Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 18 kwi 2024, o 20:35




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 2 sty 2018, o 17:08 

Dołączył(a): 31 gru 2017, o 01:25
Posty: 5
Lokalizacja: Kruszyna
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: w planach (raczej odległych)
W związku z tym że postanowiłem znaleźć sobie kolejne zajęcie na długie zimowe wieczory zakupiłem w tym roku "jacht" Bratek 03 (Bratek365) konstrukcji Andrzeja Skrzata. Skorupa kilkanaście lat nie widziała wody ale zachowała się dość ładnie, gorzej z pokładem jest sporo pęknięć laminatu ktoś po prostu po nim skakał.

Ożaglowanie raczej do przeglądu i próżniejszej wymiany. Maszt drewniany. Niestety brak bomu.
Jako że w temacie żeglarstwa jestem zielony jak żaba parę pytanek na początek.
Od czego próbować dobrać bom ?

Kolejne pytanko dotyczy laminatu czy jest jakiś w miarę pewny organoleptyczny sposób na rozpoznanie laminatu (poliestrowy, epoksydowy) bo ze względu na dość sporą ilość laminowania stanowi to dla mnie sporą różnicę. Zarówno przez sposób wykonania pac jak i nie ukrywając koszty.
Jeśli było gdzieś na forum to będę wdzięczny również za wskazanie.

Dzisiaj zrobiłem inspekcje komory wypornościowej w celu sprawdzenia ilości wody (było trochę) i tego jak wygląda laminat od spodu (nie jest tak źle jedno miejsce miękkie) i odnalazłem denniki z płyty pilśniowej.

Moje pytanie brzmi zatem czy wlaminować w to miejsce sklejkę wodoodporną czy się trochę pobawić i zrobić od podstaw denniki z pełnego laminatu PS?
I czy komora może mieć a może powinna mieć korek spustowy?
Jako że będę komorę wylaminnowywał na nowo czy nie warto byłoby jej szczelnie podzielić na 2 części wzdłuż osi łodzi?

Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sty 2018, o 18:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 paź 2016, o 11:46
Posty: 222
Lokalizacja: Podlaskie
Podziękował : 30
Otrzymał podziękowań: 77
Uprawnienia żeglarskie: Błogosławieństwo szamana plemienia Mtete
lesnik27 napisał(a):
pytanko dotyczy laminatu czy jest jakiś w miarę pewny organoleptyczny sposób na rozpoznanie laminatu (poliestrowy, epoksydowy)

miałem dokładnie ten sam problem. Odpowiem z doświadczenia, nie, nie znam sposobu.
Ja po przygotowaniu wszystkiego (a robiłem kadłub), pomalowałem wszystko poliuretanem, żeby oddzielić starą warstwę i na to położyłem tkaninę rowingową + poliestrowa na całość. Potem tkanina poliestrowa co by gładkie było. I pomalowałem poliuretanem na niebiesko - bo tak lubię.
Może i źle zrobiłem ale inaczej nie umiałem a tym co będzie będę się martwił latem jak puszczę łódkę na wodę.

_________________
Pozdrawiam
Marcin B.



Za ten post autor Pipek11 otrzymał podziękowanie od: lesnik27
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sty 2018, o 18:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16789
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4105
Otrzymał podziękowań: 3967
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
lesnik27 napisał(a):
Od czego próbować dobrać bom ?
Najpierw trzeba wiedzieć, jaki ma być długi.
Ja bym zrobił drewniany - bo lubię dłubać w drewnie.
lesnik27 napisał(a):
Moje pytanie brzmi zatem czy wlaminować w to miejsce sklejkę wodoodporną czy się trochę pobawić i zrobić od podstaw denniki z pełnego laminatu PS?
Można i tak, można i tak. Te ze sklejki wytrzymają długo, a te z laminatu jeszcze dłużej.
lesnik27 napisał(a):
dotyczy laminatu czy jest jakiś w miarę pewny organoleptyczny sposób na rozpoznanie laminatu (poliestrowy, epoksydowy)
Ja rozpoznaję na niuch, znaczy na węch, ale nie daję 100% gwarancji. Założę się, że łódkę zbudowano z laminatu poliestrowo-szkalanego - bo tak zwykle robiono, bo tańszy itp. Przynajmniej z prawdopodobieństwem 2:1. ;)

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: lesnik27
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sty 2018, o 18:35 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
lesnik27 napisał(a):
zakupiłem w tym roku

Szybki jesteś :lol:
lesnik27 napisał(a):
Od czego próbować dobrać bom ?

Najprościej: nie dobierać wykonać nowy samodzielnie. Z dwóch bezsęcznych listew sklejonych cuzamen do kupy.
lesnik27 napisał(a):
czy jest jakiś w miarę pewny organoleptyczny sposób na rozpoznanie laminatu (poliestrowy, epoksydowy)

Epoksyd jest praktycznie bez zapachu. Przy szlifowaniu zalatuje trochę ""myszami"".
Poliester ma zapach ostry, estrowy.
Inni zalecają spalenie kawałka.
NIezawodnym sposobem rozróżnienia jest spalenie małej próbki laminatu. Poliestrowy wydziela mdły zapach styrenu (podobny zapach wydziela palący się polistyren lub styropian), zapach palonego laminatu epoxydowego jest raczej "kwaśno-gorzki". W tym przypadku należałoby oderwać mały kawałek laminatu np. przy pomocy ostrego dłuta.
Niezależnie od powyższego robiłbym poprawki/klejenia epoksydem.
lesnik27 napisał(a):
Dzisiaj zrobiłem inspekcje komory wypornościowej w celu sprawdzenia ilości wody (było trochę) i tego jak wygląda laminat od spodu (nie jest tak źle jedno miejsce miękkie) i odnalazłem denniki z płyty pilśniowej.

Moje pytanie brzmi zatem czy wlaminować w to miejsce sklejkę wodoodporną czy się trochę pobawić i zrobić od podstaw denniki z pełnego laminatu PS?

Można tak i tak. Kwestia czasu i umiejętności.
lesnik27 napisał(a):
czy komora może mieć a może powinna mieć korek spustowy?

Może mieć choć jest to IMHO zbędne.
lesnik27 napisał(a):
Jako że będę komorę wylaminnowywał na nowo czy nie warto byłoby jej szczelnie podzielić na 2 części wzdłuż osi łodzi?

A po co. Chcesz poprawiać konstruktora??

_________________
Pozdrawiam
Wiesław



Za ten post autor Bombel otrzymał podziękowanie od: lesnik27
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sty 2018, o 19:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8770
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1745
Otrzymał podziękowań: 2024
Uprawnienia żeglarskie: sternik
lesnik27 napisał(a):
Od czego próbować dobrać bom?

Jakbyś się skłaniał w stronę profilu aluminiowego (75 x 63 mm), to 3-metrowy, nowy taki profil mam i mogę odstąpić.
Cytuj:
czy jest jakiś w miarę pewny organoleptyczny sposób na rozpoznanie laminatu (poliestrowy, epoksydowy)

Jest, jeśli widzisz włókna szklane nieukierunkowane, to jest to mata szklana przesycona poliestrem. A jeśli jest tam tkanina rowingowa (ze splotem jak na worku jutowym), to może być epoksyd, ale i to jest mało prawdopodobne. Jak napisał Robert, laminaty p/s królują w tej branży. Poliester jest jasny, lekko brązowy, albo zielonkawy, epoksyd barwi się w stronę żółtego.
Cytuj:
czy wlaminować w to miejsce sklejkę wodoodporną

Tak jest najprościej, najtaniej i całkiem dobrze wygląda, poza tym trochę drewienka w środku dobrze jest mieć. Ale denniki nie powinny przylegać do laminatu, gdyż skorupa pracuje na wodzie i wcześniej czy później zdeformują kadłub. Szczelina powietrzna 5 mm jest korzystna, albo ułożyć najpierw piankę z profilu do ocieplania rur, przeciętą wzdłużnie na pół i oblaminować. A wręgi przykleić do tych usztywnień.
Cytuj:
zrobiłem inspekcje komory wypornościowej

Taką komorę warto ostrożnie odkleić (dłuto, brzeszczot do metalu), oczyścić i zmontować od nowa. A w ogóle to może najpierw rozdzielić skorupy kadłub/pokład?
Cytuj:
I czy komora może mieć a może powinna mieć korek spustowy?

Raczej unikaj takich abstrakcji... Korek wypuszcza wodę, ale ona tam którędyś wpływa, więc po co jej w tym pomagać.
Generalnie warto przyłożyć listwę 2 x 2 cm na całej długości dna i zobaczyć czy są wklęśnięcia. Jeśli są, to trzeba je wyprostować i usztywnić wzdłużnikiem od dziobu do rufy. Też z pianki półokrągłej fi 5 cm i oblaminować.

To jest fajna łódka i warto przyłożyć się do jej rekonstrukcji. Zrobić lekką (wręgi, denniki z otworami). Drewno/sklejka jest o połowę lżejsza od laminatu!

Powodzenia.

PS. A pokaż jakieś zdjęcia, będzie łatwiej doradzać.

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie



Za ten post autor Mir otrzymał podziękowanie od: lesnik27
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sty 2018, o 19:51 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
A mniej dywagując: ta łódka jest z poliestru, fabryczna robota, Foto-Pam.
A ja bym wolał naprawki robić epoksydem, co i doradzam.
Łatwiej wkleić denniki ze sklejki, ale jakby pasowanie kształtów było niewygodne to można rdzeń z pianki (sztywna, pory zamkniete), albo wręcz gąbki zamoczonej żywicą i podobnych pomysłów :lol: i oblaminować w parę warstw.
Bom całkiem dowolny z dowolnej małej łódki, ma być likszpara i długość, i tyle.
Korek do komory bym dał, to nie kłopot, a koszt ok. 10 zł. I były przewidziane, np mój Figielek miał, a później jakoś oszczędzali... a nie pojmuję jak można zostawić łódkę bez otwarcia komór, np. na zimę, zacofany jestem :roll:



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: lesnik27
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sty 2018, o 20:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 maja 2016, o 20:25
Posty: 2261
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Podziękował : 177
Otrzymał podziękowań: 504
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
Ryś napisał(a):
A ja bym wolał naprawki robić epoksydem, co i doradzam.

Zawsze mozna się nieco opalić/ przypalić przy okazji ...

_________________
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

pozdrawiam Bartosz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sty 2018, o 20:51 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
A zawsze warto przypomnąć że każda łódka to w istocie swej komora gazowa.
BHP obowiązuje.
Ale też właśnie dlatego nie lubię świeżego poliestru wewnątrz, co we śnie styrenem mózgownicę rozpuszcza.
Takie zawodowe zbączenie eko-toksykologiczne :mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sty 2018, o 22:37 

Dołączył(a): 31 gru 2017, o 01:25
Posty: 5
Lokalizacja: Kruszyna
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: w planach (raczej odległych)
Ryś napisał(a):
A mniej dywagując: ta łódka jest z poliestru, fabryczna robota, Foto-Pam.


To wyjaśnia sprawę, co do materiału sam też tak podejrzewałem ale nie wiedziałem że jest poniekąd fabryczna (jeśli ktoś by wiedział coś więcej o okolicznościach jej powstania też byłbym wdzięczny) ale w tych czasach to nie wiadomo było co szwagrowi udało się wynieś z roboty. :D Stąd pytanie.

Mir napisał(a):
Cytuj:
zrobiłem inspekcje komory wypornościowej

Taką komorę warto ostrożnie odkleić (dłuto, brzeszczot do metalu), oczyścić i zmontować od nowa. A w ogóle to może najpierw rozdzielić skorupy kadłub/pokład?


prawdopodobnie komora wyleci cała i będzie robiona od nowa jako że w tej chwili skonstruowana jest na płycie pilśniowej. Dostała wody więc nie wiadomo jakie życie się w niej zacznie rozwijać :D

Jako że łódka będzie służyć jako wędkarska ale z zachowaniem pełnego takielunku (po prostu nie zawsze będę go brał) stąd wziął mi się pomysł pełnolaminatowej komory, korków i podziału wzdłużnego.Zastanawiałem się po prostu nad balastem wodnym ale jaszcze przemyślę tą sprawę.

Bombel napisał(a):
zakupiłem w tym roku

Szybki jesteś :lol:


mała pomyłka :mrgreen: w zeszłym
robhosailor napisał(a):
lesnik27 napisał(a):
Od czego próbować dobrać bom ?
Najpierw trzeba wiedzieć, jaki ma być długi.
Ja bym zrobił drewniany - bo lubię dłubać w drewnie.

Też lubię w końcu leśnik z wykształcenia, a i umiem też co nieco. :D

Mir napisał(a):
Cytuj:
czy wlaminować w to miejsce sklejkę wodoodporną

Tak jest najprościej, najtaniej i całkiem dobrze wygląda, poza tym trochę drewienka w środku dobrze jest mieć. Ale denniki nie powinny przylegać do laminatu, gdyż skorupa pracuje na wodzie i wcześniej czy później zdeformują kadłub. Szczelina powietrzna 5 mm jest korzystna, albo ułożyć najpierw piankę z profilu do ocieplania rur, przeciętą wzdłużnie na pół i oblaminować. A wręgi przykleić do tych usztywnień.


A o tym nie pomyślałem. Czy otulina powinna leżeć w stosunku do kadłuba "grzbietem" do góry i jako pół okrągłą ją zalaminować czy zalaminować poprostu pasek pianki na płasko ?

Mir napisał(a):
Generalnie warto przyłożyć listwę 2 x 2 cm na całej długości dna i zobaczyć czy są wklęśnięcia. Jeśli są, to trzeba je wyprostować i usztywnić wzdłużnikiem od dziobu do rufy. Też z pianki półokrągłej fi 5 cm i oblaminować.


A tu jakoś nie załapałem chodzi o wklęśnięcia na krzywiźnie dna?

Ryś napisał(a):
nie pojmuję jak można zostawić łódkę bez otwarcia komór, np. na zimę, zacofany jestem :roll:


Będą i luki Holta (gdzieś flaszkę trzeba schłodzić :D )

bartuss1nowy napisał(a):
Zawsze mozna się nieco opalić/ przypalić przy okazji ...

rozumiem chodzi oto że epoksydem można się popażyć?

Mir napisał(a):
PS. A pokaż jakieś zdjęcia, będzie łatwiej doradzać.

Zdjęcia mam tylko z wierzchu i to nie najlepszej jakości ale postaram się nad tym popracować :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sty 2018, o 22:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16789
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4105
Otrzymał podziękowań: 3967
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
lesnik27 napisał(a):
epoksydem można się popażyć?
Reakcja jest egzotermiczna, ale żywice poliestrowe też się grzeją - epoksyd trzeba rozrabiać małymi porcjami. Jemu chodzi o to, że ma uczulenie na epoksyd, więc biadoli o tym w każdym wątku - zamiast zabezpieczyć się przed faktem :DD

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sty 2018, o 23:49 

Dołączył(a): 31 gru 2017, o 01:25
Posty: 5
Lokalizacja: Kruszyna
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: w planach (raczej odległych)
Odnośnie zdjęć to mam tylko zrobione w dniu przywożenia.
Załącznik:
IMG_20171211_073806.jpg
IMG_20171211_073806.jpg [ 377.91 KiB | Przeglądane 4753 razy ]

Załącznik:
IMG_20171211_073816.jpg
IMG_20171211_073816.jpg [ 175.21 KiB | Przeglądane 4753 razy ]

Załącznik:
IMG_20171211_073830.jpg
IMG_20171211_073830.jpg [ 368 KiB | Przeglądane 4753 razy ]


Jeszcze pytanie o luki Holta czy te białe plastikowe wytrzymują bezpośrednie nadepnięcie nogą czy trzeba je umieszczać w miejscach na to nie narażonych lub czymś zakryć ?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sty 2018, o 23:58 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
Zależy od wagi, jak BMI w normie to nadepnion zdzierży :D
Usztywnienia kadłuba półokrągłem do góry, to działa mechanicznie takoż jako i drzewa pień :-P acz mozna i inaczej, wszelako wysokość profilu pracuje, byle bez (przesadnych) kantów ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sty 2018, o 00:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Ryś napisał(a):
fabryczna robota, Foto-Pam.

Dokładniej; Foto-Pam Miastko.
Projekt - Andrzej Skrzat 1974

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sty 2018, o 09:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 paź 2016, o 11:46
Posty: 222
Lokalizacja: Podlaskie
Podziękował : 30
Otrzymał podziękowań: 77
Uprawnienia żeglarskie: Błogosławieństwo szamana plemienia Mtete
Fajnacka udeczka, Stawiałbym żagiel i "próbował" wywrócić. Tylko że na pierwszy rzut oka sporo roboty a myślę, że na drugi jeszcze więcej.
Co do bomu koledzy maja rację, klej listwy dobieraj lakiery/oleje i tnij na długość jak ci żagle pozwalają, bo rozumiem że takowe posiadasz. A nie zostało Ci przypadkiem jakieś mocowanie bomu? Jakieś resztki okuć co pozwolą na dobranie rozwiązań?
Co do spękań "od skakania" podobny mam problem i rozwiązuje go poprzez ścieranie laminatu tak mocno żeby plombę położyć. O tym rozwiązaniu jest tu na forum bardzo dużo.
Ja robię na raty, bo czasu nie mam. Przy małych pajączkach badam przez nacisk jak stabilne jest podłoże i jeśli w mojej ocenie jest szansa na ominiecie grzebania głęboko w laminacie szlifuje na 2-3mm powierzchnię laminatu, smaruje żywicą i nakładam szpachlówkę samochodową, przycieram i do malowania.
Tu dwa zdjęcia jakie mam dla przykładu. Rozległe spękania naprawiam po wierzchu (sprawdziłem jak głęboko wchodzą pęknięcia i dzięki Bogu są powierzchowne)
Załącznik:
w1.JPG
w1.JPG [ 127.57 KiB | Przeglądane 4699 razy ]

A tu mamy głębokie pęknięcia więc ingerencja poważniejsza.
Załącznik:
w13.JPG
w13.JPG [ 107.12 KiB | Przeglądane 4699 razy ]

Robisz sobie więc będziesz czuł gdzie można pójść na łatwiznę a gdzie nie. Łódka i tak z czasem pokaże Ci gdzie skrewiłeś :)

_________________
Pozdrawiam
Marcin B.



Za ten post autor Pipek11 otrzymał podziękowanie od: lesnik27
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sty 2018, o 09:50 

Dołączył(a): 31 gru 2017, o 01:25
Posty: 5
Lokalizacja: Kruszyna
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: w planach (raczej odległych)
Mir napisał(a):
lesnik27 napisał(a):
Od czego próbować dobrać bom?

Jakbyś się skłaniał w stronę profilu aluminiowego (75 x 63 mm), to 3-metrowy, nowy taki profil mam i mogę odstąpić.


Chodziło mi to po głowie ale jak wymiana na alu to razem z masztem ale to dopiero jak rodzina złapie bakcyla, a jak nie to ja sobie na drewnie będę pływał :D Ale dzięki.

Mir napisał(a):
A w ogóle to może najpierw rozdzielić skorupy kadłub/pokład?


Pokład będzie zdjęty jak tylko zwolni się miejsce w "doku remontowym" tzn wyjedzie z stamtąd 30 uli na ramkę wielkopolską które aktualnie rzeźbię. inspekcja komory miała charakter ciekawsko-ratowniczy.

Swoją drogą ciekawe czy po rozdzieleniu dno przejdzie mi przez drzwi 90 :-?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 131 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL