Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 24 kwi 2024, o 00:51




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 53 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 26 sty 2013, o 17:58 

Dołączył(a): 19 sie 2010, o 21:10
Posty: 23
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: brak
Witam,
jestem w trakcie przerabiania łodzi żaglowej ze sterowania rumplem system koła sterowego. Cześć prac jak przebudowa kokpitu i zbudowanie kolumny sterowej zostały wykonane. Cały czas myślałem, że wykorzystam łańcuchowe przełożenie napędu koła sterowego - czyli na górze ośka z kołem zębatym + łańcuch połączony z linkami osadzonymi pod kokpitem na kwadrancie. Jednak co raz częściej zastanawiam się nad hydraulicznym napędem sterowym, z racji tego, że później jest łatwiej "dostawić" autopilota. Gotowe zestawy hydrauliczne można zakupić w sklepach żeglarskich jednak ich cena nie jest na moim poziomie finansowym. Chciałem się dowiedzieć czy można zastosować silnik hydrauliczny oraz siłownik, które dedykowany jest to szeroko rozumianego przemysłu? Elementy te są w dużo rozsądniejszych cenach. Niestety nie znam się na hydraulice i nie jestem w stanie odpowiedzieć sobie na pytania typu: która pompa hydrauliczna będzie współpracować z danym siłownikiem, jakie parametry techniczne powinny mieć oba elementy alby np. było po 1,5 obrotu koła sterowego na burtę.
Z góry dziękuję za odpowiedzi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sty 2013, o 18:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Na tym poziomie ogólności rozsądnej odpowiedzi nie dostaniesz.
Szczerze mówiąc toteż nie rozumiem,po co system z kołem sterowym na Turze 80, a już zupełnie nie rozumiem po co hydrauliczny. To proszenie się o kłopoty, taka składanka MUSI szwankować.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 sty 2013, o 23:57 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 490
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Dlaczego MUSI???
W opisach różnych rejsów często są podawane przykłady zerwanych sterociągów, i innych awarii mechanicznego układu sterowego.
Układ hydrauliczny wcale nie jest bardziej skomplikowany, tylko niestety droższy dlatego, że m.in. używa się elementów z nierdzewki i mosiądzu zamiast zwykłych stali np. na siłownik steru, ale mniej podatny na awarie. Niezłe zestawy są w Aqua Sport i nie powalają ceną. Sam używam sterowania hydraulicznego steru pawężowego z kołem sterowym i autopilotem Raymarine, wszystko działa bezawaryjnie. Jedna uwaga: nie zaufałem dołączanym do zestawów plastikowym wężom i zastosowałem gumowe zbrojone stalowym oplotem od hydrauliki siłowej na 200 atm. - pewnie będą wieczne na jachcie. Koszty tej zamiany - wcale nie wielkie. Jeżeli chodzi o dobór pomp napędzanych kołem sterowym i odpowiednich siłowników to informacje można znaleźć na stronie www.vetus.com katalog str 200-207, warto się od Vetusa uczyć, a kupować taniej. W razie pytań służę radą na priv.
Pozdrawiam

_________________
Maciej Stachowicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sty 2013, o 00:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17304
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2170
Otrzymał podziękowań: 3591
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Moris29 napisał(a):
W razie pytań służę radą na priv.
Dlaczego na priv?! Może kogoś temat też interesuje.

Moris29 napisał(a):
W opisach różnych rejsów często są podawane przykłady zerwanych sterociągów, i innych awarii mechanicznego układu sterowego.
Nigdy mi się w rejsie nie zerwał sterociąg, natomiast zdarzyło mi się, że olej wyciekł.

Wolę gołymi ręcami szplajsować stalówkę niż nalewać na wysokim morzu olej przez dziurkę o średnicy około centymetra :-) :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sty 2013, o 00:06 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Moris jaką łodkę masz?

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sty 2013, o 07:56 

Dołączył(a): 19 sie 2010, o 21:10
Posty: 23
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: brak
Cytuj:
Szczerze mówiąc toteż nie rozumiem,po co system z kołem sterowym na Turze 80

Jest to Dufour 2800, więc kokpit sporo większy.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sty 2013, o 07:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Aaaa... poprzednio chwaliłes się Turem...

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sty 2013, o 23:09 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 490
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Janmor 31 ze sterem pawężowym sterowanym hydraulicznie przez otwór w pawęży, i kołem sterowym.
Maar napisał(a):
Nigdy mi się w rejsie nie zerwał sterociąg, natomiast zdarzyło mi się, że olej wyciekł.
Wolę gołymi ręcami szplajsować stalówkę niż nalewać na wysokim morzu olej przez dziurkę o średnicy około centymetra :-) :-)

Jak pisałem powyżej słabym punktem gotowych zestawów są nylonowe przewody hydrauliczne, ja zamieniłem na wysokociśnieniowe z połączeniami na stożek, myślę że przy ciśnieniach wytwarzanych przez pompy napędzane kołem sterowym takie węże są wieczne. Siłownik i pompę trzeba kontrolować czy nie pocą się uszczelnienia i w razie czego wymienić. Ale w końcu na jachcie jest wiele urządzeń o większej awaryjności a używa się ich, np. akumulatory czy instalacja elektryczna. Poza tym jest jeszcze rumpel awaryjny.
Pozdrawiam

_________________
Maciej Stachowicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2013, o 21:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 lis 2010, o 21:36
Posty: 2768
Lokalizacja: Napływowy Góral Świętokrzyski
Podziękował : 88
Otrzymał podziękowań: 721
Uprawnienia żeglarskie: byle jaki jachtowy sternik morski
macias888 napisał(a):
Chciałem się dowiedzieć czy można zastosować silnik hydrauliczny oraz siłownik, które dedykowany jest to szeroko rozumianego przemysłu?

Z punktu widzenia funkcji, które ma spełniać to można. Ale weź pod uwagę, że standartowe pompy i siłowniki są wykonane ze stali węglowej (tłoczyska i ew. tuleje mogą mieć chromowane powierzchnie) a uszczelnienia to zwykły NBR. Trwałość korozyjna takiego układu w warunkach kontaktu z wodą będzie wątpliwa.
Druga istotna sprawa to siłownik musi mieć tłoczysko na wskroś a takie są rzadziej stosowane w przemyśle.. Chodzi o to aby objętość z obu stron tłoka zmieniała się tak samo wraz ze skokiem.
macias888 napisał(a):
która pompa hydrauliczna będzie współpracować z danym siłownikiem, jakie parametry techniczne powinny mieć oba elementy alby np. było po 1,5 obrotu koła sterowego na burtę.

Zastosować trzeba pompę wyporową. Jeśli wydajność pompy podana jest w cm sześć. na obrót to dla 1.5 obrotu koła sterowego objętość cieczy wypierana przez tłok siłownika w czasie pełnego skoku musi wynosić 1.5xwydajność pompy.

_________________
Pozdrawiam
Sławek
-----------------
http://www.waligorski.art/liryka.php?litera=b&nazwa=22
"Najważniejsze, że ocean jest duży, a Ameryka dokładnie w poprzek - nie da się nie trafić."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lut 2013, o 10:24 

Dołączył(a): 12 lut 2012, o 20:42
Posty: 51
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: j,st.m
Myśle,że mam dla Ciebie pomysł urządzenia sterowego. Wieczorem wyśle Tobie Szkice Pozdr. Andrzej


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lut 2013, o 12:16 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8829
Podziękował : 3987
Otrzymał podziękowań: 1917
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
A ja sie zastanawiam, jakie jest uzasadnienie dla montazu kola sterowego z kolumna i maszynka sterowa dla w sumie niewielkiego jachtu ? Poza kosztem to jeszcze dodatkowa masa i niepotrzebne komplikacje.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lut 2013, o 12:25 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 389
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Bo lak mu się zamarzyło nie wystarczy?



Za ten post autor Były_User 934585 otrzymał podziękowanie od: cine
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lut 2013, o 14:15 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8829
Podziękował : 3987
Otrzymał podziękowań: 1917
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
To ty ten system instalujesz na swoim jachcie ? Jesli Ty, to uzasadnienie przyjmuje :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lut 2013, o 14:18 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 389
Uprawnienia żeglarskie: nikt
A czytasz co autor wątku napisał?
Jednak co raz częściej zastanawiam się nad hydraulicznym napędem sterowym, z racji tego, że później jest łatwiej "dostawić" autopilota.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lut 2013, o 17:38 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8829
Podziękował : 3987
Otrzymał podziękowań: 1917
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Autopilot rumplowy jest tanszy i prostrzy w montazu. Dla jachtu tej wielkosci w zupelnosci wystarczajacy a koszt porownywalny z montazem kola sterowego.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lut 2013, o 19:40 

Dołączył(a): 19 sie 2010, o 21:10
Posty: 23
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: brak
M@rek każdy ma różne marzenia i fantazje. Długo zastanawiałem się nad tą modernizacją i podjąłem taką decyzję, a nie inną. Kolumna nie jest zwykłym kawałkiem nierdzewnej rury, a laminatowym ładnym pudełkiem z masą gadżetów. Kokpit w tym modelu jest porównywalny z łódkami większymi, które są seryjne wyposażone w koła sterowe. Wnętrze łódki również zostało mocno zmienione w porównaniu do serii co na początku niektórym osobom się nie podobało - zmieniły one jednak zdanie po ujrzeniu efektu końcowego.

Asiej22 - czekam na wiadomość. Pozdrawiam



Za ten post autor macias888 otrzymał podziękowanie od: Kurczak
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lut 2013, o 20:02 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8829
Podziękował : 3987
Otrzymał podziękowań: 1917
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Ja szanuje Twoja decyzje. Znam ten typ jachtu, kiedys na takim plywalem i osobiscie bym sie na takie rozwiazanie nie zdecydowal . Jak napisalem poza osobistymi preferencjami ( wole rumpel) istotne sa dodatkowa masa urzadzenia i koszt.
Oraz to ze autopilot rumplowy jest tanszy i prostrzy w montazu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lut 2013, o 20:06 

Dołączył(a): 19 sie 2010, o 21:10
Posty: 23
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: brak
Sterownik (elektronikę) autopilota prawdopodobnie uda mi się wykonać samemu więc koszty też będą inne.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lut 2013, o 01:36 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 490
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Jednemu podoba się rumpel innemu koło. Ja wolę siedzieć/stać przodem do kursu niż bokiem. Jeśli chodzi o autopilota do hydraulicznego systemu to Raymarine sprzedawał zestaw z pompą elektrohydrauliczną i wycofanym już sterownikiem ST6002 za 5500 zł, to była dobra cena. W skład zestawu wchodził też kurs komputer, rudder - czujnik położenia steru i kompas elektroniczny. Za połowę tej kwoty można kupić autopilot rumplowy, ale pewnie zdolny elektronik może sobie zbudować autopilota do koła. Na ebay.com można kupić czasem okazyjnie niektóre komponenty. Pompa hydrauliczna to też nie jest wielka filozofia, musi być działająca w obu kierunkach, myślę że szukając w automatyce przemysłowej można coś dobrać, aby tylko na 12 lub 24 V. Ważne żeby pompa koła sterowego była z zaworami zwrotnymi - dostosowana do drugiego stanowiska sterowania - w tym przypadku drugim stanowiskiem jest autopilot. macias 888 jeżeli potrzebujesz więcej informacji jak dobrać pompy itp. napisz na priva, mam jacht podobnej wielkości - 30 stóp.

_________________
Maciej Stachowicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lut 2013, o 16:13 

Dołączył(a): 19 sie 2010, o 21:10
Posty: 23
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: brak
A co myślicie na temat teleflexu ? Mowa o np. takiej przekładni:http://www.aqua-sport.com.pl/przekladnia-kierownicza-p-zts.html . Czy wytrzyma to opory jakie występują na płetwie sterowej ? Zestaw taki jest w rozsądnej cenie i bardzo prosty w montażu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lut 2013, o 22:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 kwi 2006, o 20:59
Posty: 75
Lokalizacja: warszawa
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 4
Witam
no z tym telefleksem to bym uważał,ale spróbować można.
naprawiam czasem motorówki ,więc muszę od czasy do czasu na nich popływać.
Siły przy większych silnikach rzędu 80< km są bardzo duże i nieporównywalne z siłą na rumplu,natomiast na fleksie bardzo szybko pojawiają się luzy,ramię na sterze za które poruszał by fleks powinno być większe od długości linii wodnej płetwy.Pozostaje czym napędzać ten mechanizm-taką kierownicą jak w motorówce ? będzie śmiesznie wyglądało :lol:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2013, o 08:02 

Dołączył(a): 19 sie 2010, o 21:10
Posty: 23
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: brak
Mechanizm będzie napędzany kołem sterowym takim jachtowym. Mocowanie koło zawsze można przerobić. Ta przekładnia co wyżej pokazałem jest przekładnią planetarną i przeznaczona do 230KM więc luzów szybko nie powinno być ? Płetwa ma wymiar ok. 35 cm szerokości i głębokość ok 100-120cm. W takim razie "rumpel" zamontowany po kokpitem nie może być mniejszy niż 35cm ? Z drugiej strony im dłuższy ten rumpel tym mniejszy będzie promień skrętu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2013, o 16:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 kwi 2006, o 20:59
Posty: 75
Lokalizacja: warszawa
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 4
użytecznie ze względu na sprawność steru nie korzysta się z większego kąta niż 70-90 stopni natomiast wydaje mi się że trzepanie steru żaglówki jest zdecydowanie większe od trzepania silnika,który z uwagi na swą większą masę ma większą bezwładność.
Na morze bym tego nie założył. :roll:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2013, o 18:58 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 389
Uprawnienia żeglarskie: nikt
krasnolud napisał(a):
użytecznie ze względu na sprawność steru nie korzysta się z większego kąta niż 70-90 stopni natomiast...
A stosuje ktoś ponad 90 stopni? Wydaje mi się że chodzi Ci o 30-40 stopni, spadek efektywności a jeśli mnie pamięć nie myli to w przypadku łodzi motorowych przepis mówią o konieczności stosowania ograniczników wychylenia steru o kąt powyżej 60 stopni. Chyba, że piszemy, mamy na myśli to samo. :-P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2013, o 19:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 kwi 2006, o 20:59
Posty: 75
Lokalizacja: warszawa
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 4
Pisałem o kącie łącznym,anie na stronę.
Przy fleksie kąt wynika z ograniczenia konstrukcji końcówki linki.
Skok większości znanych mi fleksów czy to listwowych czy obrotowych jest zbliżony


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2013, o 22:44 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 490
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Z tego co wiem teleflexu nie stosuje się z autopilotem z uwagi na luzy przekładni mechanicznej i brak precyzji sterowania. Przy teleflexie luz jest ok 15-20 stopni, autopilot chyba by zgłupiał, poza tym wtedy inny rodzaj autopilota - silnik poruszający koło sterowe.
Takie autopiloty współpracują z mechanizmem cięgnowym albo łańcuchowym. System hydrauliczny praktycznie nie ma luzu. Proponuję porozmawiać z fachowcem z Aqua Sport.

_________________
Maciej Stachowicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lut 2013, o 08:57 

Dołączył(a): 12 lut 2012, o 20:42
Posty: 51
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: j,st.m
Optimum wychylenia płetwy sterowej to 37,5 stopnia. Dalsze wychylenie to już hamowanie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sty 2018, o 20:02 

Dołączył(a): 6 mar 2015, o 22:18
Posty: 18
Podziękował : 16
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Planuję zamontować hydrauliczne sterowanie do Dehlera 34 i szukam gotowego rozwiązania. Nie będę żałował kasy, po prostu ma działać dobrze i niezawodnie. Co polecacie do tej długości jachtu?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sty 2018, o 21:31 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8026
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2413
Uprawnienia żeglarskie: -
Jak już koło, to najpewniejszy (w sęsie awaryjności) jest układ sztywny, niczym w samochodzie. Drążek na gałkach. Jakkolwiek to się nazywa u nas :roll:
A autopilota siłownik podpinasz na sektor sterowy i cześć. I ma sucho. Pomyśl, skoro dopiero rozmyślasz.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 sty 2018, o 21:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2013, o 14:47
Posty: 1328
Podziękował : 918
Otrzymał podziękowań: 237
Uprawnienia żeglarskie: jkżb
Ryś napisał(a):
w sęsie
Rysiu.....pleas


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 53 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Marian Strzelecki i 132 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL