Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 kwi 2024, o 16:43




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 58 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 9 lip 2018, o 16:35 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
A to tak coby nadmiernie drzwi nie wyważać: http://szkutnikamator.pl/index.php/pate ... -i-osatnia
viewtopic.php?p=289348#p289348 ;)
https://www.youtube.com/watch?v=VW0oCSNZ4fA



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 lip 2018, o 17:09 

Dołączył(a): 17 wrz 2017, o 18:35
Posty: 232
Podziękował : 44
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: zielony : )
No ta, samo zakucie nie jest trudne, trzeba tylko znaleźć odpowiednią remizkę. I śrubę : ).

_________________
światło i wiatr...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lip 2018, o 07:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16789
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4105
Otrzymał podziękowań: 3967
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
RetususClavus napisał(a):
A dlaczego tak? Dlaczego nie poliester na poliester?
Dlatego, że przyczepność epoksydu do poliestru jest lepsza, niż poliestru, do poliestru. Szczególnie w warunkach amatorskich jest to ważne.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lip 2018, o 21:52 
A możesz to poprzeć jakimś badaniem czy próbami bo tak na "pierwsze uderzenie" to trochę herezja. Rozumiem, że na początku mamy dwa różne materiały i epoksyd może być np. bardziej lepki przez co siła adhezji większa ale praktyka pokazuje coś innego. Nie spotyka się np. wklejanie poliestrowych skrzynek mieczowych w poliestrowy kadłub na epoksyd.


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2018, o 10:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16789
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4105
Otrzymał podziękowań: 3967
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Nie musisz mi wierzyć. Sprawdź sam. Ja badań naukowych nie prowadziłem. Posłużyłem się doświadczeniem poprzedników. Działa.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2018, o 12:39 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
robhosailor napisał(a):
Posłużyłem się doświadczeniem poprzedników. Działa.

Potwierdzam. Działa.
PS. Też badań nie prowadziłem :mrgreen:

_________________
Pozdrawiam
Wiesław



Za ten post autor Bombel otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2018, o 12:53 
Sprawdzałem u Tobisa w Budowa i naprawa jachtów z laminatu oraz u Roszkowskiego Mam jacht. Zakupy, naprawy, przebudowy i nic takiego nie znalazłem. Wprawdzie powtórnie ich nie czytałem ale w rozdziałach dotyczących napraw sugestii aby poliester naprawiać epoksydem nie znalazłem. Wydaje mi się, że gdyby kwestia tego iż poliester należy naprawiać epoksydem była istotna zapewne szanowni autorzy o tym by napisali. A to, że naprawa poliestru epoksydem działa nie musi oznaczać, że nie da się naprawić poliestru poliestrem. Może będzie trudniej, technologia bardziej wymagająca ale skoro ktoś olewa technologię poliestrów czy będzie dbał o zachowanie reżimów w przypadku epoksydów?

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Bombel napisał(a):
Potwierdzam. Działa.
PS. Też badań nie prowadziłem :mrgreen:
Czyli masz porównanie bo naprawiałeś poliestrem i "nie zadziałało'?


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2018, o 14:17 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
RetususClavus napisał(a):
Czyli masz porównanie bo naprawiałeś poliestrem i "nie zadziałało'?

Po prostu nie jestem małpą i nie zatykam kranu palcem. Skoro fachowcy od lat twierdzą że ma być tak a nie inaczej to nie dyskutuję tylko robię tak jak wskazują fachowcy.
A temat był już parokroć wałkowany i wyjaśniany. Służę przykładem:
po pierwsze- porównanie właściwości klejących epoksydu i poliestru jest jak porównywanie F16 do 'kukuruźnika"
po drugie - epoksydy utwardzają się długo ale nie mają "skurczu", nie ma naprężeń i pęknięć podczas gdy poliestrowe oznaczają się szybkim czasem utwardzania i wysokim skurczem co powoduje naprężenia materiału, mikro pęknięcia żywicy, oraz niedokładne przyleganie żywicy do włókien
po trzecie - epoksydy charakteryzują się lepszymi parametrami dotyczącymi wytrzymałości na rozciąganie oraz większą sztywnością - a laminaty w "utce" jednak mimo wszystko pracują i poddawane są przeciążeniom co w połączeniu ze skurczem poliestru w czasie utwardzania zdecydowanie obniża trwałość naprawy.
po czwarte - poliester ulega hydrolizie i jeżeli jest narażony na kontakt z wodą szybko traci swoje właściwości (po to mamy warstwę ochronną z żelkotu) gdy epoksyd jest można powiedzieć niezniszczalny przez wodę

viewtopic.php?f=22&t=16219
Coś jeszcze wyjaśnić?????????

_________________
Pozdrawiam
Wiesław



Za ten post autor Bombel otrzymał podziękowania - 2: Marian Strzelecki, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2018, o 14:39 
Po pierwsze - jestem techniczny więc interesują mnie fakty nie figury stylistyczne.
Po drugie - a czy nie odwrotnie? Epoksyd wiąże szybciej niż poliester?
Po trzecie - nie neguję "wyższości" epoksydu nad poliestrem tylko czy różnica jest na tyle znaczna, że dyskwalifikuje naprawę kompozytów poliestrowych takimi samymi? Jeżeli jest tak źle czemu stocznie nie kleją kadłubów czy innych elementów jachtu na epoksyd? Z oszczędności?
Po czwarte: Szpinak! :D ;)


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2018, o 14:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13715
Podziękował : 10186
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Po pierwsze; popraw błąd logiczny.
po drugie; czy ty z nas kpisz? czy o drogę pytasz?
po trzecie; stocznie maja swoje technologie i nie za wiele o nich wiemy.
po czwarte; ostatnio jest tyle tajemnic technologicznych typu: "umyj pędzle naszym zmywaczem, a nie innym" :rotfl:
po piąte; kiedyś epoksydy były dużo droższe od poliestrów , a dziś niedużo.
po szóste; mówimy o amatorskim reperowaniu, a tu lepiej jest robić jak mówią praktycy.
po siódme; jeśli lubisz poliestry to przyklej skrzynię mieczową poliestrem do poliestra
i po kilku latach napisz nam jak trzyma.
Po ęte:
truskawki z cukrem. :evil:

MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2018, o 15:19 
Toś mi ćwieka zabił :evil: Tyle zrazy słyszałem, że epoksydem laminuje się trudniej, wiąże szybciej niż poliester, więc muszę poczytać co tam producenci piszą.


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2018, o 15:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13715
Podziękował : 10186
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
RetususClavus napisał(a):
.... że epoksydem laminuje się trudniej

Trudniej, bo trzeba "reżimów dotrzymywać", zwłaszcza: min. temperatury i min. utwardzacza.

MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2018, o 15:43 
http://www.c-l.pl/produkt/epidian-52/
Żywica epoksydowa, niskolepka, o barwie jasnożółtej, modyfikowana aktywnym rozcieńczalnikiem o barwie jasnożółtej.

Liczba epoksydowa – minimum 0,510 – 0,550 mol/100 g,
Gęstość w 25°C – 1,12 – 1,13 g/cm3,
Lepkość w 25°C – 400 – 800 mPas,
Czas żelowania 100 g kompozycji w temperaturze pokojowej:
Epidian 52 + Utwardzacz Z-1 (13 ns*) – minimum 40 minut,
Epidian 52 + Utwardzacz TFF (27 ns*) – minimum 21 minut,
Epidian 52 + Utwardzacz IDA (50 ns*) – minimum 60 minut,

* – ilość utwardzacza na 100 części wagowych Epidianu 52.
http://www.krisko.lublin.pl/chemia/zywice-poliestrowe-polimal/ogolnego-stosowania/polimal-109/polimal-109-a-5kg-1.html
Polimal109 czas żelowania w temperaturze 25C 15-35 w zależności od ilości przyspieszacza kobaltowego.

Znaczy coś mnie mój krwiopijca, znaczy szkutnik, w kanał wpuszcza...
Po wpisie jaki dokonałeś w międzyczasie faktycznie trudniej ale to akurat argument przeciw stosowaniu epoksydu.

Czyli mamy czasy 40 i 35 minut. Czy to jest znacząca różnica w czasie żelowania?


Znalazłem też taką żywicę
http://www.c-l.pl/produkt/aropol-f-207-tpb/
dla której podają czas żelowania 50 minut.
I co robić z argumentem: czas żelowania?


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2018, o 16:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13715
Podziękował : 10186
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
RetususClavus napisał(a):
Czy to jest znacząca różnica w czasie żelowania?

Szanowny kolego polecam:
"Żywice i laminaty poliestrowe" WNT: W.Królikowski; Z.Kłosowska; P.Penczek. stron: 730
kontra:
"Chemia i technologia żywic epoksydowych" WNT: P.Czub; Z.Bończa-Tomaszewski; P.Penczek; J.Pielichowski. stron:530
Tam Ci wszystko dokładnie wytłumaczą. :cool:
Ale porównania trzymania (się) obu w warunkach amatorskich ... nie znalazłem i tam.

MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2018, o 17:56 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8822
Podziękował : 3986
Otrzymał podziękowań: 1916
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
RetususClavus napisał(a):
Toś mi ćwieka zabił :evil: Tyle zrazy słyszałem, że epoksydem laminuje się trudniej, wiąże szybciej niż poliester, więc muszę poczytać co tam producenci piszą.


Jak juz bedziesz czytal to zwroc uwage na to jak takie same zywice zachowuja sie z roznymi inicjatorami ( utwardzaczami ) :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2018, o 21:25 
Marian Strzelecki napisał(a):
Szanowny kolego polecam:
...
Tam Ci wszystko dokładnie wytłumaczą. :cool:
Czy ja Ci żonę uwiodłem lub chrzczoną wódkę sprzedałem, że mnie taką literaturą karzesz? :twisted: ;)
Cytuj:
Ale porównania trzymania (się) obu w warunkach amatorskich ... nie znalazłem i tam.
Autorytety autorytetami ale widać jestem jeszcze dziecko i ciągle zadaje pytanie dlaczego? A może tylko skutek technicznego wykształcenia gdzie ważne nie tylko jak ale i dlaczego akurat tak? Gdyby komuś zbywało czasu i materiałów mógłby taką próbę wykonać bo nie interesuje nas siła zrywająca tylko co szybciej puści a do takiego testu wystarczy na poliestrowy kawałek laminatu nakleić po przeciwnych stronach, dwa kawałki laminatów i przy pomocy jakiegoś napinacza starać się rozerwać.

M@rek napisał(a):
Jak juz bedziesz czytal to zwroc uwage na to jak takie same zywice zachowuja sie z roznymi inicjatorami ( utwardzaczami ) :)

No zwróciłem uwagę i podałem czas żelowania Epidianu dla, jak mi się wydaje, najbardziej popularnego Z-1. Inne utwardzacze miały czasy 21 i 60 minut więc co miałbym wnioskować w sprawie co wiąże szybciej? Zresztą z tym czasem żelowania też problem bo pojawia się opinia, że dłuższy czas to większa szansa na "spłynięcie" laminatu. Jeśli jednak tak się stanie ;) to wzrośnie procentowy udział szkła w laminacie a więc będzie lepszy... (jeszcze raz wstawię ;-) aby nie było wątpliwości, że nie traktuję tego stwierdzenia poważnie)


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2018, o 21:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13715
Podziękował : 10186
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
RetususClavus napisał(a):
Jeśli jednak tak się stanie ;) to wzrośnie procentowy udział szkła w laminacie a więc będzie lepszy... (jeszcze raz wstawię ;-) aby nie było wątpliwości, że nie traktuję tego stwierdzenia poważnie)

Tyle, że żywica zwykle spływa razem ze szkłem. :-P

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2018, o 21:54 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
[quote="RetususClavus"]Gdyby komuś zbywało czasu i materiałów mógłby taką próbę wykonać[/quote


Skoro tyle czasu wałkujesz rozwałkowany temat to oznacza że masz nadmiar wolnego czasu. Nie seukaj więc przekonanych aby nadal Cię przekonywali tylko przeprowadź taką próbę sam.
Napisz nam do jakich wniosków dojdziesz :mrgreen:

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2018, o 22:36 
Czas chwilowo mam ale tylko do końca tygodnia. Niestety nie mam materiałów, epoksydu i maty proszkowej więc niestety D blada. A temat wałkuję bo czeka mnie remont pokładu, docięcie i wlaminowanie nowych wzdłużników i pokładników wiec temat dla mnie ważny więc zanim wyciepię posiadany poliester i kupię epoksydy muszę mieć pewność, że ma to sens a nie jest czymś w rodzaju urban legend.

Marian Strzelecki napisał(a):
Tyle, że żywica zwykle spływa razem ze szkłem. :-P
No i znów argument przeciwko epoksydowi... Jeszcze kilka postów i potwierdzi się, że lepsze wrogiem dobrego. :mrgreen:


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2018, o 23:03 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
RetususClavus napisał(a):
Gdyby komuś zbywało czasu i materiałów mógłby taką próbę wykonać bo nie interesuje nas siła zrywająca tylko co szybciej puści ...
A skąd myśl że takich prób nie wykonano już? A może stąd wiadomo? :D

Detaliczniej mówiąc użycie epoksych do drobnych naprawek wynika głównie z parokroć lepszej przyczepności, niż poliestru; dodatkowo sprzyja parokroć mniejszy skurcz, nieco lepsza elastyczność i wytrzymałość.
Oraz z warunków amatorskich napraw: stary laminat może być zwietrzały, co gorsza zawilgocony, zresztą nawet temperatura i wilgotność może być niewłaściwa w czas roboty akurat, a poliester wymaga zachowania odpowiedniego reżimu. Ba, już samo dobre przygotowanie powierzchni może też robić kłopot, gdy to w jakichsi zakamarkach... i zaczynamy rozważać prawdopodobieństwo że dobrze złapie...

A drugim argumentem jest lepsza odporność laminatu epoksydowego, na obciążenia zmęczeniowe zwłaszcza. Bo przecież naprawy robi się z powodu awarii ;)
W omawianej sprawie z tym właśnie do czynienia mamy - toć oryginalny laminat rozleciał się, w punkcie zawieszenia miecza. To może lepiej nowy zrobić lepiej? :roll:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2018, o 23:38 
Ryś napisał(a):
RetususClavus napisał(a):
Gdyby komuś zbywało czasu i materiałów mógłby taką próbę wykonać bo nie interesuje nas siła zrywająca tylko co szybciej puści ...
A skąd myśl że takich prób nie wykonano już? A może stąd wiadomo? :D
Od rana, od wczoraj o to pytam i mnie zbywano.

Cytuj:
Detaliczniej mówiąc użycie epoksych do drobnych naprawek wynika głównie z parokroć lepszej przyczepności, niż poliestru; dodatkowo sprzyja parokroć mniejszy skurcz, nieco lepsza elastyczność i wytrzymałość.
Nie mam pojęcia ile wynosi parokroć oraz czym i jak to mierzyć. ;)
Cytuj:
Oraz z warunków amatorskich napraw: stary laminat może być zwietrzały, co gorsza zawilgocony, zresztą nawet temperatura i wilgotność może być niewłaściwa w czas roboty akurat, a poliester wymaga zachowania odpowiedniego reżimu. Ba, już samo dobre przygotowanie powierzchni może też robić kłopot, gdy to w jakichsi zakamarkach... i zaczynamy rozważać prawdopodobieństwo że dobrze złapie...
Głos rozsądku tylko jeśli ktoś nie zachowuje reżimu technologicznego dla jednego systemu zachowa go dla innego? No i nie mówimy o naprawach doraźnych tylko remoncie gdzie można zadbać o szczegóły. No i nie prościej napisać ze względów technologicznych epoksydem bezpieczniej?
Cytuj:
A drugim argumentem jest lepsza odporność laminatu epoksydowego, na obciążenia zmęczeniowe zwłaszcza. Bo przecież naprawy robi się z powodu awarii ;)
W omawianej sprawie z tym właśnie do czynienia mamy - toć oryginalny laminat rozleciał się, w punkcie zawieszenia miecza. To może lepiej nowy zrobić lepiej? :roll:
Skutek znamy ale co z przyczyną? Może otwór pod śrubę powinien być tulejowany lub awaria powstała na skutek kolizji miecza z przeszkodą? A może ta gumowa podkładka pozwala na ruchy sworznia i stopniowe wycieranie i tak niezabezpieczonego przed wilgocią otworu lub rozwiązanie samo w sobie wadliwe i z czasem każdy laminat szlag trafi więc trzeba zrobić tak jak w pierwszym poście proponował autor wątku?


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lip 2018, o 00:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10301
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1232
Otrzymał podziękowań: 2361
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Zrób po swojemu, albo nie rób nic.
Catz Technicznie

_________________
W hamaku na huśtawce



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowania - 2: M@rek, Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lip 2018, o 01:21 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
RetususClavus napisał(a):
Skutek znamy ale co z przyczyną? Może otwór pod śrubę powinien być tulejowany lub awaria powstała na skutek kolizji miecza z przeszkodą? A może ta gumowa podkładka pozwala na ruchy sworznia i stopniowe wycieranie i tak niezabezpieczonego przed wilgocią otworu lub rozwiązanie samo w sobie wadliwe i z czasem każdy laminat szlag trafi więc trzeba zrobić tak jak w pierwszym poście proponował autor wątku?
Ale to mnie nie pytaj. Jako żem już wspomniał że fabryczną skrzynkę w Foce od razu oblaminowywalim dodatkowo. Epidianem akurat, ciekawość czemuż :roll: Tymże dorobione były też wręgi, denniki, a i sklejenie skorup; i co Ci powiem? Że trzymało? :lol:
Istnieje technologiczny powód dla którego laminat poliestrowy robi się cały naraz, jednym ciągiem; nie słyszałeś? :)
RetususClavus napisał(a):
Od rana, od wczoraj o to pytam i mnie zbywano.
Kwestionujesz usłyszane opinie i dziwisz się że Cię 'zbywają'? No, niesamowite... przecież powinni zara przedstawić dowody i potwierdzenia biegłych sądowych...
A zresztą dlaczego miałbyś uwierzyć 'popularnej opinii' wśród jakichś tam amatorów? I co Ci to da, jeśli nawet przywołają szczegółowe dane bądź własne doświadczenia? Przecież i tak im nie wierzysz! :roll:
A czyż nie lepiej samemu sprawdzić, i własną opinię sobie wyrobić? :-P

Bo zresztą co chciałeś usłyszeć? Rozprawkę porównawczą dla poszczególnych technik klejenia/laminowania i przegląd właściwości technicznych wszelkich dostępnych na rynku żywic?
Bo bez wyszukiwania danych technicznych u producentów mogę np tak z pamięci palnąć że przyczepność typowych żywic epoksydowych do podłoża jest 3-4 razy wyższa niż poliestrowych, to owe "parokroć".
Ale są przecie różne typy żywic, jednych i drugich, a może i coś się już zmieniło, a i pamięć może zawodna?

Literatur i poradników n/t napraw łodek i laminatów pełno jest, można sobie poguglać. Techniczne parametry żywic rozmaitych też podawane bywają. Jako umysł technicznie ścisły z pewnością będziesz mógł wyciągnąć wnioski.

Bo tutejsi my maluczkie dyletanci to najwyżej możem se poczytać instrukcje dla laików, :lol: coś w stylu:
Sea-Line ® - naprawa uszkodzeń i dziur
Zanim zajmiemy się łataniem dziury, musimy zdecydować o rodzaju użytego materiału. Możemy skorzystać z żywic poliestrowych lub epoksydowych. Za zastosowaniem
Zestawu reperacyjnego poliestrowego Sea-Line® przemawia niska cena, łatwość i szybkość użycia, pamiętamy jednak o mniejszej wytrzymałości takiej naprawy. Zestawem tym naprawiamy prosty i nieobciążony pod względem konstrukcyjnym element, jednak nie stosujemy go do napraw poniżej linii wodnej.
Poniżej linii wody lub gdy uszkodzenie jest zdecydowanie poważniejsze, zawsze wybieramy Zestaw reperacyjny epoksydowy Sea-Line®. Wykorzystując epoksydowy zestaw, otrzymamy powierzchnię o większej odporności mechanicznej oraz ze względu na właściwości żywicy lepsze zabezpieczenie przez niekorzystnym działaniem wody [...]

http://www.farbyjachtowe.pl/images/pora ... ealine.pdf

Ale poświęciwszy minutkę dorzucę przykładowo co jeszcze wyrzuciło. Tak dla zachęty :D

https://www.mjmyachts.com/images/storie ... 0resin.pdf
https://goindustrial.ca/index.php/en/ip ... lass-resin



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowania - 2: Marian Strzelecki, tomasz piasecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lip 2018, o 06:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13715
Podziękował : 10186
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Podziękowałem :cool: ... za cierpliwość. :cool:


MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lip 2018, o 06:43 

Dołączył(a): 17 wrz 2017, o 18:35
Posty: 232
Podziękował : 44
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: zielony : )
Dokupiłem do posiadanej maty emulsyjnej Epidian 53 z Z1, dorobiłem tuleję z podstawą w kształcie przekroju kanału wieszaka, dam pasek maty od spodu, następnie po zeszlifowaniu z zewnątrz położę kilka warstw, oblaminowując tuleję, której nadmiar później utnę równo z laminatem.

_________________
światło i wiatr...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lip 2018, o 17:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13715
Podziękował : 10186
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
zaspokojny napisał(a):
...następnie po zeszlifowaniu z zewnątrz położę kilka warstw, oblaminowując tuleję, której nadmiar później utnę równo z laminatem.
My tu już co najmniej o księżycu, :-P a Ty wciąż swoje.
Z1 i E-53... jakie to banalne :kiss:

MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lip 2018, o 20:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 maja 2016, o 20:25
Posty: 2261
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Podziękował : 177
Otrzymał podziękowań: 504
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
i rękawice gumowe też sobie kup i przyłbice na opary.

_________________
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign

pozdrawiam Bartosz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2018, o 21:56 

Dołączył(a): 17 wrz 2017, o 18:35
Posty: 232
Podziękował : 44
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: zielony : )
RetususClavus tak, tuleja była brana pod uwagę :). I duża nakładka z góry, jak dłoń pierś sportową, czule obejmująca żywiczną gałę ;).


Załączniki:
IMG_20180717_121716[1].jpg
IMG_20180717_121716[1].jpg [ 299.45 KiB | Przeglądane 3206 razy ]
IMG_20180717_122205[1].jpg
IMG_20180717_122205[1].jpg [ 417.1 KiB | Przeglądane 3206 razy ]

_________________
światło i wiatr...

Za ten post autor zaspokojny otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 58 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 163 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL