Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 3 mar 2024, o 17:16




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 64 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 11 lut 2024, o 23:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7466
Podziękował : 5878
Otrzymał podziękowań: 2263
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
[Maar] Wydzieliłem z wątku o przedłużaniu przewodów do akumulatora.

Ja miałbym jedno maleńkie pytanie. które, odnoszę takie wrażenie, nie zaszkodzi w tej dyskusji ;)
( A już na pewno odpowiedź na nie nie zaszkodzi. )
Mamy grzałkę o rezystancji R=const ( rezystancji niezależnej od temperatury grzałki )
podłączoną do akumulatora o znamionowym napięciu U.
Teraz do zacisków tego akumulatora podłączamy równolegle drugi - identyczny.
Pytanie - Jak zmieni się prąd płynący przez grzałkę i dlaczego?
Pozdrawiam i gorąco namawiam do refleksji ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 00:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7466
Podziękował : 5878
Otrzymał podziękowań: 2263
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ech... Gdzie ten las rąk podniesionych w górę przez wyrywających się do odpowiedzi Kolegów ? ;)
Rozumiem, ze pytanie zbyt banalne a użyteczność odpowiedzi wątpliwa ?
To tak z kronikarskiego obowiązku nakreślmy zalążki procesu myślowego.
Co znamy?
Znamy wartość znamionowego napięcia akumulatora. Czyli wartość napięcia zmierzonego na zaciskach akumulatora obciążonych prądem znamionowym.
Która nie musi odpowiadać wartości napięcia na zaciskach akumulatora obciążonych prądem płynącym przez grzałkę. Tak czy nie ?
Czego potrzebujemy, żeby poznać wartość napięcia na zaciskach akumulatora obciążonego grzałką ? Oczywiście potrzebujemy wartości rezystancji wewnętrznej akumulatora - tak ?
Tej wartości nie znamy, ale wiemy, że podłączając drugi akumulator, wprowadzamy do obwodu kolejną identyczną wartość rezystancji wewnętrznej...
Teraz tylko rozważyć jak ją wprowadzamy i co może się stać w wyniku tego a co stać się nie może ;) Ot i cała filozofija. A potem wystarczy spojrzeć przez tak nakreślony pryzmat na problem kabli.
Których oczywiście zawsze można dokładać tak dużo i tak długo, dopóki łódka nie zatonie ;)
( Bowiem dokładanie pod wodą staje się mniej wygodne ;) )


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 01:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13224
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1491
Otrzymał podziękowań: 2175
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Nie znamy wartości rezystancji pierwszego akumulatora, jak również nie znamy wartości rezystancji drugiego akumulatora, którego równolegle połączyliśmy z pierwszym.
W połączeniu równoległym wypadkowa rezystancja maleje i jest mniejsza od najmniejszej wartości rezystancji w połączonym układzie.

W opisie akumulatorów np. JENOX HOBBY 100AH 12V https://www.petrostar.pl/akumulatory/ak ... 1144739604 wiemy, że akumulator jest o napięciu 12 V , pojemność akumulatora 100 Ah, prąd rozruchowy na innym przykładzie wynosi 680 A np. https://www.akumulator.pl/ekspert-radzi ... ozruchowy/

Jeżeli do tak podłączonych akumulatorów czyli równolegle - przez co zwiększymy pojemność akumulatorów i prąd rozruchowy, nie zwiększając przy tym napięcia - włączymy do obwodu grzałkę o danej rezystancji, ale i też o określonej mocy możemy stwierdzić, że przez grzałkę popłynie prąd jaki ta grzałka pobiera w zależności od jej mocy, która jest niezmienna i do obliczenia ze wzoru I=P:U
Jeżeli do akumulatora/akumulatorów (połączonych równolegle) podłączymy kable bez obciążenia/bez odbiornika o określonej mocy przez kable nie popłynie prąd. Dopiero przy zamkniętym obwodzie prąd popłynie przez kable i odbiornik, który został włączony do obwodu.
Tak, czy nie?

ps/ Zapewne Leszek nie miał zamysłu łączyć w żaden sposób akumulatorów aby tym samym zwiększyć ich pojemność i prąd rozruchowy.
Myślę, że jeden posłuży za aku rozruchowy do silnika, drugi zasili instalację jachtową wraz z osprzętem.


Połączenia szeregowe i równoległe akumulatorów...
https://www.bannerbatterien.com/pl/WIED ... KTYKA/5-Połączenie-szeregowe-i-równoległe
https://www.baterie.com.pl/aktualnosci/ ... umulatorow
Wraz ze wzrostem stopnia zużycia akumulatora zmienia się opór wewnętrzny. Im starszy akumulator, tym wyższy opór wewnętrzny. Jeśli „stary” akumulator jest połączony z „nowym” akumulatorem, prądy lub napięcia rozkładają się nierówno, co powoduje niesymetryczne obciążenia. Jeśli akumulatory nie zostaną rozładowane lub naładowane, w przypadku połączenia równoległego, dochodzi między akumulatorami do przepływu prądów kompensacyjnych o wysokich wartościach. „Nowy” akumulator próbuje naładować „stary” akumulator. (wyrównanie potencjałów)


_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...



Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowania - 2: MarekSCO, Ognisty Szkwał
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 08:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7466
Podziękował : 5878
Otrzymał podziękowań: 2263
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Wojciechu :)
Serdecznie dziękuję za odpowiedź.
Proponuję nie zastanawiajmy się teraz nad tym jaki problem chce rozwiązać Leszek.
Bo za chwilę sam zobaczysz, że rozwiązując to proste zagadnienie, z łatwością rozwiąże 99% problemów jakie w ogóle będzie mógł napotkać, czy przed sobą postawić :D

Proszę zastanów się mocno nad tym zdaniem:
Wojciech napisał(a):
w zależności od jej mocy, która jest niezmienna i do obliczenia ze wzoru I=P:U

Co to znaczy, że moc grzałki jest niezmienna ?
Czy, jeśli do zacisków grzałki o rezystancji R przyłożę napięcie o wartości 1V
a następnie do tej samej grzałki przyłożę napięcie o wartości 10V, w obu przypadkach wydzieli się na niej taka sama moc ?
( Dla ułatwienia przyjmijmy, że rezystancja grzałki wynosi 1 Ohm )

Teraz muszę zabrać się do roboty, proponuję kontynuować rozważania wieczorem.
I w ogóle proponuję je kontynuować. To naprawdę może ułatwić bardzo wiele ;)
Pozdrawiam serdecznie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 10:07 

Dołączył(a): 3 lis 2021, o 10:02
Posty: 168
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 45
Uprawnienia żeglarskie: szuwarowe lekko posolone
MarekSCO napisał(a):
Ja miałbym jedno maleńkie pytanie. które, odnoszę takie wrażenie, nie zaszkodzi w tej dyskusji ;)
( A już na pewno odpowiedź na nie nie zaszkodzi. )
Mamy grzałkę o rezystancji R=const ( rezystancji niezależnej od temperatury grzałki )
podłączoną do akumulatora o znamionowym napięciu U.
Teraz do zacisków tego akumulatora podłączamy równolegle drugi - identyczny.
Pytanie - Jak zmieni się prąd płynący przez grzałkę i dlaczego?
Pozdrawiam i gorąco namawiam do refleksji ;)


Na pytanie odpowiedzą prawa Kirchoffa. ;)

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

MarekSCO napisał(a):
.
Proponuję nie zastanawiajmy się teraz nad tym jaki problem chce rozwiązać Leszek.


Może nowy wątek o akumulatorach bo ten jest chyba nadal o łączeniu kabli?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 10:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13224
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1491
Otrzymał podziękowań: 2175
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Wawrzek napisał(a):
MarekSCO napisał(a):
Ja miałbym jedno maleńkie pytanie. które, odnoszę takie wrażenie, nie zaszkodzi w tej dyskusji
( A już na pewno odpowiedź na nie nie zaszkodzi. )
Mamy grzałkę o rezystancji R=const ( rezystancji niezależnej od temperatury grzałki )
podłączoną do akumulatora o znamionowym napięciu U.
Teraz do zacisków tego akumulatora podłączamy równolegle drugi - identyczny.
Pytanie - Jak zmieni się prąd płynący przez grzałkę i dlaczego?
Pozdrawiam i gorąco namawiam do refleksji


Na pytanie odpowiedzą prawa Kirchoffa.

Rozwiń...


Wawrzek napisał(a):
MarekSCO napisał(a):
.
Proponuję nie zastanawiajmy się teraz nad tym jaki problem chce rozwiązać Leszek.


Może nowy wątek o akumulatorach bo ten jest chyba nadal o łączeniu kabli?

Jaki byłby sens łączenia kabli gdyby nie były zasilane odbiorniki akumulatorami?
Po drugie Marek zadał istotne pytanie co się stanie gdy do obwodu dodamy dodatkowy akumulator podłączony równolegle?!

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...



Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 10:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13973
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2420
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Wojciech napisał(a):
ster strumieniowy jak masz to też na krótko,


No tutaj Wojtku to już często nie tak na krótko - mam ster 4 kW i zdarza mi się, że przytrzymuję go dobre kilkadziesiąt sek.

Kable zasilające ster od baterii mają u mnie 95 mm. kw.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 10:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13224
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1491
Otrzymał podziękowań: 2175
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
bury_kocur napisał(a):
Wojciech napisał(a):
ster strumieniowy jak masz to też na krótko,


No tutaj Wojtku to już często nie tak na krótko - mam ster 4 kW i zdarza mi się, że przytrzymuję go dobre kilkadziesiąt sek.

Kable zasilające ster od baterii mają u mnie 95 mm. kw.

Zgadza się. Dlatego napisałem, że należy dopasować przekroje kabli, i zastosować odpowiednie zabezpieczenia w zależności od mocy urządzeń.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 10:48 

Dołączył(a): 3 lis 2021, o 10:02
Posty: 168
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 45
Uprawnienia żeglarskie: szuwarowe lekko posolone
Wróćmy do źródła:

Myślę o wymianie akumulatorów na większe, a co się z tym wiąże, częściową zmianą ich lokalizacji. Stąd pytanie,
czy kable akumulatorów można przedłużyć, czy lepiej wymienić w całości?


Prawa Kirchoffa mówią o tym jak w obwodzie elektrycznym zachowują się prąd i napięcie. To elementarz elektryka.

A odpowiedź na pytania Marka SCO jest prosta. Prąd grzałki zmieni się proporcjonalnie do zmiany napięcia połączonych źródeł. Jeśli napięcie wzrośnie to i prąd wzrośnie, jeśli zmaleje to i prąd zmaleje. Jeśli się nie zmienia to prąd będzie taki sam.



Za ten post autor Wawrzek otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 11:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11570
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1613
Otrzymał podziękowań: 3837
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Wawrzek napisał(a):
A odpowiedź na pytania Marka SCO jest prosta.

Moim zdaniem pytanie Marka niewiele wnosi do wątku i problemu autora.

Ala tak dla ścisłości, w podanych warunkach (stała oporność jako obciążenie), to prąd płynący w drugim wariancie będzie większy. O ile się nie pomyliłem to zgodnie ze wzorem:

I2 = I1 * (Rw+R)/(Rw/2 + R).

Gdzie i1 to prąd z jednym aku, I2 to prąd z dwoma aku, Rw to rezystancja wew. akumulatorów (zakładamy, że jednakowa) a R to rezystancja odbiornika.
O ile prąd wzrośnie to zależy od stosunku Rw do R. Rw to chyba dziesiąte części oma, ale głowy nie dam.
R dla grzałki o mocy 120 W (mała grzałka) to 1,2 oma.
Załóżmy, że Rw=0,3 oma to prąd wzrośnie o 11 %
Czyli z około 10 A do 11 A.
Co to zmienia w doborze przewodów?

PS. Liczyłem szybko i nie sprawdziłem, jeżeli jest do bani wzór albo wyliczenie, to sorki i proszę o korektę.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 13:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7466
Podziękował : 5878
Otrzymał podziękowań: 2263
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
waliant napisał(a):
Moim zdaniem pytanie Marka niewiele wnosi do wątku i problemu autora.

waliant napisał(a):
Co to zmienia w doborze przewodów?

Ech... Tomku :)
Skoro proste, ale mądrze postawione pytania nic nie dają, zastosujmy pytania głupie :rotfl:
Tomku. Ile identycznych akumulatorów musisz jeszcze podłączyć równolegle, żeby prąd wzrósł o 100% ?
I jak wówczas dobierzemy przewody ?

Mówisz, że Twoim zdaniem pytanie o wnioski z praw Kirchoffa ( Odpowiedź Wawrzka oczywiście prawidłowa ) nie mają odniesienia do problemu łączenia przewodów.
Ja chciałbym tylko zauważyć, że ten cały Kirchhoff...
Gustaw Robert zresztą... Sformułował prawa które doskonale opisują, jak raz, łączenie przewodów. Rzeczywistych ( obarczonych rezystancją )...
I od kiedy je sformułował. Wielu ludzi. W tym ja... Ludzi nie mających oczywiście bladego pojęcia o tym co ma związek z instalacją elektryczną na jachcie, a co związku nie ma...
Do łączenia przewodów ( a nawet do ich nie łączenia ) oprócz kombinerek i taśmy izolacyjnej używa również praw tego całego Kirchhoffa...
( Przez dwa "h", w tym pierwsze "ch" ;) )
Więc ja się Ciebie zapytuję w nadziei, że oświecisz w tych związkach...
Wywalę wszystko co wiem o prawach Kirchhoffa, zostawię tylko kombinerki i "izolentę"...
Jak sobie teraz poradzić przy łączeniu, czy nie_łączeniu, albo wymianie kabli ?
Jak oszacować co do czego i po co. Co zmieni wprowadzona przeze mnie modernizacja instalacji i jak ?
Co ma większy związek z łączeniem przewodów elektrycznych ( jakie by ono - to łączenie ) nie było, jak prawa fizyczne sformułowane po to, żeby ten problem łatwo i czytelnie opisać ? Powiedz Ty mi please...

Wawrzek :) Odpowiedź oczywiście prawidłowa. Ale skoro odpowiedzią będzie funkcja ( jak w tym przypadku ) trzeba jeszcze nakreślić jej dziedzinę i zakres wartości jakie może przyjąć. Jeśli chcemy tym narzędziem posługiwać się sprawnie i bez zbytniego wysiłku intelektualnego. Chociaż oczywiście ( w przeciwnym wypadku ) konieczne to nie jest ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 14:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11570
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1613
Otrzymał podziękowań: 3837
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
MarekSCO napisał(a):
Ile identycznych akumulatorów musisz jeszcze podłączyć równolegle, żeby prąd wzrósł o 100% ?

A to zależy. Od Rw i R :P
MarekSCO napisał(a):
I jak wówczas dobierzemy przewody ?

Na podstawie mocy odbiorników na końcach przewodów, stopnia ich jednoczesności pracy, temperatury, sposobu układania przewodów, rodzaju izolacji i tak dalej.
Co to ma do wielkości prądu, jaki jest w stanie wygenerować zestaw akumulatorów?
Liczy się to, jaki prąd jest w stanie odebrać zestaw urządzeń na końcu przewodu.

Moim zdaniem piszemy nie na temat i nijak to już nie pomaga pytającemu.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 14:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7466
Podziękował : 5878
Otrzymał podziękowań: 2263
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
waliant napisał(a):
Liczy się to, jaki prąd jest w stanie odebrać zestaw urządzeń na końcu przewodu.

Aaaa... No teraz rozumiem :)
W elektryce jachtowej trzeba przyjąć odwrotne podejście niż w lądowej :lol:
Bo widzisz... Ten cały pier... Kirchhoff uważa, ze odbiornik w ogóle nie odbiera prądu.
Prąd przezeń tylko przepływa i w dodatku ten przepływ trzeba dopiero wymusić.
Mało tego... Prąd nie przepływa przez ten odbiornik ot tak sobie, bez śladu...
Odbiornik usiłuje się przeciwstawić, co znów skutkuje odkładaniem się na jego zaciskach
spadku napięcia i jednocześnie wytracaniem na jestestwie odbiornika pewnej mocy.
Która w dodatku nie jest stała i nie zależy tylko od parametrów odbiornika.
Co jednak pozwala producentowi odbiornika na określenie mocy, której nie można na nim przekroczyć. Czyli wytracisz więcej niż pozwoliłem - tracisz gwarancję na odbiornik :lol:
No ale to w lądowej...

Miałbym jeszcze Tomku konkretne pytanie dotyczące stricte jachtowej elektryki.
( Mam nadzieję, że tym razem utrafię ściśle w "związek" )
Te otwory na przepusty kablowe które zamierzam wywiercić w kadłubie...
Wiercić poniżej waterlinii, czy powyżej ? :rotfl:


PS:
waliant napisał(a):
A to zależy. Od Rw i R :P

A jeśli przyjmiemy, że nie wchodzimy w obszar ujemnej rezystancji i żadna z tych wartości nie może być mniejsza od zera, to ile tych akumulatorów ? :-P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 15:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7466
Podziękował : 5878
Otrzymał podziękowań: 2263
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Wojciech napisał(a):
Po drugie Marek zadał istotne pytanie co się stanie gdy do obwodu dodamy dodatkowy akumulator podłączony równolegle?!

Tylko proszę Wojciechu spójrzmy na to nieco szerzej. Powiedzmy, że:
"Marek zmienił rezystancję wewnętrzną źródła"
Pomińmy na razie jak i o ile... Zauważmy jednak, że analogiczną sytuację będziemy mieli kiedy wymienimy np mniejszy akumulator na większy. Albo stary ( gdzie rezystancja wewnętrzna wzrosła z czasem ) na nowy.
A teraz, zanim rozważymy z jaką funkcją mamy do czynienia, zróbmy jeszcze jedno doświadczenie myślowe.
Podejdź ( w wyobraźni ) do tej żarówki, która świeci się w kajucie nad stołem.
Odnajdź kabel który do niej prowadzi i wskaż palcem dowolne miejsce na tym kablu.
A teraz umów się ze mną, że wszystko to co w stronę żarówki od tego miejsca, nazwiemy odbiornikiem. A wszystko to, co w stronę akumulatora - źródłem. OK ?
Czym zatem będą Twoje kable, a konkretnie ten ich odcinki biegnące od wskazanego punktu do akumulatora ?
Będą częścią rezystancji wewnętrznej źródła Tak, czy nie ? ;)
Pojawia się jakiś nieśmiały związek z kablami, czy jeszcze nie ? :mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 16:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17259
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2148
Otrzymał podziękowań: 3570
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
MarekSCO napisał(a):
o jednak pozwala producentowi odbiornika na określenie mocy, której nie można na nim przekroczyć. Czyli wytracisz więcej niż pozwoliłem - tracisz gwarancję na odbiornik
No ale to w lądowej...
Tak?
Czyli masz żarówkę 5W podłączasz ją do akumulatora 100 Ah a następnie dołączasz równolegle do pierwszego, drugi akumulator 100 Ah i żarówka ma co najmniej 10W?

waliant napisał(a):
Liczy się to, jaki prąd jest w stanie odebrać zestaw urządzeń na końcu przewodu.
Tomek, nie przekonasz. Nie dasz rady :-) Słowotok ponoć można leczyć, ale trzeba mieć nie byle jakiej mocy smatrphon :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 16:23 

Dołączył(a): 3 lis 2021, o 10:02
Posty: 168
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 45
Uprawnienia żeglarskie: szuwarowe lekko posolone
Widzę, że na naszych oczach tworzy się historia. Nowi Kopernicy na grupie... ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 16:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7466
Podziękował : 5878
Otrzymał podziękowań: 2263
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Tak Marku napisałem: :)
MarekSCO napisał(a):

Co jednak pozwala producentowi odbiornika na określenie mocy, której nie można na nim przekroczyć. Czyli wytracisz więcej niż pozwoliłem - tracisz gwarancję na odbiornik
No ale to w lądowej...


Napisałem, że producent może ale nie że musi. Może podać tylko moc maksymalną, jak np w wypadku rezystorów liniowych, dla których w zakresie od zera do mocy maksymalnej podanej przez producenta rezystancja powinna ( wedle zapewnień producenta ) pozostać stała... Np rezystor o parametrach 1kOhm i mocy 0,125 Wata.

Ale w przypadku zwykłej żarówki Marku, mamy do czynienia z elementem nieliniowym.
Kiedy weźmiesz dowolną żarówkę i zmierzysz jej rezystancję omomierzem, a następnie na podstawie otrzymanej wartości wyliczysz jaka moc się na niej odłoży pod wpływem przyłożonego napięcia. Otrzymasz bardzo wysoki wynik. Dużo wyższy niż ten jaki producent wydrukował na opakowaniu.
Kiedy jednak podłączysz żarówkę do źródła napięcia o wartości zalecanej przez producenta
wydzieli się na niej z grubsza taka moc, jaką podaje producent.
Ponieważ rezystancja włókna żarówki jest zależna od wartości płynącego przez nie prądu
( I na litość boską - naprawdę mam nadzieję, ze tutaj Cię nie zaskoczyłem tą informacją.)
Czy jednak oznacza to, że mocy maksymalnej dla żarówki nie można określić?
A co jeśli podłączymy żarówkę do źródła o napięciu znacznie wyższym od nominalnego.
Włókno ulegnie przepaleniu. Czy producent uzna gwarancję ?

Napisałem, że producent może podawać moc maksymalną i może widzieć w tym sens.
Ale obowiązku oczywiście nie ma, bowiem większość z Was tutaj, nie odróżni jednej mocy od drugiej ( nie zrozumie czym jest moc wyrażana jako iloczyn napięcia i prądu ) więc lepiej słowotokiem nie namieszać klientowi :rotfl:

Marku. Żeby leczyć słowotoki może wystarczy to na czym zdecydowaliście się zatrzymać w rozumieniu zjawisk. Żeby świadomie wkręcać żarówki w oprawki...
Trochę za mało moim zdaniem. Niebezpiecznie się bawicie :rotfl:

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Wawrzek napisał(a):
Widzę, że na naszych oczach tworzy się historia. Nowi Kopernicy na grupie... ;)

Żeby temu Waszemu IPNowi w historii nie namieszać, zrezygnuję z prezentowania tutaj dalszej części słowotoku. Zresztą... On i tak tylko na lądzie się sprawdza, jeśli wierzyć fachowcom od morza :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 16:52 

Dołączył(a): 3 lis 2021, o 10:02
Posty: 168
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 45
Uprawnienia żeglarskie: szuwarowe lekko posolone
MarekSCO napisał(a):
Napisałem, że producent może podawać moc maksymalną i może widzieć w tym sens.

Małe sprostowanie. Producent podaje moc nominalną/znamionową czyli w przyjętych normami granicach i do tych określonych granic ją konstruuje.
W bardziej zaawansowanych urządzeniach może podać moc maksymalną, moc znamionowa +10% przez 20s. Przykład: przetwornica ac/dc ma moc nominalną 1000VA czyli z taką mocą, z takim obciążeniem, może pracować ciągle a z mocą 1100VA może pracować nie dłużej niż 30s bo... może nic się nie stać albo ją szlag trafi.
(moc należy rozumieć jako obciążenie)

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

MarekSCO napisał(a):
Wawrzek napisał(a):
Widzę, że na naszych oczach tworzy się historia. Nowi Kopernicy na grupie... ;)

Żeby temu Waszemu IPNowi w historii nie namieszać, zrezygnuję z prezentowania tutaj dalszej części słowotoku. Zresztą... On i tak tylko na lądzie się sprawdza, jeśli wierzyć fachowcom od morza :D


Pal licho IPN! Ja tu w interiorze słyszę jak nerwowo biegają w Sztokholmie. :D ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 17:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13224
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1491
Otrzymał podziękowań: 2175
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
MarekSCO napisał(a):
Kiedy weźmiesz dowolną żarówkę i zmierzysz jej rezystancję omomierzem, a następnie na podstawie otrzymanej wartości wyliczysz jaka moc się na niej odłoży pod wpływem przyłożonego napięcia. Otrzymasz bardzo wysoki wynik. Dużo wyższy niż ten jaki producent wydrukował na opakowaniu.

Ja już przeglądam to co miałem kiedyś na zajęciach na elektrotechnice :rotfl:
http://elektron.pol.lublin.pl/djlj24/lm/cw10.pdf

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...



Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 17:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7466
Podziękował : 5878
Otrzymał podziękowań: 2263
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jeszcze mniejsze sprostowanie małego sprostowania. I to już tyle słowotoku będzie.
Zostałem porównany do Kopernika, więc przyjmijcie to jako Galileuszowskie "Eppur si muove" ;)
Napisałem tylko, że producent ma dużą dowolność w używaniu parametru moc.
Może określić nią zakres w którym gwarantuje zachowanie innych parametrów
Jak np w przypadku liniowych rezystorów ( oporników )
Może wskazać konkretny punkt na charakterystyce, jak np w przypadku nieliniowych elementów - np żarówki.
Zapamiętajcie proszę, że ja nie mówiłem co producent określa mocą i jak ją należy traktować. Ja śmiem twierdzić, że tego problemy można łatwo rozwiązywać nie używając pojęcia mocy w ogóle. No ale to na lądzie ;)
Tyle mojego słowotoku.

PS:
Wojciech napisał(a):
Ja już przeglądam to co miałem kiedyś na zajęciach na elektrotechnice :rotfl:
http://elektron.pol.lublin.pl/djlj24/lm/cw10.pdf

A z tą "stałą mocą" rozkminiać próbowałeś ? Zastanawiałeś się ?
Ja wymiękam, bo Maar tak mnie zmiótł tym pytaniem o żarówki, ze po prostu przysiadłem. Jak on to wyczytał z mojego słowotoku ? :lol:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 17:25 

Dołączył(a): 3 lis 2021, o 10:02
Posty: 168
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 45
Uprawnienia żeglarskie: szuwarowe lekko posolone
MarekSCO napisał(a):
Zostałem porównany do Kopernika, więc przyjmijcie to jako Galileuszowskie "Eppur si muove" ;)


No to muszę popracować nad komunikacją bo to wcale nie dotyczyło Ciebie. :oops:



Za ten post autor Wawrzek otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 17:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13224
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1491
Otrzymał podziękowań: 2175
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
MarekSCO napisał(a):
A z tą "stałą mocą" rozkminiać próbowałeś ? Zastanawiałeś się ?

Robiłem zadania na obliczaniu mocy grzałki https://www.afizyka.pl/fizyka-zadanie-2097 :)

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...



Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 17:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7466
Podziękował : 5878
Otrzymał podziękowań: 2263
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Wawrzek napisał(a):
No to muszę popracować nad komunikacją bo to wcale nie dotyczyło Ciebie. :oops:

No to ja też muszę nad tym popracować :oops:
Dokończ lepiej odpowiedź na zagadkę. Tzn wyeliminuj napięcie z dotychczasowej odpowiedzi
i nakreśl dziedzinę i zbiór wartości ( co moze się wydarzyć a co nie może )
To będzie moim zdaniem z większym pożytkiem dla forum :D
Ja już odpuszczę, bo za duże zmęczenie materiału wprowadziłem i raczej Koledzy z rozpędu zanegują moje tezy niż w ogóle się im przyjrzą.
Przekazuję pałeczkę zatem ;) I pozdrawiam.

PS: Wojciechu. Tam, w tych odpowiedziach do zadań...
Tych tutaj: https://www.afizyka.pl/fizyka-zadanie-2097
Zastąp sobie w wyobraźni sformułowanie "moc grzałki wynosi..."
Sformułowaniem "Na grzałce wydzieli się moc..."
To może później pomóc uniknąć wielu nieporozumień ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 18:06 

Dołączył(a): 3 lis 2021, o 10:02
Posty: 168
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 45
Uprawnienia żeglarskie: szuwarowe lekko posolone
MarekSCO napisał(a):
Dokończ lepiej odpowiedź na zagadkę. Tzn wyeliminuj napięcie z dotychczasowej odpowiedzi i nakreśl dziedzinę i zbiór wartości ( co moze się wydarzyć a co nie może )
To będzie moim zdaniem z większym pożytkiem dla forum :D

To byłby elaborat bo od czego zacząć, jakie stany analizować?
Generalnie elektrotechnika jest prosta. Zasady są proste i te podstawowe zazwyczaj wystarczają do życia zanim ktoś wyczyta jakiś detal i bez znajomości innych detali tworzy różne, czasami zabawne, teorie.

Akumulator w odniesieniu do codziennych, małych obciążeń (5W 100Ah) stanowi źródło o nieskończonej energii i o zerowej oporności wewnętrznej. Jest to oczywiście uproszczenie ale zupełnie wystarczające do zrozumienia zależności przy takich proporcjach wydajności źródła i obciążenia. Dołożenie pojemności nic dla żarówki, dla pobieranej/wydzielanej na niej mocy nie zmieni, nie ma to praktycznego znaczenia. Inaczej musimy patrzeć gdy obciążenie będzie duże albo nawet zbyt duże. W tym przypadku rezystancja wewnętrzna akumulatora ma jak najbardziej znaczenie bo od niej zależy prąd zwarciowy czyli maksymalny jakie może dać źródło. To czy będzie to prąd niszczący czy nie ina bajka. Inną bajką będzie to jak w tym przypadku będzie zmieniało się napięcie na akumulatorze.
Dla większego zagmatwania należy wziąć pod uwagę, że akumulator oddaje energię więc napięcie na jego końcówkach z czasem maleje. Maleje proporcjonalnie do zgromadzonej w nim energii.
Można tak długo no bo przecież na razie to jeden akumulator i to w pełni naładowany tylko jakie dalsze wnikanie w szczegóły praktyczne zastosowanie przyniesie?

MarekSCO napisał(a):
PS: Wojciechu. Tam, w tych odpowiedziach do zadań...
Tych tutaj: https://www.afizyka.pl/fizyka-zadanie-2097
Zastąp sobie w wyobraźni sformułowanie "moc grzałki wynosi..."
Sformułowaniem "Na grzałce wydzieli się moc..."
To może później pomóc uniknąć wielu nieporozumień ;)
:rotfl: :rotfl: :rotfl:
Kilka razy ugryzłem się w palec i anulowałem wpis ale tu chciałem napisać to samo. Niezrozumienie tego czym różni się moc grzałki od mocy wydzielonej na grzałce to świetny przykład niezrozumienia elektrotechniki i siebie nawzajem.



Za ten post autor Wawrzek otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 18:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7466
Podziękował : 5878
Otrzymał podziękowań: 2263
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Wawrzek :)
O to to. Tylko nie używajmy w modelu żarówek ( ona zadziała jako stabilizator prądu )
a elementów charakterystyce liniowej, jak w zadaniu ( grzałek )
Żeby uniknąć elaboratu i słowotoków, skróćmy rzecz do jednego prostego pytania:

"Zauważyliśmy, że prąd po równoległym dołączeniu drugiego identycznego akumulatora nie zmienił się. Jaką dokładnie wartość posiada ten prąd ? :mrgreen: "


PS: Co do tych mocy. Dokładnie jak mówisz. Te niuanse nazewnicze są krytycznie ważne. Ważne, żebyśmy wiedzieli czym jest dany parametr i jak określony ( w jakich warunkach )
Dlatego w zadaniu umieściłem "nominalne napięcie akumulatora" Ono tam do niczego potrzebne nie jest. Potrzebne jest za to napięcie na zaciskach nieobciążonego akumulatora. Ale do odpowiedzi jaka będzie dokładna wartość prądu kiedy nie wzrośnie on pod wpływem równoległego podłączenia drugiego akumulatora, wartość tego napięcia ( i żadnego innego napięcia ) potrzebna nie jest :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 19:12 

Dołączył(a): 3 lis 2021, o 10:02
Posty: 168
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 45
Uprawnienia żeglarskie: szuwarowe lekko posolone
Mnie tam grzałka czy żarówka bez różnicy bo jak dobrze zmrużyć oko to żarówka, ta żarowa, jest grzałką a grzałka w podczerwieni jest żarówką. :D
Na pytania "jaką dokładnie wartość posiada ten prąd?" odpowiedzieć nie potrafię.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 19:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7466
Podziękował : 5878
Otrzymał podziękowań: 2263
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Wawrzek napisał(a):
Na pytania "jaką dokładnie wartość posiada ten prąd?" odpowiedzieć nie potrafię.

Potrafisz :D
Prąd zmienia się pod wpływem zmiany przyłożonego napięcia - tak ?
Przeanalizujmy dla porządku przypadek wzrostu. Wartość prądu nie wzrosła.
Nie wzrosła więc wartość napięcia po przyłożeniu drugiego akumulatora.
A skoro nie wzrosła, tzn, że wcześniej osiągnęła już wartość powyżej której wzrosnąć nie mogła.
Dalej Ty :D

Pozdrawiam serdecznie :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 19:37 

Dołączył(a): 3 lis 2021, o 10:02
Posty: 168
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 45
Uprawnienia żeglarskie: szuwarowe lekko posolone
MarekSCO napisał(a):
A skoro nie wzrosła, tzn, że wcześniej osiągnęła już wartość powyżej której wzrosnąć nie mogła.


Ja bym to opisał zupełnie odwrotnie bo najpierw musi istnieć różnica potencjałów czyli napięcie aby mógł popłynąć prąd. Skoro prąd nie uległ zmianie to stało się to dlatego, że nie zmieniło się napięcie a to, wcale nie znaczy, że wcześniej popłynął jakiś maksymalny prąd. Dla mnie prąd maksymalny to taki po przekroczeniu którego albo zniszczymy odbiornik albo źródło (niekoniecznie musi to być akumulator) osiągnęło max wydajność. Bez ustalenia warunków początkowych nie da się prowadzić rozsądnie rozmowy.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 20:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11570
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1613
Otrzymał podziękowań: 3837
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
MarekSCO napisał(a):
o ile tych akumulatorów ?

Jeżeli wzór, jaki podałem, jest poprawny, to odpowiedź zależy od Rw i R. Może da się to uprościć, nie próbowałem.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lut 2024, o 20:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
MarekSCO napisał(a):
Pytanie - Jak zmieni się prąd płynący przez grzałkę i dlaczego?

Zakładam że obydwa akumulatory posiadają takie samo napięcie.
Odpowiedź więc brzmi: przy dołączeniu równoległym takiego samego akumulatora prąd w obwodzie będzie płynął a na grzałce będzie się wydzielał ten sam co przy jednym akumulatorze.
Gdyby różnica potencjałów w obwodzie grzałki zaczęła rosnąć (połączenie akumulatorów szeregowe), wtedy prąd płynący przez obwód a wydzielający się na grzałce wzrośnie.
Uff, przepraszam psorze, dopiero przeczytałem. Wcześniej mła to nie było.

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 64 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 67 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL