Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 mar 2024, o 09:45




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 305 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 5 mar 2019, o 00:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Prosty lud tez! :twisted:
Catz

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2019, o 09:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Co nagle, to po diable. A ciekawość, to pierwszy stopień do piekła! :mrgreen: ;) :twisted:

Co się dzieje na dole? A co niby ma się dziać? Macie:

https://photos.app.goo.gl/197tGPPCcPs9YnR78

Obrazek

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2019, o 09:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2785
Podziękował : 411
Otrzymał podziękowań: 698
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
robhosailor napisał(a):
Co się dzieje na dole? A co niby ma się dziać? Macie:
Czy ster będzie zrównoważony? Bo jak nie to będą duże siły na rumplu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2019, o 09:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Marian J. napisał(a):
Czy ster będzie zrównoważony? Bo jak nie to będą duże siły na rumplu.
Jak ja lubię tych wszystkich znawców, co na oko i już wiedzą, co będzie. :mrgreen:
Siły na rumplu zależą głównie od zrównoważenia żaglowego. Pytali się niektórzy o bezan???

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: Zielony Tygrys
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2019, o 10:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2785
Podziękował : 411
Otrzymał podziękowań: 698
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Mam doświadczenie z dwoma płetwami sterowymi. Sterem głębokowodnym którego używam do pływania pod żaglami i płetwą na rzeki która jest ukształtowana podobnie jak u ciebie na powyższym rysunku. Zarówno przy pływaniu pod żaglami jak i na silniku na tej drugiej płetwie odczuwałem większe siły na rumplu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2019, o 10:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Marian J. napisał(a):
Mam doświadczenie
A ja nie mam żadnego i tak sobie smaruję bez sensu. :mrgreen: :evil: :-P

***
Marian, qva, czy Twoja łódka była zaprojektowana do żeglowania ze sterem głębokim, czy szerokim??? Zanim coś napiszesz, to może zrób minimum wysiłku i chwilę pomyśl?

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2019, o 10:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2785
Podziękował : 411
Otrzymał podziękowań: 698
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
robhosailor napisał(a):
może zrób minimum wysiłku i chwilę pomyśl?
Pomyślałem, że może moje spostrzeżenia Ci się przydadzą. A jak ne chcesz żadnych uwag to tak jak pisał wcześniej Alterus zachowaj swoje projektowanie dla siebie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2019, o 10:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Marian J. napisał(a):
może moje spostrzeżenia Ci się przydadzą.
Nie, takie nie przydadzą się. Zrównoważenie żaglowe, to podstawy projektowania.
Marian J. napisał(a):
zachowaj swoje projektowanie dla siebie.
A będę robił, co mi się podoba - jak ktoś wyżej napisał, a ja się z tym zgadzam: nie muszę spełniać niczyich oczekiwań.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2019, o 10:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 mar 2013, o 18:30
Posty: 7297
Lokalizacja: Oceany Konińskie
Podziękował : 3585
Otrzymał podziękowań: 1951
Uprawnienia żeglarskie: papierowe
Marian J. napisał(a):
robhosailor napisał(a):
może zrób minimum wysiłku i chwilę pomyśl?
Pomyślałem, że może moje spostrzeżenia Ci się przydadzą. A jak ne chcesz żadnych uwag to tak jak pisał wcześniej Alterus zachowaj swoje projektowanie dla siebie.

Nie nie nie!
Śledzę wątek z wielkim zainteresowaniem i nie komentuję, bo się nie znam.
Czy jeżeli ktoś chce się pochwalić że projektuje łódkę to od razu, z automatu, musi to oznaczac że ma akceptować wszelkie uwagi?

_________________
Aniołek, kurła, aniołek.



Za ten post autor Zielony Tygrys otrzymał podziękowania - 2: Marian Strzelecki, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2019, o 17:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 09:33
Posty: 1316
Podziękował : 161
Otrzymał podziękowań: 212
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
Marianie nie masz co się oburzać, wyprzedzenie na sterze to jest przecież proteza do źle zaprojektowanego: środka ożaglowania i środka bocznego oporu.
Robert jako fachowiec nie ma czasu wyjaśniać prostych tematów.

_________________
Pozdrawiam
Marian Jasiński



Za ten post autor mariaciuncia otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2019, o 18:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
mariaciuncia napisał(a):
Robert jako fachowiec
Fachowiec, jak fachowiec, ale...
mariaciuncia napisał(a):
wyprzedzenie na sterze to jest przecież proteza do źle zaprojektowanego: środka ożaglowania i środka bocznego oporu.
Uzyskanie właściwego zrównoważenia żaglowego, to priorytet. Mając drugi (krytykowany parę postów wyżej przez kogoś innego) maszt i żagiel, mam możliwość regulacji wyprzedzenia żaglowego w szerszym zakresie, niż na kecie, a nawet na slupie. Założenie, na oko, że będzie źle, nie jest dla mnie żadnym argumentem, a jedynie impertynencją. Zwłaszcza, że to nie kto inny, tylko ja określałem (obliczałem) środek ożaglowania, środek bocznego oporu i wyprzedzenie żaglowe.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2019, o 19:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2785
Podziękował : 411
Otrzymał podziękowań: 698
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
mariaciuncia napisał(a):
Marianie nie masz co się oburzać,
Ja się bie oburzam i uważam, że Robert też nie ma się na co oburzać.
mariaciuncia napisał(a):
Robert jako fachowiec nie ma czasu wyjaśniać prostych tematów.
Mi tego nie trzeba wyjaśniać.
robhosailor napisał(a):
Uzyskanie właściwego zrównoważenia żaglowego, to priorytet. Mając drugi (krytykowany parę postów wyżej przez kogoś innego) maszt i żagiel, mam możliwość regulacji wyprzedzenia żaglowego w szerszym zakresie, niż na kecie, a nawet na slupie.
Ja tego nie krytykowałem i uważam, że przy dobrze zaprojektowanym ożaglowaniu i dwóch masztach na dobrą sprawę mógłbyś nie mieć steru i sterować żaglami, a impuls do skrętu dać na przykład wiosłem. Ale być może zafundujesz sobie silnik i czasami będziesz pływać na silniku, to wtedy skręcać będziesz przy pomocy steru. Porównując moje doświadczenia które powyżej przywołałem to na WPW kiedy miałem "płetwę na rzeki" to dopóki ruchy rumplem były łagodne to zwiększone siły na rumplu mi nie przeszkadzały ale kilka razy musiałem gwałtownie zareagować sterem i wtedy opór był znaczny. I tylko w takim sensie odniosłem się do wielkości steru powyżej.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2019, o 19:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Marian J. napisał(a):
I tylko w takim sensie odniosłem się do wielkości steru powyżej.
teraz wycofujesz się rakiem, a wtedy napisałeś po prostu:
Cytuj:
Czy ster będzie zrównoważony? Bo jak nie to będą duże siły na rumplu.

:-P

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2019, o 20:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Mam na dwoch lodkach ( slup i kuter ) stery o zblizonych proporcjach i nie narzekam.
Catz

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 07:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2785
Podziękował : 411
Otrzymał podziękowań: 698
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
robhosailor napisał(a):
Marian J. napisał(a):
I tylko w takim sensie odniosłem się do wielkości steru powyżej.
teraz wycofujesz się rakiem, a wtedy napisałeś po prostu:
Cytuj:
Czy ster będzie zrównoważony? Bo jak nie to będą duże siły na rumplu.

:-P
Z niczego się nie wycofuję. W tym poście:
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?p=540205#p540205
Napisałem:
Marian J. napisał(a):
Na Jeziorze Szarlej takluje jacht do pływania pod żaglami i kolejnego dnia dopływam do Kruszwicy i zatrzymuję się w Klubie Żeglarskim Popiel:

I zanim wymieniłem szeroką płetwę sterową na rzeki na płetwę głębokowodną spróbowałem także jak się steruje tą płetwą pływając na Jeziorze Szarlej pod żaglami. Pływało się niekomfortowo i dlatego wymieniłem także płetwę. Biorąc pod uwagę, że często na forum poruszasz kwestię swojego zdrowia czego kulminacją była Twoja relacja w której opisujesz jak to na sygnale odjechałeś karetką:
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=39&t=27225
Sadziłem, że uwagę o dużych siłach na rumplu Ci się po prostu przyda i będziesz miał to na uwadze. A Ty dzielisz włos na czworo i bijesz pianę we własnym wątku zarzucasz mi niemyślenie i niewiedzę. Dobrze, że Catz powyżej pisze że nie ma problemu ze sterami o podobnych proporcjach i oby tak było w Twojej łódce.
Ale...
Bombel napisał(a):
Robert wrzucając swoją wizję w przestrzeń publiczną, oddał ją niejako ""na żer"" dla wszelkiej maści oglądaczy.
A każdy oglądacz ma również swoje wizje niekoniecznie zbieżne z wizją twórcy.

Nie wiem do czego miałby służyć garb na płetwie sterowej który pojawił się później w wątku. A nie było tego garba na pierwszym rysunku w pierwszym poście tego wątku?



Za ten post autor Marian J. otrzymał podziękowanie od: Alterus
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 08:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Marian J. napisał(a):
bijesz pianę we własnym wątku
Po tym powinienem wrzucić Twoje posty do KF-a. Mam prawo bić pianę we własnym wątku, ale tego nie robię. Pokazuję Wam projekt w fazach jego powstawania. To mój projekt i robię go według własnych założeń - nie jest to łódka ani dla Ciebie, ani dla kogokolwiek innego, kto nie jest w stanie uwierzyć projektantowi. Możecie krytykować, ale róbcie to merytorycznie i z głową. Wrzutka w stylu "widzę, że będzie źle" nie jest krytyką, tylko impertynencją. Nic nie wnosi, tylko mówi o Tobie, że patrzysz na obrazek i wydaje Ci się, że ten, który to narysował, jest głupszy od Ciebie, że smaruje bezmyślnie, bo na Twojej łódce coś tam coś tam.
Marian J. napisał(a):
Nie wiem do czego miałby służyć garb na płetwie sterowej który pojawił się później w wątku. A nie było tego garba na pierwszym rysunku w pierwszym poście tego wątku?
Nie musisz wiedzieć, ale odpowiem poważnie: Do niczego. Ot, forma - po prostu. Nawiązanie do tradycji. Nie do tradycji rodzimej, bo nic w tej łódce nie nawiązuje do niej. Ci którzy znają tamtejszą - załapią. Architekci wiedzą i rozumieją, a inni, nie muszą. Równie dobrze można zapytać: dlaczego dziobnica ma na górze takie zakończenie? Bo takie ma!

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowania - 2: boSmann, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 09:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Warto podyskutować o tym:

Obrazek

Dlaczego tak, a nie inaczej, po co trzy maszty i po co te gwiazdki wycięte w płetwie steru i otwór w dziobnicy itd itd???
Ja znam odpowiedź, ale nie zdradzę jej zbyt szybko! :mrgreen:

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 10:33 

Dołączył(a): 5 lip 2015, o 10:01
Posty: 879
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 159
Uprawnienia żeglarskie: starszy sternik motorowodny
To napisz choć co to za jednostka i gdzie to zdjęcie było robione .Może to ułatwi rozwiązanie zagadki !


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 10:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Co to za jednostka? Przecież widać. A gdzie, to nieistotne. Ale dobra - w Australii.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 10:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 09:33
Posty: 1316
Podziękował : 161
Otrzymał podziękowań: 212
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
Maszty są chyba dwa za trzeci robi dziobnica.

_________________
Pozdrawiam
Marian Jasiński


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 10:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
mariaciuncia napisał(a):
Maszty są chyba dwa za trzeci robi dziobnica.
Są trzy, ale to szczegół. Pytanie zasadnicze: dlaczego i jakie właściwości z tego wynikają, dla tej konkretnie łódki?

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 11:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 mar 2013, o 18:30
Posty: 7297
Lokalizacja: Oceany Konińskie
Podziękował : 3585
Otrzymał podziękowań: 1951
Uprawnienia żeglarskie: papierowe
O mamuniu jaki śliczny potworek!

_________________
Aniołek, kurła, aniołek.



Za ten post autor Zielony Tygrys otrzymał podziękowania - 2: Marian Strzelecki, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 13:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 09:33
Posty: 1316
Podziękował : 161
Otrzymał podziękowań: 212
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
robhosailor napisał(a):
dlaczego i jakie właściwości z tego wynikają, dla tej konkretnie łódki?


Nie wiem.

_________________
Pozdrawiam
Marian Jasiński


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 13:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
mariaciuncia napisał(a):
robhosailor napisał(a):
dlaczego i jakie właściwości z tego wynikają, dla tej konkretnie łódki?
Nie wiem.
To bardzo proste: Bo tak się podobało projektantowi, budowniczemu i właścicielowi tej jednostki! Użył w projekcie elementów z chińskiej dżonki, ale prorytetem była malowniczość i niepowtarzalny charakter, a nie właściwości nautyczne, chociaż rozwiązania stosowane w tradycyjnych dżonkach nie były, bynajmniej, pozbawione sensu. Zresztą nazwa tej łódki mówi za siebie: "I Love Hay". ;)

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 21:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Gwiazdki na sterze pewnie tez mu sie podobaly.
Nie przepadam za zagadkami.
Mam sympatycznego sasiada z jachtem "Mary Jane" z pieknymi rysunkami na burtach. Od lat jego stan sie nie zmienia, ale obrazkow przybywa i sa coraz zabawniejsze.
Catz

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 21:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Gwiazdki na sterze, a częściej innego kształtu otwory, np. rąby, można spotkać u wielu dżonek. Nie wiem, czy ktoś to rzetelnie badał, ale istnieje opinia, że zmniejszają one siły na rumplu, dzięki przepływowi ciśnienia między stronami płetwy.

Ale np. co do otworu w dziobnicy nie mam pewności, czy jest to element z dżonki i jakie ma zadanie. Może ktoś wie?

Zapewne, przy tak niewielkiej łódce, jak ta, trzy maszty, to zbyt wiele, ale armatorowi to nie przeszkadza, a na pewno nie ma osoby, która przejdzie koło jego dżonki obojetnie.

A samo ożaglowanie jest dość skomplikowane, zaletą jest łatwe refowanie i możliwość regulacji skrętu i przesuwania środka ożaglowania w przód i w tył. No i znowu - wyjątkowo malownicze.

Na temat steru Gunkholera w następnym wpisie.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 22:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
robhosailor napisał(a):
istnieje opinia, że zmniejszają one siły na rumplu, dzięki przepływowi ciśnienia

Moze? Tyle ze zawsze kombinowalem z eliminacja tego przeplywu ciśnienia
robhosailor napisał(a):
Ale np. co do otworu w dziobnicy nie mam pewności,

Do holowania? Nie, nie zartuje. Niedawno, kilka lat temu, dowiedzialem sie jak przeplywaly pod mostami slawne lodzie na Loarze, zwykle z wiatrem, ale zawsze pod prad: pierwsza kladzie maszt, reszta pcha. Po przekroczeniu mostu pierwsza stawia maszt i zagle i ciagnie, druga kladzie maszt, reszta pcha... ;)
Ale dziura ozdobna tez mogla byc.
robhosailor napisał(a):
A samo ożaglowanie jest dość skomplikowane, zaletą jest łatwe refowanie i możliwość regulacji skrętu i przesuwania środka ożaglowania w przód i w tył. No i znowu - wyjątkowo malownicze.

Na malowniczosci bym poprzestal. ;)
Catz Zachwycony

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 22:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Możliwe, że do holowania - zamiast okucia. Zresztą, tam na dżonkach kiedyś nie było żadnych okuć!

O "garbie" na sterze Gunkholera:
Każda chyba, mająca minimum smaku osoba zauważyła, że na szkicu komputerowym kształt steru nie pasuje do kadłuba. Szukałem więc steru, który dopełniłby formę. Nie szukałem daleko - miałem gotowe wzory w tej samej tradycji, z której wywiodłem kształt kadłuba - z dziewiętnastowiecznych sharpie.

Obrazek

Obrazek

A tutaj dwumasztowa ciekawostka - już widzę, oczyma duszy mojej, krytykę na forum, gdybym coś takiego zaproponował
:DD ...
Obrazek

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 22:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10285
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1228
Otrzymał podziękowań: 2341
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
robhosailor napisał(a):
już widzę, oczyma duszy mojej, krytykę na forum, gdybym coś takiego zaproponował

W czym to glupsze od foka? I o ile zabawniejsze!
Krytyka spłynie ze strony tych co zawsze. Dalej spłynie łatwo i samo. Bez spłuczki.
Catz

_________________
Wszyscy jestesmy winni - jak od zawsze pouczal Winniczek Slimak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 mar 2019, o 09:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Catz napisał(a):
W czym to glupsze od foka? I o ile zabawniejsze!
Tak wygląda ten dziwny dwumasztowiec w naturze:

Obrazek

U nas można znaleźć podobne rozwiązania - żakówka z Zalewu Wiślanego:
Obrazek

Obrazek

Obrazek


Jeszcze "garbate" stery z Hameryczi, czyli moje inspiracje:

Obrazek

Obrazek

***
Jeszcze o siłach na sterze i rumplu.

Nie ma wątpliwości, że przy sterze płytkim i szerokim, siła na rumplu będzie większa niż przy sterze smukłym i głębokim. Z czego to wynika? Z różnicy momentów - zwróć uwagę na obrazek:
Załącznik:
DSC00932x.JPG
DSC00932x.JPG [ 102.89 KiB | Przeglądane 3707 razy ]

Porównaj proporcje A/a i A/b - widać, że "b" jest ca trzykrotnie większe od "a", więc siła wywierana na rumpel przez płetwę płytką i szeroką będzie większa, niż ta wywierana przez płetwę smukłą i głęboką.

W czym rzecz?

Płetwa smukła i głęboka jest efektywna i daje mniejsze siły na rumplu, dlaczego jej nie zastosowałem, wszak to przecież są same zalety? Zalety, ale tylko na głębokiej wodzie i przy łagodnych ruchach steru, laminarnym profilu płetwy i wychyleniu o kilkanaście stopni. Na płyciznach i tak musimy płetwę podnieść i staje się płytką i szeroką, siły na rumplu i płetwie wzrosną, nawet można ją wtedy złamać, bo nie do takiej pracy ster był zaprojektowany. Płetwa smukła i głęboka działa efektywnie przy sporej prędkości i przy małych kątach natarcia, czyli małych wychyleniach. Gwałtowne wychylenie rumpla o duży kąt powoduje zerwanie strug i ster nie działa efektywnie.
Gunkholer, to łódka na wody płytkie. Zastosowałem płetwę płytką i szeroką, która powoduje większe siły na rumplu, ale tylko przy skręcie, nie wymaga podnoszenia na płyciznach, jest efektywna przy większych, nawet bardzo dużych kątach natarcia. Ewentualną, stałą siłę na rumplu niweluję za pomocą zrównoważenia żaglowego - mam do tego dwa, szeroko rozstawione maszty i dwa żagle. W zależności od kursu i warunków, mogę żagle ustawić tak, żeby łódź płynęła bez dotykania rumpla.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowania - 2: Marian Strzelecki, Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 305 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 68 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL