Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 26 kwi 2024, o 05:02




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 8 gru 2017, o 09:58 

Dołączył(a): 8 gru 2017, o 09:39
Posty: 3
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Czesc,

Od niedawna jestem szczęśliwym posiadaczem łódki Tango 730s. To mój pierwszy jacht, więc dopiero na nim "uczę się" budowy niektórych podzespołów. Z niektórymi mam jednak pewne trudności :). Otóż, łódka ma miecz szybrowy, w którym występuje mechanizm widoczny na schemacie http://www.skrzat-design.pl/tango730plans.pdf na s.9. Na oko u mnie ta konstrukcja faktycznie odwzorowuje to co na tych planach.

Czy ktoś z forumowiczów byłby może w stanie wytłumaczyć, do czego w zasadzie służy blokada miecza widoczna na tym schemacie na s.9 i jak ona działa? W szczególności, jaką rolę tam pełni część ruchoma (po co ona jest na sprężynie i czemu służy jej odchylanie)?

Pytam, bo widzę że w mojej łódce ta część ruchoma jest mocno pokrzywiona i obecnie fał w ogóle ją omija (obok niej do miecza jest przymocowana też rolka na "sztywno" i to przez nią obecnie przechodzi fał, a nie przez rolkę w części ruchomej).

Z góry wielkie dzięki za wszelkie informacje i sugestie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 gru 2017, o 10:27 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
wbrat napisał(a):
Czy ktoś z forumowiczów byłby może w stanie wytłumaczyć, do czego w zasadzie służy blokada miecza widoczna na tym schemacie na s.9


Blokada miecza służy temu, by po wywrotce powyżej 90 stopni miecz nie przesunął się do góry skrzynki (czyli został w pozycji opuszczonej). Zasada działania imho prymitywnie prosta: po opuszczeniu miecza działa jako swego rodzaju "zasuwka" - trzpień przechodzący przez skrzynkę. Nie jest to doskonałe rozwiązanie, ale jako awaryjne działa. Uważałbym jedynie na ewentualne nieszczelności przy pływaniu na fali, bo ciśnienie wygenerowane w skrzyni może spowodować przelewanie się wody przez ten otwór.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 gru 2017, o 12:37 

Dołączył(a): 8 gru 2017, o 09:39
Posty: 3
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
plitkin napisał(a):
Blokada miecza służy temu, by po wywrotce powyżej 90 stopni miecz nie przesunął się do góry skrzynki (czyli został w pozycji opuszczonej). Zasada działania imho prymitywnie prosta: po opuszczeniu miecza działa jako swego rodzaju "zasuwka" - trzpień przechodzący przez skrzynkę. Nie jest to doskonałe rozwiązanie, ale jako awaryjne działa. Uważałbym jedynie na ewentualne nieszczelności przy pływaniu na fali, bo ciśnienie wygenerowane w skrzyni może spowodować przelewanie się wody przez ten otwór.


Bardzo dziękuję. Nie widzę u siebie żadnego otworu, raczej tylko taką "wnękę" na tą ruchomą część (ale zabudowaną z trzech stron - otwarta tylko od strony miecza). Może być więc tak, że przy maksymalnym opuszczeniu miecza rolka chowa się w tej wnęce i w ten sposób faktycznie działa jak "zasuwka". Czyli jak rozumiem w codziennym użytkowaniu (do czasu wywrotki :-?) to nie pełni żadnej funkcji...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 gru 2017, o 13:10 

Dołączył(a): 8 gru 2017, o 09:39
Posty: 3
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Tak przy okazji (choć nie wiem, czy na to pytanie da się odpowiedzieć tak ogólnie, bez spojrzenia na konkretny egzemplarz) - czy dobrze rozumiem, że w przypadku takiego miecza jedynym co chroni go przed wypadnięciem od dołu jest fał? Czyli jak fał się urwie, albo jeśli ktoś źle dobrał długość fału (i jest za długi a ja go będę opuszczał "na maksa"), to miecz może się swobodnie wysunąć dołem?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 gru 2017, o 14:25 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Powinna być chyba płyta oporowa.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 210 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL