Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 17 kwi 2024, o 00:12




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 150 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 20 kwi 2019, o 13:38 

Dołączył(a): 27 sie 2017, o 12:38
Posty: 43
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 11
Uprawnienia żeglarskie: Zero
Ins - wszystko jasne wymianą woda-woda a nie woda-powietrzne jak w kh 200-to się sprawdzało średnio za mała prędkość kutra lub wydajność wentylatora ,silniki się grzały.Jednak będę optował za pęknięciem głowicy, ciśnienie z cylindra wypcha wszystko, miałem mikro pęknięcie które się zamykało po nagrzaniu silnika.Ubytek płyny był nie wielki ale przy wyższych obciążeniach " obroty" silnik się przegrzewał.Symptomem świadczonym o usterce było odpalanie na trzy cylindry po chwili włączał się czwarty .Pierwsza diagnoza świeca ..wymianą - bez zmian.Głowica do góry próba ciśnienia - jest pęknięcie przy gnieździe zaworowym ,naprawa jest ok.Indywidualny przypadek ,moje doświadczenie dość kosztowne....moźe się przyda.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2019, o 13:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
zosta napisał(a):
Niestety wyrzuca dużo, od samego uruchomienia silnika i nie przestaje.


I to co napisał autor wątku powyżej o ilości tej wyrzucanej wody świadczyć może o być może trafnej diagnozie INSa dotyczącej uszkodzenia czegoś w wymienniku.

Niemniej potrzebna jest wiedza co pozostało na zimę w układach chłodzenia silnika.

Bo jak pozostała woda i rozwaliło coś w wymienniku - rurkę / uszczelnienie - to faktycznie nic innego:

ins napisał(a):
w żaden sposób nie tłumaczy pojawienia się takiej ilości wody z układu chłodzenia.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2019, o 14:02 
*** Ban ***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2012, o 00:32
Posty: 2084
Lokalizacja: gdzie zawieje :-)
Podziękował : 455
Otrzymał podziękowań: 766
Uprawnienia żeglarskie: mam
Jeśli wywala i nie przestaje to raczej wymiennik, miałem taki przypadek w innym silniku.

_________________
Seba

"Są dwie naprawdę bezgraniczne rzeczy - Wszechświat i ludzka głupota; co do Wszechświata nie jestem całkiem pewien. Albert Einstein


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2019, o 19:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2789
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
bury_kocur napisał(a):
Stad moje wcześniejsze pytania o to co autor wątku zostawił w silniku na zimę?

Cóż, autor zamknął łódkę jesienią i poszedł do domu. Okolicznością łagodzącą niech będzie, że do komory wstawiłem grzejnik. Mały taki. A później były inne zajęcia niecierpiące zwłok... Znaczy w zewnętrznym obiegu zaburtowa, a w wewnętrznym płyn. Mea culpa.

To co się wydostaje przez rurkę zdaje się być słone więc skłaniam się do nieszczelności wymiennika. O pęknięcie głowicy i innych strachach wolę nie myśleć. Jutro się wybiorę na oględziny i organoleptyczne badania.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 kwi 2019, o 20:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
zosta napisał(a):
Cóż, autor zamknął łódkę jesienią i poszedł do domu. Okolicznością łagodzącą niech będzie, że do komory wstawiłem grzejnik. Mały taki. A później były inne zajęcia niecierpiące zwłok... Znaczy w zewnętrznym obiegu zaburtowa, a w wewnętrznym płyn. Mea culpa.

To co się wydostaje przez rurkę zdaje się być słone więc skłaniam się do nieszczelności wymiennika. O pęknięcie głowicy i innych strachach wolę nie myśleć. Jutro się wybiorę na oględziny i organoleptyczne badania.


Cóż...

Jeżeli faktycznie w obiegu wewnętrznym zostawiłeś dobry płyn a wodę tylko w pompie obiegu zewnętrznego i w wymienniku to rzeczywiście mogło Ci rozwalić tylko rurki wymiennika i obudowę pompy obiegu zewnętrznego czyli te fragmenty obiegu wody gdzie ona została.

Wtedy będziesz miał ogromne szczęście.

Natomiast jeżeli w obiegu wewnętrznym pozostawiłeś płyn o nieznanej temperaturze zamarzania in on zamarzł to - będąc wierzący - w jakiejkolwiek wierze - jeżeli skutkiem Twego działania będzie tylko pęknięcie rurek wymiennika to udaj się do najbliższej Swojej parafii, padnij na kolana przed ołtarzem i módl się długo i żarliwie w intencji, aby dodatkowo w przyszłości nie okazało się, iż nie pękł Ci dodatkowo blok silnika i głowica lub wszystko naraz.

Bo zrobiłeś wszystko co mogłeś, aby to się stało.

Życzę Ci naprawdę wszystkiego najlepszego ale słabo to wygląda.

Daj znać co odnajdziesz w silniku...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 kwi 2019, o 07:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2789
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Odwzajemniam życzenia pozostając dobrej myśli :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 kwi 2019, o 08:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14003
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2010
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Ogromne szczęści będziesz miał jak to będzie uszczelka pod głowicą. :D

Najmniej roboty, najmniejszy koszt.

Gdybym miał do wyboru wymiennik + pompa a pęknięta głowica miałbym bardzo poważny dylemat.

Jako urodzony optymista uważam, że po wymianie uszczelki i ew. planowaniu głowicy silnik będzie jak nowy. :D

Czego Ci życzę.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 kwi 2019, o 20:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2789
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Byłem. Sprawy mają się tak: na podstawie wyników zaawansowanej analizy mogę niemal z pewnością stwierdzić, że to się wydobywa na zewnątrz jest słone.

Po tym badaniu zabrałem się, zgodnie z podpowiedziami, za spuszczanie płynu. To co zlałem w pierwszej kolejności wyglądało tak:
Załącznik:
IMG_0631 (1).jpg
IMG_0631 (1).jpg [ 9.49 KiB | Przeglądane 3599 razy ]


Nie, to nie jest napój gazowany z dużą zawartością cukru.

Po przelaniu z 15 litrów wody doszedłem do takiego stadium:
Załącznik:
IMG_0636 (2).jpg
IMG_0636 (2).jpg [ 9.45 KiB | Przeglądane 3599 razy ]


W kolejnym kroku przekręciłem silnik bez płynu. W wymienniku natychmiast zaczęła wybijać woda. Sami zobaczcie.



W mojej ocenie jest więc to problem z wymiennikiem, który należy wymienić. Niepokoi mnie oczywiście szlam w spuszczonym płynie. Nie jest to olej. Co może oznaczać?

No i jak się do wymiany wymiennika zabrać? Już wiem, że to 700 eur plus to co sobie doliczą za kupowanie w najdroższym kraju...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 kwi 2019, o 20:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
zosta napisał(a):
na podstawie wyników zaawansowanej analizy mogę niemal z pewnością stwierdzić, że to się wydobywa na zewnątrz jest słone.


Hmm...

Jeżeli jest jak mówisz to w pierwszym rzędzie sprawdziłbym możliwość uszkodzeń rurek w wymienniku co dość łatwo sprawdzić.

Co do wymiany wymiennika - może wystarczy go rozebrać - wyjąć rurki i je porządnie polutować ?

W końcu wymiennik składa się z obudowy + idących wewnątrz rurek.

W rurkach płynie woda zaburtowa, która odbiera ciepło z płaszcza cieczy w wymienniku.

Sama obudowa wymiennika raczej nie pękła bo by Ci polał się glikol na zewnątrz.

Wyjmij rurki i sprawdź szczelność - od tego zacznij.

Wyjdzie na pewno taniej.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

zosta napisał(a):
W kolejnym kroku przekręciłem silnik bez płynu.


Jeszcze jedno - nie kręć długo silnika bez płynu - w tym obwodzie także jest pompa wody uszczelniana od strony układu korbowego simeringiem.

Kręcąc silnik bez płynu masz szanse spowodować uszkodzenie tego simeringu.

Co do wymiennika - budowę wymiennika zamieścił wcześniej kol. Ins. - masz tutaj:
https://www.marinepartseurope.com/en/vo ... -4161.aspx
i tu:
https://www.youtube.com/watch?v=jLPo5m1WvL0

To jest dość proste w rozłożeniu i wyjęciu tych rurek.

Daj znać jak wyjmiesz te rurki i napisz co stwierdziłeś.

Chyba, że Koledzy mają inne pomysły na Twoje problemy...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 kwi 2019, o 21:29 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
1. Zamknij dopływ wody w dnie.
Po zdemontowaniu wymiennika
2. Odkręć opaski przy zaworze
3. Ściągnij wąż z króćca zaworu. Zlej wodę
4. Odkręć śruby na pokrywie wirnika pompy wody zaburtowej.
5. Zdemontuj wirnik, uważaj na klin byś nie zgubił i zapamiętaj kierunek ustawienia łopatek wirnika. Obejrzyj go dokładnie, jeśli łopatki nadłamane lub brak jakiejś to wymień wirnik.
6. Zatkaj otwory w obudowie wymiennika dostarczające wodę zaburtową. .
7. Wlej do układu chłodzenia roztwór zwykłego octu z wodą 1/2 litra na 4 litry wody, do podobnego roztworu wsadź wymiennik.
8. Pokręć parę sekund silnikiem
9. Po 2-4 godzinach zlej to z korpusu i przepłukaj wodą słodką parę razy
10. Zdejmij obudowę pompy obwodu wewnętrznego i zdemontuj wirnik, patrz punkt 5.
11. Jeśli wymiennik ma uszkodzone 1-2 rurki i nie będzie jak je zalutować to może być pomocny klej https://allegro.pl/listing?string=Najmo ... i-1-5-0312
12. Zmontować wszystko do kupy.
13. Sprawdzać filtry i wirniki przynajmniej raz na rok i przynajmniej raz na rok przepłukiwać układ wodą z octem, jeśli zostawiamy oba układy suche - nie zalecane, bo raz rozkonserwowane akcesoria gumowe nie lubią być pozbawione wody - to trzeba wirniki natrzeć kremem silikonowym.
14. Najlepiej oba układy na zimę po wypłukaniu zalać płynem petrygo.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 kwi 2019, o 22:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
ins napisał(a):
Zdejmij obudowę pompy obwodu wewnętrznego i zdemontuj wirnik, patrz punkt 5.
5. Zdemontuj wirnik, uważaj na klin byś nie zgubił i zapamiętaj kierunek ustawienia łopatek wirnika. Obejrzyj go dokładnie, jeśli łopatki nadłamane lub brak jakiejś to wymień wirnik.


A w tym silniku w obwodzie wewnętrznym chłodzenia nie ma pompy w wirnikiem sztywnym ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 kwi 2019, o 22:16 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
bury_kocur napisał(a):
A w tym silniku w obwodzie wewnętrznym chłodzenia nie ma pompy w wirnikiem sztywnym ?


Może tak być.

Jakby co to na Ebay można znaleźć za 400 Euro, wymiennik.
https://www.ebay.ie/itm/Volvo-Penta-Die ... Sw3jBasdVe


Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 kwi 2019, o 22:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
ins napisał(a):
Może tak być.


Pytam bo we wszystkich moich silnikach Volvo - D1 oraz D2 - były tam wirniki stałe i nie było tak naprawdę potrzeby do tego się dotykać.

Co do konserwacji i przepłukiwania układu obiegu zewnętrznego to tak naprawdę wystarczy co jakią czas wyjąć z wymiennika same rurki i owe rurki wsadzić na noc w roztwór czegoś, co rozpuści ewent. kamień.

Bo raczej nie należy się owego kamienia spodziewać ani w filtrze wody - sprawdzone - ani w obudowie wirnika pompy obiegu zewnętrznego - sprawdzone a poza tym tam są duże przekroje przepływu a jedynie tam, gdzie tenże kamień może faktycznie spowodować przytkanie przepływu wody czyli w tych nieszczęsnych rurkach, które nasz Kolega i tak musi wyjąć.

Moim zdaniem na dzień dzisiejszy najistotniejsze jest określenie źródła wody zaburtowej wypływającej z wymiennika i myślę, że z dużym prawdopodobieństwem jest to uszkodzona któraś rurka w wymienniku.

Także wyjmij i obejrzyj Kolego Zosta owe nieszczęsne rurki - budowę wymiennika masz na filmie i schemacie zamieszczonym wcześniej przez Kol. Insa - sprawdź ich drożność i szczelność i napisz wyniki działań.

I jak będą zakamieniałe to wrzuć faktycznie je na noc do octu.

Na razie nic nie zamawiaj bo 700€ zdążysz jeszcze wydać a może da się to naprawić taniej.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 kwi 2019, o 22:39 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
bury_kocur napisał(a):
Bo raczej nie należy się owego kamienia spodziewać ani w filtrze wody - sprawdzone - ani w obudowie wirnika pompy obiegu zewnętrznego - sprawdzone a poza tym tam są duże przekroje przepływu a jedynie tam, gdzie tenże kamień może faktycznie spowodować przytkanie przepływu wody czyli są te nieszczęsne rurki, które nasz Kolega i tak musi wyjąć.


Producenci zalecają przepłukiwanie obu układów. Odłącza się koniec węża zasysającego od zaworu dennego, zamknitego! i wkłada do wiadra z specjalnym płynem, ja stosuję zamiast drogiego płynu, zwykły ocet z wodą i uruchamia się silnik. Oczywiście na burcie powinno być wiadro by nie zanieczyszczać wody.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 kwi 2019, o 23:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
ins napisał(a):
Producenci zalecają przepłukiwanie obu układów.


Co do przepłukiwania układu wewnętrznego to w całej literaturze dla użytkowników silników VP znalazłem jedynie taki krótki opis dotyczący tylko wymiennika:
Załącznik:
Przepłukiwanie wymiennika.jpg
Przepłukiwanie wymiennika.jpg [ 82.51 KiB | Przeglądane 3555 razy ]


Nic więcej - żadnych innych zaleceń - płukania układu wewnętrznego w VP nie znalazłem.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

ins napisał(a):
Odłącza się koniec węża zasysającego od zaworu dennego, zamknitego! i wkłada do wiadra z specjalnym płynem, ja stosuję zamiast drogiego płynu, zwykły ocet z wodą i uruchamia się silnik. Oczywiście na burcie powinno być wiadro by nie zanieczyszczać wody.


Ale to dotyczy układu zewnętrznego.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 kwi 2019, o 23:18 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Pamiętaj ze nie wszyscy używają płynów chłodniczych, w warunkach śródziemnomorskich, karaibskich najczęściej wlewana jest zwykła woda.


Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 kwi 2019, o 23:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
ins napisał(a):
Pamiętaj ze nie wszyscy używają płynów chłodniczych, w warunkach śródziemnomorskich, karaibskich najczęściej wlewana jest zwykła woda.


Do wewnętrznego obiegu ???

A czemuż tak dziwnie ?

Przecież dobry płyn jest o tyle lepszy, że po pierwsze ma wyższą temp. wrzenia + dobre właściwości myjące i płuczące a po drugie woda to faktycznie najprostszy sposób na kamień w układzie.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 kwi 2019, o 23:40 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
bury_kocur napisał(a):
ins napisał(a):
Pamiętaj ze nie wszyscy używają płynów chłodniczych, w warunkach śródziemnomorskich, karaibskich najczęściej wlewana jest zwykła woda.


Do wewnętrznego obiegu ???

A czemuż tak dziwnie ?

Przecież dobry płyn jest o tyle lepszy, że po pierwsze ma wyższą temp. wrzenia + dobre właściwości myjące i płuczące a po drugie woda to faktycznie najprostszy sposób na kamień w układzie.


Doprawdy? Jak wodę prosto z kranu zostawisz w garnku, zwłaszcza w czasie gotowania to kamień się nie wydzieli?

Powinno się płukać, z jakimś czynnikiem "odkamieniującym" zresztą zaburtowe silniki też.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 kwi 2019, o 23:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
ins napisał(a):
Jak wodę prosto z kranu zostawisz w garnku, zwłaszcza w czasie gotowania to kamień się nie wydzieli?


To zalewają ten wewnętrzny układ chłodzenia taką wodą gotowaną w garnku ???

Coraz bardziej Piotrze mnie zadziwiasz tą śródziemnomorską techniką.

Ja tam prosty inżynier jestem i wolę do tego kupić bańkę lub dwie glikolu.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

ins napisał(a):
Powinno się płukać, z jakimś czynnikiem "odkamieniującym" zresztą zaburtowe silniki też.


Zgadzam się - jak widzisz nawet jest o tym w instrukcji co firma VP zaleca.

I to płukanie wymiennika zalecają co 500 h lub co dwa lata.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 kwi 2019, o 23:51 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
bury_kocur napisał(a):
ins napisał(a):
Jak wodę prosto z kranu zostawisz w garnku, zwłaszcza w czasie gotowania to kamień się nie wydzieli?


To zalewają ten wewnętrzny układ chłodzenia taką wodą gotowaną w garnku ???

Coraz bardziej Piotrze mnie zadziwiasz tą śródziemnomorską techniką.


Nie nie. Tak było by dobrze, bo ilość kamienia była by mniejsza.
Najczęściej dolewana jest zwykła woda z kranu, i jeśli na początku był płyn pół na pół, woda destylowana plus petrygo, to pod koniec sezonu jest tam praktycznie sama woda, o ile serwisanci po każdym czarterze nie wymienią zawartości układu w należyty sposób.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 kwi 2019, o 23:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
ins napisał(a):
Najczęściej dolewana jest zwykła woda z kranu, i jeśli na początku był płyn pół na pół, woda destylowana plus petrygo, to pod koniec sezonu jest tam praktycznie sama woda, o ile serwisanci po każdym czarterze nie wymienią zawartości układu w należyty sposób.


Słuchaj Piotrze - ale po co się na tych czarterach wymienia ten płyn po każdym czarterze ?

Co się dzieje z tym płynem chłodzącym, że trzeba go wymieniać ?

Ci czarterobiorcy piją ten płyn czy jak ?

Pytam wybacz bez jakikolwiek uszczypliwości bo przez cztery ostatnie swoje jachty z silnikami VP nie pamiętam, abym w trakcie sezonu dolewał płynu lub go wymieniał.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2019, o 00:02 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
bury_kocur napisał(a):
ins napisał(a):
Najczęściej dolewana jest zwykła woda z kranu, i jeśli na początku był płyn pół na pół, woda destylowana plus petrygo, to pod koniec sezonu jest tam praktycznie sama woda, o ile serwisanci po każdym czarterze nie wymienią zawartości układu w należyty sposób.


Słuchaj Piotrze - ale po co się na tych czarterach wymienia ten płyn po każdym czarterze ?

Co się dzieje z tym płynem chłodzącym, że trzeba go wymieniać ?

Pytam wybacz bez jakikolwiek uszczypliwości bo przez cztery ostatnie swoje jachty z silnikami VP nie pamiętam, abym w trakcie sezonu dolewał płynu lub go wymieniał.


Przecież to zależy od długości trwania czarteru, od wieku silnika, uszczelek etc, a w przypadku modelu z otwartym systemem ubytki są dość szybkie.
Po za tym Twoja obsługa i używanie jachtu wraz z jego instalacjami różni się od przeciętnego używania w czarterze nie swojej jednostki.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2019, o 00:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
ins napisał(a):
Przecież to zależy od długości trwania czarteru, od wieku silnika, uszczelek etc, a w przypadku modelu z otwartym systemem ubytki są dość szybkie.


No tak - zapomniałem, że stany tych silników bywają .... hmmm - różne, ale że na czarterach używa się jeszcze silników z otwartymi systemami chłodzenia toś mnie zdziwił.

Myślałem, że na czarterach takie silniki już dawno odeszły do historii i używane są tylko obecnie produkowane silniki z systemami zamkniętymi ciśnieniowymi?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2019, o 00:16 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
bury_kocur napisał(a):
No tak - zapomniałem, że stany tych silników bywają .... hmmm - różne, ale że na czarterach używa się jeszcze silników z otwartymi systemami chłodzenia toś mnie zdziwił.

Przecież w czarterach chodzą również jachty z roczników 90'.
Choćby silnik który jest na tapecie tego wątku nie ma zbiornika wyrównawczego

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2019, o 06:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
To ja tylko dodam na obecnym etapie, iż zamiast roztworu octu można zrobić roztwór z kwasku cytrynowego. Też dobrze żre kamień.

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2019, o 07:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14003
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2010
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Mój Vetus też nie jest najmłodszy i jak pisałem wprawdzie ma dwuobwodowy układ chłodzenia także nie ma zbiornika wyrównawczego.

Planuję od dwóch lat taki zamontować ale nie znalazłem nic prostego do zawieszenia na ściance komory silnika. Musiałbym także sprawdzić, czy korek ma tylko zawór upustowy, co jest mało prawdopodobne czy standardowe dwa zawory: upustowy i powrotny. W pierwszym przypadku trzeba dopasować inny korek gdyż inaczej wyrzucony do zbiorniczka nadmiar płynu nie wróci do układu po jego ostygnięciu.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2019, o 08:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2789
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
bury_kocur napisał(a):

Na razie nic nie zamawiaj bo 700€ zdążysz jeszcze wydać a może da się to naprawić taniej.

Cóż... sprawdziłem. Mój silnik ma tajemnicze „B” w nazwie. Zapewne od „ bardzo drogi”. Wymiennik to nie 700 a 1500 eur.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2019, o 08:46 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
bury_kocur napisał(a):
I to płukanie wymiennika zalecają co 500 h lub co dwa lata.

W Chorwacji średnio silnik chodzi 20 - 30 h na tydzień, a jak nie ma wiatru to bywa 60, czyli wystarczy jeden sezon.


Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2019, o 08:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
Weź się nie dołuj już na samym początku drogi. Rozbierz, oceń, a jak nie sam to przez kogoś kto się zna. A nóż widelec da radę naprawić za 100 do 300zł w jakimś warsztacie który naprawia chłodnice samochodowe starego typu.

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.



Za ten post autor Ognisty Szkwał otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2019, o 08:53 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Ognisty Szkwał napisał(a):
Weź się nie dołuj już na samym początku drogi. Rozbierz, oceń, a jak nie sam to przez kogoś kto się zna. A nóż widelec da radę naprawić za 100 do 300zł w jakimś warsztacie który naprawia chłodnice samochodowe starego typu.

Byle by nie do certyfikowanego warsztatu volvo penta w Norwegi.

Jest szansa że jakaś opaska, jest za luźna i woda przechodzi szczeliną do obudowy wymiennika.

Piotr Siedlewski


Ostatnio edytowano 22 kwi 2019, o 09:07 przez ins, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 150 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 107 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL