub zderzenia z skałą, nie mieli nawet ułamka szans przeżycie.

I co najgorsze - w takiej pogodzie, bez poważnych powodów (np. wykrwawiający się człowiek na pokładzie) nie wchodzi się do takiego portu, tylko spokojnie czeka na poprawę pogody.
A w tym konkretnym przypadku, niecałe 2 km obok jest naturalnie osłonięty od sztormu.

Spokojnie opływamy wyspę i jesteśmy bezpiecznie zadokowani, a nie ryzykujemy życie wszystkich pasażerów na rzut monetą, bo zapomnieliśmy zabrać mapy (lub mózgu, lub obu)

PS. Sam jacht był wypożyczony. Na pokładzie była tylko jedna osoba, której niestety tylko wydawało się, że coś wie o żeglowaniu."

Ale to tylko tak na marginesie sprawy.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowania - 2: Leszek, WrobelSwirek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2018, o 21:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 17:44
Posty: 1151
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 143
Otrzymał podziękowań: 141
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
bury_kocur napisał(a):
I co najgorsze - w takiej pogodzie, bez poważnych powodów (np. wykrwawiający się człowiek na pokładzie) nie wchodzi się do takiego portu, tylko spokojnie czeka na poprawę pogody.
A w tym konkretnym przypadku, niecałe 2 km obok jest naturalnie osłonięty od sztormu.

Spokojnie opływamy wyspę i jesteśmy bezpiecznie zadokowani, a nie ryzykujemy życie wszystkich pasażerów na rzut monetą, bo zapomnieliśmy zabrać mapy (lub mózgu, lub obu)

Wężykiem Jasiu, wężykiem
PS
I zapomniałeś Włodek jeszcze dodać, iż najnaturalniej w świecie mógł mu silnik zgasnąć. Ot proza życia...

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2018, o 21:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 12:32
Posty: 12351
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1442
Otrzymał podziękowań: 1434
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Dokładnie do takich wniosków doszedłem, a pytanie było raczej retoryczne. mjacek był bardzo blisko, nie wiem tylko czy na wodzie czy w porcie i gdyby warunki były sztormowe, napisałby zapewne wprost.

Na temat ewentualnej awarii silnika nie napisano, gdyby do niej doszło mogło faktycznie nie być czasu na ratowanie się stawiając szybko sztaksel. Choć z drugiej strony postawienie sztaksla na rollerze do dosłownie chwila. Wiatr był z N-NW czyli półwiatr lub baksztag.
Gdyby zdawali sobie sprawę, że spycha ich na skały zostaje jeszcze kotwica...

31 sierpnia był piątek a jacht był w czarterze. Wyszli rano, żeby na sobotę być w marinie i zdać łódkę.
Na moje planowali pójść najkrótszą drogą wzdłuż wschodniego brzegu wyspy i swój plan zaczęli realizować zaraz za główkami. Ich błąd. Dobrze, że nikomu nic się nie stało. :)

_________________
Fellowship 28 s/y Dulcinea
POL 17017
MMSI 261184030

Jestem "gorszego sortu" i "specjalnej troski" ...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2018, o 23:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 11829
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 208
Otrzymał podziękowań: 1825
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
Wiatr był z N-NW czyli półwiatr lub baksztag.


Przeanalizuj sobie Piotr raz jeszcze kursy.

Wychodząc ze Svaneke - odkładasz się za zieloną główką na kurs w lewo - pi razy Bolka Oko - 045 i jedziesz tym kursem kabel/dwa i dopiero odkładasz się w prawo na kurs bezpieczny ok. 120.

Czyli wychodząc z portu - po minięciu zielonej główki - nie masz Piotr - przy wietrze N-NW - bezpiecznego kursu wiatrowego "półwiatr czy też baksztag" a masz w najlepszym przypadku pełny bajdewind.

I masz może też falę przybojową - metr - półtora ....?

A awaryjne stawianie sztaksla w takich warunkach - tak, aby po postawieniu skutecznie i szybko zapracował - w takim kursie na bardzo krótkim kawałku od wyjścia - mając skałki Mågeflak tuż po zawietrznej - jest dość trudne i tu przyznasz mi rację.

To jedno - drugie - na taką okoliczność awaryjnego stawiania żagla (nawet na rolerze) trzeba być zwyczajnie przygotowanym i tu mogą liczyć się wręcz sekundy.

Piszesz kotwica - to jeszcze dłuższe przygotowania - rzecz nie warta omawiania, bo każdy wie, jak wozi się na morskim jachcie kotwice i jaka jest logistyka jej użycia w sytuacji normalnej - a tu byłaby wręcz awaryjna, jak ta omawiana...

Także tutaj coś było nie przemyślane albo wręcz zaniedbane a całość kwalifikuje się jak dla mnie pod bardzo trafne określenie Jurmaka, iż 99 % wypadków morskich ma swoją przyczynę w tym, że ktoś gdzieś musiał zdążyć - jak sam zresztą piszesz ...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2018, o 23:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2013, o 15:47
Posty: 1284
Podziękował : 813
Otrzymał podziękowań: 225
Uprawnienia żeglarskie: jkżb
Wracając do filmu..... wydaje mi się że na maszcie sygnałowym wisi kula oznaczająca zakaz wejścia do portu. Jeżeli tak było, a najprawdopodobniej port był zamknięty w takich warunkach to ocena " wyczynu" tych jest jeszcze bardziej negatywna.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 wrz 2018, o 00:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 12:32
Posty: 12351
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1442
Otrzymał podziękowań: 1434
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
bury_kocur napisał(a):
Kurczak napisał(a):
Wiatr był z N-NW czyli półwiatr lub baksztag.


Przeanalizuj sobie Piotr raz jeszcze kursy.

Wychodząc ze Svaneke - odkładasz się za zieloną główką na kurs w lewo - pi razy Bolka Oko - 045 i jedziesz tym kursem kabel/dwa i dopiero odkładasz się w prawo na kurs bezpieczny ok. 120.

Czyli wychodząc z portu - po minięciu zielonej główki - nie masz Piotr - przy wietrze N-NW - bezpiecznego kursu wiatrowego "półwiatr czy też baksztag" a masz w najlepszym przypadku pełny bajdewind.



download/file.php?id=2842&mode=view

Kurs 45 ? Przed dobudowaniem falochronu kurs do zwrotu za głowicą wynosił według Kulińskiego około 60. Po jego przedłużeniu kurs powinien się zwiększyć na "+". Więc półwiatr lub baksztag, później baksztag.

Mi się coś popiórkało czy Tobie ? :)

_________________
Fellowship 28 s/y Dulcinea
POL 17017
MMSI 261184030

Jestem "gorszego sortu" i "specjalnej troski" ...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 wrz 2018, o 00:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 11829
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 208
Otrzymał podziękowań: 1825
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
kurs do zwrotu za głowicą wynosił według Kulińskiego około 60.


Zostaw Kulińskiego a patrz na mapę ...

A gdyby nawet tak było to po wybudowaniu nowego falochronu kurs sie nie zmieni a co najwyżej przesunie równolegle.

Więc jednak stawiam na moje - tam powinien być w najlepszym przypadku bajdewind.

Nie spieraj się - przeanalizuj na spokojnie - wg mnie to jednak wychodzi tam pełny bajdewind.

ps- skąd wziąłeś te 60 stopni u Kulińskiego - przeczytałem u Jurka (Kartuzy 2009) całość dot. Svaneke i tych 60 st. nie widzę ...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 wrz 2018, o 07:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 12:32
Posty: 12351
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1442
Otrzymał podziękowań: 1434
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Popatrz na kurs odwrotny, wychodzimy a nie wchodzimy. :)

Po zwrocie do portu wchodzimy kursem 297 czyli wychodzimy kursem 63 tyle, że wówczas trafimy w nowy falochron. :)

Po dobudowaniu falochronu, który wystaje na południe trzeba dodać do tego pewno z 10 stopni - bo żeby go ominąć trzeba się odłożyć prawiej. czyli kurs na moje oko w granicach 70 - 75.

Nie mam mapy wiec trudno ze zrzutów ekranowych się dokładnie zorientować ale tak to IMHO wygląda.

Przy wietrze N-NW mamy cirk jebałt przynajmniej półwiatr.

_________________
Fellowship 28 s/y Dulcinea
POL 17017
MMSI 261184030

Jestem "gorszego sortu" i "specjalnej troski" ...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 wrz 2018, o 07:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 12:31
Posty: 16494
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 1528
Otrzymał podziękowań: 2915
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie konieczne
bury_kocur napisał(a):
Wychodząc ze Svaneke - odkładasz się za zieloną główką na kurs w lewo - pi razy Bolka Oko - 045

Kurczak napisał(a):
Przed dobudowaniem falochronu kurs do zwrotu za głowicą wynosił według Kulińskiego około 60.


Dwa inżyniery se pogadały i dzięki temu, gdy siada człowiek z rana do kompa to nową matematykę odkrywa! :-)

Popatrzcie na załącznik, czerwony sektor zaczyna się się od 222. Dawniej - przed Dobrą Zmianą - gdy koło miało 360, to jakby nie liczyć, kurs przeciwny wynosi 138.


Załączniki:
labedziowo.png
labedziowo.png [ 3.66 KiB | Przeglądane 438 razy ]

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa

Za ten post autor Maar otrzymał podziękowanie od: reed
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 193 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: cors, damit, Gałkiewicz, hoopak, jmper, Jurmak, kawa62, Narjess, urbik, Wojtek - KUBRYK, zosta i 84 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Senior | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Projektowanie graficzne | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Ośrodek Żeglarski AM | Setką przez Atlantyk | Opieka Senioralna | Kapiszonownik


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL