Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=18&t=34237 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | sirapacz [ 23 paź 2023, o 08:28 ] |
Tytuł: | Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
Na twitterze pojawiła się teoria, że przydzwonili wcześniej i zaparkowali na mieliźnie intencjonalnie: |
Autor: | waliant [ 23 paź 2023, o 08:56 ] |
Tytuł: | Re: Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
Będzie kosztowało. Jak AMATOR na jachcie uderzy w coś na dnie i/lub wejdzie na mieliznę, to oczywiście też kosztuje. Ale jednak sporo mniej. Ale to nas się ciągle czepiają o brak umiejętności czy uwagi. |
Autor: | sirapacz [ 23 paź 2023, o 09:38 ] |
Tytuł: | Re: Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
ciekawe czy to ścięcie przy kardynalce miało wpływ |
Autor: | a_o [ 23 paź 2023, o 10:18 ] |
Tytuł: | Re: Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
sirapacz napisał(a): ciekawe czy to ścięcie przy kardynalce miało wpływ Właśnie to samo sobie pomyślałem ... |
Autor: | Kurczak [ 23 paź 2023, o 21:52 ] |
Tytuł: | Re: Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
Tak to wg. mnie wygląda. Dość powszechnie używany manewr ratujący przed zatonięciem w przypadku dużego przecieku. |
Autor: | waliant [ 24 paź 2023, o 11:32 ] |
Tytuł: | Re: Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
Więcej informacji: https://www.gospodarkamorska.pl/wypadek ... isku-74284 2000 litrów paliwa - nawet kilka jachtów nie spowoduje takiej szkody. Do tego ewakuacja 70 pasażerów. |
Autor: | Wojciech [ 24 paź 2023, o 18:11 ] | ||
Tytuł: | Re: Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji | ||
waliant napisał(a): 2000 litrów paliwa - nawet kilka jachtów nie spowoduje takiej szkody. Gdzieś tam napisali... Ono što vidite je motor kruzera. Svaki brod ima 6 dizelskih motora težine 75.600 KW (oko 100.000 KS) 1,8 milijuna cc x 6 cilindara (ekviv. od 5.400 Volkswagen Golf TDI ) Potrošnja: 13,8 tona/sat ili 390.000 litara dnevno. 120.000 tona godišnje, ekvivalent cjelokupnoj proizvodnji teške nafte u rafineriji Falconara (AN). Onda ti kažu da za rješavanje problema klimatskih promjena moraš kupiti električni automobil. To co widzisz to silnik wycieczkowy. Każdy statek posiada 6 silników diesla o mocy 75.600 kW (około 100 000 KM). 1,8 miliona cc x 6 cylindrów (equiv. od 5.400 Volkswagen Golf TDI ) Zużycie: 13,8 ton/godz. lub 390 000 litrów dziennie. 120.000 ton rocznie, co odpowiada całkowitej produkcji ciężkiej ropy naftowej w rafinerii Falconara (AN). Potem mówią, że aby rozwiązać problemy ze zmianami klimatu trzeba kupić samochód elektryczny. https://www.facebook.com/groups/1232024 ... 1089224875
|
Autor: | bury_kocur [ 24 paź 2023, o 19:44 ] |
Tytuł: | Re: Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
Wojciech napisał(a): Potem mówią, że aby rozwiązać problemy ze zmianami klimatu trzeba kupić samochód elektryczny. No tak... po to, aby takim małym srajdkiem pojechać tym promem na wakacje ![]() |
Autor: | AIKI [ 24 paź 2023, o 20:51 ] |
Tytuł: | Re: Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
Wojciech napisał(a): Każdy statek posiada 6 silników diesla o mocy 75.600 kW (około 100 000 KM). Chyba z tą mocą to pepiki przedobrzyli... |
Autor: | Wojciech [ 24 paź 2023, o 21:10 ] |
Tytuł: | Re: Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
AIKI napisał(a): Chyba z tą mocą to pepiki przedobrzyli... Południowcy z Dalmacji. Tak. Nie napisano, że 6 silników diesla o łącznej mocy 75.600 kW Taki np MS Allure of the Seas ma 6 silników diesla o łącznej mocy 97.000 kW https://pl.wikipedia.org/wiki/MS_Allure_of_the_Seas |
Autor: | Bastard [ 25 paź 2023, o 08:58 ] |
Tytuł: | Re: Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
AIKI napisał(a): Wojciech napisał(a): Każdy statek posiada 6 silników diesla o mocy 75.600 kW (około 100 000 KM). Chyba z tą mocą to pepiki przedobrzyli... ![]() Internet napisał(a): Największy silnik tłokowy świata to 14-cylindrowy diesel, którego długość wynosi niecałe 27 m, a szerokość 13,5 m
Wartsila RT-flex96C potrafi wygenerować łącznie ponad 108 tys. KM Silnik Wartsila RT-flex96C został opracowany przez fińską firmę w 2006 r., a pierwszy statek, w którym został zamontowany, to MS Emma Maersk Dzienne zużycie paliwa największego diesla świata szacowane jest na 250 ton, czyli ok. 254,4 tys. litrów ciężkiego oleju opałowego (HFO). |
Autor: | Kurczak [ 26 paź 2023, o 15:34 ] |
Tytuł: | Re: Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
Przypominam, że wątek dotyczy wypadku promu "Marco Polo" a nie silników okrętowych. Kurczak |
Autor: | Wojciech [ 26 paź 2023, o 22:17 ] |
Tytuł: | Re: Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
Kurczak napisał(a): Przypominam, że wątek dotyczy wypadku promu "Marco Polo" a nie silników okrętowych. Kurczak Jesteś pewien, że zejście promu z toru i wpłynięcie za znaki kardynalne nie było spowodowane awarią silnika/silników? Dwóch członków załogi należącego do niemieckiego armatora TT-line promu Marco Polo, który osiadł w niedzielę na mieliźnie u wybrzeży szwedzkiego portu Karlshamn, jest podejrzanych o zaniedbania w ruchu morskim - poinformowała w środę szwedzka prokuratura. Przypuszcza się również, że statek mógł nie nadawać się do żeglugi. Prom z 70 osobami na pokładzie osiadł na mieliźnie po wcześniejszym zaczepieniu o dno. Z jednostki wyciekło paliwo, powodując skażenie środowiska. "Podejrzani - to osoby odpowiadające za nawigację na statku" - podkreślił prokurator Adrien Combier-Hogg. Marynarzom grozi kara grzywny lub do sześciu miesięcy więzienia. Ponadto śledczy przypuszczają, że "prom mógł nie spełniać wymagań dotyczących zdolności żeglugowych". Wątek ten ma wyjaśnić komisja ds. wypadków. Szwedzka Straż Przybrzeżna poinformowała o zebraniu do środy w zatoce w okolicach Karlshamn 14 tys. litrów ciężkiego paliwa (bunkier). Akcja została wstrzymana, ciecz opadła i nie jest już widoczna na powierzchni. Eksperci obawiają się, że paliwo dotrze do wybrzeża Ahus w Skanii. Miejscowe władze już rozpoczęły przygotowania do oczyszczania plaż. Armator opublikował oświadczenie, w którym poinformował o wysłaniu statków, mających wydobyć pozostałe paliwo oraz odholować jednostkę. Nie ustosunkowano się do wstępnych zarzutów prokuratury. https://www.gospodarkamorska.pl/dwom-cz ... skim-74335 Ponadto im większej mocy silniki, tym większa ilość paliwa przewożonego w zbiornikach statków. Tomek podrzucił link do artykułu gospodarkamorska.pl gdzie zwrócono uwagę na skażenie środowiska. waliant napisał(a): 2000 litrów paliwa - nawet kilka jachtów nie spowoduje takiej szkody. Do tego ewakuacja 70 pasażerów. Wypadek promu koło Szwecji. Wyciek paliwa zagraża środowisku Prom Marco Polo zanim w niedzielę osiadł na mieliźnie u wybrzeży Karlshamn w południowo-wschodniej Szwecji, wcześniej zaczepił o dno. Wyciekające paliwo zagraża środowisku - poinformowała w poniedziałek szwedzka Straż Przybrzeżna. https://www.gospodarkamorska.pl/wypadek ... isku-74284 Uważam, że nie tylko o ewentualnie popełnionych błędach przez załogę promu Marco Polo można rozmawiać. Nie zapytam o czym można. |
Autor: | a_o [ 27 paź 2023, o 12:26 ] |
Tytuł: | Re: Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
Nie, nie jesteśmy pewni. Nie jesteśmy też pewni, czy nie było to spowodowane pracą pani lekkich obyczajów na mostku, albo bliskim przelotem UFO, a także wielu innych potencjalnych rzeczy. * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * A tak na serio to to po prostu wygląd na błąd nawigacyjny |
Autor: | Wojciech [ 27 paź 2023, o 15:58 ] |
Tytuł: | Re: Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
a_o napisał(a): Nie, nie jesteśmy pewni. Nie jesteśmy też pewni, czy nie było to spowodowane pracą pani lekkich obyczajów na mostku, albo bliskim przelotem UFO, a także wielu innych potencjalnych rzeczy. Chcesz o tym porozmawiać? Śmiało nie krępuj się... a_o napisał(a): A tak na serio to to po prostu wygląd na błąd nawigacyjny Może celowo, dlaczego błąd?! https://twitter.com/auonsson/status/171 ... off-sweden |
Autor: | sirapacz [ 27 paź 2023, o 23:00 ] |
Tytuł: | Re: Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
Wojciech napisał(a): Może celowo, dlaczego błąd?! błędem było przejechanie przy kardynalce a nie wpakowanie się na mielizne - to już jak wcześniej pisano mogło być ratowaniem statku |
Autor: | Wojciech [ 28 paź 2023, o 08:51 ] |
Tytuł: | Re: Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
PUBLISHED OCT 27, 2023 THE MARITIME EXECUTIVE https://maritime-executive.com/article/ ... -oil-spill Szwedzka prokuratura ogłosiła dziś kary dla kapitana i trzeciego oficera promu ro/pax Marco Polo (15,99 ton brutto) zarzucając obu funkcjonariuszom lekkomyślność nawigacyjną promu, co przyczyniło się do jego uziemienia i ciągłego sprzątania środowiska. Nastąpiło to, gdy szwedzka straż przybrzeżna wezwała dodatkowe zasoby do pomocy w bieżących wysiłkach, a wybrani urzędnicy ostrzegli, że pełny powrót do zdrowia może zająć rok. Prom obsługiwany przez niemiecką spółkę TT-Line wypłynął 21 października z Trelleborga w Szwecji i udał się do Karlshamn w Szwecji, kiedy w niedzielę 22 października zgłosił wejście na mieliznę. Szwedzka straż przybrzeżna pomogła w ewakuacji 41 pasażerów i 10 pasażerów 30 członków załogi na pokładzie. Zdaniem prokuratora, już przed pierwszym zdarzeniem na promie dowodził trzeci oficer. Pomimo ograniczonej widoczności, w tym mgły w okolicy i ciemności w nocy, płynął wyłącznie korzystając z elektronicznej mapy statku. Straż przybrzeżna uważa, że elektroniczny system pozycjonowania działał nieprawidłowo, a prokuratorzy postawili mu zarzuty zaniedbania wynikającego z niezastosowania innych pomocy nawigacyjnych, takich jak radar, lub niezastosowania obserwatora. Z rozmów z załogą wynika, że dochodzenie Straży Przybrzeżnej wykazało, że załoga myślała, że znajduje się na wschód od Hanö, małej wyspy u południowo-wschodniego wybrzeża Szwecji, podczas gdy w rzeczywistości znajdowała się w kanale łączącym Hanö z lądem. Po pierwszym wejściu na mieliznę dowodzenie objął kapitan promu, który także w dalszym ciągu korzystał z mapy elektronicznej. Statek osiadł na mieliźnie podczas drugiego wejścia na mieliznę, zgłaszając incydent około godziny 6:25 Obaj funkcjonariusze zostali ukarani grzywną: jedna w wysokości około 3600 dolarów, a druga około 1500 dolarów. Prokurator podkreślił reporterom, że szwedzkie prawo przewiduje łagodne kary za zaniedbania, za które uznano te przestępstwa, w porównaniu z surowszymi karami za działania umyślne. Straż przybrzeżna nadal może jednak nałożyć opłatę za zanieczyszczenie wody i toczy się dodatkowe dochodzenie dotyczące zdolności statku do żeglugi na podstawie usterek. Załącznik: Straż Przybrzeżna podkreśla, że jest odpowiedzialna za zarządzanie zanieczyszczeniem olejami w wodzie i że wywołała boom wokół promu. Przeloty wykazały, że plama rozpłynęła się, ale przypuszcza się, że olej w dalszym ciągu wycieka z promu i znajduje się pod powierzchnią. Umieścili ekipy sprzątające w pobliżu brzegu, próbując zapobiec wypłukaniu oleju, a w ten weekend przydzielono 24 stażystów, aby przyłączyli się do sprzątania. Ponadto w najbliższych dniach będą wzywać do przyłączenia się do akcji 30 osób ze Straży Krajowej. Do lokalnej bazy wysyłany jest także dodatkowy sprzęt ochronny oraz narzędzia takie jak oświetlenie. Obawy wynikają z szacunków, że na pokładzie uziemionego statku pozostało do 300 metrów sześciennych ropy. Im dłużej Marco Polo pozostaje na mieliźnie, Straż Przybrzeżna zwraca uwagę na rosnące niebezpieczeństwo. Poinformowali również, że prace porządkowe utrudnia zła pogoda. TT-Line jest odpowiedzialna za przedstawienie planu ratunkowego, który zostanie zatwierdzony zarówno przez Szwedzką Agencję Transportu, jak i Straż Przybrzeżną. Plan jest wciąż opracowywany, ale straż przybrzeżna donosi, że właściciele statku powiększają ten obszar zasobami ratowniczymi. Według doniesień umieścili w pobliżu dwa holowniki, które są w stanie zareagować w razie potrzeby. Marco Polo pozostaje na mieliźnie. |
Autor: | Michal [ 28 paź 2023, o 09:52 ] |
Tytuł: | Re: Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
To chyba znaczy, że gps ich oszukał. Z opisu wynika, że przy wyspie Hano mieli błąd w pozycji ponad milę. Może to wynik wojny i zakłócania sygnału? Teraz będzie strach wchodzić przy złej widoczności w ciasne miejsca bo to może i żeglarzom się przydarzyć. |
Autor: | piotras [ 28 paź 2023, o 10:56 ] |
Tytuł: | Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
Ktoś, kiedyś tu na forum próbował mnie przekonać , że papierowe mapy nawigacyjne to przeżytek. Tych „ ktosiów” nawet sporo było. Kilka lat temu na trasie Southampton Cowes. Kapitan, który pokonuje taką trasę kilka razy dziennie. https://www.islandecho.co.uk/red-funnel ... the-water/ Sent from my iPhone using Tapatalk |
Autor: | Wojciech [ 28 paź 2023, o 11:45 ] |
Tytuł: | Re: Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
Michal napisał(a): To chyba znaczy, że gps ich oszukał.(...) THE MARITIME EXECUTIVE napisał(a): Zdaniem prokuratora, już przed pierwszym zdarzeniem na promie dowodził trzeci oficer. Pomimo ograniczonej widoczności, w tym mgły w okolicy i ciemności w nocy, płynął wyłącznie korzystając z elektronicznej mapy statku. Straż przybrzeżna uważa, że elektroniczny system pozycjonowania działał nieprawidłowo THE MARITIME EXECUTIVE napisał(a): Po pierwszym wejściu na mieliznę dowodzenie objął kapitan promu, który także w dalszym ciągu korzystał z mapy elektronicznej. Statek osiadł na mieliźnie podczas drugiego wejścia na mieliznę Jeżeli gps miał zakłócony sygnał, to w jaki sposób kapitan, który przejął dowodzenie i korzystając z mapy elektronicznej mógł wysztrandować prom?! |
Autor: | waliant [ 28 paź 2023, o 12:29 ] |
Tytuł: | Re: Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
Zakłócenia w systemie GPS mają się nijak do map elektronicznych. Mapę masz dalej, tylko nie wiesz, gdzie na niej jesteś. Dokładnie jak na papierowych. |
Autor: | piotras [ 28 paź 2023, o 12:40 ] |
Tytuł: | Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
waliant napisał(a): Zakłócenia w systemie GPS mają się nijak do map elektronicznych. Mapę masz dalej, tylko nie wiesz, gdzie na niej jesteś. Dokładnie jak na papierowych. To spróbuj wykreślić pozycję i kurs na mapie elektronicznej bez GPS. Sent from my iPhone using Tapatalk |
Autor: | Stara Zientara [ 28 paź 2023, o 12:50 ] |
Tytuł: | Re: Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
piotras napisał(a): To spróbuj wykreślić pozycję na mapie elektronicznej. To nic trudnego - prawie jak rysowanie w programie graficznym. ![]() |
Autor: | waliant [ 29 paź 2023, o 19:17 ] |
Tytuł: | Re: Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
piotras napisał(a): To spróbuj wykreślić pozycję i kurs na mapie elektronicznej bez GPS. A jaki problem? Tak jak tworzysz rutę, pierwszy odcinek, albo zaznaczasz punkty na mapie i między nimi odczytujesz parametry. Zależy na co pozwala program plotera, ale nie mów, że się nie da. |
Autor: | piotras [ 30 paź 2023, o 07:23 ] |
Tytuł: | Re: Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
waliant napisał(a): piotras napisał(a): To spróbuj wykreślić pozycję i kurs na mapie elektronicznej bez GPS. A jaki problem? Tak jak tworzysz rutę, pierwszy odcinek, albo zaznaczasz punkty na mapie i między nimi odczytujesz parametry. Zależy na co pozwala program plotera, ale nie mów, że się nie da. ![]() Sent from my iPhone using Tapatalk |
Autor: | waliant [ 30 paź 2023, o 07:49 ] |
Tytuł: | Re: Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
Oznaczasz jakiś punkt na mapie jako startowy (pozycja jest). Oznaczasz punkt docelowy. Ploter pokazuje kurs i odległość z jednego do drugiego. Ręczny GPS też to zrobi, trzeba tylko podać pozycje dwóch punktów. |
Autor: | Wojtek Bartoszyński [ 30 paź 2023, o 08:18 ] |
Tytuł: | Re: Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
piotras napisał(a): To spróbuj wykreślić pozycję i kurs na mapie elektronicznej bez GPS. Narysowałem też namiary. ICMPTZ? Załącznik:
|
Autor: | piotras [ 30 paź 2023, o 09:37 ] |
Tytuł: | Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
Hero. |
Autor: | waliant [ 30 paź 2023, o 10:22 ] |
Tytuł: | Re: Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
piotras napisał(a): Hero. Czyli co? Upierałeś się, że się nie da, dwie osoby ci mówią, że jednak można i zero refleksji? W sumie norma. Zdarzyło ci się kiedykolwiek w życiu przyznać do błędu? |
Autor: | AIKI [ 30 paź 2023, o 10:22 ] |
Tytuł: | Re: Prom siadł na mieliźnie w pobliżu Szwecji |
Cytuj: Hero Jaki tam hero - po prostu wie jak to zrobić. W przeciwieństwie np. do Ciebie ![]() |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |