Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 mar 2024, o 14:00




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 15 paź 2007, o 10:52 

Dołączył(a): 8 paź 2007, o 12:12
Posty: 11
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Witam.
Kupiłem sobie łódź sklejkową.Mam pytanie:Jak ją jednostronnie polaminować?
Czekam na rzeczowe porady osób które miały z tym styczność,a nie teoretyzowanie....gdyż teorie znam.
Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 paź 2007, o 21:19 

Dołączył(a): 28 maja 2007, o 11:09
Posty: 27
Lokalizacja: Ostróda
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
montana napisał(a):
Mam pytanie:Jak ją jednostronnie polaminować?

musisz troszkę kaski nazbierać na materiały
przygotować sobie teraz ciepły hangarek
bo inaczej tego nie widzę
zerknij tutaj http://forum.szkutnictwo.net/ może znajdziesz dla siebie odpowiedź


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 25 paź 2007, o 21:01 

Dołączył(a): 29 cze 2005, o 21:39
Posty: 13
Lokalizacja: Bergen op Zoom - NL
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Po pierwsze musisz sprawdzic wilgotnosc sklejek - jest do tego specjalny przyrzad, osobiscie uzywam do tego DeIjssel 92.A4, kupowac raczej na raz sie nie oplaca wiec trzeba do tego celu kogos takim urzadzeniem wynajac.Te elementy, ktore zawieraja ponad 20~22 procent nadaja sie przed laminowaniem jedynie do wymiany, bez wzgledu na to jakich materialow uzyjesz skutkuje to jedynie po czasie delaminacja i pieniadze razem z Twoja przaca ida w bloto.Mozna jacht polaminowac z zewnatrz, oraz od wewnatrz - to drugie rozwiazanie jest w/g mnie lepsze, ale wybor oczywiscie nalezy do Ciebie.Materialy? zeby bylo dobrze to oczywiscie epoksyd, niestety wymaga on dosc wysokiej temperatury, wiec jesli nie mozesz zapewnic miejsca pracy w dobrze ogrzewanym miejcu (min. 22' c) to pozostaje czekac do lata... Poliestry odradzam, to dobry material do budowy jachtu z laminatu, nie do laminowania drewnianego kadluba.A jak potrzebujesz informacji technicznych czy technologicznych, pisz smailo na pewno odpowiem.

Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 26 paź 2007, o 07:22 

Dołączył(a): 30 maja 2005, o 20:52
Posty: 714
Lokalizacja: Radom
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy, MIŻ
A ja polecam użycie funkcji :szukaj: . Wiele razy temat laminowania był wałkowany, wręcz męczony na naszym forum żeglarskim.

_________________
Nexo Yachts - moja praca, moja pasja.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 paź 2008, o 00:30 

Dołączył(a): 14 paź 2008, o 11:18
Posty: 4
Lokalizacja: Sztokholm
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Witam,

Czy ktoś może mi wyjaśnić do końca dlaczego poliestry nie są dobre do laminowania drewna/skleki? Wszędzie to czytam, ale nikt nie pisze dlaczego. Zywice epoksydowe sa 3x drozsze i duzo trudniejsze w aplikacji (trzeba mieszać w małych ilościach z powodu własności egzotermicznych)?

Pozdrawiam,

_________________
Jerzy M.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 paź 2008, o 08:40 

Dołączył(a): 10 sty 2006, o 16:15
Posty: 1155
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 46
JerzyM napisał(a):
Witam,

Czy ktoś może mi wyjaśnić do końca dlaczego poliestry nie są dobre do laminowania drewna/skleki? Wszędzie to czytam, ale nikt nie pisze dlaczego.

Poliestry, jak sama nazwa wskazuje, zawierają wiązania estrowe, które są podatne na hydrolizę, tj rozszczepienie pod wpływem wody. Zhydrolizowana żywica traci wytrzymałość.
O ile w przypadku monolitycznego laminatu proces ten (nazywany niezbyt precyzyjnie osmozą) jest powolny, i można mu zapobiec stosując w miejscach narażonych na kontakt z wodą żelkot, topkot, lub epoxydowe farby antyosmozowe, o tyle nie ma możliwości zabezpieczyć powierzchni laminatu kontaktującej się bezpośrednio ze sklejką lub innym drewnem. A drewno jak wiadomo - jest nasiąkliwe. Będzie zatem działało na laminat jak mokry kompres; laminat poliestrowy położony na drewnie stanie się podatny na oderwanie, a po pewnym czasie zmieni się w brudną "szmatę" :sad: Jeszcze gorzej jesli laminat poliestrowy zostanie położony na niedokładnie wysuszone drewno: wtedy na styku z nim nie utwardzi się nigdy.
Całkowicie odporne na wodę są natomiast żywice epoxydowe. Stosowane są wobec tego do próżniowego przesycania drewna ("West System") nadając mu dużą wytrzymałość i wodoodporność.
Cytuj:
Zywice epoksydowe sa 3x drozsze

Już nie. Są droższe może 1,5 raza od poliestrowych (mam oczywiście na myśli produkty tej samej firmy, np. Organika-Sarzyna, odpowiednio: Epidian vs. Polimal)
Cytuj:
i duzo trudniejsze w aplikacji (trzeba mieszać w małych ilościach z powodu własności egzotermicznych)

I to jest właśnie ten właściwy powód, dla którego monolityczne kadłuby laminatowe (gdzie potrzeba dużo więcej żywicy niż przy laminowaniu drewna) buduje się prawie zawsze z zastosowaniem żywic poliestrowych.

Pozdrawiam
Tomek Janiszewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 paź 2008, o 19:57 

Dołączył(a): 14 paź 2008, o 11:18
Posty: 4
Lokalizacja: Sztokholm
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Witam,

Dzięki, wyjaśniło mi to problem z poliestrami, jednak... Znalazłem żywicę poliestrową konstrukcyjną, super ekologiczną, ze wskazaniem do laminacji łodzi za 12 zł/kg, natomiast najtańszy Epidian 51 na jaki natrafiłem to 37 zł/kg (Epidian5 za 26zł). To robi bardzo dużą różnicę gdy budujemy nawet mały jacht. Do tego dochodzi duża różnica w pracochłonności.
Czy żywica poliestrowa trzyma się na epoxydowej? Bo wtedy można by zaimpregnować sklejkę żywicą epoxydową a matę szklaną zatopić poliestem i zabezpieczyć żelkotem epoxydowym?

Pozdrowienia,

_________________
Jerzy M.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 16 paź 2008, o 22:14 

Dołączył(a): 25 maja 2008, o 14:51
Posty: 37
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kilka osób tu ma dość starą wiedzę.
Nowoczesne żywice epoksydowe nie zawsze potrzebują "ciepła". Można już kupić żywice (a właściwie zestaw żywica + specjalny utwardzacz) i laminować przy +15, +10 a nawet przy + 5 stopniach.
Oczywiście nic za darmo. Koszty są większe i to znacznie.
Podobnie z ilością mieszanej żywicy. W przypadku epoksydów nie muszą to być koniecznie małe ilości. Można i duże ilości mieszać (choćby po 50 czy 100 kg) tylko to też kosztuje odpowiednio.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 17 paź 2008, o 07:52 

Dołączył(a): 10 sty 2006, o 16:15
Posty: 1155
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 46
JerzyM napisał(a):
Znalazłem żywicę poliestrową konstrukcyjną, super ekologiczną, ze wskazaniem do laminacji łodzi za 12 zł/kg

Może to jakowaś "poliefirnaja smoła" sprowadzana zza wschodniej granicy i konfekcjonowana przez krajową firmę Krzak? :twisted:
Cytuj:
natomiast najtańszy Epidian 51 na jaki natrafiłem to 37 zł/kg (Epidian5 za 26zł).

Tylko ten drugi jest 100% żywicą epoxydową (bez modyfikatorów), i jego to miałem na myśli.
Cytuj:
To robi bardzo dużą różnicę gdy budujemy nawet mały jacht. Do tego dochodzi duża różnica w pracochłonności.

W takim wypadku zawsze warto pomyśleć, jak pracochłonna będzie naprawa łodzi do remontu której użyto mniej trwałych materiałów.
Cytuj:
Czy żywica poliestrowa trzyma się na epoxydowej?

Absolutnie nie. W relacji odwrotnej "jakoś tam" się trzyma (czasem zaleca się wozić żywicę epoxydową na wypadek konieczności prowizorycznego załatania uszkodzonego podczas rejsu laminatowego kadłuba; w takim wypadku żywica poliestrowa nie utwardziłaby się bez dokładnego osuszenia uszkodzonego miejsca), ale i tak trzyma się słabiej niż żywica poliestrowa na poliestrowej a epoxydowa na epoxydowej. A potem tak naprawione miejsce sprawia kłopoty, gdy chcemy naprawić je porządnie już po sezonie: trzeba dokładnie usunąć resztki żywicy epoxydowej przed ostateczną naprawą.
Cytuj:
Bo wtedy można by zaimpregnować sklejkę żywicą epoxydową a matę szklaną zatopić poliestem i zabezpieczyć żelkotem epoxydowym?

Po pierwsze, do laminowania sklejki na ogół używa się tkaniny szklanej, a nie maty. Powinny to być materiały przeznaczone do laminowania z użyciem żywic epoxydowych, w przeciwnym wypadku używa się żywicy Epidian 53 zawierającej dodatek styrenu (a więc "nieekologicznej") który rozpuszcza preparację mat przeznaczonych dla żywic poliestrowych.
Po drugie - czy naprawdę warto aż tak komplikować sobie życie? Laminowanie sklejki nie pochłania tyle żywicy, co budowa całego kadluba od podstaw.

Pozdrawiam
Tomek Janiszewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 17 paź 2008, o 16:54 

Dołączył(a): 14 paź 2008, o 11:18
Posty: 4
Lokalizacja: Sztokholm
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Witam,

Żywica za 12 zł/kg to jak napisałem poliestrowa żywica konstrukcyjna AROPOL M 105 TB (http://www.zywica.eu/sklep/index.php?pr ... prod_id=26).
Maty szklane są dostosowywane do typu żywicy dodatkami chemicznymi w czasie procesu produkcyjnego. Maty emulsyjne są do poliestrów, a proszkowe do epoksydów, z tym że trzeba zawsze sprawdzić specyfikację producenta do jakiego typu żywicy nadaje się dana mata. Tkaniny mogą być lepsze o ile mają splot szatynowy a nie luźny płócienny.

Po dokładnym przeliczeniu zużycia materiałów i uwagi że poliester może się nie trzymać na epoxydach to chyba przyzaję że nie warto kombinować. Zacząłem o poliestrach myśleć po przejrzeniu strony http://www.jachty.p-net.pl/galeria/766_drawa.html , ale teraz wracam w moim projekcie do orginalnej konstrukcji epoxydowej.

Dzięki za wyjaśnienia,

Pozdrawiam

_________________
Jerzy M.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 17 paź 2008, o 17:04 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9897
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
oczywiście epoxyd jest lepszy , ale setki łódek laminowano poliestrem i malowano olejnicą, Trwałość tych łodzi na pewno powyżej 10 lat ,jak nie więcej

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 121 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL