Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 mar 2024, o 08:23




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 59 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 9 paź 2018, o 23:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
Dlatego napisalem że guma ma być jedynie sztywnym wypełnieniem - takim korkiem, a masa uszczelniająca ma ją otaczać.

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 paź 2018, o 20:27 

Dołączył(a): 20 sie 2018, o 00:01
Posty: 1609
Podziękował : 569
Otrzymał podziękowań: 140
Uprawnienia żeglarskie: po co?
A klej do klejenia szyb samochodowych,też wodoodporny.Rodzaj silikonu i z tuby.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 paź 2018, o 20:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Zazul napisał(a):
A klej do klejenia szyb samochodowych,też wodoodporny.Rodzaj silikonu i z tuby.


Składam na Sikę 291.

Próby pokazały, że powinno być OK.

Ale oczywiście dorobiłem uszczelki gumowe doradzone przez Pawła (wielkie dzięki Paweł raz jeszcze) i zastosuję je.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 paź 2018, o 21:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
bury_kocur napisał(a):
Ciekło Panowie na połączeniu obu ramek, bo ich połączenie mechaniczne wygląda tak:

Raczej błędnie rozpoznałeś problem i chcesz naprawiać(usprawnić?) niewłaściwe miejsce. „Połączenie mechaniczne” o którym wspominasz nie było zaprojektowane jako wodoszczelne. Producent „porthola” gwarantuje wodoszczelność przez zastosowanie odpowiedniej uszczelki pomiędzy szkłem akrylowym a sztywną obudową. Natomiast monter/szkutnik powinien zagwarantować szczelność polaczenia obudowy okienka z kadłubem jachtu używając odpowiedniej masy uszczelniająco-klejącej.

Dodatkowe uszczelnianie miejsca styku elementów „ramki” jest bezcelowe a mając na uwadze ogólnie dostępną technologie to takie próby nigdy nie zapewnią stuprocentowej wodoszczelności.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 paź 2018, o 21:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SIRK napisał(a):
Raczej błędnie rozpoznałeś problem i chcesz naprawiać(usprawnić?) niewłaściwe miejsce.


Jak to dobrze, że Ty Krzysztof wiesz lepiej gdzie ja znalazłem problem :rotfl:

Pozwolisz jednak, że na swoim jachcie ja będę decydował co chcę naprawić ?

Jeżeli tak to ogromnie się cieszę ...

SIRK napisał(a):
„Połączenie mechaniczne” o którym wspominasz nie było zaprojektowane jako wodoszczelne.


Ale to połączenie właśnie musi być wodoszczelne jeżeli jacht ma okienkiem tym "jechać" w wodzie jak w akwarium.

SIRK napisał(a):
Producent „porthola” gwarantuje wodoszczelność przez zastosowanie odpowiedniej uszczelki pomiędzy szkłem akrylowym a sztywną obudową


I to jest dla mnie w tym okienku za mało.

SIRK napisał(a):
Natomiast monter/szkutnik powinien zagwarantować szczelność polaczenia obudowy okienka z kadłubem jachtu używając odpowiedniej masy uszczelniająco-klejącej.


To wykonane było OK i to nie ciekło.

Ciekło tam gdzie napisałem i co - mam nadzieję - naprawię i doprowadzę do wodoszczelności.

Okienko jest po prostu źle zaprojektowane i tyle.

Można spróbować je poprawić albo pobeczeć, że się nie da.

SIRK napisał(a):
Dodatkowe uszczelnianie miejsca styku elementów „ramki” jest bezcelowe a mając na uwadze ogólnie dostępną technologie to takie próby nigdy nie zapewnią stuprocentowej wodoszczelności.


A ja jestem w stanie założyć się, że połączenie to uszczelnię.

Tak na marginesie - ja w okienka na Twoim jachcie nie ingeruję i będę niezmiernie zobowiązany jak Ty nie będziesz ingerował w moje bo to nie Twój problem.

Nie pytam Cię o zdanie i nie oczekuję Twego komentarza do moich prac.

Jestem mechanikiem statkowym z dość sporym stażem i wiele prac "nie do zrobienia" w swoim życiu na jednostkach pływających naprawiłem.

Pozwolisz więc, że uszczelnię te okienka na mój sposób ?

Bo najłatwiej usiąść , zapłakać jak baba i wychlipać "nie da się" ... :-(

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 paź 2018, o 21:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Ja ci nie wróg, chciałem dobrze.
Jak chcesz się kopać po kostkach to odpowiem jutro.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 paź 2018, o 21:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SIRK napisał(a):
Ja ci nie wróg, chciałem dobrze.
Jak chcesz się kopać po kostkach to odpowiem jutro.


Ja już to naprawiłem - i nie kopię się Krzysztofie po kostkach a jedynie poprawiam producenta.

Wstępnie złożyłem jedno okienko tak jak chciałem i jest OK.

Jutro składam na gotowo.

Fakt, że to wymaga sporo zaangażowania i roboty, ale cóż...

Nie lubię mieć po prostu mokrego materaca w koi i tyle.

Także nie ma się nad czym zastanawiać - wiadomo, gdzie w tym typie okienek jest przeciek.

Spędziłem nad tematem dłuższy czas - wiem jak to naprawić - zrobiłem na tych okienkach i ich uszczelnieniem ostatnio niemalże doktorat, ale wiem jak to uszczelnić i zrobię to.

Do tego trzeba było takie okienko rozebrać na czynniki pierwsze i chwilkę nad tematem pomyśleć.

Ot - i tyle na temat.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 paź 2018, o 08:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SIRK napisał(a):
to odpowiem jutro.


Jak chcesz Krzysztofie pociągnąć temat okienek LEWMAR-a to do Twojej obiecanej na dzis odpowiedzi dorzucę Ci kilka pytań do przemyśleń.

I tak - powiedz czemu:

1. Jedna szacowna firma robi okienka montowane przez drugą szacowną firmę w burtach produkowanych przez siebie jachtów (w ilości niemalże masowej - bo to nie jest produkcja garażowa) w pełnej świadomości, iż - jak piszesz:
SIRK napisał(a):
„Połączenie mechaniczne” o którym wspominasz nie było zaprojektowane jako wodoszczelne.


Przecież każdy taki jacht - wcześniej czy później - znajdzie się w takich warunkach nautycznych, że owym dziobowym fragmentem burty będzie jechać w wodzie przez fale a okienko na dziobie robić będzie za akwarium i będzie powoli sobie przeciekać zalewając armatorowi przedni materac :-(

I do tego wcale nie trzeba sztormów - wystarczy zwykły bajdewind lub ostrzejszy półwiatr już od siły wiatru rzędu 20 kn.

Czy więc świadomie obie firmy olewają szczelność tych okienek ?

A może okienka te produkowane są - jak większość obecnej produkcji światowej - mając pozostawać w wersji szczelnej jedynie przez okres gwarancji jachtu ?

Bo zastosowanie do połączeń tych ramek jedynie uszczelniacza plastycznego do tego prowadzi.

To masz jeden temat.

pkt 2.
Patrz na poniższą fotkę i przyjrzyj jej się uważnie, bo może nigdy takiego okienka nie rozbierałeś:
Załącznik:
Fot. 1.JPG
Fot. 1.JPG [ 106.81 KiB | Przeglądane 4773 razy ]


Dwie ramki tego okienka skręcane są mechanicznie przy pomocy takiego pośredniego elementu (konkretnie dwóch takich sztuk) - posiadającego cztery gwintowane otwory, w które to otwory wkręcane są fabrycznie śrubki.

Teraz patrz uważnie - fabrycznie wkręcane były śruby takie jak ta po lewej stronie.

Długość ich części gwintowanej to 6 mm i jest to błąd technologiczny.

Śruby te - do czego doszedłem metodą prób i błędów - powinny mieć gwint dokładnie 4 mm dłuższy czyli 10 mm - taki jak ma ta śruba stojąca po prawej stronie na zdjęciu a zakupiona przeze mnie w sklepie ze śrubami.

Przy zastosowaniu do tego połączenia śruby takiej jak oryginalna (stojąca po lewej stronie zdjęcia) śruba ta wkręca się tylko w część gwintu w tym elemencie pośrednim co spowodowało urwanie części owych gwintów.

A moja śruba - ta dłuższa - wkręca się w całość gwintu w tym elemencie pośrednim a nawet odrobinę z tego gwintu wystaje.

A czemu pourywało te gwinty z tymi oryginalnie wkręconymi śrubami ?

Ano temu, że owe śruby (nierdzewne) wkręcone są w aluminium (robiącym za nakrętkę) tylko w część jego grubości, co przy fakcie za krótkiej śruby spowodowało efekt pourywania tychże gwintów.

Wszystkie gwinty w tych elementach pośrednich - w sumie 16 gwintów - musiałem w swoim przydomowym warsztacie ponownie przegwintować a do montażu ramek zakupić dłuższe śruby M4x10.

I tu masz pytanie nr 2 - czemu szacowna firma LEWMAR chrzani tak podstawowy fakt jak użycie do montażu ramek nie odpowiedniej długości śrub ?

Bo skręcenia tych ramek za krótkimi śrubami skutkuje tym, iż nie można ich ścisnąć z odpowiednią siłą zapewniającą końcową sztywność całości takiej konstrukcji.

Świadome pieprzenie produkcji, błąd technologiczny czy brak kontroli jakości ?

Do tego dochodzi jeszcze jedno pytanie - wkręcając na sucho nierdzewkę w aluminium powodujemy - wcześniej czy później - korozję tegoż aluminium ze skutkiem takim, że taki gwint aluminiowy zaczyna się powoli rozsypywać w pył tlenku glinu.

I tak tutaj właśnie było - masz więc do tego punktu pytanie dodatkowe - czemu wytwórca okienek nie może zabezpieczyć jakimś smarowidłem owych gwintów przed korozją ?

Masz więc dwa kolejne pytania.

Teraz temat nr 3:
Patrz na poniższą fotkę:
Załącznik:
Fot. 2.JPG
Fot. 2.JPG [ 108.65 KiB | Przeglądane 4773 razy ]


Próbnie skręciłem ramkę śrubami nie stożkowymi a z łbem sześciokątnym.

I okazało się, że od razu sztywność całości wzrosła niepomiernie.

Nie patrz na podwójne podkładki - wynikają one z faktu, iż w sklepie nie mieli akurat śrub M4x10 z łbem sześciokątnym i musiałem kupić M4x12 i zastosować dwie podkładki, co w niczym nie zmienia faktu, iż takie połączenie jest dużo sztywniejsze niż przy użyciu do ich skręcenia fabrycznych - za krótkich - śrub M4x6.

Skoro chcesz dyskutować o tym temacie i podważasz moje działania to masz pytanie nr 3 - czemu nie można fabrycznie zrobić to przynajmniej tak solidnie jak wykonałem to ja - w sumie obecnie amator ?

Teraz masz temat następny - patrz na fotkę:
Załącznik:
Fot.3.JPG
Fot.3.JPG [ 131.86 KiB | Przeglądane 4773 razy ]


Idąc za dobrą radą naszego Kolegi Pawła dorobiłem cztery takie gumowe podkładki.

Dorobiłem je z materiału odpornego na UF o grubości odrobinkę przekraczającą fabryczną szczelinę pomiędzy ramkami - różnica rzędu 0,5 mm.

I już próbne złożenie całości tych ramek z użyciem moich śrub wraz z tymi gumowymi podkładkami dało oczekiwany efekt tzn. sama nawet ramka - bez włożonej szyby (co tak naprawdę zapewnia dopiero sztywność konstrukcji) zapewnić powinna wodoszczelność tego połączenia a stwierdziłem to wykonując prymitywny test szczelności ta samą metodą, którą wykonałem na samym początku poszukiwania przecieku.

I masz tutaj w związku z tym kolejne pytanie nr - bodajże 4 - dlaczego firma produkująca owe najdroższe w Europie okienka (to akurat 350 Euro) nie może podczas montażu zastosować takich gumowych uszczelnień pomiędzy ramkami jak zrobiłem to ja ?

Bo może przekracza to już budżet produkcji czy też brak u nich technologa ? :rotfl:

Do końcowego montażu dojdzie jeszcze uszczelnienie - podczas składania całości - SIKĄ 291, co spróbowałem wczoraj wykonać na kawałku takiej gumy przyklejonej do fragmentu ramki aluminiowej w neutralnym miejscu a co pokazało, że ramka po takim złożeniu będzie wówczas końcowo naprawdę szczelna.

I na końcu pytanie ostatnie - czy nadal uważasz, że chcąc mieć szczelne okienka:
"kopię się po kostkach" ?

No to masz Krzysztofie kilka pytań i jak masz ochotę odpowiedzieć to czekam.

Jak widzisz - nie piszę tego wszystkiego w oparciu o "sufit" tylko o kilkudniowe - rzetelne rozgryzienie tematu.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowania - 2: jedrek, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 paź 2018, o 10:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
bury_kocur napisał(a):
No to masz Krzysztofie kilka pytań i jak masz ochotę odpowiedzieć to czekam.

Jak widzisz - nie piszę tego wszystkiego w oparciu o "sufit" tylko o kilkudniowe - rzetelne rozgryzienie tematu.

Zanim zabrniemy za daleko(?) to powiedz jeszcze czy zamierzasz udoskonalać następne okienka? Jakby niebyło one także zawierają błąd/niedosłowność projektowo/konstrukcyjną.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 paź 2018, o 19:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SIRK napisał(a):
Zanim zabrniemy za daleko(?) to powiedz jeszcze czy zamierzasz udoskonalać następne okienka? Jakby niebyło one także zawierają błąd/niedosłowność projektowo/konstrukcyjną.


Mam jeszcze dwa identyczne burtowe okienka w mesie.

Tyle, że na razie nie było takich warunków, żeby - wzorem okienek dziobowych - robiło się w nich akwarium, a te nieliczne bryzgi od fal (i nawet kilkukrotne zanurzenie ich w wodzie w nielicznych głębokich przechyłach) nie wskazało, aby okienka te przeciekały.

Znaczy nie stwierdziłem nigdy obecności pod nimi jakiejkolwiek wilgoci mimo wielokrotnej kontroli.

Także na razie te okna odpuszczam.

Dzisiaj kosztem 5 (słownie pięciu) godzin złożyłem na gotowo oba dziobowe okienka w wersji wodoszczelnej - wbrew temu co twierdziłeś dało się to zrobić tyle, że wymagało to sporo przygotowań, przeróbek i roboty.

Złożyłem je na SIKĘ 291 z Primerem do aluminium.

Załącznik:
Okienka zlożone.jpg
Okienka zlożone.jpg [ 122.86 KiB | Przeglądane 4717 razy ]


Ponieważ tytuł wątku odnosił się do mojego pytania o klej do składania okienek a okienka zostały już złożone to temat wątku stał się nieaktualny i niniejszym wątek możemy zamknąć.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 paź 2018, o 20:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
Ja tylko na zakończenie Twojego wątku Włodek dopiszę, że te okienka owszem mają błąd, ale projektowy.
Moim zdaniem te ramki powinny być całe, a ich konstrukcja powinna wymuszać włożenie/wklejenie szyby w tę ramkę zewnętrzną na uszczelkę lub uszczelniacz, i ścisk dodatkowym pierścieniem od wewnętrznej strony. I dopiero taki zestaw powinien być zaprojektowany do "ładnego" zamontowania w burcie. Dziw me bierze, że firma wypuściła "takego" bubla, bo przecież są rozwiązania.
Wtedy nie musiałbyś poprawiać fabryki.

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.



Za ten post autor Ognisty Szkwał otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 paź 2018, o 20:22 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 490
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Cóż Kocurze, masz dowód, że o Bavarkach nigdy użytkownicy nie mieli najlepszego zdania. Nie pisze tego szyderczo, broń Boże, ale pewnie jest tak, że o ile kadłub, pokład i takielunek są zrobione przyzwoicie, to właśnie takie "drobiazgi" buduja opinię niezbyt solidnej firmy.
Twoja to zdaje się jeszcze z solidniejszych lat, ciekawe co się dzieje w nowych. Ale to teraz chyba firma nastwiona na czartery na Śródziemnym i głównie porting. Mam znajomego mieszkającego w Niemczech, który kupił 2 lata temu nową motorową 32 czy 33 stopową Bavarię i mówi, ze tylko silniki Volvo Penta są tam bezawaryjne, kilkadziesiąt zgłoszeń reklamacyjnych osprzętu i wyposażenia tak go zniechęciło, że wystawił ją na sprzedaż.
Życzę Ci bezawaryjnego pływania.
A odnosząc sie do ostatniego postu Ognistego Szkwała, to mam bardzo podobne eliptyczne okna na swoim Janmorze, tyle że Vetusa i choć to też firma która wypuściła dużo chłamu za ciężkie pieniądze, to jednak dyskutowane okna Lewmara to rzadki babol. Moje maja ramki jednolite.

_________________
Maciej Stachowicz



Za ten post autor Moris29 otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 paź 2018, o 20:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Ognisty Szkwał napisał(a):
ich konstrukcja powinna wymuszać włożenie/wklejenie szyby w tę ramkę zewnętrzną na uszczelkę lub uszczelniacz, i ścisk dodatkowym pierścieniem od wewnętrznej strony. I dopiero taki zestaw powinien być zaprojektowany do "ładnego" zamontowania w burcie.


Tak bym to Pawle zrobił we własnym zakresie, gdyby mi nie wyszło, ale udało mi się - za Twoją pomocą - przekonstruować okienko z wersji "byle jakiej" do wersji wodoszczelnej.

Niemniej zgadzam się, że obie firmy w tym względzie doopy dały.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 paź 2018, o 20:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Moris29 napisał(a):
Twoja to zdaje się jeszcze z solidniejszych lat


Fakt Morisie, że w mojej - poza pierdołami wynikającymi z chęci kastomizacji jachtu pod moje potrzeby - to niewiele było rzeczy istotnych do naprawy.

Na samym początku szlag trafił bojler, ale to tak jest jak poprzednik źle odwadniał jacht na zimę.

Dzięki temu mam nowy bojler podłączony tak jak ja lubię - bo sam sobie go podłączałem - a nie jak sobie jakiś niedouczony Niemiec wymyślił.

Te okienka o tyle mnie zirytowały, bo ile razy szliśmy w głębokim przechyle to zawsze miałem mokry materac od swojej strony.

No to problem jest właśnie rozwiązany :mrgreen:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 paź 2018, o 20:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
bury_kocur napisał(a):
Te okienka o tyle mnie zirytowały, bo ile razy szliśmy w głębokim przechyle to zawsze miałem mokry materac od swojej strony.

O nie Włodek, Ty pływasz nie tymi bajdewindami co potrzeba :rotfl: :rotfl: :kiss:

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 paź 2018, o 21:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Ognisty Szkwał napisał(a):
Ty pływasz nie tymi bajdewindami co potrzeba


No tak ...

Do zmoczenia mego materaca potrzebny był bajdewind lewego halsu.

Ale jak można pływać czymś "lewym" ? :rotfl:

Na prawym mnie nie moczyło - trzeba więc pływać halsem PRAWYM :lol:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 paź 2018, o 22:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Ognisty Szkwał napisał(a):
Grubość uszczelek-wypełniaczy o szerokosci szczelin, raczej nie grubsze żeby ich nie ściskać, bo gdzieś musi być jeszcze miejsce na masę uszczelniającą.


bury_kocur napisał(a):
Idąc za dobrą radą naszego Kolegi Pawła dorobiłem cztery takie gumowe podkładki.

Dorobiłem je z materiału odpornego na UF o grubości odrobinkę przekraczającą fabryczną szczelinę pomiędzy ramkami - różnica rzędu 0,5 mm.

Nie chce być złośliwy a tym bardziej ciągnąć tego w nieskończoność ale czy mógłbyś na koniec potwierdzić wymiary tej uszczelki-korka bo wkradła się chyba mała rozbieżność.
No i najważniejsze na czym ma polegać wyższość „gumyUF” nad użytą masą klejąco-uszczelniającą.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 paź 2018, o 22:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SIRK napisał(a):
Nie chce być złośliwy


to po prostu nie bądź - jakież to przecież proste :rotfl:

SIRK napisał(a):
zy mógłbyś na koniec potwierdzić wymiary tej uszczelki-korka bo wkradła się chyba mała rozbieżność.


2 mm grubości a fabryczny odstęp pomiędzy ramkami był rzędu 1,5 mm, więc musiałem zdrowo się nagimnastykować - żeby nie powiedzieć "napierd...ć -, aby obie części ramek złożyć ze sobą i skręcić je, uszczelnić i wyczyścić nadmiar tego uszczelniacza z elementów skręcanych :rotfl:

PS a moja Marzena pytała potem ile bym wziął od obcego za taką robotę :rotfl: :rotfl: :rotfl:

SIRK napisał(a):
No i najważniejsze na czym ma polegać wyższość „gumyUF” nad użytą masą klejąco-uszczelniającą.


Nad tym, że użyta przez producenta "masa klejąco- uszczelniająca" po latach użytkowania wykazała podczas mojej inspekcji pęknięcie (i co za tym idzie źródło przecieku) a użyta guma - anty UF - wraz z SIKĄ 291 - mam nadzieję mieć takiego pęknięcia nie będzie.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2018, o 08:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
SIRK napisał(a):
Ognisty Szkwał napisał(a):
Grubość uszczelek-wypełniaczy o szerokosci szczelin, raczej nie grubsze żeby ich nie ściskać, bo gdzieś musi być jeszcze miejsce na masę uszczelniającą.


bury_kocur napisał(a):
Idąc za dobrą radą naszego Kolegi Pawła dorobiłem cztery takie gumowe podkładki.

Dorobiłem je z materiału odpornego na UF o grubości odrobinkę przekraczającą fabryczną szczelinę pomiędzy ramkami - różnica rzędu 0,5 mm.

Nie chce być złośliwy a tym bardziej ciągnąć tego w nieskończoność ale czy mógłbyś na koniec potwierdzić wymiary tej uszczelki-korka bo wkradła się chyba mała rozbieżność.
No i najważniejsze na czym ma polegać wyższość „gumyUF” nad użytą masą klejąco-uszczelniającą.

Krzysiek. Jak się chce dyskutować, to trzeba znać i czuć problem a następnie się udzielać. Potraktuję więc Twoją powyższą zaczepkę, jak zainteresowanie osoby która jest ciekawa, gdyż nie łapie o czym mowa. Wyższość gumy nad masą Sikka polega w tym konkretnym przypadku na tym, że jako materiał sztywny wypełnia dosyć szerokie szczeliny i się nie zapadnie pod wpływem "wysychania" tak jak o takiej sporej szerokości szczelina wypełniona masą. A masa uszczelniająca wypełnia tylko cienkie szczelinki pozostałem między ramkami a "wypełniaczem" i nawet jak podeschnie (proces naturalny dla wszystkich mas), to w tak cienkiej masie, że nadal będzie spełniała swoje zadanie. Bo zapewne jak wiesz, każda masa tego typu w procesie wysychania zmniejsza swoją objętość, a co za tym idzie, w szerokich szczelinach może dojść do rozerwania masy lub jej odspojenia się od krawędzi. Mam wrażenie, iż teraz będziemy mieli to samo na myśli czytając ten wątek. Pozdrawiam Krzysztof.

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2018, o 09:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Ognisty Szkwał napisał(a):
w szerokich szczelinach może dojść do rozerwania masy lub jej odspojenia się od krawędzi.


I to było właśnie Paweł przyczyną przecieków (lub przesączania się wody) przez to nieszczęsne połączenie ramek w tymże okienku.

Tyle, że trzeba było do tego dojść, żeby wiedzieć z czym się walczy i na to poświęciłem naprawdę sporo czasu, ale nasz interlokutor nie mając przed sobą przedmiotu przecieku czyli owego okienka z góry orzekł, iż:
SIRK napisał(a):
Raczej błędnie rozpoznałeś problem i chcesz naprawiać(usprawnić?) niewłaściwe miejsce.


Przypomina mi to dyskusję w stylu "ja się towarzysze na tym nie znam ale moim zdaniem ...", a w takich dyskusjach staram się nie brać udziału.

Bo jak słusznie zauważyłeś:
Ognisty Szkwał napisał(a):
Jak się chce dyskutować, to trzeba znać i czuć problem a następnie się udzielać


Ale zostawmy ten problem jako w sumie nieistotny dla meritum tematu - dla mnie najważniejsze, że problem jest - przynajmniej na tym etapie - rozwiązany.

Osobnym zagadnieniem jest montaż tego okienka bo tutaj też mam sporo wątpliwości.

Żeby masa uszczelniająca położona na kołnierz okienka spełniała swoją rolę nie może płaszczyzna owego kołnierza dolegać na absolutny płask do powierzchni kadłuba.

Firma przewidziała koncepcyjnie rodzaj frezowanego rowka, w którym ma (chyba) zatrzymać się pewna część uszczelniacza tworząc rodzaj oringu dookoła ramki.

Załącznik:
Rowek dla uszczelnień.JPG
Rowek dla uszczelnień.JPG [ 108.65 KiB | Przeglądane 4604 razy ]


Szczerze mówiąc nie przekonuje mnie to.

Wolę w ten rowek wkleić choćby cieniutką - np. 2 mm linkę - i dopiero wtedy przyklejać ramkę do kadłuba.

Linka taka da wówczas rodzaj dystansu od kadłuba a na pozostałej części płaszczyzny kołnierza ramki pozostanie spora część uszczelniacza, który nie będzie wyciśnięty.

Muszę to jeszcze przemyśleć ale raczej montując okienko pójdę tym tropem.

Co o tym Paweł myślisz ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2018, o 12:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
bury_kocur napisał(a):
Co o tym Paweł myślisz ?

Też tak myślę, że dystans w tym rowku to b. dobry pomysł i masa po obydwóch stronach dystansu,a ta po zewnętrznej stronie dystansu tak żeby część wyciśnięta mogła być nożem w płynie do naczyń uformowana na skos.

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2018, o 14:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Ognisty Szkwał napisał(a):
tak żeby część wyciśnięta mogła być nożem w płynie do naczyń uformowana na skos.


I tak Paweł zrobię - cieszę się, że potwierdzasz moje wątpliwości.

Ale to będę już montował na wiosnę - na razie złożone oba okienka powędrowały do "magazynu prac na wiosnę" :mrgreen: .

A po montażu napiszę jak wyszło.

Także raz jeszcze wielkie dzięki Paweł z tą podpowiedzią uszczelki - bardzo dobry myślę to był pomysł...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2018, o 16:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Aaaa skrytoczytacz:-) podrzucił na meila coś takiego:-)))

Witaj Jurek
Włodek się męczy z tymi oknami podpowiedz następujące czynności.
0 obkleić miejsce taśmą
1 przed siką koniecznie potraktować prajmerem
2 w rowek przykleić gumkę jak od oringa
3 odmierzyć dokładnie ile wystają śruby po przykręceniu na sucho
zapisać wymiary każdej osobno .
4 nałożyć sikę z zapasem wstawić okno .
5 najważniejsze !!! przykręcając pozostawić nie dokręcone śruby
około 1, 1/2 obrotu do wymierzonych śrub .
6 po trzech dniach dokręcić z wyczuciem
ramka będzie szczelna

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 paź 2018, o 16:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Jurmak napisał(a):
skrytoczytacz:-) podrzucił ...(...)


Witaj Skrytoczytaczu :rotfl:

Jurmak napisał(a):
Włodek się męczy


Nie męczę się - został mi wiosenny montaż okien w kadłub.

Jurmak napisał(a):
w rowek przykleić gumkę jak od oringa


Super - tylko jaki ma być wymiar owej gumki Drogi Skrytoczytaczu wg Ciebie w przekroju ?

Jurmak napisał(a):
pozostawić nie dokręcone śruby około 1, 1/2 obrotu do wymierzonych śrub - po trzech dniach dokręcić


Co kraj to obyczaj a co osoba to inne podpowiedzi odnośnie dokręcania ...

A co katalog SIKI to jeszcze inaczej.

I kto ma rację ?

Niemniej dziękuję Drogi Skrytoczytaczu imienia nieznanego za rady ... :mrgreen:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 paź 2018, o 20:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
bury_kocur napisał(a):
to po prostu nie bądź - jakież to przecież proste

I chyba nie jestem ale uwierz czytając niektóre posty nie jest to wcale takie proste.

Ognisty Szkwał napisał(a):
Krzysiek. Jak się chce dyskutować, to trzeba znać i czuć problem a następnie się udzielać.

Nie wiem czy „czuję problem” ale coś tam wiem o polaczeniach wodoszczelnych oraz ścisłym stosowaniu się do zaleceń producenta różnych dziwnych systemów i urządzeń.

Nasz kolega po regeneracji oryginalnych polaczeń powinien użyć sprawdzonego uszczelniacza i zgodnie z instrukcją producenta oraz sztuką szkutniczą zamontować swoje okienko w kadłubie jachtu. Jeżeli będzie miał szczęście to zaoszczędzi wartość nowego.
Nie powinien natomiast „domowym sposobem usuwać projektowych błędów” a już na pewno nie powinien wklejać „linek dystansowych”. O ile „korek-uszczelka” nie pomoże ale i prawdopodobnie nie zaszkodzi to jakieś dziwne linki mogą wyraźnie osłabić działanie masy uszczelniającej. Prawidłowo użyty O-ring teoretycznie nie powinien zaszkodzić ale moim zdaniem jest to niepotrzebne ryzyko.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 paź 2018, o 22:27 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9897
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Ognisty Szkwał napisał(a):
Wyższość gumy nad masą Sikka polega w tym konkretnym przypadku na tym, że jako materiał sztywny wypełnia dosyć szerokie szczeliny i się nie zapadnie pod wpływem "wysychania" tak jak o takiej sporej szerokości szczelina wypełniona masą. A masa uszczelniająca wypełnia tylko cienkie szczelinki pozostałem między ramkami a "wypełniaczem" i nawet jak podeschnie (proces naturalny dla wszystkich mas), to w tak cienkiej masie, że nadal będzie spełniała swoje zadanie. Bo zapewne jak wiesz, każda masa tego typu w procesie wysychania zmniejsza swoją objętość, a co za tym idzie, w szerokich szczelinach może dojść do rozerwania masy lub jej odspojenia się od krawędzi. Mam wrażenie, iż teraz będziemy mieli to samo na myśli czytając ten wątek. Pozdrawiam Krzysztof.


napisałeś w tym wypadku, może tak jest ale tak jakoś odeszło się dość dawno od uszczelek gumowych na rzecz kleju lub uszczelniacza, najczęściej zresztą Siki.
tak na moje oko i w tym wypadku sika byłaby też skuteczna pod warunkiem prawidłowej aplikacji

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 paź 2018, o 22:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
piotr6 napisał(a):
napisałeś w tym wypadku, może tak jest ale tak jakoś odeszło się dość dawno od uszczelek gumowych


Ale ja jestem Piotrze staroświecki i lubię tą muzykę, którą znam...

Spróbuję więc - drogą kompromisu - zastosować i stare metody i nowe - znaczy uszczelkę gumową - oraz nowe metody czyli uszczelniacz typu SIKA, która - póki co - sprawdza mi się...

SIRK napisał(a):
Nasz kolega po regeneracji oryginalnych polaczeń powinien użyć sprawdzonego uszczelniacza i zgodnie z instrukcją producenta oraz sztuką szkutniczą zamontować swoje okienko w kadłubie jachtu. Jeżeli będzie miał szczęście to zaoszczędzi wartość nowego.


Drogi Krzysztofie - montuję owe okienka na własnym jachcie i za swoje pieniądze.

Więc pozwól mi dokonać owego eksperymentu wg mojego pomysłu.

A ponieważ jestem inż. mechanikiem i mam swoje wieloletnie doświadczenia i swoją wiedzę w temacie mechaniki jednostek pływających to także pozwól mi wybierać wśród zaproponowanych pomysłów.

Twój pomysł nie uzyskał mojej aprobaty, więc wybacz, ale pójdę inną drogą zamontowania owych okienek na swoim własnym jachcie.

Jak będziesz montował coś na swoim jachcie za swoje pieniądze to z przyjemnością poczytam o Twoich pomysłach realizacji Twoich pomysłów.

Więc póki co pozwolisz, że nie skorzystam z Twoich podpowiedzi ?

OK ?

Jak tak to super :mrgreen:

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

SIRK napisał(a):
ale uwierz czytając niektóre posty nie jest to wcale takie proste.


Ale staraj się Krzysztofie - staraj...

Bycie "nie złośliwym" jest naprawdę dobrą cechą i czasami jak widzę niektórym to nawet wychodzi ...

Więc spróbuj Krzysztofie - może Tobie także się to uda ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 paź 2018, o 23:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
bury_kocur napisał(a):
Twój pomysł nie uzyskał mojej aprobaty, więc wybacz, ale pójdę inną drogą zamontowania owych okienek na swoim własnym jachcie.

Przeceniasz mnie, to nie ja tylko międzynarodowa grupa inżynierów konstruktorów opracowała tak sam model „porthola” jak i odpowiednia technologie jego montażu.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 paź 2018, o 23:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SIRK napisał(a):
międzynarodowa grupa inżynierów konstruktorów opracowała tak sam model „porthola” jak i odpowiednia technologie jego montażu.


Podobnie ja owa "międzynarodowa grupa inżynierów" zaprojektowała okienka, które jak napisałeś - nie są zaprojektowane jako wodoodporne a ja prosty inż. ze wsi przeprojektowałem je (znaczy swoje dwie sztuki) jako wodoodporne (przynajmniej jako montowane w burtach jachtów).

Pozwól więc, że nadal będę - jak piszę na swoim jachcie i za swoje pieniądze - podążał innymi pomysłami niż owa "międzynarodowa grupa inżynierów" ?

A tak z ciekawości - powiedz mi, jak wg owej "międzynarodowej grupie inżynierów" owe okienka w burcie miały być nie cieknące w miejscu ich montażu ?

Poza oczywiście wersją "portingu" ?

Bardzo jestem ciekaw tej odpowiedzi ...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: jedrek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 59 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 61 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL