Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 kwi 2024, o 12:12




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 91 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 2 paź 2022, o 23:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 mar 2018, o 10:11
Posty: 100
Lokalizacja: Hamburg / Borówiec, gmina Kórnik
Podziękował : 63
Otrzymał podziękowań: 73
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
w załączeniu obrazek (sorry, niezbyt dobrej jakości) pokazujący IMO Visibility Line, kontenerowiec E-class, długość ok. 400m. To ta nieco ukośna kreska ze sterówki w stronę dziobu.


Załączniki:
Emma Maersk-135.jpg
Emma Maersk-135.jpg [ 91.47 KiB | Przeglądane 5030 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 05:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14005
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2010
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Zwróćcie uwagę na to, że cały czas dyskutujemy o widoczności z mostka przed dziobem statku, jakby kuter wynurzył się spod wody. Rozumiem, gdyby była bardzo gęsta mgła ale nic na to nie wskazuje.

Nie wiemy czy kuter faktycznie pracował, czy po prostu płynął z punktu A do B. Nawet gdyby tak było widząc statek płynący wprost na mnie, z którym nie można się porozumieć, pozbyłbym się tego co krępuje mi ruchy i spieprzał gdzie popadnie.
Ważniejsze IMHO życie zdrowie załogi i jacht niż narzędzia połowowe.

Opierając się na tym co w mediach według mnie zawiodła obserwacja z obu stron.

Jedyne co mnie mocno zastanowiło to fakt, jak można było pchać na dziobie spory kuter i tego nie zauważyć. I nie chodzi mi o jego widoczność i i dźwięk zderzenia ale o opór generowany przez kuter wiszący na gruszce, który powinien się moim zdaniem przełożyć na zauważalny spadek prędkości statku.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 07:06 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8822
Podziękował : 3986
Otrzymał podziękowań: 1916
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Pozbycie sie holowanego sprzetu polowowego nie jest takie proste i szybkie jak odciecie zylki z wedki :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 09:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
Jedyne co mnie mocno zastanowiło to fakt,


Ja mam jeszcze jedną nieśmiałą uwagę do tego wypadku - od lat nie mogę pojąć czemu ta właśnie grupa użytkowników morza z uporem godnym lepszej sprawy nie dopina do granic możliwości swego bezpieczeństwa i nie instaluje sobie AIS-ów?

Przypomnijcie sobie ile razy mija się rybaków nie posiadających tego urządzenia?

Rozumiem, że nie mają takiego obowiązku, ale nic mnie nie przekona, że posiadanie AIS-a nie zwiększa - i to znacznie - bezpieczeństwa danej jednostki.

Przecież nie przekracza to chyba ich możliwości finansowych a bezpieczeństwo rybaków zwiększyło by się znacznie...

Nie rozumiem tego ... :-(

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 09:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12942
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2912
Otrzymał podziękowań: 2585
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
bury_kocur napisał(a):
nie mogę pojąć czemu ta właśnie grupa użytkowników morza z uporem godnym lepszej sprawy nie dopina do granic możliwości swego bezpieczeństwa i nie instaluje sobie AIS-ów?
Żeby nie było widać, gdzie łowią?

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowanie od: Ognisty Szkwał
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 09:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Stara Zientara napisał(a):
Żeby nie było widać, gdzie łowią?

Urban legends, rybacy są „śledzeni” o wiele bardziej technologicznie zaawansowanymi systemami.
bury_kocur napisał(a):
Ja mam jeszcze jedną nieśmiałą uwagę do tego wypadku - od lat nie mogę pojąć czemu ta właśnie grupa użytkowników morza z uporem godnym lepszej sprawy nie dopina do granic możliwości swego bezpieczeństwa i nie instaluje sobie AIS-ów?

Ależ oni dobrze o tym wiedzą i podejrzewam, że są bardziej uświadomieni od niejednego żeglarza. Sugeruje abyś zaktualizował swoje wiedzę/informacje.

Kurczak napisał(a):
Opierając się na tym co w mediach według mnie zawiodła obserwacja z obu stron.

Zwróć uwagę, że w mediach mówi się również o strzelaniu rakiet i nadawaniu komunikatów o niebezpieczeństwie a to jakby nie zgadzało się z twoja logiką. Dlatego, „miedzy innymi” uważam, że tak naprawdę to o okolicznościach tego zdarzenia nic nie wiemy a informacje do których się odwołujemy są … nieprecyzyjne.
W swoich opiniach możemy jedynie opierać się na doświadczeniu i praktyce a to nijak będzie się miało do tego konkretnego zdarzenia.

kohoutek napisał(a):
w załączeniu obrazek (sorry, niezbyt dobrej jakości) pokazujący IMO Visibility Line,

W takim razie przeczytaj wcześniej umieszczony cytat z SOLAS. Maksymalna wartość to 500m i to właśnie dla „monster ships” przy skrajnych stanach załadowania.
Odniosłem się do konkretnego zdarzenia oraz obserwacji radarowej. Powtórzę, powodem zdarzenia nie były konstrukcyjne ograniczenia horyzontu obserwatora.

kohoutek napisał(a):
Hej SIRK, lubię Twoje komentarze, ale małe sprostowanie.

Sprostowanie czy rozwiniecie? Ale dziękuje i przepraszam jeżeli kogoś wprowadziłem w błąd. Myślałem, że użycie zastrzeżenia „miedzy innymi” załatwi sprawę.

Maar napisał(a):
Sirk, jeśli mógłbyś odpierniczyć się o dwa berety ode mnie to byłoby miło. Nie komentuję twoich chorych wypowiedzi, nie polemizuję z tobą - byłoby miło gdybyś też.


Przy twojej „merytorycznej” aktywności na forum nie mogę tego obiecać, niestety. Ale okaż dobrą wole i posprzątaj ten wątek o co zresztą już grzecznie prosiłem. Dodatkowo za każdym razem gdy będziesz zamierzał kliknąć „wyślij” policz do dziesięciu, może pomoże.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 09:45 

Dołączył(a): 5 paź 2012, o 15:48
Posty: 2404
Podziękował : 556
Otrzymał podziękowań: 528
Uprawnienia żeglarskie: sernik morski gotowany
SIRK napisał(a):
Urban legends, rybacy są „śledzeni” o wiele bardziej technologicznie zaawansowanymi systemami.

Niezaprzeczalnie masz rację. Ale tu raczej chodzi o ukrycie się przed konkurencją.

_________________
Miłego dnia :)
Pozdrawiam
Waldi


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 09:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SIRK napisał(a):
Ależ oni dobrze o tym wiedzą i podejrzewam, że są bardziej uświadomieni od niejednego żeglarza. Sugeruje abyś zaktualizował swoje wiedzę/informacje.


To wytłumacz mi Krzysztofie dlaczego spotyka się na morzu aż tak wiele kutrów rybackich bez AIS-a ?

Może ich świadomość jest duża, ale jeszcze większa jest ilość tych kutrów bez oznakowania AIS...

I to właśnie tych małych jednostek - bo te większe już się wyświetlają.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 10:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
bury_kocur napisał(a):
I to właśnie tych małych jednostek - bo te większe już się wyświetlają.

Małe/duże to pojęcie względne, wychodzi na to, że mamy bardzo różne informacje/doświadczenie.
Zwróć uwagę na nielogiczność waszego przekazu, czy te duże nie boją się konkurencji, czy może te małe nie dbają o swoje życie?

Waldi_L_N napisał(a):
Ale tu raczej chodzi o ukrycie się przed konkurencją.

Nie jest to wątek o rybakach ale poławiają oni na pozycjach przekazywanych sobie z „dziada pradziada” poza tym zasięg AIS jest jaki jest i jeżeli ktoś się uprze to może śledzić za pomocą radaru. Chyba, że sugerujesz podkradanie sobie stawnych narzędzi połowu ale to już „insza inszość” no i prokurator.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 10:32 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
bury_kocur napisał(a):
To wytłumacz mi Krzysztofie dlaczego spotyka się na morzu aż tak wiele kutrów rybackich bez AIS-a ?

Może ich świadomość jest duża, ale jeszcze większa jest ilość tych kutrów bez oznakowania AIS...

I to właśnie tych małych jednostek - bo te większe już się wyświetlają.

Włodek, zadam jedno pytanie.
Czemu w danej sytuacji mógłby zapobiec AIS?, skoro Portugalczyk
- nie zaobserwował kutra na radarze,
- nie zauważył świateł kutra,
- nie zareagował na ostrzeżenia drogą radiową,
- nie zareagował na strzelane rakiety.
Skoro nie zauważyli czterech postępujących po sobie informacji/alarmów, to kto na mostku kontenerowca miałby dostrzec informacje z AIS?
Nieobecny wachtowy???, aniołek opiekun???
Kuter wzywa pomocy której udziela SAR. Czy kontenerowiec wezwanie mayday słyszał? nie był zobowiązany choćby do asysty??? Podejrzewam, że o rozjechaniu kutra dowiedział się dopiero od jednostki SG. Tak mi wynika, że nikt na kontenerowcu nie prowadził jakiejkolwiek obserwacji czy nasłuchu radiowego.
Co więc AIS ( obecny czy nieobecny) ma tu do rzeczy???

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 10:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11628
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1625
Otrzymał podziękowań: 3873
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
dlaczego spotyka się na morzu aż tak wiele kutrów rybackich bez AIS-a ?

Mogą mieć wyłączone nadawanie. Albo tylko odbiornik.
Poza tym to kosztuje.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowanie od: Ognisty Szkwał
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 11:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
SIRK napisał(a):
Stara Zientara napisał(a):
Żeby nie było widać, gdzie łowią?

Urban legends, rybacy są „śledzeni” o wiele bardziej technologicznie zaawansowanymi systemami.

Żadne urban tylko samo życie. Śledzenie kutrów przy pomocy
SIRK napisał(a):
rybacy są „śledzeni” o wiele bardziej technologicznie zaawansowanymi systemami.
, ale nie dla "postronnych, czyli między innymi konkurencji, etc..

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Bombel napisał(a):
Tak mi wynika, że nikt na kontenerowcu nie prowadził jakiejkolwiek obserwacji czy nasłuchu radiowego.

I drugie, samo życie...

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 15:36 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
M@rek napisał(a):
Pozbycie sie holowanego sprzetu polowowego nie jest takie proste i szybkie jak odciecie zylki z wedki :)
Co Wy z tym trałowaniem? Spójrzcie na zdjęcie:
Obrazek
DZI 18 to nie jest trawler!!!
Zatem jakie "czynności połowowe" mógł wykonywać? wydawał albo wybierał sieć głębinową (tyki z czarnymi flagami) na środku ruty podejściowej do Świnoujścia?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 15:58 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
_jp_ napisał(a):

M@rek napisał(a):
Pozbycie sie holowanego sprzetu polowowego nie jest takie proste i szybkie jak odciecie zylki z wedki
Co Wy z tym trałowaniem? Spójrzcie na zdjęcie:

DZI 18 to nie jest trawler!!!

A słyszał Ty kiedyś określenie trawler burtowy?
To że nie ma bramy rufowej i slipu, nie oznacza, że nie może wydawać/ciągnąć/wybierać sieci z burty.
Z burty można wydawać nie tylko włoki ale też sieci stawne, niewody, czy okrężnice.
Dla DZI 18 określenie trawler jest "nieco" na wyrost, co nie oznacza że takich roli nie spełnia. On jest dostosowany wyłącznie do wydawania sieci z prawej burty,

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Ostatnio edytowano 3 paź 2022, o 16:10 przez Bombel, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 16:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12942
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2912
Otrzymał podziękowań: 2585
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Bombel napisał(a):
może wydawać/ciągnąć/wybierać sieci z burty.
A kozły sieciowe to gdzie? Ręcznie ten włok wyciągają?

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 16:21 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Stara Zientara napisał(a):
A kozły sieciowe to gdzie? Ręcznie ten włok wyciągają?

Fragment windy do wybierania sieci masz na zdjęciu. Przed pierwszym od dzioby załogantem.

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 16:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12942
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2912
Otrzymał podziękowań: 2585
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Bombel napisał(a):
Fragment windy do wybierania sieci
Do pławnic, włok z rybami bez kozłów sieciowych poszarpałby się na nadburciu.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 16:58 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Stara Zientara napisał(a):
Bombel napisał(a):
Fragment windy do wybierania sieci
Do pławnic, włok z rybami bez kozłów sieciowych poszarpałby się na nadburciu.

Coś się tak uczepił tych włoków. Włoki, zarówno denne jak i pelagiczne stosowane są głównie przez jednostki o wiekszych mocach niz kuterek dziwnowski, i stanowią aktualnie około 10% użytkowanych narzędzi połowowych. Takie "kuterki-drobiazgi" z reguły używają sieci stawnych ( głownie skrzelowych), zarówno dennych jak i pelagicznych, w których nie ma matni. Dla tych sieci kozły byłyby przerostem formy nad treścią.
Egzaminuj dalej :mrgreen:

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 17:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12942
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2912
Otrzymał podziękowań: 2585
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Bombel napisał(a):
Dla DZI 18 określenie trawler jest "nieco" na wyrost, co nie oznacza że takich roli nie spełnia.
Tak napisałeś i już się z tego wycofujesz.

Jak się okazuje, że pan wszechwiedzący pieprznął babola, to zaraz:
Bombel napisał(a):
Coś się tak uczepił tych włoków. [...] Egzaminuj dalej
Ić se do innej piaskownicy.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 17:32 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Stara Zientara napisał(a):
Tak napisałeś i już się z tego wycofujesz.

Nie ja użyłem pierwotnie określwnia
_jp_ napisał(a):
DZI 18 to nie jest trawler!!!
więc z niczego się nie wycofuję, choć dla DZI 18 właściwszym określeniem byłoby kuter ( a nawet kuterek) burtowy.
Stara Zientara napisał(a):
Jak się okazuje, że pan wszechwiedzący pieprznął babola, to zaraz:

Gdy ja rozpoczynałem nauki sieciowe ( 1963 r) toś ty jeszcze w piaskownicy w pikuty grał. :rotfl: Gdy praktykowałem na żółtkach ( Arka Gdynia) to mamusia cię dopiero za raczkę do szkółki prowadzała.
Stara Zientara napisał(a):
Ić se do innej piaskownicy.

W tej piaskownicy byłem pierwszy, więc .......

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 17:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12942
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2912
Otrzymał podziękowań: 2585
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Bombel napisał(a):
W tej piaskownicy byłem pierwszy, więc .......
więc zostań w niej, jak nic innego poza zabawą w piasku nie potrafisz.

EOT

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowanie od: Maar
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 17:58 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
Zatem panie praktyku Bombel, jeszcze raz - jakie "czynności połowowe" mógł prowadzić DZI 18?
1) skoro ustaliliśmy już, że nie były to narzędzia połowowe ciągnione (bo nie jest do nich konstrukcyjnie przystosowany), to nie mógł płynąć jako "statek rybacki trałujący" - a więc jeśli płynął to nie udzielił prawa drogi statkowi będącemu z prawej.
2) jeśli wydawał bądź wybierał sieci stawne (na co wskazywałyby trzymane na rufie tyczki z chorągiewkami) to praktycznie stał w miejscu na kursie kontenerowca i znalazł się w obszarze cienia obserwacji radarowej i wzrokowej przed jego dziobem. A wolno umieszczać sieci stawne na rucie podejściowej?

Patrząc zaś na "wielkość" uszkodzeń nadburcia, to coraz większe mam wrażenie, że godzinna jazda na gruszce dziobowej i strzelanie rakietami, to już są "morskie opowieści".


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 18:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SIRK napisał(a):
poza tym zasięg AIS jest jaki jest


Jest rzędu 10 mil - wystarczy do bezpiecznego pływania - lub inaczej - wystarczy, aby jeden drugiego widział i w dupę mu nie wjechał.

Ale jak ktoś nie chce aby go widzieć to niech nie ma pretensji do garbatego o proste dzieci....

Bombel napisał(a):
Włodek, zadam jedno pytanie.
Czemu w danej sytuacji mógłby zapobiec AIS?, skoro Portugalczyk
- nie zaobserwował kutra na radarze,
- nie zauważył świateł kutra,
- nie zareagował na ostrzeżenia drogą radiową,
- nie zareagował na strzelane rakiety.
Skoro nie zauważyli czterech postępujących po sobie informacji/alarmów, to kto na mostku kontenerowca miałby dostrzec informacje z AIS?
Nieobecny wachtowy???, aniołek opiekun???
Kuter wzywa pomocy której udziela SAR. Czy kontenerowiec wezwanie mayday słyszał? nie był zobowiązany choćby do asysty??? Podejrzewam, że o rozjechaniu kutra dowiedział się dopiero od jednostki SG. Tak mi wynika, że nikt na kontenerowcu nie prowadził jakiejkolwiek obserwacji czy nasłuchu radiowego.
Co więc AIS ( obecny czy nieobecny) ma tu do rzeczy???


Nic Wiesiu - jak ktoś nie chce obserwować to trudno i tyle - ja pływając mam oczy wślepione właśnie w AIS.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

waliant napisał(a):
Mogą mieć wyłączone nadawanie. Albo tylko odbiornik.
Poza tym to kosztuje.


No to albo kosztuje albo chce się mieć bezpieczeństwo pływania.

A wyłączania nadawania AIS-u nie rozumiem kompletnie - ja w życiu tego bym nie zrobił, mimo, że technicznie mogę to wyłączyć.

Ale po co ?

Dla pogorszenia własnego bezpieczeństwa ?

A to właśnie AIS kilka razy dał mi poczucie bezpieczeństwa - i spowodował bezkolizyjne mijanie się ze statkami.

Ale jak rybacy nie chcą tego bezpieczeństwa to cóż ... ich sprawa...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 19:20 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
_jp_ napisał(a):
panie praktyku

jp, jeśli mógłbyś odpierniczyć się o dwa berety ode mnie to byłoby miło* :mrgreen:
_jp_ napisał(a):
akie "czynności połowowe" mógł prowadzić DZI 18?

Wiem z prasy dokładnie tyle samo co ty. "prowadził połowy"
_jp_ napisał(a):
1) skoro ustaliliśmy już, że nie były to narzędzia połowowe ciągnione (bo nie jest do nich konstrukcyjnie przystosowany), to nie mógł płynąć jako "statek rybacki trałujący" - a więc jeśli płynął to nie udzielił prawa drogi statkowi będącemu z prawej.

Ktoś coś mówił o "statku rybackim trałującym"??? czy to tylko twój prywatny wymysł
Statek zajęty połowem oznacza każdy statek łowiący sieciami, sznurami haczykowatymi, włokami lub innymi narzędziami połowu, które ograniczają zdolność manewrową.
Statek o napędzie mechanicznym w drodze powinien ustąpić z drogi:
– statkowi, który nie odpowiada za swoje ruchy;
– statkowi o ograniczonej zdolności manewrowej;
statkowi zajętemu połowem;
– statkowi żaglowemu.

Dodasz coś więcej? Jakaś nowsza wykładnia
_jp_ napisał(a):
jeśli wydawał bądź wybierał sieci stawne (na co wskazywałyby trzymane na rufie tyczki z chorągiewkami) to praktycznie stał w miejscu na kursie kontenerowca

Czy nadal nie był statkiem zajetym połowem?/ Jakaś nowa interpretacja???
_jp_ napisał(a):
znalazł się w obszarze cienia obserwacji radarowej i wzrokowej przed jego dziobem.

Chyba już wystarczająco wyjaśnione ( te cienie) w poprzednich postach. Będziesz nadal kombinował?
_jp_ napisał(a):
A wolno umieszczać sieci stawne na rucie podejściowej?

Wskażesz konkretne miejsce w którym doszło do zderzenia? Udokumentujesz że byłą to ruta? czy miejscw zderzenia było wyłączone z połowów komercyjnych?, czy tak sobie plumkasz dla przyjemności plumkania?
_jp_ napisał(a):
Patrząc zaś na "wielkość" uszkodzeń nadburcia, to coraz większe mam wrażenie, że godzinna jazda na gruszce dziobowej i strzelanie rakietami, to już są "morskie opowieści".

Właśnie, masz wrażenie. A jak było w rzeczywistości?. Jeśli masz inne, dokładniejsze wieści, podziel się nimi. Jak na razie to opieramy się na skąpych informacjach prasowych
* Maar. Dzięki.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Stara Zientara napisał(a):
EOT

Nareszcie.

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 20:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11628
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1625
Otrzymał podziękowań: 3873
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
No to albo kosztuje albo chce się mieć bezpieczeństwo pływania.

No jasne, albo-albo. Tylko że kuter rybakom nie służy do bezpiecznego pływania dla przyjemności, tylko do ciężkiej i mało opłacalnej pracy. Nie mają nadwyżki gotówki na fanaberie typu AIS i inna elektronika, którą zazwyczaj szybko szlag trafia. Patrząc z punktu widzenia osoby niekoniecznie zamożnej, inwestowanie w AIS może być zwyczajnie nieopłacalne.
Zrozum ludzi, którzy nie mają nadmiaru gotówki na elektroniczne gadżety. Tym bardziej, gdy niekoniecznie chcą być widoczni cały czas.
bury_kocur napisał(a):
ja pływając mam oczy wślepione właśnie w AIS.

To straszne, co elektronika robi z ludźmi. Ja mam AIS, ale w kabinie. I nie wyniosę go na zewnątrz. Obserwuję otoczenie własnymi oczami, a tylko czasami, jak jestem ciekawy czegoś, zerkam do kabiny na ekran AIS-a.
Zabawne jest to, że najczęściej i regularnie zerkam na AIS podczas długich wyścigów w regatach.
Zwracam uwagę, że na kutrze, jak ludzie są przy sieciach, to nie mają wiele czasu na wlepianie oczu w ekran.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowania - 2: Bombel, Ognisty Szkwał
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 21:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
waliant napisał(a):
No jasne, albo-albo. Tylko że kuter rybakom nie służy do bezpiecznego pływania dla przyjemności, tylko do ciężkiej i mało opłacalnej pracy. Nie mają nadwyżki gotówki na fanaberie typu AIS i inna elektronika, którą zazwyczaj szybko szlag trafia. Patrząc z punktu widzenia osoby niekoniecznie zamożnej, inwestowanie w AIS może być zwyczajnie nieopłacalne.
Zrozum ludzi, którzy nie mają nadmiaru gotówki na elektroniczne gadżety. Tym bardziej, gdy niekoniecznie chcą być widoczni cały czas.

Samo życie...
waliant napisał(a):
To straszne, co elektronika robi z ludźmi.

Zgadzam się. Sam się spotykam ze sternikami którzy nie potrafia sie rozejrzeć czy spojrzeć za siebie co jakiś czas... Tylko ten ekran.

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 21:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
bury_kocur napisał(a):
Jest rzędu 10 mil - wystarczy do bezpiecznego pływania - lub inaczej - wystarczy, aby jeden drugiego widział i w dupę mu nie wjechał.

„Jeez”, pierniczysz jak potłuczony, proszę czytaj ze zrozumieniem. Pisałem o zasięgu AIS aby wykazać, że do śledzenia konkurencji z powodzeniem wystarczy radar.
bury_kocur napisał(a):
Ale jak rybacy nie chcą tego bezpieczeństwa to cóż ... ich sprawa...


waliant napisał(a):
Zrozum ludzi, którzy nie mają nadmiaru gotówki na elektroniczne gadżety. Tym bardziej, gdy niekoniecznie chcą być widoczni cały czas.


Ognisty Szkwał napisał(a):
ale nie dla "postronnych, czyli między innymi konkurencji, etc..


Koledzy, jak długo jeszcze będziecie powtarzać te głupoty. Gdy większość już się przekonała, że rybak nie ma szansy a także interesu ukrywać się przed kontrolerem rybołówstwa to teraz podnoszona jest kwestia konkurencji.

Powtarzam, przysłowiowy rybak nie ma co ukrywać a jego problemem nie jest konkurencja tylko limity połowowe, inaczej mówiąc nie konkurencja na łowisku tylko co najwyżej w biurze przed urzędnikiem. Zazwyczaj jednostka rybacka jest bardzo bogato wyposażona i to przy dużym wsparciu odpowiednich programów unijnych. Nie używa „tylko odbiornika” i „nie wyłącza nadawania” bo jego urządzenie pracuje w automacie gdyż załoga nie ma czasu lub ochoty bawić się gałkologią. Jeszcze raz polecam dyskusje jaka się wywiązała przy okazji kolizji jachtu z jednostką rybacką; viewtopic.php?f=73&t=32327&hilit=gladiatorzy&start=30

Bombel napisał(a):
Włodek, zadam jedno pytanie.
Czemu w danej sytuacji mógłby zapobiec AIS?, skoro Portugalczyk
- nie zaobserwował kutra na radarze,
- nie zauważył świateł kutra,
- nie zareagował na ostrzeżenia drogą radiową,
- nie zareagował na strzelane rakiety.
Skoro nie zauważyli czterech postępujących po sobie informacji/alarmów, to kto na mostku kontenerowca miałby dostrzec informacje z AIS?


Tworzysz bezpodstawne założenia ale w imię interesu wspólnego postaram się wyjaśnić dlaczego prawidłowe użycie AIS jest tak ważne dla każdej jednostki, tym bardziej małej jednostki.
Jak już wielokrotnie pisałem transmisja komunikatu AIS to nic innego jak KRZYK rodzaju „uważaj ja tu jestem”. Ten „krzyk” zostanie automatycznie odebrany i w razie potrzeby automatycznie przetworzony na odpowiednie alarmy na jednostce przeciwnej. Przy założeniu, że ta jednostka ma poprawnie skonfigurowany BNWAS (Bridge Navigational Watch Alarm System) to tym „krzykiem” jesteśmy wstanie obudzić nawet cała jego załogę.
I jest to wymóg konwencyjny tzn. powszechnie używany.

Nie znam szczegółowych procedur na każdym statku ale pierwszy alarm AIS CPA/TCPA zostanie zainicjowany gdy BNWAS otrzyma informacje, że jesteśmy na kolizyjnym kursie i za 15 – 30min (TCPA) dopłyniemy do punktu największego zbliżenia (CPA) równego 0,5 – 2,0 Nm. Wielkości liczbowe uwarunkowane są rozmiarem/rodzajem statku i wewnętrznych procedur SMS (Safety Management System).

Jeżeli taki alarm nie zostanie odpowiednio zaakceptowany to po 15s – 30s zostanie zainicjowany alarm nawigacyjny w kabinie kapitana oraz reszty oficerów.
W sytuacji gdyby nadal taki alarm nie został potwierdzony to po następnych 1 – 3min zostanie ogłoszony alarm ogólny dla wszystkich członków załogi.
Alarmu nie można „skasować” tzn. tak długo jak będzie istniała przyczyna tak długo alarm będzie się aktywował.

A teraz twoja wyliczanka i potencjalne przyczyny;
Ad.1 Radar nie został prawidłowo skonfigurowany, brak ciągłej obserwacji radarowej

Ad.2 Światła niewidoczne/przysłonięte, brak obserwacji wzrokowej

Ad.3 Wyciszone radio, rozmowa na innym kanale

Ad.4 Rakieta świeci/pali się tylko 40s i nie jest to niezawodny/najlepszy(?) sposób na zwrócenie czyjeś uwagi, obecnie na mostku może znajdować się tylko jedna osoba która dłużej niż przez 1min nie będzie wpatrywała wystrzelonej rakiety.

Dodatkowo w każdej z tych sytuacji może dojść do najzwyklejszego braku uwagi, niedbalstwa, zmęczenia lub według dzisiejszej nomenklatury zaburzenia świadomości sytuacyjnej i co tam jeszcze psychologowie wymyślą.

A teraz odpowiedz sobie co się wydarzy na tym statku gdy w sytuacji nadmiernego zbliżenia zostanie odebrany przez BNWAS sygnał AIS.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 21:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11628
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1625
Otrzymał podziękowań: 3873
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ognisty Szkwał napisał(a):
Tylko ten ekran.

No właśnie. A najgorsze jest to, że na ekranie wielu jednostek nie ma. Choćby wielu kutrów, ale także jachtów i motorówek.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 21:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
waliant napisał(a):
No właśnie. A najgorsze jest to,

No właśnie, najgorsze jest to, że nadal większość kolegów nie potrafi poprawnie wykorzystywać AIS.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 paź 2022, o 21:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11628
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1625
Otrzymał podziękowań: 3873
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
SIRK napisał(a):
No właśnie, najgorsze jest to, że nadal większość kolegów nie potrafi poprawnie wykorzystywać AIS.

Och, zapewne nie potrafimy, wcale się nie upieram. Ale wiesz co? Nie musimy, nie jesteśmy zawodowcami i nigdy nie osiągniemy poziomu wyszkolenia zawodowców. Oraz nigdy nie osiągniemy poziomu szkód, jakie robią zawodowcy przez swoje błędy. Jakieś niezauważone kutry ba dziobie statku, jakieś zatopione dźwigi i tak dalej... :mrgreen:

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowania - 2: Maar, Stara Zientara
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 91 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 220 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL