Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 24 kwi 2024, o 21:26




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1733 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 58  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 19 lut 2018, o 14:35 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
Catz napisał(a):
robhosailor napisał(a):
na zewnątrz stronami przeciwległymi do czerwonej strzałki,

Swoje maszty i bomy tez tak kleilem - tak kiedys uczono.
Catz

I słusznie uczono...kiedyś.
A zwiazane jest to z wilgotnością drewna. Onegdaj wykorzystywano drewno do budowy czy też wykonywania klejonek w tzw. stanie ""powietrzno suchym"' tj. o wilgotnosci 15-20%. Wtedy układ słojów miał znaczenie. Drewno wysychając kurczy się, nabierając wilgoci pęcznieje. Od szeregu lat, gdy dostępne są suszarnie, kleje są znacznie wyższej wartości, układ słojów ""prawy"" ( słoje wklęsłe) czy ""lewy"" (słoje wypukłe ) ma już znacznie mniejsze znaczenie. Do wykonania klejonek używa się drewna o wilgotności 8-12% a produkt zabezpieczany jest przed dalszym wysychaniem lub nawilgacaniem. Stąd też obawy o""pracę"" drewna są jakby mniejsze. Wiedzę taką posiadłem na SGGW gdy w firmie rozpoczynałem przemysłową produkcję klejonek. Wyobrażasz sobie dobieranie słojów prawe/lewe przy produkcji kilkuset metrów 4-8 warstwowej klejonki dziennie Chociaż... to był rok 2000, znów mogło się coś zmienić

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 14:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7523
Podziękował : 5924
Otrzymał podziękowań: 2282
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
robhosailor napisał(a):
IMHO ani jedną, ani drugą - jeśliby chodziło o mój maszt, co mialem właśnie rysować to cztery listewki były by ułożone na zewnątrz stronami przeciwległymi do czerwonej strzałki, czyli stroną rdzeniową na zewnątrz, ale widzę, że tu sami eksperci, to znikam. :)

Taa... I teraz każdy kto się odezwie wyjdzie na "eksperta" :-P
Oj nieładnie Robercie ;) Nieładnie...
Ale nie będe świnia i jeśli rzeczywiście będziesz kleił maszt ( czy cokolwiek ) to po bratersku Cię po prostu porządnie opierniczę :-P
Wtedy i korzyść odniesiesz i szybko sam zostaniesz specjalistą ( bo to łatwe ) ;)
Baczność ! Na obrazek patrzymy wnikliwie i widzimy co ?
Kawałek listwy. Jakiej listwy ?
Jodłowej :-P ( Nawet jeśli ona będzie podpisana "palisander" to to jest jodłowa listwa ) Rzekłem! Howk!
Z którego kawałka pnia ?
Z "tryngałka"...
Jakie wnioski kapralu ?
Dalej:
I ile ścian ma sześcian ?
Ile strzałek musisz na rysunku domalować, żeby opisać zagadnienie ? :-P

I wreszcie - jak kleimy maszty z jodłowych listew przetartych z samego tryngałka pnia ?
Nie kleimy :-P
To tak na początek... :-P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 14:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10301
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1232
Otrzymał podziękowań: 2361
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Bombel napisał(a):
I słusznie uczono...kiedyś.

Kokop zadal konkretne pytanie: "Która strona na zewnątrz?".
Jego przyklad obrazkowy odpowiada pewnie listwom w jego posiadaniu lub dostepnym.
Catz O Amatorskim Klejeniu Desek

_________________
W hamaku na huśtawce


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 14:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7523
Podziękował : 5924
Otrzymał podziękowań: 2282
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Catz napisał(a):
Catz O Amatorskim Klejeniu Desek

Bez względu jak ( według tych strzałek ) skleisz - efekt będzie taki sam.
Ani dobry ani zły.
Wytrzymałość będzie gorsza od wysuszonego pnia i wszystkie inne parametry mechaniczne też.
Oczywiście w przypadku takich listew jak na obrazku - dokładnie takich.

Znaczy - jeden pies którą stroną na zewnątrz te listwy skleisz, jeśli wszystkie będą ustawione "tak, jak rosły" Albo wszystkie odwrotnie ;)


Ostatnio edytowano 19 lut 2018, o 15:01 przez MarekSCO, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 15:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10301
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1232
Otrzymał podziękowań: 2361
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
MarekSCO napisał(a):
Bez względu jak ( według tych strzałek ) skleisz - efekt będzie taki sam.

Oby!

_________________
W hamaku na huśtawce


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 15:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7523
Podziękował : 5924
Otrzymał podziękowań: 2282
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Catz napisał(a):
Oby!

Tam najbardziej sęki mogą nabruździć, przy tych listwach ( takich listwach jak na zdjęciu )...
I właśnie sęki musisz traktować priorytetowo. Ich układ zadecyduje tutaj o efekcie końcowym.
Żadne tam "zasady klejenia". Przewracać przede wszystkim trzeba w kierunku góra-dół...
Ot i cała historyja...
Ale lepiej się o inne listwy postarać. Z innego materiału i z równoległym układem słojów ...
Bo trochę roboty z tym klejeniem i obróbką będzie. Dla amatora to właśnie robota stanowi zwykle największy problem. Nie ma parku maszynowego i musi znaleźć więcej czasu...
Tak, że warto poszukać czegoś innego na ten maszt - moim skromnym zdaniem :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 15:11 

Dołączył(a): 3 wrz 2007, o 18:09
Posty: 151
Lokalizacja: Salinko
Podziękował : 14
Otrzymał podziękowań: 69
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
kokop napisał(a):
Która strona na zewnątrz?
Obrazek


Wybaczcie jeśli nie do końca zrozumiałem początkowe pytanie. Nie miałem siły przebijać się do niego przez przepychanki akacjowe.

Jeśli chcesz kleić maszt z dwóch listew, to strona oznaczona czerwoną strzałką DO WEWNĄTRZ.

_________________
Szkutnictwo tradycyjne - projekty, usługi, materiały


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 15:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10301
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1232
Otrzymał podziękowań: 2361
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
MarekSCO napisał(a):
Przewracać przede wszystkim trzeba w kierunku góra-dół...

I coby w sumie topem do dołu nie było ;)

_________________
W hamaku na huśtawce


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 15:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7523
Podziękował : 5924
Otrzymał podziękowań: 2282
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
PioBia napisał(a):
Jeśli chcesz kleić maszt z dwóch listew, to strona oznaczona czerwoną strzałką DO WEWNĄTRZ.

Nie :-P Strona oznaczona zieloną strzałką do zewnątrz :-P ;)
ProBia :D Dowcip w tym, że za mało strzałek wyróżniono na rysunku.
Pytanie źle opisane po prostu ;)
Catz napisał(a):
I coby w sumie topem do dołu nie było ;)

Exactly. Ani tak jak rosło ani odwrotnie. Ale to układ sęków ( jodła ) musi zadecydować...
Jak zadecyduje, że topem do dołu to trzeba topem do dołu ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 15:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7523
Podziękował : 5924
Otrzymał podziękowań: 2282
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Aaaa Właśnie... Jeszcze jedna sprawa.
Z dwu listew nie sklejaj ! To w ogóle pozbawione jakiegokolwiek sensu.
Musisz te listwy poprzecinać jak masz tylko dwie :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 15:46 

Dołączył(a): 3 wrz 2007, o 18:09
Posty: 151
Lokalizacja: Salinko
Podziękował : 14
Otrzymał podziękowań: 69
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
MarekSCO napisał(a):
PioBia napisał(a):
Jeśli chcesz kleić maszt z dwóch listew, to strona oznaczona czerwoną strzałką DO WEWNĄTRZ.

Nie :-P Strona oznaczona zieloną strzałką do zewnątrz :-P ;)
ProBia :D Dowcip w tym, że za mało strzałek wyróżniono na rysunku.
Pytanie źle opisane po prostu ;)


Niczego nie rozumiem :).

Maszty klejone z dwóch kawałków, stroną "zewnętrzną do wewnątrz" robię od 7 lat. Znam każdy z nich. Wszystkie służą do dziś bez pęknięć i rozklejeń.

A że z czterech lepiej niż dwóch.... no to jest jasne :).

_________________
Szkutnictwo tradycyjne - projekty, usługi, materiały


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 16:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7523
Podziękował : 5924
Otrzymał podziękowań: 2282
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
PioBia napisał(a):
Niczego nie rozumiem :)

Taki żart. Kolega pytał którą stroną na zewnątrz. No to którą na zewnątrz ?
Zieloną strzałką - prawda ?
A określa to coś jednoznacznie ? Nie określa ;)

PioBia napisał(a):
Maszty klejone z dwóch kawałków, stroną "zewnętrzną do wewnątrz" robię od 7 lat. Znam każdy z nich. Wszystkie służą do dziś bez pęknięć i rozklejeń.

Zgoda.
Ale to po prostu robienie deski z deski ;) Jak masz możliwość przeciąć to całkowicie zmienia postać rzeczy...
Tu mamy klejenie, żeby skleić ( dwie listwy )
Tam - cięcie i klejenie, żeby uzyskać oczekiwane parametry techniczne.
To całkiem inne podejście ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 16:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2017, o 20:11
Posty: 863
Lokalizacja: Heinsberg
Podziękował : 80
Otrzymał podziękowań: 333
Uprawnienia żeglarskie: posiada
Ale się porobiło :mrgreen:
Żeby uniknąć ew. rozstrzygania sporów na ubitej ziemi to będzie tak:

Ani z dwóch ani z czterech listewek. Ma być z ośmiu listewek składany

Tak:
Obrazek

A to zdjęcie co mu nabazgrałem strzałki to pierwsze z brzegu z neta gdzie było widać słoje. Bo o ich układ mi chodziło. A jaki to gatunek to pies go trącał.
Ja pewno zlepię z sosny bo innych nie ma w sklepie :rotfl: W sumie to są jeszcze dębowe :roll:
chyba.

A całkiem poza konkursem.
Czy można mieszać gatunki drewna do takiej klejonki? W celu :roll: osiągnięcia jakichś hipotetycznych właściwości. Bo sklejkę z różnych fornirów widziałem. Baaa, nawet wstawiałem taką jako spodnią warstwę do suwklapy.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 16:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7523
Podziękował : 5924
Otrzymał podziękowań: 2282
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
kokop napisał(a):
Ani z dwóch ani z czterech listewek. Ma być z ośmiu listewek składany

Tak:

kokop :)
Nie. Nie tak. :D
To co pokazałeś tym razem to sposób formatowania pod seryjną przemysłową produkcję.
O takim kształcie listew zadecydowała technologia wykonania.
Po prostu bierzesz listewki i formatujesz je wszystkie jednakowo.
Iistew jest sporo więc nie musisz precyzyjnie brakować ( dobierać ) materiału.
Po prostu lecisz z metra jakby...
Jeśli trafią się jakieś wątpliwe miejsca to ich wpływ na całą konstrukcję rekompensuje poniekąd ilość listewek.
Nawet te listewki przed klejeniem możesz dobierać losowo. Niewiele to zmieni w konstrukcji...
Ale w przypadku jednostkowego wyrobu naprawdę można i lepiej i taniej :)

Wystarczy, że zrozumiesz istotę klejenia i znajdziesz w okolicy skład sprzedający łaty dachowe ( surowe - w sensie wysuszone ale nie impregnowane )
Naprawdę za marne grosze możesz dosłownie "na kolanie" wylepić cudo, które będzie wieczne po prostu...

kokop napisał(a):
Ja pewno zlepię z sosny bo innych nie ma w sklepie :rotfl: W sumie to są jeszcze dębowe :roll:
chyba

Tak na to nie patrz. Po pierwsze często to co wydaje Ci się sosną - będzie jodłą...
Po drugie - chcesz czy nie - musisz albo dobrze wybierać materiał albo dobrze kleić ;)
Na wszelki wypadek pamiętaj o łatach dachowych... Tak tylko mówię ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 16:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2017, o 20:11
Posty: 863
Lokalizacja: Heinsberg
Podziękował : 80
Otrzymał podziękowań: 333
Uprawnienia żeglarskie: posiada
Tak mi się podoba :)
Wyfrezuję rowki i po problemie.
Co do istoty klejenia. Układ słojów wydał mi się istotny i stąd całe zamieszanie. Ryś jeszcze po nocy (na poprzedniej stronie) jasno wyjaśnił o co chodzi i zostanę już przy tym. Żeby zaś mieć te listewki-klepeczki z odpowiadajcym teorii układem słojów to zrobię jak piszesz. Kupię dechę z płaskim układem słojów i pochlastam ją jak trzeba.
I tak jak wspomniałem- maszcik będzie zaledwie 3 metrowy i proporcjonalnie do tego >szczupły :mrgreen:
Tak więc te listeweczki dosyć cieniutkie będą.
(skład w okolicy mam- pewno za piwo dechę dostanę, albo garść patyków które będą mi pasować)


Ostatnio edytowano 19 lut 2018, o 17:05 przez kokop, łącznie edytowano 1 raz


Za ten post autor kokop otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 17:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7523
Podziękował : 5924
Otrzymał podziękowań: 2282
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
kokop napisał(a):
Czy można mieszać gatunki drewna do takiej klejonki? W celu :roll: osiągnięcia jakichś hipotetycznych właściwości. Bo sklejkę z różnych fornirów widziałem. Baaa, nawet wstawiałem taką jako spodnią warstwę do suwklapy.

Można ale są dwa skrajnie odmienne powody dla których taka technologia jest stosowana...
Najprościej będzie objaśnić na przykładzie sklejki.
Widziałeś zapewne krzesło biurowe z konstrukcją nośną z rur stalowych a siedziskiem z profilowanej sklejki...
To siedzisko można zrobić na dwa zasadniczo sposoby:
1. Bierzemy sklejkę, formatujemy i wyginamy.
Tutaj ważne jest aby sklejka dawała się łatwo giąć a więc musi być pozbawiona wad technicznych itp... Słowem - musi być w pierwszym gatunku.
2. Sklejamy siedzisko z płatów forniru bezpośrednio na kształtowej formie.
Wtedy tylko ważne jest, żeby zewnętrzne płaty forniru były ładne i z tego samego materiału...
A i to tylko kwestia estetyki ;)
Między nimi możesz wkleić cokolwiek. Nie koniecznie z tego samego gatunku drewna. Niekoniecznie z tej samej klasy drewna i wreszcie niekoniecznie z drewna ;)
Będzie tanie i spełni swoją rolę.

Jest jeszcze trzecie podejście, ale to naprawdę wysoka szkoła jazdy...
Przykładowo w moim letadle niektóre elementy ( kufer - coś na kształt bagażnika i obudowę panelu ) zrobiłem ze sklejki w której między płatami aluminium znajduje się fornir drewniany.
Czyli można i tak ekstremalnie ale nie zawsze ma to sens ;)
Ogólnie jednak sklejka z różnych gatunków drewna nie jest niczym niezwykłym.
Ale najczęściej decyduje tutaj koszt wykonania sklejki...

Zupełnie inaczej sprawa wygląda w przypadku konstrukcji klejonych ( przykładowo żeber płata lotniczego ) Ale to już zupełnie inne klejenie...
Chociaż właśnie tutaj najczęściej spotkasz połączenia klejowe różnych gatunków drewna
zestawiane tak w celu zwiększenia wytrzymałosci mechanicznej.
Ale rzecz w tym, że to nie jest sklejka. Wiele czynników decyduje tutaj o efekcie. Kształt elementów etc...
Właściwie takie żebro można prędzej porównać do całej łódki niż do masztu...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 17:08 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8026
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2413
Uprawnienia żeglarskie: -
Ale tu kombinują, ho ho!
Marku, nie przegap że Kokop gdzieś tam hen, na kanałem La... no, tego, Angielskiem :)
A tak poza tym -
kokop napisał(a):
(poza tym maszcik ma być malutki i nie będzie mocno obciążony, chociaż będzie sobie musiał dawać radę bez olinowania)
To ja bym wolał skleić na pełno z czterech. Bo pełny odporny na złamania jest, w przeciwieństwie. A taką wykałaczkę to chyba uniesiesz? :mrgreen:
A jeszcze lepszy byłby pieniek smukły tamtejszego jesionka, ino okorować i stawiać, znaczy mniej roboty; albo znajdź beleczkę ze rdzeniem we środku i... :-P

A tak poza tem nie wyważajmy drzwi... ani nie klejmy jak futryny :lol:
Bo ameryk odkrywać tu nie trza. Choć można
https://therelianceproject.files.wordpr ... age_21.jpg
A i składać rozmaicie: http://www.hnsa.org/wp-content/uploads/ ... plate3.jpg ;)



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 17:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7523
Podziękował : 5924
Otrzymał podziękowań: 2282
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
kokop napisał(a):
Tak mi się podoba :)
Wyfrezuję rowki i po problemie.

Tylko pamiętaj, że frezować musisz "na bieżąco" ;)
Czyli formatujesz dechę, frezujesz rowek i odkrawasz listewkę...
I kolejna operacja taka sama. Inaczej "spaścisz" ;)
Pamiętaj też, żeby kąt freza był lekko "w minusie" ( 2-3 stopnie nawet )
Przy kącie 90 stopni nie wyjdzie Ci to niestety...
I ważne jeszcze, że po sklejeniu będziesz miał naprawdę sporo obróbki...
Staraj się na bieżąco usuwać klej który się będzie wylewał ze spoiny :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 17:23 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
kokop napisał(a):
Ani z dwóch ani z czterech listewek. Ma być z ośmiu listewek składany


No,no no. Podziwiam zapał.
W drewnie robiłem sporo ale tak bym się (jeszcze) nie podjął.
Jako że okrągły i bez likszpary poszedłbym drogą wskazaną przez Ryś-ia i Marka. Cztery cienkie listwy/deski o w miarę równym słoju i bezsęczne, sklejone zusamen do kupy, obrobione strugiem na okrągło, sfazowane jednostronnie (do topu) i spoko. Mocne, solidne.
A zrobisz jak zechcesz :mrgreen:
Dawaj głos ( i fotki) jak Ci bedzie szło

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 17:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2017, o 20:11
Posty: 863
Lokalizacja: Heinsberg
Podziękował : 80
Otrzymał podziękowań: 333
Uprawnienia żeglarskie: posiada
Ryś napisał(a):
Ale tu kombinują, ho ho!

A i składać rozmaicie: http://www.hnsa.org/wp-content/uploads/ ... plate3.jpg ;)


No z tego obrazka to --- kaplica normalnie dla takiego stolarza jak ja
:rotfl:
Rzeźbione te listwy we wszystkie strony. Przy okazji jak rachunek wystawiali to królową najpierw na tronie sadzali i trzymali koronę na wszelki wypadek
:lol:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 17:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7523
Podziękował : 5924
Otrzymał podziękowań: 2282
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Bombel napisał(a):
W drewnie robiłem sporo ale tak bym się (jeszcze) nie podjął.

Aż byś się zdziwił jak Ci łatwo poszło ;)
Bombel :)
To proste jest - ta technologia. Robiłem tak doniczki ogrodowe na prezent dla siostry.
To samograj po prostu. Samo się klei samo składa :)
Tyle, że ze szkutnictwem to pewnie niczego wspólnego nie ma.
Jedyny kłopot w tym, że jak obierzesz za mały rozmiar listewek to musisz naprawdę duże prędkości skrawania stosować i wtedy szybko wyjdziesz poza zakres ;)
A jak listewki za duże ( tutaj szerokość i grubość są w ścisłej relacji ) to znowu wydajność frezowania dostaje w dupę ;)
Efekt powiem Ci - taki se ;) Próbowałem zrobić lekkie stożki, żeby to z grubsza chociaż beczkę przypominało. Ale na jakieś estetyczne kąty zbieżności stożków to miejsca za bardzo tu nie ma. Listwy za cienkie...
W sumie sposób na to jak się narobić i skleić rurę :lol:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 17:45 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8026
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2413
Uprawnienia żeglarskie: -
kokop napisał(a):
No z tego obrazka to --- kaplica normalnie dla takiego stolarza jak ja
:rotfl:
Toć mówił co som metody rozsądniejsze:
http://hennekens.net/wp-content/uploads ... 80x453.jpg

Ale jak siem zachciewa oktagonalną herreshoffów metodą, to niech sie męczy.
Acz normalnie to prawdziwe yachtsmeny nie męczą siem same. Bo kto bogatemu zabroni? (wspierać rzemiosło)
http://pietblaauw.nl/wp-content/uploads/2017/08/22.jpg


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 17:47 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
MarekSCO napisał(a):
W sumie sposób na to jak się narobić i skleić walec
No toć właśnie o to biega, że walec.
Bo żeby od razu wyciąć listwy które jednostronnie ( ku topowi) cieńsze dadzą pożądany kształt masztu to ( chyba) nie tak prosto.
A struganie z walca...no niby można, ale czem wyżej tym słabsze ( cieńsza ścianka).
Pełna klejonka pewniejsza i mniej się trza narobić.

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 18:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7523
Podziękował : 5924
Otrzymał podziękowań: 2282
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Bombel napisał(a):
Bo żeby od razu wyciąć listwy które jednostronnie ( ku topowi) cieńsze dadzą pożądany kształt masztu to ( chyba) nie tak prosto.

Tu sedno metody w tych frezowanych połączeniach ( te trójkątnego przekroju rowki w bokach listew ) Tego się nie da zrobić, żeby zbieżny stożek uzyskać klejąc takie listewki...
Tzn teoretycznie się da, ale frezować musiałbyś bardzo złożone powierzchnie...
( Łopatki turbin to przy tym byłaby dziecinna igraszka ;) )
A cała zaleta tej metody właśnie w tych rowkach. W konsekwencji to one pozwalają zaoszczędzić na materiale i jego dobieraniu/jakości...
Możesz łatwo skleić stożkowy maszt z listewek, bez tych rowków. Ale tutaj już wymagania co do jakości materiału sporo większe. A i frezowanie powierzchni połączeń klejowych ( wszystkie będziesz musiał frezować ) to też byłoby wykonywane w pewnym przybliżeniu...
Coś jakbyś linię krzywą przybliżał linią łamaną...
Stąd też i duże ciśnienia musiałbyś stosować przy prasowaniu podczas klejenia...
Oczywiście i to dałoby się pominąć ( zwiększając grubość listewek ) Ale wtedy ( przy podobnych do podanych przez Kolegę wymiarach masztu ) skrajnie szybko osiągnąłbyś masz pełny wykonany niezwykle pracowitą metodą ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 19:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2017, o 20:11
Posty: 863
Lokalizacja: Heinsberg
Podziękował : 80
Otrzymał podziękowań: 333
Uprawnienia żeglarskie: posiada
Chłopaki, chyba sobie utrudniacie za bardzo. Taki stożkowy maszt skleić to wystarczy że listwy będą :roll: nie> bardzo długimi prostokątami a > bardzo długimi trapezami. Rowek jak najzupełniej 90-cio stopniowy. Szersza strona listwy to stopa masztu a węższa to oczywiście top.
Można też inaczej: tniemy rowek na standardowej listewce a potem prostym cięciem płynnie zwężamy stronę przeciwną. Otrzyma się oczywiście ośmiokątny stożek po sklejeniu :rotfl: ale zrobić go na okragło to mniej więcej tyle samo zachodu co z ośmiokątnej rury zrobić okragłą.

ed.. co oczywiście nie znaczy że mogę ulec pokusie i tak jak napisane wyżej: skleić cztery badyle i trochę heblowania na koniec.
(albo pójdę do lasu z siekierą i rozejrzę się za małym jesionkiem :mrgreen: )

---
Ryś zara wyskoczy : eee, a gdzie tam u ciebie las? Mam las , no może lasek bo w godzinę idzie go przejść. Jesiony chyba rosną w sąsiedniej wiosce :roll: No i w końcu mogę do Exmoor pojechać.
:mrgreen:
Z tym że to national park to chyba siekiera ciupać nie wypada
:rotfl:


Ostatnio edytowano 19 lut 2018, o 20:12 przez kokop, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 20:12 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
kokop napisał(a):
tniemy rowek na standardowej listewce a potem prostym cięciem płynnie zwężamy stronę przeciwną.

No, no ,no. Jeszcze raz podziwiam smiałość mysli. . Albowiem masztu skręcanego jeszcze nie widziałem. Tym niemniej życzę powodzenia. Koniecznie daj głos i fotkę jak Ci wyszło

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 20:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2017, o 20:11
Posty: 863
Lokalizacja: Heinsberg
Podziękował : 80
Otrzymał podziękowań: 333
Uprawnienia żeglarskie: posiada
Bombel napisał(a):
kokop napisał(a):
tniemy rowek na standardowej listewce a potem prostym cięciem płynnie zwężamy stronę przeciwną.

No, no ,no. Jeszcze raz podziwiam smiałość mysli. . Albowiem masztu skręcanego jeszcze nie widziałem. Tym niemniej życzę powodzenia. Koniecznie daj głos i fotkę jak Ci wyszło


Zabij mnie , ale teraz to ja nie rozumiem :roll:

ed. znaczy nie łapię toku rozumowania. Ja cały czas mówię o cięciu pod kątem prostym. Prostopadle do dajmy na to deski-listwy czy jak to tam zwał.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 20:23 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
kokop napisał(a):
Zabij mnie , ale teraz to ja nie rozumiem

Ano weź sobie wytnij prostokątną listewkę, z jednej strony wyfrezuj rowek,
kokop napisał(a):
potem prostym cięciem płynnie zwężamy stronę przeciwną.
., poskładaj do kupy i popatrz co Ci z tego wyjdzie. Możesz potrenować na sucho na kawałkach kartki czy kartonu :-P
Pochwal się co wyjdzie

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 20:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2017, o 20:11
Posty: 863
Lokalizacja: Heinsberg
Podziękował : 80
Otrzymał podziękowań: 333
Uprawnienia żeglarskie: posiada
ok. Trenujemy

Mamy deski

Obrazek

po osiem z każdego koloru. Deski widoczne na obrazku od frontu :mrgreen: Rzut z góry inaczej mówiąc.
W czerwonej frezujemy rowek jak do złożenia masztu. Składamy osiem do kupy i co mamy?
Ośmiościan- a własciwie to dziesięciościan który zamierzamy ostrugać na rurę.

Bierzemy teraz osiem desek niebieskich na których strugamy rowek taki sam jak w czerwonych.
Składamy do kupy i co mamy? O no taką jakby piramidkę ośmiokątną. Zrobimy ją na okragło to wypisz wymaluj będzie stożek.
A co wyjdzie z zielonych desek?
Dokładnie to samo, tylko bedzie miało małe ząbkowanie w podstawie i wierzchołku

W dalszym ciągu więc nie rozumiem w czym jest problem?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lut 2018, o 20:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7523
Podziękował : 5924
Otrzymał podziękowań: 2282
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
kokop :)
Ja wcale nie jestem nieomylny. Spróbuj zrobić model ;) Może być, że nie mam racji...
Bombel :)
Może uda mi się trochę Ciebie rozbawić.
Taki rysunek kiedyś znalazłem w sieci ;)


Załączniki:
95-sd65mNAo.jpg
95-sd65mNAo.jpg [ 59.2 KiB | Przeglądane 3824 razy ]

Za ten post autor MarekSCO otrzymał podziękowanie od: myszek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1733 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 58  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: cors, silver_stas i 155 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL