Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 maja 2024, o 12:17




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 3 sie 2020, o 08:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4507
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 766
Otrzymał podziękowań: 1556
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Dostępny jest raport PKBWM dotyczący śmierci żeglarza na Zalewie Szczecińskim ponad rok temu (9 czerwca 2019). Jacht Becker 27, żegluga samotna.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2020, o 12:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4507
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 766
Otrzymał podziękowań: 1556
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Coś mi nie pasuje, kiedy (i kto) oczyścił śrubę z sieci:
9 czerwca:
raport napisał(a):
idąc kursem w kierunku portu Wolin skrócił sobie drogę płynąc przy skraju oznakowanego łowiska, gdzie zaplątał się w sieć.Żeglarz chcąc oswobodzić jacht z sieci wszedł do wody (opuszczona drabinka) bez asekuracji. Śruba napędowa silnika jachtu znajdowała się pod wodą i żeby ją oczyścić z sieci należało zanurkować. Po oczyszczeniu śruby z sieci, jacht najprawdopodobniej odpłynął żeglarzowi, kiedy ten był w wodzie.

10 czerwca:
raport napisał(a):
Około godz. 18:50 jacht ściągnięto z mielizny a w trakcie próby jego odholowania zauważono, że ciągnie on za sobą sieci rybackie lub żak kłusowniczy. Po ich usunięciu jacht został odholowany do nabrzeża w przystani jachtowej Wapnica.

13 czerwca
raport napisał(a):
Na zlecenie PKBWM 13 czerwca 2019 r.w przystani jachtowej Wapnica , przeprowadzono inspekcję podwodnej części kadłuba jachtu. W wyniku tej inspekcji stwierdzono nawinięcie na śrubę i wał śrubowy jachtu dużej ilości sieci rybackich wraz z całym żakiem i dodatkowo z długim prętem stalowym (zbrojeniowym).

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sie 2020, o 20:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Coś mi nie pasuje, kiedy (i kto) oczyścił śrubę z sieci:

Czepiasz się, tak naprawdę to oczyścił dopiero nowy opiekun/właściciel jachtu.
A tak na poważnie to w raporcie PKBWP znowu przeważyła „licentia poetica”, ale mnie bardziej dziwią stwierdzenia;
Cytuj:
Podczas rejsów nie korzystał on z odbiornika GPSmap ani z map papierowych. Nie korzystał również z radiotelefonu UKF. Do łączności używał wyłącznie telefonu GSM. Prowadzenie nawigacji „na pamięć” było czynnikiem mającym wpływ na zaistnienie wypadku.

Cytuj:
Informacje pozyskane podczas badania wskazują, że sterujący jachtem SXK 6777 idąc kursem w kierunku portu Wolin skrócił sobie drogę płynąc przy skraju oznakowanego łowiska, gdzie zaplątał się w sieć.

Nie wiem na jakiej podstawie komisja twierdzi, że ofiara nigdy(?) nie korzystała z radiotelefonu lub jakiejkolwiek mapy. Nie wyjaśniła co oznacza nawigacja „na pamięć” i jaki był wpływ takiej nawigacji i/lub radiołączności na zaistnienie tego nieszczęśliwego wypadku.
Z zaciekawieniem ale i ze zdziwieniem przyjąłem równocześnie informacje o „oznaczonych łowiskach” i niestety nie dowiedziałem się gdzie i w jaki sposób takie łowiska są oznaczane.

Najgorsze jednak jest co raz częstsze niedotrzymywanie ustawowych terminów publikowania orzeczeń końcowych. I to niestety staje się już powszechną normą nawet w „tradycyjnie morskich” krajach. Oczywiście są zachowane pozory i wykorzystuje się mechanizm tzw. raportu tymczasowego ale taki raport miał w zamyśle jedynie dotyczyć szczególnie zawiłych zdarzeń.

Dla przykładu, niedawno czytałem raport brytyjskiego MAIB opublikowany dopiero po 20 miesiącach. A zdarzenie sprowadzało się do prozaicznego zdarzenia, nadmierne zbliżenie pomiędzy okrętem podwodnym i promem. Tak długi czas był chyba potrzebny do wymiany informacji pomiędzy admiralicją aby uzgodnić odpowiednie słownictwo i/lub narracje.
https://assets.publishing.service.gov.u ... marine.pdf

W naszym przypadku nie ma nawet powodów do żartowania z tak nieprawdopodobnie długiego okresu przygotowywania raportu. Tym bardziej, że w ostateczności zdecydowano się ograniczyć wyłącznie do raportu uproszczonego. Co w zaistniałej sytuacji jest wręcz „falandyzacją prawa”.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sie 2020, o 07:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17318
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2183
Otrzymał podziękowań: 3596
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Wojtek,

ad. 1 A jak byś napisał, że chodzi o odcięcie "tego co trzymało dna - sieci jeszcze zostało masa, ale sznurki co do kotwic szły akurat zostały odcięte"? Poza tym jacht później dryfował. Mógł zaczepić kolejne.

ad.2 jacht ma być holowany a za rufą ciągnie kilkanaście metrów sieci i wodorostów. Ratownicy odcinają to co można sięgnąć bosakiem. Na potrzeby holowania nikt nie zastanawia się, czy na śrubie/wale coś zostało czy nie. Nie ma to w tamtym momencie znaczenia.

ad. 3 Reszta śmieci znaleziona w trakcie inspekcji.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 sie 2020, o 07:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4507
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 766
Otrzymał podziękowań: 1556
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Maarze:
Maar napisał(a):
A jak byś napisał, że chodzi o odcięcie

Na przykład tak jak Ty. Na pewno nie użyłbym czasownika "oczyścił", który sugeruje czynność, po której przedmiot podlegający tej czynności (śruba) jest "czysty". Język polski oferuje parę czasowników, których można by tu użyć, ewentualnie dodając opis. Teza jakoby po czynności "częściowego wycięcia" jachtu z sieci zaczął on dryfować tak szybko, że "odpłynął żeglarzowi" - przy max 4°B - ~8 m/s oraz "sklarowanych żaglach" - wydaje się nieco naciągana. Szczególnie w kontekście "ciągnięcia za rufą kilkunastu metrów sieci"...
Pomysł z późniejszym zaczepianiem o kolejne sieci (gdy jacht w nich nie stanął tylko zdryfował na mieliznę - czyli: dryfujące sieci trafiły na dryfujący jacht i się zaczepiły) - nie wydaje się, by się ostał działaniu brzytwy Ockhama.
Sądzę, że tu miało miejsce coś więcej niż "ucieczka" jachtu żeglarzowi po odcięciu żaka z kotwiczących go elementów. Może się uderzył, może zasłabł... brak wyników autopsji.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sie 2020, o 07:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2013, o 14:47
Posty: 1328
Podziękował : 918
Otrzymał podziękowań: 237
Uprawnienia żeglarskie: jkżb
W aktach policyjnych nie było żadnej wzmianki o jakimkolwiek uwalnianiu jachtu z sieci !!!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 49 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL