Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 15 lip 2025, o 21:36




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 545 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 15, 16, 17, 18, 19
Autor Wiadomość
PostNapisane: 22 kwi 2025, o 15:44 

Dołączył(a): 22 mar 2009, o 13:35
Posty: 400
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 62
Otrzymał podziękowań: 87
M@rek napisał(a):
Ja tam na Micro se nie znam ale slyszalem ze powinno samo wstawac obciazone na topie kilkoma kilogramami :)

Przepisy mówiły o 15 kg na topie masztu.



Za ten post autor Skier otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2025, o 16:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13994
Podziękował : 10547
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Tak wymagania (były jak je czytałem) - 10kg na topie przy 90 stopniach przechyłu.
Nikt nie mówi nic o 100 czy 110 stopniach. :-P a jak sam wiesz, dzisiejsze jachty mają przy tych przechyłach pokaźny niedomiar stateczności... znaczy walą się na grzyba bardzo chętnie.

Prototyp PIPa podnosił 24kg/90* na maszcie o metr dłuższym niż ten, co go dziś mam...

A ten jest chyba zgodny z dzisiejszymi przepisami klasowymi, które w klasie cruiser (czy jak się ona teraz nazywa) ograniczyły długość masztu, ale podniosły wagę na topie do 15 kg.

Nie mierzyłem, ani wagi balastu, ani siły podnoszenia z topu dla tego konkretnego jachtu*, mam to "zaraz" zrobić, ale dla mnie ważniejsze jest, aby jacht nie zrobił grzyba, niż ile podniesie przy pochyleniu.

*Szacuję, że balastu około 150 kg plus bardzo ciężkie poszycie dna (sam dolaminowałem ~ 60 kg laminatu w denną cześć kadłuba). Więc liczę, że na topie podniesie wymagane wiadro wody.

MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2025, o 06:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17660
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4526
Otrzymał podziękowań: 4279
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Nie mam wglądu do źródeł, ale pamiętam z pierwszych przepisów Micro, że były oddzielne wartości masy na topie, dla prototypów i cruiserów.
A był też jeszcze podział na trzy kategorie: prototyp, turystyczno-regatowy (cruiser-racer) i turystyczny (cruiser). Potem z tego zostały dwie: prototyp i cruiser. A i wymagania się zmieniły.

Mnie to już nie interesowało, bo miałem kadłub prototypu z osprzętem turystycznym i on nie spełniał żadnych wymogów przepisów klasowych.

Idea małej łódki na przybrzeżne morze u nas była długo blokowana wymogami formalnymi i jakoś w sumie, poza wyjątkami, umarła. Polskie Micro zostały głównie na śródlądziu.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 maja 2025, o 04:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13994
Podziękował : 10547
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Z tego co ja pamiętam: inny był kąt przechyłu od pionu przy wytyku (2,25cm? - spinakerbom od okucia wantowego na burcie) kąt 7,5 stopnia dla turystycznych i chyba 12 stopni dla proto.
Ale wago zawsze była: plastikowy kanister 10l.

MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lip 2025, o 18:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13994
Podziękował : 10547
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Opowiem Wam jak zaoszczędzić tysiąc złotych przy pomocy szkła powiększającego. :cool:

Kilkanaście dni temu (przy letnich porządkach) Odkryłem, że mój maszt ma pęknięcie wzdłużne (pionowe) na 10cm w miejscu, gdzie kiedyś było okucie salingowe.
Przypomnę, że jest to profil przedpotopowy zdjęty z drewnianego Ramblera, który dawno temu poszedł na ognisko. (Łódka nie maszt.)

Robiąc dwa lata temu wanty bezokuciowe z dyneemy nie przyglądałem sie zbyt dokładnie miejscu po poprzednim okuciu, bo moje "latające" salingi i wanty topowe specjalnie omijały to miejsce z daleka.

Dopiero zdejmując zimowy, brezent wymacałem pęknięcie i:

Byłem do tego stopnia zdziwiony, że nie przyjrzałem się dokładnie.

Domyślając się, że pęknięcie nastąpiło z powodu dawniejszego okucia i śruby przechodzącej w poprzek masztu, a (pewnikiem) zbyt mocno dokręcanej.
To, że nie widziałem rysy wcześniej, złożyłem na karb faktu, że jej tam nie było i że dopiero w zeszłym roku zacząłem maszt wyginać w czasie żeglugi i, że to był powód pęknięcia.
Potem myślałem, że mogło to też nastąpić po wypadku przy wodowaniu jachtu dwa lata temu, albo też przy wiezieniu jachtu na zimę na działkę.

Nawet zacząłem już szukać masztu na zastępstwo i/oraz spawacza aluminium co by załatać pękający profil.
Cały czas uznawałem, że mój ciąg myślowy jest prawidłowy: że to było następstwo ściśnięcia rury śrubą, bo przecież maszt jest prosty.
Jest tylko trochę skręcony w osi: to znaczy top masztu patrzy o ~10 stopni w stosunku do pięty.
Załącznik:
Pisc 01 (41).jpg
Pisc 01 (41).jpg [ 357.23 KiB | Przeglądane 33 razy ]


Dopiero dyskutując na forach wadach masztu, kolega Plitkin zauważył, że maszt jest lekko wygięty w górnej części nad salingami, a fotki były sprzed dwóch lat, czyli to nie było powodem pękania.
Załącznik:
likszpara3.JPG
likszpara3.JPG [ 431.6 KiB | Przeglądane 33 razy ]


Ja takich rzeczy cały czas nie zauważałem ... dziwne. Myślę, czy to fakt zbytniego optymizmu w patrzeniu na fakty, a i oczy już nie te. ;-(

No i wczoraj odkryłem maszt w pełni, (przy słonecznej pogodzie) wziąłem lupę i...
Załącznik:
PICT0228.JPG
PICT0228.JPG [ 334.07 KiB | Przeglądane 33 razy ]
Załącznik:
PICT0238.JPG
PICT0238.JPG [ 263.11 KiB | Przeglądane 33 razy ]


To nie jest pęknięcie!
To jest rysa po tarczy "diaksy".

Tylko dlaczego ja tego nigdy przedtem nie zakonotowałem?
Przecież "certoliłem" się z tymi wantami, dziurami, przelotkami dość długo.

MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 545 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 15, 16, 17, 18, 19


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 34 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL