Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 21:00




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 39 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 31 lip 2021, o 18:50 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Moja aktualna łódka - norweska snekka - ma dramatycznie mały skręt steru. Tak +- po 30 stopni na stronę. Już przy pływaniu na silniku ( stacjonarny WP) manewrowanie jest ograniczone. A co będzie jak dołożę maszt i ożaglowanie gaflowe? Strach pomyśleć o manewrach portowych. Sterowanie jest równolegle z rumpla i koła sterowego. Jeden trzon sterowy, jeden teleflex.
Kombinuję, jak skonstruować i założyć równoległe dwie płetwy sterowe "napędzane" z jednego trzonu sterowego. Chciałbym podwójnymi płetwami osiągnąć coś w rodzaju dyszy, w której mieściłby się całkowicie strumień wody naganiany przez śrubę. Płetwy miałyby być oddalone od siebie ca 45 cm Mam nadzieję że to pomogłoby w sterowności łódki.
Ktoś coś wie, czytał, widział coś podobnego??
Jakieś mądre podpowiedzi??
Mam już pewne przemyślenia, ale chętnie posłucham "znających temat".
Od razu zaznaczam. Nie ma możliwości montażu dwóch trzonów sterowych, nie ma możliwości powiększenia skrętu trzonu ( ograniczony wysuw teleflexu).
Dla efektywnego podpowiadacza przewidziana dobra flaszka :lol:

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2021, o 20:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7486
Podziękował : 5893
Otrzymał podziękowań: 2266
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Bombel napisał(a):
Ktoś coś wie, czytał, widział coś podobnego??
Jakieś mądre podpowiedzi??

Mądre ? No... Skąd ja Ci wezmę mądrą podpowiedź to nie wiem.
Nie wiem, ale się wypowiem, bo... Bo zabawny temat poruszyłeś ;)
Marzy Ci się coś takiego jak w moim awatarku ? Takie stery ?
( Odkłaniajemyj wiektor tiagi Ci się marzy ? )
To nie do końca działa tak, jak oczekujesz...
No ale ja się oczywiście nie znam na tym...
W skrócie. Jeśli masz między płetwami sterowymi przepływ wymuszony, działa oszałamiająco. Jeśli nie masz - nie działa.
Możesz oczywiście bawić się w profile, ale osiągniesz tylko nieliniowy efekt w funkcji prędkości.
W jeszcze większym skrócie... Ja bym robił pojedynczy ster ( pojedynczą płetwę ) ale dzieloną ( coś jak podwójnie łamany ster ). I oczywiście koniecznie w strumieniu od śruby silnika.
No ale ja się oczywiście nie znam na tym.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2021, o 20:48 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
MarekSCO napisał(a):
Skąd ja Ci wezmę mądrą podpowiedź to nie wiem.
Nie wiem, ale się wypowiem, bo..

No tak, cały MarekSCO. Nie wie, ale się wypowie :lol:
MarekSCO napisał(a):
Marzy Ci się coś takiego jak w moim awatarku ? Takie stery ?

O to,to,to. Właśnie takie
MarekSCO napisał(a):
W skrócie. Jeśli masz między płetwami sterowymi przepływ wymuszony, działa oszałamiająco. Jeśli nie masz - nie działa.

Jakbyś uważnie czytał, to...
Bombel napisał(a):
Chciałbym podwójnymi płetwami osiągnąć coś w rodzaju dyszy, w której mieściłby się całkowicie strumień wody naganiany przez śrubę.

Póki gania silnik to i mam przepływ wymuszony. Jak wyłączę silnik to przepływ wymusi ruch łodzi napędzanej żaglem. Proste? Regatówki z tego nie zrobię. Jak będzie na żaglu pływać od połówki do pełnego to już dobrze.
MarekSCO napisał(a):
Ja bym robił pojedynczy ster ( pojedynczą płetwę ) ale dzieloną ( coś jak podwójnie łamany ster ). I oczywiście koniecznie w strumieniu od śruby silnika.

Coś bliżej na temat w/w konstrukcji?
Jak na razie do dobrej flaszki Ci daleko. Próbuj się dalej. :mrgreen:

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2021, o 21:00 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1084
Podziękował : 402
Otrzymał podziękowań: 387
Uprawnienia żeglarskie:
Bombel napisał(a):
...Chciałbym podwójnymi płetwami osiągnąć coś w rodzaju dyszy, w której mieściłby się całkowicie strumień wody naganiany przez śrubę. Płetwy miałyby być oddalone od siebie ca 45 cm Mam nadzieję że to pomogłoby w sterowności łódki.
Ktoś coś wie, czytał, widział coś podobnego??


Planowany przez Ciebie układ sterowania z dwiema pletwami sterowymi, jest typowym systemem stosowanym w statkach motorowych wszystkich wielkości - od małych łódek, poprzez statki o ograniczonym zanurzeniu, do niszczycieli i fregat.

W typowym układzie śruba(y) - ster(y) czy płetwy sterowe znajdują się za śrubą (śrubami) a najczęściej spotykane są takie przykładowe konfiguracje jak niżej:
- dwie płetwy - jedna śruba;
- dwie płetwy - dwie śruby;
- trzy płetwy - dwie śruby;
- trzy płetwy - trzy śruby (np. Schnelbooty)

Zatem taki układ sterów będzie działał, ale dla porządku warto jeszcze wspomnieć o dyszy Korta, będącej profilowanym pierścieniem otaczającym śrubę, który jest zawieszony na pionowej osi i może być obracany jak ster, kierując strumień zaśrubowy w pożądanym kierunku.

_______________________________________

Pozdrawiam
tomasz



Za ten post autor tomasz piasecki otrzymał podziękowanie od: Bombel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2021, o 21:43 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
tomasz piasecki napisał(a):
Zatem taki układ sterów będzie działał,

Wiem że będzie działał. Okazjonalnie powożę niedużą 175 konną barką-kotwicówką o dwóch sterach. Zawraca w miejscu. Ale ona ma dwa odrębne trzony sterowe.
tomasz piasecki napisał(a):
warto jeszcze wspomnieć o dyszy Korta

Dyszę Korta brałem pod uwagę zarówno w wersji tunelu jak i "steru skrzynkowego". Obydwie wersje odpadają z prostego powodu. Trzon sterowy jest odsunięty od śruby napędowej ca 15 cm. Dysza musiałaby mieć mocno podcięte do tyłu "boki" ( inaczej zawadza o łopatki przy skręcie), wtedy na maksymalnym wychyleniu stery jedna boczna powierzchnia wychodzi poza strugę wypychaną przez śrubę i nadal mam to samo, czyli pracę jednej płetwy.
Problemem jest techniczne wykonanie "dwusteru" na jednym trzonie, tak aby miejsca zaczepienia płetw ( krawędzie natarcia) nie zmieniały swego położenia względem osi łódki pozwalając równocześnie na ruch płetw na boki zgodnie z ruchem rumpla czy koła. Do "dyspozycji" mam 1 punkt stały ( mocowanie czegoś) i jeden punkt z którego można dokonywać zmiany położenia płetw.

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2021, o 21:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 maja 2016, o 20:25
Posty: 2261
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Podziękował : 177
Otrzymał podziękowań: 504
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
10 pletw sterujących o kącie obrotu 30 stopni coś zmieni? Pewnie moment siły dla tegoż odchylenia strugi, manewrowanie pewnie bedzie takie samo :D

_________________
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

pozdrawiam Bartosz



Za ten post autor bartuss1nowy otrzymał podziękowanie od: Bombel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2021, o 08:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7486
Podziękował : 5893
Otrzymał podziękowań: 2266
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Bombel napisał(a):
No tak, cały MarekSCO. Nie wie, ale się wypowie

Bo wypowiadanie się wiedząc, to sztuka żadna :-P
Przyjmij na chwilę, tak dla eksperymentu, że bardzo uważnie przeczytałem Twój pierwszy post.
Weźmy pierwsze primo:
Potrzebujesz steru, który działał będzie z grubsza tak samo, kiedy łódź popłynie na silniku
i wtedy, kiedy tylko na żaglu - yes ?
Teraz weźmy, znów dla potrzeb eksperymentu, takie założenie: Obracająca się śruba napędowa wytwarza ciśnienie w ośrodku, a co za tym idzie wytwarza strugę o zwiększonym przepływie względem reszty ośrodka. ( w obszarze tuż za śrubą )
No i teraz Ty podumaj a ja "odpuszczę sobie" porównanie wodomiotu z katamaranem ( który zwykle posiada ze dwie płetwy sterowe i płynie na żaglach )
Podumałeś ?
No to rzućmy okiem na tą dyszę Korta z góry i w przekroju:
Obrazek
Co od razu rzuca się w oczy, kiedy patrzymy na ten przepiękny rysunek ?
Od razu rzuca się w oczy, że przekroje płatów (płata ) ograniczających strugę ( dyszy ) są niesymetryczne, zaś przekrój płatu (steru) umieszczony w centrum strugi - symetryczny.
I to proponuję zapamiętać, bo się jeszcze przyda...
Ale rzućmy okiem raz jeszcze OK ? I wyciągnijmy ten, no... wniosek...
Ten symetryczny płat sterowy umieszczony jest częściowo wewnątrz dyszy.
Co spowoduje, że w przypadku używania śruby, działał on będzie doskonale.
A kiedy silnik zgaśnie i żagle postawisz - raczej wcale ;)
Ale...
Powolutku w wyobraźni obracaj sobie ten ster na rysunku i prześledź jak będzie się zmieniał przepływ płynu w ośrodku w funkcji kąta wychylenia steru.
( położenie wektora ciągu - jak wolisz )
A potem filmik obejrzyj - ten:

I wyobraź sobie taki "gibkij rul" aproksymowany dwoma sztywnymi płatami ( połączonymi obrotową osią ).
To tak w telegraficznym skrócie - z załozeniem, ze ja sie na tym nie znam wcale.



Za ten post autor MarekSCO otrzymał podziękowanie od: Bombel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2021, o 11:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13327
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1509
Otrzymał podziękowań: 2196
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Widziałem takie rozwiązanie na tym jachcie...


Załączniki:
received_115065100764895.jpeg
received_115065100764895.jpeg [ 48.88 KiB | Przeglądane 2878 razy ]
received_844154373196180.jpeg
received_844154373196180.jpeg [ 47.36 KiB | Przeglądane 2878 razy ]
received_262366048654679.jpeg
received_262366048654679.jpeg [ 54.78 KiB | Przeglądane 2878 razy ]
received_835546133759896.jpeg
received_835546133759896.jpeg [ 50.25 KiB | Przeglądane 2883 razy ]
received_129817385912934.jpeg
received_129817385912934.jpeg [ 65.46 KiB | Przeglądane 2883 razy ]

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...

Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowania - 2: Bombel, MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2021, o 11:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13327
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1509
Otrzymał podziękowań: 2196
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
MacGregor 26
https://sailingmagazine.net/article-123 ... or-26.html


Załączniki:
imagesUBN-0612.1822.articlefull.0.jpg
imagesUBN-0612.1822.articlefull.0.jpg [ 65.52 KiB | Przeglądane 2877 razy ]

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2021, o 12:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13327
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1509
Otrzymał podziękowań: 2196
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Na tej fotce (o dużej rozdzielczości) widać synchronizację jarzm sterów z jarzmem silnika na jednym sterociągu...


Załączniki:
DSC_0350.JPG
DSC_0350.JPG [ 8.35 MiB | Przeglądane 2857 razy ]

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...

Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowanie od: Bombel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2021, o 20:51 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1084
Podziękował : 402
Otrzymał podziękowań: 387
Uprawnienia żeglarskie:
Bombel napisał(a):
...Obydwie wersje odpadają z prostego powodu. Trzon sterowy jest odsunięty od śruby napędowej ca 15 cm. Dysza musiałaby mieć mocno podcięte do tyłu "boki" ( inaczej zawadza o łopatki przy skręcie), wtedy na maksymalnym wychyleniu stery jedna boczna powierzchnia wychodzi poza strugę wypychaną przez śrubę i nadal mam to samo, czyli pracę jednej płetwy.
Problemem jest techniczne wykonanie "dwusteru" na jednym trzonie, tak aby miejsca zaczepienia płetw ( krawędzie natarcia) nie zmieniały swego położenia względem osi łódki pozwalając równocześnie na ruch płetw na boki zgodnie z ruchem rumpla czy koła. Do "dyspozycji" mam 1 punkt stały ( mocowanie czegoś) i jeden punkt z którego można dokonywać zmiany położenia płetw.


Sumując można powiedzieć tak: mój system sterowania jest bardzo dobry, ale ma jedną wadę - nie działa.
Wszelkie zmiany istniejącego układu sterowania, zmierzające do poprawy jego sprawności są możliwe, pod warunkiem że nie wprowadza się żadnych zmian.
To tak, jak słynna reklama Forda T: "Sprzedajemy nasze samochody we wszystkich kolorach, pod warunkiem, że jest to kolor czarny".

Początkowo myślałem, że skoro niewiele lub nic nie można zmienić w istniejącym urządzeniu sterowym, to może należałoby poszerzyć pole rozwiązań możliwych o dodatkowe urządzenie, niezależne i niekolidujące z zadanymi ograniczeniami dotyczącymi urządzenia istniejącego.

Wtedy nasunęła mi się myśl o dodaniu całkiem osobnego urządzenia - mianowicie zwykłego steru aktywnego, umieszczonego albo na rufie (co może się okazać wysoce kłopotliwe z racji kolizji z mechanizmami napędu głównego), albo - jeszcze lepiej - "normalnie", na dziobie, gdzie nijakich kolizji chyba raczej nie będzie.

Może błądzę, ale chyba kadłub snekki powinien swobodnie zmieścić taki dodatkowy aparat sterowy oraz jego wyposażenie, co istotnie poprawiłoby zdolności manewrowe jednostki, zarazem nie psując jej architektury ?

____________________________________
Pozdrawiam
tomasz



Za ten post autor tomasz piasecki otrzymał podziękowanie od: Bombel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2021, o 23:34 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
tomasz piasecki napisał(a):
system sterowania jest bardzo dobry, ale ma jedną wadę - nie działa.

I to był podstawowy ból. :lol:
Dumając (czasem w furii gdy nie mogłem trafić między Y-bomy) nad poprawą sterowności w pierwszej chwili szedłem w kierunku dwusteru. Troszkę sprowadził mnie na ziemię zapis
bartuss1nowy napisał(a):
10 pletw sterujących o kącie obrotu 30 stopni coś zmieni? Pewnie moment siły dla tegoż odchylenia strugi, manewrowanie pewnie bedzie takie samo

bartuss1nowy co prawda magister ale może mieć rację. :-P

Uruchomiłem więc trochę zardzewiałe szare komórki i doszedłem do wniosku że trzeba...skombinować tele/ultraflex o dłuższym wysuwie trzpienia.
Takowe są raczej niedostępne, więc pozostaje "rzeźbienie" za pomocą jakiegoś warsztaciku. Zabawa na jesień i zimę. Są fachmani od takich zegarmistrzowskich robótek.
Spodobała mi się jednak idea dwóch płetw sterowych ze śrubą pracującą jakby w dyszy. Już samo to powinno nieco poprawić sterowność. Mam za sobą szereg dyskusji na ten temat z MJS-em. Teraz po obejrzeniu zdjęć zapodanych przez Wojtka oraz filmiku MarkaSCO doszedłem do wniosku że skoro inni mogą to i ja też spróbuję. Jeśli nie uda się, to pozostanie sposób pierwszy. Jak się uda to połączenie obydwu powinno dać niezłe rezultaty.

Otóż koncepcja polega na wyspawaniu z płaskownika/kształtownika ramki (45x45 cm) osadzonej na sztywno dolną częścią na ostrodze chroniącej śrubę ( co unieruchamia tę ramkę), górną częścią (przez jakiś otwór w tymże płaskowniku) na trzonie sterowym. Do tejże ramki przymocowane przegubowo 2 płetwy. Płetwy poruszane za pomocą dwóch cięgien umocowanych do "wąsa" na trzonie sterowym. Kręcę sterem, trzon się porusza a tym samym "wąs" poprzez cięgna zmienia równocześnie pozycję płetw prawo/lewo. Koszt wykonania znikomy. Materiał ze złomu, spawam sam. Zabawa również na porę jesienną. Chyba że coś mnie ruszy i zacznę teraz.

Zdaję sobie sprawę że w jakiś sposób wzrosną opory w wodzie. Przy silniku mało mnie to wzrusza. 23 kuce karmione dieslem dadzą sobie radę. Jak będzie na żaglach??? Nie wiem, sprawdzę po wykonaniu i zamontowaniu. Jak będzie dobrze ( przy składanej śrubie) to pływam i się cieszę. Jak będzie kiepsko, szukam innego rozwiązania.
Jak dopracuję szczegóły techniczne wrzucę rysunki.

We wtorek jadę do zaprzyjaźnionego stolarza wybierać materiał na maszt, bom i gafel. Żagle są. Jest też nadzieja że będzie dobrze. Ale....wiadomo jak to jest z nadzieją.
Trzymajcie kciuki, można pomysł krytykować, ulepszać lub zjechać całkowicie. I tak spróbuję.

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2021, o 13:55 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1084
Podziękował : 402
Otrzymał podziękowań: 387
Uprawnienia żeglarskie:
Bombel napisał(a):
...We wtorek jadę do zaprzyjaźnionego stolarza wybierać materiał na maszt, bom i gafel. Żagle są. Jest też nadzieja że będzie dobrze. Ale....wiadomo jak to jest z nadzieją.
Trzymajcie kciuki, można pomysł krytykować, ulepszać lub zjechać całkowicie....


Masz załatwione. Trzymam kciuki :D

_______________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2021, o 23:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13327
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1509
Otrzymał podziękowań: 2196
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Bombel napisał(a):
bartuss1nowy napisał(a):
10 pletw sterujących o kącie obrotu 30 stopni coś zmieni? Pewnie moment siły dla tegoż odchylenia strugi, manewrowanie pewnie bedzie takie samo

bartuss1nowy co prawda magister ale może mieć rację.

Niekoniecznie, albowiem jeśli powierzchnia płetwy sterowej będzie większa, to moim zdaniem skuteczność manewru skrętu będzie lepsza. Dodanie kolejnej drugiej płetwy, to zwiększenie powierzchni, a tym samym siły skrętu.
Odwrotnie. Jeśli zmniejszysz powierzchnie płetwy sterowej, to skuteczność, a tym samym siła skrętu będzie mniejsza. Każda z sił występujących na płetwie sterowej będzie mniejsza.

Jak wygląda płetwa mieczowa bądź kil w jachcie, czy nie jest tak, że jacht skręcając wpada dodatkowo w dryf?

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2021, o 07:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13327
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1509
Otrzymał podziękowań: 2196
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Sprawność układu zwiekszonej ilości płetw sterowych można porównać do pędnika na wodolocie...

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2021, o 07:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 maja 2016, o 20:25
Posty: 2261
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Podziękował : 177
Otrzymał podziękowań: 504
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
Wojciech napisał(a):
Niekoniecznie, albowiem jeśli powierzchnia płetwy sterowej będzie większa, to moim zdaniem skuteczność manewru skrętu będzie lepsza.


Jest jeszcze takie coś jak wektor (kierunek) tej siły, ile by jej tam nie było.
Chodzi mnię o to, że jesli przyjmiemy sobie środek parcia naszej utki i ster o dowolnej powierzchni (moment siły) obrócony o 30 stopni, odsunięty o iles tam metrów od tegoż środka, to jakiego by tam ciśnienia na tę powierzchnię nie było, wypadkowy promień skrętu będzie taki sam. Powierzchnia steru wpływa jedynie na czas reakcji vide prędkość przepływu wody napierającej na ową powierzchnię, odchylonej od głownego nurtu opływającego kadłub.

_________________
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

pozdrawiam Bartosz


Ostatnio edytowano 3 sie 2021, o 07:52 przez bartuss1nowy, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2021, o 07:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13327
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1509
Otrzymał podziękowań: 2196
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
bartuss1nowy napisał(a):
Wojciech napisał(a):
Niekoniecznie, albowiem jeśli powierzchnia płetwy sterowej będzie większa, to moim zdaniem skuteczność manewru skrętu będzie lepsza.


Jest jeszcze takie coś jak wektor (kierunek) tej siły, ile by jej tam nie było.

Tak z tym, że optymalne wychylenie płetwy sterowej, to 30-40 stopni. Większe zwiększy siłę hamująca.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2021, o 07:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 maja 2016, o 20:25
Posty: 2261
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Podziękował : 177
Otrzymał podziękowań: 504
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
Pisał ze ma max 30 stopni.
No a siła hamująca przyłożona na jakiejś tam odległosci od srodka parcia, powoduje obrót całego obiektu względem tegoż środka. Im wieksza siła, tym czas mniejszy.
Zresztą chyba oczywiste.

_________________
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

pozdrawiam Bartosz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2021, o 08:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2006, o 21:58
Posty: 4688
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 512
Otrzymał podziękowań: 702
Uprawnienia żeglarskie: wyżej się nie da...
Bombel napisał(a):
tomasz piasecki napisał(a):
system sterowania jest bardzo dobry, ale ma jedną wadę - nie działa.

I to był podstawowy ból. :lol:
Dumając (czasem w furii gdy nie mogłem trafić między Y-bomy) nad poprawą sterowności w pierwszej chwili szedłem w kierunku dwusteru. Troszkę sprowadził mnie na ziemię zapis
bartuss1nowy napisał(a):
10 pletw sterujących o kącie obrotu 30 stopni coś zmieni? Pewnie moment siły dla tegoż odchylenia strugi, manewrowanie pewnie bedzie takie samo

Z opisu Wieśka wynika, ze jakoś tam działa.
Ale mnie przyszło do głowy coś innego - skoro suw telefleksu jest zbyt mały aby wychylić ster więcej niż o 30 stopni, to może po prostu dołożyć dźwignię, która zwiększy ten skok? Na pierwszy rzut oka sporo mniej roboty niż przy tych rożnych dyszach Korta, dwóch pletwach itp...

_________________
Zmieniona stopka - poprzednia lewaków uwierała :-)
--
pozdrawiam
AIKI


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2021, o 11:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 maja 2016, o 20:25
Posty: 2261
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Podziękował : 177
Otrzymał podziękowań: 504
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
A nie dałoby się tak ze do tylnej krawędzi steru przymocować jeszcze kawałek "steru" na zawiasach i połączyc to ze sterociagiem tak że całość zachowa sie jak taki "wygięty" rybi ogon?

_________________
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

pozdrawiam Bartosz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2021, o 14:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 754
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Wojciech napisał(a):
optymalne wychylenie płetwy sterowej, to 30-40 stopni.
Wojtku, jak wyznaczasz to "optimum"?
Wojciech napisał(a):
Większe zwiększy siłę hamująca.
Ale... przecież w całym przedziale pracy płetwy (0-90 stopni) zwiększanie kąta płetwy zwiększa siłę hamującą, a zmniejsza skręcającą... (a nie tylko ponad 30 czy 40 stopni) :roll:

Siła skręcająca odpowiada cosinusowi kąta wychylenie steru (zakładając, że siła generowana na płetwie jest prostopadła do jej osi), a siła hamująca - sinusowi tego kąta. Więc wykres tych sił wygląda tak:


Załączniki:
rozkład sił na płetwie sterowej_.jpg
rozkład sił na płetwie sterowej_.jpg [ 81.29 KiB | Przeglądane 2554 razy ]

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sie 2021, o 15:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 mar 2018, o 10:11
Posty: 97
Lokalizacja: Hamburg / Borówiec, gmina Kórnik
Podziękował : 62
Otrzymał podziękowań: 73
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Już dawno nie mam do czynienia z hydromechaniką, ale na statkach max. wychylenie steru 30 stopni jest normalne? Ok, zadzwoniłem do kolegi, kapitana wielkich kontenerowców i to potwierdził, na niektórych statkach spotkał się z dodatkową funkcją, że przy prędkości do 6 węzłów można było ster wychylić o 60 stopni.
Zajrzałem do biblii z hydromechaniki - Jan Dudziak "Teoria Okrętu" (wydawnictwo morskie 1988) i rozkład sił na płetwie wygląda jak załączniku. Przy kątach ok. 24 stopni następuje oderwanie strug.
Może więc pozostać przy tych 30 stopniach i np. zwiększyć powierzchnię steru? Na silniku skuteczniej obraca się łódką dając na przemian naprzód - wstecz silnikiem.
pozdrowienia
Krzysztof


Załączniki:
streownosc1.pdf [302.35 KiB]
Pobrane 80 razy

Za ten post autor kohoutek otrzymał podziękowanie od: Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sie 2021, o 09:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13327
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1509
Otrzymał podziękowań: 2196
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Ciekawa lektura Mechanika Ruchu Okrętu - Wiesław Wełnicki
https://pbc.gda.pl/Content/4428/welnicki_skrypt.pdf

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sie 2021, o 10:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13327
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1509
Otrzymał podziękowań: 2196
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Bombel napisał(a):
Moja aktualna łódka - norweska snekka - ma dramatycznie mały skręt steru.

Twoja łódka podobna jest do tej snekki?


_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sie 2021, o 12:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13704
Podziękował : 10172
Otrzymał podziękowań: 2414
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Wojciech napisał(a):
Bombel napisał(a):
Moja aktualna łódka - norweska snekka - ma dramatycznie mały skręt steru.

Twoja łódka podobna jest do tej snekki?


O to to, taka prawie sama jest ona juści... (Tylko ładniejsza od tamtej) i ster podobny ma.


Załączniki:
118508458_313033329756392_5559435417295750302_n.jpg
118508458_313033329756392_5559435417295750302_n.jpg [ 176.4 KiB | Przeglądane 2449 razy ]

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Ostatnio edytowano 4 sie 2021, o 13:59 przez Wojciech, łącznie edytowano 1 raz
korekta zacytowanego tekstu
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sie 2021, o 21:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 mar 2018, o 10:11
Posty: 97
Lokalizacja: Hamburg / Borówiec, gmina Kórnik
Podziękował : 62
Otrzymał podziękowań: 73
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Wojciech napisał(a):
Ciekawa lektura Mechanika Ruchu Okrętu - Wiesław Wełnicki
https://pbc.gda.pl/Content/4428/welnicki_skrypt.pdf

Wojciechu, obaj przesadziliśmy. Bombel prosił o prostą radę, a my, żeby załapać się na flaszkę, kombinujemy jakieś teorie.
Akurat docent Wiesław Wełnicki był promotorem mojej pracy na PG, ale jak to ktoś powiedział o obronie? pół godziny wstydu a dyplom na całe życie!
Uważam, że konkurencję o butelkę dobrego alk. wygrywa MarekSCO. Oczywiście, płetwa steru musi być w linii śruby i jakiś dodatek (to się kiedyś nazywało fletner?) na tylnej krawędzi płetwy sterowej można wykombinować. Ten fletner wychyla się bardziej niż płetwa sterowa, można to dość prosto rozwiązać.
Ale najpierw bym spędził z łódką jeden sezon taką jaką jest. Może będzie ok. To tak jak z żoną, nie?
pozdro
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sie 2021, o 22:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12933
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2903
Otrzymał podziękowań: 2579
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
kohoutek napisał(a):
docent Wiesław Wełnicki był promotorem mojej pracy na PG
A mojej docent Stefan Wewiórski. ;)

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sie 2021, o 16:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2006, o 21:58
Posty: 4688
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 512
Otrzymał podziękowań: 702
Uprawnienia żeglarskie: wyżej się nie da...
AIKI napisał(a):
Bombel napisał(a):
tomasz piasecki napisał(a):
system sterowania jest bardzo dobry, ale ma jedną wadę - nie działa.

I to był podstawowy ból. :lol:
Dumając (czasem w furii gdy nie mogłem trafić między Y-bomy) nad poprawą sterowności w pierwszej chwili szedłem w kierunku dwusteru. Troszkę sprowadził mnie na ziemię zapis
bartuss1nowy napisał(a):
10 pletw sterujących o kącie obrotu 30 stopni coś zmieni? Pewnie moment siły dla tegoż odchylenia strugi, manewrowanie pewnie bedzie takie samo

Z opisu Wieśka wynika, ze jakoś tam działa.
Ale mnie przyszło do głowy coś innego - skoro suw telefleksu jest zbyt mały aby wychylić ster więcej niż o 30 stopni, to może po prostu dołożyć dźwignię, która zwiększy ten skok? Na pierwszy rzut oka sporo mniej roboty niż przy tych rożnych dyszach Korta, dwóch pletwach itp...

No i jak, Panie Wiesiek - spałeś w nocy? Rozpracowałeś ten mój pomysł?

_________________
Zmieniona stopka - poprzednia lewaków uwierała :-)
--
pozdrawiam
AIKI


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sie 2021, o 23:08 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
AIKI napisał(a):
No i jak, Panie Wiesiek - spałeś w nocy? Rozpracowałeś ten mój pomysł?
Oj rozpijałem, tfu, rozpracowywałem, aż mnie głowa rozbolała.
Mój problem wynikł z winy producenta snekki. Nie poinformowali mnie dranie o zmianach konstrukcyjnych :rotfl: Otóż w zamierzchłych czasach, ponoć stosowano sterociągi o róznych długościach wysuwu trzpienia. Pod te sterociągi opracowywano technikalia takie jak punkt zamocowania wspornika montażowego jak i długości wąsa obracającego trzon sterowy. W mojej dostosowano te punkty do dłuższego wysuwu, natomiast poprzedni właściciel zamontował sterociąg o innych wartościach. Spotkany w porcie kolega wyjaśnił mi ( Jaś Wędrowniczek jest fuuuj) te zależności. Gdzieś zadzwonił, coś tam pogadał, i .... poradził przesunąć wspornik montażowy o 9 cm do tyłu i skrócić o 5 cm wąs trzonu sterowego. Z wiertarką w ręce i bólem głowy ( za szczegółowe pomiary nie odpowiadam :lol: ) dokonałem owych że zmian. Efekt??? Wychył płetwy po +- 45 stopni na każdą stronę. Ze względu na ulewy nie mogłem fizycznie na wodzie sprawdzić czy to już mnie satysfakcjonuje. Możliwe że po dokładniejszych pomiarach i modyfikacjach, ten wynik się jeszcze poprawi.
W tej sytuacji, zawieszam na razie swoje dalsze kombinowanie nad dwupłetwcem lub poszukiwaniem innych rozwiązań.
Wszystkim dyskutantom wielkie dzięki za dobre chęci. A nie wygranej flaszki nie żałujcie. Łyskacz na ciepło i pod małosolnego to paskudztwo :mrgreen:
P.S. Andrzej, ten wspornik bardzo się przydał. Mój nie pasował obejmą do średnicy nowego teleflexu. Dzięki.

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 sie 2021, o 06:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 13995
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2006
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
A ja bym się najpierw zastanowił nad przeprojektowaniem napędu steru tak, aby zwiększyć jego kąt wychylenia, bez kombinowania z drugą płetwą, dyszą Corta i tym podobnymi wynalazkami. :)

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 39 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 103 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL