Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

AIS assisted collision
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=18&t=31526
Strona 1 z 1

Autor:  SIRK [ 28 mar 2020, o 23:52 ]
Tytuł:  AIS assisted collision

Na długie godziny dobrowolnej(?) kwarantanny polecam raport MAIB;
https://www.gov.uk/maib-reports/collisi ... ing-arthur

Podczas ograniczonej widzialności doświadczony kapitan gazowca King Artur prawdopodobnie w wyniku błędnej oceny danych AIS doprowadził do kolizji z kontenerowcem ANL Wyong. Nie jest to zdarzenie na miarę tragedii SS Andrea Doria ale niewątpliwie pamiętając o „radar assisted collision” możemy w tym wypadku mówić o „AIS assisted collision”.
Wielu uważa, że w niedługim czasie powinno dojść do korekty i dodania dodatkowego trybu „not making way”/„adrift” w katalogu dostępnych informacji transmitowanych przez AIS. Z drugiej strony mając na uwadze bezwładność działania IMO warto po prostu pamiętać, że AIS tak jak każde inne urządzenie techniczne ma swoje ograniczenia a raczej obraz jaki widzimy nie zawsze musi być tożsamy z rzeczywistością. A z lektury raportu możemy ponadto dowiedzieć się jak duże jest natężenie ruchu oraz jak silne i zmienne prądy występują w Cieśninie Gibraltarskiej.

Autor:  Maar [ 30 mar 2020, o 19:30 ]
Tytuł:  Re: AIS assisted collision

Dziwne, że tytuł wątku nie ociera się nawet o jeden z powodów kolizji, komunikację VHF...

Autor:  SIRK [ 31 mar 2020, o 21:08 ]
Tytuł:  Re: AIS assisted collision

Jeżeli chcesz dyskutować a nie tylko kopać się po kostkach to sugeruje przeczytać ze zrozumieniem rekomendacje MAIB;
Cytuj:
The Maritime and Coastguard Agency is recommended to:
2020/116 Propose to the International Maritime Organization that the navigation status information in the automatic identi cation system be reviewed to ensure that a vessel’s status can be accurately described, including vessels underway but not making way.

oraz dokonać interpretacji zamieszczonego zdjęcia ekranu radaru jaki prawdopodobnie miał przed sobą kapitan tankowca, jeżeli wolisz lepszą rozdzielczość to polecam zdjęcie nr. 8, 17, 18 na str.12, 31 i 34 raportu.
Zwracam jednocześnie uwagę, że nie było skutecznej łączności radiowej pomiędzy tymi dwoma statkami i nie dokonywano żadnych ustaleń na VHF. Powiem więcej, kapitan (w tym wypadku osoba podejmująca decyzje manewrowe) nie był bezpośrednio zajęty jakąkolwiek korespondencją radiową.

Oczywiście większość z nas, turystów żeglarzy, raczej nie będzie miała do czynienia z takim problemem i może to wszystko traktować jako ciekawostkę. Jednakże nasi komercyjni profesjonaliści aspirujący do kierowania większymi i/lub szybszymi jednostkami raczej powinni pochylić się nad zagadnieniem próbując zrozumieć problem.

Załączniki:
Zrzut ekranu.png
Zrzut ekranu.png [ 327.31 KiB | Przeglądane 3676 razy ]

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/