Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 24 kwi 2024, o 12:24




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1209 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 41  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 25 lip 2012, o 19:56 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1047
Podziękował : 224
Otrzymał podziękowań: 372
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Jakieś półtora miesiąca temu zacząłem budowę "Sztrandusi sport" wg. projektu Wojtka Kasprzaka http://www.siz.org.pl/sztrusia/sztrusia.html . Z różnych względów mogłem rozpocząć ją dopiero teraz , ale decyzję o budowie swojej łódki podjąłem rok temu . Dało mi to czas na teoretyczne przygotowanie do budowy . Przekopałem fora i strony z tym związane , kupiłem "Sam zbuduj łódź" , no i przede wszystkim trafiłem na stronę Wojtka . Analiza jego projektów dała mi konkretny obraz budowy , a ja postanowiłem trochę "dopasować " oryginalny projekt do moich potrzeb. Trzymając się terminologii Wojtka , jest to " rozciągnięta Sztrandusia sport kabinowa ". Rozstaw między wręgami zwiększony z 495 do 650 , czyli ok. 30% , w tabeli rzędnych wymiary wysokościowe zwiększone o 30% , szerokościowe o 20% . W ZWCAD wykreśliłem linie teoretyczne i zrobiłem tylko drobną korektę wodnic dla zgodności z oryginałem i zaprojektowałem kabinę . Ponieważ są to istotne zmiany , chciałem najpierw uzgodnić je z projektantem . Dzięki uprzejmości kolegi z forum dostałem telefon do Wojtka i po rozmowie z nim mogę zacząć relację z budowy . Ja hobbistycznie trochę dłubię w drewnie , więc mam łatwiej , ale zdjęcia mogą pomóc innym , a moje błędy które wyłapiecie , będę mógł naprawić . A teraz do rzeczy :

***********

Kolejny etap . Łódkę buduję w weekendy , będę chciał skończyć w ciągu roku .


Załączniki:
Komentarz: Stępka sklejona z dziobnicą
DSC09133.JPG
DSC09133.JPG [ 265.54 KiB | Przeglądane 26287 razy ]
Komentarz: Sklejona i ustawiona pawęż . Klejenie stępki
DSC09130.JPG
DSC09130.JPG [ 225.77 KiB | Przeglądane 26287 razy ]
Komentarz: Magazyn sklejki
DSC09126.JPG
DSC09126.JPG [ 236.36 KiB | Przeglądane 26287 razy ]
Komentarz: Zamocowanie dziobnicy
DSC09122.JPG
DSC09122.JPG [ 256.33 KiB | Przeglądane 26319 razy ]
Komentarz: Przymiarki stępki
DSC09123.JPG
DSC09123.JPG [ 206.97 KiB | Przeglądane 26319 razy ]
Komentarz: Heling i ustawione wręgi
DSC09121.JPG
DSC09121.JPG [ 243.71 KiB | Przeglądane 26319 razy ]

Za ten post autor silver_stas otrzymał podziękowania - 2: cazec, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lip 2012, o 18:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16803
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4108
Otrzymał podziękowań: 3971
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Jestem pod wrażeniem samego zamiaru i bardzo ciekawią mnie dalsze etapy! Trzymam kciuki za powodzenie! :D

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 lip 2012, o 18:24 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1047
Podziękował : 224
Otrzymał podziękowań: 372
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
No to jedziemy dalej .

***********

c.d.

***********

c.d.

***********

c.d


Załączniki:
Komentarz: Czasami trzeba użyć argumentów siłowych
DSC09159.JPG
DSC09159.JPG [ 270.46 KiB | Przeglądane 26077 razy ]
DSC09158.JPG
DSC09158.JPG [ 274.07 KiB | Przeglądane 26077 razy ]
Komentarz: Ukosowanie wzdłużników
DSC09156.JPG
DSC09156.JPG [ 249.22 KiB | Przeglądane 26077 razy ]
Komentarz: Mocowanie drugiej pary wzdłużników do pawęży
DSC09153.JPG
DSC09153.JPG [ 257.02 KiB | Przeglądane 26080 razy ]
DSC09149.JPG
DSC09149.JPG [ 216.9 KiB | Przeglądane 26080 razy ]
Komentarz: Wyginam śmiało ciało :)
DSC09148.JPG
DSC09148.JPG [ 226.07 KiB | Przeglądane 26080 razy ]
Komentarz: Druga para wzdłużników ułożona
DSC09146.JPG
DSC09146.JPG [ 292.06 KiB | Przeglądane 26082 razy ]
Komentarz: Klejenie wzdłużników do pawęży
DSC09145.JPG
DSC09145.JPG [ 276.47 KiB | Przeglądane 26082 razy ]
Komentarz: Klejenie pierwszych wzdłużników do dziobnicy
DSC09140.JPG
DSC09140.JPG [ 231.43 KiB | Przeglądane 26082 razy ]
Komentarz: Pierwsze wzdłużniki
DSC09137.JPG
DSC09137.JPG [ 220.2 KiB | Przeglądane 26085 razy ]
Komentarz: Stół montażowy
DSC09127.JPG
DSC09127.JPG [ 232.32 KiB | Przeglądane 26085 razy ]
Komentarz: Moja stolarnia
DSC09125.JPG
DSC09125.JPG [ 244.47 KiB | Przeglądane 26085 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2012, o 19:44 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1047
Podziękował : 224
Otrzymał podziękowań: 372
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
To teraz trochę na temat samej łódki i zmian w stosunku do oryginału . Przede wszystkim szukałem żaglówki głównie do weekendowego pływania po okolicznych akwenach , czyli w miarę lekkiej , łatwej do zeslipowania i o stosunkowo prostej budowie ." Sztrandusia sport" idealnie spełnia te warunki i przede wszystkim bardzo mi się spodobała jej sylwetka :D . Jak wspomniałem , miałem sporo czasu na teoretyczne przygotowanie do budowy i analizując projekty Wojtka , postanowiłem trochę zmodyfikować oryginalny projekt do moich potrzeb . A propos strony Wojtka , to dzięki udostępnieniu przez niego szczegółowej dokumentacji budowy różnych żaglówek , można się naprawdę wiele nauczyć o szkutnictwie . Wracając do zmian , postanowiłem przede wszystkim dołożyć kabinę , aby mieć możliwość prowizorycznego schronienia , czy awaryjnego spędzenia nocy . Kabina o minimalnej wysokości , aby zachować dobrą widoczność z kokpitu . Dla zachowania proporcji i smukłości łódki zwiększyłem jej długość do 6,5 m i proporcjonalnie pozostałe wymiary . Obrobiłem to w ZWCAD , zrobiłem nową tabelę rzędnych łącznie z kabiną . Kolejna zmiana to , że zamiast jednego , dwa miecze ze skrzyniami jako ściany koi , dla poprawienia komunikacji w kabinie . Niezbędne są zmiany w takielunku , ale to muszę jeszcze omówić z Wojtkiem . Pozdrawiam Staszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2012, o 21:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Kilka uwag :-P
Gniazda wzdłużnikowe w tzw pionach powinny być ponadwymiarowe/szersze.
Pozwoli to na cyrkulację powietrza wzdłuż burt oraz umożliwi skroplinom ściekanie po wzdłużniku do jego najniższego miejsca gdzie załamujemy krawęź tak aby woda spłynęła do zęzy.
Analogicznie ze stępką.
Jak pooglądasz starsze, drewniane i niszczejące łódki to zwróć uwagę na miejsca o których piszę. Z mojego doświaczenia wynika, że dużo łódek próchnieje właśnie dlatego, że zapomniano iż największym wrogiem drewniaka są tzw martwe przestrzenie - miejsca bez przepływu powietrza, zbierające wodę i wszelkie zanieczyszczenia.
Wygodniej jest też przed montażem grodzi na helingu takie ich wykończenie; zakonserwownie, malowanie itp aby jak najmniej zostało do roboty po poszyciu i odwróceniu.
Dużo przyjemniej i dokładniej robi się jak gródź leży poziomo i jest dostęp z każdej strony niż potem kiedy malowanie wymaga nieraz akrobacji, pędzel jest za długi a malować trzeba inną ręką niż ta którą normalnie się posługujemy. Najczęściej kończy się to niedoróbką wyłażąca prędzej czy później.
Dla podtrzymania na duchu :lol: fotka jak to wygląda gdy coś sknocimy.


Załączniki:
wzdluznik-wrega.jpg
wzdluznik-wrega.jpg [ 173.28 KiB | Przeglądane 25923 razy ]

_________________
Zbyszek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 lip 2012, o 22:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8775
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1746
Otrzymał podziękowań: 2024
Uprawnienia żeglarskie: sternik
silver_stas napisał(a):
W ZWCAD wykreśliłem linie teoretyczne (...) i zaprojektowałem kabinę

Sztrandusia Sport jest interesującą łódką. W Twojej wersji będzie to nowy kadłub o innej smukłości czyli w zasadzie inna łódka. Możesz wrzucić rysunki swojego kadłuba?

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sie 2012, o 15:45 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1047
Podziękował : 224
Otrzymał podziękowań: 372
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
boSmann napisał(a):
Kilka uwag :-P
Gniazda wzdłużnikowe w tzw pionach powinny być ponadwymiarowe/szersze.
Pozwoli to na cyrkulację powietrza wzdłuż burt oraz umożliwi skroplinom ściekanie po wzdłużniku do jego najniższego miejsca gdzie załamujemy krawęź tak aby woda spłynęła do zęzy.
Analogicznie ze stępką.
Jak pooglądasz starsze, drewniane i niszczejące łódki to zwróć uwagę na miejsca o których piszę. Z mojego doświaczenia wynika, że dużo łódek próchnieje właśnie dlatego, że zapomniano iż największym wrogiem drewniaka są tzw martwe przestrzenie - miejsca bez przepływu powietrza, zbierające wodę i wszelkie zanieczyszczenia.
Wygodniej jest też przed montażem grodzi na helingu takie ich wykończenie; zakonserwownie, malowanie itp aby jak najmniej zostało do roboty po poszyciu i odwróceniu.
Dużo przyjemniej i dokładniej robi się jak gródź leży poziomo i jest dostęp z każdej strony niż potem kiedy malowanie wymaga nieraz akrobacji, pędzel jest za długi a malować trzeba inną ręką niż ta którą normalnie się posługujemy. Najczęściej kończy się to niedoróbką wyłażąca prędzej czy później.
Dla podtrzymania na duchu :lol: fotka jak to wygląda gdy coś sknocimy.
W przypadku "Sztrandusi" większość wręg ustawionych na helingu to wręgi robocze . Są tylko trzy wręgi stałe : 9 , 4 i 3 . We wręgach 9 i 3 będą wycięte otwory ulżeniowe , które równocześnie zapewnią wentylację , a wręga 4 to ściana kabiny . Natomiast wnętrza będę wykańczał pokostem lub olejem tungowym a one z żywicą epoksydową raczej mało się lubią :D . Dlatego prace wykończeniowe w kabinie będę robił po wklejeniu skrzyń mieczowych , koi itp. W przypadku kokpitu też muszę najpierw wkleić denniki itp i dopiero przed wklejeniem podłogi zakonserwować . Natomiast minimalna ilość wręg umożliwia mi swobodny dostęp do wszystkich zakamarków . Pzdr Staszek

***********

mjs napisał(a):
silver_stas napisał(a):
W ZWCAD wykreśliłem linie teoretyczne (...) i zaprojektowałem kabinę

Sztrandusia Sport jest interesującą łódką. W Twojej wersji będzie to nowy kadłub o innej smukłości czyli w zasadzie inna łódka. Możesz wrzucić rysunki swojego kadłuba?
Na stronie Wojtka jest wersja zwykłej Sztrandusi z kabiną . Wersja sport ma tak pięknie zaprojektowane linie , że chcąc wkomponować kabinę i zachować jej charakter musiałem zwiększyć jej długość i pozostałe wymiary. Miałem dużo czasu , to zrobiłem w sumie trzy modele robocze w skali 1:10 chcąc uzyskać efekt :) . De facto jest to oryginalny projekt zwiększony o 30% ( wymiary szerokości zwiększone o 20%) , co w niewielkim stopniu zwiększa jej smukłość . Po wyliczeniu nowej tabeli rzędnych , wykreśliłem w ZWCAD linie teoretyczne , aby sprawdzić ich zgodność z oryginałem . Musiałem tylko dokonać drobnej korekty wodnic .Z kolei po zaprojektowaniu kabiny uzupełniłem tabelę rzędnych o jej wymiary . Oto kilka rysunków roboczych :


Załączniki:
jacht3.png
jacht3.png [ 35.81 KiB | Przeglądane 25798 razy ]
jacht2.png
jacht2.png [ 23.43 KiB | Przeglądane 25798 razy ]
jacht1.png
jacht1.png [ 25.9 KiB | Przeglądane 25798 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sie 2012, o 19:46 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1047
Podziękował : 224
Otrzymał podziękowań: 372
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Przyszły tydzień chcę poświęcić budowie łódki , więc trochę podgonię prace . Wrzucam jeszcze trochę zdjęć z kolejnego etapu , bo tam nie mam netu .

***********

Węzłówka


Załączniki:
DSC09172.JPG
DSC09172.JPG [ 245.92 KiB | Przeglądane 25744 razy ]
DSC09171.JPG
DSC09171.JPG [ 250.16 KiB | Przeglądane 25744 razy ]
Komentarz: Węzłówka łącząca pawęż ze stępką
DSC09161.JPG
DSC09161.JPG [ 250.64 KiB | Przeglądane 25744 razy ]
DSC09156.JPG
DSC09156.JPG [ 249.22 KiB | Przeglądane 25755 razy ]
Komentarz: Pierwsze dwie pary wzdłużników ułożone i zukosowane
DSC09155.JPG
DSC09155.JPG [ 258.45 KiB | Przeglądane 25755 razy ]
Komentarz: Przymiarka trzeciej pary wzdłużników
DSC09154.JPG
DSC09154.JPG [ 198.71 KiB | Przeglądane 25755 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sie 2012, o 22:56 

Dołączył(a): 10 sie 2012, o 21:43
Posty: 22
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: brak
Witam!
Z uwagą śledzę relacje z różnych budów łódek projektowanych przez kol. Wojtka Kasprzaka. Przeglądałem też - przyznam, że pobieżnie - większość planów, i martwi mnie, że są to "suche" schematy, a brak szczegółowych opisów, tak jak to przy wielu innych instrukcjach ma miejsce. Na przykład silver_stas pisze:
Cytuj:
W przypadku "Sztrandusi" większość wręg ustawionych na helingu to wręgi robocze . Są tylko trzy wręgi stałe : 9 , 4 i 3

czy ta informacja jest gdzieś "zakodowana" w rysunkach, czy wynika z doświadczenia szkutniczego budującego?
Przyznam, że z zapałem patrzę na plany Sztrandusi. Nęci mnie chęć jej budowy, ale obawiam się lakoniczności dostępnych planów. Czy może jest gdzieś dostępna technologia tej budowy?
Pozdrawiam!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sie 2012, o 23:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16803
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4108
Otrzymał podziękowań: 3971
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Laik napisał(a):
czy ta informacja jest gdzieś "zakodowana" w rysunkach, czy wynika z doświadczenia szkutniczego budującego?
Przyznam, że z zapałem patrzę na plany Sztrandusi. Nęci mnie chęć jej budowy, ale obawiam się lakoniczności dostępnych planów. Czy może jest gdzieś dostępna technologia tej budowy?

Dostępne plany różnych łodzi, zarówno te rozpowszechniane za free i te komercyjne, są opracowane w różnym stopniu szczegółowości. Plany Wojtka Kasprzaka należą do tych dość szczegółowych, ale niektórzy projektanci robią to jeszcze bardziej szczegółowo i dodają opis budowy "krok po kroku" - takie są np. plany M. Storera (np. GIS-a zbudowanego przez Erraka, jak i zbudowanej przeze mnie BETH) że rysunki są uzupełnione bardzo szczegółową instrukcją budowy w języku angielskim. Zwykle jednak i tak wiele zależy od doświadczenia szkutniczego (wystarczy stolarskiego i modelarskiego również) samego budowniczego amatora...

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sie 2012, o 17:59 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1047
Podziękował : 224
Otrzymał podziękowań: 372
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
robhosailor napisał(a):
Laik napisał(a):
czy ta informacja jest gdzieś "zakodowana" w rysunkach, czy wynika z doświadczenia szkutniczego budującego?
Przyznam, że z zapałem patrzę na plany Sztrandusi. Nęci mnie chęć jej budowy, ale obawiam się lakoniczności dostępnych planów. Czy może jest gdzieś dostępna technologia tej budowy?

Dostępne plany różnych łodzi, zarówno te rozpowszechniane za free i te komercyjne, są opracowane w różnym stopniu szczegółowości. Plany Wojtka Kasprzaka należą do tych dość szczegółowych, ale niektórzy projektanci robią to jeszcze bardziej szczegółowo i dodają opis budowy "krok po kroku" - takie są np. plany M. Storera (np. GIS-a zbudowanego przez Erraka, jak i zbudowanej przeze mnie BETH) że rysunki są uzupełnione bardzo szczegółową instrukcją budowy w języku angielskim. Zwykle jednak i tak wiele zależy od doświadczenia szkutniczego (wystarczy stolarskiego i modelarskiego również) samego budowniczego amatora...
Dokładnie tak . Ja też uważam , że plany Wojtka są dość szczegółowe . Dzięki temu do tej pory nie miałem żadnych problemów z budową , a już zrobiłem poszycie burt . Trzeba mieć jednak świadomość , że budowa własnej łódki nie jest taka prosta i trzeba trochę do niej przygotować .Dlatego robię tak dokładną fotorelację , aby z jednej strony pomóc innym budowniczym i także pokazać skale trudności .Nie jest to tylko kilka etapów , bo na każdym trzeba rozwiązać mnóstwo problemów . Doświadczenie ze stolarstwem mam też takie sobie , bo dotychczas strugałem sobie osady do karabinków sportowych i trochę prac wykończeniowych w domu , a maszyny dokupywałem aby ułatwić sobie pracę . Tak naprawdę rok temu nie miałem pojęcia , że można samemu zbudować żaglówkę . Na początek zaopatrz się w "Sam zbuduj łódź " i przeglądnij na forach relacje z budowy . To ci da pewien obraz budowy i wtedy te rysunki staną się czytelne . Na podstawie moich dotychczasowych doświadczeń uważam , że budowa "Sztrandusi " , czy innej łódki na wzdłużnikach nie jest łatwa . Na pewno łatwiej zbudować żaglówkę metodą "szycia i klejenia " , np. którąś konstrukcję p. Maderskiego .

***********

No to wracamy do budowy . Na ostatnich zdjęciach pokazałem węzłówki między stępką a pawężą , które muszą być w środku wypełnione . Ja zastosowałem jakby strukturę " plastra miodu" . Wypełnienie tworzą 3 warstwy , co daje lekką i sztywną konstrukcję . Całość po sklejeniu wygląda tak :


Załączniki:
DSC09212.JPG
DSC09212.JPG [ 201.59 KiB | Przeglądane 25395 razy ]
DSC09210.JPG
DSC09210.JPG [ 241.88 KiB | Przeglądane 25395 razy ]
DSC09209.JPG
DSC09209.JPG [ 201.99 KiB | Przeglądane 25395 razy ]

Za ten post autor silver_stas otrzymał podziękowanie od: marek48100
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sie 2012, o 16:20 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1047
Podziękował : 224
Otrzymał podziękowań: 372
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Jeszcze kilka uwag technicznych , bo wyjeżdżam do końca tygodnia podłubać przy łódce . Wręgi stałe to 9 , 4 i 2 (omyłkowo wpisałem 3) . Na rysunku dotyczącym usytuowania skrzyń mieczowych jest podany oryginalny wymiar ze " Sztrandusi". Muszę je przeprojektować , aby skrzynki mieściły się między wręgami 4 i 6 . Kolejna rzecz , to wzmocnienie całej konstrukcji , bo łódka jest o ok. 30 % większa od oryginału . Nastąpiło to w sposób niejako naturalny sposób , bo wzdłużniki zamiast 50 mm mają 80 mm szerokości ( buduję w technologii z zaokrąglonymi krawędziami siz.org.pl/sztrand/tipsy/okraglo/okraglo.html ) . Kolejne wzmocnienie to zamiast sklejki 6 mm , zastosowałem 6,5 mm ( słoje wzdłuż arkusza , co ułatwia życie :D ) . To tyle , dodam że jadę do pracy ze średnim entuzjazmem , bo mam do zaszpachlowania ok. 70 mb szczelin między sklejką poszycia a dodatkowymi listwami na wzdłużnikach , a do tego szpachlowanie ponad 1000 wkrętów , to już mały pikuś . Pzdr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2012, o 20:33 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1047
Podziękował : 224
Otrzymał podziękowań: 372
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
No to walczę z tym szpachlowaniem. Wracając do wcześniejszej budowy , kolejny trudny element. Na wrędze 1 wzdłużnik pokładowy "łamie " się pod kątem w kierunku pawęży , do tego musi być mocno wygięty i skręcony wokół osi . Ciężko to opisać , zdjęcia wyjaśnią .


Załączniki:
Komentarz: I dociągamy
DSC09179.JPG
DSC09179.JPG [ 287.12 KiB | Przeglądane 25134 razy ]
Komentarz: Tutaj jest tak duże wygięcie , że trzeba to robić za pomocą pary . Duża strzałka ugięcia i nie da się tego zrobić n sucho . Sprawdziłem
DSC09178.JPG
DSC09178.JPG [ 305.43 KiB | Przeglądane 25134 razy ]
Komentarz: Węzłówka na "łamaniu" wzdłużnika
DSC09177.JPG
DSC09177.JPG [ 263.88 KiB | Przeglądane 25134 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 sie 2012, o 20:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16803
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4108
Otrzymał podziękowań: 3971
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
silver_stas napisał(a):
musi być mocno wygięty i skręcony wokół osi

To po co robisz go z dużego profilu? Prościej byłoby skleić go z kilku cienkich warstw - na sucho i byłby mocniejszy od masywu.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 sie 2012, o 19:20 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1047
Podziękował : 224
Otrzymał podziękowań: 372
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
robhosailor napisał(a):
silver_stas napisał(a):
musi być mocno wygięty i skręcony wokół osi

To po co robisz go z dużego profilu? Prościej byłoby skleić go z kilku cienkich warstw - na sucho i byłby mocniejszy od masywu.
To on tak jest zrobiony , ale o tym dopiero w dalszej części :D . Główny wzdłużnik ma wymiar 80X20 mm , na "łamaniu " przechodzi na wymiar 50X30 i to ta część jest mocno wygięta i skręcona . Ja wykonałem ją co prawda tylko z dwóch listew . Na zdjęciu widać pierwszą którą poddałem parowaniu , po pierwsze aby ułatwić gięcie , a po drugie , aby utrwalić kształt . BTW , to wszystkie wzdłużniki , które w moim przypadku mają duży przekrój 80X20 mm , udało mi się ułożyć "na sucho ". "Parę " zastosowałem tylko w kilku miejscach , bardziej w celu utrwalenia kształtu . Wracając do tematu , po wstępnym uformowaniu pierwszej listwy dokleiłem do niej drugą i całość do pawęży . Z kolei aby uniknąć skręcenia o 45 stopni wokół osi na odcinku 65 cm , co wydało mi się dość trudne , zrobiłem trochę większy przekrój i odpowiedni kształt uzyskałem przez ukosowanie .


Załączniki:
Komentarz: Gotowy , zukosowany wzdłużnik .
DSC09205.JPG
DSC09205.JPG [ 231.46 KiB | Przeglądane 24995 razy ]
Komentarz: Wytrasowane ukosowanie wzdłużnika
DSC09194.JPG
DSC09194.JPG [ 244.08 KiB | Przeglądane 24995 razy ]
Komentarz: Sklejone już obydwie listwy i zamocowane do pawęży
DSC09181.JPG
DSC09181.JPG [ 303.31 KiB | Przeglądane 24995 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 sie 2012, o 19:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16803
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4108
Otrzymał podziękowań: 3971
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Poważna robota!

Tak po prawdzie, to sklejkową łódkę tej wielkości dałoby się szybko i równie mocno zbudować bez wzdłużników - metodą szycia i klejenia. Trzeba by tylko najpierw zaprojektować i wytrasować całe płaty poszycia - tak budowany jest np. trochę większy i550:


_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 sie 2012, o 21:34 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1047
Podziękował : 224
Otrzymał podziękowań: 372
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Przede wszystkim dzięki za cenne uwagi . Ze szpachlowaniem mi trochę zejdzie , więc podgonię trochę relację i dojdę do poziomu live , więc jak dam z czymś ciała , to będę mógł poprawić . Szpachlowanie jest delikatnie mówiąc upierdliwe , więc wyjeżdżam i trochę z łódką odpoczniemy od siebie :D . Z tym szybkim zbudowaniem całkowicie się z tobą zgadzam . Wybrałbym któryś z projektów np. p. Maderskiego i już kończyłbym laminowanie . Tylko w tej metodzie nie uzyskam tak pięknych linii jak przy wzdłużnikach. Dodatkowo metoda "zaokrąglenia krawędzi" upłynnia te linie . Jest kupa dodatkowej roboty , ale teraz widzę , że warto . Poza tym nic nie poprawia nastroju , jak widok zgrabnej rufy :D . Oryginalna konstrukcja jest , jak mówi Wojtek , podobnie jak Sztrandek "pancerna" , natomiast zwiększając o 30% całość , wzmocniłem ją niejako przy okazji dając ciut grubszą sklejkę i większy przekrój wzdłużników .


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sie 2012, o 11:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16803
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4108
Otrzymał podziękowań: 3971
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Szpachlowanie, to jeszcze ujdzie - najgorsze będzie szlifowanie tego na gładko... To moje "ulubione" zajęcie...

Jeszcze chwila nt. wzdłużników laminowanych z cienkich warstw: Jeden z guru projektanckich (przynajmniej dla mojego pokolenia) Zbigniew J. Milewski w swojej książce "Projektowanie i budowa jachtów żaglowych" przedstawił technologię budowy 9. metrowego jachtu "Agat", w którym wzdłużniki miały nominalnie bardzo duże przekroje i również nie było bardzo ostrych kantów i tam pokazał właśnie, jak zrobić te wzdłużniki klejąc je z kilku cieńszych warstw. Podobnie zresztą w "Agacie" jest laminowana stępka i dziobnica. Zdaje się, że i mniejsze, popularne łódki tego konstruktora (Zośka i Miś) mają podobnie zaprojektowane wzdłużniki, stępkę i dziobnicę.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sie 2012, o 17:20 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1047
Podziękował : 224
Otrzymał podziękowań: 372
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Ja skorzystałem z pomysłu Wojtka Kasprzaka http://www.siz.org.pl/sztrand/tipsy/okr ... raglo.html i wydaje mi się , że jest to podobna metoda ,choć tylko 2 warstwy . Podstawowe wzdłużniki o wymiarach 80X20 mm udało mi się na "sucho " za pomocą pasów i ścisków ułożyć w wycięciach wręg . Ponieważ środek pozostaje wolny po przyklejeniu sklejki poszycia , mogłem wzdłużniki mocować do wręg za pomocą wkrętów ( w niektórych miejscach baaaardzo długich :D ) . Oczywiści najtrudniej było przy dziobnicy i właśnie tam i jeszcze w kilku miejscach musiałem utrwalić ich kształt za pomocą "pary" . Po przyklejeniu pasów poszycia , wkleiłem drugi pas wzdłużników . Przy tej metodzie jest dwa razy więcej do szpachlowanie i szlifowania ,ale po wstępnym ukosowaniu , uważam że warto. Padł mi "czołg" , więc ostateczny efekt zaokrąglenia zobaczę za 1,5 tygodnia jak wrócę do pracy nad łódką . Po zaszpachlowaniu i zaokrągleniu będę chciał uzyskać jak najrówniejszą powierzchnię do laminowanie , bo jak piszesz , później będzie tylko gorzej . Ale jest światełko w tunelu , bo kuzyn który miał do czynienia ze szpachlowaniem , obiecał mi pomóc . Na pewno dopilnuję , aby wywiązał się z obietnicy :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sie 2012, o 19:35 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1047
Podziękował : 224
Otrzymał podziękowań: 372
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Pomału kończę relację z tego etapu budowy i chciałbym przedstawić kilka moich subiektywnych uwag . Aby wyznaczyć oś helingu wszędzie piszą aby rozciągnąć drut . Użyłem drutu fi ok. 1 mm , ale w żaden sposób nie mogłem go dobrze naciągnąć i były przekłamania przy ustawieniu wręg . Wziąłem elastyczny sznurek używany przez budowlańców i to jest idealne rozwiązanie . Przy tej długości helingu służy nie tylko do wyznaczenia osi , ale i do wyznaczenia poziomu dla KLW . Kolejna rzecz , to klejenie żywicą epoksydową , gdzie używa się małych i zróżnicowanych ilości . Moim zdaniem zamiast bawić się z ważeniem , warto od razu zrobić sobie proporcje objętościowe za pomocą strzykawek i dokładnej wagi elektronicznej ( uwzględniając ciężar samych strzykawek) . Wlewamy 20 ml żywicy do strzykawki , a do 5 ml strzykawki utwardzacz o wadze wynikającej z proporcji podanej przez producenta . Tylko jak wlać wycisnąć żywicę , jak jest chłodniej ?! . Odcinamy przednią ściankę strzykawki (tam gdzie mocuje się igłę) ustawiamy tłok na żądaną objętość i np. łyżeczką do herbaty wlewamy nawet gęstą żywicę do środka no i wyciskamy bez problemu . Pewnie Ameryki nie odkrywam , ale nigdzie nie spotkałem się z takim opisem , a uważam , że ułatwia życie , bo na początku próbowałem wagowo :-( . To tyle moich uwag , teraz wyjeżdżam , ciąg dalszy za tydzień . Pzdr Staszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 sie 2012, o 19:01 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1047
Podziękował : 224
Otrzymał podziękowań: 372
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Witam po przerwie . Jutro biorę się do dalszych prac , tylko muszę się zaopatrzyć w nowy "czołg , bo stary po latach ciężkich walk padł :-( . To jeszcze fotki z wykonanych prac , bo teraz tak szybko nie pójdzie .


Załączniki:
Komentarz: Trasowanie szablonu sklejki pierwszego obła
DSC09183.JPG
DSC09183.JPG [ 194.99 KiB | Przeglądane 24519 razy ]
DSC09168.JPG
DSC09168.JPG [ 259.81 KiB | Przeglądane 24519 razy ]
Komentarz: Klejenie trzeciej pary wzdłużników do dziobnicy
DSC09165.JPG
DSC09165.JPG [ 313.75 KiB | Przeglądane 24519 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 sie 2012, o 20:05 

Dołączył(a): 10 sie 2012, o 21:43
Posty: 22
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: brak
Gdzie w dokumentacji Sztrandusi jest napisane ile arkuszy sklejki i tarcicy trzeba zakupić do budowy jachtu? Czy może sam to obliczyłeś? Ile Ci wyszło?
Całkiem na poważnie przymierzam się do budowy tej łódki i chcę jak najwięcej problemów rozwiązać na "zimno", a nie dopiero po "sparzeniu" się...
Pozdrawiam!


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 wrz 2012, o 19:36 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1047
Podziękował : 224
Otrzymał podziękowań: 372
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Bardzo mi się podoba twoje podejście do budowy łódki i zawsze służę pomocą . Jest też forumowicz , który w zimie chce zacząć budowę "Sztrandusi " i omawiamy szczegóły budowy na priva . Teraz do rzeczy . W dokumentacji " Sztrandusi " faktycznie nie ma informacji o ilości arkuszy sklejki jak np. u p. Maderskiego . Przyznam szczerze nie liczyłem . Sklejkę zamawiam tu : sklejki.pl , bo lepsza cena i wybór niż w Krk . Na początek zamówiłem 4 arkusze ( patrz tabela opłat za transport) , a skrawki po wycięciu wręg "ugotowałem " :D . Próba wypadła dobrze , więc zamówiłem więcej . Lecąc popularnym portalem aukcyjnym " świetna obsługa , dobry kontakt , POLECAM " :D . Sądzę , że będziesz potrzebował 10 -15 ( ja zużyję ok. 20) arkuszy 1250X2500. Jeśli chodzi o tarcicę , to też nie liczyłem , bo listwy ciąłem i strugałem z desek sezonowanych od kilku lat. Czy masz w pobliżu skład drewna , możliwość docięcia i wystrugania listew , czy musisz zamówić całość tarcicy . Jakie masz elektronarzędzia , jakie pomieszczenie ? Czy pytasz o ilości materiałów ze względów logistycznych , czy chcesz określić budżet budowy ?. Zestawienie kosztów podam na koniec budowy , na dzień dzisiejszy wydałem ok. 1500 . Pozdrawiam



Za ten post autor silver_stas otrzymał podziękowanie od: Laik
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2012, o 12:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sie 2012, o 16:30
Posty: 24
Lokalizacja: Wadowice
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Witam!
Staszku w naszej okolicy (nie wiem skąd jesteś Laik - może też okolice krakowa to i dla Ciebie info) znalazłem sklejkę wodoodporną w firmie MARKAT w Brodach koło Kalwarii Zebrzydowskiej - mają sklejkę brzozowo-olchową w cenie ok 35zł/m2 brutto za sklejkę 6mm i ok 39zł/m2 brutto za sklejkę 8mm. Mają możliwość pocięcia na zwykłej maszynie, niestety usług CNC nie świadczą - ja mam blisko to pewnie od nich będę brał osobiście bo transport będę miał własny
Pozdrawiam Tomasz W.

PS: dokładnie którą sklejkę brałeś ze sklejki.pl?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2012, o 18:03 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1047
Podziękował : 224
Otrzymał podziękowań: 372
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Sailor Tom napisał(a):
Witam!
Staszku w naszej okolicy (nie wiem skąd jesteś Laik - może też okolice krakowa to i dla Ciebie info) znalazłem sklejkę wodoodporną w firmie MARKAT w Brodach koło Kalwarii Zebrzydowskiej - mają sklejkę brzozowo-olchową w cenie ok 35zł/m2 brutto za sklejkę 6mm i ok 39zł/m2 brutto za sklejkę 8mm. Mają możliwość pocięcia na zwykłej maszynie, niestety usług CNC nie świadczą - ja mam blisko to pewnie od nich będę brał osobiście bo transport będę miał własny
Pozdrawiam Tomasz W.

PS: dokładnie którą sklejkę brałeś ze sklejki.pl?
To dobra cena , tym bardziej że nie ponosisz kosztów transportu. Ja kupiłem sklejkę sosnową 6,5 mm ponieważ ma słoje wzdłuż arkusza , co bardzo ułatwia pracę . Jeśli łódkę będziesz laminował i malował lakierem , to dostarczysz im szablony i dotną ci na taśmówce , a po przyklejeniu pasów sklejki na wzdłużnikach szczeliny na złączach zaszpachlujesz . Oczywiście możesz sobie spokojnie pociąć sklejkę w domu wyrzynarką . Chciałbym dodać , że warto sobie rozplanować ułożenie szablonów na arkuszu sklejki , aby uniknąć dużej ilości odpadów .


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 wrz 2012, o 18:35 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1047
Podziękował : 224
Otrzymał podziękowań: 372
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Kończąc ten etap budowy , jeszcze kilka uwag typu "wujek dobra rada " :D . Wracam do jednego z pierwszych zdjęć z ustawionymi wręgami na helingu , a chodzi mi o zamocowanie dziobnicy w odpowiednim położeniu . Na zdjęciach z budowy różnych łódek widziałem dość skomplikowane konstrukcje . Ja to rozwiązałem dość prosto i sprawdziło się w praktyce ( choć pewnie nie ja pierwszy tak to zrobiłem) . Do wręgi 9 i helingu przykręcamy płat np. OSB odwzorowujący przekrój kadłuba od wręgi 9 do dziobnicy ( pomniejszony o grubość dziobnicy , którą później przykręcamy długimi wkrętami ). Sztywność i osiowość została zachowana po położeniu wzdłużników . Teraz wkręty zostały usunięte i dokleiłem czołową część dziobnicy . Jeszcze kwestia ukosowania wzdłużników , którą wykonuje się zazwyczaj przenośną strugarką . Ponieważ takowej nie posiadam , a zakup tylko do tych prac wydał mi się mało racjonalny , zrobiłem to inaczej . Po wytrasowaniu linii skosów wstępną obróbkę zrobiłem za pomocą zwykłej kątówki z tarczą do cięcia i papierem ściernym 24 . Ostateczna obróbka "czołgiem" z założonym grubym papierem . A propos " czołgu" , jak wspomniałem padł po długich bojach i musiałem kupić nowy . Wybór był przypadkowy , ale okazał się dość dobry . Chodzi mi głównie o przednią rolkę o małej średnicy i odchylaną osłoną . Umożliwia to szlifowanie i kontrolę w trudno dostępnych miejscach . Ergonomiczny i regulowany przedni uchwyt też ułatwia pracę .


Załączniki:
Komentarz: Pierwszy płat sklejki poszycia położony
DSC09189.JPG
DSC09189.JPG [ 240.6 KiB | Przeglądane 20916 razy ]
Komentarz: Przyklejenie czołowej części dziobnicy po ułożeniu wzdłużników
DSC09188.JPG
DSC09188.JPG [ 264.95 KiB | Przeglądane 20916 razy ]
Komentarz: Mocowanie dziobnicy na helingu
DSC09122.JPG
DSC09122.JPG [ 261.09 KiB | Przeglądane 20916 razy ]

Za ten post autor silver_stas otrzymał podziękowanie od: Sailor Tom
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 wrz 2012, o 19:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sie 2012, o 16:30
Posty: 24
Lokalizacja: Wadowice
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
silver_stas napisał(a):
chodzi mi o zamocowanie dziobnicy w odpowiednim położeniu . Na zdjęciach z budowy różnych łódek widziałem dość skomplikowane konstrukcje . Ja to rozwiązałem dość prosto i sprawdziło się w praktyce ( choć pewnie nie ja pierwszy tak to zrobiłem) .

Pomysł dobry godny zastosowania - podziękował :)
silver_stas napisał(a):
Pierwszy płat sklejki poszycia położony

Staszku pochwal się w końcu zdjęciami tych listew wyoblających załamania - czekam z niecierpliwością ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 wrz 2012, o 19:43 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1047
Podziękował : 224
Otrzymał podziękowań: 372
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Zrobię zdjęcia w ten weekend to wrzucę . Szlifowanie jeszcze potrwa ,to muszę spowolnić relację :D .


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 wrz 2012, o 05:47 

Dołączył(a): 28 sie 2012, o 15:49
Posty: 113
Podziękował : 31
Otrzymał podziękowań: 23
Uprawnienia żeglarskie: brak
Piękna łódeczka - ja walczę z trochę mniejszą jednostką ;)
Sztrandusia ma bardzo ładne linie - kibicuję Twojej budowie i podziwiam za odwagę przy powiększeniu łódki


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 wrz 2012, o 13:50 

Dołączył(a): 27 lip 2010, o 19:45
Posty: 1047
Podziękował : 224
Otrzymał podziękowań: 372
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Tomek W napisał(a):
Piękna łódeczka - ja walczę z trochę mniejszą jednostką ;)
Sztrandusia ma bardzo ładne linie - kibicuję Twojej budowie i podziwiam za odwagę przy powiększeniu łódki
Pięknie walczysz . Myślałem że dość szybko buduję , ale przy twoim tempie poczułem się jak żółw :D . Chcąc zachować linie Sztrandusi i wkomponować kabinę musiałem ją powiększyć , ale dawniej trochę zajmowałem się projektowaniem , więc jest to czysta przyjemność .


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1209 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 41  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 110 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL